PDA

View Full Version : Woningprijzen Brussel tot 15 % naar beneden


Mambo
14 oktober 2008, 19:08
Woningprijzen Brussel tot 15 % naar beneden
DINSDAG 14 OKTOBER 2008, 09:10 | 974 keer gelezen
De verkoop- en verhuurprijs van woningen in Brussel is 10 % tot 15 % gedaald tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Brusselse vastgoedfederatie Cibru. Daarbij wordt opgemerkt dat de prijzen zijn teruggevallen tot het niveau van eind 2005 en begin 2006. Volgens Cibru is de daling vooral te wijten aan het feit dat de banken steeds meer geld vragen voor het afsluiten van een lening. Ook verwijst Cibru naar de ineenstorting van de beurzen. Op vlak van verhuur is er eveneens een daling van de prijzen vast te stellen. Die is volgens Cibru te wijten aan de daling van de koopkracht. De vereniging zegt dan ook dat er op dit ogenblik veel onzekerheden zijn op de vastgoedmarkt. (MH)

[Bron: Belga Nieuwstelex]

------------
Zeg niet dat ik het niet gezegd heb hé.

En ze gaan nog zakken.

Bhairav
14 oktober 2008, 19:33
Wat bedoelt ge, Mambo?
Wijst dat op iets, die daling?

Mambo
14 oktober 2008, 19:43
Nog straffer;

(netto/belga) - De vastgoedprijzen zullen tussen dit en het einde van het jaar 15 procent dalen. Sinds begin van dit jaar gingen de prijzen ook al 5 �* 10 procent achteruit. Dat blijkt alvast uit de trimesteriële index van de immogroep Trevi. "De daling van de vastgoedprijzen zet zich langzaam maar zeker voort", klinkt het bij de immogroep. De prijzen dalen zelfs tot het niveau van begin 2006. De gegevens worden ook bevestigd door een rondvraag van de krant La Dernière Heure, die eveneens aankondigt dat de prijzen de komende maanden zullen dalen.

Volgens Trevi is de tendens te verklaren door de verhoging van de intresten en de economische crisis. Banken geven immers niet meer zo makkelijk leningen als in het verleden. Daardoor worden zowel kopers als verkopers pessimistischer. "Elke dag zien we klanten, zowel kopers als verkopers, die zich zorgen maken om hun spaargeld en de koopkracht. Die sfeer doet de vastgoedmarkt onvermijdelijk krimpen", zegt Eric Verlinden van Trevi in een interview met Le Vif L'Express.

In totaal 20 �* 25 % daling tegen eind dit jaar, volgens verwachting natuurlijk.
Maar het kan ook nog meer worden.

Mambo
14 oktober 2008, 19:44
Wat bedoelt ge, Mambo?
Wijst dat op iets, die daling?

Ja dat ge zult moeten gaan werken voor de kost. :-P

Mambo
14 oktober 2008, 20:07
Als de prijsdalingen 20 �* 25% zullen zijn, of misschien nog wat meer zal men huizen dumpen aan de vleet (zoals de paniek op de aandelen) en de dalingen zullen nog hoger worden.

Allemaal nog af te wachten natuurlijk.
Maar het zit er dik in.

goodwill
15 oktober 2008, 08:27
Als de prijsdalingen 20 �* 25% zullen zijn, of misschien nog wat meer zal men huizen dumpen aan de vleet (zoals de paniek op de aandelen) en de dalingen zullen nog hoger worden.

Allemaal nog af te wachten natuurlijk.
Maar het zit er dik in.
het is logisch dat de prijzen moeten dalen; de huizen zij overgewaardeerd, en zouden minstens met 25% naar beneden moeten.

Kunnen gezinnen eindelijk tegen een redelijke prijs iets kopen.

Het is genoeg geweest met die hebzucht.

LastMohican
15 oktober 2008, 09:11
het is logisch dat de prijzen moeten dalen; de huizen zij overgewaardeerd, en zouden minstens met 25% naar beneden moeten.

