PDA

View Full Version : Vlaanderen heeft 25 miljoen euro voor Zaventem


eliohater
16 april 2004, 19:44
Vlaanderen heeft 25 miljoen euro voor Zaventem

vr 16/04/04 - De Vlaamse regering heeft een pot van 25 miljoen euro ter beschikking voor investering in en rond de luchthaven van Zaventem. Eerder raakte bekend dat DHL van de Duitse regering 70 miljoen euro steun krijgt als het koerierbedrijf Leipzig uitkiest voor een Europees sorteercentrum. Dat staat in De Tijd. De Duitse staatssteun kan een pad in de korf zijn voor Zaventem.



De vakbonden bij DHL eisen dat de directie meer uitleg geeft over haar toekomstplannen. De bonden zijn de aanslepende onzekerheid beu. Volgens hen is DHL alleen maar bezig met financiële voordelen en niet met het behoud van jobs.

De Tijd meldt dat de Europese Commissie geen bezwaar heeft tegen Duitse steun als DHL een Europees sorteercentrum in Leipzig bouwt. Leipzig is een regio met een economische achterstand ten opzichte van het Europees gemiddelde en komt daarom in aanmerking voor subsidies.

DHL zelf zegt dat de mogelijke toelage in het voordeel speelt van Leipzig, maar dat het bedrijf nog geen beslissing genomen heeft. "Ik denk dat Zaventem zoveel voordelen heeft ten opzichte van eventuele mogelijke andere dossiers en dat deze niet opgaan tegen dat voordeel van Leipzig. Vandaar heeft Zaventem het absolute voordeel", zegt Xavier De Buck van DHL over de Duitse steun voor een verhuis naar Leipzig.

Zaventem blijft nog altijd optie nummer één, op voorwaarde dat de uitbreiding van DHL er niet gehinderd wordt, bijvoorbeeld door een te laag plafond op nachtvluchten. Vorige week raakte nog bekend dat een belangrijk administratief kantoor van DHL verhuist van Diegem naar Bonn, met 450 banen als inzet. De federale regering wil DHL in Brussel houden omdat er veel werkgelegenheid mee gemoeid is.

Vlaams minister van Economie Patricia Ceyssens zegt dat ze 25 miljoen euro heeft liggen voor investeringen in en om de luchthaven van Zaventem. Ze zegt weliswaar dat ze geen opbodverhaal met Leipzig wil.

"DHL en regering samen rond de tafel"


Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, vraagt aan de regeringen en DHL om rond de tafel te gaan zitten om het koerierbedrijf hier te houden.

Voka wil ook dat het plafond op 25.000 nachtvluchten verdwijnt.




Typisch paars: eerst ze willen wegjagen om stemmen te winnen en daarna ze geld geven om ze te laten blijven (ook om stemmen te winnen) :roll:

:lol: met de paarse politici

dorus
16 april 2004, 20:05
Van mij mag DHL naar Leipzig gaan, als ze hun werknemers maar mee nemen.

Dat zijn er 1000 die we niet moeten 'repatriëren'.

TomB
16 april 2004, 20:11
vr 16/04/04 - De Vlaamse regering heeft een pot van 25 miljoen euro ter beschikking voor investering in en rond de luchthaven van Zaventem. Eerder raakte bekend dat DHL van de Duitse regering 70 miljoen euro steun krijgt als het koerierbedrijf Leipzig uitkiest voor een Europees sorteercentrum. Dat staat in De Tijd. De Duitse staatssteun kan een pad in de korf zijn voor Zaventem.

Beide vormen van subsidiering moeten verboden en zwaar beboet worden door Europa. Overheidssteun werkt concurrentievervalsend.

eliohater
16 april 2004, 20:12
Geert Noels heeft eventjes geleden op kanaalz gezegd dat Brussel als internationale stad enorm heeft moeten inboeten voor Parijs en Amsterdam door het failliet van Sabena.

Denk je niet dat een eventueel vertrek van DHL nefast kan zijn voor Zaventum en desbetreffend ook voor Brussel als Centrum van Europa.
DHL zorgt tenslotte vool veel bedrijvigheid en bedrijvigheid trekt bedrijvigheid aan. Dat is juist de troef ervan.

eliohater
16 april 2004, 20:14
TomB
Europa heeft de 70 miljoen ? al goedgekeurd voor Leipzig. DHL heeft er trouwens al grond gekocht. dit betekent niet dat ze dan ook weg zijn. De investering van de vestiging die het daar nog moet opbouwen, zijn enorm duur.

