PDA

View Full Version : Koerdische tv-zender in Turkije


Turkse Nederlander
2 januari 2009, 02:17
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/1/1/010109_koerdische_tvzender.html

De Turkse staatsomroep heeft een zender opgestart die 24 uur per dag in het Koerdisch gaat uitzenden. Een stap in de goede richting lijkt me. De volgende stap is de uitbreiding van onderwijs in het Koerdisch dat nu zeer beperkt is.

Turkse Nederlander
2 januari 2009, 03:01
Hier een uitzending van de nieuwe zender:

http://www.youtube.com/watch?v=MsdvhRUY1Ww

Erdogan houdt een toespraak in het Turks gedubbed in het Koerdisch (met Turkse ondertiteling). De meeste van jullie zullen er niets van verstaan. Hij beeindigt zijn toespraak met woorden in het Koerdisch.

Kallikles
2 januari 2009, 10:28
Dat is een zeer grote stap in de goede richting! Zoiets was niet zo lang geleden nog totaal ondenkbaar. Proficiat aan de heer Erdogan! Deze meneer verdient onze steun.

Jaani_Dushman
2 januari 2009, 14:47
Ik wil dit initiatief eerst nog het voordeel van de twijfel geven, maar het baart mij wel zorgen dat de Turkse staatsomroep hiervan de organisator is. Het is aan de Koerden zélf om eigen zenders op te richten.

Turkse Nederlander
2 januari 2009, 16:13
Ik wil dit initiatief eerst nog het voordeel van de twijfel geven, maar het baart mij wel zorgen dat de Turkse staatsomroep hiervan de organisator is. Het is aan de Koerden zélf om eigen zenders op te richten.

Dat lijkt me de volgende stap. Er zullen nog twee kanalen in twee andere Koerdische dialecten worden opgericht. Daarna zal er nog een Perzische en een Arabische zender de lucht in gaan.

Kallikles
2 januari 2009, 18:49
Dat lijkt me de volgende stap. Er zullen nog twee kanalen in twee andere Koerdische dialecten worden opgericht. Daarna zal er nog een Perzische en een Arabische zender de lucht in gaan.

Zeer goede intiatieven. Nu nog een zender in het Assyrisch. ;-)

Turkse Nederlander
2 januari 2009, 20:19
Zeer goede intiatieven. Nu nog een zender in het Assyrisch. ;-)
Volgens mij is dat ook een van de talen waarin uitgezonden gaat worden.

DEMOKRATOS
1 februari 2009, 09:20
Koerden hadden al tientallen zenders die in ballingschap uitzenden, zoals het Koerdische ROJ tv die in Denderleeuw uitzend. Het Turkse versie hiervan is gewoonweg om Europa te laten zien dat Turkije inzake mensenrechten verbeterd is. Als Turkije echt bereid is om een humane beleid te voeren, laat dan de prive zenders uitzenden in de taal die ze wensen, wat tot op heden nog altijd verboden is. Het Koerdische taal wordt in Turkije door 20 miljoen mensen gesproken, en die zul je met één zender niet sussen. De Koerdische partij PKK zend al 20 jaar geleden met Roj tv. Beetje laat van de Turken om de Koerden aan hun kant te trekken. Het is een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het Koerdische vraagstuk op te lossen.

evilbu
1 februari 2009, 20:27
Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal. :?

Turkse Nederlander
2 februari 2009, 00:34
Koerden hadden al tientallen zenders die in ballingschap uitzenden, zoals het Koerdische ROJ tv die in Denderleeuw uitzend. Het Turkse versie hiervan is gewoonweg om Europa te laten zien dat Turkije inzake mensenrechten verbeterd is. Als Turkije echt bereid is om een humane beleid te voeren, laat dan de prive zenders uitzenden in de taal die ze wensen, wat tot op heden nog altijd verboden is. Het Koerdische taal wordt in Turkije door 20 miljoen mensen gesproken, en die zul je met één zender niet sussen. De Koerdische partij PKK zend al 20 jaar geleden met Roj tv. Beetje laat van de Turken om de Koerden aan hun kant te trekken. Het is een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het Koerdische vraagstuk op te lossen.
Prive zenders in het Koerdisch is de volgende stap. Vandaag zag ik een Koerdische DTP politika keiharde uitspraken doen over Turkije op tv. Vroeger was dit niet mogelijk. Je moet wel eerlijk zijn Demokratos. Er is veel veranderd in Turkije. Veel Koerden in Turkije zijn blij met deze nieuwe zender.