Kunnen gezinnen eindelijk tegen een redelijke prijs iets kopen.

Het is genoeg geweest met die hebzucht.

Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.

LastMohican
15 oktober 2008, 09:11
...sorry dubbel...

Traag forum...

Jukes
15 oktober 2008, 09:12
Immobiliën zijn in ons land in extreme gevallen nog tot 100% (!) goedkoper dan in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië, van een overwaardering is dus zeker geen sprake. Er is wel stilaan een overaanbod, door de lage hypotheekrente van de laatste jaren én de speculatiewoede van bouwpromotoren, bijvoorbeeld aan de kust en in de grote steden. Er zou trouwens evengoed een opwaartse trend kunnen volgen, omdat vastgoed momenteel het enige investeringsgoed is dat toch nog énige zekerheid biedt. Dat wordt óók door alle makelaars bevestigd. Het is dus even afwachten en koffiedik kijken om te zien wat er gebeurt. De huurcontracten die lopen, zijn in ieder geval vast en geïndexeerd, dus op gebied van opbrengst is vastgoed terug een topper.

monza
15 oktober 2008, 09:22
Als de prijsdalingen 20 �* 25% zullen zijn, of misschien nog wat meer zal men huizen dumpen aan de vleet (zoals de paniek op de aandelen) en de dalingen zullen nog hoger worden.

Allemaal nog af te wachten natuurlijk.
Maar het zit er dik in.

Ik vrees het ook ja. Nu sterke daling is ook te wijten aan de overgewaarde huizen door immo kantoren.
En als het solden zijn in de vastgoed markt gaat de huur dikwijls stijgen. Dus ideaal om een gok te wagen.

freespirit
15 oktober 2008, 13:38
Ik vrees het ook ja. Nu sterke daling is ook te wijten aan de overgewaarde huizen door immo kantoren.
En als het solden zijn in de vastgoed markt gaat de huur dikwijls stijgen. Dus ideaal om een gok te wagen.

Het hangt ervan af langs welke zijde je staat om over 'vrezen' te kunnen spreken. Voor mij mag die prijsdaling er gerust komen, kan ik als alleenstaande mij ook iets fatsoenlijk permitteren. Oprecht spijtig voor al die jonge koppels (of singles) die zich de afgelopen jaren in de schulden hebben gestoken om een overgewaardeerd huis aan te schaffen, maar als ik naar mezelf kijk kan ik er niet kwaad om zijn ! Laat die prijzen nog maar wat meer zakken. Wat zijn zoal 'rechtvaardige' prijzen:

- oud appartement, 2 slaapkamers, 80m²: 70.000 euro.
- nieuw appartement: 100.000 euro.
- oud rijhuis, 3 �* 4 slaapkamers, tuin, 100 m² bewoonbare grondoppervlakte: 120.000 euro.
- nieuw rijhuis: 180.000 euro.
- alleenstaand huis / kleine villa / open bebouwing: 250.000 euro.

Zulke prijzen zouden we moeten bekomen. Waarschijnlijk een utopie, maar we kunnen er maar naar streven. Zo was het nochtans tien jaar geleden (zelfs nog minder, maar ik hou wat rekening met inflatie en indexeringen) Appartementen en huizen kosten nu bijna het dubbele van wat ze toen waard waren. Met deze prijzen zou een single met een modaal loon van 1400 euro netto opnieuw een lening kunnen aangaan voor een appartement en koppels met een gezamenlijk inkomen van 2500 euro zouden probleemloos een huis kunnen kopen of zelfs bouwen.

Tavek
15 oktober 2008, 13:42
Lage huizenprijzen = minder inkomsten voor banken

Dus verhogen die de rente.

Resultaat: rijke stinkers gaan zich vastgoed inkopen en worden rijker en rijker. De gewone man keek ernaar en deed niks.

