PDA

View Full Version : Libanon mengt zich in de strijd...


diminike
8 januari 2009, 08:05
By Allyn Fisher-Ilan

JERUSALEM (Reuters) (http://www.reuters.com/article/newsOne/idUSTRE5053R720090108) - At least four rockets fired from Lebanon exploded in northern Israel on Thursday, wounding two people, police and medics said, in an attack likely linked to Israel's offensive against Hamas Islamists in the Gaza Strip.

It was not immediately clear whether Lebanon's Hezbollah guerrillas, against whom Israel fought a 2006 war, or Palestinians fired the rockets in an attack that presented a new challenge to Israeli leaders waging a 13-day-old Gaza campaign.

Israeli forces have been on high alert in the north fearing that Hezbollah could send rocket salvoes into northern Israel as they did in the 2006 conflict and lend support to Hamas and the Gaza Strip's 1.5 million inhabitants.

Shi'ite Hezbollah has not opened fire in the 13 days since Israeli forces started bombarding the Gaza Strip to the south of Israel with the declared aim of halting rocket attacks from the Hamas-ruled territory.

Palestinian groups in Lebanon have also been known to fire rockets. The rockets launched on Thursday hit the Israeli resort town of Nahariya and three other locations and officials ordered schools closed and advised residents to stay in shelters.

In June 2007, Palestinians in Lebanon fired two rockets that hit near the Israeli town of Kiryat Shmona.

Israeli warplanes bombed targets across the Gaza Strip on Thursday and tanks advanced on Palestinian guerrillas as U.S. backing for a truce proposal raised expectations of an end to the offensive.

Residents in Gaza described the overnight bombardments to the east of the city as among the heaviest in the offensive. In the south of the territory a phalanx of tanks advanced closer to the town of Khan Younis, witnesses said.

Although Israel pressed on with the offensive, it said it accepted the "principles" of a European-Egyptian ceasefire proposal. The United States urged Israel to study the plan.

"We believe a ceasefire is necessary," said U.S. Secretary of State Condoleezza Rice.

Fiere Jood
8 januari 2009, 09:53
Ik geloof dat het eerder een provocatie was.
Ik geloof niet in een Hezbolah aanval,al weet men nooit.

Red_Dog
8 januari 2009, 10:05
Het zou me niet verbazen nochtans.

Fiere Jood
8 januari 2009, 10:17
De Belgische blauwhelmen zijn daar nog aanwezig.

Red_Dog
8 januari 2009, 10:33
Enkel als ontmijners dacht ik (Wel een klein deel om de ontmijners te beschermen), maar niet als vredesmacht.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 11:13
De Belgische blauwhelmen zijn daar nog aanwezig.

Er zijn daar al decennia blauwhelmen. Dat heeft Hezbollah nooit tegengehouden.

Fiere Jood
8 januari 2009, 11:17
Er zijn daar al decennia blauwhelmen. Dat heeft Hezbollah nooit tegengehouden.


Die zijn verdubbeld sinds de laatste oorlog.

manta
8 januari 2009, 11:30
Ik geloof dat het eerder een provocatie was.
Ik geloof niet in een Hezbolah aanval,al weet men nooit.

Mss ruiken ze hun kans nu hamas zo goed als op de knieën zit ...:?

Steben
8 januari 2009, 11:32
Zijn die aanvallen niet voornamelijk van Palestijnse paramilitaire groepen in Libanon? Hezbollah =/= Palestijnen.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 11:43
Die zijn verdubbeld sinds de laatste oorlog.

Twee keer niets is nog altijd niets. Die VN-vredesmacht heeft nooit zijn mandaat vervuld.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 11:44
Zijn die aanvallen niet voornamelijk van Palestijnse paramilitaire groepen in Libanon? Hezbollah =/= Palestijnen.

Men moet inderdaad eerst maar eens zien om wat het hier precies gaat. De Palestijnse organisaties in Libanon zijn echter niet echt meer slagkrachtig.

Fiere Jood
8 januari 2009, 12:30
Abu Jah Jah wil meestrijden in het gevecht tegen Israel,Geert Hoste : "Sinds wanneer heeft ie een Playstation ?"

manta
8 januari 2009, 13:26
Abu Jah Jah wil meestrijden in het gevecht tegen Israel,Geert Hoste : "Sinds wanneer heeft ie een Playstation ?"

Vanochtend hoorde ik op de radio enkel interviews met Antwerpse "jongeren" ...
Blijkbaar staan ze te springen om mee te gaan vechten en zelfs met plezier te sterven ... Ik neem aan dat dit een vorm van solidariteit onder moslims is , mss zit daar de reden van de raketaanvallen vanuit Libanon ...Indien ze niets doen verliezen ze steun van moslims wereldwijd ...

Steben
8 januari 2009, 13:37
Ik neem aan dat dit een vorm van solidariteit onder moslims is , mss zit daar de reden van de raketaanvallen vanuit Libanon ...Indien ze niets doen verliezen ze steun van moslims wereldwijd ...

