PDA

View Full Version : Bent u (ooit) een probleemdrinker (geweest, of niet)?


Frutella
26 februari 2009, 02:23
Naar aanleiding van maatschappij & samenleving ben ik benieuwd naar een overzicht van de mensen die mogelijk problematische drinkers zijn van dit forum:

een eenvoudig testje om het snel na te gaan:

Een eenvoudige opsporingstest voor alcoholverslaving, de CAGE-test, bestaat uit vier vragen. Indien u twee van de vier vragen positief beantwoordt is uw kans op een alcoholverslaving zeven keer groter dan bij de algemene bevolking.
1. Denkt u er soms aan om minder te drinken?
2. Bent u geïrriteerd wanneer mensen opmerkingen maken over uw drankgebruik?
3. Voelt u zich soms schuldig over uw alcoholgebruik?
4. Hebt u al eens onmiddellijk na het opstaan alcohol gebruikt om uw zenuwen te kalmeren of om een kater te verminderen?

(Als u denkt dat u wel een probleemdrinker bent maar door de mazen van de test glipt, gelieve dan toch uw eigen maatstaven te gebruiken en uwzelf aan te duiden als probleemdrinker.)

Bedankt voor uw medewerking!!

Dope
26 februari 2009, 02:24
ik ben al ruim twintig jaar een probleemdrinker en ik heb al min of meer even lang een hekel aan eenvoudige testjes

Frutella
26 februari 2009, 02:26
Ok. Respect voor uw eerlijkheid en openhartigheid. :)

('t is wel anoniem hier, maar toch ... )

Dope
26 februari 2009, 02:41
Ok. Respect voor uw eerlijkheid en openhartigheid. :)

('t is wel anoniem hier, maar toch ... )

preitje was heel erg doorzichtig, maar frutella gaat ook niet lang duren hoor

Knipp
26 februari 2009, 02:49
Not at all.

420yeahbaby
26 februari 2009, 02:52
Ik ben probleemdrinker GEWEEST.
Nu drink ik zonder probleem (lol)

En ff serieus nu:
jup, ik heb ooit drank in mijn leven aanvaard als enige uitweg.
Nu drink ik enkel als het gepast moment er is, als mijn boeleke slaapt. Durf voor ze slaapt wel drinken, maar dan nooit veel. En als het dan toch gebeurd enkel als de mama in de geburen is.

Maarja ik drink, maar geen probleemdrinker meer. Ik drink nu voor de fun

Dope
26 februari 2009, 02:57
Ik drink nu voor de fun

twee flessen wijn per dag

420yeahbaby
26 februari 2009, 03:23
LOL Ik kan wel voor mijn eigen klappen zenne ;)
Heb gene papegaai nodig...
Toch grappig hoe mensen zichzelf beter moeten voelen in de reflectie van een ander...
Tzijn just de die dat tminste voorstellen.

Ik doe er dan ook ni hypocriet over... Ja ik zuip tot twee flessen wijn per avond... Belt de flikken zenne, of beter nog, vertelt het aan uw moeke.

Dope
26 februari 2009, 03:25
Belt de flikken zenne, of beter nog, vertelt het aan uw moeke.

tegen wie praat je nu?

420yeahbaby
26 februari 2009, 03:28
Dope is de slimste thuis? Was voor u bedoeld

Dope
26 februari 2009, 03:38
Dope is de slimste thuis? Was voor u bedoeld

waarom zou ik de flikken of mijn moeke bellen omdat er op dit forum iemand vertelt over verslaving?

420yeahbaby
26 februari 2009, 03:43
Ge neemt het nog serieux ook.. ga slapen jongeman :p tijd brengt raad

maddox
26 februari 2009, 07:03
Ik heb nog nooit problemen gehad met het drinken van Alcohol.

En op de 4 vragen heb ik maar 1 bedenking.

Bij nummer 1. Soms heb ik de indruk, als ik alle artikels moet geloven, ben ik alcoholicus. langs de andere kant, als ik een week geen alcohol drink voel ik me noch slechter, noch beter.