Ah de ironie....

goodwill
15 oktober 2008, 13:45
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.
tja, in vergelijking met je dorpje is alles goedkoper, he LM

monza
15 oktober 2008, 13:46
@freespirit

Ik heb weinig begrip voor die situaties waar mensen teveel betaalden en teveel hebben geleend.
Er is wel een kant van de bankier die meespeelt maar ken genoeg mensen die sterk overdrijven. Het kan niet groot genoeg zijn, enkel dure afwerking is goed en alles moet in 1 keer worden gerealiseerd. Liefst nog een variabele rentevoet en een maandelijks aflossing die aan de gevaarlijke grens zit.
Het zijn dat soort stommiteiten dat de crisis in de hand hebben gewerkt.
Vroeger kon men inderdaad met de salarissen die u noemt een huis bouwen. Maar dan was het huis pas " af " na 10 of 15 jaar en deed men zoveel mogelijk zelf. Maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die dit nog zo doen.

Jazeker
15 oktober 2008, 14:10
En ze gaan nog zakken.

't is te hopen :cheer:

freespirit
15 oktober 2008, 14:16
tja, in vergelijking met je dorpje is alles goedkoper, he LM

Huizen in België goedkoop? Is 'LastMohican' toevallig een inwoner van Ronse, Menen of Spiere-Helkijn ? Deze behoren volgens www.immotheker.be tot de goedkoopste gemeenten van Vlaanderen. Of eerder van de streek rond Charleroi, met woningprijzen van gemiddeld 70.000 euro? Ik neem aan dat Lastmohican niet de prijzen kent van de rijke rand rond Antwerpen. Probeer in Brasschaat of Schoten maar eens iets serieus te vinden voor onder de 300.000 euro ! Drama voor de kinderen van de 'resterende' mensen met een modaal inkomen in de chique gemeenten. Zij moeten ofwel lang thuis bij hun ouders blijven wonen, of ze moeten emigreren naar goedkoper oorden (dat is ofwel dieper de Kempen in, ofwel naar bepaalde gemeenten in de Zuidrand van Groot-Antwerpen of het gebied in de stad zelf tussen leien en ring).

freespirit
15 oktober 2008, 14:23
@freespirit

Ik heb weinig begrip voor die situaties waar mensen teveel betaalden en teveel hebben geleend.
Er is wel een kant van de bankier die meespeelt maar ken genoeg mensen die sterk overdrijven. Het kan niet groot genoeg zijn, enkel dure afwerking is goed en alles moet in 1 keer worden gerealiseerd. Liefst nog een variabele rentevoet en een maandelijks aflossing die aan de gevaarlijke grens zit.
Het zijn dat soort stommiteiten dat de crisis in de hand hebben gewerkt.
Vroeger kon men inderdaad met de salarissen die u noemt een huis bouwen. Maar dan was het huis pas " af " na 10 of 15 jaar en deed men zoveel mogelijk zelf. Maar blijkbaar zijn er maar weinig mensen die dit nog zo doen.

Je hebt inderdaad grotendeels gelijk. Jongere mensen staan nu sneller op hun onmiddellijke luxe en willen alles ineens afgewerkt hebben. Maar het valt niet te ontkennen dat ook de 'op te frissen' huizen en zelfs krotten voor veel meer van de hand gaan, zelfs een meervoud, dan een aantal jaren geleden. Vijftien jaar geleden kon men op het Eilandje in Antwerpen nog een opte frissen arbeidershuisje of een deel van een magazijn (om er een loft in te maken) kopen voor amper 500.000 Belgische Franken of zelfs nog minder. Zulke woningen kan men daar nu, als een 'handige harry' dit helemaal heeft opgeknapt, voor wel 300.000 euro verkopen. Dat is bijna het vijfentwintig-voudige ! Het is echter een feit dat het tegenwoordig onmogelijk is geworden om een zogenaamd vervallen achterhuisje in een beluik (met toilet buiten !) voor minder dan 75.000 euro te kopen. De mentaliteit van de mensen is verantwoordelijk voor de huidige toestand, maar niet alleen dat, er is ook een reëele oververhitting van de markt.

