PDA

View Full Version : vier tot zes maal meer schizofrenie onder Marokkanen


duveltje382
18 oktober 2008, 04:40
Marokkanen meer kans op schizofrenie' 17-10-08


Marokkanen in een opvanghuis voor schizofrenen (beeld: NOS)

Marokkaanse mannen hebben vier tot zes keer zo veel kans om schizofrenie te ontwikkelen als Nederlandse mannen.

Verschillende hulpverleners maken zich hier grote zorgen over. De reguliere hulpverlening sluit volgens hen niet aan bij Marokkaanse patiënten en hun familieleden.



Taboe
Marokkaanse Nederlanders kloppen met hun problemen niet zo snel aan bij hun huisarts of instanties voor psychische klachten. Dit heeft onder meer te maken met de beeldvorming van schizofrenie bij Marokkanen. Er rust nog een groot taboe op psychische aandoeningen.

Schizofrenie openbaart zich meestal tussen het 15de en 25ste levensjaar. Marokkaanse ouders denken bij de eerste signalen vaak dat hun kind "bezeten" of "gek" is.

Veel ouders sturen hun kind naar Marokko of zoeken in Nederland naar alternatieve hulpverlening.

Bekijk de reportage in het Berbers


Bekijk de reportage in het Arabisch


Psychische aandoening
Schizofrenie is een ernstige psychische aandoening die gepaard gaat met waanideeën, hallucinaties en een vertekend beeld van de werkelijkheid.

Prof. Dr. Wim Veling werkt als psychiater en onderzoeker bij Parnassia in Den Haag. Hij doet al jaren onderzoek naar de oorzaken van schizofrenie onder verschillende migrantengroepen.

Volgens Veling is "de wijze waarop allochtonen hun eigen identiteit bestempelen en de waarde die ze daar aan toekennen van invloed op de ontwikkeling van schizofrenie".



Huis-aan-huisvoorlichting
Om ervoor te zorgen dat ouders op de hoogte zijn van de ziekte geeft Ypsilon in Utrecht en omgeving huis-aan-huisvoorlichting. Bijzonder aan dit project is dat er naast een hulpverlener een ervaringsdeskundige ingeschakeld wordt. Dit zou drempelverlagend werken en moet voorkomen dat jongeren afglijden in de maatschappij. De effecten van dit project worden vanaf november wetenschappelijk onderzocht.


Je thuis voelen helpt

In de Oase in Rotterdam wonen acht Marokkaanse mannen met schizofrenie. Het is de enige beschermde woongroep in Nederland voor deze doelgroep. De bewoners kunnen er hun eigen identiteit en gewoontes behouden.

De meeste bewoners stellen zich vragen over de islam én over hun ziekte: "Ben ik schizofreen omdat God mij wil straffen?" Om zulke vragen te beantwoorden is er op iedere maandag een geestelijk verzorger aanwezig.

De mannen vinden rust, gezelligheid en vriendschap bij elkaar. En volgend jaar wordt er een tweede Oase geopend.

En daar wordt dan een Marokkaan burgemeester,mijn vraag is nu juist waarom Marokkanen nu juist zoveel meer ziek worden dan ons,waarom ze zoveel meer den bak in geraken dan ons?

Esperanza
18 oktober 2008, 06:09
En daar wordt dan een Marokkaan burgemeesterEn dan? Is die al automatisch een schizofreen in jouw ogen?

duveltje382
18 oktober 2008, 06:12
En dan? Is die al automatisch een schizofreen in jouw ogen?
Nee,maar ik wil geen gastarbeiders als burgemeesters,deze hadden al lang terug naar land van herkomst moeten gaan :evil:

Esperanza
18 oktober 2008, 06:31
Nee,Nee? Waarom maak jij dan onmiddellijk die associatie? Voor de lol?

duveltje382
18 oktober 2008, 06:42
Nee? Waarom maak jij dan onmiddellijk die associatie? Voor de lol?
Je moet eens leren de ganse "Quote" mee over te schrijven,anders ben je niet eerlijk:evil:
Staan zelfs strafpunten op,weet je ;-)

Esperanza
18 oktober 2008, 06:58
Je moet eens leren de ganse "Quote" mee over te schrijven,anders ben je niet eerlijk:evil:
Staan zelfs strafpunten op,weet je ;-)

Leuk geprobeerd doch dat is geen antwoord op mijn vraag.

1. Je opent een topic over schizofrenie bij Marokkanen en je begint onmiddelijk over een Marokkaanse burgemeester.

2. Om mijn vraag of jij hem dan eveneens als een schizofreen beschouwt antwoord je negatief.

3. Mijn hieropvolgende logische vraag waarom jij dan die associatie maakt begin je plots over gastarbeiders die moeten vertrekken.

4. Die quote heb ik niet overgenomen wegens niet relevant in een discussie over schizofrenie, een onderwerp/topic die je notabene zélf hebt geopend.

5. Of gastarbeiders/migranten terug dienen te vertrekken is in een discussie over schizofrenie niet z'n plaats. Volkomen off-topic. Tenzij je van plan bent om je eigen topic volkomen om zeep te helpen?

Mijn vraag blijft bijgevolg open staan.

Waarom open jij een topic over schizofrenie én betrek je er meteen een Marokkaanse burgemeester bij? Je wenst die associatie niet te maken maar toch doe je het. Wel weten wat je wil, hé.

Leg me nu eens uit wat een mogelijks verhoogd risico op schizofrenie bij Marokkanen te maken heeft met het feit dat een Marokkaan een politiek ambt bekleedt.

Nee? Waarom maak jij dan onmiddellijk die associatie? Voor de lol?

circe
18 oktober 2008, 07:34
Dit gegeven was al veel langer bekend, maar werd weer eerst politiek correct onder de mat geveegd en netjes genegeerd.

natuurlijk kan men het niet blijven negeren als de populatie marokkanen hoe langer hoe groter wordt.
Het huwen tussen nicht en neef zal daarbij ook al niet al te veel helpen.

Ik wacht nu met ongeduld op de eerste nitwit die komt zeggen dat het onze schuld is, rassiesme en dieskriemienatie enzo.

wild cannibal
18 oktober 2008, 07:35
En dan? Is die al automatisch een schizofreen in jouw ogen?

Neen. Maar hij is wél Marrokkaan. Waarom is die dan burgemeester in NEDERLAND ?

wild cannibal
18 oktober 2008, 07:40
Leuk geprobeerd doch dat is geen antwoord op mijn vraag.

1. Je opent een topic over schizofrenie bij Marokkanen en je begint onmiddelijk over een Marokkaanse burgemeester.

2. Om mijn vraag of jij hem dan eveneens als een schizofreen beschouwt antwoord je negatief.

3. Mijn hieropvolgende logische vraag waarom jij dan die associatie maakt begin je plots over gastarbeiders die moeten vertrekken.

4. Die quote heb ik niet overgenomen wegens niet relevant in een discussie over schizofrenie, een onderwerp/topic die je notabene zélf hebt geopend.