De andere 3 vragen
2) als iemand er een opmerking over maakt ga ik in overdrive, en overdrijf ik zo hard, dat het belachelijk word.
3) Absoluut niet.
4) Goed gek. Neen dus.

beste vriend
26 februari 2009, 07:16
Hij dronk om zijn problemen te verdrinken, maar ze leerden zwemmen...

Scherven A. Mok
26 februari 2009, 08:14
Ik drink niet meer (heel soms nog wel eens ééntje) omdat ik wel leerde drinken maar niet leerde stoppen met drinken. Eens een stuk of twee drie was er geen houden meer aan.

bentje
26 februari 2009, 08:33
Eerste 3 vragen "ja" op geantwoord.
Bij de laatste?
Wel, 't is te zeggen, 'k heb dat OOIT eens, járen geleden geprobeerd, het was zogezegd dé oplossing van een kater.
Nu ja, vergeet dat dus maar, 't is alleen goed om uw longen uit te kotsen.
Anyway, als ik uw test mag geloven heb ik een drankprobleem, terwijl ik nochtans drank genoeg in huis heb :? Geen probleem dus.

ndob
26 februari 2009, 09:35
Ik drink niet meer (heel soms nog wel eens ééntje) omdat ik wel leerde drinken maar niet leerde stoppen met drinken. Eens een stuk of twee drie was er geen houden meer aan.

Ik heb precies dezelfde ervaring. Ik vind het gemakkelijker om NIETS te drinken dan om na 1,2 of zeker 3 pinten/ Duvels/glazen wijn/... te stoppen. En moest mijn vrouw niet elke keer gezaagd hebben ('het is al uw derde glas'), ik zou elke avond dronken geweest zijn.

Ik ben dus ook gestopt met drinken en ik voel mij wel beter: ik zeg niet dat ik nooit meer iets ga drinken, maar ik zie er het nut / plezier niet meer van in, dus waarom zou ik?

Dus ik ben wellicht een alkoholieker, want als ik mij zou laten gaan, weet ik dat het mijn leven zou beheersen.

Txiki
26 februari 2009, 09:41
Naar aanleiding van maatschappij & samenleving ben ik benieuwd naar een overzicht van de mensen die mogelijk problematische drinkers zijn van dit forum:

een eenvoudig testje om het snel na te gaan:



(Als u denkt dat u wel een probleemdrinker bent maar door de mazen van de test glipt, gelieve dan toch uw eigen maatstaven te gebruiken en uwzelf aan te duiden als probleemdrinker.)

Bedankt voor uw medewerking!!

Ontbreekt er niet een cruciale vraag? "Hoeveel drinkt u per dag/week?
Daarvan hangt de interpretatie van de antwoorden toch af?

1. Denkt u er soms aan om minder te drinken? Ja
2. Bent u geïrriteerd wanneer mensen opmerkingen maken over uw drankgebruik? Nee
3. Voelt u zich soms schuldig over uw alcoholgebruik? Nee
4. Hebt u al eens onmiddellijk na het opstaan alcohol gebruikt om uw zenuwen te kalmeren of om een kater te verminderen? Nee

Maar hoe weet je nu of ik een probleemdrinker ben of niet?

From_Vlaanderen
26 februari 2009, 13:04
6 duvels = 10 dagen.

Jarno
26 februari 2009, 13:23
1. Denkt u er soms aan om minder te drinken? Ja, als ik een kater heb.
2. Bent u geïrriteerd wanneer mensen opmerkingen maken over uw drankgebruik? Ja, waar moeit m'n grootmoeder zich mee als ik een tweede Westmalle drink tijdens het eten?
3. Voelt u zich soms schuldig over uw alcoholgebruik? Ja, als ik 's ochtends wakker word en besef dat ik de avond ervoor misschien wel wat heb zitten zagen tegen m'n maten.
4. Hebt u al eens onmiddellijk na het opstaan alcohol gebruikt om uw zenuwen te kalmeren of om een kater te verminderen? Ja, op festivals.

Domme vragen.

