PDA

View Full Version : Gebrek aan mannelijke rolmodellen voor onze jongens in het onderwijs


freespirit
15 oktober 2008, 14:03
In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.

Misschien moeten we ons openlijk vragen stellen bij de vervrouwelijking van het (nu ook secundair) onderwijs. Het is natuurlijk aantrekkelijk, zeker als je een gezinnetje wil stichten is het onderwijs zeer geschikt voor (jonge)vrouwen. Relatief veel met je jonge kinderen kunnen bezig zijn, weekends en vele avonden thuis, met wat geluk een vrije dag in de week, betere sociale zekerheid, later goed pensioen, ... Pas op ... ik beweer niet dat zulke vrouwen minder moeten werken, integendeel, maar ze kunnen hun werk wel beter afstemmen op hun gezin. Vaak zie je ook de combinatie van koppels waarbij de vrouw in het onderwijs staat en veel tijd vrijmaakt voor de kinderen en een beter verdienende man die weliswaar veel tijd kwijt is door onregelmatig in de privé te werken, maar er ook voor kan zorgen dat de (te dure) hypotheek afbetaald kan worden. Ondanks al deze praktische en menselijke voordelen, ben ik toch van oordeel dat we mannelijke studenten opnieuw meer moeten motiveren om bewust voor het onderwijs te kiezen en dat ook schooldirecties pogen hun leerkrachtenkorps zo gevarieerd mogelijk te houden. Nu zijn er al kinderen / jongeren die, na de bijna volledig vervrouwelijke kleuter- en lagere school, ook nog eens heel hun middelbaar doorlopen met amper één of twee mannelijke leerkrachten. Dat is dus niet heel representatief voor de maatschappij.

Ik ben op zich tegen positieve discriminatie van eender welke groep en ik vind quota opleggen dan ook absurd, maar er moet weliswaar gestreefd worden naar meer evenwicht. Minstens 40 % mannelijke en vrouwelijke leerkrachten zou geen overdreven luxe zijn. Het is ergens een vorm van pure discriminatie dat er naar gestreefd wordt in beleidsorganen, de academische wereld en de politiek quota op te leggen van een minimaal aantal vrouwen, maar dat men anderzijds toelaat dat in het onderwijs op den duur nog slechts één geslacht vertegenwoordigd wordt. Een mix lijkt mij het meest opportuun. Zeker voor de leerlingen.

Tavek
15 oktober 2008, 14:10
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

Ikzelf vind het een erg slechte zaak dat het onderwijs kompleet aan het vervrouwelijken is. Maar daar kunnen de vrouwen niets aan doen, het zijn de mannen die er terug in moeten willen stappen.

Misschien is het nuttig om een ervaringsexpert aan het woord te laten, Jan ?

freespirit
15 oktober 2008, 14:30
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

Ikzelf vind het een erg slechte zaak dat het onderwijs kompleet aan het vervrouwelijken is. Maar daar kunnen de vrouwen niets aan doen, het zijn de mannen die er terug in moeten willen stappen.

Misschien is het nuttig om een ervaringsexpert aan het woord te laten, Jan ?

Groot gelijk, het is immers ook wel spijtig vanuit feministisch oogpunt dat een waarderingsdaling gepaard gaat met een vervrouwelijking van het beroep. Bij dokters zie je in feite hetzelfde gebeuren, de tijden van 'meneer doktoor' zijn definitief voorbij (al is dit niet een eenduidig negatieve evolutie).

Wat kunnen we doen om terug meer mannen in het onderwijs aan te trekken? Meer geld? Meer verantwoordelijkheden geven om hun gezag/autoriteit te laten gelden? Meer technische kennis in het onderwijspakket brengen?

alice
15 oktober 2008, 14:36
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!

freespirit
15 oktober 2008, 14:48
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!

Ik begrijp uw gerieven uiteraard wel ergens. Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik vooral de toestand in het ASO heb proberen weer te geven. Technische vakken worden inderdaad meestal door mannen gegeven (nog maar eens een voorbeeld dat de voorkeur van vakken / richtingen nog steeds enorm gendergericht is), maar deze krijgt men in de humaniora uiteraard niet. En dat carrièregericht zijn en het relatief lage loon zal ongetwijfeld voor een belangrijk deel de afwezigheid van mannen in het onderwijs verklaren.

Maar dat wil niet zeggen dat we moeten berusten in de toestand zoals hij (of beter uitgedrukt: 'zij') nu evolueert. Het onderwijs verricht immers ook een stuk maatschappelijke dienstverlening en heeft bijgevolg ook een voorbeeldrol. En dus moet men streven naar een zo representatief leerkrachtenkorps. Bij mijn weten is de Belgische bevolking nog altijd min of meer 50/50 man/vrouw (wel wat meer vrouwen door hogere levensverwachting). Dus is het het beste dat dit ook zo in het onderwijs wordt weerspiegeld. Die 'foute houding' van het niet-respecteren van vrouwen is inderdaad wel degelijk 'goed mis', maar het is een harde realiteit. En daar moet men rekening mee houden. Pas met een goed evenwichtig lerarenkorps, zal het voor die bewuste jongeren ook duidelijk worden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig dienen geapprecieerd te worden.

Daimanta
15 oktober 2008, 15:08
Grappig toeval:

In de Trouw van vandaag juigt iemand juist de verjuffing toe. Is trouwens een uiterst simplistisch en seksistisch (feministisch) verhaal.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1878606.ece/Wereld_wordt_alleen_maar_beter_van_verjuffing_.htm l

Den Duisteren Duikboot
15 oktober 2008, 15:12
Wat houdt die 'rolmodel'-functie eigenlijk juist in? Wat moet ik mij voorstellen bij 'identificatie'? Identificeren jongens zich niet eerder met 'peers', sporters, rocksterren, acteurs, oudere jongeren e.d.m.? De meeste van mijn leraars waren vooral negatieve rolmodellen (al zijn er dat misschien ook)...

Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa?

Bhairav
15 oktober 2008, 15:22
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?

freespirit
15 oktober 2008, 15:23
Wat houdt die 'rolmodel'-functie eigenlijk juist in? Wat moet ik mij voorstellen bij 'identificatie'? Identificeren jongens zich niet eerder met 'peers', sporters, rocksterren, acteurs, oudere jongeren e.d.m.? De meeste van mijn leraars waren vooral negatieve rolmodellen (al zijn er dat misschien ook)...

Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa?

Inderdaad, je geeft het zelf al aan, negatieve rolmodellen zijn ook een soort rolmodellen. Van hoe men zeker niet wil worden. Ook vaders zijn rolmodellen, hoewel de jongeren niet graag willen toegeven dat ze iets weg hebben van hun vader en deels denken en handelen zoals hem (dat is namelijk op die leeftijd nogal 'uncool' om dat te beweren). Men geeft het niet graag toe, maar onbewust zullen vele jongens toch een en ander oppikken van hun mannelijke leerkrachten, dat men niet terugvindt bij hun vrouwelijke collega's.

Er zijn inderdaad ook nog andere verschillen tussen mannen en vrouwen dan opvoeding en omgevingsfactoren zoals erfelijkheid en aangeboren kenmerken. Maar dat van dat 'rolmodel' kan wel degelijk invloed hebben op e ontwikkeling en dus ook de studievoortgang van het jonge individu.

freespirit
15 oktober 2008, 15:31
Grappig toeval:

In de Trouw van vandaag juigt iemand juist de verjuffing toe. Is trouwens een uiterst simplistisch en seksistisch (feministisch) verhaal.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/article1878606.ece/Wereld_wordt_alleen_maar_beter_van_verjuffing_.htm l

Te gekke feministische grootspraak voor woorden. Alleen al het feit dat zij de resultaten van de onderzoekers overboord gooit, spreekt boekdelen. En een goede man is per definitie een 'vervrouwelijke' man? Ik zou niet bij deze vrouw willen vertoeven, voor je het weet gaat ze met je kroonjuwelen aan de haal. :lol: Ik ben zeker geen freudiaan, maar is hier het woord 'penisnijd' op z'n plaats ?

Het feminisme heeft ongetwijfeld bij vorige generaties zijn nut bewezen, maar nu is het verstard. Zeker het onderwijsdebat indachtig. Het bezorgt de positie van de vrouwelijke leerkracht meer kwaads dan goeds.

Steben
15 oktober 2008, 15:31
Ik ben volledig gewonnen voor de theorie.
Doet mij denken aan het feit dat de meeste kinderen ook in hetero-gezinnen opgroeien, waar het ook 50%-50% is.

@alice: aanklagen dat er te weinig mannelijke leraars zijn, is niet zeggen dat er te veel vrouwelijke zijn in specifieke groepen. (voor mij toch niet)
Volgens mij is een 50-50 situatie OVERAL de beste voor de productiviteit, creativiteit en wederzijds respect. Evident is het echter niet.

Tavek
15 oktober 2008, 15:33
Hoe ge het draait of keert, toen ik 10 jaar oud was had ik meer aan een meester dan aan een juffrouw. Om een of andere reden konden die alles interessanter maken. Ik heb het gevoel dat ze beter connecteren met de leefwereld van jongens.