5. Of gastarbeiders/migranten terug dienen te vertrekken is in een discussie over schizofrenie niet z'n plaats. Volkomen off-topic. Tenzij je van plan bent om je eigen topic volkomen om zeep te helpen?

Mijn vraag blijft bijgevolg open staan.

Waarom open jij een topic over schizofrenie én betrek je er meteen een Marokkaanse burgemeester bij? Je wenst die associatie niet te maken maar toch doe je het. Wel weten wat je wil, hé.

Leg me nu eens uit wat een mogelijks verhoogd risico op schizofrenie bij Marokkanen te maken heeft met het feit dat een Marokkaan een politiek ambt bekleedt.
Dit is werk voor een team bekwame ethno-psychiaters zou ik zeggen . Men kan deze bevolkingsgroep dan in zijn geheel onderzoeken, en nagaan of er mischien genetisch onderliggende redenen zijn voor het massaal voorkomen van schizofrenie bij dit volk . Meer kan ik daar als leek niet over zeggen, behalve dat in afwachting van de resultaten van dit onderzoek deze bevolkingsgroep zoveel als mogelijk moet geweerd worden uit gelijk welke verantwoordelijkheidspost. Als preventieve maatregel dus.

HAMC
18 oktober 2008, 08:45
De meeste bewoners stellen zich vragen over de islam én over hun ziekte: "Ben ik schizofreen omdat God mij wil straffen?" Om zulke vragen te beantwoorden is er op iedere maandag een geestelijk verzorger aanwezig.

Ja.



:rofl:

En dan hebben die Marokkanen nog geluk want als onze God je wil straffen krijg je aids.

:rofl:

alice
18 oktober 2008, 11:40
Schizofrenie is erfelijk.
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.
Wat voor mij veelzegggend is; ondanks een derde generatie die hier geboren wordt blijven zulke zaken taboe en is een aparte aanpak nodig om iets aan het probleem te doen, en dat geldt niet alleen voor deze ziekte maar evengoed voor drugverslaafden ( die worden ook teruggestuurd naar Marokko) of homoseksuelen( die leiden vaak noodgedwongen een dubbelleven) wordt het niet eens tijd dat ook de Marokkaanse gemeenschap de moderne tijd instapt en 'bezetenheid' of' straffen van God' inruilt voor kennis over o.a genetica?

MaGNiFiCaT
18 oktober 2008, 13:16
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).

MaGNiFiCaT
18 oktober 2008, 13:21
Schizofrenie is erfelijk.
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.


Die kans verhoogt dan enkel bij de familie's met dat risico. Bij de familie's zonder dat risico, mindert dan die kans, als we zo gaan redeneren.

MaGNiFiCaT
18 oktober 2008, 13:22
Schizofrenie is erfelijk.
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.


Die kans verhoogt dan enkel bij de familie's met dat risico. Bij de familie's zonder dat risico, mindert dan die kans, als we zo gaan redeneren.

Scherven A. Mok
18 oktober 2008, 13:56
mijn vraag is nu juist waarom Marokkanen nu juist zoveel meer ziek worden dan ons,waarom ze zoveel meer den bak in geraken dan ons?

Omdat ze meer drugs roken.

duveltje382
18 oktober 2008, 14:05
Omdat ze meer drugs roken.
Ook ja,of omdat ze de wegen naar ziek worden beter kennen :-P

alice
18 oktober 2008, 14:32
Magnificatwat een prachtige redenering! Dus omdat erfelijke ziektes bij huwelijken binnen familie meer kans krijgen, besluiten we daaruit dat bij familie zonder erfelijke aandoening het risico vermindert.
Kunt u ook zeggen waar u met die redenering naartoe wilt?
En is alles een taak van de overheid? Dus hou jezelf, kinderen en kleinkinderen dom en als je dan problemen krijgt moet de overheid daar alweer iets aan doen!
KOmaan he, we laten islamitisch onderwijs toe (in Brussel) waar je idioterie zoals de straf van God of duivel leert en eenmaal die waanzin zich nestelt mogen wij ervoor zorgen dat mensen wel beter voorgelicht worden?

Het wordt tijd dat ook wie van Marokkaanse afkomst is zelf verantwoordelijkheid leert opnemen, om jezelf te informeren over erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld als je met neef en nicht trouwt!
De onwetendheid binnen die gemeenschap ligt aan de zelfverkozen segregatie, tijd om daar uit te klimmen, het virtuele dorp met middeleeuwen achter je te laten en de modrene tijd binnen te stappen en dat is voor alle duidelijkheid niet enkel de verantwoordelijkheid van een overheid!

Diego Raga
18 oktober 2008, 14:46
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).
Over de dynastie van de parasitaire Lakenaars, heb ik je al heel wat kromme onzin weten debiteren, Mag, maar deze stelling slaat alle records, werkelijk alles, in de categorie vermolmde lulkoek en platte blaaskakerij.
Go, Maggie, go !! :lol:

MaGNiFiCaT
18 oktober 2008, 15:22
Magnificatwat een prachtige redenering! Dus omdat erfelijke ziektes bij huwelijken binnen familie meer kans krijgen, besluiten we daaruit dat bij familie zonder erfelijke aandoening het risico vermindert.
Kunt u ook zeggen waar u met die redenering naartoe wilt?
En is alles een taak van de overheid? Dus hou jezelf, kinderen en kleinkinderen dom en als je dan problemen krijgt moet de overheid daar alweer iets aan doen!
KOmaan he, we laten islamitisch onderwijs toe (in Brussel) waar je idioterie zoals de straf van God of duivel leert en eenmaal die waanzin zich nestelt mogen wij ervoor zorgen dat mensen wel beter voorgelicht worden?

Het wordt tijd dat ook wie van Marokkaanse afkomst is zelf verantwoordelijkheid leert opnemen, om jezelf te informeren over erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld als je met neef en nicht trouwt!
De onwetendheid binnen die gemeenschap ligt aan de zelfverkozen segregatie, tijd om daar uit te klimmen, het virtuele dorp met middeleeuwen achter je te laten en de modrene tijd binnen te stappen en dat is voor alle duidelijkheid niet enkel de verantwoordelijkheid van een overheid!

Kijk, ik ga het zo simplistisch mogelijk stellen, maar daar komt mn stelling op neer:
a=familie met kans op overerfbare ziekte, b= familie zonder kans op overerfbare ziekte.

a huwt met b: kans op overerfbare ziekte
a huwt met a: dubbel kans op overerfbare ziekte
b huwt met b: helemaal géén kans op overerfbare ziekte.


Daarmee wil ik zeggen dat, globaal genomen, volkeren waar meer binnen de familie gehuwd wordt, niet meer schizofrenie voorkomt dan volkeren waar helemaal niet onder familie's wordt gehuwd.

Verder is het van belang om ervoor te zorgen dat mensen altijd de kans hebben zich in te lichten, wanneer ze daar de nood aan hebben. Dwingen is natuurlijk niet goed, maar de mogelijkheid moet er zijn.

