PDA

View Full Version : 88.888 gezinnen 'genieten' van schuldbemiddeling...


eno2
20 oktober 2008, 10:06
Gelukkig heb ik geen gezin, ze hebben mij buitengesmeten, dus geen schuldbemiddeling nodig...

Bhairav
20 oktober 2008, 10:11
"Genieten"? Die doen vast en zeker hun ogen toe en denken dan luidop "hmmm... schuldbemiddeling...".

eno2
20 oktober 2008, 10:36
Het moet inderdaad een echt genot zijn, geholpen te worden door mensen, die nooit last hadden van enige pecuniaire tekorten, maar er wel alles vanaf weten om anderen voor te schrijven, hoe ze zich in zulke penibele omstandigheden moeten gedragen.

Patsy Stone
20 oktober 2008, 14:06
"Genieten"? Die doen vast en zeker hun ogen toe en denken dan luidop "hmmm... schuldbemiddeling...".

http://i122.photobucket.com/albums/o263/Matchstick01/drooling_homer.gif

Bierke
20 oktober 2008, 15:05
Van genot kan je niet eten, ik noem dit triestig, gewoon het geloof in de toekomst is er schrikbarend op achteruit aan het gaan, sep2007 waren het er nog in de 50000 , nu +80000 en dat zijn belange niet alle gevallen er zijn veel mensen die geen hulp zoeken en gewoon verder schulden maken.

slegie
20 oktober 2008, 16:54
Het probleem is dat alles maar steeds duurder word en dan heb ik het niet over de nieuwste plasma tv of gsm maar gewone noodzakelijk dingen zoals elektriciteit, water, gas of mazout voor onze verwarming, onze brandstof voor de wagen, voeding, onze bouwgrond, onze grondstoffen enz.

komt daarbij nog eens dat op heel wat zaken we nu extra milieu belastingen moeten betalen.

En dit alles bijeen maakt dat onze uitgave factuur die laatste 10 jaar zo goed als verdubbeld is sinds de invoering van de euro.

helaas kunnen we dit niet zeggen van ons nettoloon. onze brutolonen zijn wel degelijk goed meegestegen maar de staat zuigt elke euro uit ons brutoloontje om onze ziekelijk sociale zekerheid en ziekteverzekeringen te kunnen blijven betalen maar vooral om hun eigen zakken te vullen.
met als gevolg dat we nu nog altijd evenveel per maand hebben als een dikke 10 tot zelfs 20 jaar terug.
maar we mogen niet klagen volgens de werkgevers want allez nu we verdienen 1200 euro netto per maand daar moet ge toch mee rond komen hé!

totdat ze zelf moeten rondkomen met zo weinig eurokes

in dit opzicht lach ik mij kapot met die bankcrisis, die aandelen moesten gewoon als een pudding in mekaar zakken, laat het kapitalisme maar crashen dan gaan we misschien eens op zoek naar een milieuvriendelijk en sociaal gerechtvaardig economisch systeem

kiko
20 oktober 2008, 17:01
Het probleem is dat alles maar steeds duurder word en dan heb ik het niet over de nieuwste plasma tv of gsm maar gewone noodzakelijk dingen zoals elektriciteit, water, gas of mazout voor onze verwarming, onze brandstof voor de wagen, voeding, onze bouwgrond, onze grondstoffen enz.

komt daarbij nog eens dat op heel wat zaken we nu extra milieu belastingen moeten betalen.

En dit alles bijeen maakt dat onze uitgave factuur die laatste 10 jaar zo goed als verdubbeld is sinds de invoering van de euro.

Mja... GSM's, computers, laptops, TV's, DVD-recorders en aanverwante worden om het half jaar een stuk goedkoper.

Dat dus alles duurder wordt, klopt zeker niet.

Verder wil ik er ook wel op wijzen dat, hoewel het inderdaad een dure tijd is (ook voor mij hoor), er een niet te onderschatten aantal mensen zijn die simpelweg geen budget kunnen beheren.

Om de drie maand een nieuwe GSM, enkele keren per jaar op vakantie, twee auto's, voor 200 meter de auto nemen, DVD's kopen ipv te huren, een heleboel luxe-toestellen kopen op afbetaling en ik vergeet nog een aantal zaken...

Dan kan ik het geloven dat sommige mensen het na een tijd moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Hoomer
20 oktober 2008, 17:07
"Genieten"? Die doen vast en zeker hun ogen toe en denken dan luidop "hmmm... schuldbemiddeling...".

Inderdaad genieten, ze hebben de meeste schuld zelf gemaakt, ik heb een paar deurwaarders in men vriendenkring, die mannen zeggen dat er steenvast lcd tv's, dvd spelers, dure gsm enz te vinden zijn bij de meeste schuldenaars.
Als ze collectieve (schuldbemiddeling) krijgen (rechtbank eerste aanleg) dan wordt er een klein bedrag van hun inkomen afgehouden en moeten de deurwaarders akkoord gaan met dat bedrag.
Na 5 jaar vervalt alle niet betaalde schuld en zijn die personen terug clean.
Verwar dit niet met budgetbeheer wat een heel andere zaak is.

Chipie
20 oktober 2008, 18:40
Het probleem is dat alles maar steeds duurder word en dan heb ik het niet over de nieuwste plasma tv of gsm maar gewone noodzakelijk dingen zoals elektriciteit, water, gas of mazout voor onze verwarming, onze brandstof voor de wagen, voeding, onze bouwgrond, onze grondstoffen enz.

komt daarbij nog eens dat op heel wat zaken we nu extra milieu belastingen moeten betalen.