Je kent dus de redenen niet van de huidige escalatie?
Koetjes en kalfjes dan maar?

manta
8 januari 2009, 13:59
Je kent dus de redenen niet van de huidige escalatie?


Jij kent ze wel ???:?

Steben
8 januari 2009, 14:25
Jij kent ze wel ???:?

ongeveer.
Hamas is raketten beginnen afvuren met als aanleiding de geleidelijke verbreking door Israel van het Israelisch-Hamas bestand. Dat bestand bevatte onder meer de garantie dat de grenzen rond de Gaza open zouden zijn.

manta
8 januari 2009, 14:36
ongeveer.
Hamas is raketten beginnen afvuren met als aanleiding de geleidelijke verbreking door Israel van het Israelisch-Hamas bestand. Dat bestand bevatte onder meer de garantie dat de grenzen rond de Gaza open zouden zijn.

Ik had het over de mogelijke deelname van Hzbollah in het conflict ;-)
Zij zouden degenen zijn die deze raketten hebben , dus is het aannemelijk dat zij ze ook hebben afgeschoten .
Mij lijkt het tactisch niet slim om op deze moment zo'n dingen te doen , zeker niet als je ziet hoe de wereldwijde opinie nu een licht anti-Israelstandpunt inneemt ...
De enige reden is dus volgens mij dezelfde als de reden dat die jonge gast in Antwerpen heeft om mee te willen gaan strijden ...:?

Steben
8 januari 2009, 15:05
Ik had het over de mogelijke deelname van Hzbollah in het conflict ;-) Zij zouden degenen zijn die deze raketten hebben , dus is het aannemelijk dat zij ze ook hebben afgeschoten.

Hezbollah heeft dacht ik andere vorm dan eenmalig 4 kleine raketten... Ik zie er dus ook tot nader order niet Hezbollah (dat zijn geen palestijnen) achter.
Israel zelf overigens deelt deze mening blijkbaar.


Mij lijkt het tactisch niet slim om op deze moment zo'n dingen te doen , zeker niet als je ziet hoe de wereldwijde opinie nu een licht anti-Israelstandpunt inneemt ... De enige reden is dus volgens mij dezelfde als de reden dat die jonge gast in Antwerpen heeft om mee te willen gaan strijden ...:?

Als het nog lang aansleept, zie ik wel een escalatie mogelijk hoor waarbij een monsterverbond tussen Palestijnse groepen en Hezbollah niet uit te sluiten valt. De bedoelde "Deterrency capacity" van Israel zou wel eens sneller kunnen dalen dan stijgen.

kilgore
8 januari 2009, 15:08
Israël kan hezbollah en hamas gemakkelijk aan.Kunnen militair gemakkelijk platgewalst worden.:-D

Steben
8 januari 2009, 15:11
Israël kan hezbollah en hamas gemakkelijk aan.Kunnen militair gemakkelijk platgewalst worden.:-D

Waarom doen ze dat dan niet?
(hint: er bestaat geen klaargemaakt vlak slagveld zonder steden en burgers.)

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 15:39
ongeveer.
Hamas is raketten beginnen afvuren met als aanleiding de geleidelijke verbreking door Israel van het Israelisch-Hamas bestand. Dat bestand bevatte onder meer de garantie dat de grenzen rond de Gaza open zouden zijn.

De grenzen waren ook open voor hulpgoederen (wel niet voor wapens, maar dat was dan ook niet afgesproken).

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 15:40
Waarom doen ze dat dan niet?
(hint: er bestaat geen klaargemaakt vlak slagveld zonder steden en burgers.)

Omdat Israel - in tegenstelling tot Hamas en Hizbollah - wil proberen om de burgerbevolking te ontzien.

kilgore
8 januari 2009, 15:44
Hezbollah kan ook nog een beurt krijgen.Israel kan de tegenstander altijd oneindig meer schade toebrengen dan de tegenstander aan Israel.

Steben
8 januari 2009, 16:01
Omdat Israel - in tegenstelling tot Hamas en Hizbollah - wil proberen om de burgerbevolking te ontzien.

precies.
Met als gevolg: Israel kan moeilijk Hamas en Hezbollah vernietigen.

Steben
8 januari 2009, 16:02
De grenzen waren ook open voor hulpgoederen (wel niet voor wapens, maar dat was dan ook niet afgesproken).

U weet maar al te goed dat het niet zo simpel gesteld kan worden. Daarenboven was er ook anti-hamas activiteit.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 16:03
U weet maar al te goed dat het niet zo simpel gesteld kan worden. Daarenboven was er ook anti-hamas activiteit.

En ondertussen stuurde Hamas doodleuk duizenden raketten af op Israel.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 16:04
precies.
Met als gevolg: Israel kan moeilijk Hamas en Hezbollah vernietigen.

