PDA

View Full Version : Brandend Actueel : de Invasie van Tibet door China


PollyCorrect
9 maart 2009, 21:36
Wegens het Brandend Actuele probleem van de Tibetanen komt er morgen in Brussel een manifestatie.

Hier de details:

De manifestanten verzamelen morgen om 10.30 uur in het Brusselse Jubelpark.

De betogers trekken vervolgens naar de Chinese ambassade aan de Tervurenlaan, waar de stoet halt zal houden.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/754763/2009/03/09/Morgen-pro-Tibetaanse-manifestatie-in-Brussel.dhtml

Derk de Tweede
9 maart 2009, 21:55
Wat wil die Daila Lama, weer terug naar de feodale dictatuur van voor de bezetting ?
Ik praat die bezetting niet goed, maar Tibet van voor 1950 was een ramp voor de arme boeren.

PollyCorrect
9 maart 2009, 22:12
Wat wil die Daila Lama, weer terug naar de feodale dictatuur van voor de bezetting ?
Ik praat die bezetting niet goed, maar Tibet van voor 1950 was een ramp voor de arme boeren.

De vernietiging van de Tibetaanse cultuur door de chinezen, dat is de ellende.
Wat de Dalai Lama wil, dat is niet duidelijk voor mij. Die praat altijd zo verzoenend,
terwijl de moniken in de bergen daar creperen.

Vraag me af welke Belgische politici er trouwens aanwezig zullen zijn morgen, op die betoging. En hoeveel auto's er in brand gestoken zullen worden voor de vrede, en vensters en stadmeubilair vernield.

PollyCorrect
9 maart 2009, 22:32
even kijken op indymedia of men zich al aan het mobiliseren is voor het vrijheidsideaal van Links.

PollyCorrect
9 maart 2009, 23:09
Vreemd, ik vind niets terug over deze vredige manifestatie.

Niet vredig genoeg voor Links? :oops:

toccata
9 maart 2009, 23:31
Groen! roept op te gaan ( http://www.groen.be/agenda/agenda-tibetan-uprising-day-_78.aspx )
Het zou me verbazen mocht indymedia er iets van schrijven (ik dacht dat die in handen waren vd PvdA)

MonaLisaOverDrive
10 maart 2009, 11:19
De Vrienden van Tibet (http://www.vriendenvantibet.be) zullen ook aanwezig zijn. Deze demonstratie is de Tibetan Uprising Day, de Dag van Nationale Opstand. Die dag wordt de opstand op 10 maart 1959 in Lhasa herdacht, dit jaar dus 50 jaar geleden. Toen vond de tot dan toe grootste opstand tegen de onwettige Chinese bezetting van Tibet plaats. Tijdens de opstand vielen 80.000 doden.

Over Tibet worden veel onwaarheden verspreid. Wie zich wil informeren kan terecht op de tentoonstelling "Tibet Omzien in Heimwee" in Het Oud Gemeentehuis te Kapellen. Grote informatieve panelen met tekst en foto’s vertellen over Tibet van vroeger en nu, de inval vanuit China en de vernietiging van de Tibetaanse cultuur.
Het is een reis doorheen de geschiedenis, verteld door leden van de Tibetaanse gemeenschap in ballingschap. Hun persoonlijk verhaal is verweven met het verhaal van hun land in woord en beeld.

Jozef Ostyn
10 maart 2009, 13:49
Ik praat die bezetting niet goed, maar Tibet van voor 1950 was een ramp voor de arme boeren.

Juist. Maar het Tibet van na 1950 was een nog grotere ramp voor hen.

goodwill
10 maart 2009, 14:03
Wegens het Brandend Actuele probleem van de Tibetanen komt er morgen in Brussel een manifestatie.

Hier de details:

De manifestanten verzamelen morgen om 10.30 uur in het Brusselse Jubelpark.

De betogers trekken vervolgens naar de Chinese ambassade aan de Tervurenlaan, waar de stoet halt zal houden.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/754763/2009/03/09/Morgen-pro-Tibetaanse-manifestatie-in-Brussel.dhtml
polieke, sinds wanneer zijn 'we' bekommerd om de Tibetanen ?

