PDA

View Full Version : GO de Gucht, GO!!!

benderaes
7 december 2008, 13:46
http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/buitenland/081206_Congo_DeGucht

hopelijk lukt het deze keer wel.

Vorenus
7 december 2008, 13:47

Hopelijk van niet.

Blijkbaar is De Gucht nog erger dan een ezel.

benderaes
7 december 2008, 14:01
En Ban-ki-moon ook. Daarmee dat hij VN-top is zeker.
Er moet daar dringend iets gebeuren, en als je het daar niet met eens bent, ben je redelijk harteloos. Dat je niet akkoord bent dat België er iets moet doen kan ik inkomen, maar er moet IETS gebeuren.

Diederik v.d Elzas
7 december 2008, 14:12
In memoriam http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site72/nieuws/belgie/belgie2/para300.jpg

Vorenus
7 december 2008, 14:15
Er moet daar dringend iets gebeuren, en als je het daar niet met eens bent, ben je redelijk harteloos. Dat je niet akkoord bent dat België er iets moet doen kan ik inkomen, maar er moet IETS gebeuren.

Ze knallen elkaar af tot er niemand meer overblijft, probleem opgelost.

D'ARTOIS
7 december 2008, 14:39
Met man en macht wilden de blacks in de zestiger jaren hun eigen vrijheid.
Dat ze die vrijheid schromelijk misbruiken om elkaar af te maken, is niet ons probleem.
Inderdaad, redelijk harteloos.

Kapitalen en kapitalen verdwijnen naar Afrika, zonder dat er maar iets positiefs plaats vindt.
Ter meerdere glorie van Cap St Jean, Gstaad, Londen en Monaco.
Natuurlijk zullen de Chinezen onze plaats innemen. Dat laat zich vrij eenvoudig beredeneren, maar daardoor besparen wij massaal belastinggeld, dat over de EU landen gezien over een buitensporig bedrag gaat. Een bedrag beter te benutten voor het verbeteren vaan het vaarwegenstelsel binnen de EU zodat de overvolle wegen ontlast kunnen worden. Om maar een voorbeeld te noemen.
De volgende ramp is alweer in aantocht: Zimbabwe. Volledig kaal geplunderd door een marxistische megalomaan die alleen in naam Marxistisch is. Die al het intellect het land uit heeft gejaagd, net zoals Yomo Kenyatta voor hem.

Leg een cordon sanitaire en laat ze op hun eigen continent. En snij de landvasten door. Alleen op die manier dwing je hun politici tot gras eten.
En dat is nu net nodig. Zonder geld beginnnen ze niets.

filosoof
7 december 2008, 14:48
In memoriam http://cmp.roularta.be/cmdata/Images/site72/nieuws/belgie/belgie2/para300.jpg

Dulce et decorum est pro patria mori
[Horatius, Odes lll. 2.13 ] Het beroepsrisico van wie militair wordt.
Indien een F1 piloot in een ongeval sterft hoort dat ook bij de risicos die hij vooraf kende.
Militairen denken altijd dat 't de anderen zijn die zullen sterven, zoals in B-films uit Hollywood. Kortzichtig dus.
(of dat ze eeuwig, ttz tot hun pensioen, in de kazerne zullen kunnen blijven zuipen, met eenmaal in de 3 maand eens een oefening met blankmunitie.

benderaes
7 december 2008, 14:49
Ja, en zonder de grondstoffen die wij van daar halen zijn wij ook niets.
En tis inderdaad erg dat die soldaten zijn omgekomen, maar het zijn en blijven soldaten. Dan kan zoiets gebeuren. Maar ze moeten natuurlijk ook wel de juiste taak krijgen. Die para's kregen een politie-taak. De president moet nu niet beschermd worden, maar de bevolking. En dan zullen er misschien nog militairen sneuvelen, maar of dat dat af te wegen is tegen de levens van honderdduizenden Congolezen. Hopelijk, sterft er natuurlijk niemand, moesten er toch troepen gestuurd worden...