LastMohican
15 oktober 2008, 14:43
tja, in vergelijking met je dorpje is alles goedkoper, he LM

En geen vreemdelingen ! :-D

goodwill
15 oktober 2008, 15:13
En geen vreemdelingen ! :-D
Dus, zorg ervoor dat er meer vreemdelingen zijn, en dan zullen de prijzen vanzelf zakken ;)
yes, omarm de vreemdeling en je kan een goedkoop huis op de kop te tikken :)

freespirit
15 oktober 2008, 15:59
Dus, zorg ervoor dat er meer vreemdelingen zijn, en dan zullen de prijzen vanzelf zakken ;)
yes, omarm de vreemdeling en je kan een goedkoop huis op de kop te tikken :)

Effect is duidelijk in pakweg Ronse, vele vreemdelingen uit het Brusselse vluchten naar daar (vanwege de torenhoge huizenprijzen in de hoofdstad en de onbereidheid aan allochtonen te verkopen) en als bijgevolg blijft de huizenprijs daar relatief laag (soms minder dan de helft van de omliggende gemeenten). Mooie, goed verzorgde rijhuizen voor 120.000 euro, maar men moet 'bereid' zijn allochtonen als buren te aanvaarden.

Mambo
15 oktober 2008, 16:04
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.

Als we zo eens een beetje zoeken achter nieuws van vastgoed zien we twee verschillende zaken.
1) nieuws van voor de crash, vastgoed stijgt (zelfs nog in augustus)
2) nieuws van nu "crash tijd" , vastgoed is al aan het zakken sedert een langere periode. (september- oktober)

Het is dus voornamelijk stemmingmakerij van de vastgoedkantoren zelf meestal die "stijgende prijzen" een beetje valselijk rondbazuinen. Om hun eigen verkoop natuurlijk te stimuleren.

Met werkelijke cijfers komen we tot de echte vaststellingen en dat is dat ze vrij snel aan het zakken zijn, en versneld nu met de crash natuurlijk.

Sommige real estate beurs genoteerde bedrijven, zowel hier als in het buitenland hebben al 90% verlies te verwerken op een jaar tijd.
Dus dat is geen goed nieuws voor vastgoed magnaten maar hopelijk wel voor jan met de pet die misschien ook eens een huisje zal kunnen kopen nu.

En zoek maar op, vastgoedprijzen in nederland, duitsland, spanje, engeland en nog wel een stuk of wat zijn al merkbaar meer gezakt dan hier.

Maar misschien ziet men dat niet zo meteen aan de vraagprijs, maar moet men de koopprijs eens zien. Tussen vraag en verkoop zit vast een wereld van verschil en dat zien we niet tijdens het surfen naar een pandje.

freespirit
15 oktober 2008, 16:18
Als we zo eens een beetje zoeken achter nieuws van vastgoed zien we twee verschillende zaken.
1) nieuws van voor de crash, vastgoed stijgt (zelfs nog in augustus)
2) nieuws van nu "crash tijd" , vastgoed is al aan het zakken sedert een langere periode. (september- oktober)

Het is dus voornamelijk stemmingmakerij van de vastgoedkantoren zelf meestal die "stijgende prijzen" een beetje valselijk rondbazuinen. Om hun eigen verkoop natuurlijk te stimuleren.

Met werkelijke cijfers komen we tot de echte vaststellingen en dat is dat ze vrij snel aan het zakken zijn, en versneld nu met de crash natuurlijk.

Sommige real estate beurs genoteerde bedrijven, zowel hier als in het buitenland hebben al 90% verlies te verwerken op een jaar tijd.
Dus dat is geen goed nieuws voor vastgoed magnaten maar hopelijk wel voor jan met de pet die misschien ook eens een huisje zal kunnen kopen nu.

