PDA

View Full Version : Hoe lang kan of moet deze regering nog regeren


JP Coen
18 december 2008, 09:37
Na Dewael en Degucht, is ook Leterme aangeschoten wild geworden.
En beinvloeding van rechters is ernstiger, dan personeel aanstellen en voorkennis doorspelen.
Leterme nu vervangen heeft geen zin, want het onderzoek moet nog starten en bovendien ook Reynders en Vandeursen zijn hierbij betrokken.
Je kunt niet op dit moment alle ministers als kerstkalkoenen gaan afslachten.
Hopelijk kunnen de politici hun hoofd koel houden en het geluk hebben ,dat in een stille en heilige nacht een ster aan de hemel verschijnt ,om hen de weg te wijzen.

vrijevlaming
18 december 2008, 09:52
het is toch al duidelijk genoeg gebleken dat regeringen niet meer vallen? Kijk naar wat er allemaal gebeurd is de laatste tien jaar en nooit is de regering gevallen. Dat zal nu ook niet gebeuren. Spijtig maar helaas

I amsterdam
18 december 2008, 10:08
het is toch al duidelijk genoeg gebleken dat regeringen niet meer vallen? Kijk naar wat er allemaal gebeurd is de laatste tien jaar en nooit is de regering gevallen. Dat zal nu ook niet gebeuren. Spijtig maar helaas

Het vallen van de regering zal toch van de uitslag van het onderzoek afhangen.
Op dit moment kun je de regering niet laten vallen.
Het onderzoek zal nog een tijdje duren ,ik weet niet hoelang.
Als de uitslag van de regering negatief uitpakt, zullen ze toch moeten opstappen.Misschien nog een tijdelijke interim-regering tot de zomer en dan in Juni verkiezingen.

Anna List
18 december 2008, 10:23
ik wil er toch even aan herinneren

-dat deze Belgische regering niet over een meerderheid beschikt onder de nederlandstalige parlementairen van het Belgisch parlement -nog nooit vertoond-


-ik las trouwens van een politiek redacteur dat zelfs het kernkabinet een franstalige meerderheid heeft ... klopt dit ???

den ambetantsten
18 december 2008, 11:41
ik wil er toch even aan herinneren

-dat deze Belgische regering niet over een meerderheid beschikt onder de nederlandstalige parlementairen van het Belgisch parlement -nog nooit vertoond-


-ik las trouwens van een politiek redacteur dat zelfs het kernkabinet een franstalige meerderheid heeft ... klopt dit ???

Wat dat laatste betreft, meen ik dat de samenstelling van de kern ook afhangt van 't te behandelen onderwerp... dus is het effectief goed mogelijk dat er soms een franstalige meerderheid aan tafel zit. Maar voor 't overige maakt dit eigenlijk niet zoveel uit he... 't land heeft immers nood aan een regering!

Hallebarde
18 december 2008, 11:53
Maar voor 't overige maakt dit eigenlijk niet zoveel uit he... 't land heeft immers nood aan een regering!

U vergeet de woorden "goede" en/of "werkbare", als in :

* het land heeft immers nood aan een goede regering, of
* het land heeft immers nood aan een werkbare regering

Bestaande uit een onbekwaam stelletje ongeregeld, is de huidige "regering" noch voldoende "goed", noch "werkbaar".

-=EXCALIBUR=-
18 december 2008, 12:08
Perversiteit alom. Alles gaat gewoon verder.

De vicepremiers willen doorgaan met deze regering en met Yves Leterme (CD&V) als premier. Dat is gezegd na het kernkabinet over de zaak-Fortis. Leterme moest in het kernkabinet uitleg geven over de brief die hij gisteren heeft voorgelezen in de Kamer.


http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/081218_Fortis_Onderzoekscommissie

den ambetantsten
18 december 2008, 12:09
U vergeet de woorden "goede" en/of "werkbare", als in :

* het land heeft immers nood aan een goede regering, of
* het land heeft immers nood aan een werkbare regering

Bestaande uit een onbekwaam stelletje ongeregeld, is de huidige "regering" noch voldoende "goed", noch "werkbaar".

Pfff, over zo'n details gaan we toch niet moeilijk doen zeker???? Het land heeft een regering, punt. Meer was in de huidige omstandigheden niet nodig.