MaGNiFiCaT
18 oktober 2008, 15:22
Over de dynastie van de parasitaire Lakenaars, heb ik je al heel wat kromme onzin weten debiteren, Mag, maar deze stelling slaat alle records, werkelijk alles, in de categorie vermolmde lulkoek en platte blaaskakerij.
Go, Maggie, go !! :lol:

Zeg dan hoe het volgens jou wel is.

lomeanor
18 oktober 2008, 16:25
Het huwen tussen nicht en neef zal daarbij ook al niet al te veel helpen.

Daar zal het inderdaad deels mee te maken hebben. Schizofrenie is een aandoening met een grote genetische voorbeschiktheid. Als dat al deels in de familie zit en je trouwt dan nog met je nicht of neef...

lomeanor
18 oktober 2008, 16:26
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).
Dat is larie hoor, magnificat.
Schizofrenie is niet iets dat je kan "voorkomen" door preventie en bewustmaking bij de bevolking.

lomeanor
18 oktober 2008, 16:27
Omdat ze meer drugs roken.
Pas op!
Het verband tussen het roken van cannabis en het ontwikkelen van schizofrenie is overtuigend bewezen (zij het voornamelijk voor meisjes, bij jongens is de evidentie minder betrouwbaar).

Scherven A. Mok
18 oktober 2008, 17:39
Pas op!
Het verband tussen het roken van cannabis en het ontwikkelen van schizofrenie is overtuigend bewezen (zij het voornamelijk voor meisjes, bij jongens is de evidentie minder betrouwbaar).

Te laat.
Te complex.

Esperanza
18 oktober 2008, 18:20
Neen. Maar hij is wél Marrokkaan. Waarom is die dan burgemeester in NEDERLAND ?Over dit gegeven zijn reeds twee topics lopende. Het heeft geen zin een derde te openen. Bovendien is dit in de context van de onderhavige topic irrelevant.

http://forum.politics.be/showthread.php?t=113549

http://forum.politics.be/showthread.php?t=113548

Esperanza
18 oktober 2008, 18:26
Dit is werk voor een team bekwame ethno-psychiaters zou ik zeggen . Men kan deze bevolkingsgroep dan in zijn geheel onderzoeken, en nagaan of er mischien genetisch onderliggende redenen zijn voor het massaal voorkomen van schizofrenie bij dit volk.Uit de openingspost kan men lezen dat het onderzoek gaande is. Zonder gekende resultaten is het niet alleen voorbarig om conclusies te trekken, het is ook puur speculeren. Meer kan ik daar als leek niet over zeggen, behalve dat in afwachting van de resultaten van dit onderzoek deze bevolkingsgroep zoveel als mogelijk moet geweerd worden uit gelijk welke verantwoordelijkheidspost. Als preventieve maatregel dus.Onzin. Er bestaat vrijwel geen enkele job die niet een zekere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Jouw redenering volgend zouden Marokkanen - of analoog om het even welke nationaliteit die wordt onderzocht op mogelijks verhoogde risico's van bepaalde ziektes - bijgevolg geen enkele job mogen uitoefenen.

Diego Raga
18 oktober 2008, 20:08
Zeg dan hoe het volgens jou wel is.
Ik ga akkoord met de bevindingen van deze Nederlandse prof die, zoals in de openingspost te lezen valt:
Prof. Dr. Wim Veling werkt als psychiater en onderzoeker bij Parnassia in Den Haag. Hij doet al jaren onderzoek naar de oorzaken van schizofrenie onder verschillende migrantengroepen.

Volgens Veling is "de wijze waarop allochtonen hun eigen identiteit bestempelen en de waarde die ze daar aan toekennen van invloed op de ontwikkeling van schizofrenie".
Volgens jou ligt dit eraan dat onze overheden te weinig voorlichting verstrekken, terwijl de mohammedaanse allochtonen van hun ideologische identiteit intellectueel/moreel mi te veel krijgen ingeprint van een koranische kijk op maatschappelijke zaken, en dit levenslang en op straffe van..., afijn, je weet wel.

Zo staan de zaken, Maggie, en daar kan geen poco-zalfje iets aan veranderen noch verdoezelen.

Diego Raga
18 oktober 2008, 20:10
Hieronder een klare tekst, geschreven vanuit een context van wat een moslim 'normaal' vind, en waar onze door de islam gelumineerde poco-fanaten even de oorzakelijke basis wordt uitgespeld, van de ziekelijke schizofrenie van vele mohammedaanse volgelingen.
Islamitische Schizofrenie.
Geplaatst op april 30, 2007 door nederkrant

Je kunt als moslim ervan overtuigd zijn dat de aanslagen van 9/11 een samenzwering is van Joden en Amerikanen, maar dat het evengoed een overwinning voor de islam is. Je kunt als moslim ervan overtuigd zijn dat het een schande is als “men” de islam intrinsiek gewelddadig en intolerant noemt, en het “tegendeel” te bewijzen door diverse gebouwen af te branden, gewelddadige demonstraties en rellen te organiseren en houden, tientallen mensen te vermoorden en de wereld te bedreigen met moord, doodslag en zelfs genocide.
Je kunt als moslim van mening zijn dat het complete Jodendom uit is op wereldheerschappij en dus gestopt dient te worden, terwijl je anderzijds predikt dat er desnoods met geweld een islamitische wereldkalifaat gesticht dient te worden opdat de islam over de wereld zal heersen. Je kunt als moslim van mening zijn dat de propagandaleugen dat de Joden Arabisch dan wel christelijk kinderbloed verwerken in matzes waar is en je ze (Joden) daarom dient te haten, terwijl je anderzijds het “bezetten” van een school in Rusland en opblazen van een paar honderd kinderen betiteld als “verzetsdaad” tegen het Joods Amerikaanse imperialisme.
Je kunt als moslim vinden dat korte rokjes vrouwenvijandig is, maar anderzijds vinden dat het volledig “bedekken” van vrouwen bij temperaturen tot wel 45 graden een vorm van “emancipatie” is. Je kunt als moslim van mening zijn dat het westen ontaard is doordat men te lage of zelfs geen straffen uitdeelt voor “onislamitisch gedrag”, om anderzijds te verkondigen dat onislamitische gedrag (ofwel vaak misdaden volgens westerse normen) door moslims tegen niet-moslims ongestraft dienen te blijven omdat er een sociaal culturele religieuze “reden” en “rechtvaardiging” voor is. Je kunt het als moslim enerzijds volstrekt logisch vinden om het judaïsme te zien als valse leer, die bovendien ook nog eens uitgeroeid dient te worden, en het anderzijds volstrekt logisch is dat Mohammed een paar honderd Joden uitmoorden omdat ze zich niet aan een deel (sabbat) van deze valse leer hielden.
Je kunt het als moslim doodnormaal vinden om westerse niet-islamitische mannen allemaal pedofielen te noemen, terwijl je het anderzijds volstrekt normaal en zelfs hoogst navolgenswaardig acht dat de profeet een meisje van 6 huwde en haar op haar 9de neukte. Je kunt als moslim van mening zijn dat niet-moslims varkens, apen, ratten en het laagste van het laagste zijn, om vervolgens meer respect te eisen voor de islam.
Je kunt het als moslim logisch vinden dat er in islamitische landen geen kerken en al helemaal geen synagogen gebouwd mogen worden, maar wel eisen dat overheden in het westen iedere wet en bestemmingsplan breekt om jou in staat te stellen een moskee te bouwen. Je kunt het als moslim doodnormaal vinden dat grote delen van de islamitische wereld verboden terrein is voor niet-moslims en Joden er al helemaal niet inkomen, maar Israël met ruim anderhalf miljoen moslims in haar midden een apartheidsstaat te noemen.
Als moslim is het vanzelfsprekend dat niet-moslims zich in islamitische landen volledig onderwerpen en gedragen naar de aldaar geldende “normen, waarden en regels”, maar ben je van mening dat je in een niet-islamitisch land je vooral niet dient aan te passen aan de aldaar geldende “normen, waarden en regels”. In tegendeel zelfs, want je bent van mening dat niet-moslims in niet-islamitische landen zich dienen aan te passen aan (jouw) wel-islamitische “normen, waarden en regels”.
Je kunt als moslim voor 95% achter het gedachtegoed van Adolf Hitler staan, maar eveneens met droge ogen islamcritici uitmaken voor nazi’s. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.

