PDA

View Full Version : Turkije moet de Koerden meer vrijheid geven


Turkse Nederlander
24 oktober 2008, 22:33
Persoonlijk ben ik voor een afsplitsing. Zolang dit niet gebeurt vind ik wel dat Turkije meer vriijheid moet geven aan de Koerden. Ik vind dat o.a. het volgende zou moeten gebeuren:

- Koerdisch zou de tweede officiele taal van Turkije moeten worden
- Waar mogelijk zou Koerdisch een keuzevak moeten worden, er wordt al in het Koerdisch onderwezen maar dit is niet genoeg
- Op alle scholen in het Zuidoosten van Turkije zou een deel van de lessen in het Koerdisch gegeven moeten worden
- Meer televisie en radio in het Koerdisch. Op dit moment is er al een begin gemaakt met Koerdische tv maar het moet uitgebreid worden
- Verkeersborden in het Zuidoosten zouden tweetalig moeten zijn
- Er moet meer geinvesteerd worden in de infrastructuur en in het onderwijs in het Zuidoosten van Turkije
- Een Koerdische film- en muziekindustrie moet opgezet worden
- Koerdische en Turkse zakenmannen moeten gestimuleerd worden in het Zuidoosten te investeren
- Er moet een instituut komen die de geschiedenis van de Koerden onderzoekt. Deze geschiedenis zou dan op scholen onderwezen moeten worden.

Kortom, Turkije moet de Koerden omarmen. Turkije moet laten zien dat Turkije er ook voor de Koerden is. Turkije moet laten zien dat het land bereid is de Koerden en hun rechten te beschermen.

Agir Agit
24 oktober 2008, 23:31
Persoonlijk ben ik voor een afsplitsing. Zolang dit niet gebeurt vind ik wel dat Turkije meer vriijheid moet geven aan de Koerden. Ik vind dat o.a. het volgende zou moeten gebeuren:

- Koerdisch zou de tweede officiele taal van Turkije moeten worden
- Waar mogelijk zou Koerdisch een keuzevak moeten worden, er wordt al in het Koerdisch onderwezen maar dit is niet genoeg
- Op alle scholen in het Zuidoosten van Turkije zou een deel van de lessen in het Koerdisch gegeven moeten worden
- Meer televisie en radio in het Koerdisch. Op dit moment is er al een begin gemaakt met Koerdische tv maar het moet uitgebreid worden
- Verkeersborden in het Zuidoosten zouden tweetalig moeten zijn
- Er moet meer geinvesteerd worden in de infrastructuur en in het onderwijs in het Zuidoosten van Turkije
- Een Koerdische film- en muziekindustrie moet opgezet worden
- Koerdische en Turkse zakenmannen moeten gestimuleerd worden in het Zuidoosten te investeren
- Er moet een instituut komen die de geschiedenis van de Koerden onderzoekt. Deze geschiedenis zou dan op scholen onderwezen moeten worden.

Kortom, Turkije moet de Koerden omarmen. Turkije moet laten zien dat Turkije er ook voor de Koerden is. Turkije moet laten zien dat het land bereid is de Koerden en hun rechten te beschermen.


Turks Nederlander ik vind mijn eigen helemaal terug in wat jij nu zegt, kben nu aan twijfelen of het sarcatisch of gemeend is ?

Turkse Nederlander
24 oktober 2008, 23:51
Turks Nederlander ik vind mijn eigen helemaal terug in wat jij nu zegt, kben nu aan twijfelen of het sarcatisch of gemeend is ?

Dit is niet sarcastisch. Dit is gemeend. Dit zijn naar mijn mening de universele rechten van elk volk. Als Koerden deze rechten opeisen, dan moeten ze die rechten krijgen.

Ook zullen de Turken en Koerden hier economisch van profiteren. Als het Zuidoosten economisch sterker wordt, zal de economie van heel Turkije sterker worden. De handel tussen de Turkse en Koerdische gebieden zal toenemen.

Turkse Nederlander
25 oktober 2008, 00:15
De investeringen in de Koerdische gebieden zal de Turkse regering dubbel terugverdienen. De werkgelegenheid en de koopkracht zal toenemen waardoor de consumptie zal stijgen. Zowel buitenlandse, Turkse en Koerdische bedrijven zullen meer investeren in het gebied. Door de toegenomen koopkracht zullen de Koerden ook meer producten kopen die in andere delen van Turkije geproduceerd worden. De werkgelegenheid in de Turkse gebieden neemt toe etc. Uiteindelijk zal de belastinginkomsten van Turkije toenemen waardoor het geinvesteerde geld terugverdiend wordt.

De Turkse regering zou ook de DTP en de nationalistische Turken hierbij moeten betrekken om het draagvlak zo groot mogelijk te maken. De nationalistische Turken en Koerden moeten ervan overtuigd worden dat dit het beste is voor alle partijen. De stappen in mijn openingsbericht moeten natuurlijk ook meegenomen worden.