Steben
15 oktober 2008, 15:34
Hoe ge het draait of keert, toen ik 10 jaar oud was had ik meer aan een meester dan aan een juffrouw. Om een of andere reden konden die alles interessanter maken. Ik heb het gevoel dat ze beter connecteren met de leefwereld van jongens.

Kan zijn, maar gemengd onderwijs vraagt binnen de opvatting een gemengd lerarenkorps.

freespirit
15 oktober 2008, 15:37
Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.

Tavek
15 oktober 2008, 15:38
Kan zijn, maar gemengd onderwijs vraagt binnen de opvatting een gemengd lerarenkorps.

Ik zat op een jongensschool waar ook vrouwelijke leerkrachten waren.

Ik blijf er bij, als men naar de hogere jaren op het secundair gaat maakt dat niet zoveel meer uit, maar op de lagere school zie ik toch graag een mooi evenwicht.

Tavek
15 oktober 2008, 15:38
Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.

Status. Daar draait het om. Net zoals bij geneeskunde.

Den Duisteren Duikboot
15 oktober 2008, 15:40
Inderdaad, je geeft het zelf al aan, negatieve rolmodellen zijn ook een soort rolmodellen. Van hoe men zeker niet wil worden.

Ik weet het niet, eerlijk gezegd. Een negatief rolmodel lijkt me toch niet de gelijke van een positief rolmodel. Je kunt wel afstotingsverschijnselen vertonen t.a.v. een bepaalde persoon, maar de mogelijke handelingsalternatieven zijn dan nog altijd talrijk.

Als je iemand in z'n neus ziet peuteren, dan lijkt er maar één alternatief: niet in je neus peuteren. Maar er zit wel snot in je neus en dat moet eruit. Dus heb je toch weer een positief model nodigt dat toont hoe je bij voorkeur je neusinterieur reinigt. Anders kun je net zo goed je neus aan je mouw afvegen.

Tavek
15 oktober 2008, 15:44
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!

Jongens blijven jongens en mannen blijven mannen. Dat heeft niks met mentaliteit te maken.

Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken.

Bhairav
15 oktober 2008, 15:48
Hetgene mannen ook wel wat zal afschrikken in het onderwijs is de geslonken autoriteit en alleenheerschappij van de leraar in 'zijn klas'. Vroeger was de leerkracht heer en meester binnen z'n klaslokaal. Straffen die hij uitdeelde werden meestal door ouders probleemloos aanvaard, zelfs al was die naar de leerling toe onrechtvaardig, van de directie kreeg hij ook vaak 'carte blanche'. Tegenwoordig moet je je echter voor vanalles en nog wat als leerkracht verantwoorden. Zelfs voor de kleinste dingen. Als je een leerling straft of sanctioneert zonder een 'tastbaar' bewijs, heb je het vaak bij de directie en inspectie al verkorven, die op hun beurt weer de schrik hebben door de ouders te worden 'aangeklaagd', desnoods via de rechtbank. Vroeger werd de leerkracht nog op z'n woord geloofd en werd er van z'n integriteit uitgegaan.

Misschien hebben vrouwen iets minder een probleem met deze machtsuitholling dan mannen, die zich misschien ergens in hun 'mannelijkheid' voelen aangetast.
Ahaaaaaah! Wat moeten mannen met hun machogedrag? DAT is de vraag!

freespirit
15 oktober 2008, 15:52
Jongens blijven jongens en mannen blijven mannen. Dat heeft niks met mentaliteit te maken.

Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken.

Idd, vrouwen zoeken een man met enige status en ook inkomen (geld is wel degelijk belangrijk). En misschien biedt het onderwijs voor jonge mannen niet meer genoeg status én inkomen. We moeten er inderdaad niet over zeveren zoals in de Flair, je mag als man sympathiek en voorkomend zijn, en ook nog een 'tractorpijp' in de broek hebben (dixit Victoria Beckham over haar wederhelft), als je een beroep uitoefent met gebrek aan status en appreciatie, slinken je kansen op de huwelijksmarkt zienderogen. Waarmee ik niet wil zeggen dat uiterlijk en karakter niets betekenen, maar een dik gevulde portefeuille maakt voor de vrouwen veel goed.

freespirit
15 oktober 2008, 15:54
Ahaaaaaah! Wat moeten mannen met hun machogedrag? DAT is de vraag!

De meeste vrouwen hebben graag een zekere mate van machogedrag bij mannen, dat vinden ze charmant (wel niet te overdreven !), maar ze durven dit niet meer openlijk toe te geven door het feminsitisch dictaat dat zich heer en meester van onze sociaal wenselijke opinie heeft gemaakt.

Bhairav
15 oktober 2008, 15:58
De meeste vrouwen hebben graag een zekere mate van machogedrag bij mannen, dat vinden ze charmant (wel niet te overdreven !), maar ze durven dit niet meer openlijk toe te geven door het feminsitisch dictaat dat zich heer en meester van onze sociaal wenselijke opinie heeft gemaakt.

Seksueel willen ze dat misschien wel ja. Maar daar blijft het ook bij.
Mannen wilen niet meer "oud" zijn, dus geen oude zak die gezag uitstraalt. Mannelijk word nu geassocieerd met jeugdigheid en niet gehoorzamen. Misschien onnatuurlijk volgens sommigen maar het is nu eenmaal zo.

freespirit
15 oktober 2008, 16:03
Seksueel willen ze dat misschien wel ja. Maar daar blijft het ook bij.
Mannen wilen niet meer "oud" zijn, dus geen oude zak die gezag uitstraalt. Mannelijk word nu geassocieerd met jeugdigheid en niet gehoorzamen. Misschien onnatuurlijk volgens sommigen maar het is nu eenmaal zo.

'Jeugdigheid' en 'niet-gehoorzamen' hoort nu eenmaal bij het moderne 'machogedrag'. Ik denk hierbij aan de man in zijn midlife-crisis die zijn brave pak in het weekend inruilt voor een leren jekker, zijn platen van AC/DC van onder het stof haalt en zich een Harley Davidson aanschaft. Zulk gedrag hebben vrouwen ergens wel graag.

Steben
15 oktober 2008, 16:34
Ik denk hierbij aan de man in zijn midlife-crisis die zijn brave pak in het weekend inruilt voor een leren jekker, zijn platen van AC/DC van onder het stof haalt en zich een Harley Davidson aanschaft. Zulk gedrag hebben vrouwen ergens wel graag.

:lol: , allé gij!
Ik denk zelfs nog eerder met enige matigheid dat vrouwen veeeeel liever een man met een extra centimetertje hebben (als ge mij begrijpt) dan dat die de 45-jarige frustro gaat uithangen met leren acdc-jekker en H Davidson.

Steben
15 oktober 2008, 16:36
Seksueel willen ze dat misschien wel ja. Maar daar blijft het ook bij.

inderdaad, dat denk ik ook.
Vrouwen hebben karikaturaal graag handige hulpvaardige mannen in het dagdagelijks leven, terwijl hij best wat de king mag uithangen in bed.

Als vrouwen kiezen voor status en geld, is dat om er wel bij te varen, niet om zich te laten dicteren.

Bhairav
15 oktober 2008, 16:43
inderdaad, dat denk ik ook.
Vrouwen hebben karikaturaal graag handige hulpvaardige mannen in het dagdagelijks leven, terwijl hij best wat de king mag uithangen in bed.

Als vrouwen kiezen voor status en geld, is dat om er wel bij te varen, niet om zich te laten dicteren.

Het feit dat mannen zo graag naar stripclubs gaan is een bewijs dat ze zich door vrouwen willen laten domineren.

freespirit
15 oktober 2008, 16:57
:lol: , allé gij!
Ik denk zelfs nog eerder met enige matigheid dat vrouwen veeeeel liever een man met een extra centimetertje hebben (als ge mij begrijpt) dan dat die de 45-jarige frustro gaat uithangen met leren acdc-jekker en H Davidson.

Kan ik beamen. Als ge met een groepke vrouwen weggaat, gaat het bijna altijd wel ergens op de avond over de man zijn klokkenspel en welke afmetingen het daar allemaal moet hebben. 'Size doesn't matter'? You wish ...

freespirit
15 oktober 2008, 16:59
inderdaad, dat denk ik ook.
Vrouwen hebben karikaturaal graag handige hulpvaardige mannen in het dagdagelijks leven, terwijl hij best wat de king mag uithangen in bed.

Als vrouwen kiezen voor status en geld, is dat om er wel bij te varen, niet om zich te laten dicteren.

Inderdaad, andersom ook. Mannen verwachten van vrouwen een prinses in de keuken en een h**r in bed (sorry dames !).

freespirit
15 oktober 2008, 17:02
Het feit dat mannen zo graag naar stripclubs gaan is een bewijs dat ze zich door vrouwen willen laten domineren.

Qué ??? Is het niet eerder omgedraaid ?

Bhairav
15 oktober 2008, 17:05
Qué ??? Is het niet eerder omgedraaid ?

Hoe bedoelt ge? Omdat zo'n zaak door een man gerunt word?
Ja dat is waar. Maar mannen die komen bezoeken willen overmeesterd worden door een vrouw. En willen daarvoor best wel eens wat vernederd worden, het is allemaal niet zo zwart/wit.

kiko
15 oktober 2008, 17:16
In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.

