PDA

View Full Version : Top 10 humanitaire crisissen (AZG)

PollyCorrect
22 december 2008, 19:44
Hier een artikel over de 10 ernstigste humanitaire situaties ter wereld. Dank hiervoor, AZG/MSF.

Raar dat Gaza er niet tussen staat hé? Als je al die goedbedoelende Israel-boycotters en Pallie-actievoerders hoort, dan bestaat Gaza zowat als énige zone waar menselijk lijden oververtegenwoordigd is...

:oops:

http://www.msf.org/msfinternational/invoke.cfm?objectid=5DF33660-15C5-F00A-253193DE95B01B70&component=toolkit.pressrelease&method=full_html

Definitely let the world first concentrate on the real big humanitarian
problems...

'Top Ten' humanitarian crises reveal growing insecurity, neglected
health needs
Médecins Sans Frontières (MSF) releases 11th annual list
New York, NY — Massive forced civilian displacements, violence, and
unmet medical needs in the Democratic Republic of Congo, Somalia, Iraq,
Sudan, and Pakistan, along with neglected medical emergencies in Myanmar
and Zimbabwe, are some of the worst humanitarian and medical emergencies
in the world, the international medical humanitarian organization
Médecins Sans Frontières (MSF) reported today in its annual list of the
"Top Ten" humanitarian crises.

The report underscores major difficulties in bringing assistance to
people affected by conflict. The lack of global attention to the growing
prevalence of HIV-tuberculosis co-infection and the critical need for
increased global efforts to prevent and treat childhood malnutrition—the
underlying cause of death for up to five million children per year—are
also included in the list.

View the Top Ten Humanitarian Crises of 2008.

"Working on the frontlines of crisis zones throughout the world, MSF
medical teams witness firsthand the medical and psychological
consequences people endure from extreme violence, displacement, and
neglected—yet treatable—diseases and health needs," said MSF
International Council President Dr. Christophe Fournier. "In some of
these places, it is extremely difficult for aid groups to access
populations requiring help. Where we are able to provide assistance, we
have a special responsibility to bear witness and speak out about
intolerable suffering and draw attention to basic humanitarian
needs—needs that are often largely ignored."

Many of the countries on this year's list illustrate the ever-shrinking
space for impartial humanitarian action, making it extremely difficult
to deliver aid to those most affected and vulnerable. Aid organizations
now operate with increased security risks and in generally more
hazardous and threatening environments. In highly politicized and
volatile conflicts such as those in Somalia, Pakistan, Sudan, and Iraq,
MSF—despite its neutrality and independence—is limited in its ability to
directly address immense medical needs.

In Somalia, intensified violence, including direct attacks and threats
against aid workers, meant that MSF had to curtail some of its
operations in 2008, including the withdrawal of its international staff,
significantly reducing the quality of assistance provided to an already
weakened population. In Pakistan, hundreds of thousands of people fled
air attacks and bombings from a counter-insurgency campaign in the
northwest area earlier in the year. After aid workers in the country
were threatened, attacked, and kidnapped, MSF restricted the number of
international staff in its projects.

In places such as Myanmar and Zimbabwe — where governments fail to make
health care a priority or view NGO interventions with
suspicion—humanitarian organizations are either limited in the type of
assistance they can provide or are left to deal with overwhelming health
crises on their own. In Myanmar, where MSF is the main provider of HIV
care, hundreds of thousands of people are needlessly dying due to a
severe lack of HIV/AIDS treatment while the government does far too
little to help its own people.

Governments are also ignoring the crisis of childhood malnutrition. In
Niger, the government in 2008 forced the termination of MSF's child
nutrition program in the region of Maradi, where tens of thousands of
children were suffering from acute malnutrition. As a result, they have
not received proven and highly effective treatment. The closure came at
a time when efforts to make progress in the fight against malnutrition
globally are more possible—and more necessary—than ever.

"The reality on the ground is that the humanitarian community is unable
to do nearly enough for populations in grave need of medical
assistance," Dr. Fournier said. "With the release of this list, we hope
to focus much needed attention on the millions of people who are trapped
in conflict and war, affected by medical crises, whose immediate and
essential health needs are neglected, and whose plight often goes
unnoticed."

MSF began producing the "Top Ten" list in 1998, when a devastating
famine in southern Sudan went largely unreported in U.S. media. Drawing
on MSF's emergency medical work, the list seeks to generate greater
awareness of the magnitude and severity of crises that may or may not be
reflected in media accounts.

To view each story, click on the following links.