En zoek maar op, vastgoedprijzen in nederland, duitsland, spanje, engeland en nog wel een stuk of wat zijn al merkbaar meer gezakt dan hier.

Maar misschien ziet men dat niet zo meteen aan de vraagprijs, maar moet men de koopprijs eens zien. Tussen vraag en verkoop zit vast een wereld van verschil en dat zien we niet tijdens het surfen naar een pandje.

In Spanje kan je nu echt huisjes aanschaffen voor de helft van de prijs t.o.v. 2 jaar geleden (toch in bepaalde streken). Voorzichtigheid is hier echter geboden, ga zeker na of de Spaanse lokale overheid of het gemeentebestuur niet het recht heeft je zonder vergoeding te onteigenen voor projecten 'in het algemeen belang' (een toeristische appartementsblok wordt ook als 'algemeen belang' beschouwd !!!). Bijvoorbeeld in de regio Valencia beroepen ze zich op middeleeuwse (letterlijk zo oud !) wetten om bepaalde buitenlanders van hun zuur verdiende vakantiewoning te 'beroven'. Begin niet aan een aankoop in het buitenland zonder enige expertise of iemand bonafide die er iets van kent.

Zelfs door enkel te surfen merkt men de prijsdalingen, ook bij ons. Let maar eens aan de advertenties met 'verlaagde prijs' die de jongste maanden spectaculair zijn toegenomen. Het is overigens tekenend dat ik vaak 6 maanden na introductie nog steeds dezelfde woningen op de sites zie staan, vaak al gereduceerd in prijs.

LastMohican
15 oktober 2008, 17:48
Dus, zorg ervoor dat er meer vreemdelingen zijn, en dan zullen de prijzen vanzelf zakken ;)
yes, omarm de vreemdeling en je kan een goedkoop huis op de kop te tikken :)

Waarom zou ik een goedkoop huis willen kopen ? 8O Heb net gebouwd ! :lol:

Mambo
28 december 2008, 14:09
Update.
Ik moet mijn mening hier herzien.
Woningen zijn niet met 10 �* 15% gezakt reeds, het is er al 20 tot 25% bij deze.

Aan de kust zijn de vastgoed prijzen van appartementen gekelderd.
Voor 2009 gaat die trend zich onverwijld verder zetten.

Tja...had ik het niet gezegd toch?

Jukes
28 december 2008, 14:47
Maar misschien ziet men dat niet zo meteen aan de vraagprijs, maar moet men de koopprijs eens zien. Tussen vraag en verkoop zit vast een wereld van verschil en dat zien we niet tijdens het surfen naar een pandje.

Maar intussen doen de banken zeer moeilijk om een hypothecair krediet te verschaffen aan geïnteresseerde kopers. Die kunnen dus minder kopen, en blijven langer huren. Slimme eigenaars verkopen hun pand dus nu niet, maar verhuren het, desnoods aan een wat lagere prijs. Da's namelijk nog altijd veel veiliger dan beleggen in aandelen...

Mambo
28 december 2008, 14:57
Maar intussen doen de banken zeer moeilijk om een hypothecair krediet te verschaffen aan geïnteresseerde kopers. Die kunnen dus minder kopen, en blijven langer huren. Slimme eigenaars verkopen hun pand dus nu niet, maar verhuren het, desnoods aan een wat lagere prijs. Da's namelijk nog altijd veel veiliger dan beleggen in aandelen...

Dat is waar...maar velen hebben centen nodig en snel.

Thomas-
28 december 2008, 17:44
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied.

De omstandigheden zijn daar wel anders, je kan die prijzen niet zomaar vergelijken.

In Nederland bijvoorbeeld kan je de volledige rente die je betaald op je hypotheek van je inkomstenbelasting aftrekken. Ik heb dit weekend ook gelezen dat ongeveer 50% van de ontleners in Nederland niets aflossen van hun hypotheek, die betalen enkel rente in de hoop hun hypotheek te kunnen aflossen bij de verkoop van hun huis.

freespirit
28 december 2008, 19:25
Update.
Ik moet mijn mening hier herzien.
Woningen zijn niet met 10 �* 15% gezakt reeds, het is er al 20 tot 25% bij deze.