Het lijstje is schier oneindig aan te vullen met allerhande andere voorvallen waarin moslim te kennen geven er volkomen schizofrene dubbele “principes” op na te houden. Het meest ergerlijke en absurde eraan is evenwel niet het feit dat de islam zogoed als volledig bestaat uit een schizofreen gedachtegoed. Het is immers uitgevonden door een schizofreen en misdadig mens. Het meest ergerlijke is nog wel dat westerlingen van mening zijn dat men “begrip” en “respect” dient op te brengen voor deze islamitische idiotie. Het is als een zot die een idioot gelijk geeft zodat ze samen lekker gek kunnen doen. http://nederkrant.wordpress.com/2007/04/30/islamitische-schizofrenie/

Maw, de islam an sich, is schizofreen tot op het bot en zelfs het merg ervan blijkt hopeloos aangetast.
En die ziekelijke rotzooi in Europa blijft maar verder uitdeinen, dank zij de collaboratie van een zelfgenoegzame poco-politieke elite.
Benieuwd waar die politieke lemmingendrift, ons naartoe zal leiden.

Mss eens 'n idee voor een thesis of zo, om fundamentalistische poco's eens aan een psychiatrisch onderzoekje te onderwerpen.
Wie weet welke medische conclusies daaruit zouden kunnen vloeien...

Groentje-18
18 oktober 2008, 20:47
En daar wordt dan een Marokkaan burgemeester,mijn vraag is nu juist waarom Marokkanen nu juist zoveel meer ziek worden dan ons,waarom ze zoveel meer den bak in geraken dan ons?

Hierin staat een antwoord op je eerste vraag, namelijk waarom schizofrenie meer voorkomt onder Marokanen in Nederland:


Van nature zijn Turken, Marokkanen en Surinamers niet meer geneigd tot schizofrenie, maar in Nederland komt deze ziekte onder deze groepen opvallend veel voor. De kans op een psychose is voor allochtone Nederlanders twee tot vijf keer zo hoog als voor autochtonen. Het is vooral onder de tweede generatie, mensen die hier geboren en getogen zijn, waar de ziekte het meest voorkomt. Eerder al deed Veling onderzoek naar de oorzaak van schizofrenie bij allochtonen. In dit onderzoek testte hij de these of schizofrenie meer voorkomt in wijken met een grote verscheidenheid aan etnische groepen. Het tegendeel bleek waar te zijn. Schizofrenie komt juist veel voor onder allochtonen die in zogenaamde 'witte wijken' wonen.
Volgens Veling speelt de sociale stress die kan ontstaan wanneer iemand voelt dat zijn identiteit bedreigd wordt een grote rol. Minderheden hebben vaak een bedreigde identiteit. Over het algemeen hebben zij twee manieren om met deze dreiging om te gaan. Aan de ene kant kiezen mensen ervoor om zich juist extra te identificeren met deze identiteit. Ze zijn trots op hun achtergrond. Een andere manier van reageren is juist je afkeren van je identiteit als minderheid en aansluiting te zoeken bij de meerderheid. Dit wil echter niet altijd lukken. Uit het onderzoek van Veling blijkt dat schizofrenie vooral veel voorkomt bij mensen die op de als tweede genoemde manier reageren. Met deze conclusie stelt hij dat schizofrenie gedeeltelijk bepaald kan worden door de relatie van een mens met zijn sociale omgeving, en dus niet alleen maar erfelijk bepaald is.
Conclusies
Allochtonen die zichzelf niet als Turks, Marokkaanse of Surinaams zien, of negatieve gevoelens hebben over hun etnische afkomst, hebben tot vijf keer zoveel kans op schizofrenie als allochtonen die zich positief identificeren met hun etnische achtergrond.


http://www.kiemnet.nl/kiem/dossiers/Zorgenwelzijn/Gezondheid/Sociaaleconomischegezondheidsverschillen/schizofrenie-allochtonen_1011.html

Voor de geïnteresseerden, het eigenlijke onderzoek:
http://publishing.eur.nl/ir/repub/asset/11610/080312_Veling%2C%20Willem%20Anne_incomplete.pdf

Groentje-18
18 oktober 2008, 20:59
Schizofrenie is erfelijk.
Dus binnen gemeenschappen waar veel huwelijken binnen familie worden afgesloten verhoogt uiteraard de kans op kinderen met die ziekte.
Wat voor mij veelzegggend is; ondanks een derde generatie die hier geboren wordt blijven zulke zaken taboe en is een aparte aanpak nodig om iets aan het probleem te doen, en dat geldt niet alleen voor deze ziekte maar evengoed voor drugverslaafden ( die worden ook teruggestuurd naar Marokko) of homoseksuelen( die leiden vaak noodgedwongen een dubbelleven) wordt het niet eens tijd dat ook de Marokkaanse gemeenschap de moderne tijd instapt en 'bezetenheid' of' straffen van God' inruilt voor kennis over o.a genetica?


Dat klopt. Maar het is ook zo dat die migratie een zeer zware en onderschatte levensgebeurtenis is, wat een verhoogde kans op psychische problemen met zich meebrengt omdat men zich opnieuw moet gaan aanpassen enzo.
Of wanneer men verscheurd wordt tussen twee culturen, bv tussen de cultuur van de ouders (die vaak traditioneel is) en tussen die van de 'peers' (vrienden, school, weidere omgeving, ...) die westers georienteerd zijn. Welke cultuur de jongeren ook kiest, van één van die groepen krijgt hij het nakijken (of dat vreest hij althans).
Psychische problemen komen dan ook meer voor onder migranten, en niet enkel onder Marokaanse (of Islamitische).

De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).

Wat je zegt over dat stadium, daar ben ik het niet zo mee eens of beter: ik heb nog geen bron gevonden die dit beweert.

