PDA

View Full Version : Ex libris


Metternich
14 januari 2009, 15:34
Een ex libris is een eigendomskenmerk (een klein plaatje) dat voorin een boek wordt geplakt, gestempeld of gestanst. Het wordt ook wel boekmerk genoemd. Ex libris is Latijn en betekent: uit de boeken(-verzameling). Bedoeld wordt: uit de bibliotheek van degene van wie de naam op het plaatje staat vermeld. Ex libris zijn bijna altijd voorzien van een afbeelding, vaak van symbolische aard, waarmee de eigenaar van het boek zich identificeert.
Doet er iemand op dit forum hier aan mee? Indien ja, hoe ziet jouw ex libris er uit? Ben van plan mij er eens mee bezig te houden, waar de pauzes in de blok toch allemaal niet goed voor zijn, maar ben geen groot tekentalent en heb wat inspiratie nodig.

Metternich
14 januari 2009, 20:02
Echt niemand?

toccata
14 januari 2009, 20:05
Lijkt me iets vr Lombas:-)

lombas
14 januari 2009, 21:08
Ik heb inderdaad enkele ex-librissen. Dit kwam na mijn thesis over Dina Logeman-van der Willigen, die de hare door bevriende tekenaars liet maken.

Ik gebruik ze enkel voor mijn belangrijkste (en duurste) boeken, niet voor de gewone pocket. Doorsnee genomen vind ik het schrijven van je naam in boeken die je bibliotheek niet verlaten redelijk onnozel - vroeger leenden mensen met boeken (toen enkel academici, schrijvers &c.) veel boeken aan elkaar uit en was dat nog handig.

De twee modellen van mijn ex-librissen zijn:

Tekenen van Escher

http://www.dbnl.org/tekst/_ons003199901_01/_ons003199901ill77.gif

Meisje met de parel van Vermeer

http://www.nanapearl.nl/images/Meisje_met_de_parel%20Johannes_Vermeer%20FW.jpg

Jazeker
14 januari 2009, 21:30
Doet er iemand op dit forum hier aan mee? Indien ja, hoe ziet jouw ex libris er uit? Ben van plan mij er eens mee bezig te houden, waar de pauzes in de blok toch allemaal niet goed voor zijn, maar ben geen groot tekentalent en heb wat inspiratie nodig.

Wat ben ik een saai persoon. Degene die aan mijn boekenkast wil raken moet via de derde verdieping naar de vierde, voorbij mijn slaapkamer en voorbij mijn badkamer. Wie die trip overleeft zonder van de (nogal harde - en ik kan het weten... auw) trap te worden geduwd door een zekere Jazeker die mag de rest van zijn of haar leven in het klooster gaan als dank aan god omdat hij of zij de nek niet heeft gebroken.

Heb verder op het werk nog wel wat persoonlijke boeken staan. En in plaats van een smurf of een hobbit heb ik daar gewoon op sommige bladzijden mijn naam geschreven. Inclusief mijn haast onleesbaar maar wel herkenbaar handschrift.

Wie heeft er weer zo'n Iris of zo nodig?

toccata
14 januari 2009, 21:41
Aan mijn boeken zie je dat ze door mij gelezen zijn:oops:

Jazeker
14 januari 2009, 21:44
Aan mijn boeken zie je dat ze door mij gelezen zijn:oops:

Choco-vlekken?

Metternich
15 januari 2009, 12:49
Aan mijn boeken zie je dat ze door mij gelezen zijn:oops:Doordat de geitenwollen sok die je gebruikt als bladwijzer er nog inzit? ;)

HAMC
15 januari 2009, 12:54
Doordat de geitenwollen sok die je gebruikt als bladwijzer er nog inzit? ;)

Bij mij zie je het aan de pagina's die eruit gescheurd zijn.

Diplomatius
15 januari 2009, 12:59
Aan mijn boeken zie je dat ze door mij gelezen zijn:oops:

Het topic ging over boeken, dacht ik, niet over tijdschriften met vooral veel fotootjes ... :twisted:

Nelle
15 januari 2009, 13:21
Meisje met de parel van Vermeer

http://www.nanapearl.nl/images/Meisje_met_de_parel%20Johannes_Vermeer%20FW.jpg

Da's een prachtig schilderij waar ik een beetje een band mee heb :-D

Nelle
15 januari 2009, 13:22
Wat ben ik een saai persoon. Degene die aan mijn boekenkast wil raken moet via de derde verdieping naar de vierde, voorbij mijn slaapkamer en voorbij mijn badkamer. Wie die trip overleeft zonder van de (nogal harde - en ik kan het weten... auw) trap te worden geduwd door een zekere Jazeker die mag de rest van zijn of haar leven in het klooster gaan als dank aan god omdat hij of zij de nek niet heeft gebroken.

Heb verder op het werk nog wel wat persoonlijke boeken staan. En in plaats van een smurf of een hobbit heb ik daar gewoon op sommige bladzijden mijn naam geschreven. Inclusief mijn haast onleesbaar maar wel herkenbaar handschrift.

Wie heeft er weer zo'n Iris of zo nodig?

ik wil dat eigenlijk wel nog eens proberen :-D welke boeken zijn zo belangrijk?

-=EXCALIBUR=-
15 januari 2009, 13:48
Echt niemand?
Ik heb een ex libris maar die is door een kunstenaar gemaakt. Geen klad-kunstenaar maar een gevestigde waarde. Het is uit een soort rubber gesneden en dan op een houten blok gezet. Daarmee kan je dan ofwel stempelen ofwel bij een drukker stickers laten maken die je dan in je boeken kleeft.

Het is overigens niet eenvoudig om zoiets te maken want alles moet in spiegelbeeld staan. :-)

Praetorian
16 januari 2009, 03:31
Ik probeer er zoveel mogelijk te laten signeren. Martha Nussbaum en hopelijk Zizek volgende maand. Tariq Ali heb ik ook onlangs kunnen strikken.

heilige
16 januari 2009, 07:03
Aan mijn boeken zie je dat ze door mij gelezen zijn:oops:

ziet of RUIKT men dat ?