filosoof
7 december 2008, 14:51
Er moet daar dringend iets gebeuren, en als je het daar niet met eens bent, ben je redelijk harteloos. Dat je niet akkoord bent dat België er iets moet doen kan ik inkomen, maar er moet IETS gebeuren.Er moet inderdaad iets gebeuren, maar België is daar zeker niet het meest aangewezen land voor.

kelt
7 december 2008, 14:57
Laat nu eindelijk eens een Afrikaanse oorlog zijn beloop hebben,laat ons stoppen met uit "morele-" overwegingen te hulp te snellen en feitelijk gewoon een stinkende wonde eventjes toedekken....!

Een paar jaar geleden,misschien zelfs nog een paar maanden geleden,door het hardhandig uitschakelen van de wapenhandel in de regio, konden met minimale inzet,maximale resultaten geboekt worden..maar nu is het te laat..en dit conflict gaat al veel dieper,het gaat om verschuivingen van machtsevenwicht tussen de bevolkingsgroepen...

Als Congo dit zelf niet oplost,dan heeft Congo geen reden van bestaan meer in zijn huidige geografische omvang....

ZERO
7 december 2008, 15:01

1) Nederlands aub.
"Het is mooi en eervol voor het Vaderland te sterven."
2) Congo is reeds enige tijd onafhankelijk en behoort dus niet meer tot het Vaderland(of Patria zo u wil).

benderaes
7 december 2008, 15:27
Kvind het raar. Ik word echt kwaad als ik hoor dat er weer zoveel doden zijn daar, en dat wij daar echt wel iets aan kunnen doen. En dan zijn er mensen die zeggen, laat ze maar wa onschuldige burgers (en kinderen verdomme, wa hebben die hier me te maken) vermoorden.
En van mij moet België niet het prominentst aanwezig zijn, maar ik hoop wel dat het hem lukt om Europa te overtuigen.

Diederik v.d Elzas
7 december 2008, 15:59
Indien een F1 piloot in een ongeval sterft hoort dat ook bij de risicos die hij vooraf kende.
Militairen denken altijd dat 't de anderen zijn die zullen sterven, zoals in B-films uit Hollywood. Kortzichtig dus.
(of dat ze eeuwig, ttz tot hun pensioen, in de kazerne zullen kunnen blijven zuipen, met eenmaal in de 3 maand eens een oefening met blankmunitie.

Pff, dat het Belgisch leger zo'n klote figuur slaat is omdat ze de middelen niet hebben om er iets deftig van te kunnen maken. Da's waar het allemaal om draait. Niet welke missies ze al dan niet doen. Trouwens, als ze die jonge gasten willen lokken met "voorrang aan vrede" en "defensie", dan moeten ze hen niet naar een land sturen waar ze ons rauw lusten. Wij hebben geen verplichtingen t.o.v dat land, integendeel. Pff, déj*-vû Kabila-Mobutu...

hotschizodiscocop
7 december 2008, 16:10
1) Nederlands aub.
2) Congo is reeds enige tijd onafhankelijk en behoort dus niet meer tot het Vaderland(of Patria zo u wil).

Seg, astablief hé taalnormjanet, Nederlands komt van Latijn dus stop eens me uw belachelijk Nederlands please.

parcifal
7 december 2008, 23:01
Seg, astablief hé taalnormjanet, Nederlands komt van Latijn dus stop eens me uw belachelijk Nederlands please.

Is dat vantegenwoordig cool, dat belachelijk taaltje of moet je daar gewoon onder een bepaald verstandelijk niveau voor zijn?

Uw uitspraak hierboven lijkt m.i. op het laatste te wijzen, "Nederlands komt van Latijn". Jezus Christus. :roll:

Infowarrior
8 december 2008, 01:20

Kort lontje?! En off topic lontje? ;-)

Jozef Ostyn
8 december 2008, 09:11
maar er moet IETS gebeuren.

Dat is de slechtst denkbare wijze van redeneren.