En dit alles bijeen maakt dat onze uitgave factuur die laatste 10 jaar zo goed als verdubbeld is sinds de invoering van de euro.

helaas kunnen we dit niet zeggen van ons nettoloon. onze brutolonen zijn wel degelijk goed meegestegen maar de staat zuigt elke euro uit ons brutoloontje om onze ziekelijk sociale zekerheid en ziekteverzekeringen te kunnen blijven betalen maar vooral om hun eigen zakken te vullen.
met als gevolg dat we nu nog altijd evenveel per maand hebben als een dikke 10 tot zelfs 20 jaar terug.
maar we mogen niet klagen volgens de werkgevers want allez nu we verdienen 1200 euro netto per maand daar moet ge toch mee rond komen hé!

totdat ze zelf moeten rondkomen met zo weinig eurokes

in dit opzicht lach ik mij kapot met die bankcrisis, die aandelen moesten gewoon als een pudding in mekaar zakken, laat het kapitalisme maar crashen dan gaan we misschien eens op zoek naar een milieuvriendelijk en sociaal gerechtvaardig economisch systeem

De verzuring scoort weer hoog... :-D

Wat bedoelt U met politici die hun zakken vullen? Geef eens een paar voorbeeldjes...

En laat ons maar hopen dat het kapitalisme niet crasht... We zouden wat gaan meemaken!
(dat er lessen moeten getrokken worden uit deze crisis dat is een feit en dat zal gegarandeerd ook wel gebeuren)...

;-)

Patsy Stone
20 oktober 2008, 19:21
Inderdaad genieten, ze hebben de meeste schuld zelf gemaakt, ik heb een paar deurwaarders in men vriendenkring, die mannen zeggen dat er steenvast lcd tv's, dvd spelers, dure gsm enz te vinden zijn bij de meeste schuldenaars.
Als ze collectieve (schuldbemiddeling) krijgen (rechtbank eerste aanleg) dan wordt er een klein bedrag van hun inkomen afgehouden en moeten de deurwaarders akkoord gaan met dat bedrag.
Na 5 jaar vervalt alle niet betaalde schuld en zijn die personen terug clean.
Verwar dit niet met budgetbeheer wat een heel andere zaak is.

Je weet - zoals gewoonlijk - in het geheel niet waar je over spreekt. Om te beginnen is een collectieve schuldenregeling niet hetzelfde als schuldbemiddeling. In het eerste geval is er een uitspraak van de rechtbank, in het tweede geval niet. Ten tweede wordt er inderdaad een klein bedrag van het inkomen afgenomen, echter voor de schuldenaar om van te leven! Het grootste deel van het inkomen gaat naar het afbetalen van de schulden. Degenen die een schuldbemiddeling of een collectieve schuldenregeling aangaan, zullen gedurende verscheidene jaren niet leven, maar overleven.

Kwijtschelding van de schulden na vijf jaar gebeurt niet per definitie. Ook hiervoor is een uitspraak van de rechter nodig en die uitspraak zal er alleen komen voor de meest 'hopeloze gevallen' (wanneer de interest op de schulden bijvoorbeeld zo hoog is dat men nooit aan de afbetaling van de hoofdsom toekomt). Bovendien wordt die kwijtschelding pas vijf jaar na de uitspraak definitief.

Budgetbeheer is gewoon een andere term voor schuldbemiddeling.

Hoomer
20 oktober 2008, 20:45
Je weet - zoals gewoonlijk - in het geheel niet waar je over spreekt. Om te beginnen is een collectieve schuldenregeling niet hetzelfde als schuldbemiddeling. In het eerste geval is er een uitspraak van de rechtbank, in het tweede geval niet. Ten tweede wordt er inderdaad een klein bedrag van het inkomen afgenomen, echter voor de schuldenaar om van te leven! Het grootste deel van het inkomen gaat naar het afbetalen van de schulden. Degenen die een schuldbemiddeling of een collectieve schuldenregeling aangaan, zullen gedurende verscheidene jaren niet leven, maar overleven.

Kwijtschelding van de schulden na vijf jaar gebeurt niet per definitie. Ook hiervoor is een uitspraak van de rechter nodig en die uitspraak zal er alleen komen voor de meest 'hopeloze gevallen' (wanneer de interest op de schulden bijvoorbeeld zo hoog is dat men nooit aan de afbetaling van de hoofdsom toekomt). Bovendien wordt die kwijtschelding pas vijf jaar na de uitspraak definitief.

Budgetbeheer is gewoon een andere term voor schuldbemiddeling.

Dus ik kan geen budgetbeheer hebben zonder schulden. :roll:

Patsy Stone
20 oktober 2008, 20:52
Dus ik kan geen budgetbeheer hebben zonder schulden. :roll:

Nee. :roll:

Hoomer
20 oktober 2008, 20:59
Nee. :roll:

Lees vooral voor wie
http://www.ocmw.antwerpen.be/infobrochures/BUDGETBEHEER.pdf

Depth of Field
20 oktober 2008, 21:03
komt daarbij nog eens dat op heel wat zaken we nu extra milieu belastingen moeten betalen.


Wiens schuld is dat?

Patsy Stone
20 oktober 2008, 21:21
Lees vooral voor wie
http://www.ocmw.antwerpen.be/infobrochures/BUDGETBEHEER.pdf
Ja, en?

Marie van de koster
20 oktober 2008, 21:26
Mja... GSM's, computers, laptops, TV's, DVD-recorders en aanverwante worden om het half jaar een stuk goedkoper.

Dat dus alles duurder wordt, klopt zeker niet.

