PDA

View Full Version : Koerdische namen worden niet geregistreerd in Turkije


Agir Agit
21 oktober 2008, 19:08
Berxwedan is een jongen van zeven jaar. Officieel bestaat Berxwedan niet, omdat hij geen identiteitkaart krijgt van de Turkse staat. De letters “x” en “w” zijn namelijk verboden in Turkije. De reden hiervoor is: het Turkse alfabet kent geen “x” en “w”, maar de Koerdische alfabet wel.

Berxwedan woont samen met zijn ouders in Amed; de hoofdstad van Koerdistan. Al zever jaar is de vader van Berxwedan in een juridische strijd verwikkeld met de officiële instanties in Turkije om een identiteitskaart aan te maken voor zijn zoon. Maar van de officiële instanties in Turkije mag hij zijn zoon geen “Berxwedan” noemen, omdat Koerdische namen en letters verboden zijn in het land. Dit terwijl de Turkse wet officieel de vrijheid geeft aan iedere ouders om een naam te geven aan hun kinderen die zij wensen.

Na zeven jaar kreeg de vader van Berxwedan de toestemming om zijn zoon “Berhudan” te noemen, omdat hier geen Koerdische letters in voorkomen. De vader accepteerde dit echter niet en nog altijd zit Berxwedan zonder identiteitskaart.

en turks nederlander zijn reactie zal natuurlijk iets in de aard zijn van JULLIE HEBBEN RECHTEN EEN NAAM IS NIET BELANGRIJK, HET IS BELANGRIJKER OM NOG EEN 5000 KEBEBZAKEN TE OPENEN IN BELGIE

DEMOKRATOS
21 oktober 2008, 20:26
Decenia's lang werden en worden de Koerden onderdrukt op een vreselijke manier. Europa moet de Koerdische kwestie op agenda zetten, en niet alleen economisch denken! Koerden wonen eeuwenlang voordat de Turken het gebied verovert hebben, en het oorspronkelijke Koerdistan hebben ingepalmd. Dat het Turkse regime barbaars is hoef ik hier niet te vertellen. Dat is wereldbekend. De oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije hebben tot op heden geen Koerdische onderwijs, terwijl in Belgie gastarbeiders Islam lessen, en Turkse lessen kunnen volgen, dat zelfs de Belgische staat ondersteunt en financieert, Vraag is waarom kunnen de 30 miljoen Koerden die in huidige Turkije wonen en de oorspronkelijke bewoners zijn van het land hun eigen taal niet mogen spreken, hun kinderen Koerdische namen geven, geen radio en tv uitzendingen in eigen taal volgen, is dit democratie? Turkije moet stoppen met de Koerden te terroriseren! En dat sommige ons durven vergelijken met gastarbeiders of migranten in Turkije? We hebben zelfs niet zoveel rechten als de gastarbeiders in Belgie! terwijl wij de oorspronkelijke bewoners zijn, Mensenrechten in Turkije is Zero.... JA voor een diplomatieke oplossing en NEE voor de vuile oorlog die de Turkse staat voert in Koerdistan!

Johan Bollen
21 oktober 2008, 22:46
Ik vrees dat voor zowel Turkije als Europa de Koerden niet bestaan.

DEMOKRATOS
22 oktober 2008, 06:53
Ik ben voor de PKK. Ik ben zelf Koerd, vele van mijn familie zitten in de bergen, omdat onze volk al honderden jaren zwaar wordt onderdrukt, Koerdische tv, radio uitzendingen, zelfs u kinderen mag je geen Koerdische namen geven, welke mens kan zonder cultuur leven! We zien in Belgie dat mensen zelfs voor een scheet Belgie willen splitsen, als we dan nadenken hoe de 20 miljoen Koerden in Turk zelfs hun kinderen geen Koerdische namen mogen geven, de Koerden leven al duizenden jaren geleden op het huidige grondgebied van Turkije. Wij zijn net als Palestijnen, Aboriginals, Indianen de oorspronkelijke bewoners, en dan ook nog ons de les spellen in ons eigen huis! We zullen ons met hand en tand verzetten tegen deze onderdrukking! Lang leve de Koerdische strijd! DISE DIS KANA KAN SENINLEYIZ OCALAN!

styllo_ben
22 oktober 2008, 15:30
Ik vrees dat voor zowel Turkije als Europa de Koerden niet bestaan.

zo te zien niet nee.

