PDA

View Full Version : Dit terzijde, een vraagje de bollebozen...


jodewa
16 november 2008, 18:24
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:

Tavek
16 november 2008, 19:13
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:

Snijding van een rechte met 2 concentrische bollen (aardoppervlakte en wolkendek) ?

AdrianHealey
16 november 2008, 20:03
Iets met de lengte van de hoek, he.

EN je moet weten hoe hoog de wolken zijn.

maddox
16 november 2008, 20:03
De horizon is bepaald door de hoogte van de kijker, en dan bedoel ik effectief de hoogte van de ogen.

Maar op't strand, dan is wat je ziet bij een bewolkte dag als de horizon, tussen de 500 meter(geen mist) en 12 km.
Onbewolkt, in ideale omstandigheden op een hoge berg, is het theoretisch 42 km. Maar dan is een golf van een meter hoog al voldoende om die hele perceptie om zeep te helpen.

parcifal
16 november 2008, 20:05
Iets met de lengte van de hoek, he.

Een hoek heeft geen lengte.

En als antwoord op de Openingspost : http://boatsafe.com/tools/horizon.htm

Derk de Tweede
16 november 2008, 20:10
De horizon is bepaald door de hoogte van de kijker, en dan bedoel ik effectief de hoogte van de ogen.

Maar op't strand, dan is wat je ziet bij een bewolkte dag als de horizon, tussen de 500 meter(geen mist) en 12 km.
Onbewolkt, in ideale omstandigheden, is het theoretisch 42 km. Maar dan is een golf van een meter hoog al voldoende om die hele perceptie om zeep te helpen.

Klopt theoretisch, uitgaande dat die persoon 2 meter groot is.
Een mier kan theoretisch slecht enkele cm ver kijken op geheel vlakke aardbodem.
Voor de afstand van het gezichtspunt tot de horizon bestaat de volgende vuistregel:


waarin h de zichthoogte ten opzichte van het aardoppervlak is (in meters), en d de afstand tot de horizon (in kilometers). Met de voeten op het zeeoppervlak (ooghoogte op 1,7 meter) is de horizonafstand ongeveer 4,7 km, vanuit een toren op 100 m hoogte is dat 36 km.

Deze formule is afgeleid aan de hand van de algemenere formule: , waarbij R de straal van de aarde is en h de ooghoogte. Al deze waarden zijn in dezelfde eenheid. Is R groot vergeleken bij h, dan wordt h2 verwaarloosd.

Jantje
16 november 2008, 20:11
De horizon is bepaald door de hoogte van de kijker, en dan bedoel ik effectief de hoogte van de ogen.

Maar op't strand, dan is wat je ziet bij een bewolkte dag als de horizon, tussen de 500 meter(geen mist) en 12 km.
Onbewolkt, in ideale omstandigheden, is het theoretisch 42 km. Maar dan is een golf van een meter hoog al voldoende om die hele perceptie om zeep te helpen.

Klopt.

maddox
16 november 2008, 20:13
Ik heb mijn uitspraak aangepast, die 42 km geld alleen als je op een deftige berg staat die uitkijkt over de zee.

C2C
16 november 2008, 20:22
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:

Ge vraagt aan een visser in een vissersboot, of hij tot aan de wolken wil varen.

Wanneer hij daar is aangekomen, wuift hij met een doekje, zodat ge het goed ziet. Ge belt hem vervolgens met de satelliet-telefoon.

Ge berekent dan hoe lang het duurt eer uw boodschap via de satelliet - waarvan gij de exacte positie hebt nagetrokken - tot aan de visser geraakt.

Hoe langer dat duurt, hoe verder de wolken en dus ook de met het doekje wuivende visser van u verwijderd zijn.

Toch simpel? ;-)

Of de visser naast uw boodschap ook iets eetbaars vangt uit de grote oceaan, is natuurlijk een filosofische discussie die we een andere keer moeten houden.

Jantje
16 november 2008, 20:41
Ik heb mijn uitspraak aangepast, die 42 km geld alleen als je op een deftige berg staat die uitkijkt over de zee.