Vorenus
26 februari 2009, 13:25
I'm not an alcoholic, i'm a drunk. alcoholics go to meetings


Ik ben geen alcoholist (probleemdrinker), ik ben dronken. Alcoholici gaan naar meetings.

ndob
26 februari 2009, 13:44
1. Denkt u er soms aan om minder te drinken? Ja, als ik een kater heb.
2. Bent u geïrriteerd wanneer mensen opmerkingen maken over uw drankgebruik? Ja, waar moeit m'n grootmoeder zich mee als ik een tweede Westmalle drink tijdens het eten?
3. Voelt u zich soms schuldig over uw alcoholgebruik? Ja, als ik 's ochtends wakker word en besef dat ik de avond ervoor misschien wel wat heb zitten zagen tegen m'n maten.
4. Hebt u al eens onmiddellijk na het opstaan alcohol gebruikt om uw zenuwen te kalmeren of om een kater te verminderen? Ja, op festivals.

Domme vragen.
Geen domme vragen. U heeft een drankprobleem. :lol::lol::lol::lol:

Jarno
26 februari 2009, 14:04
Geen domme vragen. U heeft een drankprobleem. :lol::lol::lol::lol:

Als af en toe eens op stap gaan met kameraden en dan een lekkere pint drinken een drankprobleem is, dan heb ik het met plezier!

ndob
26 februari 2009, 14:46
Als af en toe eens op stap gaan met kameraden en dan een lekkere pint drinken een drankprobleem is, dan heb ik het met plezier!

't is u gegund! :-D

Jaani_Dushman
26 februari 2009, 22:38
Bent u een probleemdrinker?Ik heb er alleszins geen probleem mee...

Jaani_Dushman
26 februari 2009, 22:42
1. Denkt u er soms aan om minder te drinken?Is nergens voor nodig.

2. Bent u geïrriteerd wanneer mensen opmerkingen maken over uw drankgebruik?Mwa, neen.

3. Voelt u zich soms schuldig over uw alcoholgebruik?Zie niet in waarom.

4. Hebt u al eens onmiddellijk na het opstaan alcohol gebruikt om uw zenuwen te kalmeren of om een kater te verminderen?:lol: Neen.
Als ik een kater heb, dan wil ik niets voeibaars in mijn buurt zien. Tenzij wat melk, misschien.

420yeahbaby
26 februari 2009, 23:25
Do you have a drinking problem? Yes I can afford it

Andro
27 februari 2009, 07:57
15 jaar geleden door het verlies van een vriend begon ik zwaar te drinken ( 1 krat bier + 1 fles whisky dagelijks, dit één jaar lang ) die sombere dagen ben ik gelukkig dankzij de steun van mijn huidige vriend te boven gekomen.

ndob
27 februari 2009, 08:09
15 jaar geleden door het verlies van een vriend begon ik zwaar te drinken ( 1 krat bier + 1 fles whisky dagelijks, dit één jaar lang ) die sombere dagen ben ik gelukkig dankzij de steun van mijn huidige vriend te boven gekomen.

Drink je nog iets of ook helemaal niets meer?

Andro
27 februari 2009, 08:17
Drink je nog iets of ook helemaal niets meer?

Ik drink nog wel maar met mate en niet dagelijks.

ndob
27 februari 2009, 08:20
Ik drink nog wel maar met mate en niet dagelijks.

Dat is mooi! (Maar ik denk dat ik het niet kan, met mate drinken; Daarom drink ik niet).

Andro
27 februari 2009, 08:29
Dat is mooi! (Maar ik denk dat ik het niet kan, met mate drinken; Daarom drink ik niet).

Beter voorkomen dan te genezen zeg maar. ;-)

ndob
27 februari 2009, 08:32
Beter voorkomen dan te genezen zeg maar. ;-)

Allez, als ge d'r ene drinkt, geniet ervan en drink er ene op uw forumgenoten :-D

Andro
27 februari 2009, 08:46
Allez, als ge d'r ene drinkt, geniet ervan en drink er ene op uw forumgenoten :-D

Zal ik wel eens doen, en nu ga ik arbeiten...

maddox
27 februari 2009, 08:47
Awel, arbeit er op los, 'k ga me nog een glaasje Rose schenken.