Jozef Ostyn
8 december 2008, 09:13
Kvind het raar. Ik word echt kwaad als ik hoor dat er weer zoveel doden zijn daar, en dat wij daar echt wel iets aan kunnen doen. En dan zijn er mensen die zeggen, laat ze maar wa onschuldige burgers (en kinderen verdomme, wa hebben die hier me te maken) vermoorden.
En van mij moet België niet het prominentst aanwezig zijn, maar ik hoop wel dat het hem lukt om Europa te overtuigen.

Hoeveel Congolese mensen bent u bereid te laten doodschieten door Europese militairen om daar de vrede te herstellen?

Anna List
8 december 2008, 09:15

ola filo, da's kort door de bocht ...

die tien zijn geslachtofferd, die zijn niet ontzet, en kregen zelfs formeel verbod om hun (al veel te lichte) wapens te gebruiken ...

probleem was niet Belgische para's in Kongo (wat Verhofstadt er met zijn Rwanda commissie van gemaakt heeft)

maar wel
- geen duidelijk omschreven opdracht
- geen 'terms of engagement'
- geen aangepaste bewapening.

hotschizodiscocop
8 december 2008, 09:17
Is dat vantegenwoordig cool, dat belachelijk taaltje of moet je daar gewoon onder een bepaald verstandelijk niveau voor zijn?

Uw uitspraak hierboven lijkt m.i. op het laatste te wijzen, "Nederlands komt van Latijn". Jezus Christus. :roll:

Ik weet het, lol. Maar er is toch veel invloed van het Latijn en waarom zou men nu potverdorie geen Latijn mogen quoten? Wat zegt dat over ons verstandelijk niveau?

Anna List
8 december 2008, 09:23
Hoeveel Congolese mensen bent u bereid te laten doodschieten door Europese militairen om daar de vrede te herstellen?

hoeveel Congolese burgers wil u laten afslachten door om beurten rebellen én regeringsleger alvorens in te grijpen ???

Jozef Ostyn
8 december 2008, 09:26
hoeveel Congolese burgers wil u laten afslachten door om beurten rebellen én regeringsleger alvorens in te grijpen ???

Ik ben niet principieel tegen een militaire interventie. Maar dan moet die goed doordacht en effectief zijn, met een duidelijk doel. En dan moeten dezelfde mensen die nu het hardst staan te roepen om een interventie die militairen voluit steunen en niet beginnen huilen als die militairen straks wat kindsoldaten overhoop schieten.

kelt
8 december 2008, 17:53

Leg nooit "de morele schuld" bij diegenen die niks te maken hebben met een conflict.....

Eindloos veel efficienter zou nu een extreem harde aanpak (met gebruik van dodelijk geweld) zijn van de tientallen,meestal Oost-Europese en Centraal-Aziatische wapentraficanten die gans Afrika overspoeld hebben met AK47's.....,en die elders hoogstwaarschijnlijk ook de Taliban en Al-Quada van "spullen" blijven voorzien...

parcifal
8 december 2008, 18:57
Eindloos veel efficienter zou nu een extreem harde aanpak (met gebruik van dodelijk geweld) zijn van de tientallen,meestal Oost-Europese en Centraal-Aziatische wapentraficanten die gans Afrika overspoeld hebben met AK47's.....,en die elders hoogstwaarschijnlijk ook de Taliban en Al-Quada van "spullen" blijven voorzien...

Zeer juist, al ligt dat juridisch zeer moeilijk. :-(

benderaes
8 december 2008, 19:53

Desnoods alle Congolezen die onschuldige burgers en kinderen geen normaal leven gunnen.

Jozef Ostyn
9 december 2008, 08:43
Desnoods alle Congolezen die onschuldige burgers en kinderen geen normaal leven gunnen.

Dat lijkt mij consequent.

pibo®
9 december 2008, 08:50

Het is taalnormjaNNet !!!!!!!!!

morgen
9 december 2008, 12:59
Met man en macht wilden de blacks in de zestiger jaren hun eigen vrijheid.

Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk...

Dat ze die vrijheid schromelijk misbruiken om elkaar af te maken, is niet ons probleem.
Inderdaad, redelijk harteloos.

Harteloos, vooral als je beseft hoe die rebellen gefinancierd worden. (diamant, goud, coltan). Je kunt in feite stellen dat er mensen sterven voor onze laptops, GSMs, afstandsbedieningen en play stations.
(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/world/africa/congos-tragedy-the-war-the-world-forgot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

Kapitalen en kapitalen verdwijnen naar Afrika, zonder dat er maar iets positiefs plaats vindt.
Als er kinderen worden ingeënt tegen ziektes waaraan ze anders zouden sterven, als meer mensen toegang hebben tot drinkwater, tot onderwijs, etc etc, dan zou ik niet zeggen dat er nooit positieve dingen plaatsvinden. Als je hier niet achterstaat omdat je denkt dat het toch een hopeloze zaak is, denk ik dat je redenering niet juist is. Als je gelooft dat elk individu telt, dan blijf je doorgaan met mensen te helpen. Ook als de regio als geheel niet zichtbaar verbetert, blijft het zinvol om de mensen die je wel kunt helpen te helpen.

Ter meerdere glorie van Cap St Jean, Gstaad, Londen en Monaco.
Natuurlijk zullen de Chinezen onze plaats innemen. Dat laat zich vrij eenvoudig beredeneren, maar daardoor besparen wij massaal belastinggeld, dat over de EU landen gezien over een buitensporig bedrag gaat. Een bedrag beter te benutten voor het verbeteren vaan het vaarwegenstelsel binnen de EU zodat de overvolle wegen ontlast kunnen worden. Om maar een voorbeeld te noemen.
De volgende ramp is alweer in aantocht: Zimbabwe. Volledig kaal geplunderd door een marxistische megalomaan die alleen in naam Marxistisch is. Die al het intellect het land uit heeft gejaagd, net zoals Yomo Kenyatta voor hem.
Zimbabwe zat er al wel even aan te komen hé, als je die hyperinflatie en die lege supermarkten zag...
Ook wat er nu in Congo gebeurt was tragisch voorspelbaar. Het was een kwestie van tijd voordat de situatie zou escaleren.
Leg een cordon sanitaire en laat ze op hun eigen continent. En snij de landvasten door. Alleen op die manier dwing je hun politici tot gras eten.
En dat is nu net nodig. Zonder geld beginnnen ze niets.

deze opmerking vind ik echt te onzinnig om er op te reageren

D'ARTOIS
9 december 2008, 16:01
Met het cordon sanitaire bedoel ik het aanleggen van een extra obstakel zodat zwart kapitaal uit Afrika, in bezit van hun leiders, niet op Europese banken gezet kan worden. Als u morgen met 100.000 euro naar een correcte bank gaat, kunt u dat geld aan hen niet kwijt zonder een deugdelijke verklaring van herkomst.

hotschizodiscocop
9 december 2008, 16:06
Het is taalnormjaNNet !!!!!!!!!

:bigsmurf:

filosoof
9 december 2008, 16:13
1) Nederlands aub.
2) Congo is reeds enige tijd onafhankelijk en behoort dus niet meer tot het Vaderland(of Patria zo u wil).*zuucht*
Nu hebben flaminganten ook al iets tegen Latijn...
allé, vertoaling ver aa:
<'tis schooen en zocht, veur 't voaderland te staarreve>
Snaptet naa?

Asset voaderland hun nor doar stuurde, was 't toch veur 't voaderland zekers of ni?

pigeon
9 december 2008, 17:03
Niet om me te moeien in dit dubbel debat, maar om even de "zogenaamde" Nederlandskenners van antwoord te dienen ... Nederlands is een GERMAANSE TAAL en geen Romaanse, en dus !!!!NIET!!!! van het Latijn afkomstig.