* Somalia's Humanitarian Catastrophe Worsens
* Beyond the International Spotlight, Critical Health Needs in Myanmar
Remain Unmet
* Health Crisis Sweeps Zimbabwe as Violence and Economic Collapse Spread
* Civilians Trapped as War Rages in Eastern Congo
* Millions of Malnourished Children Left Untreated Despite Advances in
Lifesaving Nutritional Therapies
* Critical Need of Assistance in Ethiopia's Somali Region
* Civilians Killed and Forced to Flee as Fighting Intensifies in
Northwestern Pakistan
* No End in Sight to Violence and Suffering in Sudan
* Iraqi Civilians in Urgent Need of Assistance
* HIV/TB Co-infections Posses Health Battle on Two Fronts

D'ARTOIS
22 december 2008, 20:12
Laat ik beginnen met te zeggen dat er geen enkele internationale hulpgroep is waar ik zoveel respect voor heb als "Artsen Zonder Grenzen".

Toen de veelvraat Cordaid, de tientallen miljoenen euro's binnen haalde ten tijde van de Tsunami-ramp, nam MSF, artsen zonder grenzen, alleen een bescheiden deel en zeiden dat ze hieraan genoeg hadden voor hun projecten, die, hoe dan ook, meestal goed van de grond komen. Een club waar ik zonder bezwaren aan geef, ook al gebeurt er weleens een ongelukje m.b.t. tot gegijzelde artsen/hulpverleners. Voor mij zijn dit de mensen van de frontlinie, de medics, sanitäter, van de battlefields van de 3e wereld.

PollyCorrect
22 december 2008, 20:59
Laat ik beginnen met te zeggen dat er geen enkele internationale hulpgroep is waar ik zoveel respect voor heb als "Artsen Zonder Grenzen".

Toen de veelvraat Cordaid, de tientallen miljoenen euro's binnen haalde ten tijde van de Tsunami-ramp, nam MSF, artsen zonder grenzen, alleen een bescheiden deel en zeiden dat ze hieraan genoeg hadden voor hun projecten, die, hoe dan ook, meestal goed van de grond komen. Een club waar ik zonder bezwaren aan geef, ook al gebeurt er weleens een ongelukje m.b.t. tot gegijzelde artsen/hulpverleners. Voor mij zijn dit de mensen van de frontlinie, de medics, sanitäter, van de battlefields van de 3e wereld.

Respect, D'arty!

PollyCorrect
22 december 2008, 21:10
Artois, ik weet zeker dat dit artikel echter niet zo populair zal worden, want de Arme Pallies staan niet op nummer één. Niet eens op nummer negen. :oops:

evilbu
22 december 2008, 22:26
Toevallig ben ik net begonnen aan Marc Helsen's boek waarin hij allerlei gebieden bezoekt, vaak samen met mensen van Artsen zonder Grenzen. Hij beschrijft inderdaad schrijnende omstandigheden in Congo, Oeganda, Somalië,....
De mensen van AZG riskeren hun leven, en voelen zich vaak in feite uitgebuit door de regering van die landen, die op die manier in het zadel blijft doordat ze een deel van het humanitaire werk uit handen kunnen geven terwijl ze hun eigen zakken vullen.:|

Antoon
23 december 2008, 00:04
Artois, ik weet zeker dat dit artikel echter niet zo populair zal worden, want de Arme Pallies staan niet op nummer één. Niet eens op nummer negen. :oops:

Hoe durven ze. Jihad tegen AZG!

PollyCorrect
23 december 2008, 08:46
Hoe durven ze. Jihad tegen AZG!

Als je al die helden hoort die onder het mom van Pallie-help Israel gaan bashen, dan lijkt het nochthans dat de Palestijnen het monopolie hebben op het Menselijk Lijden, toch?

Antoon
23 december 2008, 11:40
Als je al die helden hoort die onder het mom van Pallie-help Israel gaan bashen, dan lijkt het nochthans dat de Palestijnen het monopolie hebben op het Menselijk Lijden, toch?

Pfff, je moet niet denken dat de mensen dit niet doorhebben, hoor?

Ik heb mij steeds weer afgevraagd waarom wij hier miljoenen aan hulp geven aan Palestina, terwijl die mensen er alleen maar terroristen mee opleiden en bomgordels en raketten mee produceren. Terwijl in de Arabische wereld veel meer geld voorhanden is, maar de sjeik van Dubai geeft zijn geld liever uit aan een massief gouden mini-auto voor zijn zoon dan om zijn Palestijnse 'broeder' te helpen.