Steben
18 december 2008, 12:22
Perversiteit alom. Alles gaat gewoon verder.

http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/politiek/081218_Fortis_Onderzoekscommissie

Waarom niet? Spreken over de generatie Leterme eerder dan over de man in kwestie alleen is immers veel treffender. Vergeet niet dat Reynders zelve de absolute verdediger was van de verkoop koste wat kost ipv nationalisatie.

Burry
18 december 2008, 12:29
...meen ik dat de samenstelling van de kern ook afhangt van 't te behandelen onderwerp... dus is het effectief goed mogelijk dat er soms een franstalige meerderheid aan tafel zit...


Nee, het kernkabinet is enkel de premier en de vice-eerste-ministers. Dus steeds een Franstalige meerderheid (toch in deze regering).

Nelle
18 december 2008, 12:36
Ik vrees eigenlijk dat er geen werkbare regering mogelijk is nu, nieuwe verkiezingen zouden een oplossing kunnen beiden denk ik, maar ik vrees er voor. Als Kris Peeters maar niet zo dom is om Leterme te vervangen (zoals Desmet gisteren in Terzake voorstelde)...

den ambetantsten
18 december 2008, 12:38
Nee, het kernkabinet is enkel de premier en de vice-eerste-ministers. Dus steeds een Franstalige meerderheid (toch in deze regering).

Ik ben niet overtuigd, maar ik geef toe dat ik er nog nooit zelf aanwezig ben geweest!
Hoe dan ook maakt dat van die meerderheid eigenlijk geen blaas uit! In een democratie was deze regering er nooit geweest, zou ze er nu niet meer zijn en zou ze er ook nooit mogen komen! In een democratie...

I amsterdam
18 december 2008, 12:45
Ik vrees eigenlijk dat er geen werkbare regering mogelijk is nu, nieuwe verkiezingen zouden een oplossing kunnen beiden denk ik, maar ik vrees er voor. Als Kris Peeters maar niet zo dom is om Leterme te vervangen (zoals Desmet gisteren in Terzake voorstelde)...


Kris Peeters moet dat beslist niet doen.
Als Leterme verdwijnt blijft de regering nog dezelfde en dan gaat ook nog
hij onderuit, in het jaar met verkiezingen.
Peeters kan beter wachten totdat er reeele kansen zijn om echt iets te bereiken.
Het lijkt me dat er in juni ook federale verkiezingen zullen komen.
De kaarten worden dan weer opnieuw geschud.

HAMC
18 december 2008, 12:50
Ik vrees eigenlijk dat er geen werkbare regering mogelijk is nu, nieuwe verkiezingen zouden een oplossing kunnen beiden denk ik, maar ik vrees er voor. Als Kris Peeters maar niet zo dom is om Leterme te vervangen (zoals Desmet gisteren in Terzake voorstelde)...

Dan zouden we een Vlaams minister-president en een federale eerste minister hebben die nog nooit èèn stem heeft gehaald bij verkiezingen.

HAMC
18 december 2008, 12:51
Kris Peeters moet dat beslist niet doen.
Als Leterme verdwijnt blijft de regering nog dezelfde en dan gaat ook nog
hij onderuit, in het jaar met verkiezingen.
Peeters kan beter wachten totdat er reeele kansen zijn om echt iets te bereiken.
Het lijkt me dat er in juni ook federale verkiezingen zullen komen.
De kaarten worden dan weer opnieuw geschud.

Dat die federale verkiezingen onwettelijk zijn daar ligt dan niemand van wakker.

Nelle
18 december 2008, 12:59
Dat die federale verkiezingen onwettelijk zijn daar ligt dan niemand van wakker.

jawel...'t gaat niet goed eh in de politiek :?

Zwartengeel
18 december 2008, 13:01
Dat die federale verkiezingen onwettelijk zijn daar ligt dan niemand van wakker.

Gelukkig hebben ze op de nieuwsdienst andere dingen om het volk mee zoet te houden. Binnenkort WK cyclocross.

Mysjkin
18 december 2008, 13:02
Wordt het niet eens tijd dat het volk zijn ongenoegen uit over de politieke ongeregeldheden?
Ik heb de indruk dat het tijd wordt om samen actie te ondernemen, het politieke bestel redt immers steeds weer zijn eigen hachje...
Een punt zetten aan de lijn, genoeg gelachen, tijd voor ernst, tijd voor de stem van het volk, en het einde van deze koketterie voor Leterme.