En nu terug naar ht oorspronkelijk debat Congo

D'ARTOIS
9 december 2008, 17:17
@ Morgen:

citaat:
Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk.

A: Dan moet je dat wel kunnen. Langdurig wanbeleid geeft aan van niet!

citaat:
Harteloos, vooral als je beseft hoe die rebellen gefinancierd worden. (diamant, goud, coltan). Je kunt in feite stellen dat er mensen sterven voor onze laptops, GSMs, afstandsbedieningen en play stations.
(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/wo...ot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

A: Complete onzin - U laat het voorkomen alsof wij de rebellen financieren.
Zij verkopen via tussenhandelaren hun al dan niet illegaal gewonnen producten. Het val niet uit te maken wat uit Afrika komt, tenzij je insider bent, om uit te maken wat legaal of illegaal is. En wat is dan nog legaal te noemen. Kletsica dus!

citaat:
Als er kinderen worden ingeënt tegen ziektes waaraan ze anders zouden sterven, als meer mensen toegang hebben tot drinkwater, tot onderwijs, etc etc, dan zou ik niet zeggen dat er nooit positieve dingen plaatsvinden. Als je hier niet achterstaat omdat je denkt dat het toch een hopeloze zaak is, denk ik dat je redenering niet juist is. Als je gelooft dat elk individu telt, dan blijf je doorgaan met mensen te helpen. Ook als de regio als geheel niet zichtbaar verbetert, blijft het zinvol om de mensen die je wel kunt helpen te helpen.

A: Het zijn wij die de kolen uit het vuur mogen halen. De afrikaan is als een berg: hij beweegt niet!
De schuld ligt inderdaad bij onze politici: zij hebben mensen macht gegeven die ze niet verdienden noch op een goede manier konden gebruiken. Uitsluitend misbruik en verrijking was het resultaat.

citaat:
Zimbabwe zat er al wel even aan te komen hé, als je die hyperinflatie en die lege supermarkten zag...
Ook wat er nu in Congo gebeurt was tragisch voorspelbaar. Het was een kwestie van tijd voordat de situatie zou escaleren.

A: Een bewijs temeer van totaal onvermogen, machtswellust en megalomanie bij de Afrikaanse bestuurders.

morgen
9 december 2008, 18:18
A: Dan moet je dat wel kunnen. Langdurig wanbeleid geeft aan van niet!

Die staten en hun grenzen zijn niet op dezelfde manier gegroeid als bij ons hé, hetzelfde voor democratische normen etc. Het zou een klein wonder geweest zijn als de overgang van kolonie naar democratie van de eerste keer probleemloos geslaagd was. Terugkeer naar een koloniale toestand is hoe dan ook geen optie.

A: Complete onzin - U laat het voorkomen alsof wij de rebellen financieren.
Zij verkopen via tussenhandelaren hun al dan niet illegaal gewonnen producten. Het val niet uit te maken wat uit Afrika komt, tenzij je insider bent, om uit te maken wat legaal of illegaal is. En wat is dan nog legaal te noemen. Kletsica dus!
Natuurlijk financieren wij die rebellen niet vrijwillig. Maar het valt wel degelijk te achterhalen waar die dingen vandaan komen. 80% van de coltanmijnen bevindt zich in Congo. Er zijn hier jaren geleden al VN-rapporten over verschenen. Het loon van een rebel is een veelvoud van dat van een soldaat uit het Congolees leger, waar komt dat geld vandaan denk je? Of het geld waarmee ze zich al jaren weten te bewapenen?
Natuurlijk is het enorm lastig om die illegale ontmijning tegen te gaan temidden van de chaos, het geweld en de corruptie die in oost Congo heerst. Wat jaren geleden had moeten gebeuren is het verbieden van grondstoffen in te voeren uit de conflictregio. Ik zou daar 100% hebben achter gestaan. Want die grondstoffen worden bij ons echt gebruikt om fictieve behoeften te bevredigen (een diamanten oorbel, een gsm of een afstandsbediening), terwijl het geld dat die rebellen ermee verdienen de locale bevolking hun essentiële behoeftes ontzegt (overleven, niet moeten vluchten, niet geterroriseerd en verkracht worden). Ik ben zeker niet tegen het ontginnen van die grondstoffen, maar men had er strenger op moeten toegezien dat die uit regio's komen die stabiel genoeg zijn en dat je geen oorlogsmisdadigers aan het verrijken bent. Je zult misschien nog eens zeggen dat dit echt niet vanzelfsprekend is, maar hoe hard hebben ze geprobeerd denk je?