Zoethout002
11 maart 2009, 01:12
Ze moeten China heropdelen en alle oude grenzen hermaken, Tibet is niet het enigste land en volk dat bezet word door ''China''.

MonaLisaOverDrive
11 maart 2009, 16:22
Dat klopt : Oost-Turkistan, Binnen-Mongolië en Mantsoerije zijn ook bezet. Maar in Tibet is de bevolking het meeste gekant tegen de bezetting.

http://www.tibettruth.com/images/maps/territoriesmapbig.gif

Op de kaart zie je dat Tibet bijna even groot is dan China zonder zijn andere bezette gebieden. Het gaat hier dus niet om een kleine enclave, maar om een zeer groot land dat gekoloniseerd wordt.

roger verhiest
11 maart 2009, 16:53
Er leven 59 verschillende volkeren in China ; het aantal in India zal niet veel kleiner zijn.
Als je ernstig over het probleem van soevereine volkeren begint na te denken, kan je niet anders dan toegeven dat het probleem veel komplexer is dan men wil toegeven. Alle volkeren op deze planeet leven in een toestand van onderlinge afhankelijkheid - wat niet wil zeggen dat het ene volk over tig andere moet "heersen".

Gezien de demografische ontwikkeling lijkt het me logisch dat er momenteel een grote migratie is van Hanchinezen naar alle andere regio's & dat er een gevaar bestaat voor diverse volkeren in china om weggedrukt te worden.

Maar laten wij onze eigen europese kleinere talen en culturen ons niet met stijgend enthoesiasme wegdrukken door de angelsaksisiche cultuur ? Is dat ons recht ? In een zgn. "minderwaardig" cultureel keurslijf gedrongen worden lijkt me ook niet zo evident;
in een systeem van volkomen vrije keuze zie ik niet zoveel scholieren een keuze maken voor Estisch en Kasjoebisch als resp. 2de en 3de taal in het middelbaar onderwijs.

PollyCorrect
26 maart 2009, 20:10
Dat klopt : Oost-Turkistan, Binnen-Mongolië en Mantsoerije zijn ook bezet. Maar in Tibet is de bevolking het meeste gekant tegen de bezetting.

http://www.tibettruth.com/images/maps/territoriesmapbig.gif

Op de kaart zie je dat Tibet bijna even groot is dan China zonder zijn andere bezette gebieden. Het gaat hier dus niet om een kleine enclave, maar om een zeer groot land dat gekoloniseerd wordt.

Dank je, Mona.

Eschaton ß
26 maart 2009, 20:37
Wegens het Brandend Actuele probleem van de Tibetanen komt er morgen in Brussel een manifestatie.

Hier de details:

De manifestanten verzamelen morgen om 10.30 uur in het Brusselse Jubelpark.

De betogers trekken vervolgens naar de Chinese ambassade aan de Tervurenlaan, waar de stoet halt zal houden.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/754763/2009/03/09/Morgen-pro-Tibetaanse-manifestatie-in-Brussel.dhtml

Waarom gaan ze niet voor het hol van de VN in New York keffen? Of mogen ze daar niet binnen misschien?

PollyCorrect
26 maart 2009, 20:40
Waarom gaan ze niet voor het hol van de VN in New York keffen? Of mogen ze daar niet binnen misschien?

Misschien kunnen ze ook nog in Brussel een twintigtal auto's in brand steken en wat vensters van ministeries in elkaar slaan en stadsmeubilair vernielen?

Eschaton ß
26 maart 2009, 20:49
Misschien kunnen ze ook nog in Brussel een twintigtal auto's in brand steken en wat vensters van ministeries in elkaar slaan en stadsmeubilair vernielen?

Ga op een ander stoken. In Amsterdam zijn er ook ruiten. Of den Haag...