Ons geld kan beter bij ons worden uitgegeven, aan de vierde wereld bijvoorbeeld. Moet er persé ontwikkelingshulp worden gegeven, stuur het geld dan maar naar hongerlijdende en zieke Afrikaanse bevolkingen die er massaal afsterven en die het zeer zeker veel meer nodig hebben dat die dikgevreten terroristen uit de Gaza.

Heb het echtig nooit begrepen.

D'ARTOIS
23 december 2008, 12:46
MSF-AZG is een club die niet naar politiek kijkt. Je antwoord Antoon, slaat wederom als een tang op ome Dirk.
De knetterende vlag van je avatar is de oorzaak van heel wat onrust in de wereld. Als symbool geen blijk van goede smaak.

PollyCorrect
23 december 2008, 14:25
Men kan echter wél politieke conclusies trekken uit het AZG MSF rapport ipv met oogkleppen (of keffies) rond te blijven lopen. Zie de hysterie omtrent 'zionisme' die hier ook welig tiert.

D'ARTOIS
23 december 2008, 18:27
Toevallig ben ik net begonnen aan Marc Helsen's boek waarin hij allerlei gebieden bezoekt, vaak samen met mensen van Artsen zonder Grenzen. Hij beschrijft inderdaad schrijnende omstandigheden in Congo, Oeganda, Somalië,....
De mensen van AZG riskeren hun leven, en voelen zich vaak in feite uitgebuit door de regering van die landen, die op die manier in het zadel blijft doordat ze een deel van het humanitaire werk uit handen kunnen geven terwijl ze hun eigen zakken vullen.:|

Dat valt niet te ontkennen. Een van de allergrootste problemen bij het verlenen van hulp in algemene zin in de ontwikkelingslanden is dat die hulp nagenoeg onmogelijk wordt gemaakt door de financiële eisen van de bureaucraten ter plekke. Daarom moet je met een schuin oog kijken naar wat de overheid op dat terrein doet - in de regel verdwijnt datb geld in de zakken der bureaucraten op voorwaarde dat het betrokken hulporgaan een goede waardering krijgt.

MSF-AZG staat hier vrijwel buiten. Ze komen daar waar geen politiek geengageerde hulporganisaties komen. Tenslotte hebben die alleen belang bij hun (zeer) goed betaalde bestuurdersbanen.
Cordaid is daar een goed voorbeeld van. Waty daar aan de pan blijft hangen zal niemand willen geloven.

PollyCorrect
23 december 2008, 18:46
... want kijk maar hoe ze van de honger sterven in het 'concentratiekamp' genaamd Gaza..

als je moed hebt natuurlijk, want het is érg hard hoor.

Hier een video van Gaza op 3/12/08:

http://www.road90.com/watch.php?id=dx7iNRR9Dw

D'ARTOIS
23 december 2008, 19:30
... want kijk maar hoe ze van de honger sterven in het 'concentratiekamp' genaamd Gaza..

als je moed hebt natuurlijk, want het is érg hard hoor.

Hier een video van Gaza op 3/12/08:

http://www.road90.com/watch.php?id=dx7iNRR9Dw

Weet je nou wat het meest frappante antwoord was op deze tube?

"Ik begrijp dat ze geen veranderingen willen want dan raken ze de controle over hun vrouwen kwijt."

Ga dat maar eens psychologisch verklaren.

Zodra Arabische vrouwen in een westers georiënteerde maatschappij komen, zetten ze hun mannen in de figuurlijke zin volkomen aan de dijk.
Allochtone Arabische meisjes/vrouwen passen zich veelal moeiteloos aan en zijn schijtziek (exc. le mot) van hun macho aanhang.
Ik weet dat uit eigen ervaring.

Ik moet wel zeggen dat Gaza er anno 2008 er stukken beter uitziet dan Gaza anno 1980.

PollyCorrect
23 december 2008, 21:17
Weet je nou wat het meest frappante antwoord was op deze tube?

"Ik begrijp dat ze geen veranderingen willen want dan raken ze de controle over hun vrouwen kwijt."

Ga dat maar eens psychologisch verklaren.

Zodra Arabische vrouwen in een westers georiënteerde maatschappij komen, zetten ze hun mannen in de figuurlijke zin volkomen aan de dijk.
Allochtone Arabische meisjes/vrouwen passen zich veelal moeiteloos aan en zijn schijtziek (exc. le mot) van hun macho aanhang.
Ik weet dat uit eigen ervaring.

Ik moet wel zeggen dat Gaza er anno 2008 er stukken beter uitziet dan Gaza anno 1980.
Inderdaad zéér interessant. Het viel me ook op.