Zwartengeel
18 december 2008, 13:20
Wordt het niet eens tijd dat het volk zijn ongenoegen uit over de politieke ongeregeldheden?
Ik heb de indruk dat het tijd wordt om samen actie te ondernemen, het politieke bestel redt immers steeds weer zijn eigen hachje...
Een punt zetten aan de lijn, genoeg gelachen, tijd voor ernst, tijd voor de stem van het volk, en het einde van deze koketterie voor Leterme.

Het volk gaat helemaal niets doen. Het volk gaat schouderophalend zeggen 'we kunnen er toch niets aan doen' en vervolgens de tv afstemmen op 'Louis/Louise' of het veldrijden.

HAMC
18 december 2008, 13:26
Wordt het niet eens tijd dat het volk zijn ongenoegen uit over de politieke ongeregeldheden?
Ik heb de indruk dat het tijd wordt om samen actie te ondernemen, het politieke bestel redt immers steeds weer zijn eigen hachje...
Een punt zetten aan de lijn, genoeg gelachen, tijd voor ernst, tijd voor de stem van het volk, en het einde van deze koketterie voor Leterme.

Wat gaat het volk doen? Op het VB stemmen? Neen? Dan zal alles het zelfde blijven.

den ambetantsten
18 december 2008, 13:31
Wat gaat het volk doen? Op het VB stemmen? Neen? Dan zal alles het zelfde blijven.

Ja, zoiets mag inderdaad niet gebeuren. We moeten met zijn allen blijven stemmen op de "echte" democraten! Echt! Doen!

I amsterdam
18 december 2008, 13:50
Dat die federale verkiezingen onwettelijk zijn daar ligt dan niemand van wakker.

Blijkbaar is de scheiding tussen rechterlijke macht en wetgevende macht een zwaarderpunt dan het wettelijke verkiezingen houden.

vlijmscherp
18 december 2008, 15:44
ondertussen is het weer vergadering met het kernkabinet, het vragenuurtje in de Kamer gaat nog altijd niet door.

toch ontslag Leterme om verder te gaan met een nieuwe premier??

JP Coen
18 december 2008, 15:53
ondertussen is het weer vergadering met het kernkabinet, het vragenuurtje in de Kamer gaat nog altijd niet door.

toch ontslag Leterme om verder te gaan met een nieuwe premier??

Het ontslag van Leterme, zonder het ontslag van de regering ,zou een idiote beslissing zijn.
In geen ander land kan zoiets gebeuren.
Maar Belgie is geen normaal land ,dus misschien in is het Belgie wel mogelijk.
Het CD&V maakt zich wel belachelijk, als ze daar aan meewerkt.

vlijmscherp
18 december 2008, 15:54
Het ontslag van Leterme, zonder het ontslag van de regering ,zou een idiote beslissing zijn.
In geen ander land kan zoiets gebeuren.
Maar Belgie is geen normaal land ,dus misschien in is het Belgie wel mogelijk.
Het CD&V maakt zich wel belachelijk, als ze daar aan meewerkt.

niemand van de meerderheidspartijen, CD&V op kop, willen nu naar verkiezingen gaan, ze zullen wel iets moeten vinden.

I amsterdam
18 december 2008, 15:57
niemand van de meerderheidspartijen, CD&V op kop, willen nu naar verkiezingen gaan, ze zullen wel iets moeten vinden.

Het vertrek van Leterme en vervangen door een ander is suicide voor CD&V.
Reynders en Vandeursen zijn ook betrokken in deze affaire dus als Leterme weg is. blijft het probleem.

vlijmscherp
18 december 2008, 15:58
Het vertrek van Leterme en vervangen door een ander is suicide voor CD&V.

ze hopen er op dat het geheugen van de kiezer kort is.

dat is trouwens meestal zo.

I amsterdam
18 december 2008, 16:03
ze hopen er op dat het geheugen van de kiezer kort is.

dat is trouwens meestal zo.

Leterme kan ook weer zijn ontslag aanbieden bij de koning en de koning benoemt een zakenkabinet, die in januari van start gaat.
Gezien de opeenstapeling van conclicten en de komende verkiezingen kan geen enkele regering op dit moment behoorlijk regeren.

lollysticky
18 december 2008, 16:40
Ze zijn begonnen met het koninklijk paleis te stutten... den bibber van ons bertje sloeg in overdrive!