A: Het zijn wij die de kolen uit het vuur mogen halen. De afrikaan is als een berg: hij beweegt niet!
Voor een Europese troepenmacht zou de tussenkomst die er hopelijk komt een relatief kleine inspanning zijn. Die rebellen beschikken lang niet dezelfde technologie of opleiding als onze militairen.
En dat de Afrikaan een berg is die niet beweegt zou ik niet zomaar zeggen. Ik denk niet dat u zich kunt voorstellen wat die moeders daar doen om hun kinderen in leven te houden.

De schuld ligt inderdaad bij onze politici: zij hebben mensen macht gegeven die ze niet verdienden noch op een goede manier konden gebruiken. Uitsluitend misbruik en verrijking was het resultaat.
Ik denk dat het vooral de schuld is van de geschiedenis. Ik denk niet dat we de schuld bij één groep mensen in één tijdberk kunnen leggen.

D'ARTOIS
9 december 2008, 18:35
@ Morgen

Je vergeet dat ik de Congo heel goed ken, van Kisangani tot de Longatshimo. Ik zeg dus niet zo maar wat.
Wat die moeders betreft, tuurlijk- op het menselijke vlak zulen we het heus wel eens zijn, maar alles wat naar politici ruikt zijn mijn natuurlijke vijanden.

morgen
9 december 2008, 19:32
@ Morgen

Je vergeet dat ik de Congo heel goed ken, van Kisangani tot de Longatshimo. Ik zeg dus niet zo maar wat.
Wat die moeders betreft, tuurlijk- op het menselijke vlak zulen we het heus wel eens zijn, maar alles wat naar politici ruikt zijn mijn natuurlijke vijanden.

Bent u er geweest? Voor die politici heb ik ook geen goed woord hoor. Ik ken ook nog niet alle Afrikaanse leiders moet ik toegeven.

Nr.10
10 december 2008, 03:50
@ Morgen

Er zijn voldoende mensen die Congo kennen en die compleet andere dingen zeggen.

Jozef Ostyn
10 december 2008, 08:31
Die staten en hun grenzen zijn niet op dezelfde manier gegroeid als bij ons hé, hetzelfde voor democratische normen etc. Het zou een klein wonder geweest zijn als de overgang van kolonie naar democratie van de eerste keer probleemloos geslaagd was. Terugkeer naar een koloniale toestand is hoe dan ook geen optie.

Toch een beetje nuancering:

Er zijn voorbeelden van kolonies die zich dankzij een goed beleid voortreffelijk hebben weten te ontwikkelen. Het feit dat Congo sinds de onafhankelijkheid minder ontwikkeld is geworden moet wel degelijk in de eerste plaats op het conto van de Congolese machthebbers geschreven worden.