En inderdaad: democratie betekent gelijkheid, en opleiding.
Die vrouwen die opleiding krijgen worden zelfstandig denkende wezens.
En d*t is precies het gevaar.

Ik heb bewondering voor de vrouwen die uit die onderdrukking komen, en vooral diegenen die ik persoonlijk ken, die hun LEVEN geven om hun dochtertjes een uitstekende opleiding te geven. NU begrijp ik een ietsje beter wat er aan de hand is. Thanks, D'Art.

PollyCorrect
23 december 2008, 21:20
Goeie video hé, D'Artois. Schrikken wel, want het zijn weer eens gruwelijke beelden.

Ik kan begrijpen dat 128 mensen deze draad openden en er maar 3 reageren.

PollyCorrect
24 december 2008, 23:00
Ondertussen is deze draad 155 x bekeken en maar 3 mensen hebben gereageerd.

Ik begrijp wel waarom. Zowel dit artikel als de video bewijzen dat de hysterie om Gaza, de Palestijnen, de arme terroristjes, de stoute zionisten, eigenlijk totaal gebaseerd zijn op leugens.

1) er is geen humanitaire crisis aan de gang in Gaza
2) er is geen honger in Gaza
3) er zijn in allerlei andere werelddelen véél ergere dingen gaande waar amper iemand aandacht voor heeft.

QED.

En dat die andere 152 lezers niets zeggen dat interpreteer ik als schaamte.

Dank voor uw stilte, Palestina Comité, Israel Boycotters, zionistenbashers.

D'ARTOIS
25 december 2008, 03:20
Ach dat Palestina Comité. Een stelletje schreeuwende pubers die er te laat achter zijn gekomen dat ze inmiddels rijp zijn voor het bejaardentehuis, de rest bestaat uit nakraaiers, als ze maar rotzooi kunnen trappen. Alleen maar politiek geblabla. Niemand die ze voor een centimeter serieus neemt.

maddox
25 december 2008, 04:03
Ik reageer hier niet, omdat de 10 ergste humanitarische crississen weergeven in het AzG lijstje stuk voor stuk politiek gecreerde miserie is.

En over Palestina heb ik mijn uitgesproken mening. Een gebied dat desondanks een blokkade van A) het land waar een belangrijke minderheid Paleontische idioten tegen vecht en B) een land waar in theorie geloofs en idiologische broeders de plak zwaaien, er toch in slaagt letterlijk met tonnen peperdure explosieven en huisvlijt raketten te gooien. daar moet je al bijna bewonderende minachtig voor hebben.
Langs de ene kant zijn er mensen die alles kwijt geraken omdat er over en weer geschoten/gebuldozerd word, en die toch blijven doorgaan. En langs de andere kant een groep hardcore debielen die in naam van Allah jonge mensen hersenspoelen en de dood injagen, om het conflict levend te houden. (niet dat Israël onschuldig is).

D'ARTOIS
25 december 2008, 11:56
Als we even naar het AZG gebeuren terugkeren dan weet je dat ze optreden tijdens en na conflicten van omvangrijke aard.
Dat de zwarte warlords deze club graag ziet komen is omdat ze dan zelf geen moeite hoeven te doen en, zoals al eerder in de loop van deze draad is aangehaald, ze met de eer gaan strijken die het AZG heeft verdiend.
Totdat Janjaweed (hashrokende shifta's uit de hoorn) ook AZG niet meer ongemoeid laat wat weer akelige gevolgen heeft voor de Darfur vluchtelingen.

En het houdt maar niet op. Zoiets als 80% van alle conflicten uit de agenda van AZG zijn Islam gerelateerd, met daarin verscholen politieke doeleinden.

PollyCorrect
25 december 2008, 15:57
Wow. Deze draad is 184 x geopoend en maar 3 * 4 mensen die reageren.

Ik geloof, D'Art, dat de wereldwijde conflicten die islam gerelateerd zijn nog wel hoger liggen dan die 80% van AZG. Zo'n gekke verhouding lijkt het me niet. En we hebben weinig tsunami's en andere natuurrampen van die omvang gehad de afgelopen 2 jaar, toch?

Geert C
25 december 2008, 18:49
Ondertussen is deze draad 155 x bekeken en maar 3 mensen hebben gereageerd.

Ik begrijp wel waarom. Zowel dit artikel als de video bewijzen dat de hysterie om Gaza, de Palestijnen, de arme terroristjes, de stoute zionisten, eigenlijk totaal gebaseerd zijn op leugens.