Aan de kust zijn de vastgoed prijzen van appartementen gekelderd.
Voor 2009 gaat die trend zich onverwijld verder zetten.

Tja...had ik het niet gezegd toch?

Idd, waar zitten hier al die 'non-believers' die een paar maanden geleden moord en brand schreeuwden dat de woningprijzen stabiel zouden blijven? Het is dus nog 'erger' dan we konden vermoeden en volgens mij moet de grote val nog komen. Ergens ook logisch, de immobiliënprijzen waren dan ook de jongste tien jaar uit hun dak gegaan, onbetaalbaar voor vele jonge 'modale' gezinnen, laat staan werkende alleenstaanden met een modaal inkomen. Ik klaag in ieder geval niet, en heb zeer recentelijk een mooi appartement tegen een voordelige prijs kunnen aanschaffen (je moet uiteraard voldoende 'afbieden') en een voordelige lening. Voor de verkopers is het uiteraard minder gunstig, hoewel ze op hun beurt hun volgende woning ook tegen 'reductietarief' kunnen aanschaffen. De wet van vraag en aanbod lijkt zich bij deze dus wel te voltrekken.

En het is ook zo dat de banken inderdaad een pak strenger zijn geworden in het verschaffen ven krediet en heel wat mensen (helaas ?) uit de boot aan het vallen zijn. Zo is het tegenwoordig nagenoeg onmogelijk geworden om nog voor 120 of 110 % te lenen, zelfs 100 % is moeilijk geworden, tenzij je het één en ander borg kan stellen of bijvoorbeeld je ouders. Tot voor een jaar werd daar allemaal niet zo moeilijk over gedaan, met alle gevolgen van dien. Nu is het noodzakelijk dat de ontlener een zeker startkapitaal bezit of een soort reserve heeft aangelegd. De banken zeiden tegen me dat je toch al over een minstens 20.000 euro reservemiddelen moet beschikken (na aftrek van de beschrijf- en notariskosten !!!) om nog als solvabel geacht te worden om te ontlenen, dit voor een bescheiden woning. Zonder extra spaargeld of financiële middelen kan je het tegenwoordig als koper wel vergeten, zelfs al heb je op dit moment een vaste en redelijk betaalde job.

Dajjal
28 december 2008, 19:30
Idd, waar zitten hier al die 'non-believers' die een paar maanden geleden moord en brand schreeuwden dat de woningprijzen stabiel zouden blijven? Het is dus nog 'erger' dan we konden vermoeden en volgens mij moet de grote val nog komen. Ergens ook logisch, de immobiliënprijzen waren dan ook de jongste tien jaar uit hun dak gegaan, onbetaalbaar voor vele jonge 'modale' gezinnen, laat staan werkende alleenstaanden met een modaal inkomen. Ik klaag in ieder geval niet, en heb zeer recentelijk een mooi appartement tegen een voordelige prijs kunnen aanschaffen (je moet uiteraard voldoende 'afbieden') en een voordelige lening. Voor de verkopers is het uiteraard minder gunstig, hoewel ze op hun beurt hun volgende woning ook tegen 'reductietarief' kunnen aanschaffen. De wet van vraag en aanbod lijkt zich bij deze dus wel te voltrekken.