Verder wil ik er ook wel op wijzen dat, hoewel het inderdaad een dure tijd is (ook voor mij hoor), er een niet te onderschatten aantal mensen zijn die simpelweg geen budget kunnen beheren.

Om de drie maand een nieuwe GSM, enkele keren per jaar op vakantie, twee auto's, voor 200 meter de auto nemen, DVD's kopen ipv te huren, een heleboel luxe-toestellen kopen op afbetaling en ik vergeet nog een aantal zaken...

Dan kan ik het geloven dat sommige mensen het na een tijd moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.
Ik zie en hoor mijn jongere collega's op het werk en begrijp hun logica niet. Ik heb het hier voornamelijk over gehuwde vrouwen met één of twee kinderen, allen bezig met de hypotheek van hun huis af te betalen. In ieder van die gezinnen zijn er 2 auto's, minimum 2 GSM's en een vaste telefoon, PC, TV, alle moderne huishoudtoestellen en ga zo maar door. Zij gaan 2 maal per jaar op reis maar ook nog enkele malen naar Disneyland, Parijs, want een abonnement op Disneyland is een doodnormale zaak, ze gaan shoppen in Rotterdam en kopen regelmatig volledig nieuwe sets dozen, potten en weet ik veel van Tupperware, ze gaan ook wel eens op verwenweekend natuurlijk. Drie �* vier maal per maand naar een duur restaurant is een minimum en natuurlijk gaan ze ook met de kinderen af en toe naar een Quick of snackbar. Regelmatige bezoeken aan de bioscoop en verschillende pretparken horen er ook bij.
... Ze klagen dat de groenten en de benzine duur zijn en hun loon te laag ...
Als ik me die levensstijl kon permitteren, zou ik beschaamd zijn te klagen over de prijzen van brood e.d.

Hoomer
20 oktober 2008, 22:43
Ja, en?

Ik veronderstel dat je begrijpend kan lezen.

wild cannibal
20 oktober 2008, 23:11
De verzuring scoort weer hoog... :-D

Wat bedoelt U met politici die hun zakken vullen? Geef eens een paar voorbeeldjes...

En laat ons maar hopen dat het kapitalisme niet crasht... We zouden wat gaan meemaken!
(dat er lessen moeten getrokken worden uit deze crisis dat is een feit en dat zal gegarandeerd ook wel gebeuren)...

;-)
Ze gaan nieuwe truukken leren om de mensen op minder opvallende wijze leeg te zuigen en in de zak te zetten ?

wild cannibal
20 oktober 2008, 23:16
Ik zie en hoor mijn jongere collega's op het werk en begrijp hun logica niet. Ik heb het hier voornamelijk over gehuwde vrouwen met één of twee kinderen, allen bezig met de hypotheek van hun huis af te betalen. In ieder van die gezinnen zijn er 2 auto's, minimum 2 GSM's en een vaste telefoon, PC, TV, alle moderne huishoudtoestellen en ga zo maar door. Zij gaan 2 maal per jaar op reis maar ook nog enkele malen naar Disneyland, Parijs, want een abonnement op Disneyland is een doodnormale zaak, ze gaan shoppen in Rotterdam en kopen regelmatig volledig nieuwe sets dozen, potten en weet ik veel van Tupperware, ze gaan ook wel eens op verwenweekend natuurlijk. Drie �* vier maal per maand naar een duur restaurant is een minimum en natuurlijk gaan ze ook met de kinderen af en toe naar een Quick of snackbar. Regelmatige bezoeken aan de bioscoop en verschillende pretparken horen er ook bij.
... Ze klagen dat de groenten en de benzine duur zijn en hun loon te laag ...
Als ik me die levensstijl kon permitteren, zou ik beschaamd zijn te klagen over de prijzen van brood e.d.

Welk soort job doe jij, Marie ? Want ik vind dat toch een beetje overdreven klinken...?! Zeker dat jij niet jaloers bent op deze "jongere" vrouwen ? Nochthans, gehuwd en met meerdere kinderen moeten dat toch ook geen snotapinnen meer zijn ?

Patsy Stone
21 oktober 2008, 05:51
Ik veronderstel dat je begrijpend kan lezen.

En ik veronderstel dat jij het niet kan. In die link staat niets wat mijn berichten tegenspreekt.

Chipie
21 oktober 2008, 07:05
Ze gaan nieuwe truukken leren om de mensen op minder opvallende wijze leeg te zuigen en in de zak te zetten ?
Dat ze maar niet beginnen te spoken of de piraat uit gaan hangen, Carlgustaaf... :-D

Hoomer
21 oktober 2008, 07:22
En ik veronderstel dat jij het niet kan. In die link staat niets wat mijn berichten tegenspreekt.

U beweerd dat je geen budgetbeheer kan hebben zonder schulden, wel probeer dit te lezen zoals het er staat.

Voor wie?
• Je woont op het grondgebied van Groot-Antwerpen.
• Je hebt een heleboel schulden (maar dit is zeker geen vereiste).
• Je vindt het moeilijk om je geld te beheren.
• Je vindt het moeilijk om afbetalingsplannen op te stellen en te volgen.
• Je bent bereid je volledige inkomen aan het OCMW over te maken en zelf te leven van een
vastgesteld leefgeld (dit leefgeld krijg je van OCMW Antwerpen maandelijks, tweewekelijks of
wekelijks).

Jukes
21 oktober 2008, 08:27
Nog maaar eens een bewijs dat ons onderwijs schromelijk faalt. Geen woord wordt er gerept over het beheer van een gezinsbudget, over verstandig consumeren, over producten vergelijken.

Tel daarbij de verregaande debilisering van sommige bevolkingsgroepen door tv-programma's, de gedrukte media en het opgeklopt consumentisme, en je krijgt dit.

