PDA

View Full Version : Over "the point of no return" en wat bedenkingen


Groentje-18
27 december 2008, 21:14
Volgens sommige wetenschappers die menen een versnelling van het smelten te hebben waargenomen, is dit het geval.
Computermodellen hadden nochtans berekend dat deze versnelde smelting van het ijs pas tegen 2020 zou optreden.
Wetenschappers vreesden even dat de Noordpool deze zomer al ijsvrij kon zijn, maar de voorspelling is nu bijgesteld naar ergens rond 2020.

http://www.newscientist.com/article/dn16307-arctic-melt-20-years-ahead-of-climate-models.html

Volgens mij mogen we dit niet los zien van het feit dat er in ieder gebruikt klimaatmodel de CO2-emissie heel sterk werd onderschat, dit zowel nationaal als internationaal. Zelfs het minst erge scenario geschetst door het IPCC, zou de CO2-uitstoot van de wereld onderschatten. Bv bij het maken van goederen voor de bouw in België is ondertussen geweten dat veel meer CO2 vrijkomt dan men had ingecalculeerd.

Dankzij de economische crisis krijgt de aarde nu gelukkig even weer wat meer ademruimte.
Maar ik hoop dat de incentive om alles groener te maken ondanks de goedkopere energieprijzen wel nog blijft bestaan. Dit kan nu hand in hand gaan met economisch-gericht denken gezien een groene innovatie een impuls kan brengen aan investeringen in onze economie, die de economie weer op gang kan brengen. Ten tweede zijn alle goederen en diensten nu een pak goedkoper dan pakweg een jaar geleden, zodat zich voorbereiden op de toekomst nu ook minder kost.
Ik hoop dat de managers en regeringsleiders overal ter wereld de juiste beslissingen mogen maken in 2009. :-)

Tavek
27 december 2008, 23:14
Obama heeft goede voornemens voor het nieuwe jaar. Nu alleen zien of hij ze kan waarmaken, hij heeft iig al de juiste mensen in dienst genomen.

Daimanta
28 december 2008, 00:46
Wetenschappers vreesden even dat de Noordpool deze zomer al ijsvrij kon zijn, maar de voorspelling is nu bijgesteld naar ergens rond 2020.

Bang moeten we ze houden hè, anders werkt het trucje niet meer.

Sjaax
28 december 2008, 01:13
Is er al een cruise te boeken voor een tocht over de Noordpool?

:lol: Point of no return. :cheer:

kelt
28 december 2008, 20:14
Eigenlijk zou het positief zijn voor de economie,en zelfs voor het milieu (omdat de scheepvaart op zware fuel werkt) als de Noord-West- en de Noord-Oost passages lang open zouden zijn.

Dit jaar was het al korter dan vorig seizoen (en onbruikbaar voor commerciele doorvaart dus)..


"point-of-no-return" lijkt me een erg overdreven titel,het lijkt me eerder dat we over een bovenste dode punt heen zijn gegaan...on the way down.... :?

Dajjal
28 december 2008, 20:36
Nog altijd niet overtuigd van de Global Warming hetze....

Het klimaat is sinds de laatste kleine ijstijd weer aan het opwarmen, en ik ben er niet van overtuigd dat het "onze eigen fout" is wat nu gebeurt.

Ik zie eigenlijk een Mediterraan klimaat voor onze streken wel zitten :D

Pieke
29 december 2008, 11:47
de Point Of No Return bestaat niet Groentje, het Aards klimaat kan niet zo ontregeld worden dat er een runaway-effect ontstaat, genre Venus. Met dank aan de oceanen

Groentje-18
29 december 2008, 23:40
Er kan een punt bereikt worden waarop alles onomkeerbaar wordt, toch?

Sjaax
30 december 2008, 00:33
Er kan een punt bereikt worden waarop alles onomkeerbaar wordt, toch?Over ongeveer 5 mrd jaar wordt de zon een rode reus. Maar dat duurt dus nog wel even.

Pieke
30 december 2008, 10:55
Er kan een punt bereikt worden waarop alles onomkeerbaar wordt, toch?

er is een periode geweest dat de aarde een ijsklomp was, er is een periode geweest dat hier tropische temperaturen heerstte; Onomkeerbaar? Niet echt, met dank aan de 70% water

diminike
30 december 2008, 11:09
Er kan een punt bereikt worden waarop alles onomkeerbaar wordt, toch?

Op korte termijn mss, maar onomkeerbaar wil zeggen: nooit meer omkeerbaar.

Groentje-18
31 december 2008, 00:29
Ik gebruik de terminologie uit de literatuur. Dat leek me het duidelijkst.