Misschien moeten we ons openlijk vragen stellen bij de vervrouwelijking van het (nu ook secundair) onderwijs. Het is natuurlijk aantrekkelijk, zeker als je een gezinnetje wil stichten is het onderwijs zeer geschikt voor (jonge)vrouwen. Relatief veel met je jonge kinderen kunnen bezig zijn, weekends en vele avonden thuis, met wat geluk een vrije dag in de week, betere sociale zekerheid, later goed pensioen, ... Pas op ... ik beweer niet dat zulke vrouwen minder moeten werken, integendeel, maar ze kunnen hun werk wel beter afstemmen op hun gezin. Vaak zie je ook de combinatie van koppels waarbij de vrouw in het onderwijs staat en veel tijd vrijmaakt voor de kinderen en een beter verdienende man die weliswaar veel tijd kwijt is door onregelmatig in de privé te werken, maar er ook voor kan zorgen dat de (te dure) hypotheek afbetaald kan worden. Ondanks al deze praktische en menselijke voordelen, ben ik toch van oordeel dat we mannelijke studenten opnieuw meer moeten motiveren om bewust voor het onderwijs te kiezen en dat ook schooldirecties pogen hun leerkrachtenkorps zo gevarieerd mogelijk te houden. Nu zijn er al kinderen / jongeren die, na de bijna volledig vervrouwelijke kleuter- en lagere school, ook nog eens heel hun middelbaar doorlopen met amper één of twee mannelijke leerkrachten. Dat is dus niet heel representatief voor de maatschappij.

Ik ben op zich tegen positieve discriminatie van eender welke groep en ik vind quota opleggen dan ook absurd, maar er moet weliswaar gestreefd worden naar meer evenwicht. Minstens 40 % mannelijke en vrouwelijke leerkrachten zou geen overdreven luxe zijn. Het is ergens een vorm van pure discriminatie dat er naar gestreefd wordt in beleidsorganen, de academische wereld en de politiek quota op te leggen van een minimaal aantal vrouwen, maar dat men anderzijds toelaat dat in het onderwijs op den duur nog slechts één geslacht vertegenwoordigd wordt. Een mix lijkt mij het meest opportuun. Zeker voor de leerlingen.
1. Waarom moet het onderwijs een spiegel van de maatschappij zijn ? Onderwijs dient een voorbereiding te zijn op de maatschappij, maar hoeft absoluut geen spiegel van de maatschappij te zijn.

Onze maatschappij is daarvoor trouwens véél te complex.

2. Het feit dat jongens het slechter doen in het secundair onderwijs, ligt in de allereerste plaats aan de jongens zelf. Met het vingertje naar de tevele vrouwelijke leerkrachten wijzen slaat nergens op.

3. Wie zegt trouwens dat jongens zich per sé willen identificeren met hun leraar ? De meeste leraars konden mij gestolen worden, en de enkele die ik wel graag had - man of vrouw - waren absoluut géén rolmodel.

alice
15 oktober 2008, 17:24
Jongens toch! Ik zeg niet dat mannen minder welkom moeten zijn voor een klas.
Maar zeggen dat ik hypocriet ben omdat ik denk dat mannen meer gericht zijn op het maken van carriere en dit dan motiveren met de redenering dat vrouwen toch een man zoeken die iets te bieden heeft moet eens een stapje in de wereld zetten!

Ik werk voor een bedrijf met ongeveer 600 vrouwelijke werkneemsters.
Het merendeel is kostwinner, meneer werkt niet hoor!( en heeft daar ook vaak helemaal geen zin in!)
Dus die mannen met 'meerwaarde' mag je best relativeren.

Bovendien kun je die hele redenering van mannelijke leerkrachten ook omdraaien' mogelijk voelen meisjes zich dan weer 'onbegrepen'.
Ik vind dat leerkrachten niet beoordeeld moeten worden op geslacht maar prestatie en verzet me tegen het hele idee dat omdat gezag van vrouwen minder acceptabel zou zijn manen de oplossing vormen!
Bovendien vind je veel vrouwen in het onderwijs omdat dit makkelijk te combineren is met gezin, misschien vinden mannen dit minder prioritair dan vrouwen?

gertjan22
15 oktober 2008, 17:32
@freespirit:... weeral een topic opgestart ivm volvassen mannen en kinderen:x
Heb jij wat dan met volwassen mannen en kinderen? Eerst ging je topic over naakte kinderen samen onder de douches met sportbegeleiders en nu gaat je topic weer om meer "meesters" in de jongensklas te krijgen...

Dit ruikt naar onraad:crazyeye:

artisjok
15 oktober 2008, 18:13
Klasse voor leraren besteedde er aandacht aan in dit artikel van 2005.
http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=11854

Volgens dit artikel ligt de oorzaak niet bij de vele vrouwelijke leerkrachten, maar omdat de school "vrouwelijk is"
Als jongensgedrag niet loont op school, is dat dan omdat de school iets vrouwelijks heeft?

Anton Derks: «Ja, ontegensprekelijk. Daar zien we de oorzaak van het probleem. Op school worden jongens geconfronteerd met tegenstrijdige verwachtingen. Enerzijds de verwachtingen van de school en anderzijds verwachtingen van de peer group, de vrienden. De schoolcultuur is een beetje een cultuur van vrouwelijke waarden en houdingen. Je ziet dat leraren, ook de mannelijke, qua attitudes vaak vrouwelijker houdingen als zorgzaamheid en solidariteit aannemen dan de doorsneebevolking. De meer agressieve, stoere machocomponent vind je vaker terug in populaire jongerencultuur. Die staat in conflict met de verwachtingen van de school. Jongens voelen dat conflict het sterkst aan, omdat ze veel meer participeren in een wat stoerdere cultuur dan meisjes. Het is dan ook interessant om vast te stellen dat vooral in scholen waar die stoere machohoudingen sterk verspreid zijn, het zittenblijven het hoogst is. Als je in een school zit waar macho's bekeken worden als ouderwetse zielige types, dan heb je minder kans om daar vatbaar voor te zijn en dan stelt de problematiek van het zittenblijven zich veel minder.»

Kan de school een invloed hebben op het al of niet populair zijn van machohoudingen?

Anton Derks:«Dat blijft een moeilijke vraag. Maar we stellen wel vast dat bepaalde schoolkenmerken zulke attitudes meer of minder kunnen bevorderen. Dan denk ik vooral aan participatieve scholen: democratische scholen waar veel inspraak is en waar leerlingen vaak deelnemen aan buitenschoolse activiteiten, dat zijn scholen waar die machohoudingen minder verspreid zijn en waar de problematiek van het minder presteren van jongens zich ook veel minder stelt. Jongens kunnen zich er makkelijker identificeren met de school, ze voelen zich betrokken en zijn minder geneigd om zich te identificeren met antischoolse houdingen.»

Wat mij opvalt is dat er veel kinderen een jaar moeten overdoen.
1 op 3 vind ik zeer veel.
Hoog tijd om ons onderwijs bij te sturen.

Steben
15 oktober 2008, 19:09
Inderdaad, andersom ook. Mannen verwachten van vrouwen een prinses in de keuken en een h**r in bed (sorry dames !).

Niet zo cru.
Mannen zoals ik verwachten wel veel meer dan dat.
Ik denk dat mannen onderhuids zo een beetje het gevoel zoeken niet saai te zijn, iets aparts te hebben. Maw: mannen willen voelen dat ze effectief kunnen imponeren, of dat nu ergens op slaat in de praktijk of niet uiteraard. knipoog naar de vrouwen ;-)

Ik verwacht trouwens geen h**r in bed, zeker niet. Die is niet exclusief genoeg, zie je. Een man wil volgens mij het gevoel hebben dat de vrouw enkel aandacht heeft voor hem in bedkwesties, dat de vrouw naar hem alleen smacht. Een vrouw wil denk ik, eigenlijk hetzelfde.

Another Jack
15 oktober 2008, 19:12
Hoe bedoelt ge? Omdat zo'n zaak door een man gerunt word?
Ja dat is waar. Maar mannen die komen bezoeken willen overmeesterd worden door een vrouw. En willen daarvoor best wel eens wat vernederd worden, het is allemaal niet zo zwart/wit.

U moet wel de eerste man zijn die zich vernederd voelt in een striptent.
:lol::lol:

Bhairav
15 oktober 2008, 19:13
U moet wel de eerste man zijn die zich vernederd voelt in een striptent.
:lol::lol:

Zelfs niet.:-(

Another Jack
15 oktober 2008, 19:20
Zelfs niet.:-(

Uw vriendjes vonden het ook niet fijn?

Bhairav
15 oktober 2008, 19:22
Uw vriendjes vonden het ook niet fijn?

Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...:-D

Another Jack
15 oktober 2008, 19:24
Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...:-D

Wel doe dat eens en dan zal je weten wie er dikwijls vernederd wordt.

Bhairav
15 oktober 2008, 19:35
Wel doe dat eens en dan zal je weten wie er dikwijls vernederd wordt.

Volgens mij snapt gij geen reet van wat ik zeg.