1) er is geen humanitaire crisis aan de gang in Gaza
2) er is geen honger in Gaza
3) er zijn in allerlei andere werelddelen véél ergere dingen gaande waar amper iemand aandacht voor heeft.

QED.

En dat die andere 152 lezers niets zeggen dat interpreteer ik als schaamte.
Inderdaad, plaatsvervangende schaamte. :|

Men kan echter wél politieke conclusies trekken uit het AZG MSF rapport ipv met oogkleppen (of keffies) rond te blijven lopen. Zie de hysterie omtrent 'zionisme' die hier ook welig tiert.
Al eens gelezen op de AZG website wat ze te zeggen hebben over Gaza of schrik dat je je politieke conclusies zou moeten bijstellen?

D'ARTOIS
26 december 2008, 11:08
@ Geert

Ik ben nog eens gaan rondneuzen op de site van AzG, maar niets over Gaza gevonden. Ook geen specifiek gepubliceerde artikelen, zoals over de massale verkrachtingen in Afrika, met name in de DRC, Angola, en Darfur.

roskam
26 december 2008, 11:54
Ik reageer hier niet, omdat de 10 ergste humanitarische crississen weergeven in het AzG lijstje stuk voor stuk politiek gecreerde miserie is.

En over Palestina heb ik mijn uitgesproken mening. Een gebied dat desondanks een blokkade van A) het land waar een belangrijke minderheid Paleontische idioten tegen vecht en B) een land waar in theorie geloofs en idiologische broeders de plak zwaaien, er toch in slaagt letterlijk met tonnen peperdure explosieven en huisvlijt raketten te gooien. daar moet je al bijna bewonderende minachtig voor hebben.
Langs de ene kant zijn er mensen die alles kwijt geraken omdat er over en weer geschoten/gebuldozerd word, en die toch blijven doorgaan. En langs de andere kant een groep hardcore debielen die in naam van Allah jonge mensen hersenspoelen en de dood injagen, om het conflict levend te houden. (niet dat Israël onschuldig is).

Wat vind je ervan dat Hamas in Gaza op Kerstdag de sharia heeft ingevoerd? Kruisigen, handen afhakken, zweepslagen, executie, het kan allemaal weer in 'jouw' Palestina.

De mensenrechtenorganisatie is verontrust [sic]

Zie bron (http://www.israelagainstterror.blogspot.com)

Middle East and Terrorism: Hamas enacts Islamic (Sharia) laws: Hand amputation, crucifixion, lashes

Hieronder een fragment uit de nieuwe islamitische wet door Hamas goedgekeurd voor Gaza.

'Een glaasje wijn drinken kost je 40 zweepslagen en drie maanden opsluiting", Vrolijk Kerstmis aan alle mensen van goede wil, schol!

Section 84 states that: "Whoever drinks wine, owns or produces wine will be punished with 40 lashes if he is Muslim, and anyone who drinks wine, or angers another person [with wine], or causes him distress when drinking wine in a public place, or goes to a public place while drunk, will be punished with no less than 40 lashes and imprisonment for the minimum of three months."

D'ARTOIS
26 december 2008, 12:34
De mutilatie cultuur; de cultuur der respektlozen - terug naar de vroege middeleeuwen. Jammerlijke mensen met een even jammerlijke religie, gecreëerd door een hallicunatoire kamelenjongen.
De allesvernietigende religie der horden.

roskam
26 december 2008, 13:03
De mutilatie cultuur; de cultuur der respektlozen - terug naar de vroege middeleeuwen. Jammerlijke mensen met een even jammerlijke religie, gecreëerd door een hallicunatoire kamelenjongen.
De allesvernietigende religie der horden.

Klopt. Voor een pintje drinken krijg je in Gaza sinds Kerstdag drie maanden gevangenisstraf en 40 zweepslagen, een hand afhakken daarentegen is wet en zaligmakend. Benieuwd of het Vlaams Palestina Komitee daar ook allemaal zo gelukkig mee is.

D'ARTOIS
26 december 2008, 13:07
Klopt. Voor een pintje drinken krijg je in Gaza sinds Kerstdag drie maanden gevangenisstraf en 40 zweepslagen, een hand afhakken daarentegen is wet en zaligmakend. Benieuwd of het Vlaams Palestina Komitee daar ook allemaal zo gelukkig mee is.

We geven ze eenvoudig met de zweep als we ze in de kroeg zien,toch?8-)

PollyCorrect
29 december 2008, 07:56
Maar gelukkig gaat deze draad juist NIET over gaza, want Gaza is voor MSF/AZG geen prioriteit wat betreft humanitaire crisis.