Ik kan me wel vinden in hetgeen je schrijft over de hulpverlening.
Ze weten er meestal weinig over. En als ze deze dan wel gevonden hebben is hij te duur, of ontoegankelijk vanwege de taalproblemen. Om je gevoelens enzo te kunnen uiten bv heb je echt een grondige kennis van de taal nodig.
Er heerst ook veel meer schaamte over, of een schuldgevoel (bv 'het was een terechte straf van Allah'. In het westen zijn mensen ook vaak terughoudend om toe te geven dat ze hulp nodig hebben, bij Marokkanen is het eergevoel belangrijker en weegt die factor dus ook nog meer door. Er is bij hun ook veel minder over bekend.
Ik ben het bijgevolg eens met je conclusie: de overheid zou hun beter inlichten om te voorkomen dat het uit de hand loopt.

Groentje-18
18 oktober 2008, 21:09
Magnificatwat een prachtige redenering! Dus omdat erfelijke ziektes bij huwelijken binnen familie meer kans krijgen, besluiten we daaruit dat bij familie zonder erfelijke aandoening het risico vermindert.
Kunt u ook zeggen waar u met die redenering naartoe wilt?
En is alles een taak van de overheid? Dus hou jezelf, kinderen en kleinkinderen dom en als je dan problemen krijgt moet de overheid daar alweer iets aan doen!
KOmaan he, we laten islamitisch onderwijs toe (in Brussel) waar je idioterie zoals de straf van God of duivel leert en eenmaal die waanzin zich nestelt mogen wij ervoor zorgen dat mensen wel beter voorgelicht worden?

Het wordt tijd dat ook wie van Marokkaanse afkomst is zelf verantwoordelijkheid leert opnemen, om jezelf te informeren over erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld als je met neef en nicht trouwt!
De onwetendheid binnen die gemeenschap ligt aan de zelfverkozen segregatie, tijd om daar uit te klimmen, het virtuele dorp met middeleeuwen achter je te laten en de modrene tijd binnen te stappen en dat is voor alle duidelijkheid niet enkel de verantwoordelijkheid van een overheid!

Je zou versteld staan van wat je op het vlak van onwetendheid tegenkomt, bij de westerse bevolking. Ik zou zeggen informeer zeker eens bij dokters of psychische hulpverleners. ;)

En om dat te weten moet je al wat van genetica weten. Bij mijn weten krijg je dit wel voorgeschoteld in het laatste jaar ASO bij biologie, maar hoe dat zit in BSO of TSO richtingen weet ik niet.

De volgende stappen zijn natuurlijk dat je hetgeen je leert ook nog onthoudt en gaat toepassen op je gedrag...

wild cannibal
18 oktober 2008, 22:12
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving).
Het is niet omdat het Marokkanen zijn dat ze meer kans hebben om schizofreen te worden. Het is het gevolg van : inteelt + onwetendheid = degeneratie.

wild cannibal
18 oktober 2008, 22:20
Uit de openingspost kan men lezen dat het onderzoek gaande is. Zonder gekende resultaten is het niet alleen voorbarig om conclusies te trekken, het is ook puur speculeren.Onzin. Er bestaat vrijwel geen enkele job die niet een zekere mate van verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Jouw redenering volgend zouden Marokkanen - of analoog om het even welke nationaliteit die wordt onderzocht op mogelijks verhoogde risico's van bepaalde ziektes - bijgevolg geen enkele job mogen uitoefenen.
Uit een groep mensen waar enorm veel schizofrenie voorkomt iemand kiezen om er dan de burgemeester van een grootstad als Rotterdam van te maken, d�*t is pas onzin...Het principe van preventie, zegt je dat iets ? Geef die man een job als straatkeerder, daar kan ie zo vlug niet iets verkeerd doen, en daar kan hij ook zijn kebab mee verdienen.

alice
19 oktober 2008, 09:45
Groentje, ken je veel Vlamingen die bij psychische ziektes denken dat dit een straf van de duivel is of de wil van God?
Waar zie je dat Vlaamse gezinnen dan hun familielid wegsturen naar verre oorden, zodat niemand die schande ziet?
Denk je niet dat wanneer je denkt dat de duivel ermee gemoeit is je minder openstaat voor doodsimpel diagnose en behandeling?
Vooral als ook je omgeving denkt dat God en duivel bepalen wat je wel of niet mankeert?

Dat is helemaal niet het gevolg van migratie. Het verstikkende milieu van de virtuele dorpen is niet de schuld van overheid maar mensen zelf die immers leren dat het Westen de duivel is en vijand van Islam.
En die derde generatie, zou die nog lijden onder de migratie van zijn voorouders?
Of is gewoon het niet in overeenstemming brengen van eigen en omringende identiteit vooral een drempel?
En waarom denkt u lukt dit pakweg Chinezen en Columbianen wel maar Marokkanen en Turken niet?

MaGNiFiCaT
19 oktober 2008, 10:49
Dat is larie hoor, magnificat.
Schizofrenie is niet iets dat je kan "voorkomen" door preventie en bewustmaking bij de bevolking.

Neen, en dat beweer ik ook niet: als het uitbreekt, breekt het uit.

Maar er is wél een verschil in hoe je het aanpakt, dus uiteindelijk hoe ver je het laat vorderen.


Vanaf de symptomen bekend zijn moet men de geneesmiddelen gebruiken om het tegen te gaan, want alle schade die toegebracht wordt is niet meer te herstellen.


En nu kan ik me wel voorstellen dat het verschil tssn Marokkanen en Belgen niet is dat Marokkanen meer vatbaar zijn tot het krijgen van Schizofrenie, maar wel dat bij de Marokkanen de chizofrenie wel verdergevorderd raakt door slechte verzorging. Dat is mijn punt.

MaGNiFiCaT
19 oktober 2008, 10:52
Ik ga akkoord met de bevindingen van deze Nederlandse prof die, zoals in de openingspost te lezen valt:

Volgens jou ligt dit eraan dat onze overheden te weinig voorlichting verstrekken, terwijl de mohammedaanse allochtonen van hun ideologische identiteit intellectueel/moreel mi te veel krijgen ingeprint van een koranische kijk op maatschappelijke zaken, en dit levenslang en op straffe van..., afijn, je weet wel.

Zo staan de zaken, Maggie, en daar kan geen poco-zalfje iets aan veranderen noch verdoezelen.

Mijn punt is dat zowel Marokkanen als Belgen evenveel kans maken tot ontwikkeling, maar dat bij de Belgen dit veel eerder tegengegaan wordt door goede verzorging itt de Marokkanen, waar de ziekte wel verdere proportie's aanneemt.

Enja, de religie zit er ergens voor tussen. Dus die mensen doen gewoon teveel beroep op religie en niet op wetenschap. Vandaar onze opdracht die mensen te pogen in te lichten.

MaGNiFiCaT
19 oktober 2008, 10:53
Hieronder een klare tekst, geschreven vanuit een context van wat een moslim 'normaal' vind, en waar onze door de islam gelumineerde poco-fanaten even de oorzakelijke basis wordt uitgespeld, van de ziekelijke schizofrenie van vele mohammedaanse volgelingen.