Jozef Ostyn
10 december 2008, 08:34
Natuurlijk financieren wij die rebellen niet vrijwillig. Maar het valt wel degelijk te achterhalen waar die dingen vandaan komen. 80% van de coltanmijnen bevindt zich in Congo. Er zijn hier jaren geleden al VN-rapporten over verschenen. Het loon van een rebel is een veelvoud van dat van een soldaat uit het Congolees leger, waar komt dat geld vandaan denk je? Of het geld waarmee ze zich al jaren weten te bewapenen?
Natuurlijk is het enorm lastig om die illegale ontmijning tegen te gaan temidden van de chaos, het geweld en de corruptie die in oost Congo heerst. Wat jaren geleden had moeten gebeuren is het verbieden van grondstoffen in te voeren uit de conflictregio. Ik zou daar 100% hebben achter gestaan. Want die grondstoffen worden bij ons echt gebruikt om fictieve behoeften te bevredigen (een diamanten oorbel, een gsm of een afstandsbediening), terwijl het geld dat die rebellen ermee verdienen de locale bevolking hun essentiële behoeftes ontzegt (overleven, niet moeten vluchten, niet geterroriseerd en verkracht worden). Ik ben zeker niet tegen het ontginnen van die grondstoffen, maar men had er strenger op moeten toegezien dat die uit regio's komen die stabiel genoeg zijn en dat je geen oorlogsmisdadigers aan het verrijken bent. Je zult misschien nog eens zeggen dat dit echt niet vanzelfsprekend is, maar hoe hard hebben ze geprobeerd denk je?

U zou dus een totale boycot op Congolese export willen invoeren. Nog afgezien van het feit dat zoiet logistiek volkomen onmogelijk is moet u mij eens uitleggen hoe de Congolese bevolking daarmee geholpen zou zijn. Ik denk dat u ook weinig tot geen Congolese medestanders zult vinden voor uw boycot van Congolese producten.

D'ARTOIS
10 december 2008, 12:55
Er zijn voldoende mensen die Congo kennen en die compleet andere dingen zeggen.

Prachtig toch! Zeker uit België?

D'ARTOIS
10 december 2008, 13:03
Toch een beetje nuancering:

Er zijn voorbeelden van kolonies die zich dankzij een goed beleid voortreffelijk hebben weten te ontwikkelen. Het feit dat Congo sinds de onafhankelijkheid minder ontwikkeld is geworden moet wel degelijk in de eerste plaats op het conto van de Congolese machthebbers geschreven worden.

Daar valt niets tegen in te brengen. Maar welke ex-kolonies hebben zich goed ontwikkeld? Voor ons handelsbedrijf reisde ik door zowel het francophone als anglophone Afrika. Ik ben nergens iets tegen gekomen dat ook maar iets op behoorlijk bestuur leek. Heel veel oude gewoontes en tradities worden nog steeds toegepast en net zoals in de EU worden er allerlei bureaucratische regels bedacht die nergens op slaan of betrekking mee hebben.
Dus hoor ik graag welke kolonie of ex-kolonie het zo goed doet.

Jozef Ostyn
10 december 2008, 16:14
Daar valt niets tegen in te brengen. Maar welke ex-kolonies hebben zich goed ontwikkeld? Voor ons handelsbedrijf reisde ik door zowel het francophone als anglophone Afrika. Ik ben nergens iets tegen gekomen dat ook maar iets op behoorlijk bestuur leek. Heel veel oude gewoontes en tradities worden nog steeds toegepast en net zoals in de EU worden er allerlei bureaucratische regels bedacht die nergens op slaan of betrekking mee hebben.
Dus hoor ik graag welke kolonie of ex-kolonie het zo goed doet.

Ik denk aan Singapore, Maleisië, enz. Aziatische voorbeelden zijn inderdaad gemakkelijker te rapen.
Voor Afrika zou ik denken aan Senegal, Gabon en Botswana.

Nr.10
13 december 2008, 10:21
Wat bezielt Louis Michel?

Zie: Artikel (http://www.congoforum.be/fr/nieuwsdetail.asp?subitem=1&newsid=152218&Actualiteit=selected) (franstalig)

Wie kan hier nog een touw aan vastknopen?

D'ARTOIS
13 december 2008, 11:49
Ik denk aan Singapore, Maleisië, enz. Aziatische voorbeelden zijn inderdaad gemakkelijker te rapen.
Voor Afrika zou ik denken aan Senegal, Gabon en Botswana.