Buiten 2 schamele artikeltjes die niet eens vermelden wat er met ocalan gebeurd is...

Nochtans is er momenteel een heuse volksopstand bezig in Turkije. En in europa hebben de koerden al tientallen kleine en grote protestacties gehouden. Maar niks daarvan in de pers.

het wordt tijd dat de koerden erkend worden, anders zie ik geen ander uitweg dan meer geweld.

Koerd
6 december 2008, 21:03
Dit is echt te gek voor woorden. Er heerst nog zo een haat in Turkije, en ze zijn nog volop met hun assimilatiepolitiek bezig in Turkije.

En hier vollebak op de spa stemmen he

HYPOCRIET TOT EN MET, die Turken

D'ARTOIS
7 december 2008, 12:05
Er moet toch een mogelijkheid bestaan om de problemen met de Turken te nivelleren. Jammer dat ze dat in 1919 niet hebben gedaan toen het karkas van het Osmaanse rijk werd geslacht en Jordanië, Irak, Libië etc. kunstmatig werden opgericht en van even kunstmatige grenzen werden voorzien.
Maar wat zijn de godsdienstige geschillen tussen de Koerden onderling? Yezidi's, Sunni's en Sjia's. Alle onderdelen voor buskruit.

Koerd
8 december 2008, 13:51
Koerden (de meeste toch) zijn ruimdenken op gebied van religie. Als er nu een demonstratie is of een bijeenkomst zijn er Koerdische joden, moslims (ook alevieten), atheisten, yezidi's, allemaal bij elkaar met eenzelfde doel: vrijheid en vrede voor Koerd en Koerdistan. Koerden hebben te veel meegemaakt om onderling nog eens oorlog te houden over religie. Iedereen is vrij om te geloven waarin zij willen geloven..

Infowarrior
8 december 2008, 17:35
Ik sta in deze VOL achter de Koerden! Niet opgeven mannen en zoveel mogelijk de pers proberen te halen (op een positieve manier liefst).

Als je bedenkt dat de Turken de genocide op de Armeniers zelfs niet wil erkennen!:evil: Om nog niet te spreken van die van de Irakezen en de Turken op de Koerden.

Als het een aanval op Israel of Turkije betreft staat de wereld op zijn kop, maar als het gaat over een straatarm Palestijns, Koerdisch,...kind, kraait er geen haan naar. Toch niet in de mainstream media.

The Independent is zowat de enige "grote" krant die deze wantoestanden aanklaagt. Robert Fisk, die in Beiroet woont, is daar de voortrekker.

In ieder geval, sterkte met jullie "strijd"!

willem1940NLD
8 december 2008, 19:18
Koerden (de meeste toch) zijn ruimdenken op gebied van religie. Als er nu een demonstratie is of een bijeenkomst zijn er Koerdische joden, moslims (ook alevieten), atheisten, yezidi's, allemaal bij elkaar met eenzelfde doel: vrijheid en vrede voor Koerd en Koerdistan. Koerden hebben te veel meegemaakt om onderling nog eens oorlog te houden over religie. Iedereen is vrij om te geloven waarin zij willen geloven..Nou, geweldig hoor.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article424057.ece/Eerwraak_is_in_Koerdistan_praktijk_van_alledag

garfield
8 december 2008, 19:29
Het is te hopen dat die Turkse fascistenstaat eens serieus onderdruk wordt gezet door de EU.

Infowarrior
8 december 2008, 19:47
Nou, geweldig hoor.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article424057.ece/Eerwraak_is_in_Koerdistan_praktijk_van_alledag

Dit is uiteraard niet goed te praten, maar is niet eigen aan Koerden alleen.

Eerwraak is binnen de moslimgemeenschap helaas nog al te populair en
laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is om mensen te leren op een menswaardige manier met elkaar om te gaan.

Dit kan volgens mij alleen maar door te investeren in onderwijs en te pleiten voor een minder fundamentalistische beleving van de religie.

Ik weet het, het is vrij utopisch, maar een mens mag al eens dagdromen van een betere wereld nietwaar. Vooral in deze periode van het jaar.