Koerd
2 februari 2009, 19:48
Veel Koerden voelen zich net als een bedelaar die een koerdische zender als aalmoes krijgen. Dit lost de Koerdische kwestie niet op hoor, helemaal niet.

Er is juist niks veranderd in Turkije. Er worden nog altijd Koerden gefolterd, er is nog steeds geen vrijheid van meningsuiting, er zijn nog altijd Koerdische kinderen in de gevangenis waarvoor ze 60 jaar straf eisen omdat ze verdacht worden van PKK leden te zijn, er wordt elk jaar nog minstens een koerdische KIND vermoord of omvergereden door de turkse politie.. ik kan zo wel door blijven gaan. WAT is er veranderd?

Daarom vind ik het ook ironisch en grappig als ik erdogan tekeer zie gaan tegen israel. Jongen, er loopt al 30 jaar een oorlog in u eigen land met meer als 30 000 doden. Hoe hypocriet kan een mens zijn. Gewoon lachwekkend. Meneer erdogan, jij zegt dat hamas verkozen is door de palestijnen zelf.. Awel zo is DTP, die jij beschuldigt van terrorisme, ook door het Koerdische volk verkozen. (DTP= politieke tak van PKK)

lombas
2 februari 2009, 19:59
Waarom Erdogan dubben en dan in zijn eigen taal ondertitelen? Waarom niet gewoon in 't Koerdisch ondertitelen?

Turkse Nederlander
2 februari 2009, 22:36
Veel Koerden voelen zich net als een bedelaar die een koerdische zender als aalmoes krijgen. Dit lost de Koerdische kwestie niet op hoor, helemaal niet.

Er is juist niks veranderd in Turkije. Er worden nog altijd Koerden gefolterd, er is nog steeds geen vrijheid van meningsuiting, er zijn nog altijd Koerdische kinderen in de gevangenis waarvoor ze 60 jaar straf eisen omdat ze verdacht worden van PKK leden te zijn, er wordt elk jaar nog minstens een koerdische KIND vermoord of omvergereden door de turkse politie.. ik kan zo wel door blijven gaan. WAT is er veranderd?

Daarom vind ik het ook ironisch en grappig als ik erdogan tekeer zie gaan tegen israel. Jongen, er loopt al 30 jaar een oorlog in u eigen land met meer als 30 000 doden. Hoe hypocriet kan een mens zijn. Gewoon lachwekkend. Meneer erdogan, jij zegt dat hamas verkozen is door de palestijnen zelf.. Awel zo is DTP, die jij beschuldigt van terrorisme, ook door het Koerdische volk verkozen. (DTP= politieke tak van PKK)
Veel Koerden zien het ook als een stap in de goede richting en een erkenning van de Koerden. Ik heb zelf ook rondgekeken op het internet. De meningen zijn verdeeld. De PKK blaast nog steeds vrouwen en kinderen op en handelt in heroine etc. Zo kan ik ook doorgaan. De folteringen in Turkije zijn ZEER sterk gedaald. Denk je dat de EU waarnemers dit niet gemerkt zouden hebben? De DTP is wel gewoon toegestaan in Turkije, terwijl er duidelijke links met de terroristische PKK zijn. Zelfs als Turkije helemaal perfect is voor Koerden dan zul jij nog steeds zeuren. Geef toe dat Turkije veel beter voor de Koerden is dan vroeger.

De helft van de Koerden geeft nog altijd zijn stem aan Erdogan. Dat betekent toch dat veel Koerden hem goed vinden.

Ik ben het er trouwens mee eens dat Erdogan zich niet met Israel moet bemoeien.

Turkse Nederlander
3 februari 2009, 01:49
Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.

willem1940NLD
3 februari 2009, 02:09
Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.Jaja, ons naar Turkije sturen en zelf lekker hier blijven zeker?
Als er aan Turkije iets goeds was zat jij nou daar en niet hier.

8-)

Metternich
3 februari 2009, 02:12
Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal. :?De taal aan het hof van het Ottomaanse Rijk was trouwens grotendeels Perzisch. Zoals de taal aan veel Duitse hoven vroeger Frans was.

willem1940NLD
3 februari 2009, 03:25
Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal. :?Werkelijk in die talen of alleen maar gebruikmakend van zulk alfabet? Turkije heeft nog niet zeer lang een Latijns alfabet.

