PDA

View Full Version : Muhammad Yunus over oorzaken en remedies vd crisis


geert van hout
12 oktober 2008, 19:12
Spiegel-online interviewde econoom en vredesnobelprijswinnaar Yunus over de crisis.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,582929,00.html

* Yunus geeft blijk van een vast geloof in de vrije markt. Tegelijk pleit hij voor meer "sociale ondernemingen": "Er moeten meer ondernemingen zijn, die als hoogste doel niet winstmaximalisering nastreven, maar een zo groot mogelijk nut voor de mensen". Maar hij vindt niet dat de overheid zich daarmee moet bemoeien. Mensen moeten vrijwillig voor sociaal ondernemerschap kiezen.

* Over het verschil tussen de Grameen Bank en andere banken: "Het grote verschil is, dat onze zaak heel dicht bij de reële economie staat. Als wij een krediet van 200 dollar toekennen, wordt daarmee ergens een koe gekocht."

* Over de oorzaken van de crisis: "Geldeconomie en reële economie moeten met elkaar in verbinding staan. In de VS heeft de financiële economie zich helemaal van de reële economie losgemaakt."

netslet
12 oktober 2008, 19:47
Ik ga eventjes een quote van mezelf plaatsen uit een discussie die hier twee jaar geleden plaatsvond over Yunus en zijn Grameen Bank:

De meerderheid hier lijkt mij een voorstander van Yunus en zijn Grameen Bank.

Mag ik hieruit afleiden dat men volgend scenario als bewonderenswaardig aanschouwt?

De Grameen Bank wil mij 2000 Taka's lenen tegen 20% intrest. De Grameen Bank plaatst mij in een 'cell' samen met 4 andere personen die geld leenden van de Grameen Bank. Zelfs als ik mijn lening afbetaald heb, mag ik niet opnieuw lenen bij de Grameen Bank. Eerst moeten de 4 andere personen ook hun lening afbetalen. Het is toch niet al te moeilijk om in te beelden tot welke situaties dit zoal kan leiden? Op zijn minst een immense sociale druk.

Ook verplicht de bank mij om bepaalde eden te zweren, die niet alleen over mezelf handelen, maar ook over mijn hele familie. Ik wordt verplicht om aan wekelijkse fysieke oefeningen-sessies mee te doen en moet ik ook meelopen in parades waar ik de visie van de Grameen Bank moet bezingen. Een van de refreinen luidt: "We zullen collectief deelnemen aan alle sociale activiteiten"

Tevens wordt ik sterk aangemaand om mijn kinderen naar door de Grameen Bank goedgekeurde scholen te sturen.

Ook het vermelden waard is dat meer dan negentig procent van het kapitaal van de Grameen Bank bestaat uit overheidssubsidiëring.

Ik persoonlijk vind niet dat een als bank vermomd staats-gesteund indoctrinair piramide-spel een nobelprijs waard is.

AdrianHealey
13 oktober 2008, 17:58
En als ik dat zeg over de Grameenbank, ben ik een vieze dogmaticus. :(