Another Jack
15 oktober 2008, 19:41
Volgens mij snapt gij geen reet van wat ik zeg.

Lees het dan allemaal eens terug wanneer je nuchter bent.
Nuchter is wat je voelt in de morgen.

Steben
15 oktober 2008, 19:42
Nuchter is wat je voelt in de morgen.

Alhoewel... soms nog niet

Bhairav
15 oktober 2008, 19:51
Lees het dan allemaal eens terug wanneer je nuchter bent.
Nuchter is wat je voelt in de morgen.

Een stripteaseuse heeft mannen in zekere zin onder controle, desondanks haar baas waarschijnlijk een chavinistisch zwijn is. Snapt gij die nuance nu niet?

Steben
15 oktober 2008, 19:55
Een stripteaseuse heeft mannen in zekere zin onder controle, desondanks haar baas waarschijnlijk een chavinistisch zwijn is. Snapt gij die nuance nu niet?

Het is wel de bezoekende man die bepaalt dat die stripteaseuse hem nu maar eens een tijdje moet controleren. Als er geen sex van komt is hij misschien teleurgesteld in de tent.

Bhairav
15 oktober 2008, 20:04
Het is wel de bezoekende man die bepaalt dat die stripteaseuse hem nu maar eens een tijdje moet controleren. Als er geen sex van komt is hij misschien teleurgesteld in de tent.

Voil�*.

Depth of Field
15 oktober 2008, 20:20
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?

Mag ik zo vrij zijn te informeren wat je laatste diploma is?

Bhairav
15 oktober 2008, 20:24
Mag ik zo vrij zijn te informeren wat je laatste diploma is?

Geen...
Dus de vraag is: hoe dwingt men leerlingen op te doen kijken naar leraars?

Depth of Field
15 oktober 2008, 20:27
Geen...
Dus de vraag is: hoe dwingt men leerlingen op te doen kijken naar leraars?

Hoezo dwingen?

Als iemand voor een carriere kiest als straatveger of beroepsdopper valt daar niet veel aan te doen.

artisjok
15 oktober 2008, 20:28
Geen...
Dus de vraag is: hoe dwingt men leerlingen op te doen kijken naar leraars?

Met dwang kom je er niet.
De vraag is : Hoe motiveren we de leerlingen?

Bhairav
15 oktober 2008, 20:28
Hoezo dwingen?

Als iemand voor een carriere kiest als straatveger of beroepsdopper valt daar niet veel aan te doen.

Dus waarom zijn die zogenaamde rolmodellen dan nodig?

lomeanor
15 oktober 2008, 20:44
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
U vergaloppeert zich. Het heeft niets te maken met "respecteren", wel met "zich identificeren met."

lomeanor
15 oktober 2008, 20:45
Gaat het niet eerder om verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke hersenen en bijgevolg manieren waarop kennis en inzicht worden aangeleerd respectievelijk opgenomen? Kan een vrouwelijke leerkracht zich wel voldoende verplaatsen in een mannelijk brein en vice versa?
Dat is een interessante bedenking...

lomeanor
15 oktober 2008, 20:45
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?

Misschien was je verder in het leven geraakt als je dat wel had gedaan...

Bhairav
15 oktober 2008, 20:49
Misschien was je verder in het leven geraakt als je dat wel had gedaan...

Op die leeftijd (eigelijk nooit bijna) is dat geen bewuste keuze om al dan niet op te kijken.

lomeanor
15 oktober 2008, 21:11
Op die leeftijd (eigelijk nooit bijna) is dat geen bewuste keuze om al dan niet op te kijken.
Misschien niet, maar naar wie je opkijkt zegt wel iets over je persoonlijkheid, over je motivatie en over je ambitie.

lomeanor
15 oktober 2008, 21:12
Dus waarom zijn die zogenaamde rolmodellen dan nodig?

Omdat sommige mensen meer willen bereiken dan dat...

praha
15 oktober 2008, 21:25
Jongens blijven jongens en mannen blijven mannen. Dat heeft niks met mentaliteit te maken.

Mannen zijn nu eenmaal carrieregericht, en ik vind het erg hypocriet dat u als vrouw daar kritiek op geeft. Want stiekem zijn de meeste vrouwen toch op zoek naar een man die iets te bieden heeft. En kom nu niet af met allerhande vrouwenboekskeszever, dit is herhaaldelijk bewezen door onderzoeken.

'k zou daar zelfs willen bij toevoegen dat men halsstarrig het simpele feit over het hoofd ziet dat het hele (onderwijs) systeem ( die leeftijdscategorie ) loodrecht staat op de normale ('natuurlijke') ontwikkeling van jongens

om het met een boutade te stellen :'jongens behoeven tijdens hun puberale en zelfs adolecente periode enkel hun pik achterna te lopen en
de enigste methode om wat leerstof in dien knapen hun bol te krijgen is dat te doen op een wijze die bijna sterk aanleunt aan een militaire drill'

( uiteraard geldt dit niet voor elke aankomende jongen en heb je ook zoiets als een wisselwerking van de directe omgeving )

vandaar misschien dat men nu _ nadat men het onderwijs al enige tijd aan 't hervormen is tot een iets wat 'volwassener' niveau, waar men uitgaat van een eigen identiteit van de jongere en steeds meer rekent op een soort 'verantwoordelijkheidsgevoel' ervan _ meer problemen ondervindt met jongens

alice
15 oktober 2008, 21:47
Hoe motiveer je die leerlingen?
Daar kan ik nu eens op antwoorden sé!
Door doodsimpel te zeggen tegen je onstandige tiener die niet meer naar school wil; kijk, in het leven kom je verschillende deuren tegen. Achter die deuren zitten leuke dingen. En job die je graag doet, behoorlijk voor betaald wordt, waardoor je vrij bent om te leven zoals jij dat wilt.
Een sleutel is een diploma middelbaar!
Doe je dat niet dan kies je voor klote baantjes, slecht betaald en afhankelijkheid.
Dus kies maar; ga je krabben als een kip of vliegen als een arend; jou keuze.

Al mijn kinderen maakten hun school af!
Met lange tanden, maar ze wisten dat je in het leven discipline moet opbrengen om te komen waar je wilt zijn, en vaak is die reis niet' doen waar je zin in hebt'.
Dus denk ik dat ouders zelf een voorbeeld moeten zijn en proberen om 'realistisch 'op te voeden.
Wie je wordt of niet beslis je ook zelf.

piraat
15 oktober 2008, 22:25
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?Jij bent dan ook een speciaal geval, hé...:-(

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 22:47
In De Morgen van eergisteren (p. 8 ?) stonden meerdere verklaringen waarom jongens meer bleven zitten in het secundair onderwijs dan meisjes. Een van de verklaringen was tot mijn verbazing, de (politieke) correctheid van de 'linkse' Morgen in acht nemend, dat jongens gebrek hadden aan mannelijke rolmodellen in het onderwijs daar er te weinig mannelijke leerkrachten zijn.

Ik ben geneigd deze verklaring te beamen. Het onderwijs wordt hoe langer hoe meer bevolkt door vrouwelijke leerkrachten. Op zich niets op tegen natuurlijk, maar het evenwicht begint nu wel enorm ten nadele van (jongere) mannelijke leerkrachten door te wegen. Ik schat dat de verhouding afgestudeerd onderwijzend personeel nu qua meisjes/jongens op 85/15 is komen te liggen. Als gevolg wordt er een onnatuurlijke situatie gecreëerd, terwijl het onderwijs toch ook een afspiegeling van de maatschappij zou moeten zijn. Jongens kunnen zich te weinig identificeren met vele van hun vrouwelijke leerkrachten en gaan daardoor meer 'rebels' gedrag tentoon spreiden, zich meer misdragen en bijgevolg ook makkelijker 'buizen' tijdens hun schoolcarrière. Vooral in scholen met een hoge concentratie mannelijke allochtonen stellen zich hier problemen, daar zij vaak minder vlot zaken aannemen van (jongere) vrouwelijke leerkrachten dan van hun mannelijke collega's. Ik heb dit zelf ervaren toen ik effe les gaf in een zogenaamde 'concentratieschool', dat de jongens (niet alleen moslims, maar ook Oost-Europeanen) makkelijker iets van mij aannamen dan van mijn vrouwelijke collega.
.

Tja, dan is dit eerst en vooral hun eigen probleem eh. als zij hun toekimst verknoeien door de idioot uit te hangen is dit in eerste zaak hun eigen schuld.
Het feit dat die allochtonen sneller iets aannemen van een man ipv een vrouw wijst ook op een ouderwetse paternalistische ingesteldheid. Jongens toch, wat moet onze maatschappij met deze etters aanvangen?

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 22:55
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.