Koerd
4 februari 2009, 12:31
Veel Koerden zien het ook als een stap in de goede richting en een erkenning van de Koerden. Ik heb zelf ook rondgekeken op het internet. De meningen zijn verdeeld. De PKK blaast nog steeds vrouwen en kinderen op en handelt in heroine etc. Zo kan ik ook doorgaan. De folteringen in Turkije zijn ZEER sterk gedaald. Denk je dat de EU waarnemers dit niet gemerkt zouden hebben? De DTP is wel gewoon toegestaan in Turkije, terwijl er duidelijke links met de terroristische PKK zijn. Zelfs als Turkije helemaal perfect is voor Koerden dan zul jij nog steeds zeuren. Geef toe dat Turkije veel beter voor de Koerden is dan vroeger.

De helft van de Koerden geeft nog altijd zijn stem aan Erdogan. Dat betekent toch dat veel Koerden hem goed vinden.

Ik ben het er trouwens mee eens dat Erdogan zich niet met Israel moet bemoeien.
Da kan goed zijn da er bepaalde Koerden dat zien als een stap in de goede richting. Maar er zijn ook miljoenen Koerden die Rojtv blijven kijken. En terecht! De pkk blaast vrouwen op? Bron! En geen o zo objectieve turkse bron.

Jongen, weet jij hoe veel DTP leden er gevangen zitten? En natuurlijk zijn er lings met de PKK. Ik snap jullie niet he. ENerzijds wil je dat de oorlog stopt (hoop ik), waarvoor er diaoloog nodig is en de oplossing aan de hand van politiek dient opgelost te worden. Er wordt dan een politieke partij opgericht, de DTP, en dan gaan jullie die beschuldigen van terrorisme?? Logica?


En weet je waarom de Koerden stemmen voor AKP (=erdogan)? Omdat hij de Islam misbruikt om aan de macht te blijven, én omdat hij gratis voedsel en houtskool uitdeelt aan arme en hongerige Koerden. EN DAT HEB IK MET MIJN EIGEN OGEN GEZIEN.


Trouwens, turkije blijft erop los folteren. Bezoek maar eens de gevangenis van Amed (oftewel Diyarbakir) en dan weet je wat ik bedoel.

Kijk trouwens wat ik tegenkwam laatst op het Inet

LEIDEN - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Turkije veroordeeld wegens de vijfjarige opsluiting van een tiener. Oktay Güveç (Koerd), die vandaag 28 jaar is en sinds 2002 in België leeft als politiek vluchteling, krijgt van de Turkse staat 45.000 euro toegewezen.

Marteling

Güveç werd van zijn 15de tot zijn 20ste opgesloten als een volwassene omdat hij lid zou geweest zijn van de Koerdische Arbeiderspartij PKK. Hij kreeg naar eigen zeggen elektroshocks toegediend, werd af en toe blootgesteld aan een soort waterkanon en kreeg slagen op zijn voeten. Daarenboven was hij niet aanwezig op zeker 14 van de 30 hoorzittingen van zijn eerste en tweede proces.

Source: AFP
En ten slotte

Als Turkije de Koerden geeft waar ze recht op hebben (vrijheids van meningsuiting, onderwijs in eigen taal, culturele rechten,...) en de PKK stopt niet met oorlog voeren, awel dan zal ik een anti PKKer zijn!

Koerd
4 februari 2009, 12:32
Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.

Gelukkig kom ik jaarlijks in KOerdistan. Jij? Ooit geweest in het oosten van u land? Wan, Mardin, Amed, Sirnax, Bitlis,? Dacht het niet

liberalist_NL
4 februari 2009, 13:12
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/1/1/010109_koerdische_tvzender.html

De Turkse staatsomroep heeft een zender opgestart die 24 uur per dag in het Koerdisch gaat uitzenden. Een stap in de goede richting lijkt me. De volgende stap is de uitbreiding van onderwijs in het Koerdisch dat nu zeer beperkt is.