Maw, de islam an sich, is schizofreen tot op het bot en zelfs het merg ervan blijkt hopeloos aangetast.
En die ziekelijke rotzooi in Europa blijft maar verder uitdeinen, dank zij de collaboratie van een zelfgenoegzame poco-politieke elite.
Benieuwd waar die politieke lemmingendrift, ons naartoe zal leiden.

Mss eens 'n idee voor een thesis of zo, om fundamentalistische poco's eens aan een psychiatrisch onderzoekje te onderwerpen.
Wie weet welke medische conclusies daaruit zouden kunnen vloeien...


Totaal naast de kwestie en dikke onzin.

MaGNiFiCaT
19 oktober 2008, 10:58
Uit een groep mensen waar enorm veel schizofrenie voorkomt iemand kiezen om er dan de burgemeester van een grootstad als Rotterdam van te maken, d�*t is pas onzin...Het principe van preventie, zegt je dat iets ? Geef die man een job als straatkeerder, daar kan ie zo vlug niet iets verkeerd doen, en daar kan hij ook zijn kebab mee verdienen.


Wat een ongelofelijke racistische onzin is me dat??8O8O Man, durf jij dat te posten?


Omdat in een bepaald volk meer kans tot een bepaalde ziekte 'zou zijn', moet men meteen het hele volk afschrijven van bepaalde belangrijke functie's??8O

Diego Raga
19 oktober 2008, 20:15
Mijn punt is dat zowel Marokkanen als Belgen evenveel kans maken tot ontwikkeling, maar dat bij de Belgen dit veel eerder tegengegaan wordt door goede verzorging itt de Marokkanen, waar de ziekte wel verdere proportie's aanneemt.

Enja, de religie zit er ergens voor tussen. Dus die mensen doen gewoon teveel beroep op religie en niet op wetenschap. Vandaar onze opdracht die mensen te pogen in te lichten.
Die onderdrukkingsreligie zit er wsl voor het meeste tussen en die bevindingen zijn al wetenschappelijk onderzocht en vastgesteld, maar u zal geen enkele moslim vinden die dit (westers) medisch onderzoek en groepsvoorlichting openlijk zal steunen.

Dus als de moslimgemeenschap of haar officiele spreekkanaal dit medisch-sociaal gegeven absoluut niet aanvaard, wat te verwachten valt, dan rekenen we alvast op uw geniale spitsvondigheid, uiteraard binnen de stringent uitgezette grenzen van het politiek-correcte discours, om deze verheven maatschappelijke queeste tot een goed einde te brengen.

Diego Raga
19 oktober 2008, 20:16
Totaal naast de kwestie en dikke onzin.
Gezien je op die gequote tekst geen enkel onderbouwd tegenargument kunt aanbrengen, zal het me volstaan om de vette sluitzin ervan, nog eens op te hoesten:
Het meest ergerlijke is nog wel dat westerlingen van mening zijn dat men “begrip” en “respect” dient op te brengen voor deze islamitische idiotie. Het is als een zot die een idioot gelijk geeft zodat ze samen lekker gek kunnen doen.
Clear as crystal, dacht ik zo. ;-)

Diego Raga
21 oktober 2008, 22:57
Ter informatie @ alle zelfverklaarde poco's, islampamperaars ea vrijwillige dhimmies, hier nog even een puntige tekst over de hypocriete-schizofrene-psychotische state of mind, van blijkbaar vele aanhangers van de mohammedaanse onderwerpingsideologie aka de islam.
Niet alleen Marokkaanse moslims zijn blijkbaar vatbaarder voor schizofrenie, in andere moslimlanden tiert de mentale-morele gespletenheid ook nogal welig:http://eindstationislamabad.blogspot.com/2007/03/islamitische-hypocrisie.html

Kwestie van goed te beseffen, wat men hier in Europa zoal binnenhaalt aan verknipte wacko's, die stijf staan van het eigen goddelijk gelijk...

wild cannibal
21 oktober 2008, 23:18
Omdat in een bepaald volk meer kans tot een bepaalde ziekte 'zou zijn', moet men meteen het hele volk afschrijven van bepaalde belangrijke functie's??8O

Maak er desnoods koningen van, dame, maar dan wel NIET in Europa, akkoord ?

Groentje-18
21 oktober 2008, 23:20
Groentje, ken je veel Vlamingen die bij psychische ziektes denken dat dit een straf van de duivel is of de wil van God?
Waar zie je dat Vlaamse gezinnen dan hun familielid wegsturen naar verre oorden, zodat niemand die schande ziet?
Denk je niet dat wanneer je denkt dat de duivel ermee gemoeit is je minder openstaat voor doodsimpel diagnose en behandeling?
Vooral als ook je omgeving denkt dat God en duivel bepalen wat je wel of niet mankeert?

Dat is helemaal niet het gevolg van migratie. Het verstikkende milieu van de virtuele dorpen is niet de schuld van overheid maar mensen zelf die immers leren dat het Westen de duivel is en vijand van Islam.
En die derde generatie, zou die nog lijden onder de migratie van zijn voorouders?
Of is gewoon het niet in overeenstemming brengen van eigen en omringende identiteit vooral een drempel?
En waarom denkt u lukt dit pakweg Chinezen en Columbianen wel maar Marokkanen en Turken niet?

Natuurlijk zal je minder goed de weg naar psychische hulpverlenig zoeken en vinden in een samenleving waarvan je niet goed weet of die hulp er is en hoe die georganiseerd is, en/of als je niet beseft dat de persoon een psychische stoornis heeft die 'zo goed en zo kwaad als het kan' gediagnosticeerd en behandeld kan worden.
Het niet in overenstemming brengen van eigen en omringende identiteit ... wat bedoel je hiermee? Met welke omringende identiteit? Die van de ouders, tantes, nonkels, grootouders, mogelijk ook neven en nichten, of die van de leeftijdsgenoten van een andere afkomst in de klas? Het is dit verschil wat de identiteitsvorming die al een moeilijk proces is, nog problematischer maakt bij deze mensen.
Bij de meeste migrantengroepen komen er veel meer schizofrenie, en ook andere psychische stoornissen, voor. Je voelt wel al aan dat de mate waarin de verschillende culturen die een invloed hebben op het individu (en zijn identiteitsvorming) van mekaar verschillen, een invloed hebben op de moeilijkheid ervan. Als ze mekaar altijd tegenspreken is het natuurlijk moeilijker, dan wanneer de verschillen minimaal of onbestaande zijn.

Maar ik begrijp niet waar je naartoe wil?

Groentje-18
21 oktober 2008, 23:21
Ter informatie @ alle zelfverklaarde poco's, islampamperaars ea vrijwillige dhimmies, hier nog even een puntige tekst over de hypocriete-schizofrene-psychotische state of mind, van blijkbaar vele aanhangers van de mohammedaanse onderwerpingsideologie aka de islam.
Niet alleen Marokkaanse moslims zijn blijkbaar vatbaarder voor schizofrenie, in andere moslimlanden tiert de mentale-morele gespletenheid ook nogal welig:http://eindstationislamabad.blogspot.com/2007/03/islamitische-hypocrisie.html

Kwestie van goed te beseffen, wat men hier in Europa zoal binnenhaalt aan verknipte wacko's, die stijf staan van het eigen goddelijk gelijk...