Koerd
8 december 2008, 20:07
Eerwraak heeft voor alle duidelijkheid niets met de islam te maken willem, dit heb ik je nog een keer gezegd. Als je dit niet snapt, jah dan ligt er iets aan jou..

Trouwens, de politieke tak van de pkk, de DTP is vollebak campagnes aan het voeren tegen eerwraak in Oost-Turkije. Hier zijn alle Koerden die wat menselijk zijn tegen!

Dankuwel infowarrior!
dit wil ook even zeggen: wij zijn 100 procent tegen oorlog en 101 procent voor vrede. maar op den duur moet men ook zeggen 'genoeg is genoeg'.. De PKK staat altijd open voor een dialoog, maar de turken blijven aandringen op oorlog...


Lang leven vrede, lang leve Öcalan

AdrianHealey
8 december 2008, 20:19
De vader accepteerde dit echter niet en nog altijd zit Berxwedan zonder identiteitskaart.

Wat nen klote vader: zijn kind recupereren voor een politiek doel.

Koerd
8 december 2008, 20:28
NEE, als dat het besluit is wat jij daaruit trekt dan snap je NIKS van de Koerdische zaak. Als jij bvb je kind niet een nederlandse naam zou mogen geven hier in belgie, vraag ik me af welke protestacties jij zou uitvoeren allemaal.. Hoop ik toch, men moet strijden voor zijn rechten. En de naam berxwedan heeft een zeer belangrijke betekenis bij de koerden: onafhankelijkheid.. Trouwens in turkije krioelt het van kinderen zonder ID kaart, wat schandalig is!

AdrianHealey
8 december 2008, 21:01
NEE, als dat het besluit is wat jij daaruit trekt dan snap je NIKS van de Koerdische zaak. Als jij bvb je kind niet een nederlandse naam zou mogen geven hier in belgie, vraag ik me af welke protestacties jij zou uitvoeren allemaal.. Hoop ik toch, men moet strijden voor zijn rechten. En de naam berxwedan heeft een zeer belangrijke betekenis bij de koerden: onafhankelijkheid.. Trouwens in turkije krioelt het van kinderen zonder ID kaart, wat schandalig is!

Ik zou mijn kind niet gebruiken voor een politiek doel. Punt, andere lijn. Dat doe je gewoonweg niet.

Koerd
8 december 2008, 21:03
Ok, dan weet ik nu dat jij de ballen begrijpt over dat het niet simpelweg over een naam gaat :)

AdrianHealey
8 december 2008, 21:13
Ok, dan weet ik nu dat jij de ballen begrijpt over dat het niet simpelweg over een naam gaat :)

Het gaat mij inderdaad niet om de naam. Hij gebruikt zijn kind voor een politiek doeleind. Daar gaat het mij om. En dat vind ik de-gou-tant.

Tenzij jij hier gaat uitleggen dat hij zijn kind eigenlijk 'niet' gebruikt?

Koerd
8 december 2008, 21:19
Het gaat om strijden voor je rechten. Als hij zijn kind niet berXWedan mag noemen, omdat de 'koerdische' letters X en W er in voorkomen, dan zou ik weigeren om mijn kind berhudan te noemen (zoals de turkse ambtenaar voorstelt). Ik zou tot het laatste gaan om mijn kind een Koerdische naam te geven! Het gaat natuurlijk niet alleen om de Koerdische letters, het gaat hier om een hele verbod op de culturele uiting van de Koerden.. Ik mag mijn taal niet spreken, er is geen onderwijs in mijn moedertaal op het gebied waar ALLEEN maar Koerden tot vandaag de dag hebben gewoond, Koerdische kinderen worden nog steeds door de politie doodgeschoten op gruwelijke wijze, kinderen in de gevangenis, geen koerdische liedjes mag luisteren,... wel dan begrijp ik zeer goed dat die man weigert om zijn kind de vern**kte naam 'berhudan' te geven. Hoop dat ik het wat uitgelegd gekregen heb..

AdrianHealey
8 december 2008, 21:47
Het gaat om strijden voor je rechten.

