PDA

View Full Version : Turkije moet van de Hagia Sophia weer een kerk maken


Turkse Nederlander
14 april 2004, 12:45
Ik vind dat de Turken de Hagia Sophia moeten ombouwen tot een kerk. Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodoxe Christenen. Het gebouw is omgebouwd tot een moskee na de Ottomaanse verovering van Constantinopel. Ataturk heeft van het gebouw een museum gemaakt dat voor iedereen toegankelijk is. Ik denk dat de Turken een compromis kunnen vinden. Het gebouw kan 6 dagen per week als museum fungeren en op zondag als kerk fungeren.

Ke Nan
14 april 2004, 12:59
Prima. Een goed idee. Het zal in ieder geval massa's pelgrims lokken en de Turkse staatskas spijzen.
Als signaal naar de EU is het ook niet te verwaarlozen. Turkije is al op de goede weg. Dit zou het nog versterken.
Komaan, alle critici van de Turkse aansluiting bij de EU. Laat uw ingebeelde angsten varen. Met Turkije in uw rangen steken we Amerika zo voorbij. :D

maddox
14 april 2004, 14:14
Leuk idee Turk4Ever. En effectief een positief signaal.
Of een gratis sloop.

Het verschil zit hem in de inhoud en religieuze waanzin van de toekomende minibusjes.

Mitgard
14 april 2004, 15:40
Ik vind dat de Turken de Hagia Sophia moeten ombouwen tot een kerk. Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodoxe Christenen. Het gebouw is omgebouwd tot een moskee na de Ottomaanse verovering van Constantinopel. Ataturk heeft van het gebouw een museum gemaakt dat voor iedereen toegankelijk is. Ik denk dat de Turken een compromis kunnen vinden. Het gebouw kan 6 dagen per week als museum fungeren en op zondag als kerk fungeren.

ga het hen eens vragen.

Jaani_Dushman
14 april 2004, 15:44
Prima. Een goed idee. Het zal in ieder geval massa's pelgrims lokken en de Turkse staatskas spijzen.
Als signaal naar de EU is het ook niet te verwaarlozen. Turkije is al op de goede weg. Dit zou het nog versterken.
Komaan, alle critici van de Turkse aansluiting bij de EU. Laat uw ingebeelde angsten varen. Met Turkije in uw rangen steken we Amerika zo voorbij. :D

Eén of ander Duits genie (mijn mening :D ) noemde de aansluiting van Polen tot de EU "het binnenhalen van een Amerikaans paard van Troje". Wel, ik denk dat met het binnenhalen van NAVO-lid Turkije, de EU al drie paarden binnen heeft (Polen, Turkije en Engeland).

Turkse Nederlander
14 april 2004, 16:13
Leuk idee Turk4Ever. En effectief een positief signaal.
Of een gratis sloop.

Het verschil zit hem in de inhoud en religieuze waanzin van de toekomende minibusjes.
De Islamitische oudheden in de Hagia Sophia kunnen in de Sultan Ahmet Moskee daartegenover ondergebracht worden. De Christelijke oudheden kunnen gerestaureerd worden. De vraag is echter wat er met de 4 grote minaretten moeten gebeuren. Die overplaatsen lijkt me geen makkelijke zaak.

Turkse Nederlander
14 april 2004, 16:20
Ik vind dat de Turken de Hagia Sophia moeten ombouwen tot een kerk. Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodoxe Christenen. Het gebouw is omgebouwd tot een moskee na de Ottomaanse verovering van Constantinopel. Ataturk heeft van het gebouw een museum gemaakt dat voor iedereen toegankelijk is. Ik denk dat de Turken een compromis kunnen vinden. Het gebouw kan 6 dagen per week als museum fungeren en op zondag als kerk fungeren.

ga het hen eens vragen.
Ik heb geen contact me regeringsfunctionarisen. Ik kan het onderwerp echter wel bij Turkse forums ter discussie stellen.

Mitgard
14 april 2004, 16:35
ga het hen eens vragen.
Ik heb geen contact me regeringsfunctionarisen. Ik kan het onderwerp echter wel bij Turkse forums ter discussie stellen.

doen :wink:

Jozef Ostyn
14 april 2004, 18:22
Komaan, alle critici van de Turkse aansluiting bij de EU. Laat uw ingebeelde angsten varen. Met Turkije in uw rangen steken we Amerika zo voorbij. :D

You must be kidding ...

Laat ons liever proberen om Turkije verder te moderniseren en een grotere economische stabiliteit te geven.