Zelfs al zie ik daar GRAAG ruiten en infrastructuur omzeep, het feit dat GIJ daarvoor oproept is voor mij genoeg om heel uw tibetaanse cirque féodale verticaal te classeren...

ministe van agitatie
26 maart 2009, 22:29
De Dalai Lama is geen voorstander van een onafhankelijk Tibet of een terugkeer tot het feodale systeem voor de Chinese inval. Hij noemt zichzelf een groter Marxist dan de Chinezen en daar heeft hij in zekere zin gelijk in.

Ze moeten China heropdelen en alle oude grenzen hermaken, Tibet is niet het enigste land en volk dat bezet word door ''China''.

De VS zijn daar volop mee bezig, ondermeer door steun aan moslimgekken in China. Waar dat goed voor is, is me niet helemaal duidelijk tenzij men een uitbreiding wil van de macht van de religieuze mafkezen overal ter wereld. De VS zijn goed in het aan de macht helpen van religieuze pipo's.

Het probleem is ook complexer dan 'Free Tibet'. Ik kan mezelf geen onvoorwaardelijk voorstander noemen van een sterke staat, de onderdrukking van het individu of het vernietigen van culturen. Maar ik ben evenmin een voorstander van volksstaten waarbij men ethnisch zuivere staten wil creëren die hun eeuwenoude, vaak achterlijke gewoontes en culturen willen behouden tegen de algemene ontwikkeling in.

Bij voorkeur zag ik een confederatie van onafhankelijke gemeenschappen, op voorwaarde dat die gemeenschappen niet streven naar ethnische zuiveringen of ethnisch zuivere gebieden.

1207
27 maart 2009, 01:08
De VS zijn daar volop mee bezig, ondermeer door steun aan moslimgekken in China. Waar dat goed voor is, is me niet helemaal duidelijk tenzij men een uitbreiding wil van de macht van de religieuze mafkezen overal ter wereld. De VS zijn goed in het aan de macht helpen van religieuze pipo's.
in china zal dat toch niet zo goed lukken vrees ik

tijdens de OS werden al een paar 100 moslimchinezen tijdelijk preventief weggestoken en kregen een hoop andere reisverbod.
chinezen hebben geen last van mensenrechtengedoe en wie lastig doet heeft een serieus probleem daar

PollyCorrect
27 maart 2009, 09:04
Ga op een ander stoken. In Amsterdam zijn er ook ruiten. Of den Haag...

Zelfs al zie ik daar GRAAG ruiten en infrastructuur omzeep, het feit dat GIJ daarvoor oproept is voor mij genoeg om heel uw tibetaanse cirque féodale verticaal te classeren...

Nog zo'n vredelievende?

Eschaton ß
27 maart 2009, 11:20
Nog zo'n vredelievende?

Absoluut, en helemaal niet hypocrietjes! Want laat ons wel wezen: dat de Dalai Lama schoon vertelselkes heeft, allemaal goed en wel. Maar het is en blijft een arbitrair, eigendunkelijk verkozen despootje. En van geweldloos verzet is er maar weinig sprake als ge ze zo bezig ziet hé... hun credo nochtans. Maar die boekskes en cd'tjes voor de transcendentale mens ingesproken door of i.s.w.m de DLLama verkopen als zoete broodjes me dunkt tijdens de fin. crisis!!

We hebben dat miljard+ Chinezen nu al genoeg voor het hoofd gestoten. Zelfs hun Olympische Spelen moesten absoluut verknald worden met idiote uitspraken van nog idiotere mensen (Bush, De Gucht, het Belgisch parlement...) Pas maar op dat ge het oriëntaals dooske van Pandora niet opendoet! En dat allemaal voor uwe verlichte Oerangoetan in zijn oranje gewaad, en een volk bergchinezen dat nog nooit van het bestaan van uw land, laat staan het onze, gehoord heeft. :roll:

PollyCorrect
27 maart 2009, 21:28
ik denk dat China één van de gruwelijkste landen is, waar het meest van te vrezen valt.

ministe van agitatie
28 maart 2009, 01:41
ik denk dat China één van de gruwelijkste landen is, waar het meest van te vrezen valt.

Ik geloof nooit dat jij denkt. Ik heb daar nog nooit een bewijs of een illustratie van gezien.