Met als wapen & inzet: uw kind.
Dat vind ik degoutant.

wel dan begrijp ik zeer goed dat die man weigert om zijn kind de vern**kte naam 'berhudan' te geven. Hoop dat ik het wat uitgelegd gekregen heb..

Je hebt inderdaad goed verduidelijkt dat we het hier hebben over iemand die terecht gefrustreerd is en die in zijn frustratie zijn kind gebruikt als wapen. Dat laatste vind ik dus degoutant. Uw kind is geen politiek middel.

Renesse
8 december 2008, 22:15
Wat als mijn naam Alexader Willems is? Mag ik dan wel in Turkije komen wonen en Turk worden?

willem1940NLD
8 december 2008, 22:26
Dit is uiteraard niet goed te praten, maar is niet eigen aan Koerden alleen.

Eerwraak is binnen de moslimgemeenschap helaas nog al te populair en
laat zien dat er nog veel werk aan de winkel is om mensen te leren op een menswaardige manier met elkaar om te gaan.

Dit kan volgens mij alleen maar door te investeren in onderwijs en te pleiten voor een minder fundamentalistische beleving van de religie.

Ik weet het, het is vrij utopisch, maar een mens mag al eens dagdromen van een betere wereld nietwaar. Vooral in deze periode van het jaar.Koerden zijn voor het merendeel geen (door hoofdstromen erkende) moslims.

Zij zijn ook niet een Turks volk maar Indo-Europeanen; veel oerwoorden in hun taal lijken op die in onze talen.

Eremoorden in Nederland worden overwegend gepleegd door Koerden met een Turks paspoort.

Hier wordt veel politiek-correct omheengepraat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerden
http://www.wereldjournalisten.nl/artikel/2007/09/26/koerdische_eerwraak_in_beeld/
http://www.azady.nl/news.php?readmore=6218
http://www.metaseek.nl/search/nl/1/eerwraak+nederland+koerden

Eerwraak heeft voor alle duidelijkheid niets met de islam te maken willem, dit heb ik je nog een keer gezegd. Als je dit niet snapt, jah dan ligt er iets aan jou..

...............................

................................


............
Dat heb ik ook nergens beweerd; lees zelf eens wat aandachtiger.

Ik zou het toejuichen als de Koerden een eigen land en staat zouden krijgen en vooral als zowel Koerden als Turken daardoor in hun eigen landen blijven, zoals ik in Nederland..

Koerd
9 december 2008, 21:44
20/06/2008 ISTANBOEL - Een zevenjarig Koerdisch kind, dat met zijn familie vanuit Düsseldorf naar Istanboel reisde, is Turkije uitgezet. De Turkse politie wachtte de zevenjarige Welat Dag op 15 juni op in Istanboel en verboord hem Turkije te betreden vanwege zijn naam.

De naam Welat is volgens de Turkse wet een illegale naam, omdat het de letter “W” bevat. De letter “W” is één van de drie verboden letters in Turkije, maar bestaat wel in het Koerdische alfabet. Welat en zijn familie werden teruggestuurd naar Duitsland.

Bron: Azady

Maar het zijn meestal de Koerden die worden gekloot, en niet de toeristen die geld in het laatje brengen ;) Dus wss gaan ze u niet weigeren..
Idd Willen, de Koerdische taal is ook een Indo-Europese taal, wij zijn ook een TOTAAL andere ras als de turken. Ik zie ook meteen als ik bvb in Istanbul rondloop wie er turk of koerd is.

Ik was bezig over koerden en religie en plots plaats je er een post over eerwraak bij, vandaar mijn opmerking.

Over dat er een groep Koerden zou teruggaan naar Koerdistan dan, daar ben ik zeker van. Maar turken zijn hier om economische redenen, zij zullen niet terug gaan hoor.. Tot jou grote spijt.. Stop met dagdromen zou ik zeggen ;)

D'ARTOIS
10 december 2008, 13:11
Hoe verhielden de Turken zich ten opzichte van de Koerden ten tijde van het Osmaanse Rijk? Waren er toen al repressieve acties tegen de Koerden of dateren die van na WW II?

willem1940NLD
10 december 2008, 18:26
Hoe verhielden de Turken zich ten opzichte van de Koerden ten tijde van het Osmaanse Rijk? Waren er toen al repressieve acties tegen de Koerden of dateren die van na WW II?Plenty info op Net, maar misschien niet altijd ongekleurd.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/koerden+osmaanse

Koerd
10 december 2008, 21:30
Hier (http://www.azady.nl/articles.php?article_id=297) kan je een heleboel informatie vinden die een antwoord vormen op je vraag.