Het is een misvatting dat er bij schizofrenie sprake is van een gespleten geest of persoonlijkheid, ook al lijkt het woord dit wel te impliceren.

wild cannibal
21 oktober 2008, 23:42
Het is een misvatting dat er bij schizofrenie sprake is van een gespleten geest of persoonlijkheid, ook al lijkt het woord dit wel te impliceren.
Word verward met dissociatieve identiteitsstoornis...En ?

Groentje-18
21 oktober 2008, 23:57
Klopt.
(Op de dt-fout na dan. ;))

wild cannibal
22 oktober 2008, 00:03
Klopt.
(Op de dt-fout na dan. ;)) Potvolblomme ! Krijg ik nu strafpunten, juf , of word ik getroost met een dikke kus op mijn blonde krullebol ?

Diego Raga
22 oktober 2008, 18:57
Het is een misvatting dat er bij schizofrenie sprake is van een gespleten geest of persoonlijkheid, ook al lijkt het woord dit wel te impliceren.
Een spijker op laag water gevonden ?
Je zal daar wsl wel gelijk hebben, maar als iemand die voor een religie of ander ideaal, bereid is om de gruwelijkste wandaden te plegen en/of goed te keuren, maar tegelijk de mond volheeft over de hoogste goedheid en vredelievendheid van diezelfde religie of ideaal, daar is wmb weinig moreel-intellectuele heelheid aan en is mi die persoon of groep in het bezit van een gebarsten, gespleten of gefragmenteerde persoonlijkheid.

En of dat nu schizofrenie heet of dissociatieve ID-stoornis of dat er gewoon een paar deftige hoeken af zijn.., probeer daar maar eens een democratische samenleving mee op te bouwen.

Anyway, rekening houdend met het hoge aantal geboren en immigrerende moslims in Europa and counting, lijkt de verzorgingssector van de psychologen, therapeuten ea Freud-adepten meer dan gouden tijden tegemoet te gaan.
Eerst kregen moslims royaal subsidies toebedeeld, om hun diepgewortelde en met de paplepel ingegoten identiteitsbeleving van al te veel westerse invloeden te vrijwaren en verder te verstevigen, en nu gaat er een massa geld mogen tegenaan gegooid worden, om de ergste van die psychotische gevallen te verlossen van hun verankerde waanbeelden...
We zijn toch echt wel goe bezig, he, Groentje ?

circe
22 oktober 2008, 22:26
Een spijker op laag water gevonden ?
Je zal daar wsl wel gelijk hebben, maar als iemand die voor een religie of ander ideaal, bereid is om de gruwelijkste wandaden te plegen en/of goed te keuren, maar tegelijk de mond volheeft over de hoogste goedheid en vredelievendheid van diezelfde religie of ideaal, daar is wmb weinig moreel-intellectuele heelheid aan en is mi die persoon of groep in het bezit van een gebarsten, gespleten of gefragmenteerde persoonlijkheid.

En of dat nu schizofrenie heet of dissociatieve ID-stoornis of dat er gewoon een paar deftige hoeken af zijn.., probeer daar maar eens een democratische samenleving mee op te bouwen.

Anyway, rekening houdend met het hoge aantal geboren en immigrerende moslims in Europa and counting, lijkt de verzorgingssector van de psychologen, therapeuten ea Freud-adepten meer dan gouden tijden tegemoet te gaan.
Eerst kregen moslims royaal subsidies toebedeeld, om hun diepgewortelde en met de paplepel ingegoten identiteitsbeleving van al te veel westerse invloeden te vrijwaren en verder te verstevigen, en nu gaat er een massa geld mogen tegenaan gegooid worden, om de ergste van die psychotische gevallen te verlossen van hun verankerde waanbeelden...
We zijn toch echt wel goe bezig, he, Groentje ?

:clap: :clap: of :clapclap: maar in elk geval heeft U het probleem hier uitermate duidelijk beschreven.

Het is in feite nog wat erger (maar elke bittere slok neem je beter met kleine slokjes ) ik weet vb. van mensen met een gehandicapt kindje die zèlf (dus zonder subsidies: ze hebben toch auto éh) voor het vervoer naar de instelling moeten zorgen en er dan nog een marokkaans gehandicapt kindje bij meenemen (maar dié allochtone ouders krijgen dan wel extra taxi-toeslag, echter zullen het niet delen met de mensen die effektief voor dat vervoer zorgen hoor vb.)

Ramon djv
23 oktober 2008, 17:22
Tussen april 2001 en juni 2002 werden 2.419 personen van 18 jaar en meer geïnterviewd in een representatieve steekproef. De aanwezigheid van een mentale stoornis in de laatste 12 maanden voor het interview werd nagegaan. Daarnaast werd ook gevraagd welke soort behandeling de personen kregen.

Meer dan 27% van de respondenten vermeldde de aanwezigheid van minstens één mentale stoornis ooit in zijn leven. Eén op negen had een mentale stoornis in de laatste 12 maanden. Vrouwen rapporteren duidelijk meer mentale stoornissen dan mannen. Depressie in enge zin en alcoholmisbruik kwamen het vaakst voor op lifetimebasis, terwijl depressie in enge zin en specifieke fobie het meest voorkwamen in de 12 maanden voor het interview. De prevalentie van psychiatrische comorbiditeit was hoog.

Mentale stoornissen komen dus veelvuldig voor. Op basis van de prevalentiecijfers uit deze nationale enquête kan gesteld worden dat meer dan 2 miljoen Belgen ooit in hun leven een mentale stoornis hebben doorgemaakt. Meer dan 800.000 personen hadden een mentale stoornis in het afgelopen jaar.
Download het artikel (PDF-formaat - 1,34 MB). Ook het vervolgartikel "Zorggebruik voor mentale stoornissen in België" kan u downloaden van onze site, evenals het derde artikel, "Impact van mentale stoornissen op het dagelijks functioneren van de Belgische bevolking" en het vierde artikel, "Het gebruik van psychofarmaca in de Belgische bevolking".

http://www.statbel.fgov.be/studies/thesis_nl.asp?n=173
Kom mij nu niet zeggen dat dat grotendeels tot Belg genaturaliseerde Marokkanen zijn, hé.

Diego Raga
23 oktober 2008, 23:49
:clap: :clap: of :clapclap: maar in elk geval heeft U het probleem hier uitermate duidelijk beschreven.

Het is in feite nog wat erger (maar elke bittere slok neem je beter met kleine slokjes ) ik weet vb. van mensen met een gehandicapt kindje die zèlf (dus zonder subsidies: ze hebben toch auto éh) voor het vervoer naar de instelling moeten zorgen en er dan nog een marokkaans gehandicapt kindje bij meenemen (maar dié allochtone ouders krijgen dan wel extra taxi-toeslag, echter zullen het niet delen met de mensen die effektief voor dat vervoer zorgen hoor vb.)
Sad story indeed, Circe, maar net zoals op het maatschappelijk vlak, is ook de sociale zekerheid ten prooi gevallen aan de positieve discriminatiemicrobe.