Maximus Aurelius
27 februari 2009, 08:52
Mijn verzekering vroeg er ook naar: hoeveel ik drink. Ik had niks ingevuld, maar blijkbaar is het verplicht... ik schat dat ik een pintje of 10 per week drink, niet zo veel dus. Maar met al die puriteinen out there weet je nooit: Zou dat te veel zijn om in te vullen?

lantjes
27 februari 2009, 09:30
Soms weken niets...het bier staat in de garage in een frigo, veel is al over houdbaarheidsdatum....maanden geleden dat ik nog een café van den binnenkant heb gezien (kantine v/d sporthal niet inbegrepen) Al eens een wijntje als we ergens gaan eten of als er bezoek komt.
Eigenlijk ben ik een gelegenheidsdrinker geworden en zijn er nog weinig gelegenheden....:-P
Vroeger daarentegen....een paar keer het licht uit, wat uren kwijt. :oops: Als je jong bent moet je ook dat eens ervaren toch? Tot ons moeder zei dat bier gemaakt was om te drinken, niet om in te zwemmen en te verdrinken...:-P

Karma
27 februari 2009, 22:15
Als ik een uurtje op politics.be zit ... grijp ik naar de fles ...

Txiki
27 februari 2009, 22:17
:cheer: PBL-RKT :cheer:

let's zuip

Jazeker
27 februari 2009, 22:19
:cheer: PBL-RKT :cheer:

let's zuip

:magniet:

:RMG:

Txiki
27 februari 2009, 22:20
:magniet:

:RMG:

:cheer: PBL-RKT-RMG :cheer:

let's zuip twice

Jazeker
27 februari 2009, 22:22
:cheer: RMG :cheer:

Maar nu ga ik even relaxen met een filmpje. Ik spendeer mijn avonden niet alleen met cheeren ;-)

Txiki
27 februari 2009, 22:23
:cheer: RMG :cheer:

Maar nu ga ik even relaxen met een filmpje. Ik spendeer mijn avonden niet alleen met cheeren ;-)

Groot gelijk. Ik heb verdorie net twee films cadeau gedaan aan mijn broer en ik sta te springen om ze zelf te kunnen zien.

Jazeker
27 februari 2009, 22:27
Ik ga nog 1 ding zeggen... antwoord 1 is fout. Het is niet omdat je een probleemdrinker bent, dat je het ook ontkent (en dat die boel tussen haakjes wel). Vind ik een blaam op alcoholisten.

Jazeker
27 februari 2009, 22:27
Groot gelijk. Ik heb verdorie net twee films cadeau gedaan aan mijn broer en ik sta te springen om ze zelf te kunnen zien.

Ik ga in mijn DVD-kast neuzen... ;-)

420yeahbaby
27 februari 2009, 22:28
Echt alcoholisme kent een doorsnee mens niet...
Echt niet ;)
Gelegenheidsdrinkers zijn geen alcoholisten
Mensen dat uitsluitend 's avonds drinken zijn geen alcoholisten

Alcoholisten zijn degene wiens handen beginnen trillen als ze geen alcohol hebben
die het dus van 's morgesn nodig hebben

maarja, wie ben ik he?

Txiki
27 februari 2009, 22:30
Echt alcoholisme kent een doorsnee mens niet...
Echt niet ;)
Gelegenheidsdrinkers zijn geen alcoholisten
Mensen dat uitsluitend 's avonds drinken zijn geen alcoholisten

Alcoholisten zijn degene wiens handen beginnen trillen als ze geen alcohol hebben
die het dus van 's morgesn nodig hebben

maarja, wie ben ik he?

someone who tripped the merry?

420yeahbaby
27 februari 2009, 22:47
the merry go around om zeker te zijn...
Maar dat staat niet gelijk aan drinken ;)

Edit: ah khemt door, uw antwoord was op mijn laatste zin hehe

Frutella
27 februari 2009, 23:10
Ik ga nog 1 ding zeggen... antwoord 1 is fout. Het is niet omdat je een probleemdrinker bent, dat je het ook ontkent (en dat die boel tussen haakjes wel). Vind ik een blaam op alcoholisten.

