PDA

View Full Version : Balkenende wil ingrijpen in moskeeën


Recitator
18 december 2002, 23:22
Balkenende wil ingrijpen in moskeeën
Bron: Elsevier

Premier Jan Peter Balkenende (CDA) wil 'ingrijpen' in Nederlandse moskeeën als daar een boodschap wordt verkondigd die haaks staat op de Nederlandse normen en waarden.

Door

De premier zegt dit in een interview in het kerstnummer van Elsevier, dat verschijnt op woensdag 18 december. Letterlijk zegt Balkenende, geconfronteerd met de groeiende kritiek op het plaatsen van prominente moskeeën: 'Dat er een gebouw komt te staan, is voor mij geen punt. Waar het om gaat, is wat er in het gebouw wordt gezegd. Als er wordt aangezet tot haat en er uitingen komen die indruisen tegen het vreedzaam samenleven, dan moet je ingrijpen.'

De uitspraak van de christen-democratische premier staat haaks op een recent vonnis van het gerechtshof in Den Haag dat de Rotterdamse imam Khalil el-Moumni vrijsprak van discriminatie. Volgens het gerechtshof hebben burgers het recht te zeggen wat ze willen zolang ze zich baseren op hun geloof.

In het interview met Elsevier maakt Balkenende verder duidelijk liefst met de VVD te willen regeren ('Met de VVD hebben we de beste aanknopingspunten'), en zonder de LPF. 'De ervaringen met de LPF zijn niet goed. Maar mijn boodschap is: ga nooit voorbij aan wat er dit jaar is gebeurd. Ik heb Fortuyn en de LPF nooit uitgesloten, omdat ik daarin een signaal van de kiezers zag.'