Stap in de goede richting, inderdaad. ;-)

DEMOKRATOS
4 februari 2009, 18:23
De zender die geopend is door de Turkse staat, zend meer Turks uit dan in het Koerdisch, dan wordt het nog slecht vertaald. Meestal zijn het nog Turkse film's met een slechte Koerdisch nog even snel vertaald, net als een vluchteling die hier Nederlands spreekt : ) Zelf ben ik net als onze collega Koerd zelf ook van Koerdische orgine, en ben ook van mening dat we geen behoeften hebben aan een door Turkije opgerichte tv-zender. Deze zender zal de Koerdische vraagstuk zker niet oplossen. De Koerdische kwestie is meer dan alleen maar een zender. Turkse staat moet de Koerdische taal erkennen, wat nu niet het geval is. Eerst en vooral willen we vredig samenleven in Turkije zonder dat we worden gefolterd, we willen onze Koerdische nieuwjaar (Newroz) vieren zonder dat Turkije dit verstoord met zijn legertroepen en deze feest tot een bloedbad eindigd. Kortom Koerden willen een menswaardig bestaan. Koerden willen vrede. Terwijl uw regering de Koerden blijft ontkennen, zend Roj tv dit maand zijn 15 jaar, beetje laat van die Toerken om de Koerden aan hun kant te trekken. Koerden zijn geen bedelaars, maar martelaars die tegen jullie ontkenningspolitiek strijd voert. Koerden leefden al duizenden jaren voordat de Turken van Mongolie naar het Midden-Oosten kwamen, met hun barbaarsheid, kijk maar naar de geschiedenisboeken, en die zijn niet geschreven door Koerden! Je zit heel de forum over de rechten van de Koerden bezig beste Turkse Nederlander, laat de Koerden maar praten als ze efectief zijn rechten hebben, in plaats van hier zowat uit te kramen, Turkije is helemaal geen democratisch land, verre van. In Turkije is anders zijn al genoeg om eens goed gefolterd te worden.

liberalist_NL
4 februari 2009, 18:27
De zender die geopend is door de Turkse staat, zend meer Turks uit dan in het Koerdisch, dan wordt het nog slecht vertaald. Meestal zijn het nog Turkse film's met een slechte Koerdisch nog even snel vertaald, net als een vluchteling die hier Nederlands spreekt : ) Zelf ben ik net als onze collega Koerd zelf ook van Koerdische orgine, en ben ook van mening dat we geen behoeften hebben aan een door Turkije opgerichte tv-zender. Deze zender zal de Koerdische vraagstuk zker niet oplossen. De Koerdische kwestie is meer dan alleen maar een zender. Turkse staat moet de Koerdische taal erkennen, wat nu niet het geval is. Eerst en vooral willen we vredig samenleven in Turkije zonder dat we worden gefolterd, we willen onze Koerdische nieuwjaar (Newroz) vieren zonder dat Turkije dit verstoord met zijn legertroepen en deze feest tot een bloedbad eindigd. Kortom Koerden willen een menswaardig bestaan. Koerden willen vrede. Terwijl uw regering de Koerden blijft ontkennen, zend Roj tv dit maand zijn 15 jaar, beetje laat van die Toerken om de Koerden aan hun kant te trekken. Koerden zijn geen bedelaars, maar martelaars die tegen jullie ontkenningspolitiek strijd voert. Koerden leefden al duizenden jaren voordat de Turken van Mongolie naar het Midden-Oosten kwamen, met hun barbaarsheid, kijk maar naar de geschiedenisboeken, en die zijn niet geschreven door Koerden! Je zit heel de forum over de rechten van de Koerden bezig beste Turkse Nederlander, laat de Koerden maar praten als ze efectief zijn rechten hebben, in plaats van hier zowat uit te kramen, Turkije is helemaal geen democratisch land, verre van. In Turkije is anders zijn al genoeg om eens goed gefolterd te worden.

Probleem voor Erdogan is dat hij erg afhankelijk is van Koerdische stemmen (of Berg-Turken, plattelandsturken). Zijn Islamistische agenda is belangrijker voor hem dan zijn Turks nationalisme.

DEMOKRATOS
4 februari 2009, 18:39
Probleem voor Erdogan is dat hij erg afhankelijk is van Koerdische stemmen (of Berg-Turken, plattelandsturken). Zijn Islamistische agenda is belangrijker voor hem dan zijn Turks nationalisme.