Wil ik ook niet beweren. Dat zijn volledig andere opties die ook onder 'ja' vielen. Er hadden maw slashen (/) moeten staan ipv ronde haakjes, maar ik kreeg het niet meer aangepast.
Mensen die dit denken, zijn in mijn ogen (vaak) ook probleemdrinkers, alleen zitten ze nog in de ontkennings- of negeerfase.

Frutella
27 februari 2009, 23:14
Echt alcoholisme kent een doorsnee mens niet...
Echt niet ;)
Gelegenheidsdrinkers zijn geen alcoholisten
Mensen dat uitsluitend 's avonds drinken zijn geen alcoholisten

Alcoholisten zijn degene wiens handen beginnen trillen als ze geen alcohol hebben
die het dus van 's morgesn nodig hebben

maarja, wie ben ik he?

Niet noodzakelijk, hieronder staat het wat uitgebreider, doch summier en duidelijk.

Vraag:
Wat is het verschil tussen probleemdrinken en alcoholisme?
Antwoord:

Vormen van overmatig alcoholgebruik zijn:

Zwaar drinken:Minimaal 1 dag per week 6 standaardglazen alcohol of meer. (CBS, 2000).

Binge drinken: Tijdens 1 gelegenheid 6 of meer standaardglazen alcoholhoudende drank in een kort tijdsbestek, afgewisseld met perioden van nauwelijks tot niet drinken.(Zie o.a. Poppelier e.a., 2002)

Overmatig drinken: - Vrouwen: meer dan 14 standaardglazen alcohol per week en nooit meer dan 3 glazen per gelegenheid. - Mannen: meer dan 21 standaardglazen alcohol per week en nooit meer dan 5 glazen per gelegenheid. (Aangepaste definitie van Gaziano & Hennekens, (1995)

Excessief drinken:- Vrouwen: meer dan 14 standaardglazen alcohol per week en minimaal 1 keer per week 4 of meer glazen per gelegenheid. - Mannen: meer dan 21 standaardglazen alcohol per week en minimaal 1 keer per week 6 of meer glazen per gelegenheid. (Aangepaste definitie van Gaziano & Hennekens, 1995)

Probleemdrinken: Een combinatie van zwaar drinken (zie boven) en alcoholgerelateerde problematiek (Garretsen, 1983).

Zeer excessieve drinker: 5 maal per week of meer 6 of meer glazen, 21 dagen per maand of meer 6 of meer glazen (definitie: Garretsen/Knibbe)

Probleemdrinker: Excessieve drinker waarbij het drinkgedrag gepaard gaat met lichamelijke, geestelijke of sociale problemen voor de drinker zelf of anderen. (definitie: Garretsen/Knibbe)

Alcoholmisbruik: Volgens de DSM-IV wordt alcoholmisbruik gekenmerkt door problemen die alcohol bij herhaling veroorzaakt in minstens één van deze opzichten:

1. niet nakomen van verplichtingen.
2. onder invloed autorijden of bedienen van machines.
3. verstoring openbare orde.
4. relationele of sociale spanningen

Alcoholafhankelijkheid: Volgens de DSM-IV is iemand alcoholafhankelijk als hij aan minstens drie van de volgende zeven criteria voldoet:

1. tolerantie, de behoefte aan steeds meer drinken of afnemend effect van dezelfde hoeveelheid drank.
2. aanwezigheid van onthoudingsverschijnselen of dreiging daarvan.
3. drinken in grotere hoeveelheden of langer dan vooraf de bedoeling was.
4. aanhoudende wens of mislukte pogingen om met drinken te stoppen.
5. steken van veel tijd in drank (kopen, drinken, herstellen).
6. belangrijke activiteiten (sociaal, werk, vrije tijd) hebben onder het drinken te lijden
7. doorgaan met drinken tegen beter weten in.


http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qena.antwoord&vraag=3920

420yeahbaby
27 februari 2009, 23:21
Vowa hebk theorie nodig ask de praktijk ken

Jarno
28 februari 2009, 00:16
:cheer: Excessief drinken! :cheer:

From_Vlaanderen
28 februari 2009, 00:22
Per gelegenheid durf ik er wel eens een lap op geven.
Verder 6 Duvels = 10 dagen.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 00:28
:cheer: Excessief drinken! :cheer:

Ik heb momenteel problemen met rechtlopen.