Ik ken een paar sukkels in mijn omgeving, die al deurwaarders achter hun kladden hebben gehad, en stuk voor stuk roken ze, drinken ze te veel, hebben ze een torenhoge gsm-rekening en laten ze zich vangen aan belspellen, telefoondating en andere uitbuiterijen.

Hoe is het begonnen, bij hen die ik ken? Ze hebben één of meer tegenslagen, voelen zich daardoor mislukt of minderwaardig, troosten zich met een sigaret, een pint of (te) lang lullen aan de telefoon. Gevolg: geldtekort, waardoor ze zich nog slechter voelen,... en de carroussel is vertrokken.

Opvallende gelijkenis tussen de paar gevallen die ik ken: ze hebben allen een laag zelfbeeld én schuiven alle schuld voor hun miserie op 'de anderen' en 'de maatschappij'. Geen schuldbegeleiding maar psychologische begeleiding is dus de oplossing.

Patsy Stone
21 oktober 2008, 08:43
U beweerd dat je geen budgetbeheer kan hebben zonder schulden, wel probeer dit te lezen zoals het er staat.

Voor wie?
• Je woont op het grondgebied van Groot-Antwerpen.
• Je hebt een heleboel schulden (maar dit is zeker geen vereiste).
• Je vindt het moeilijk om je geld te beheren.
• Je vindt het moeilijk om afbetalingsplannen op te stellen en te volgen.
• Je bent bereid je volledige inkomen aan het OCMW over te maken en zelf te leven van een
vastgesteld leefgeld (dit leefgeld krijg je van OCMW Antwerpen maandelijks, tweewekelijks of
wekelijks).

Daar staat niet wat jij denkt dat er staat.

Hoomer
21 oktober 2008, 09:21
Daar staat niet wat jij denkt dat er staat.

Laat maar zitten meisje, discuteer wat tegen je eigen.

Patsy Stone
21 oktober 2008, 09:37
Laat maar zitten meisje, discuteer wat tegen je eigen.

Sowieso een interessantere discussie dan die met jou. Meng je voortaan liever niet meer in zaken die je toch niet begrijpt

Hoomer
21 oktober 2008, 09:55
Sowieso een interessantere discussie dan die met jou. Meng je voortaan liever niet meer in zaken die je toch niet begrijpt


Ik ga doen zoals de meesten hier en jou op mijn negeerlijst plaatsen, btw je hebt de eer de eerste te zijn. Het ga je goed.

Patsy Stone
21 oktober 2008, 11:07
Ik ga doen zoals de meesten hier en jou op mijn negeerlijst plaatsen, btw je hebt de eer de eerste te zijn. Het ga je goed.

Fijn zo. Ik zal jou als wederdienst dezelfde eer betonen.

duveltje382
21 oktober 2008, 11:37
Fijn zo. Ik zal jou als wederdienst dezelfde eer betonen.

Kan de kleuterdiscussie nu op een vollwassen manier verder gezet worden AUB:roll:

eno2
21 oktober 2008, 15:13
Ik zit tachtig € per maand onder de armoedegrens, en heb geen schulden.

De schuldbemiddelaars mogen bij mijn eens komen kijken, hoe ik dat doe...

Niet allemaal tegelijk, natuurlijk...

freespirit
21 oktober 2008, 15:28
Nog maaar eens een bewijs dat ons onderwijs schromelijk faalt. Geen woord wordt er gerept over het beheer van een gezinsbudget, over verstandig consumeren, over producten vergelijken.

Tel daarbij de verregaande debilisering van sommige bevolkingsgroepen door tv-programma's, de gedrukte media en het opgeklopt consumentisme, en je krijgt dit.

Ik ken een paar sukkels in mijn omgeving, die al deurwaarders achter hun kladden hebben gehad, en stuk voor stuk roken ze, drinken ze te veel, hebben ze een torenhoge gsm-rekening en laten ze zich vangen aan belspellen, telefoondating en andere uitbuiterijen.

Hoe is het begonnen, bij hen die ik ken? Ze hebben één of meer tegenslagen, voelen zich daardoor mislukt of minderwaardig, troosten zich met een sigaret, een pint of (te) lang lullen aan de telefoon. Gevolg: geldtekort, waardoor ze zich nog slechter voelen,... en de carroussel is vertrokken.

Opvallende gelijkenis tussen de paar gevallen die ik ken: ze hebben allen een laag zelfbeeld én schuiven alle schuld voor hun miserie op 'de anderen' en 'de maatschappij'. Geen schuldbegeleiding maar psychologische begeleiding is dus de oplossing.

Ik volg je ditmaal (bijna) volledig ! Het is een politiek incorrecte redenering dit je stelt, maar ik heb tijdens mijn korte lerarenloopbaan gemerkt dat ze inderdaad steek houdt. Gedurende een jaartje heb ik PAV (Project Algemene Vakken) in het beroepssecundair onderwijs gegeven. Daar had ik de ruimte en heb ik gepoogd ook wat 'budgetbeheer' aan die 'mannen' mee te geven en hen een aantal opdrachtjes daaromtrent laten uitvoeren. Bijvoorbeeld stel zelf een gezinsbudget op en simuleer een uitgavenpatroon, zoek op hoeveel het gemiddelde startersloon per sector is, wat is de armoedegrens, enz. Bijkomend voordeel was hierbij dat ik ook wat procentberekening kon geven en ook die mannen hun wiskunde (nou ja, eigenlijk veredeld basisschoolrekenen) tegelijk wat kon opwaarderen. Uit al die zaken blijkt dat leerlingen van 17-18-19 jaar of ouder totaal geen waarde van geld kennen, het inderdaad uitgeven aan 'hersenloos' massaconsumentisme, zich dure maar onbeduidende gadgets wensen aan te schaffen en dan wel schrikken als ze zelf gedwongen worden tot nadenken over hun eigen uitgavenpatroon en of ze dit nog gaan kunnen volhouden indien ze op eigen benen moeten staan en dus zelf hun 'primaire' woon- en leefkosten moeten ophoesten.