Het gaat hier over Turkse Islam, dit is niet gelijk elders. Veel Turken geloven dat Kerdogan de nieuwe verlosser, de nieuwe Messias is. Echte Koerden zullen niet op deze extremist stemmen! Hij misbruikt de Islam om zijn laffe strijd te rechtvaardigen. Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden... Turkije moet zich maar aansluiten bij Afrika, want daar hoort die thuis...

Turkse Nederlander
4 februari 2009, 23:52
Het gaat hier over Turkse Islam, dit is niet gelijk elders. Veel Turken geloven dat Kerdogan de nieuwe verlosser, de nieuwe Messias is. Echte Koerden zullen niet op deze extremist stemmen! Hij misbruikt de Islam om zijn laffe strijd te rechtvaardigen. Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden... Turkije moet zich maar aansluiten bij Afrika, want daar hoort die thuis...
Wat een onzin zeg. Wie gelooft dat Erdogan de verlosser is? Ik kan hetzelfde zeggen over Ocalan die meteen zijn aanhangers verraadde op het moment dat hij gevangen werd genomen. Zal ik wat vertellen over de achterlijke Koerdische aga cultuur? Of de eerwraak dat veel voorkomt onder Koerden?

Je kunt Turken wel zwart maken maar daar trappen de Europeanen niet in. Europeanen kennen ons inmiddels goed door onze talloze onderlinge contacten. De Europeaan weet inmiddels dat Turken goede vriendelijke hardwerkende mensen zijn.

Laten we elkaar niet zwart maken. In feite willen we beiden hetzelfde: een rechtvaardig Turkije met gelijke rechten voor iedereen waarbij de Koerdische identiteit beschermd wordt.

willem1940NLD
5 februari 2009, 01:38
Wat een onzin zeg. Wie gelooft dat Erdogan de verlosser is? Ik kan hetzelfde zeggen over Ocalan die meteen zijn aanhangers verraadde op het moment dat hij gevangen werd genomen. Zal ik wat vertellen over de achterlijke Koerdische aga cultuur? Of de eerwraak dat veel voorkomt onder Koerden?

Je kunt Turken wel zwart maken maar daar trappen de Europeanen niet in. Europeanen kennen ons inmiddels goed door onze talloze onderlinge contacten. De Europeaan weet inmiddels dat Turken goede vriendelijke hardwerkende mensen zijn.

Laten we elkaar niet zwart maken. In feite willen we beiden hetzelfde: een rechtvaardig Turkije met gelijke rechten voor iedereen waarbij de Koerdische identiteit beschermd wordt.Eigenlijk ben ik iets nieuwsgieriger naar een reactie van jou op deze regels: .... Hij steunt elke vorm van Moslim extremisme, is ook aanhanger van Hamas, en Hezbollah. Is al meermaals bij Ahmednejad (Iran) geweest. En zoiets wilt zich aansluiten bij de Eu. jahh alleen maar om Europa uit te melken, net als Bulgarije en al dei oostbloklanden ....

DEMOKRATOS
5 februari 2009, 09:04
Als de Koerden Ocalan zien als held, kan geen enkele Turk ons dat tegenhouden. Ik zie Abdullah Ocalan als iemand die opkwam tegen de onrecht dat het Koerdische volk werd en wordt aangedaan. Dankzij hem zijn wij vandaag wat we moeten zijn. Dankzij hem zijn we trots dat we Koerden zijn. Hij heeft ons zelfrespect teruggegeven wat door Turkse staat was zoek geraakt. Koerden zijn net als de Indianen in Amerika de oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije, maar worden gewoonweg uitgebuit door de uit Azie overgewaaide Mongolen. Dankzij Abdullah Ocalan zijn strijd zijn er op de dag van vandaag inzake mensenrechten beetje voorruitgang. Dankzij zijn strijd is er vandaag een Koerdische zender. Natuurlijk is dit niet voldoende om de Koerdische vraagstuk op te lossen. Koerden willen hun kinderen hun eigen taal op school onderwijzen, wat op de dag van vandaag nog altijd verboden is. Helaas zijn we zodanig geasimilleerd dat we onze eigen taal niet kennen.... Hoe kan een mens zonder cultuur, zonder taal leven?? Hoe hebben jullie ons decenia's lang de mond gesnoerd! Schaam U. Hier is democratie, alles wat ik hier schreef, daar krijg ik in Turkije een proces aan mijn been. Dat weet ge goed genoeg! Turkije, een mooi land, Maar ondemocratisch....voor mensen die geen Turk zijn, of opkomen voor de anderen....