En het is ook zo dat de banken inderdaad een pak strenger zijn geworden in het verschaffen ven krediet en heel wat mensen (helaas ?) uit de boot aan het vallen zijn. Zo is het tegenwoordig nagenoeg onmogelijk geworden om nog voor 120 of 110 % te lenen, zelfs 100 % is moeilijk geworden, tenzij je het één en ander borg kan stellen of bijvoorbeeld je ouders. Tot voor een jaar werd daar allemaal niet zo moeilijk over gedaan, met alle gevolgen van dien. Nu is het noodzakelijk dat de ontlener een zeker startkapitaal bezit of een soort reserve heeft aangelegd. De banken zeiden tegen me dat je toch al over een minstens 20.000 euro reservemiddelen moet beschikken (na aftrek van de beschrijf- en notariskosten !!!) om nog als solvabel geacht te worden om te ontlenen, dit voor een bescheiden woning. Zonder extra spaargeld of financiële middelen kan je het tegenwoordig als koper wel vergeten, zelfs al heb je op dit moment een vaste en redelijk betaalde job.

Vind jij het misschien normaal dat iemand 110 of 120% kan lenen ?

Als je niet minstens zelf een deel van het huis kan betalen, is het misschien inderdaad aangewezen dat je *geen* huis koopt.

Scherven A. Mok
28 december 2008, 19:31
Van olie, huizen tot zelfs voedsel. Compleet schandalig zo de minder begoede mensen alle hoop ontnemen door de boel zo op te blazen door speculatie. Alles in de zakken van de meer begoede.

freespirit
28 december 2008, 19:34
Vind jij het misschien normaal dat iemand 110 of 120% kan lenen ?

Als je niet minstens zelf een deel van het huis kan betalen, is het misschien inderdaad aangewezen dat je *geen* huis koopt.

Daar heb je gelijk in, ik vind dat inderdaad niet normaal en vond dit een verontrustende evolutie (die nu gelukkig teniet wordt gedaan). Ik denk toch dat ik in m'n reactie duidelijk heb laten blijken, dat ik dit inderdaad geen goede gang van zaken vond. Wie 100 % of meer moet lenen kan idd beter wachten met kopen of thuis bij mama en papa blijven inwonen en eerst nog een paar jaartjes sparen.

Scherven A. Mok
28 december 2008, 19:38
In Spanje kan je nu echt huisjes aanschaffen voor de helft van de prijs t.o.v. 2 jaar geleden (toch in bepaalde streken). Voorzichtigheid is hier echter geboden, ga zeker na of de Spaanse lokale overheid of het gemeentebestuur niet het recht heeft je zonder vergoeding te onteigenen voor projecten 'in het algemeen belang' (een toeristische appartementsblok wordt ook als 'algemeen belang' beschouwd !!!). Bijvoorbeeld in de regio Valencia beroepen ze zich op middeleeuwse (letterlijk zo oud !) wetten om bepaalde buitenlanders van hun zuur verdiende vakantiewoning te 'beroven'. Begin niet aan een aankoop in het buitenland zonder enige expertise of iemand bonafide die er iets van kent.

Zelfs door enkel te surfen merkt men de prijsdalingen, ook bij ons. Let maar eens aan de advertenties met 'verlaagde prijs' die de jongste maanden spectaculair zijn toegenomen. Het is overigens tekenend dat ik vaak 6 maanden na introductie nog steeds dezelfde woningen op de sites zie staan, vaak al gereduceerd in prijs.


Ik volg al een jaar in het Antwerpse en heb eerlijk gezegd nog geen prijzen zien zakken hoor en meestal is alles nog redelijk snel weg behalve echte krotten waarvoor nog veel geld gevraagd wordt.

Dajjal
28 december 2008, 19:38
Daar heb je gelijk in, ik vind dat inderdaad niet normaal en vond dit een verontrustende evolutie (die nu gelukkig teniet wordt gedaan). Ik denk toch dat ik in m'n reactie duidelijk heb laten blijken, dat ik dit inderdaad geen goede gang van zaken vond. Wie 100 % of meer moet lenen kan idd beter wachten met kopen of thuis bij mama en papa blijven inwonen en eerst nog een paar jaartjes sparen.

Ik langs mijn kant ben het met je eens dat de evolutie van de lonen in ons land spijtig genoeg geen gelijke tred gehouden heeft met de huur/koop prijzen van woningen.