Leerkrachten belangrijke heren? :lol::lol: Laat me niet lachen. Van de onderlaag gezien wel dan, juist omdat die gearriveerden ook veelal uit de onderkant kwamen.
Maar ze werden niet direct gelijk geacht als de Pastoor, de notaris, de boer, de Baron hoor.;-)


"hey schoolmeester", heeft een eerder laatdunkende toon.;-)


Neen, ik denk dat het gewoon eerder de natuur van de vrouw is om te kiezen voor een sociale richting, ipv een baan in de bedrijfswereld. Ik vind het ook een héél mooi beroep. Het getuigt van sociaal engagement, vind ik. Ik heb in elk geval veel respect voor deze mensen, ikzelf zou het niet direct doen.;-)

praha
15 oktober 2008, 22:57
Hoe motiveer je die leerlingen?
Daar kan ik nu eens op antwoorden sé!
Door doodsimpel te zeggen tegen je onstandige tiener die niet meer naar school wil; kijk, in het leven kom je verschillende deuren tegen. Achter die deuren zitten leuke dingen. En job die je graag doet, behoorlijk voor betaald wordt, waardoor je vrij bent om te leven zoals jij dat wilt.
Een sleutel is een diploma middelbaar!
Doe je dat niet dan kies je voor klote baantjes, slecht betaald en afhankelijkheid.
Dus kies maar; ga je krabben als een kip of vliegen als een arend; jou keuze.
hier stel je ze de keuze... je rekent dus ergens op een zekere 'verantwoordelijkheid' en op een zeker benul of besef
terwijl menigen dat nog misschien niet hebben

Al mijn kinderen maakten hun school af!
Met lange tanden, maar ze wisten dat je in het leven discipline moet opbrengen om te komen waar je wilt zijn, en vaak is die reis niet' doen waar je zin in hebt'.
Dus denk ik dat ouders zelf een voorbeeld moeten zijn en proberen om 'realistisch 'op te voeden.
Wie je wordt of niet beslis je ook zelf.

en hier lijk je meer te opteren voor een zekere dwang

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 22:57
Wat kunnen we doen om terug meer mannen in het onderwijs aan te trekken? Meer geld? Meer verantwoordelijkheden geven om hun gezag/autoriteit te laten gelden? Meer technische kennis in het onderwijspakket brengen?

Meer geld? waar ga je het halen?
Meer veratnwoordelijkheden geven om hun gezag te laten gelden? Gaat dit dan ten koste van de vrouwelijke leerkrachten? En vooral: zullen de ouders daar wel mee akkoord gaan? Want nu krijgen leerkrachten vaak telefoontjes van misnoegde ouders.

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 22:58
Hola!
Dus omdat sommige leerlingen meer geneigd zijn mannen dan vrouwen te respecteren ( een foute houding eigenlijk!) moeten er meer mannen in het onderwijs?
Omdat er te weinig rolmodellen zijn?
Dus ieder vak in beroeps (hout, metaal, lassen) wordt door vrouwen gegeven?
Das nieuw!
En hoe zit het in het technisch, praktijkvakken ook allemaal door vrouwen? En dat is mis omdat sommige groepen moeite hebben om gezag van vrouwen te aanvaarden, Komaan wat een foute mentaliteit en die steunen we door meer mannen in het onderwijs?
Die niet komen als er geen beter loon is?
Nog werk aan de winkel hier; mannen moeten misschien wat minder carrieregericht zijn dat helpt vast ook om voor onderwijs te kiezen!

Helemaal akkoord met jou! Daar komt het helemaal op neer.

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 23:08
Ik begrijp uw gerieven uiteraard wel ergens. Eerst en vooral wil ik benadrukken dat ik vooral de toestand in het ASO heb proberen weer te geven. Technische vakken worden inderdaad meestal door mannen gegeven (nog maar eens een voorbeeld dat de voorkeur van vakken / richtingen nog steeds enorm gendergericht is), maar deze krijgt men in de humaniora uiteraard niet. En dat carrièregericht zijn en het relatief lage loon zal ongetwijfeld voor een belangrijk deel de afwezigheid van mannen in het onderwijs verklaren.

Maar dat wil niet zeggen dat we moeten berusten in de toestand zoals hij (of beter uitgedrukt: 'zij') nu evolueert. Het onderwijs verricht immers ook een stuk maatschappelijke dienstverlening en heeft bijgevolg ook een voorbeeldrol. En dus moet men streven naar een zo representatief leerkrachtenkorps. Bij mijn weten is de Belgische bevolking nog altijd min of meer 50/50 man/vrouw (wel wat meer vrouwen door hogere levensverwachting). Dus is het het beste dat dit ook zo in het onderwijs wordt weerspiegeld. Die 'foute houding' van het niet-respecteren van vrouwen is inderdaad wel degelijk 'goed mis', maar het is een harde realiteit. En daar moet men rekening mee houden. Pas met een goed evenwichtig lerarenkorps, zal het voor die bewuste jongeren ook duidelijk worden dat mannen en vrouwen gelijkwaardig dienen geapprecieerd te worden.

En waar mag jij dat wel van uitleiden? er is echt helemaal niks dat daar naar wijst.


Het is gewoon een feit dat veel meer vrouwen in het ASO komen, en de mindere mannen in het ASO kiezen dan voor een carrière in de privé. De vele vrouwen uit de ASO kiezen veelal voor sociale beroepen.

Vele mannen uit de TSO kiezen technische beroepen, en de mannen uit de BSO kiezen gewoon ook voor technische beroepen.

Ik zal erbij zeggen dat het meerendeel van de allochtoonse jongeren veelal in de BSO terechtkomen. En dit is al een lang oud zeer. Maar of dit zou komen vanwege het tekort aan mannelijk personeel in de ASO, is volgens mij serieus van de pot gerukt. Je moet ook weten dat veel van die allochtoonse jongeren ooit eerder in de ASO zaten.
Volgens mij is deze bevolkingsgroep daar zo afwezig vooral door onwetendheid.

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 23:12
Ik ben volledig gewonnen voor de theorie.
Doet mij denken aan het feit dat de meeste kinderen ook in hetero-gezinnen opgroeien, waar het ook 50%-50% is.

@alice: aanklagen dat er te weinig mannelijke leraars zijn, is niet zeggen dat er te veel vrouwelijke zijn in specifieke groepen. (voor mij toch niet)
Volgens mij is een 50-50 situatie OVERAL de beste voor de productiviteit, creativiteit en wederzijds respect. Evident is het echter niet.


Tjah, en als de mannen gewoon niet willen?? Gaan we ze moeten verplichten missch? Tss, t'is gewoon een gang van zaken, meer kan daar niet aan gedaan worden, en meer nog: meer moét daar gewoon niet aan gedaan worden: er zijn véél belangrijkere zaken die gedaan moeten worden.

MaGNiFiCaT
15 oktober 2008, 23:23
Tjah, en als de mannen gewoon niet willen?? Gaan we ze moeten verplichten missch? Tss, t'is gewoon een gang van zaken, meer kan daar niet aan gedaan worden, en meer nog: meer moét daar gewoon niet aan gedaan worden: er zijn véél belangrijkere zaken die gedaan moeten worden.

Ik zou nog meer zeggen:

misschien is deze gang van zaken de meest natuurlijke gang: eeuwenlang was onze maatschappij een mannenmaatschappij: de mannen deelden (de srpeekwoordelijke) lakens uit.
Vrouwelijke leerkrachten waren er zeker niet, of het waren kloosterlingen. In de 20ste eeuw kwamen de leke-leraressen maar die mochten bij aanvang NIET GEHUWD zijn. Dit duurde wel tot de jarten 60!

En dit in tegenstelling dat de mannen die altijd, wanneer ze wilden, leerkracht mochten worden EN mochten huwen.

Het jobke van leerkracht was vaak de enige manier om op te klimmen op de sociale ladder voor een jongen uit de onderklasse, terwijl vrouwen daar niet eens moesten van dromen.

TEGENWOORDIG heeft iedereen dezelfde kansen, en wat blijkt: vooral vrouwen kiezen voor het sociale beroep van leerkracht. Daaruit kunnen we enkel concluderen dat het lerarenberoep eigenlijk een eerder vrouwelijk beroep zou zijn.

Jedd
15 oktober 2008, 23:27
deze jongen presteerde beter bij vrouwelijke leerkrachten. allé, sommige toch :oops:

freespirit
15 oktober 2008, 23:44
deze jongen presteerde beter bij vrouwelijke leerkrachten. allé, sommige toch :oops:

Waarde vooral sterk op de mondelinge examens ? :-D

freespirit
15 oktober 2008, 23:49
Tjah, en als de mannen gewoon niet willen?? Gaan we ze moeten verplichten missch? Tss, t'is gewoon een gang van zaken, meer kan daar niet aan gedaan worden, en meer nog: meer moét daar gewoon niet aan gedaan worden: er zijn véél belangrijkere zaken die gedaan moeten worden.

Oke, uw redenering volgende moeten we ook niets meer doen aan de politieke ongelijkheid tussen man en vrouw, het is immers gewoon de gang van zaken. Ook in de academische wereld moet er geen fifty-fifty worden nagestreefd, het is immers 'gewoon de gang van zaken' ... beseft u wel hoe krom uw redenering uitdraait ??? Het is de bedoeling dat de samenleving streeft naar een zo goed mogelijke vertegenwoordiging van beide geslachten (zeker in de openbare sector). Ik zie trouwens niet in waarom mannen van nature uit minder goed les zouden kunnen geven dan vrouwen.

freespirit
15 oktober 2008, 23:55
En waar mag jij dat wel van uitleiden? er is echt helemaal niks dat daar naar wijst.


