PDA

View Full Version : Economische crisis, wie wordt er 'rijk' van en wanneer precies?


Groentje-18
3 december 2008, 15:01
Vermoedelijk zijn we momenteel een recessie ingegaan, doch door de manier waarop het gemeten wordt kunnen we dat pas binnen een jaar ongeveer bevestigen.

Maar wie is nu het best af in zo'n situatie? En wie het slechtst? Wat doe je het best als consument? En wat kunnen we verwachten dat er zoal te gebeuren staat terwijl de crisis verder voortschrijdt?

Mitgard
3 december 2008, 15:49
mensen met een beschermd beroep zijn er m.i. het best af: mensen uit het onderwijs, de zorgsector, de medische beroepen...

en uiteraard hell's angels die op de ziekenkas staan wegens schimmel op hun tandvlees.

*wink*

Tavek
3 december 2008, 15:51
Er u vooral geen fluit van aantrekken, dat is het beste wat je kan doen.

Dope
4 december 2008, 02:18
ik heb er geen last van. profiteurs hopelijk wel.

voicelesscharlie
4 december 2008, 03:37
Als de recessie een depressie wordt zullen we te doen hebben met een enorme werkloosheid.
Daar in ons land er een repartitiesysteem is zal de werkende klasse de niet werkende klasse en de profiteurs niet meer kunnen dekken.
Wie een goed renderende job heeft en deze kan behouden zal rijk worden.
De rest wordt straatarm en zal bij het OCMW moeten bedelen voor een kom soep.

Mambo
4 december 2008, 07:38
Voor de meesten veranderd er niks, die zijn al altijd werkloos geweest immers.

Het goeie nieuws is dat de huizen al goedkoper aan het worden is.
En nog veel goedkoper zullen worden zelfs.

Het slechte nieuws is dat dan nog niemand ze zal kunnen betalen.

Dajjal
4 december 2008, 08:42
Voor de meesten veranderd er niks, die zijn al altijd werkloos geweest immers.

Het goeie nieuws is dat de huizen al goedkoper aan het worden is.
En nog veel goedkoper zullen worden zelfs.

Het slechte nieuws is dat dan nog niemand ze zal kunnen betalen.

Da's nogal een pessimisctisch standpunt.

De enorme sommen liquiditeit die diverse overheden in het financiele systeem gepompt hebben, zullen medio 2009 effect beginnen te krijgen op de beurs, wat leidt tot een voorzichtig beursherstel. Dit wordt dan met een half jaar of zo vertraging gevolgd door een herstel in de "echte" economie.

In wie investeert U best ? IMHO bedrijven die goede winstprognoses hebben, en minimale schuldenlast.

De huizenmarkt hier in Belgie zal niet ineenstorten zoals in de US, je kan die twee niet vergelijken. Feit is dat Belgie volgebouwd is, terwijl er steeds meer woningen nodig zijn wegens vrijgezellen, eenoudergezinnen, scheidingen, immigratie,...

Mambo
4 december 2008, 10:04
Da's nogal een pessimisctisch standpunt.

De enorme sommen liquiditeit die diverse overheden in het financiele systeem gepompt hebben, zullen medio 2009 effect beginnen te krijgen op de beurs, wat leidt tot een voorzichtig beursherstel. Dit wordt dan met een half jaar of zo vertraging gevolgd door een herstel in de "echte" economie.

In wie investeert U best ? IMHO bedrijven die goede winstprognoses hebben, en minimale schuldenlast.

De huizenmarkt hier in Belgie zal niet ineenstorten zoals in de US, je kan die twee niet vergelijken. Feit is dat Belgie volgebouwd is, terwijl er steeds meer woningen nodig zijn wegens vrijgezellen, eenoudergezinnen, scheidingen, immigratie,...

We zullen zien.
Maar ondertussen is de huizenmarkt in Spanje ook serieus aan het instorten en in Engeland (waar ze dat ook nooit konden geloven) momenteel al terug op het peil van 2006 gekomen.
Waarmee de banken in Engeland nogmaals zwaar in de problemen mee beginnen te komen.

De economie is nog maar aan het begin van klappen te krijgen en het is de vraag waar het einde zal zijn.