Zeker voor de minder begoeden neemt de huurprijs een steeds grotere hap uit het budget.

Daarom moeten we de belasting op lonen drastisch verminderen, en dit kan enkel door eens duchtig te snoeien in de uitgaven....

freespirit
28 december 2008, 22:22
Ik volg al een jaar in het Antwerpse en heb eerlijk gezegd nog geen prijzen zien zakken hoor en meestal is alles nog redelijk snel weg behalve echte krotten waarvoor nog veel geld gevraagd wordt.

Dan woon je blijkbaar in een 'ander' Antwerpen dan ik. Ik merk toch duidelijk een prijsdaling en ik schuim(de) ook reeds een jaar de gebruikelijke immokanalen af. Bovendien kan je nu ook veel meer van de vraagprijs naar beneden krijgen, soms wel 25 of 30 procent minder. Als een woning een jaar te koop staat, wordt de verkoper weleens wanhopig en laat hij de prijs vaak fameus zakken.

Seg schat
28 december 2008, 22:47
Van olie, huizen tot zelfs voedsel. Compleet schandalig zo de minder begoede mensen alle hoop ontnemen door de boel zo op te blazen door speculatie. Alles in de zakken van de meer begoede.
Diegenen die enkele maanden geleden belegd hebben in olie en huizen zullen wel geweldig veel geld … verliezen...

Denk ik...;-)

freespirit
28 december 2008, 22:58
Diegenen die enkele maanden geleden belegd hebben in olie en huizen zullen wel geweldig veel geld … verliezen...

Denk ik...;-)

Olie gaat zakken tot onder 20 dollar per vat en men kan zich terug een gewoon oud rijtjeshuis aanschaffen voor minder dan 100.000 euro. Zo zal de situatie over één of twee jaren zijn, denk ik. Ik geloof nooit niet, zoals HLN beweert 2/3 van de Vlamingen, dat de economische crisis tegen volgend jaar beklonken is. Hij zal nog verschillende jaren aanhouden, met minder jobs, lagere lonen en verder koopkrachtverlies tot gevolg. Het is dan ook logisch dat de prijzen zullen blijven dalen, overigens de enige manier om nog min of meer te overleven.

Mambo
29 december 2008, 00:49
Ik langs mijn kant ben het met je eens dat de evolutie van de lonen in ons land spijtig genoeg geen gelijke tred gehouden heeft met de huur/koop prijzen van woningen.

Zeker voor de minder begoeden neemt de huurprijs een steeds grotere hap uit het budget.

Daarom moeten we de belasting op lonen drastisch verminderen, en dit kan enkel door eens duchtig te snoeien in de uitgaven....

Huurprijzen zijn idd fenomenaal.
Aankoopprijzen ook.

Ik vraag me terecht af hoe sommigen er nog in slagen dat te bekostigen allemaal.

En de politiekers die staan er bij en kijken er naar en verder trekken ze eens hun schouders op.

banneling2
29 december 2008, 06:57
Belgie is nog steeds een pak goedkoper dan onze buurlanden op huizengebied. Nergens ter wereld zijn meermensen eigenaar van hun woning dan hier in Belgie.

De prijzen kunnen gerust nog omhoog.


De woningprijzen liggen in andere landen (zoals in Nederland) hoger omdat daar veelal leningen worden aangegaan met een zeer lange looptijd of zelfs leningen waarbij enkel interesten worden afgelost. Die interesten zijn dan vaak nog integraal fiscaal aftrekbaar. Op die manier stijgt de ontleningscapaciteit en kunnen de vastgoedprijzen worden opgeblazen.

Indien het overal gebruikelijk zou zijn dat de looptijd van hypothecaire lening 20 jaar zou bedragen, én indien er geen fiscale 'voordelen' zouden bestaan inzake interest- en/of kapitaalaflossingen, dan zouden de woningprijzen "in die landen waar ze heden hoger liggen dan in België" instorten.