Jarno
28 februari 2009, 01:12
Ik heb momenteel problemen met rechtlopen.

Kruip uw bed in, zuipschuit.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 01:13
Kruip uw bed in, zuipschuit.

Als ik ga liggen voel ik mij misselijk.

Jarno
28 februari 2009, 01:29
Als ik ga liggen voel ik mij misselijk.

Licht aan laten en naar een vast punt kijken tot uw ogen vanzelf dichtvallen. ;)

Flanelcondoom
28 februari 2009, 01:35
Licht aan laten en naar een vast punt kijken tot uw ogen vanzelf dichtvallen. ;)

Bedankt ;-)
Zal ik sebiet eens proberen.

Jarno
28 februari 2009, 01:44
Bedankt ;-)
Zal ik sebiet eens proberen.

Werkte vroeger steeds bij mij, nu heb ik daar geen last meer van.
Voor mij is het wachten tot maandagavond vooraleer ik nog eens kan doorzakken.
Slaap ze!

berre
28 februari 2009, 03:04
hahahaaaaa wa nene draad is dadier!

berre
28 februari 2009, 03:04
en slaapwel

Maximus Aurelius
28 februari 2009, 03:29
you too

Jaani_Dushman
28 februari 2009, 16:22
Als ik ga liggen voel ik mij misselijk.Uw onderbenen uit uw bed laten bengelen. Dat helpt bij mij toch.

Flanelcondoom
1 maart 2009, 15:43
Uw onderbenen uit uw bed laten bengelen. Dat helpt bij mij toch.

Bedankt voor de tip, zal ik ook eens proberen.
Bloed stroomt niet naar je hoofd en daardoor voelt men zich beter?

Dat van Jarno hielp voorlopig goed.

Jaani_Dushman
1 maart 2009, 15:48
Bloed stroomt niet naar je hoofd en daardoor voelt men zich beter?Ik denk dat dat de reden is, ja.

berre
1 maart 2009, 22:31
haha ik heb voor mezelf een alcoholvrije week ingelast. voor de lol, ik ga deze week terug beginnen met toerekes te lopen 's avonds, ik ga deze week geen feestjes doen, naar alle lessen gaan en geen alcohol drinken.

wish me luck!

Everytime
1 maart 2009, 22:35
Wijn of bier drink ik toch vaak, wijn zelfs bijna elke dag. En champagne bij zeldzame omstandigheden (Nieuwjaar zoals de meesten). Maar voor de rest, geen andere alcohol!

Jazeker
2 maart 2009, 00:15
haha ik heb voor mezelf een alcoholvrije week ingelast. voor de lol, ik ga deze week terug beginnen met toerekes te lopen 's avonds, ik ga deze week geen feestjes doen, naar alle lessen gaan en geen alcohol drinken.

wish me luck!

Ik doe mee! (behalve die lessen)

Flanelcondoom
2 maart 2009, 00:21
Ik doe mee! (behalve die lessen)

Hoezo niet naar de les?

berre
2 maart 2009, 21:28
Ik doe mee! (behalve die lessen)mooi zo!

ik zit nu aan dag 2 van mijn week, die zal lopen tot zaterdag 23:59u. tot nu toe loopt alles volgens schema. ik ga binnen een kwartierke een toerke gaan lopen, vervolgens nog een aflevering 24 zien en daarna bed in kruipen.

ciao

Jazeker
2 maart 2009, 22:15
Hoezo niet naar de les?

Mja... dat is best een makkelijke belofte als je geen student meer bent.

:cheer: makkelijke beloftes :cheer:

Flanelcondoom
2 maart 2009, 23:10
Mja... dat is best een makkelijke belofte als je geen student meer bent.

:cheer: makkelijke beloftes :cheer:

Jaja, altijd die excuses, he.

Ik ben ziek, ik heb een kater, ik snap het vak al, ik ben afgestudeerd, de professor is niet goed...

Ga eens gewoon naar de les jong!