Helaas was ik een van de weinige leerkrachten die het ooit over budgetbeheer tegenover die mannen heeft gehad. De meesten waagden zich er niet aan om uiteenlopende redenen; 'het staat niet duidelijk genoeg in het leerplan' of 'het is makkelijker voor mij om een filmke te laten zien tijdens project algemene verveling '. Zulke leerstof is echter nodig voor deze leerlingen, anders heb je inderdaad wel een aanzienlijke kans dat het binnen hun gezin reeds op jonge leeftijd totaal fout kan lopen. Zelfs sommige van die mannen die nog thuis wonen en dus voor zichzelf geen vaste kosten hebben, zijn er al die ondanks dik bijverdienen tijdens het weekend en in de vakanties al in schulden komen te zitten. Vele van die leerlingen zijn misschien niet van de snuggerste, maar vele van die mannen hebben wel 'poten aan hun lijf' en verdienen vaak halve schatten tijdens hun studentenjob of wekendwerk (zeker als de leerlingen al kunnen lassen, houtbewerking doen of bijvoorbeeld elektriciteit). Hetgeen zij als snotneuzen soms bijverdienen, daar kunnen wij per uur werk als universitairen soms alleen maar eens van dromen. Toch kunnen vele van deze jonge gasten hun GSM-rekeningen niet betalen of hebben ze al schulden bij een winkel uitstaan. En als ze uitgaan in het weekend draaien ze er zonder verpinken 200 euro per nacht per persoon door.

Dat ze op die manier omwille van 'verkwisting' al hun geld verliezen en in de schulden geraken, is in de eerste plaats hun probleem. Anderzijds ben ik wel van mening dat de school een zekere maatschappelijke plicht heeft om de leerlingen te leren omgaan met geld, het verdienen ervan en zeker ook het uigeven en dan een goed budgetbeheer te ontwikkelen. Er zullen uiteraard ook wel echte sukkelaars zijn die echt tekorten hebben, ondanks een zuinige levenswijze en mede veroorzaakt door de torenhoge woningprijzen, maar de groep van 'verkwisters' is nog een stuk groter dan diegenen wiens buiten hun verantwoordelijk de huidge financiële toestand zich bevindt. Met voorlichting en goede (school)opvoeding valt later veel onheil te voorkomen. Schuldbemiddeling is beter te voorkomen dan te genezen !

kiko
21 oktober 2008, 16:37
Budgetbeheer moet niet in het onderwijs gegeven worden - wat uiteraard niet wil zeggen dat het nooit ter sprake mag komen.

Maar het feit dat een heleboel mensen een gat in hun hand hebben, is niet de schuld van het onderwijs. Het is m.i. echt wel bijzonder kortzichtig en vooral gemakzuchtig om steevast naar het onderwijs te wijzen bij alles wat er fout loopt.

Het feit dat een groot aantal mensen geen geld kunnen beheren, ligt in de allereerste plaats aan die mensen zelf. Niet aan het onderwijs.

Oh en budgetbeheer is echt niet moeilijk hoor, gewoon een klein beetje je gezond verstand erbij houden kan wonderen doen.

Marie van de koster
21 oktober 2008, 21:59
Welk soort job doe jij, Marie ? Want ik vind dat toch een beetje overdreven klinken...?! Zeker dat jij niet jaloers bent op deze "jongere" vrouwen ? Nochthans, gehuwd en met meerdere kinderen moeten dat toch ook geen snotapinnen meer zijn ?
Geloof me, toen ik daar begon te werken dacht ik ook dat ze allemaal overdreven. Het klinkt inderdaad zo, maar toch vertel ik de waarheid. Ik ben gewoon secretaresse. Deze firma betaalt goed, dat is waar. Wat GSM's betreft hebben de vaste bedienden één of ander voordeeltarief.
Mijn mond viel open van verbazing toen twee collega's vertelden dat ze een abonnement hebben op Disneyland en daar dus ook regelmatig gebruik van maken (reken niet alleen het abonnement maar ook de verplaatsing en allerlei bijkomstigheden - knuffelbeesten voor de kinderen en zo). Velen lopen van de éne Tupperware party (of andere van dat soort verkoopsystemen) naar de andere. Toen ik één van hen eens vroeg, wat ze in godsnaam met al die potjes en zo doet - haar kasten moesten volgens mij zowat uitpuilen - zei ze doodgemoedereerd dat ze om de 2 jaren alles weggooit. Lieve deugd, ik heb Tupperware spullen die meer dan 20 jaar oud zijn.
Een aantal gaat effektief om de 2 maanden een volledige dag naar Rotterdam om te shoppen.
Nooit van Ladies at the Movies gehoord? Mijn collegaatjes zijn trouwe fans, ik heb hen er ook wel eens naar vergezeld en me goed geamuseerd (afgezien van het optreden van de opgefokte BV die de avond cachet moest geven). Zoals gezegd, dit zijn allen vrouwen met een man die ook een redelijk inkomen heeft. Enkele collega's zijn gescheiden of alleenstaande en dat hoor je wel als één of ander te sprake komt dat die zich niet zo veel luxe kunnen veroorloven.
Nee, van jaloezie is echt geen sprake, de meeste van mijn collega's zijn prettige mensen met wie ik goed samenwerk. Maar één keer mee naar de "movies" en twee keer per jaar met hen mee op resto is voor mij meer dan voldoende, mijn levensstijl is wel wat verschillend van de hunne en ik heb die uitstapjes niet nodig om een "voldaan leven" te leiden.
Wat me echter ergert als ik hen bezig hoor, is het feit dat ze zonder blikken of blozen zaniken over de prijs van aardappelen en dergelijke als ze net daarvoor verteld hebben dat ze in het weekend nog eens met de kinderen naar de Efteling gaan.