Het is gewoon een feit dat veel meer vrouwen in het ASO komen, en de mindere mannen in het ASO kiezen dan voor een carrière in de privé. De vele vrouwen uit de ASO kiezen veelal voor sociale beroepen.

Vele mannen uit de TSO kiezen technische beroepen, en de mannen uit de BSO kiezen gewoon ook voor technische beroepen.
Ik zal erbij zeggen dat het meerendeel van de allochtoonse jongeren veelal in de BSO terechtkomen. En dit is al een lang oud zeer. Maar of dit zou komen vanwege het tekort aan mannelijk personeel in de ASO, is volgens mij serieus van de pot gerukt. Je moet ook weten dat veel van die allochtoonse jongeren ooit eerder in de ASO zaten.
Volgens mij is deze bevolkingsgroep daar zo afwezig vooral door onwetendheid.

Laten we dan dit rollenpatroon doorbreken en terug meer jongens/mannen naar het ASO begeleiden; anderzijds meer vrouwen in het TSO en BSO binnenbrengen. Niets zo sexy dan een knappe vrouw die als bouwvakker voorovergebogen een muurtje staat te metselen ( :lol: grapje !). U heeft trouwens niet helemaal gelijk. Een richting als sociaal-technische of verzorging zijn geen ASO-richtingen en deze bestaan bijna exclusief uit meisjes/vrouwen. En hogere studierichtingen als filosofie en gesschiedenis kan je bezwaarlijk 'technisch' noemen en daar wordt de meerderheid gevormd door mannelijke studenten. Ik volg de grote lijnen wel van uw veralgemeningen, maar daar houdt het dan ook op.

freespirit
16 oktober 2008, 00:02
Meer geld? waar ga je het halen? Meer veratnwoordelijkheden geven om hun gezag te laten gelden? Gaat dit dan ten koste van de vrouwelijke leerkrachten? En vooral: zullen de ouders daar wel mee akkoord gaan? Want nu krijgen leerkrachten vaak telefoontjes van misnoegde ouders.

De gemeenschap moet bereid zijn te investeren in de jeugd, onze toekomst. Als men met een forse loonsopslag ook meer mannelijke leerkrachten opnieuw kan 'lokken', so be it !

En inderdaad, vele ouders denken de dag van vandaag dat ze zich alles kunnen permitteren. Vele directies beschouwen de ouders (en hun zoons / dochters) als klanten van een quasi commercieel bedrijf en zijn er als de dood voor als de leerlingen teveel door de leerkrachten worden 'bekritiseerd'. Dus steunen zij hun leerkrachtenkorps onvoldoende, wat leidt tot aantasting van het gezag en op termijn ook frustratie en burnout. En misschien kunnen de vrouwelijke leerkrachten deze 'underdog' positie wat meer relatieveren en voelen ze zich minder aangetast in hun persoon. Dat van die telefoontjes kan ik beamen, evenals een incompetente directrice. Dat waren voor mij redenen (maar niet de hoofdreden !) om na een korte carrière uit het onderwijs te stappen.

freespirit
16 oktober 2008, 00:05
Ah zo, neen ik ben nog niet in een striptent geweest...:-D

Je weet niet wat je mist. De dames in kwestie verdienen er wel 10 keer meer mee dan leraressen (slachtoffers van vrouwenhandel niet te nagesproken). Maar ik kan me niet inbeelden dat ik het werk, moest ik een vrouw zijn, graag zou doen.

freespirit
16 oktober 2008, 00:13
@freespirit:... weeral een topic opgestart ivm volvassen mannen en kinderen:x
Heb jij wat dan met volwassen mannen en kinderen? Eerst ging je topic over naakte kinderen samen onder de douches met sportbegeleiders en nu gaat je topic weer om meer "meesters" in de jongensklas te krijgen...

Dit ruikt naar onraad:crazyeye:

Op zulke lage en laffe aantijgingen zou ik eigenlijk niet eens mogen reageren, maar ik kan het niet laten. U uit hier zware ongefundeerde beschuldigingen en begaat in feite laster en eerroof jegens mijn persoon.

Ik weet niet wat dat bewuste topic hier nog komt terugkijken, het heeft hier niets maar dan ook niets mee te maken. En zoals je het schrijft in je zin lijkt het alsof ik destijds heb gepleit voor sportbegeleiders (correctie, het waren jeugdanimatoren) samen naakt onder de douche te zetten met kindertjes, wat totaal niet het geval was. Leer onthouden en lees deze posts desnoods nog eens na, leer nuanceren. Maar ja, ik kan van een eencellige garnaal toch niet verwachten dat hij op de bal speelt en niet op de man ? :evil:

Zielig ... ik denk dat je een beetje ziek bent, in die ene hersencel die nog rest. Gelukkig bestaan er goede psychiaters in ons landje !

Tavek
16 oktober 2008, 00:20
Ik zou nog meer zeggen:

misschien is deze gang van zaken de meest natuurlijke gang: eeuwenlang was onze maatschappij een mannenmaatschappij: de mannen deelden (de srpeekwoordelijke) lakens uit.
Vrouwelijke leerkrachten waren er zeker niet, of het waren kloosterlingen. In de 20ste eeuw kwamen de leke-leraressen maar die mochten bij aanvang NIET GEHUWD zijn. Dit duurde wel tot de jarten 60!

En dit in tegenstelling dat de mannen die altijd, wanneer ze wilden, leerkracht mochten worden EN mochten huwen.

Het jobke van leerkracht was vaak de enige manier om op te klimmen op de sociale ladder voor een jongen uit de onderklasse, terwijl vrouwen daar niet eens moesten van dromen.

TEGENWOORDIG heeft iedereen dezelfde kansen, en wat blijkt: vooral vrouwen kiezen voor het sociale beroep van leerkracht. Daaruit kunnen we enkel concluderen dat het lerarenberoep eigenlijk een eerder vrouwelijk beroep zou zijn.

Het is opmerkelijk dat de neergang kwa status van een beroep altijd samengaat met de vervrouwelijking er van.

freespirit
16 oktober 2008, 00:24
Het is opmerkelijk dat de neergang kwa status van een beroep altijd samengaat met de vervrouwelijking er van.

Mooie conclusie, doch niet 'politiek correct', maar dat dogma mag ons niet deren.

freespirit
16 oktober 2008, 00:35
Leerkrachten belangrijke heren? :lol::lol: Laat me niet lachen. Van de onderlaag gezien wel dan, juist omdat die gearriveerden ook veelal uit de onderkant kwamen.
Maar ze werden niet direct gelijk geacht als de Pastoor, de notaris, de boer, de Baron hoor.;-)


"hey schoolmeester", heeft een eerder laatdunkende toon.;-)




Op welke historische bronnen of literatuur baseert u zich voor zulke 'weerlegging' ? Als ik vroeger mijn grootouders bezig hoorde over hun schooltijd, dan kreeg ik toch andere verhalen te horen, hoor. De schoolmeesters en de nonnen die les gaven werden toen bijna op handen gedragen. Iets waarvoor de 'werkende klasse' (= arbeiders in de fabrieken en de boerkens op het veld) respect voor had en hun autoriteit zeker niet in vraag stelde. En kregen de kinderen straf, dan kregen ze er 's avonds vaak nog een pakske rammel of een 'preek' bij, want stout zijn t.o.v. meester / juf was een schande ! Sociaal-economisch behoorde de onderwijzende groep tot de (intellectuele) middenklasse of kleine burgerij, maar door de 'gewone man' werden ze heus wel aanbeden ! En de uitroep 'hey schoolmeester' duidde eerder op een betweter of iets dergelijks, wat juist de autoriteit van die beroepsgroep in de verf zette.


Ik zeg niet dat het nu net moet zijn zoals vroeger, ik ben heus niet tegen inspraak van leerlingen en hun ouders, maar de pendel is teveel de andere richting uitgegaan. Nu wordt het onderwijzend personeel veelal als 'garbage' beschouwd, een noodzakelijk kwaad dat men erbij moet nemen, maar dat vooral niet te veel in de weg mag leggen.

filosoof
16 oktober 2008, 00:53
Het heeft gewoonweg te maken met het feit dat de dag van vandaag de meester niet meer in een adem genoemd werd met de dokter en notaris als men sprak over de lokale belangrijke heren. Er wordt een beetje op neergekeken, en dat is erg jammer. En vooral jongens/mannen zijn hier erg gevoelig voor in hun studiekeuze.

In Finland, dat een (noch) betere reputatie dan Vlaanderen heeft voor zijn onderwijs, heeft men bewust de status van de leerkracht opgetrokken met dit doel, vertelt mijn "familiale ervaringexpert";-) (carrière in een concentratieschool) me.

filosoof
16 oktober 2008, 00:56
Het is opmerkelijk dat de neergang kwa status van een beroep altijd samengaat met de vervrouwelijking er van.De schuld van mannelijke vooroordelen,meer dan van vrouwen.

Goldband
16 oktober 2008, 05:10
Dat jongens vaker zakken is een feit.