Valt nog te bezien.

Steben
8 januari 2009, 16:06
En ondertussen stuurde Hamas doodleuk duizenden raketten af op Israel.

Maar neen, die raketten zijn er juist gekomen vlak voor het offensief, dat daar dan weer een gevolg op was.
Hamas heeft weldegelijk een pauze ingelast.

Jozef Ostyn
8 januari 2009, 16:15
Maar neen, die raketten zijn er juist gekomen vlak voor het offensief, dat daar dan weer een gevolg op was.
Hamas heeft weldegelijk een pauze ingelast.


Het spijt mij, maar dat is niet juist.

Wel is juist dat Hamas de intensiteit van zijn beschietingen recent verhoogde.

DenDane
8 januari 2009, 17:05
Vanochtend hoorde ik op de radio enkel interviews met Antwerpse "jongeren" ...
Blijkbaar staan ze te springen om mee te gaan vechten en zelfs met plezier te sterven ... Ik neem aan dat dit een vorm van solidariteit onder moslims is ,

Waar kan men geld storten voor de vliegtuigtickets ?

Steben
8 januari 2009, 17:07
Waar kan men geld storten voor de vliegtuigtickets ?

Palestijnen kregen een tijd lang Israelische subsidies om naar bv. hier te komen.

kelt
8 januari 2009, 18:43
ha.....de twee-fronten oorlog.......:?


Even,heel even,dacht ik, dat het IDF een methode had gevonden om enkel jonge mannetjes gekleed in zwarte pakken te doden,eerlijk gezegd ,Hamas is een echte kanker in de Palestijnse beweging en moet op een of andere manier "ontmand" worden...

Ondertussen zien we zelfs gemechaniseerde houwitsers in gebruik tegen Gaza stad....niet echt een wapen voor "streetfighting",maar eerder een goedkope blockbuster,het wapen van de onverschillige bureaugeneraal die niks nieuws meer kan bedenken....


Een opgevulde kussensloop met wat rode kleurstof wordt ondertussen het symbool van afgemaakte kinderen bij demonstraties wereldwijd......


Op 20 januari treedt President Obama aan,mijn gok is dat deze israelische "aktie" voor die tijd zal gedaan zijn......met als resultaat dat de haat tegen Israel goed gecultiveerd is,en grondig bemest.....


En een nieuwe generatie jonge gefrustreerde mannetjes zal opgroeien in dat open riool Gaza...... :?


Midden-Oosterlingen,zie ze bezig,ze voeren oorlogen die tot oorlogen leiden die tot oorlogen leiden die tot...... :-(

Gforce
8 januari 2009, 19:00
Pff,... En het grappige aan heel deze historie is de vergelijking met Noord-Ierland. Daar zit(zat) Pailsey met de mannen van Sinn Féin in een coalitie samen te regeren nu. Al die doden, bomaanslagen en dat menselijk leed voor niks, en zo zal het ook Israël en Palestina op lange termijn vergaan.

Ge zou de marsmannekes bijna gaan smeken om ons ne keer aan te vallen, dat die interne stammentwisten mogen ophouden...

Demosthenes
8 januari 2009, 19:26
precies.
Met als gevolg: Israel kan moeilijk Hamas en Hezbollah vernietigen.

Israël beschikt over de middelen om desnoods filet americain van die twee te
maken, op nen halve dag als het moet.
Deze operatie zou veel burgerslachtoffers maken en omwille van het feit dat de israëli ontwikkelde mensen zijn doen ze dit niet.

Rr00ttt
8 januari 2009, 21:53
Israël beschikt over de middelen om desnoods filet americain van die twee te
maken, op nen halve dag als het moet.
Deze operatie zou veel burgerslachtoffers maken en omwille van het feit dat de israëli ontwikkelde mensen zijn doen ze dit niet.

Je hebt gelijk hoor, maar ik wil er nog een zin aan toevoegen.

"Spijtig genoeg zal dat op termijn tot hun eigen ondergang leiden."

Het is erg maar volgens mij wel waar. Uitgezonderd de VS kiest de rest van de wereld de facto partij voor de religieuze gekken. Al is het maar om dat ze ervoor pleiten om een onduldbaar status quo verder te zetten.

(Welk land kan blijven 'dulden' dat er om de haverklap raketten op hen worden afgeschoten? Al zijn dan de aantallen slachtoffers (omdat ze nog geen betere wapens hebben) voorlopig nog 'beperkt'.)

Zodra de VS hun steun opzegt (wat volgens mij vroeg of laat wel moet gebeuren) of ze een desastreuze politieke keuze maken is het met hen gedaan. Zelfs als dat niet gebeurd zijn de demografische ontwikkelingen in Israel zelf onrustwekkend.

Daarom dat ik denk dat de enige overlevingskans van Israel op termijn erg 'onontwikkelde' keuzes zijn.