PDA

View Full Version : Oplossing voor Noord-Korea?


Heel-Nederlander
27 februari 2009, 14:47
Noord-Korea is een van de laatste communistische dictaturen in de wereld. Het is in 1949 uitgeroepen door de Koreaanse leider Kim Jong Il. Nog steeds word er vanuit Pyongyang een overdreven gespannen beleid gevoerd dat het stalinisme - als Juche - hoog in het vaandel houd. Het Noord-Koreaanse leger houd haar raketten op Seoul gericht. Het is een gesloten en verarmd land.

Recent kwam Noord-Korea weer eens negatief in het nieuws. Er gaan hardnekking geruchten dat het land een nieuwe raket wil proberen die zelfs de Verenigde Staten en Europa kan raken. Een gemeen wapen in handen van een communistische dictator...

Nu vind ik dat er een blijvende oplossing gevonden moet worden: Noord-Korea is een gevaar. Veel Koreanen willen van het communisme af, en van China hoeft Pyongyang geen actieve steun te verwachten (Hu Jintao is veel te slim om de belangen met het Westen open te houden). Wat is dan een blijvende optie:
* binnenvallen en bezetten
* binnenvallen en aan Seoul overdragen
* zo laten
* Pyongyang dwingen hervormingen door te voeren

Ik kies voor twee. Zuid-Korea is een moderne westerse staat die genoeg economisch potentiël heeft om het noorden tot ontwikkeling te brengen. Ik vind echter niet dat de communisten daar hun terreur mogen blijven uitvoeren!

forzaflandria
27 februari 2009, 14:54
Seoul ligt zo dicht bij de Noordkoreaanse grens dat het bij om het even welke oorlog 'collateral damage' zou woorden. Oorlog zou ook veel burgerslachtoffers in noord en zuid teweegbrengen, en ook spanning scheppen tussen China en Japan met de VS. Met de regio nu al in de problemen door de economische crisis, is een oorlog het laatste wat ze daar nodig hebben.

Economische ontwikkeling en beinvloeding - bijv een staatsgreep van 'gematigden' trachten te bewerken - zijn beter.
En gesofistikeerde wapens via sabotage trachten te neutraliseren.

Heel-Nederlander
27 februari 2009, 14:59
De hardliner regering van Noord-Korea heeft gisteren nog opgeroepen dat het Zuid-Korea zou vernietigen. En haar raketprogramma zorgt voor meer burgerdoden. Wat als een raket inslaat in San Fransisco? In een wolkenkrabber bijvoorbeeld...

Indien Pyongyang zelf hervormingen doorvoert vind ik dat goed, maar ik ben allemaal bang dat oppositie daar geen kans krijgt om zelfs plannen te maken. Het leger is sowieso aan de dictator gebonden door de Juche.

Derk de Tweede
27 februari 2009, 15:33
Een hereniging zou Zuid-Korea een vermogen gaan kosten, ik meen 800 miljard dollar.
Ik heb ooit wel eens gedacht dat een korte maar doeltreffende militaire actie een oplossing zou zijn.
Schakel de grote leider en zijn gevolg uit en de rest volgt vanzelf.

Daimanta
27 februari 2009, 15:44
Wachten tot Kim Jong-Il dood is. Klinkt cru maar zo zit het in elkaar. Kim Jong-Il heeft geen sterke persoonlijke opvolger(sommige zoons van hem zijn in onmin geraakt) en in communistische regimes treed er na een bepaald aantal leiders een verandering van beleid in(zie Rusland en China). Spijtig genoeg is dit de minst slechte oplossing aangezien een oorlog extreem bloedig zou zijn, vergis u niet. Noord-Korea mag dan een arm land zijn, ze hebben een reusachtig infanterieleger(veel werkt tegen goed bewapend) die een oorlog tot een echte hel zouden maken en wat zou leiden tot nog meer schade aan Noord-Korea(en Zuid-Korea door tegenaanvallen) dan de communistische leiders doen.

Druk zetten werkt hier niet, daarvoor is NK te onafhankelijk.

Flanelcondoom
27 februari 2009, 15:57
Wat Daimanta zegt klopt.

Er zijn geruchten dat de aangekondigde opvolger van Kim een watje is en dat hij het cabal van generalen niet onder controle kan krijgen.


Daimanta: mooie keizer, trouwens.

Derk de Tweede
27 februari 2009, 20:49
Wachten tot Kim Jong-Il dood is. Klinkt cru maar zo zit het in elkaar. Kim Jong-Il heeft geen sterke persoonlijke opvolger(sommige zoons van hem zijn in onmin geraakt) en in communistische regimes treed er na een bepaald aantal leiders een verandering van beleid in(zie Rusland en China). Spijtig genoeg is dit de minst slechte oplossing aangezien een oorlog extreem bloedig zou zijn, vergis u niet. Noord-Korea mag dan een arm land zijn, ze hebben een reusachtig infanterieleger(veel werkt tegen goed bewapend) die een oorlog tot een echte hel zouden maken en wat zou leiden tot nog meer schade aan Noord-Korea(en Zuid-Korea door tegenaanvallen) dan de communistische leiders doen.