De verklaring leggen bij een (te) vrouwelijk lerarenkorps is wel wat kort door de bocht. Het is een hypothese, maar ze bedient zich van wat vage (quasi psychoanalytische) denkbeelden als 'rolmodellen' en 'identificatie'.

Hapklare brok dus voor mensen met een genderagenda (die link met homo-ouders!) of met nostalgie naar de goeie ouwe tijd.

Bhairav
16 oktober 2008, 05:19
Je weet niet wat je mist. De dames in kwestie verdienen er wel 10 keer meer mee dan leraressen (slachtoffers van vrouwenhandel niet te nagesproken). Maar ik kan me niet inbeelden dat ik het werk, moest ik een vrouw zijn, graag zou doen.

Ik denk niet dat het een per se een vrouwonvriendelijk beroep hoeft te zijn...

Depth of Field
16 oktober 2008, 05:55
Het is de bedoeling dat de samenleving streeft naar een zo goed mogelijke vertegenwoordiging van beide geslachten (zeker in de openbare sector).

Dat is dwaze sossenpraat.

Bij ons, "normale mensen" mag iedereen zijn beroep zelf kiezen, zonder quotasysteem.

Als er dan weinig vrouwelijke pompiers zijn, of mannelijke kleuteropvangers dan is dat zo.

freespirit
16 oktober 2008, 07:48
Dat is dwaze sossenpraat.

Bij ons, "normale mensen" mag iedereen zijn beroep zelf kiezen, zonder quotasysteem.

Als er dan weinig vrouwelijke pompiers zijn, of mannelijke kleuteropvangers dan is dat zo.

Ik ben zelf enorm gekant tégen het quotasysteem en enige vorm van 'positieve discriminatie' of hoe men het ook wil noemen. Dat wil echter niet zeggen dat men er niet naar kan streven de beroepen zo evenwichtig mogelijk gendermatig in te vullen. En nogmaals, niks bewijst mij dat mannen slechtere leerkrachten dan vrouwen zouden zijn. Het valt mij op dat er altijd met dubbel krijt geschreven wordt: als er ergens vrouwen 'tekort' zijn schreeuwt men moord en brand en heeft men het over een 'glazen plafond'. Als er daarentegen een beroep teveel is vervrouwelijkt, dan lijken velen dit geen bezwaar te vinden en berusten ze in die situatie. Ongelijkheid werkt voor hen blijkbaar maar langs één kant.

En ter info: ik ben geen 'sos' en mijn standpunt wordt zelfs helemaal niet door de 'sossen' uitgesproken.

freespirit
16 oktober 2008, 07:50
Ik denk niet dat het een per se een vrouwonvriendelijk beroep hoeft te zijn...

Als de vrouwen er vrijwillig voor kiezen dan is het voor mij geen bezwaar. Helaas komt in het 'strippers- en prostitutiemilieu' ook vaak dwang, afpersing en vrouwenhandel voor, vaak met buitenlandse meisjes.

freespirit
16 oktober 2008, 07:58
Dat jongens vaker zakken is een feit.

De verklaring leggen bij een (te) vrouwelijk lerarenkorps is wel wat kort door de bocht. Het is een hypothese, maar ze bedient zich van wat vage (quasi psychoanalytische) denkbeelden als 'rolmodellen' en 'identificatie'.

Hapklare brok dus voor mensen met een genderagenda (die link met homo-ouders!) of met nostalgie naar de goeie ouwe tijd.

Ik heb helemaal geen genderagenda of wil niet terug naar de 'goede oude tijd'. Dat is zelfs onrealistisch. Maar dat wil niet zeggen dat ik met de huidige tendensen akkoord moet gaan. Ik vind bijvoorbeeld dat homo-ouders hebben, de opvoeding helemaal niet in de weg komt te staan. Maar ergens moet men dan extern uiteraard wel rolmodellen van het andere geslacht hebben. En vermits een kind veel tijd op school doorbrengt, is het nuttig als hij een zo gendergevarieerd mogelijk lerarenpubliek voor zich krijgt. Dat is alles. Ik ben helemaal geen rechtse retraditionalist die de klok vijftig jaar wil terugdraaien, al leek het mij toen wel beter voor de gemoedsrust om leerkracht te zijn dan de dag van vandaag, maar dat is een ander verhaal.

En ja, jongens zakken ook vaker omwille van hun hormonenhuishouding en de neiging om 'voortdurend hun pik achterna te lopen', dat weet ik ook wel. Maar dat neemt niet weg dat ook andere verklaringen kunnen worden aangevuld om hun 'falen' te verantwoorden.

Goldband
16 oktober 2008, 14:39
Ik heb helemaal geen genderagenda of wil niet terug naar de 'goede oude tijd'. Dat is zelfs onrealistisch. Maar dat wil niet zeggen dat ik met de huidige tendensen akkoord moet gaan. Ik vind bijvoorbeeld dat homo-ouders hebben, de opvoeding helemaal niet in de weg komt te staan. Maar ergens moet men dan extern uiteraard wel rolmodellen van het andere geslacht hebben. En vermits een kind veel tijd op school doorbrengt, is het nuttig als hij een zo gendergevarieerd mogelijk lerarenpubliek voor zich krijgt. Dat is alles. Ik ben helemaal geen rechtse retraditionalist die de klok vijftig jaar wil terugdraaien, al leek het mij toen wel beter voor de gemoedsrust om leerkracht te zijn dan de dag van vandaag, maar dat is een ander verhaal.

En ja, jongens zakken ook vaker omwille van hun hormonenhuishouding en de neiging om 'voortdurend hun pik achterna te lopen', dat weet ik ook wel. Maar dat neemt niet weg dat ook andere verklaringen kunnen worden aangevuld om hun 'falen' te verantwoorden.

De manier waarop je deze thread begon maakte al duidelijk dat je geen rechtse retraditionalist bent, hoor. Ik bedoelde alleen maar dat we best opletten met vage hypotheses omdat ze in de kaart spelen van achterlijke mensen.

Ik vind het idee van de nood aan mannelijke rolmodellen nogal problematisch. De hele gender- en identificatiematerie is zo complex en wetenschappelijk verdeeld dat we best voorzichtig zijn met conclusies.

Heeft een jongen met 3 oudere zussen meer kans op homo zijn? Of verwijfd zijn? Of juist omgekeerd?

Zal een meisje dat geen leraren (mannen) krijgt het moeilijk hebben om met jongens om te gaan?

Is gemengd onderwijs (meisjes en jongens in één klas) wel een goede zaak?

Maakt het überhaupt iets uit voor de ontwikkeling of leerkrachten man of vrouw zijn?

Steben
16 oktober 2008, 14:44
Heeft een jongen met 3 oudere zussen meer kans op homo zijn? Of verwijfd zijn? Of juist omgekeerd?
Ik ben misschien hardnekkig, maar ik zie in homoseksualiteit betrekkelijk weinig maatschappelijke factoren. Ik zie in maatschappelijk factoren wel homoseksualiteit.
Maw: volgens mij ontstaat homoseksualiteit niet, maar bestaat het.

rechtse retraditionalist

Wadde?

kelt
16 oktober 2008, 20:31
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?

Dat was ongetwijfeld voordat U een bril voorgeschreven kreeg,maar toen had U de school al verlaten :mrgreen:

Goldband
16 oktober 2008, 20:32
Ik ben misschien hardnekkig, maar ik zie in homoseksualiteit betrekkelijk weinig maatschappelijke factoren. Ik zie in maatschappelijk factoren wel homoseksualiteit.
Maw: volgens mij ontstaat homoseksualiteit niet, maar bestaat het.

Volledig mee eens.

HAMC
16 oktober 2008, 20:42
Opkijken naar een leraar? Wie doet dat nu in godsnaam?
Ik herinner mij nooit een leraar als rolmodel gezien te hebben... Waar halen ze het?

Ik vind het ook maar een rare zaak. De leraars die ik gehad heb waren zogoed als allemaal rare kwiebussen.

Bhairav
17 oktober 2008, 04:39
Ik vind het ook maar een rare zaak. De leraars die ik gehad heb waren zogoed als allemaal rare kwiebussen.

Het zullen eerder van die typische jeugdbewegingstypes zijn die moeten kunnen opkijken naar iemand.

Goldband
17 oktober 2008, 06:19
Het zullen eerder van die typische jeugdbewegingstypes zijn die moeten kunnen opkijken naar iemand.