Jozef Ostyn
14 april 2004, 18:27
Ik vind dat de Turken de Hagia Sophia moeten ombouwen tot een kerk. Het gebouw is het belangrijkste gebouw voor de Grieks Orthodoxe Christenen. Het gebouw is omgebouwd tot een moskee na de Ottomaanse verovering van Constantinopel. Ataturk heeft van het gebouw een museum gemaakt dat voor iedereen toegankelijk is. Ik denk dat de Turken een compromis kunnen vinden. Het gebouw kan 6 dagen per week als museum fungeren en op zondag als kerk fungeren.

Het klinkt misschien aantrekkelijk, maar toch geen zo'n goed idee:

1) Zoiets brengt geen zoden aan de dijk voor de echte problemen van de Christenen in Turkije, bv. het feit dat het internationale seminarie van het Grieks-Orthodox Patriarchaat nog altijd door de regering gesloten is.

2) Paradoxaal genoeg zou zo'n geste waarschijnlijk juist de meest nostalgische en anti-Turkse krachten in Griekenland (bv. de huidige aartsbisschop van Athene) versterken.

3) Ofwel is het een museum of wel een Kerk; een beetje van de twee gaat niet. De historische werkelijkheid is dat Constantinopel al meer dan 500 jaar geleden gevallen is. Nu de klok proberen terugdraaien heeft weinig zin. Laat ons liever naar de toekomst kijken en behoudt de Hagia Sophia als een museum voor de vroegere glorie van Constantinopel.

tomm
15 april 2004, 16:24
Constantinopel is nog steeds het tweede Rome, de heilige stad van alle orthodoxen. Dit zou een gebaar zenden naar de hele orthodoxe gemeenschap en met name naar Griekenland of Rusland, die deze geste zeker op prijs zouden stellen.
Of het veel verschil zou uitmaken voor de EU betwijfel ik, maar ik vind wel dat de huidige regering het veel beter doet dan alle vorige door militairen, de CIA en maffiosi overheerste regeringen samen, en dat voor "fundamentalisten" (zelf vergelijken ze zich liever met de Europese christen-democraten, en terecht eigenlijk, hoewel sommige van hun acterban wel degelijk fundamentalistisch is, daar schuilt dus nog een addertje). De manier waarop ze de VS afgewezen hebben vorig jaar toont ook dat de regering eindelijk al was het maar een klein beetje begint rekening te houden met wat het Turkse volk denkt en nodig heeft.

Ke Nan
15 april 2004, 16:59
Komaan, alle critici van de Turkse aansluiting bij de EU. Laat uw ingebeelde angsten varen. Met Turkije in uw rangen steken we Amerika zo voorbij. :D

You must be kidding ....

Niet echt. Men staart zich blind op zogenaamde culturele en religieuze verschillen. Die zijn te verwaarlozen. Turkije is in de eerste plaats een seculiere staat. Ik ben van mening dat wanneer de Turken effectief worden opgenomen in de EU dit het moderniseringsproces zal versnellen. De wil om met Europa mee te kunnen is zeer sterk bij de Turken en dan ben je al halverwege.
Een bijkomend effect is dat minder Turken naar hier zullen komen en zelfs vele Turken terug zullen keren. Dit heeft alles te maken met de levensstandaard die ongetwijfeld zal verhogen en een betere uitbouw van een sociale zekerheid. Gewoon een beetje geduld hebben.;)
Begin jaren 80 had ik een vriendinnetje van Spaanse afkomst. Het was een wondermooie romance die wreed werd verbroken toen ze met de hele familie terugkeerden naar Spanje. Vervloekt zij de toetreding van Spanje tot de EU. :D


Laat ons liever proberen om Turkije verder te moderniseren en een grotere economische stabiliteit te geven.

Volledig mee akkoord.

Jozef Ostyn
15 april 2004, 19:00
Niet echt. Men staart zich blind op zogenaamde culturele en religieuze verschillen. Die zijn te verwaarlozen. Turkije is in de eerste plaats een seculiere staat. Ik ben van mening dat wanneer de Turken effectief worden opgenomen in de EU dit het moderniseringsproces zal versnellen. De wil om met Europa mee te kunnen is zeer sterk bij de Turken en dan ben je al halverwege.
Een bijkomend effect is dat minder Turken naar hier zullen komen en zelfs vele Turken terug zullen keren. Dit heeft alles te maken met de levensstandaard die ongetwijfeld zal verhogen en een betere uitbouw van een sociale zekerheid. Gewoon een beetje geduld hebben.;)

Ik heb nergens beweerd dat Turkije geen seculiere staat is. Dat is ook niet het punt.
Verder wil ik hier graag nog eens herhalen dat lidmaatschap van de EU geen tovermiddel is. We moeten een land niet laten toetreden tot de EU om het te stabiliseren. Landen moeten stabiel zijn om tot de EU toe te treden (al is dit op zich natuurlijk geen voldoende voorwaarde - er zijn belangrijkere overwegingen).