Nee, die 42 kilometer is weldegelijk vanaf manhoogte boven de zeespiegel bij open helder weer.
Dit omdat de wolk zich op grote hoogte bevind en dus lager zichbaar blijft dan de echte horizonlijn.
De wolk wolk verdwijnt dus pas uit je zicht, nadat deze voorbij de rechte snijlijn tussen jou, de horizon en haar eigen kromme baan is.

Een schip dat meer vaart met diezelfde wolk tegen dezelfde snelheid zal veel sneller uit je zicht verdwenen zijn dan de wolk, omdat het schip zich dichter bij de zeespiegel bevind.

Je moet immers ook rekening houden met het voorwerp dat je volgt zijn hoogte en niet enkel met jou ooghoogte.

Een vliegtuig op zeer grote hoogte zal zo reeds ver voorbij die 42 kilometer zijn voor het oer de horizonlijn verdwijnt

berre
16 november 2008, 21:01
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:het is die ":roll:" die mij heeft aangezet om er een formuleke bij te maken.

http://users.telenet.be/am/Bert/wolken%20-%20horizon.jpg

maddox
16 november 2008, 21:01
Nee, die 42 kilometer is weldegelijk vanaf manhoogte boven de zeespiegel bij open helder weer.
Dit omdat de wolk zich op grote hoogte bevind en dus lager zichbaar blijft dan de echte horizonlijn.
De wolk wolk verdwijnt dus pas uit je zicht, nadat deze voorbij de rechte snijlijn tussen jou, de horizon en haar eigen kromme baan is.

Een schip dat meer vaart met diezelfde wolk tegen dezelfde snelheid zal veel sneller uit je zicht verdwenen zijn dan de wolk, omdat het schip zich dichter bij de zeespiegel bevind.

Je moet immers ook rekening houden met het voorwerp dat je volgt zijn hoogte en niet enkel met jou ooghoogte.

Een vliegtuig op zeer grote hoogte zal zo reeds ver voorbij die 42 kilometer zijn voor het oer de horizonlijn verdwijnt

Resultaat blijft, je referentiekader veranderd. Je ogen op 2 meter, het voorwerp op 6km. Niet veel verschil.

berre
16 november 2008, 21:03
het is die ":roll:" die mij heeft aangezet om er een formuleke bij te maken.

http://users.telenet.be/am/Bert/wolken%20-%20horizon.jpgen vooraleer iemand er iets van zegt: ja C is niet helemaal gelijk aan A + D want de straal is dus ook afhankelijk van waar ge zijt op de aarde...

AdrianHealey
16 november 2008, 21:14
Een hoek heeft geen lengte.

En als antwoord op de Openingspost : http://boatsafe.com/tools/horizon.htm

Och, muggenzifter. Ge weet wat ik bedoel.

Jaani_Dushman
16 november 2008, 21:35
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:Ooghoogte van de mens: 1m75
Straal van de aarde: 6.400.000m
Hoogte van de wolken: x

Dan is de afstand tot de laatste zichtbare wolk:
V[6.400.001,75²-6.400.000²]+V[(6.400.000+x)²-6.400.000²]

C2C
17 november 2008, 01:05
Jullie hebben geen poëzie.

Jaani_Dushman
17 november 2008, 01:35
Jullie hebben geen poëzie.Geen mooiere poëzie, dan de poëzie van de getallen.

netslet
17 november 2008, 01:59
Geen mooiere poëzie, dan de poëzie van de getallen.

O R053, 7|-|0u 4r7 5i(k! T|-|3 i|\|vi5ib13 w0rm T|-|47 f1i35 i|\| 7|-|3 |\|ig|-|7, I|\| 7|-|3 |-|0w1i|\|g 570rm, |-|45 f0u|\|d 0u7 7|-|y b3d Of (rim50|\| j0y: A|\|d |-|i5 d4rk 53(r37 10v3 D035 7|-|y 1if3 d357r0y.

Jantje
17 november 2008, 06:32
Resultaat blijft, je referentiekader veranderd. Je ogen op 2 meter, het voorwerp op 6km. Niet veel verschil.
Heel veel verschil, want als jij ook opgrote hoogte staat, verdwijnt de wolk pas na 50 of 60km verder te zijn.
Op 6000meter hoogte kan je een wolk namelijk bijna 100kilometer ver zien bij open helder weer op zee.Dit net door het hoogte verschil tussen jou, de wolk en de zeespiegel.
En de vraag was duidelijk hoever je een wolk kan volgen, niet hoever de horizon zich bevindt tegenover jou.

