PDA

View Full Version : Amerikaanse revolutie 1775


no body
25 december 2008, 12:31
Wie o wie kan me uitleggen met welke reden juist de amerikaanse revolutie nu eigenlijk is ONSTAAN ?
Er zijn blijkbaar tegenstrijdige dingen die er worden gepubliceerd .
Iedereen is hier toch zo goed in geschiedenis oprakelen ...
Ik vertel later wel waarom ik dit zo belangrijk vind .

no body
25 december 2008, 12:40
Dit is 1 reden ,

Koning george III verbande de rente vrije onafhankelijke munt die de kolonie produceerde voor eigen gebruik, waardoor ze gedwongen werd geld te lenen van de centrale bank van engeland tegen rente .
Waardoor ze (de kolonie) meteen in schulden zat.

kelt
25 december 2008, 15:48
Ik heb ook begrepen dat het financiele (zoals in een andere bijdrage in deze draad) de spreekwoordelijke druppel was die de emmer deed overlopen,met de "Boston Tea party" als een uitdrukking van woede en verzet...

Het broeide eigenlijk al een tijdje,tenslotte waren de New England States al tamelijk volkrijk aan het raken,eerder mercantiel ingesteld,en konden ze eigenlijk geen eigen taksen,eigen strijdkrachten,eigen handelsovereenkomsten.....eigen internationale handel,organiseren zonder toestemming van de residerende gouverneur (veelal een komplete idioot met een pruik op)......



Eigenlijk heeft de Britse Kroon dit extreem onhandig aangepakt,die vroege Amerikanen,grotendeels van Britse- en Ierse afkomst waren niet voorbestemd om anti-Brits te worden.In wat nu canada is,zijn de zaken geheel anders verlopen bijvoorbeeld...blijkbaar waren de Britse bestuurderen daar van een ander kaliber....


Het is overigens dankzij de opofferingen van de Franse Vloot dat de land-successen van de Amerikaanse opstandelingen waarde kregen en hun nederlagen niet fataal waren!


(veel Amerikaanse burgers beseffen niet meer hoezeer de Fransen hen geholpen hebben,hoe bijvoorbeeld 80% van de Amerikaanse troepen van het Continentaal leger uitgerust waren met Franse musketten ,hoezeer de oppermachtige Britse vloot gehinderd werden in het ondersteunen van de Britse regimenten te lande omdat ze eerst die "Goddamned Frensies" moesten pakken ;) )

D'ARTOIS
25 december 2008, 15:57
Grosso modo klopt dit beeld wel. Vergeet ook niet de considerabele corruptie van de Engelsen. Interessant om dit eens uit te zoeken.

Metternich
25 december 2008, 16:54
Vergeet ook niet het Engelse handelsmonopolie dat verplicht werd ingesteld door de Engelse kroon.