Los hiervan is het dan ook vrij ergerlijk, allochtoon of niet, om niet een portie van die extra voorziene taxi-toeslag te willen delen, met de persoon die je kind en wsl ook een van de ouders ervan, behulpzaam met z'n wagen laat meerijden voor de onmisbare en periodieke verzorging van de kids door een specifieke instelling.

Langs de andere kant zou het ook wel kunnen, dat die auto-eigenaar reeds vrijwillig heeft afgezien van een aangeboden vergoeding, omdat bv. dat andere gezin slechts een paar straten verder woont. (?)
Enfin, zo zou ik toch handelen, maar dan eerder in de zin van het ouderlijk gedeelde leed van een gehandicapt kind.

Hoe dan ook, los van waar iedereen in dit land 'recht' op heeft, maar blijkbaar hebben mohammedaanse allochtonen, hun aantalverhouding en de sociale bijdragen ervan in acht genomen, veel meer 'recht' op vergoedingen, subsidies en sociale lift-ups allerlei, dan waar u en ik ooit van kunnen dromen.
Komt er in de nabije toekomst mss nog eens een niet te overzien kostenplaatje bij van die schizofrene ontmijningsdienst, zoals het stellen van de diagnose, de behandeling, ziekenverlof, medicatie, enz, voor een groot deel van de miljoenen aanwezige moslims in Europa, voor zover ze in die mate deze medische vaststelling zullen accepteren, wat ik nog niet direct zie gebeuren.
Den autochtone Europeaan zal 't gelag weer mogen betalen, either way or another.

Als je 't mij zou vragen, is het een pak goedkoper en tevens veel humaner, om niet-Europese schizo's, fundi's, wacko's, crimi's ea twisted state of minds, linea recta naar hun immer in het hart meegedragen heimat terug te sturen, zodat ze zich daar tussen hun gelovige gelijkgestemden volledig kunnen ontplooien in de enige echte mohammedaanse waarheid, waardoor ze alras en onmiddelijk van die kwellende psychose, evident opgelopen in dat bedorven Westen, volledig en compleet zullen verlost zijn, maar dat wist je natuurlijk al. :-)

Tamam
24 oktober 2008, 00:06
"wild cannibal" is een van de triestigste nieuwkomers hier.. precies een spambot van racistische onzin in elk topic.

Diego Raga
24 oktober 2008, 00:30
Kom mij nu niet zeggen dat dat grotendeels tot Belg genaturaliseerde Marokkanen zijn, hé.
Er zijn idd redenen genoeg, om aan te nemen dat een deel van de autochtone bevolking, ook wel met een of andere psychische aandoening medische bijstand of hulp behoeft, dus kunnen we beter eerst onze eigen mentaal aangedane bevolkingsgroep helpen.

Er zijn dan ook redenen genoeg, om te wensen dat vrome moslims of andere niet-Europeanen, die zich hier permanent willen vestigen en van onze sociale faciliteiten wensen gebruik te maken, vooreerst een algemeen gezondheidsdossiertje moeten opsturen waarin hun medische toestand, fysiek en mentaal, netjes staat uitgespeld.
Alhier zouden ze dan opnieuw medisch gecontroleerd kunnen worden (hajahe), waarna bij goedkeuring een verblijfs- of werkvergunning kan worden toegekend.
Dat zou alvast een hoop kosten besparen, om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke en sociale overlast die hierdoor vermeden wordt.

And last but not least, het zou zeker geen kwaad kunnen voor de ongewilde schaamte en schande die geintegreerde en goedmenende allochtonen ongetwijfeld voelen, bij het zoveelste gepleegde 'fait divers', van hun minder eerzame moslimbroeders of door tal van leed veroorzakende crimi-granten in Europa.

Kom me nu niet zeggen dat hier de gevangenissen en gerelateerde misdaadstatistieken, vol zitten met autochtone Belgen en Europeanen, he.

Ramon djv
24 oktober 2008, 00:36
Er zijn idd redenen genoeg, om aan te nemen dat een deel van de autochtone bevolking, ook wel met een of andere psychische aandoening medische bijstand of hulp behoeft, dus kunnen we beter eerst onze eigen mentaal aangedane bevolkingsgroep helpen.

Er zijn dan ook redenen genoeg, om te wensen dat vrome moslims of andere niet-Europeanen, die zich hier permanent willen vestigen en van onze sociale faciliteiten wensen gebruik te maken, vooreerst een algemeen gezondheidsdossiertje moeten opsturen waarin hun medische toestand, fysiek en mentaal, netjes staat uitgespeld.
Alhier zouden ze dan opnieuw medisch gecontroleerd kunnen worden (hajahe), waarna bij goedkeuring een verblijfs- of werkvergunning kan worden toegekend.
Dat zou alvast een hoop kosten besparen, om nog maar te zwijgen van de maatschappelijke en sociale overlast die hierdoor vermeden wordt.

And last but not least, het zou zeker geen kwaad kunnen voor de ongewilde schaamte en schande die geintegreerde en goedmenende allochtonen ongetwijfeld voelen, bij het zoveelste gepleegde 'fait divers', van hun minder eerzame moslimbroeders of door tal van leed veroorzakende crimi-granten in Europa.

Kom me nu niet zeggen dat hier de gevangenissen en gerelateerde misdaadstatistieken, vol zitten met autochtone Belgen en Europeanen, he.

Mij hoor je dat niet zeggen. Er zullen daar zeker ook Europeanen van iets verder weg tussen zitten. :lol:

filosoof
24 oktober 2008, 00:50
De stelling dat mensen van Marokkaanse afkomst méér kans maken tot ontwikkeling van chizofrenie is larie. Wat wél een feit is, is dat de chizofrenie in het algemeen meer kans maakt tot een verdergevorderd stadium bij de Marokkanen dan bij ons autochtonen. En de reden ligt helemaal voor de hand: de Marokkaanse allochtonen zijn vaak minder op de hoogte, of erger nog: dit gegeven is hen totaalonbekend. Misschien moeten ze via de overheid meer ingelicht worden ofzo wat de gevolgen kunnen zijn door de ziekte te negeren. Want als men de ziekte gaat negeren heeft dat idd zeer nefaste gevolgen voor de patient (en zijn omgeving). Ik vermoed dat we geredelijk kunnen aannemen dat onder de bevolkingsgroep met een hoger aantal fobiëen (zelfs imaginaire en vergoelijkende zoals "islamofobie") paranoïa véél meer zal voorkomen.:roll: Moeten we die mensengroep met hoger potentiëel tot paranoïa dan niet best behandelen zoals ze dat hier aangaven? :twisted:

"wild cannibal" is een van de triestigste nieuwkomers hier.. precies een spambot van racistische onzin in elk topic.Nieuwkomer?:? Niet zo zeker.:|