CONTRA
16 april 2004, 20:23
Ik zou eens willen weten welke smeerlappenrij en is voor zo'n bedrijven hier te houden, dit gaat van geen belastingen tot..... ?

Idem met alle grote bedrijven BASF DEGUSSA BAYER GM 3M enz.

Vlaanderen_onafhankelijk
16 april 2004, 22:32
Dat ze DHL dan laten gaan hé. Zaventem heeft zoveel andere troeven, als de dinosaurussen van BIAC en de Wetstraat die maar eens winsten uit te spelen...

Bakkebaard
17 april 2004, 13:26
Geef nu zelf toe, het is een beetje strijdig met de logica e.
De regering wil wel €25 miljoen geven aan subsidies om DHL hier te houden. (nota bene €50 miljoen minder als in Leipzig) terwijl ze gewoonweg evengoed de vergunning kan toekennen om meer dan 25.000 nachtvluchten te overschrijden.
Die €25 miljoen kunnen ze dan evengoed sparen of uitgeven aan de omwonenden van zaventem om zo hun huis beter te isoleren en allerlei andere geluidsbeperkende maatregelen nemen.

ICE-MAN
17 april 2004, 16:00
gaat Wallonië ook 25 milj € geven ???????? 8O
DHL werkt toch op de nationale luchthaven van Brussel.....
Minister Patricia de Geld-tovenares zegt dat vlaanderen die 25 milj € liggen heeft......... maareuhh is dat ook zo........ :oops:

zorroaster
17 april 2004, 20:26
Vlaanderen investeert maar in Zaventem, maar wat krijgen we terug?

Iedereen die landt in Zaventem, passeert in de inkomhal het grote bord "Bienvenue dans la communauté Wallonie-Bruxelles"! Alsof men ergens naast Luik geland is...

ICE-MAN
19 april 2004, 09:08
Vlaanderen investeert maar in Zaventem, maar wat krijgen we terug?

Iedereen die landt in Zaventem, passeert in de inkomhal het grote bord "Bienvenue dans la communauté Wallonie-Bruxelles"! Alsof men ergens naast Luik geland is...
dat zal waarschijnlijk zijn omdat Wallonie-Bruxelles het grootste deel van de uitbatingskosten draagt zeker ???????? :wink:

Everytime
19 april 2004, 09:14
Vlaanderen investeert maar in Zaventem, maar wat krijgen we terug?

Iedereen die landt in Zaventem, passeert in de inkomhal het grote bord "Bienvenue dans la communauté Wallonie-Bruxelles"! Alsof men ergens naast Luik geland is...

Ze bereiden al de verfransing van Zaventem voor. 8)

Jo Laweit
19 april 2004, 09:21
Vlaanderen investeert maar in Zaventem, maar wat krijgen we terug?

Iedereen die landt in Zaventem, passeert in de inkomhal het grote bord "Bienvenue dans la communauté Wallonie-Bruxelles"! Alsof men ergens naast Luik geland is...

LIEGE-NORD zoals "Brussels-South"/"Charleroi-Air Port" :lol: :lol: :lol:

TomB
19 april 2004, 17:46
TomB
Europa heeft de 70 miljoen ? al goedgekeurd voor Leipzig. DHL heeft er trouwens al grond gekocht. dit betekent niet dat ze dan ook weg zijn. De investering van de vestiging die het daar nog moet opbouwen, zijn enorm duur.

Dan moet die beslissing aangevochten worden. Een bedrijf 70 Miljoen Euro geven is obscene concurrentievervalsing.

C uit W
19 april 2004, 17:49
TomB
Europa heeft de 70 miljoen ? al goedgekeurd voor Leipzig. DHL heeft er trouwens al grond gekocht. dit betekent niet dat ze dan ook weg zijn. De investering van de vestiging die het daar nog moet opbouwen, zijn enorm duur.

Dan moet die beslissing aangevochten worden. Een bedrijf 70 Miljoen Euro geven is obscene concurrentievervalsing.
Ik denk dat het mag omdat Leipzig economisch achteroplicht.
Gelijkheid en zo :(

TomB
19 april 2004, 18:15
Dan moet die beslissing aangevochten worden. Een bedrijf 70 Miljoen Euro geven is obscene concurrentievervalsing.
Ik denk dat het mag omdat Leipzig economisch achteroplicht.
Gelijkheid en zo :(

Bah.