Koerd
5 februari 2009, 13:03
Wat een onzin zeg. Wie gelooft dat Erdogan de verlosser is? Ik kan hetzelfde zeggen over Ocalan die meteen zijn aanhangers verraadde op het moment dat hij gevangen werd genomen. Zal ik wat vertellen over de achterlijke Koerdische aga cultuur? Of de eerwraak dat veel voorkomt onder Koerden?

.


Ocalan was verdoofd op dat moment, dus da argument zou ik er echt nie bijhalen turk.

En Ocalan zijn eerste stap was streven naar de val van het feodalisme en aga cultuur onder de Koerden.

Voor mij part haal jij de aga cultuur of eerwraak onder koerden erbij. Niemand die daar meer tegen is als mij! Wij, Koerden, staan open voor kritiek. Kunnen wij niet over de TUrken zeggen toch? (Ik moet plots denken aan doodsbedreigen van Orhan Pamuk?)

Samuray
5 februari 2009, 15:33
Ocalan was verdoofd op dat moment, dus da argument zou ik er echt nie bijhalen turk.

En Ocalan zijn eerste stap was streven naar de val van het feodalisme en aga cultuur onder de Koerden.

Voor mij part haal jij de aga cultuur of eerwraak onder koerden erbij. Niemand die daar meer tegen is als mij! Wij, Koerden, staan open voor kritiek. Kunnen wij niet over de TUrken zeggen toch? (Ik moet plots denken aan doodsbedreigen van Orhan Pamuk?)
Doe ook deze bij:
vrouwenbesnijdenis...
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vrouwenbesnijdenis+koerden&btnG=Google+zoeken&meta=
ik dacht dat dit alleen in Afrika voorkwam, maar Koerden kennen er blijkbaar ook wat van.

Fiere Jood
5 februari 2009, 16:50
Ik ken de geschiedenis niet tussen Turken en Koerden dus kan ik geen commentaar geven.Over Erdogan wil ik iets kwijt : door een uitspraak van hem hebben liefst 415.000 toeristen hun vakantie naar Turkije geannuleerd.

liberalist_NL
5 februari 2009, 17:15
Ik ken de geschiedenis niet tussen Turken en Koerden dus kan ik geen commentaar geven.Over Erdogan wil ik iets kwijt : door een uitspraak van hem hebben liefst 415.000 toeristen hun vakantie naar Turkije geannuleerd.

De man graaft Turkije z'n graf.

evilbu
5 februari 2009, 20:49
Als de Koerden Ocalan zien als held, kan geen enkele Turk ons dat tegenhouden. Ik zie Abdullah Ocalan als iemand die opkwam tegen de onrecht dat het Koerdische volk werd en wordt aangedaan. Dankzij hem zijn wij vandaag wat we moeten zijn. Dankzij hem zijn we trots dat we Koerden zijn. Hij heeft ons zelfrespect teruggegeven wat door Turkse staat was zoek geraakt. Koerden zijn net als de Indianen in Amerika de oorspronkelijke bewoners van het huidige Turkije, maar worden gewoonweg uitgebuit door de uit Azie overgewaaide Mongolen..
Ik denk dat dat toch enige nuancering verdient. Er zou een moment geweest zijn in het verleden waarin veel Koerden die Ottomaanse overheersing door geloofsgenoten niet zo erg vonden, en zelfs met hen samenspanden tegen de Armeniers en vrij recent nog tegen de Assyriërs. Hetzelfde zou trouwens gelden voor de Armeniërs die nu de Grieken als "vriendjes" beschouwen maar die net zo goed zelfs te lijden hadden onder assimilatiepolitiek van de Byzantijnse keizer.:|

evilbu
5 februari 2009, 20:55
Werkelijk in die talen of alleen maar gebruikmakend van zulk alfabet? Turkije heeft nog niet zeer lang een Latijns alfabet.
Geen slechte vraag, voor zover ik het boek begrijp: Arabische en Perzische woorden in het Arabisch schrift, en Mongoolse woorden in het Mongoolse schrift (van de tussenperiode, tussen de Seltsjoeken en de Ottomanen)