Jukes
21 oktober 2008, 22:26
Budgetbeheer moet niet in het onderwijs gegeven worden - wat uiteraard niet wil zeggen dat het nooit ter sprake mag komen.

Maar het feit dat een heleboel mensen een gat in hun hand hebben, is niet de schuld van het onderwijs. Het is m.i. echt wel bijzonder kortzichtig en vooral gemakzuchtig om steevast naar het onderwijs te wijzen bij alles wat er fout loopt.

Het feit dat een groot aantal mensen geen geld kunnen beheren, ligt in de allereerste plaats aan die mensen zelf. Niet aan het onderwijs.

Oh en budgetbeheer is echt niet moeilijk hoor, gewoon een klein beetje je gezond verstand erbij houden kan wonderen doen.

Tot de taken van goed onderwijs behoort het klaarstomen van jongelui voor een volwassen bestaan dat hen voldoening en spirituele rijkdom schenkt.

Waarschuwen voor de gevaren van onbesuisd consumentisme hoort daar dus zeker bij, want gewaarschuwde jongeren zullen minder snel in de vallen trappen die tegenwoordig met veel enthousiasme overal worden gespannen, zoals bijvoorbeeld dure betaalnummers, het pushen tot aankopen van overbodige rommel en schandalig dure verzamelkredieten.

De politie komt in scholen informatie geven over drugs, weekendongevallen e.d. Een deurwaarder kan net zo goed afschrikwekkende verhalen komen vertellen over luitjes die alles zijn kwijtgespeeld door onverantwoordelijk consumeren en lenen. Dat dit in het basispakket niet is voorzien, is een schande. Er wordt op school veel tijd gespendeerd aan items, die veel minder impact hebben op het geluk of ongeluk van de toekomstige volwassenen.

Groentje-18
21 oktober 2008, 23:26
Nog maaar eens een bewijs dat ons onderwijs schromelijk faalt. Geen woord wordt er gerept over het beheer van een gezinsbudget, over verstandig consumeren, over producten vergelijken.

Tel daarbij de verregaande debilisering van sommige bevolkingsgroepen door tv-programma's, de gedrukte media en het opgeklopt consumentisme, en je krijgt dit.

Ik ken een paar sukkels in mijn omgeving, die al deurwaarders achter hun kladden hebben gehad, en stuk voor stuk roken ze, drinken ze te veel, hebben ze een torenhoge gsm-rekening en laten ze zich vangen aan belspellen, telefoondating en andere uitbuiterijen.

Hoe is het begonnen, bij hen die ik ken? Ze hebben één of meer tegenslagen, voelen zich daardoor mislukt of minderwaardig, troosten zich met een sigaret, een pint of (te) lang lullen aan de telefoon. Gevolg: geldtekort, waardoor ze zich nog slechter voelen,... en de carroussel is vertrokken.

Opvallende gelijkenis tussen de paar gevallen die ik ken: ze hebben allen een laag zelfbeeld én schuiven alle schuld voor hun miserie op 'de anderen' en 'de maatschappij'. Geen schuldbegeleiding maar psychologische begeleiding is dus de oplossing.

Mooie analyse.

Al heb je naar 't schijnt ook een vij omvangrijke groep niet-erkende koopverslaafden en een andere groep van mensen die zich gewoon ongelofelijk laten inblikken door reclame en er tuk op gaan ieder nieuw hebbedingetje te hebben ... Als de deurwaarder komt is alles leeg, incluis frigo (als die er is), op een spiksplinternieuwe gigantische plasma tv na bijvoorbeeld...

In deze gevallen zou psychologische begeleiding (of zelfs simpeler: informering) ook een oplossing kunnen bieden.

Groentje-18
21 oktober 2008, 23:34
Ik zie en hoor mijn jongere collega's op het werk en begrijp hun logica niet. Ik heb het hier voornamelijk over gehuwde vrouwen met één of twee kinderen, allen bezig met de hypotheek van hun huis af te betalen. In ieder van die gezinnen zijn er 2 auto's, minimum 2 GSM's en een vaste telefoon, PC, TV, alle moderne huishoudtoestellen en ga zo maar door. Zij gaan 2 maal per jaar op reis maar ook nog enkele malen naar Disneyland, Parijs, want een abonnement op Disneyland is een doodnormale zaak, ze gaan shoppen in Rotterdam en kopen regelmatig volledig nieuwe sets dozen, potten en weet ik veel van Tupperware, ze gaan ook wel eens op verwenweekend natuurlijk. Drie �* vier maal per maand naar een duur restaurant is een minimum en natuurlijk gaan ze ook met de kinderen af en toe naar een Quick of snackbar. Regelmatige bezoeken aan de bioscoop en verschillende pretparken horen er ook bij.
... Ze klagen dat de groenten en de benzine duur zijn en hun loon te laag ...
Als ik me die levensstijl kon permitteren, zou ik beschaamd zijn te klagen over de prijzen van brood e.d.