Haha, Bhairav, je leert het niet af hé. Welk beeld heb jij van jeugdbewegingen?

http://www.uni.uiuc.edu/library/blog/blog_images/boyscout.jpg

Bhairav
17 oktober 2008, 06:21
Net iets minder erg natuurlijk. We leven nu wel in tijden van bvb langer haar enzo...
Maar bij bepaalde mensen ziet ge de neiging om zo te zijn toch nog vrij goed.

freespirit
13 november 2008, 01:24
Vandaag (nu ja, ondertussen gisteren al) ging het erover in het één-programma 'Volt'. 'Of ons onderwijs niet te veel aan het vervrouwelijken was'. Ik kon mij vrij goed vinden, tijdens het tafelgesprek, in de redeneringen. Ik had verwacht dat toch minstens één iemand de hele situatie zou afdoen als 'flauwekul' en de problematiek zou minimaliseren, maar gelukkig bleek niets minder waar. Uiteraard waren er wel heel wat meningsverschillen tussen de respondenten, maar ik had niets anders verwacht. Feit is, zoals een fragmentje liet zien, dat zeker de lerarenopleiding in het basisonderwijs totaal vervrouwelijkt is en dat jongens hier een vreemde eend in de bijt zijn geworden. De jongens die toch de lerarenopleiding volgen worden over het algemeen als vrij 'soft' en vooral zorgdenkend (minder dan in vroegere termen van kennisoverdracht) beschouwd. Waarbij we toch zouden kunnen concluderen dat vrouwen vooral beroepen kiezen waarin het zorgaspect en -verbreding centraal staan en mannen daarentegen eerder gaan voor competitieve kennisberoepen. En laat nu net het zwaartepunt van ons onderwijs de jongste vijfendertig jaar verschoven (eigenlijk vanaf de invoering van het ondertussen gefaalde V.S.O.) zijn van een kennisinstituut (met uitzondering van de kleuterschool waar zorg en opvoeding altijd centraler hebben gestaan en 'juffen' altijd de plak hebben gezwaaid) naar een eerder zogverbredings- en opvoedkundige instantie. Dat is natuurlijk een vrij plausible, maar ongetwijfeld te simplistische verklaring waarom het onderwijs zo sterk vervrouwelijkt is. Uiteraard verklaart ook de vervrouwelijking van ons hoger onderwijs, waardoor vrouwelijke leerkrachten makkelijker de weg vonden naar vooral het secundair onderwijs, het één en ander, maar zeker niet de gehele evolutie.

Uit het tafelgesprek heb ik een aantal belangrijke redenen gehoord waarom het onderwijs vervrouwelijkt is (die ik natuurlijk al lang wist). Blijkbaar een aantal zaken waarom mannen 'afknappen' op het onderwijs en/of door vrouwen 'overruled' worden:
- afname van de waardering van/voor het leraarsberoep.
- combinatie werk / gezin, gelijklopen vakanties met kinderen (of dit een juiste motivatie is om in het onderwijs te stappen is een goede vraag).
- leraars worden naar hun opleidingsniveau weinig betaald + geen of weinig extra-legale voordelen.
- niet echt competitie-gericht en weinig doorgroeimogelijkheden, te routinematig. En mannen vinden door de band profilering en wedijver zeer belangrijk.
- 'vrouwelijk' en 'soft' imago van het leerkrachtenberoep (een irrationele maar desalniettemin niet te onderschatten en helaas ook moeilijk te meten factor). In zekere zin ook niet 'spannend' genoeg voor de mannen, te weinig uitdagend.

De voornaamste argumenten om meer mannelijke leerkrachten aan te trekken zijn de volgende:
- het is wenselijk dat het onderwijs een zo goed mogelijke afspiegeling is van de maatschappij. Daarin horen vrouwen én mannen.
- jongens kunnen zich meer spiegelen aan mannelijke rolmodellen en enkele problemen van 'schoolmoeheid' vallen hierdoor misschien te vermijden.
- jongens uit bepaalde culturen (moslims, 'zuiderlingen' om ze bij de naam te noemen) nemen nu eenmaal beter gezag en regels aan van een man dan van een vrouw. De machocultuur, waat u wel !? Dit is een vrouwonvriendelijk argument, maar ook uit m'n eigen ervaringen weet ik dat dit een niet te miskennen realiteit is.

In deze argumenten kan ik mij wel vinden. Uiteraard ben ik wel tegen quota om elke school of lerarenopleiding te voorzien van een zeker percentage mannen. Maar men mag er mijns inziens wel naar streven een zeker evenwicht te bereiken, als men dit in de lerarenopleidingen kan waarmaken dan volgt het lerarenkorps uiteraard na verloop van tijd ook wel.

Karma
14 november 2008, 00:46
Hoe raar het ook klinkt ... jongens zijn veel meer het "kind van de rekening" dan meisjes. Heel onze (westerse) samenleving is gebaseerd op het "welzijn" van de meisjes. Jongens moeten veel meer hun emoties kunnen bedwingen dan meisjes ... ook al zijn die doorgaans even hevig.
Simpel voorbeeldje: Als een jongen een meisje slaat ... wat zijn de reacties? Zal wel zoiets zijn in de richting van ... "die smeerlap".
En nu ... als een meisje een jongen slaat ... wat zijn dan de reacties ... Ik vermoed dat het in de richting zal gaan van ... "hij zal het wel verdiend hebben".

RodeLantaarn
14 november 2008, 03:15
Dat is dwaze sossenpraat.

Bij ons, "normale mensen" mag iedereen zijn beroep zelf kiezen, zonder quotasysteem.

Als er dan weinig vrouwelijke pompiers zijn, of mannelijke kleuteropvangers dan is dat zo.

hypocrisie. Angst in flarden. DOM

Bhairav
14 november 2008, 04:47
Vandaag (nu ja, ondertussen gisteren al) ging het erover in het één-programma 'Volt'. 'Of ons onderwijs niet te veel aan het vervrouwelijken was'. Ik kon mij vrij goed vinden, tijdens het tafelgesprek, in de redeneringen. Ik had verwacht dat toch minstens één iemand de hele situatie zou afdoen als 'flauwekul' en de problematiek zou minimaliseren, maar gelukkig bleek niets minder waar. Uiteraard waren er wel heel wat meningsverschillen tussen de respondenten, maar ik had niets anders verwacht. Feit is, zoals een fragmentje liet zien, dat zeker de lerarenopleiding in het basisonderwijs totaal vervrouwelijkt is en dat jongens hier een vreemde eend in de bijt zijn geworden. De jongens die toch de lerarenopleiding volgen worden over het algemeen als vrij 'soft' en vooral zorgdenkend (minder dan in vroegere termen van kennisoverdracht) beschouwd. Waarbij we toch zouden kunnen concluderen dat vrouwen vooral beroepen kiezen waarin het zorgaspect en -verbreding centraal staan en mannen daarentegen eerder gaan voor competitieve kennisberoepen. En laat nu net het zwaartepunt van ons onderwijs de jongste vijfendertig jaar verschoven (eigenlijk vanaf de invoering van het ondertussen gefaalde V.S.O.) zijn van een kennisinstituut (met uitzondering van de kleuterschool waar zorg en opvoeding altijd centraler hebben gestaan en 'juffen' altijd de plak hebben gezwaaid) naar een eerder zogverbredings- en opvoedkundige instantie. Dat is natuurlijk een vrij plausible, maar ongetwijfeld te simplistische verklaring waarom het onderwijs zo sterk vervrouwelijkt is. Uiteraard verklaart ook de vervrouwelijking van ons hoger onderwijs, waardoor vrouwelijke leerkrachten makkelijker de weg vonden naar vooral het secundair onderwijs, het één en ander, maar zeker niet de gehele evolutie.

Uit het tafelgesprek heb ik een aantal belangrijke redenen gehoord waarom het onderwijs vervrouwelijkt is (die ik natuurlijk al lang wist). Blijkbaar een aantal zaken waarom mannen 'afknappen' op het onderwijs en/of door vrouwen 'overruled' worden:
- afname van de waardering van/voor het leraarsberoep.
- combinatie werk / gezin, gelijklopen vakanties met kinderen (of dit een juiste motivatie is om in het onderwijs te stappen is een goede vraag).
- leraars worden naar hun opleidingsniveau weinig betaald + geen of weinig extra-legale voordelen.
- niet echt competitie-gericht en weinig doorgroeimogelijkheden, te routinematig. En mannen vinden door de band profilering en wedijver zeer belangrijk.
- 'vrouwelijk' en 'soft' imago van het leerkrachtenberoep (een irrationele maar desalniettemin niet te onderschatten en helaas ook moeilijk te meten factor). In zekere zin ook niet 'spannend' genoeg voor de mannen, te weinig uitdagend.

De voornaamste argumenten om meer mannelijke leerkrachten aan te trekken zijn de volgende:
- het is wenselijk dat het onderwijs een zo goed mogelijke afspiegeling is van de maatschappij. Daarin horen vrouwen én mannen.
- jongens kunnen zich meer spiegelen aan mannelijke rolmodellen en enkele problemen van 'schoolmoeheid' vallen hierdoor misschien te vermijden.
- jongens uit bepaalde culturen (moslims, 'zuiderlingen' om ze bij de naam te noemen) nemen nu eenmaal beter gezag en regels aan van een man dan van een vrouw. De machocultuur, waat u wel !? Dit is een vrouwonvriendelijk argument, maar ook uit m'n eigen ervaringen weet ik dat dit een niet te miskennen realiteit is.

In deze argumenten kan ik mij wel vinden. Uiteraard ben ik wel tegen quota om elke school of lerarenopleiding te voorzien van een zeker percentage mannen. Maar men mag er mijns inziens wel naar streven een zeker evenwicht te bereiken, als men dit in de lerarenopleidingen kan waarmaken dan volgt het lerarenkorps uiteraard na verloop van tijd ook wel.
Dat zal dan alleen lukken op "allochtonen", want wij leven niet meer in een macho cultuur, en kijken niet meer op naar leraars.