Ik heb het over Afrika. Senegal is rustig, maar onderhevig aan (nog steeds) rebellerende groeperingen in het Camance gebied. Veilig reizen is er in dat land niet bij.
Botswana met Namibië en Gabon zijn typisch chr. eenstammenlanden. Maar ook in Gabon is het een zeer kleine elite die de nationale rijkdommen in handen heeft.
In Namibië, als ex Duitse kolonie, met zeer veel sympathiën in die richting, wonen zeer veel expat's uit Dld. Namibië valt in politiek opzicht niet te rekenen onder zwart Afrika. Behalve de mooiste diamant ter wereld, valt er niets te halen.

Nr.10
22 december 2008, 01:31
Louis Michel heeft door zijn interventie (zie hierboven) de inspanningen van De Gucht om een EU-interventiemacht bijeen te brengen veel schade toegebracht.

Nr.10
23 december 2008, 11:00
NEW YORK – De Europese Unie is er nog niet in geslaagd een vredesmacht voor Congo op de been te krijgen. Maar de Verenigde Naties willen nog altijd dat de EU zo’n vredesmacht organiseert. Dat kreeg de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, Karel De Gucht, bij de VN in New York te horen.

Eerder pleitte De Gucht herhaaldelijk voor een Europese vredesmacht in Congo. Maar zijn oproep kon op weinig enthousiasme rekenen bij grote EU-lidstaten als Frankrijk, Groot-Brittannië en Duitsland.

Volgens diverse media wil De Gucht blijven proberen om genoeg steun te vinden voor de gevraagde Europese vredesoperatie.

© CongoForum, 23.12.08

Ban-Ki-Moon dringt aan.

ERLICH
23 december 2008, 11:15
(of dat ze eeuwig, ttz tot hun pensioen, in de kazerne zullen kunnen blijven zuipen, met eenmaal in de 3 maand eens een oefening met blankmunitie. Buiten uw allochtoonse troetelkinderen en dewelke men in sommige gevallen de naam troeteldieren zou kunnen geven afgaand op hun gedrag, hebt u toch wel een afkeer tegen alles en iedereen is het niet.

Dat een allochtoonse drugdealer door de politie wordt afgeschoten tijdens z'n poging om agenten overhoop te rijden, hoort dit toch ook bij de risico's die hij vooraf kende of toch zou moeten kennen is het niet. En toch, storen persoontjes van uw slag zich hieraan, ze storen er zichzelf zo aan dat ze het zelfs nodig vinden om over te gaan tot 'straatterreur'.

ERLICH
23 december 2008, 11:33
Hadden ze dan geen recht op zelfbeschikking volgens u? Het probleempje rond BHV is voor sommige mensen hier al ondraaglijk...

(Een zeer sterk artikel hierover: http://www.independent.co.uk/news/world/africa/congos-tragedy-the-war-the-world-forgot-476929.html Dit dateert van meer dan 2 jaar geleden maar er is sinds dien weinig aan de situatie veranderd, behalve dan dat het nu aan het escaleren is.)

deze opmerking vind ik echt te onzinnig om er op te reageren Kunt u misschien even zeggen wat er met de jaren lange financiële steun ginder gebeurt.

Wat is er verbeterd, wat is er veranderd? Hetgeen men in de media ziet en hoort, ze zijn het slachtoffer van ondervoeding en ziekte. Even later in dezelfde media hebben ze de wapens en de middelen om elkander af te maken. Men zou zichzelf kunnen afvragen, die wapens en die munitie, krijgen ze die "gratis" en voor niets? Of zouden ze zelf niet door hebben dat, indien ze die wapens en munitie moeten kopen, ze met dat geld evengoed het probleem van ondervoeding en ziekte zouden kunnen bestrijden inplaats van elkaar?

Zou het verkeerd zijn, indien men alle financiële hulp zou stilleggen, zou stoppen met de betutteling het ginds beter zou worden?

Antoon
23 december 2008, 11:42

"De pagina die u zoekt kan niet gevonden worden, mogelijk bestaat ze niet meer. Indien nodig dient u uw favorieten (of bookmarks) bij te werken..."
:-(