Druk zetten werkt hier niet, daarvoor is NK te onafhankelijk.

Ik heb grote tweifels of die soldaten zich volledig voor het vaderland zullen inzetten, mocht het tot een treffen komen.

Steve_M
27 februari 2009, 21:15
Noord-Korea is een van de laatste communistische dictaturen in de wereld. Het is in 1949 uitgeroepen door de Koreaanse leider Kim Jong Il. Nog steeds word er vanuit Pyongyang een overdreven gespannen beleid gevoerd dat het stalinisme - als Juche - hoog in het vaandel houd. Het Noord-Koreaanse leger houd haar raketten op Seoul gericht. Het is een gesloten en verarmd land.

Recent kwam Noord-Korea weer eens negatief in het nieuws. Er gaan hardnekking geruchten dat het land een nieuwe raket wil proberen die zelfs de Verenigde Staten en Europa kan raken. Een gemeen wapen in handen van een communistische dictator...

Nu vind ik dat er een blijvende oplossing gevonden moet worden: Noord-Korea is een gevaar. Veel Koreanen willen van het communisme af, en van China hoeft Pyongyang geen actieve steun te verwachten (Hu Jintao is veel te slim om de belangen met het Westen open te houden). Wat is dan een blijvende optie:
* binnenvallen en bezetten
* binnenvallen en aan Seoul overdragen
* zo laten
* Pyongyang dwingen hervormingen door te voeren

Ik kies voor twee. Zuid-Korea is een moderne westerse staat die genoeg economisch potentiël heeft om het noorden tot ontwikkeling te brengen. Ik vind echter niet dat de communisten daar hun terreur mogen blijven uitvoeren!

1 en 2 zijn praktisch onuitvoerbaar. Er staan nl. duizenden raketten en artilleriestukken gericht op Zuid-Korea. Noord-Korea zal die zonder twijfel gebruiken. Zuid-Korea zou daardoor niet langer een moderne westerse staat zijn, maar eerder iets dat op Afghanistan of Tsjetsenië lijkt. Wie zou trouwens u die inval moeten leiden (want u spreekt over 'overdragen' aan Seoul)? De Amerikanen? De NATO? Ze zullen zich haasten.

420yeahbaby
27 februari 2009, 21:43
Der is geen oplossing, ze vallen alleen maar de arme landen aan die geen wmd hebben

Flanelcondoom
28 februari 2009, 00:18
Ik heb grote tweifels of die soldaten zich volledig voor het vaderland zullen inzetten, mocht het tot een treffen komen.

We zullen vast strafbataljons en blokkeringstroepen zien.

En Korea is gevaarlijker dan je denkt. Op Small Wars Council zijn een paar fijne artikels, moest iemand in detail willen lezen.

Lysander
28 februari 2009, 00:29
Noord korea heeft toch niets te winnen met een gewapend conflict? De dictator zit nu op zijn gemak in zijn paleis met alle comfort vandien. Stel dat hij een oorlog begint. In het beste geval lukt het hem om enkele honderdduizenden amerikanen te doden. Het gevolg daarvan is dat hij zich de rest van zijn leven in een gat in de grond mag verstoppen.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 00:31
Noord korea heeft toch niets te winnen met een gewapend conflict? De dictator zit nu op zijn gemak in zijn paleis met alle comfort vandien. Stel dat hij een oorlog begint. In het beste geval lukt het hem om enkele honderdduizenden amerikanen te doden. Het gevolg daarvan is dat hij zich de rest van zijn leven in een gat in de grond mag verstoppen.

Hij heeft er niks mee te winnen. Hij weet dat hij moes is als hij een beweging maakt.

420yeahbaby
28 februari 2009, 01:54
Flanellen, ge zijt nen strop he? Ge leeft geboren tussen gebouwen da uw volk afslachtetn toch adoreerder uwen afkomst. Dus telt uw mening? kdacht het niet

Heel-Nederlander
28 februari 2009, 10:32
Kim Jong Il kan inderdaad geen gevaarlijke actie doen. Maar ik hoor hier geen woord over de lange-afstandsraketten van Pyongyang? Wat als die opnieuw getest worden?
Noord-Korea is inderdaad een gevaarlijk land, maar ik denk niet dat hun leger zich ten volle zou geven in geval van een oorlog. Welke gek zou er nou vechten voor een strenge communistische dictatuur zonder vrijheden? Eentje die je bovendien armer maakt...

vercetti
28 februari 2009, 11:39
Ik denk ook dat de dood van Kim Jong Il het einde van het communisme in NK zal zijn. Net zoals de dood van Castro dit voor Cuba zal zijn.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/725583/2009/02/26/Noord-Korea-doodt-baby-s-om-volk-bang-te-maken.dhtml

Buzz
28 februari 2009, 12:19
Niet zelf aanvallen, tenzij er echt geen andere keus is (kernwapens misschien, agressie tegen Zuid-Korea zeker!).