Herman Desmedt ©HD
20 april 2004, 03:00
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.

ancapa
20 april 2004, 06:27
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.

het gaat toch om jobs te redden ? of niet soms !

tewerkstelling en wergelegenheid niet door elkaar halen :wink:

Als Wallonië ook eens 25 miljoen euro zou investeren :twisted:

Herman Desmedt ©HD
20 april 2004, 06:42
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.

het gaat toch om jobs te redden ? of niet soms !

tewerkstelling en wergelegenheid niet door elkaar halen :wink:

Als Wallonië ook eens 25 miljoen euro zou investeren :twisted:

Of ge het nu beseft of niet: Als DHL in Leipzig al grond gekocht heeft en nu al assets verhuisd heeft, dan is het om ginder van start te gaan.
Wat DHL nu doet is het zo hard mogelijk spelen en zoen dat ze zoveel mogelijk in de wacht sleept. Belastings- en andere voordelen, die andere bedrijven niet krijgen. Natuurlijk gaat Wallonië dan zeggen dat het in de eerste plaats een "Vlaams" probleem is.
Als men op die manier, kortzichtig en op korte termijn jobs moet subsidiëren dan is men beter dat men dat geld aanwent om verankerde jobs mee te scheppen.
Gebruik dat geld bijvoorbeeld om leningen tegen lage rente mee te financieren (dat geld krijgt men dus terug) aan iedere ondernemer die met een vallabel initiatief ergens in Vlaanderen voor de proppen komt en
- de jobs gaan méér verspreid, verankerd en standvastig in de tijd zijn.
- dan zijn dat geen gesubsidiëerde jobs maar jobs die de staat de volle pot opbrengen.

ancapa
20 april 2004, 06:54
het kan best zijn dat het kalf verdronken is en dat DHL al andere plannen heeft, maar dat is dan de schuld van die zeikers van rond de luchthaven... er eerst gaan wonen en dan zeggen er is lawaaihinder 8O

Kwamen die inwijkelingen van een andere planeet :?:

Herman Desmedt ©HD
20 april 2004, 06:57
Ik ken er een aantal die er gaan wonen zijn, omwille van de lagere woonkost, en nu mee zeiken.

Foundation
20 april 2004, 08:16
Een goede spreiding wordt jammer genoeg tegengehouden door de regionalisering van de geluidsnormen... of tot welke problemen splitsingen zoal leiden...

Dilbert
20 april 2004, 13:10
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.
Of nog beter: teruggeven aan de belastingsbetalers.

TomB
20 april 2004, 13:16
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.

Neen. We zouden die 25 miljoen Euro beter niet uitgeven, zodat we de belastingen kunnen verlagen.

TomB
20 april 2004, 13:20
Gebruik dat geld bijvoorbeeld om leningen tegen lage rente mee te financieren (dat geld krijgt men dus terug) aan iedere ondernemer die met een vallabel initiatief ergens in Vlaanderen voor de proppen komt en
- de jobs gaan méér verspreid, verankerd en standvastig in de tijd zijn.
- dan zijn dat geen gesubsidiëerde jobs maar jobs die de staat de volle pot opbrengen.

De staat moet de banken geen concurrentie aandoen.

Herr Flick
20 april 2004, 13:32
vr 16/04/04 - De Vlaamse regering heeft een pot van 25 miljoen euro ter beschikking voor investering in en rond de luchthaven van Zaventem. Eerder raakte bekend dat DHL van de Duitse regering 70 miljoen euro steun krijgt als het koerierbedrijf Leipzig uitkiest voor een Europees sorteercentrum. Dat staat in De Tijd. De Duitse staatssteun kan een pad in de korf zijn voor Zaventem.

Beide vormen van subsidiering moeten verboden en zwaar beboet worden door Europa. Overheidssteun werkt concurrentievervalsend.


Inderdaad, maar het is niet verboden en Leipzig is ontwikkelingsgebied dus, ...

De vlaamse overheid zou dat echter creatief moeten oplossen, gewoon een wetje stemmen dat het plafond van nachtvluchten opheft, ...

Of de wet zodanig aanpassen dat bedrijven die reeds gevestigd zijn op zaventem onbeperkt mogen uitbreiden, (zolang dit de veiligheid niet in het gedrang brengt, lees zolang er vrije slots zijn.)

Da is gewoon effe creatief zijn, meer dan dat is niet nodig, ... vervolgens moet Ansjiauken gesteund door guyken ies goe met zijn vuist op tafel slaan, dat er gespreid wordt, 's nachts en t probleem is opgelost.