Ik ben het daar niet mee eens. Tenslotte moeten deze mensen hierdoor mogelijk inboeten op hun levensstijl (=naar 't schijnt ontzettend moeilijk), dus is 't wel begrijpelijk dat ze erover klagen denk ik.

freespirit
21 oktober 2008, 23:52
Tot de taken van goed onderwijs behoort het klaarstomen van jongelui voor een volwassen bestaan dat hen voldoening en spirituele rijkdom schenkt.

Waarschuwen voor de gevaren van onbesuisd consumentisme hoort daar dus zeker bij, want gewaarschuwde jongeren zullen minder snel in de vallen trappen die tegenwoordig met veel enthousiasme overal worden gespannen, zoals bijvoorbeeld dure betaalnummers, het pushen tot aankopen van overbodige rommel en schandalig dure verzamelkredieten.

De politie komt in scholen informatie geven over drugs, weekendongevallen e.d. Een deurwaarder kan net zo goed afschrikwekkende verhalen komen vertellen over luitjes die alles zijn kwijtgespeeld door onverantwoordelijk consumeren en lenen. Dat dit in het basispakket niet is voorzien, is een schande. Er wordt op school veel tijd gespendeerd aan items, die veel minder impact hebben op het geluk of ongeluk van de toekomstige volwassenen.

Inderdaad, een verslaving aan harddrugs of een HIV-besmetting is weliswaar een groot drama, maar komt veel minder voor dan door o.a. fout budgetbeheer in de schulden te geraken. Ik heb ergens opgevangen dat wel één op de vier Belgen moeite heeft met alle facturen van vaste kosten op het einde van de maand / het jaar te betalen. In vergelijking daarmee zijn een paar duizend HIV-besmetten of een paar tienduizend erge drugsverslaafden maar 'marginale' aantallen (waarmee ik hun drama niet wil minimaliseren). Maar de maatschappelijke impact van schulden opbouwen is veel groter dan voorgenoemde moeilijkheden. En in het onderwijs wordt daar weinig tot niets rond ondernomen, terwijl een school - vaak om de ouders te sussen - wel een paar keer per jaar iemand laat komen om uit te wijden over de drugs- en alcoholproblematiek of 'veilig vrijen'.

freespirit
22 oktober 2008, 00:02
Budgetbeheer moet niet in het onderwijs gegeven worden - wat uiteraard niet wil zeggen dat het nooit ter sprake mag komen.

Maar het feit dat een heleboel mensen een gat in hun hand hebben, is niet de schuld van het onderwijs. Het is m.i. echt wel bijzonder kortzichtig en vooral gemakzuchtig om steevast naar het onderwijs te wijzen bij alles wat er fout loopt.

Het feit dat een groot aantal mensen geen geld kunnen beheren, ligt in de allereerste plaats aan die mensen zelf. Niet aan het onderwijs.

Oh en budgetbeheer is echt niet moeilijk hoor, gewoon een klein beetje je gezond verstand erbij houden kan wonderen doen.

En waar moeten de jongeren dan hun geld leren beheren? Hoe kan je verwachten dat ze dit van thuis uit meekrijgen als de ouders zelf een gat in hun handen hebben? En over dat beetje gezond verstand, zelfs dat is voor sommigen te veel gevraagd. Overschat vooral niet de intellectuele capaciteiten van de 'gemiddelde mens' ...

kiko
22 oktober 2008, 17:17
En waar moeten de jongeren dan hun geld leren beheren ?
Met vallen en opstaan tiens. Enkele weken noodgedwongen overleven op een blik tomatenpuree en een handvol spaghetti kan zelfs de meest hardleerse persoon snel op andere gedachten brengen.

En wie koppig blijft volharden in de boosheid, moet zelf maar de gevolgen dragen van zijn onbezonnen budgetbeheer.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat budgetbeheer eens ter sprake komt tijdens de lessen, maar verder hoeft dat niet te gaan.

Jukes
22 oktober 2008, 19:50
Met vallen en opstaan tiens. Enkele weken noodgedwongen overleven op een blik tomatenpuree en een handvol spaghetti kan zelfs de meest hardleerse persoon snel op andere gedachten brengen.

En wie koppig blijft volharden in de boosheid, moet zelf maar de gevolgen dragen van zijn onbezonnen budgetbeheer.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat budgetbeheer eens ter sprake komt tijdens de lessen, maar verder hoeft dat niet te gaan.

Akkoord dat er geen weken moet worden over gepalaverd op school, de ouders hebben natuurlijk ook een belangrijke voorbeeldfunctie als het op budgetbeheer aankomt. Maar dikwijls wringt daar het schoentje (ook) al...

Mambo
22 oktober 2008, 20:20
Met vallen en opstaan tiens. Enkele weken noodgedwongen overleven op een blik tomatenpuree en een handvol spaghetti kan zelfs de meest hardleerse persoon snel op andere gedachten brengen.

En wie koppig blijft volharden in de boosheid, moet zelf maar de gevolgen dragen van zijn onbezonnen budgetbeheer.

Ik heb er geen enkel probleem mee dat budgetbeheer eens ter sprake komt tijdens de lessen, maar verder hoeft dat niet te gaan.

Idd, maar veel te makkelijk krijgen ze kredieten om zich eerst volledig in de schulden te steken.
Dus ik denk wel dat het er wat meer moet ingehamerd worden.

Waarschijnlijk bij veel volwassenen ook zelfs.

Svennies
3 november 2008, 00:04
Ik ben het daar niet mee eens. Tenslotte moeten deze mensen hierdoor mogelijk inboeten op hun levensstijl (=naar 't schijnt ontzettend moeilijk), dus is 't wel begrijpelijk dat ze erover klagen denk ik.