Dronkoers
17 november 2008, 07:50
Je staat op het strand de voorbijdrijvende wolken over zee te bestaren.
Helemaal aan de einder raken ze de zee.
Mijn vraag : als je nu onder de wolk zou staan die de zee raakt,, hoeveel kilometer verder zou je dan reeds zijn of m.a.w. hoeveel km verder staan de wolken aan de horizon.
Hoe kan je dit berekenen?:roll:

U gewoon minder rare dingen afvragen ;-)

jodewa
17 november 2008, 09:05
U gewoon minder rare dingen afvragen ;-)

Bwah....dat hangt ervanaf. De mensen die antwoordden zullen bi hun volgend bezoekje aan zee zeker aan mijn vraag eens denken :-D
Trouwens de vraag was niet hoever de wolken staan aan de horizon, maar hoever ik sta als ik onder de wolk sta die verdwijnt aan de horizon. Is dit dezelfde afstand( rekening houdend dat de wolken een paar honderd meter boven de grond hangen)?:lol:
Thanks trouwens voor de slimme antwoorden!

Jaani_Dushman
17 november 2008, 21:47
Trouwens de vraag was niet hoever de wolken staan aan de horizon, maar hoever ik sta als ik onder de wolk sta die verdwijnt aan de horizon. Is dit dezelfde afstand( rekening houdend dat de wolken een paar honderd meter boven de grond hangen)?Dat is uiteraard een andere afstand.
Als ik even mijn vorig antwoord terug bovenhaal:
Ooghoogte van de mens: 1m75
Straal van de aarde: 6.400.000m
Hoogte van de wolken: x

Dan is de afstand tot de laatste zichtbare wolk:
V[6.400.001,75²-6.400.000²]+V[(6.400.000+x)²-6.400.000²]
Om gemakkelijker te werken zal ik stellen dat:
O: de ooghoogte van de observator
R: de straal van de aarde
W: de hoogte van de wolken
De aftand tussen de observator en de wolken was dus:
V[(R+O)&-R²]+V[(R+W)²-R²]

Om de afstand tussen de voeten van onze observator en de plek onder laatste wolken te berekenen, denken we een driehoek met als drie punten: het oog van de observator, de laatste wolk en de kern van de aarde. In dit laatste punt, heeft de driehoek een hoek alfa.
Nu weten we dat de drie zijden van onze driehoek zijn:
V[(R+O)&-R²]+V[(R+W)²-R²]
R+W
R+O

De cosinusregel toepassen leert ons dat de hoek alfa gelijk is aan de boogcosinus van de breuk:
-(V[(R+O)²-R²]+V[(R+W)²-R²])²+(R+W)²+(R+O)²
-----------------------------------------------
2(R+W)(R+O)


Deze hoek alfa komt terug in de driehoek met als punten: de voet van de observator, de plek onder de wolk en de kern van de aarde.
Nu hoeven we enkel een gelijkbenige driehoek te vormen met als benen de straal van de aarde, en als hoek alfa.
De afstand is dus:
V[2R²-2R²cos(alfa)]

Scherven A. Mok
18 november 2008, 06:40
Vroeger nog afstanden berekent met een kompas en aan de hand van bomen of de hoogte van bomen met een kompas. Ben dat al lang kwijt.

Dronkoers
18 november 2008, 09:48
Vroeger nog afstanden berekent met een kompas en aan de hand van bomen of de hoogte van bomen met een kompas. Ben dat al lang kwijt.

Heja, zo op een examen wiskunde van't 3de middelbaar ofzo :-P

Derk de Tweede
18 november 2008, 16:05
Vroeger nog afstanden berekent met een kompas en aan de hand van bomen of de hoogte van bomen met een kompas. Ben dat al lang kwijt.
Men meet nog steeds zo de afstanden tot andere sterren!
Als basis dient de baan van de Aarde om de zon.
R= 150.000 km
Deze parallaxmeting is alleen te gebruiken tot pakweg 100 lichtjaar.

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/003.html