Een stuk gekopieerd:

In 612 v. Chr. beëindigen ze samen met de Chaldeeën de heerschappij van de Assyriërs. Ze nemen de hoofdstad Niniveh in, dit jaartal is tevens het begin van de jaartelling van de Koerden. De stammen gaan steeds meer samenwerken, wat in de tiende eeuw leidt tot de stichting van de Mervani Staat, een staat met regionaal bestuur voor 40 Koerdische vorstendommen. Er is echter geen centrale regering. Rondom de Koerden ontstaan twee grote rijken, de Ottomaanse en het Perzische Rijk. De rijken raken in de 16e en 17e eeuw met elkaar in oorlog. De meeste Koerden kiezen de kant van de Ottomanen, in ruil voor het kunnen voortzetten van hun leven op eigen grond.

De Koerden aan de kant van de Perzische sjah spreken hetzelfde af, waardoor er voor de Koerden
niet zo veel verandert. Er ontstaan vijftien emiraten met aan hoofd een emir uit een Koerdische familie. Wanneer in 1639 de sultans van het Ottomaanse Rijk en de sjah van Perzie vrede sluiten, trekken zij een streep dwars door het Koerdische grondgebied. Hiermee is de eerste deling van het grondgebeid van de Koerden een feit. Elders ontstaan staten met een eigen regering, de Koerden zitten echter klem tussen twee wereldrijken en kunnen dus geen eigen staat vormen.

De tweede deling vindt plaats in 1920, dan wordt in de het verdrag van Sèvres het grondgebied van de Koerden, door Engeland en Frankrijk, als een taart verdeelt in zeven stukken. Onder de landen Turkije, Irak, Iran, Syrië, Armenië en Azerbeidzjan. De grenzen van deze verdeling zijn tot op de dag van vandaag nog steeds van kracht. Turkije dat aan de kant van de Duitsers stond, moet als verliezer van de oorlog toestaan dat de Koerden zelfbestuur krijgen. Voor het eerst en voor het laatst (lijkt het)hebben de Koerden een eigen staat op Turks grondgebied. De nieuwe machtshebber van Turkije, Atatürk vind het verdrag van Sèvres vernederend en accepteert deze niet. Hij organiseert een succesvolle opstand tegen de Britten en Fransen. Dit resulteert in een nieuw verdrag, namelijk die van Lausanne in 1923.

Hierin wordt geen woord meer gerept over de Koerden. Atatürk verbiedt als eerste de Koerdische taal, media en de organisaties. Door het harde optreden van de Turkse staat tegen de Koerden, ontstaan er herhaaldelijk conflicten tussen beide partijen. Na de Tweede Wereldoorlog (1939- 1945) ontstaat de machtsstrijd tussen de VS en de Sovjet-Unie. In Oost-Koerdistan wordt met de Russische steun door de Koerden de republiek Mahabad uitgeroepen.

Deze onafhankelijke Koerdische staat richt het onderwijs, landbouw en gezondheidszorg in zoals ze zelf wil. De Koerdische staat heeft zelfs een eigen vlag, kranten en een radio-omroep. De Amerikanen zien deze invloed van de Russen met lede ogen aan en steunen hierbij de Iraanse regering om het westen van Iran weer onder controle te krijgen. Onder druk van de Amerikanen
moeten de Russen zich in dat gebied weer terugtrekken en wordt de Koerdische opstand door Iran bloedig neergeslagen. De staat heeft dan nog maar amper een jaar bestaan. Sindsdien hebben de Koerden nooit meer een eigen staat gehad. Als je het autonome gedeelte van Noord Irak niet meerekent. Daar gold een vliegverbod, om Koerden te beschermen tegen Saddam en een eventuele gifgasaanval. Nu Irak van Saddam bevrijd is, is het nog maar de vraag wat de toekomst voor de Koerden in deze regio bieden zal.