1207
28 februari 2009, 13:59
Welke gek zou er nou vechten voor een strenge communistische dictatuur zonder vrijheden? Eentje die je bovendien armer maakt...
Een decennialang systematisch georganiseerde hersenspoeling doet rare dingen met een mens.
de N-koreaanse generaals en soldaten zullen sterven voor het vaderland.
twijfel daar maar niet aan

420yeahbaby
28 februari 2009, 16:35
Wa heb ik hier gepost amai, goe zat gisteren
Je m'excuse flanellen frakske

Flanelcondoom
28 februari 2009, 16:41
Kim Jong Il kan inderdaad geen gevaarlijke actie doen. Maar ik hoor hier geen woord over de lange-afstandsraketten van Pyongyang? Wat als die opnieuw getest worden?
Noord-Korea is inderdaad een gevaarlijk land, maar ik denk niet dat hun leger zich ten volle zou geven in geval van een oorlog. Welke gek zou er nou vechten voor een strenge communistische dictatuur zonder vrijheden? Eentje die je bovendien armer maakt...

Als de oorlog uitbreekt ligt Seoul meteen plat. Er staan kanonnen dag en nacht op gericht.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 16:52
http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1978-170.htm

http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1985-mrl.htm

Flanelcondoom
28 februari 2009, 16:55
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=128528

Uitstekende analyse van een zeer goed geinformeerde liefhebber.

Buzz
28 februari 2009, 16:56
Als de oorlog uitbreekt ligt Seoul meteen plat. Er staan kanonnen dag en nacht op gericht.

Dat zou wel zijn in het geval van een Noord-Koreaanse aanval, maar als het Zuiden en de VS het initiatief nemen (wat ik niet zeg dat ze daarom moeten doen), zullen die kanonnen de eerste zijn om te sneuvelen bij de luchtaanvallen.

Maar anders ben ik akkoord, Noord-Korea heefd een sterk leger en zou op z'n allerminst een invasie heel moeilijk maken, samen met enkele eventuele aanvallen op het Zuiden en misschien de VS.

Buzz
28 februari 2009, 16:59
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=128528

Uitstekende analyse van een zeer goed geinformeerde liefhebber.

Cool! Bedankt voor de link.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 17:02
Dat zou wel zijn in het geval van een Noord-Koreaanse aanval, maar als het Zuiden en de VS het initiatief nemen (wat ik niet zeg dat ze daarom moeten doen), zullen die kanonnen de eerste zijn om te sneuvelen bij de luchtaanvallen.

Maar anders ben ik akkoord, Noord-Korea heefd een sterk leger en zou op z'n allerminst een invasie heel moeilijk maken, samen met enkele eventuele aanvallen op het Zuiden en misschien de VS.

Het Noorden zal uiteindelijk sneuvelen, maar het wordt een onvoorstelbare hel. Veel erger dan de eerste oorlog.

Buzz
28 februari 2009, 17:10
Veel erger dan de eerste oorlog.

Weet ik nog niet hoor, op de Chinezen moeten ze waarschijnlijk deze keer niet rekenen en ze zeiden hetzelfde over de Golfoorlog in '91. Kzeg niet dat het niet moeilijk gaat zijn, kzeg gewoon, ge weet nooit e.

Flanelcondoom
28 februari 2009, 17:16
Weet ik nog niet hoor, op de Chinezen moeten ze waarschijnlijk deze keer niet rekenen en ze zeiden hetzelfde over de Golfoorlog in '91. Kzeg niet dat het niet moeilijk gaat zijn, kzeg gewoon, ge weet nooit e.

Het probleem nu is dat de twee Korea's nauw bij elkaar aansluiten en eentje daarvan zeer dichtbevolkt is. De Noordkoreanen zijn een bende vertwijfelde mensen: ze zullen vechten uit angst, omdat ze niet weten wat er gaande is, geconfronteerd met een buitenwereld die ze enkel kennen uit propaganda, geruchten en stiekem opgevangen radiozendingen.

kelt
28 februari 2009, 17:16
ik sluit me aan bij verschillende andere posts hier....rustig afwachten......

Zolang "Kimmeke" leeft mogen we provocaties verwachten vanuit Noord-Korea.....totnogtoe kopnden deze altijd "beheerst" worden,temeer daar Noord-Korea het buitenland NODIG heeft voor voedselhulp.......


Wie ons "Kimmeke" zal opvolgen is inderdaad helemaal onduidelijk.Zich "positioneren" is vermoedelijk levensgevaarlijk als je geen familie bent,en de generaaltjes van het regime zien er ook niet meer helemaal fris uit.......

Het immens grote Noord-Koreaanse Leger (afhankelijk van de bronnen kan dat snel tot 1 miljoen man opgetrokken worden) wordt correct gezien voor wat het is...een farce om jonge mannen bezig te houden zodat ze geen opstanden beramen.....maar klaar om in te storten bij het eerste gevechts-contact,een broos weefsel samengehouden door chantage tegenover de familie van militairen.Eens breekt dit vanzelf,zelfs zonder oorlog..


De idiologie die zoveel Koreanen dreef om eerst hun volksgenoten,dan de Amerikanen en tenslotte een veelvoud van UN-naties te bevechten begin jaren vijftig moet al lang verdwenen zijn tussen de hongerkrampen door :?