Overigens moeten al die oelewappers die vlak onder de startbaan komen wonen zijn hun bek en hun pluimen houden, Da vliegveld lag er voor ze er komen wonen zijn, en ze wisten op voorhand dat daar lawaai van ging komen.


Ik snap de mensen toch niet, ze willen werken, vanoveral in de wereld pakskes krijgen en naartoe zenden, en bovendien overal op verlof kunnen gaan, en als er dan ies een vliegtuigske moet vertrekken gaan ze allemaal op hun achterste poten staan.

Philips Inc.
20 april 2004, 13:34
Wat met investering in betere geluidsisolatie?

Herr Flick
20 april 2004, 13:35
gaat Wallonië ook 25 milj € geven ???????? 8O
DHL werkt toch op de nationale luchthaven van Brussel.....
Minister Patricia de Geld-tovenares zegt dat vlaanderen die 25 milj € liggen heeft......... maareuhh is dat ook zo........ :oops:


Wel ze gaan hun bosmaaiers en dienstvoertuigen op iligaal gestookte en in beslag genomen alcohol laten rijden, op die manier sparen ze weer wa centen uit, ... :wink:

Herr Flick
20 april 2004, 13:39
Ik ken er een aantal die er gaan wonen zijn, omwille van de lagere woonkost, en nu mee zeiken.


Precies, ... Die zouden ze allemaal levenslang een vliegverbod moeten geven, kunnen ze met den auto of den trein op verlof !

Herr Flick
20 april 2004, 13:42
Ze zouden die 25 miljoen Euro misschien beter investeren in een tewerkgelegenheidsplan.

Neen. We zouden die 25 miljoen Euro beter niet uitgeven, zodat we de belastingen kunnen verlagen.


Inderdaad, volkomen met je eens, ! lagere belasting resulteert in hogere consumptie en dus meer werkgelegenheid...


Stel u maar eens even voor wat je zou doen als van je huidig bruto loon bvb maar 20 % zou afgaan.


De staat zou het volledige verloren bedrag op korte tijd terug verdienen door verhoogde consumptie via BTW en accijnzen.

Herr Flick
20 april 2004, 13:45
Wat met investering in betere geluidsisolatie?


Als jij besluit van naast een autostrade te gaan wonen omdat de grond daar goeiekoop is,

moeten wij dan als maatschapij opdraaien, voor een geluidsmuur te zetten in uwen hof, ?


Dat is niet meer dan een logische vraag niet, ... ? Met het prijsvoordeel dat die pipo's gedaan hebben op hunen bouwgrond hadden ze hun huis kunnen isoleren, maar nee klagen de staat zal het dan wel betalen, en die duizend onozelaars die daar werken, ah ja laat die een ander job zoeken hé, ... .

Herman Desmedt ©HD
20 april 2004, 21:39
Neen. We zouden die 25 miljoen Euro beter niet uitgeven, zodat we de belastingen kunnen verlagen.


Inderdaad, volkomen met je eens, ! lagere belasting resulteert in hogere consumptie en dus meer werkgelegenheid...


Stel u maar eens even voor wat je zou doen als van je huidig bruto loon bvb maar 20 % zou afgaan.


De staat zou het volledige verloren bedrag op korte tijd terug verdienen door verhoogde consumptie via BTW en accijnzen.

Een beetje realistisch blijven ook:
De staat heft zo een hoge loonlasten omdat er anders niet genoeg geld binnenkomt om
- ambtenaren mee te betalen
- Steun- of vervangingsinkomens mee te betalen.

25 miljoen Euro dat is over de ganse in de privé werkende bevolking slechts 10 € per werkende.

Een loonlastenverlaging van 5%, dus ruim onder wat het zou moeten zijn, betekent een te forse aderlating voor de regering.

Herman Desmedt ©HD
20 april 2004, 21:49
We zitten in dit landje structureel verkeerd bezig:
- Te grote staatsschuld
- Te grote verhouding nietwerkenden / werkenden
- Te grote verhouding staatsapparaat / privé

( zie volledige argumentering in de forumsessies )

eliohater
20 april 2004, 23:05
Wat mij vooral hindert is de dubbele houding die de regering de voorbije jaren ten opzichte van DHL heeft ontwikkeld.
Vroeger schreeuwden ze dat ze moeten vertrekken (geen uitbreiding van nachtvluchten) en nu schreeuwen ze dan weer dat ze moeten blijven (door 25 milj te geven). Maar nog altijd mogen ze niet uitbreiden...
Dit is de pure (zeg maar paarse) hypocrisie...