Maar na regen komt zonneschijn. Dat is ook juist.

En in Amerika en Engeland en Spanje heb je nog veel meer scheidingen, immigratie en zo allemaal.

En de meeste bedrijven draaien minimale winsten. Winsten werden tot hiertoe nog steeds veel te veel belast om ze te maken.

Tavek
4 december 2008, 10:17
Herfst 2009, en alles gaat terug beginnen te draaien.

Dont worry be happy !

Groentje-18
4 december 2008, 18:45
Zouden vastgoedprijzen echt gaan dalen? En die van bouwgronden?
Dat zou ik niet zo erg vinden. :oops:

Ik ben wel wat pessimistischer en denk dat het langer zal duren eer alles zal draaien. Toch zeker wat België betreft. We zitten zo goed als weer in een communautaire crisis waardoor er misschien nieuwe verkiezingen komen en dat betekent dat onze 'leiders' andere zorgen hebben dan de economie van dit land.
Daarnaast komen de autofabrieken in de problemen, wat me zorgen maakt. Stel dat Ford Genk en al zijn toeleveranciersbedrijven op termijn zullen moeten sluiten, iets dat er - laten we eerlijk zijn - al meer dan een decennium zit aan te komen. Dat betekent het failliet van Limburg.
Met de andere bedrijven uit de auto-industrie gaat het ook niet goed, voor bepaalde winkelketens (Carrefour) ziet het er ook slecht uit en er zijn genoeg bedrijven die ik dagdagelijks tegenkom, voornamelijk van kleine zelfstandigen, waarvan ik me afvraag of ze de crisis gaan overleven.
Via via ken ik iemand die een handeltje heeft in een soort luxekeukengerei. Hij ziet al meer dan een half jaar zwarte sneeuw.
Alle luxegoederen, denk aan parfums, make-up, nieuwe electrische apparaten, juwelen, dure kleding, ... zullen blijven liggen, en investeringen zullen worden uitgesteld als de bevolking haar geld opraakt (bv verbouwing x of y of aankoop van toestel x of y, waardoor belangrijke takken in de problemen komen.
Als je bedenkt dat een bedrijf als H&M zelfs een winstwaarschuwing heeft gegeven enkele maanden geleden, dan word ik toch niet optimistisch.


De Spaanse huizenmarkt is volgens mij wel al een tijdje aan het instorten. Wat te verwachten was omdat er een overaanbod aan onaantrekkelijke vakantiehuizen werd gemaakt en bovendien heerst er een heel onvriendelijk woonbeleid jegens buitenlanders.
Over Groot-Brittannië weet ik weinig, behalve dat het de V.S. sneller opvolgt dan wij ... :?

AdrianHealey
4 december 2008, 18:47
Groentje doet me altijd glimlachen. :)

MIS
4 december 2008, 22:13
Groentje doet me altijd glimlachen
Adrian, wil je je ontkenning niet toegeven misschien? Antwoorden hoeft niet, we kennen je ondertussen.

Mitgard
5 december 2008, 00:19
Als de recessie een depressie wordt zullen we te doen hebben met een enorme werkloosheid.
Daar in ons land er een repartitiesysteem is zal de werkende klasse de niet werkende klasse en de profiteurs niet meer kunnen dekken.
Wie een goed renderende job heeft en deze kan behouden zal rijk worden.
De rest wordt straatarm en zal bij het OCMW moeten bedelen voor een kom soep.

ge kwijlt.

voicelesscharlie
5 december 2008, 02:22
ge kwijlt.

Ik hoop voor jou dat we nooit in een depressie komen.

Erw
5 december 2008, 20:12
In de VS: 500.000 jobs verloren op één maand.
Grootste daling sinds 1974.
De werkloosheid is wel nog steeds lager dan Vlaanderen.
En ook lager dan Wallonië uiteraard, met zijn overheidsmastodont die 40% van de actieve bevolking ergens mee 'bezighoudt', 20% in een andere vorm van werkloosheid heeft gedreven, en de resterende 40% die alles MOET betalen. Nou.., geholpen met wat dikke pakken geld afgepakt in een andere regio, uiteraard.

MIS
6 december 2008, 00:38
Het gaat volledig volgens plan, nu nog wakker worden