HAMC
18 december 2008, 16:43
Ze zijn begonnen met het koninklijk paleis te stutten... den bibber van ons bertje sloeg in overdrive!

Als hij niet zoals gewoonte strontzat in het zuiden van Frankrijk zit.

lollysticky
18 december 2008, 16:44
Als hij niet zoals gewoonte strontzat in het zuiden van Frankrijk zit.

de naschokken zijn zelfs tot in laken te voelen dan :twisted:

I amsterdam
19 december 2008, 08:27
de naschokken zijn zelfs tot in laken te voelen dan :twisted:

De chaos in het parlement had het karakter van een coup.
De vraag blijft wie die coup heeft gepleegd?

vlijmscherp
19 december 2008, 09:16
Leterme kan ook weer zijn ontslag aanbieden bij de koning en de koning benoemt een zakenkabinet, die in januari van start gaat.
Gezien de opeenstapeling van conclicten en de komende verkiezingen kan geen enkele regering op dit moment behoorlijk regeren.

en toch zullen ze verder regeren. Leterme houdt vast aan de macht en de anderen durven hem niet ontslaan.

I amsterdam
19 december 2008, 09:28
en toch zullen ze verder regeren. Leterme houdt vast aan de macht en de anderen durven hem niet ontslaan.

Bij ieder doel past een strategie en een stappenplan.
Als iedereen achter de bal aan rent ,maak je geen doelpunten.

speurneus
19 december 2008, 09:33
Dat die federale verkiezingen onwettelijk zijn daar ligt dan niemand van wakker.
En nu wel? Als het parlement ermee akkoord gaat (en waarom zouden ze niet) kan niemand daar iets tegen doen. Ten andere in de grondwet staat dat 40 dagen na het vallen van de regering nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven. In de hierarchie van de rechtsregels staan de grondwetsbepalingen heel wat hoger aangeschreven dan een advies van het hoogste rechtscollege.

speurneus
19 december 2008, 09:40
en toch zullen ze verder regeren. Leterme houdt vast aan de macht en de anderen durven hem niet ontslaan. Veel keuzemogenlijkheden heeft de man niet. Ofwel klamt hij zich vast aan de macht en wordt hij een speelbal zonder enige macht van zijn eigen regering, ofwel neemt hij ontslag en is zijn politieke carriere voorbij.

Lampedeir
19 december 2008, 10:04
Veel keuzemogenlijkheden heeft de man niet. Ofwel klamt hij zich vast aan de macht en wordt hij een speelbal zonder enige macht van zijn eigen regering, ofwel neemt hij ontslag en is zijn politieke carriere voorbij.

Alhoewel ik altijd sympathie voor Leterme heb gehad is het kalf nu wel verdronken.
Heeft zijn kabinet nu wel, niet, half, hij niet zijn kabinetchef wel het gerecht proberen te beinvloeden ?
Misschien blijkt achteraf dat hem niet zoveel schuld treft, het is in elk geval zo dat hij niet duidelijk kan antwoorden.
Sinds gisteren is hij niet meer te bespeuren.
In een situatie zoals deze, indien hem niets ten laste kan gelegd worden had hij toch al lang een verklaring moeten afleggen.
Hij is de enige die kan rust kan brengen maar in plaats van dat te doen duikt hij onder en laat het land achter in bijna hysterie.

Een echt politicus staat nu recht en gaat naar de koning want het land, het bestuur en de democratie gaan voor op een eigen politieke carriere.

HAMC
19 december 2008, 11:28
En nu wel? Als het parlement ermee akkoord gaat (en waarom zouden ze niet) kan niemand daar iets tegen doen. Ten andere in de grondwet staat dat 40 dagen na het vallen van de regering nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven. In de hierarchie van de rechtsregels staan de grondwetsbepalingen heel wat hoger aangeschreven dan een advies van het hoogste rechtscollege.

En staat er dan erbij geschreven dat die kiezingen ALTIJD legaal zijn ofwat?

Eenders wat de grondwet zegt over wanneer er kiezingen moeten worden uitgeschreven, dat veranderd niets aan het feit dat ze ilegaal zijn.

En ik hoop dat er enorm veel mensen er genoeg van hebben en niet gaan zetelen. En als er organisaties zijn die deze ilegale verkiezingen gaan tegenwerken moeten ze het maar laten weten, ik steun met geld.