Als die mensen hun abonnement op disneypark belangrijker vinden,moeten ze om de prijs van aardappelen ook niet gaan zeuren mijn beste...
Als ze het graag breed willen laten hangen moeten ze er maar de nodige eurokes voor over hebben,en zo niet,moeten hun abonnementjes op disneypark maar laten vallen...Daar kan je véél zakken aardappelen mee kopen,en het probleem is sowieso opgelost....
Marie Van De Koster krijgt wat mij betreft hier volledig gelijk...;-)

eno2
27 mei 2010, 09:29
Als die mensen hun abonnement op disneypark belangrijker vinden,moeten ze om de prijs van aardappelen ook niet gaan zeuren mijn beste...
Als ze het graag breed willen laten hangen moeten ze er maar de nodige eurokes voor over hebben,en zo niet,moeten hun abonnementjes op disneypark maar laten vallen...Daar kan je véél zakken aardappelen mee kopen,en het probleem is sowieso opgelost....
Marie Van De Koster krijgt wat mij betreft hier volledig gelijk...;-)
Een mens leeft niet van patat alleen...

hurricane
27 mei 2010, 09:36
Mja... GSM's, computers, laptops, TV's, DVD-recorders en aanverwante worden om het half jaar een stuk goedkoper.

Gelukkig dat we dat alle dagen kopen.

Dat dus alles duurder wordt, klopt zeker niet.

Wél dus. U doet blijkbaar geen boodschappen.

kiko
27 mei 2010, 17:38
Mijn post van 2008 mooi uit context getrokken.

:roll:

eno2
29 mei 2010, 10:46
Mijn post van 2008 mooi uit context getrokken.

:roll:

Context?

nomade
29 mei 2010, 12:58
Het entertainment-kanaal vt4 heeft rond deze problematiek zelfs een programma gemaakt, nl. Rekening in het Rood.

Kijk en geniet mee van hoe financiële experten en coachs in de bres springen voor Vlamingen met een gat in hun hand!
http://www.vt4.be/rekeninginhetrood

eno2
23 juni 2010, 10:20
Wie nog reageert, wordt gebanned...

Vette Pois(s)on
23 juni 2010, 10:24
Wie een gezin sticht moet weten welke verantwoordelijkheden dat inhoud en mogelijke tegenslagen incalculeren.

Meestal wat teren op compassie en begrip met als inzet de kinderen.

fox
23 juni 2010, 11:24
Wie een gezin sticht moet weten welke verantwoordelijkheden dat inhoud en mogelijke tegenslagen incalculeren.

Meestal wat teren op compassie en begrip met als inzet de kinderen.

Inderdaad, dat moet je incalculeren. Binnen een aantal maanden gaat mijne kleinen naar de creche en dat kost ons 500 euro/maand. Dat is iets wat we al lang wisten, dus erover klagen heeft geen zin. Iedereen moet maar de tering naar de nering zetten.

praha
23 juni 2010, 12:33
Inderdaad, dat moet je incalculeren. Binnen een aantal maanden gaat mijne kleinen naar de creche en dat kost ons 500 euro/maand. Dat is iets wat we al lang wisten, dus erover klagen heeft geen zin. Iedereen moet maar de tering naar de nering zetten.
Hangt ervan af over wat het gaat natuurlijk.
Soms kan je de tering niet meer naar nering zetten.

In het geval van 'een gat in de hand' dan hebt ge die mogelijkheden wel ruim zat en als het dan mis gaat kan zulke persoon maar moeilijk bij mij sympathie opwekken inzake ze financieel te ondersteunen.
Al kan het natuurlijk bekijken als een soort psychische aandoening, een verslaving.
Dan helpt schuldbemiddeling wel als tijdelijke oplossing om uit die rode cijferkes te kunnen geraken maar dan zou je die mensen daarna ook weer niet mogen loslaten of dat begint weer van voor af aan.

AsGardSGO
23 juni 2010, 17:25
Mja... GSM's, computers, laptops, TV's, DVD-recorders en aanverwante worden om het half jaar een stuk goedkoper.

Dat dus alles duurder wordt, klopt zeker niet.

Verder wil ik er ook wel op wijzen dat, hoewel het inderdaad een dure tijd is (ook voor mij hoor), er een niet te onderschatten aantal mensen zijn die simpelweg geen budget kunnen beheren.

Om de drie maand een nieuwe GSM, enkele keren per jaar op vakantie, twee auto's, voor 200 meter de auto nemen, DVD's kopen ipv te huren, een heleboel luxe-toestellen kopen op afbetaling en ik vergeet nog een aantal zaken...

Dan kan ik het geloven dat sommige mensen het na een tijd moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Hoe komt het dat alles zo snel goedkoper wordt? De ene technologie volgt de andere zo razendsnel op. De commercialistie of het geldgeklop uit de consument zijn zakken viert dus hoogtij.
En men legt een zoort van druk op de mensen; heb jij nog geen digitale TV? heb jij nog niet dit of dat.. sukkelaar... en hop de mensen zijn verkocht; om toch maar mee te kunnen steken ze zich als het moet in de schulden.

niet enkel de aankoop van producten is duur; levensonderhoud in het algemeen is moordend duur geworden en ondanks hoge lonene en uitkeringen is het voor vele gezinnen en alleenstaanden inderdaad moeilijk.
Men kan zich dat blijkbaar niet voorstellen tot men er zelf met geconfronteerd wordt.
Trouwens kijk en hoor maar eens rond in je straat of eigen famillie; velen zijn te trots of te beschaamd om toe te geven soms dat ze maar net rondkomen; alles voor de schijn.