PDA

View Full Version : Afbakening van het VEN


Nr.10
2 april 2004, 17:06
Waarom wordt het VEN afgebakend en wat zijn de gevolgen van die afbakening. Ook vraag ik mij af waarom grootgrondbezitters en landbouwers zo tegen deze afbakening protesteren.

VEN is het Vlaams Ecologisch Netwerk, de bedoeling is om groen! en open ruimten te beschermen. Een verzekering voor groene gebieden eigenlijk. Er is zoveel weerstand omdat als iets als natuurgebied erkend is, het een ander gebied wordt en niet meer zomaar alles kan. In de eerste voorstellen tot afbakening zaten er zo bijvoorbeeld veel visvijvers, maar die zijn er zo goed als allemaal weer uitgehaald. Er is ook veel desinformatie geweest, en ook veel pre-electorale spanningen daarrond. Wat ik heel erg betreur omdat groenen en vissers, boeren, jagers eigenlijk bondgenoten zouden moeten zijn. Daarover is het ook in een andere post gegaan.

Rudi Daems die in een andere sessie zit hier is adjunct kabinetschef bij TAvernier( vroeger van Vera) en hij kent dat dossier echt heel goed.
groetjes tinne

Nr.10
2 april 2004, 22:10
VEN is het Vlaams Ecologisch Netwerk, de bedoeling is om groen! en open ruimten te beschermen. Een verzekering voor groene gebieden eigenlijk. Er is zoveel weerstand omdat als iets als natuurgebied erkend is, het een ander gebied wordt en niet meer zomaar alles kan. In de eerste voorstellen tot afbakening zaten er zo bijvoorbeeld veel visvijvers, maar die zijn er zo goed als allemaal weer uitgehaald. Er is ook veel desinformatie geweest, en ook veel pre-electorale spanningen daarrond. Wat ik heel erg betreur omdat groenen en vissers, boeren, jagers eigenlijk bondgenoten zouden moeten zijn. Daarover is het ook in een andere post gegaan.

Rudi Daems die in een andere sessie zit hier is adjunct kabinetschef bij TAvernier( vroeger van Vera) en hij kent dat dossier echt heel goed.
groetjes tinne
@ Rudi

Voor buitenstaanders is dit enorm moeilijk om volgen. Als ik naar een gewestplan kijk dan begrijp ik het onderscheid nog tussen gebieden die voorbestemd zijn voor de landbouw en gebieden die groen zijn. In groene zone gelden (naar ik aanneem) o.a. beperkingen voor het uitrijden van mest. In agrarische zone kunnen boeren onder bepaalde omstandigheden een landbouwbedrijf (uit)bouwen.

Nu, ten opzichte van deze 'vroegere' situatie, hoe vernieuwend zal de nieuwe situatie zijn ? Percentagegewijs hoeveel procent van het grondgebied zal onder de wetgeving van 'VEN-gebied' komen te liggen, in verhouding tot het gebied dat vroeger als groene zone bekend stond ?

Wat vindt je van de opstelling van de grootgrondbezitters, met name Graaf de Marnix, in dit dossier (zowat de frontman van de protestbeweging, of tenminste toch opgevoerd als dusdanig) ?

Nr.10
5 april 2004, 00:24
Een toelichting vindt je ook hier :
http://www.jnm.be/pers.php?pb=16

"""Het Vlaams Ecologisch Netwerk (VEN) is op zich nochtans een onschuldig beleidsinstrument. In de eerste fase wordt 87 000 ha, die op de gewestplannen reeds tientallen jaren een groene bestemming genieten, aangewezen om hier eindelijk en bij voorrang de ruimtelijke bestemming te realiseren. Er komt dus in deze fase geen vierkante meter groen of natuurgebied bij. Bovendien zijn het allemaal gronden waarin de landbouw(administratie) niet meer is geļnteresseerd. Deze 87 000 ha is overigens slechts een deel van de 125 000 ha dat volgens een in 1997 genomen en in 2002 bevestigde beslissing van het parlement in januari 2003 had moeten zijn ingevuld. En dat is dan nog maar een fractie van de 350 000 ha die ooit waren gepland bij de Groene Hoofdstructuur."""

:arrow: Fase 1 : 87.000 ha (reeds groen op de oude gewestplannen)
:arrow: Fase 2 : 125.000 ha (beslissing parlement 1997 > jan 2003)
:arrow: Fase 3 : 350.000 ha (Groene Hoofdstuctuur)

Me dunkt dat één en ander vastgelopen is, Rudi :)