DEMOKRATOS
25 oktober 2008, 09:29
Wat ik vandaag hoor van onze collega Turkse Nederlander klinkt bij elke Koerd als muziek in de oren. Als al deze voorstellen, of zelfs de helft wordt toegepast dan voelen de Koerden zich ook thuis in Turkije. Wij Koerden hebben geen enkel bezwaar om onder het Turkse vlag te leven. Maar dan moet Turkije ons ook vertegenwoordigen. Onder het Turkse en Koerdische volkeren is weinig of geen problemen, het is de Turkse staat eerder die de ontkenningspolitiek voert. Als Turkije zoals Turkse Nederlander denkt zal de oorlog vanzelf stoppen, omdat dan geen enkele reden meer is voor deze vuile oorlog. Dat er zeer minieme veranderingen zijn in Turkije wijst ook in die richting, de Koerden hebben reeds hun beste kant laten zien voor grotere veranderingen, en zijn guerillastrijders buiten de grenzen verplaatst, als je reeds weet dat in 1999 en 2004 geen enkele aanval is geweest tegen het Turkse leger, juist omdat ze wouden dat de vrede beweging in Turkije hun positie kon versterken. Maar de daarop komende repressie van de Turkse zijde heeft helaas deze eenzijdige wapenstilstand verbroken. Hierop volgende aanvallen van de Koerdische PKK heeft zware nederlagen toegebracht op het Turkse leger. Als Turkije ook zo'n stap zal nemen en de Koerden zal erkennen, zal er in plaats van lijden en verdriet, gauw vrede en broederschap heersen. Want bij een oorlog zijn er alleen maar verliezers. Dit is mijn persoonlijke mening over de Koerdische kwestie, maar ook van het Koerdische volk. Hopend dat Turkse staat net als jij zal denken, dan is deze oorlog zo voorbij. JA voor een democratische Turkije!!! JA voor eenheid van Turkije!!!

Mustius
25 oktober 2008, 09:44
Persoonlijk ben ik voor een afsplitsing. Zolang dit niet gebeurt vind ik wel dat Turkije meer vriijheid moet geven aan de Koerden. Ik vind dat o.a. het volgende zou moeten gebeuren:

- Koerdisch zou de tweede officiele taal van Turkije moeten worden
- Waar mogelijk zou Koerdisch een keuzevak moeten worden, er wordt al in het Koerdisch onderwezen maar dit is niet genoeg
- Op alle scholen in het Zuidoosten van Turkije zou een deel van de lessen in het Koerdisch gegeven moeten worden
- Meer televisie en radio in het Koerdisch. Op dit moment is er al een begin gemaakt met Koerdische tv maar het moet uitgebreid worden
- Verkeersborden in het Zuidoosten zouden tweetalig moeten zijn
- Er moet meer geinvesteerd worden in de infrastructuur en in het onderwijs in het Zuidoosten van Turkije
- Een Koerdische film- en muziekindustrie moet opgezet worden
- Koerdische en Turkse zakenmannen moeten gestimuleerd worden in het Zuidoosten te investeren
- Er moet een instituut komen die de geschiedenis van de Koerden onderzoekt. Deze geschiedenis zou dan op scholen onderwezen moeten worden.

Kortom, Turkije moet de Koerden omarmen. Turkije moet laten zien dat Turkije er ook voor de Koerden is. Turkije moet laten zien dat het land bereid is de Koerden en hun rechten te beschermen.



Heel mooi, ik als Turk ben er ook voorstander van...
Wat is er gebeurt met je ? ineens zo verandert :lol: gevallen van de trap ofzo ? :-P

Volgens mij was de AKP dit ook van plan, en waren ze dat ook stilletjes aan bezig maar spijtig heeft het leger en PKK hand in hand de "oorlog" terug opgevoert om dit te voorkomen...
Meer rechten voor de koerden betekent einde van PKK --> minder macht voor leger ja en dat de leiders van PKK "werkloos" vallen en zonder macht vallen ... :roll::roll:

DEMOKRATOS
25 oktober 2008, 11:48
Heel mooi, ik als Turk ben er ook voorstander van...
Wat is er gebeurt met je ? ineens zo verandert :lol: gevallen van de trap ofzo ? :-P
Volgens mij was de AKP dit ook van plan, en waren ze dat ook stilletjes aan bezig maar spijtig heeft het leger en PKK hand in hand de "oorlog" terug opgevoert om dit te voorkomen...
Meer rechten voor de koerden betekent einde van PKK --> minder macht voor leger ja en dat de leiders van PKK "werkloos" vallen en zonder macht vallen ... :roll::roll:


Ook al is onze collega van de trap gevallen, hopelijk valt iedere Turk zo van de trap, inzake de Koerdische kwestie :lol:

Koerd
6 december 2008, 21:08
AKP was/is juist niks van plan! Enigste wat AKP doet is ahv geloof de Koerden proberen om te kopen. Natuurlijk ook ahv macaroni en houtskool..
Lang leve de PKK