PDA

View Full Version : Chinese importgevaren


Politikainspe
7 april 2009, 22:48
In onze havens komen momenteel containers binnen die vol zitten met toxische stoffen. Ik heb het daarbij niet over de dagelijkse toxines die we al binnen krijgen via onze voeding en die op termijn schade aanrichten, maar over zwaar-toxische stoffen die zelfs tot acute problemen kunnen leiden.
Deze stoffen worden in containers gedaan om de spullen te vrijwaren van schimmels, motten en ander ongedierte. Voor de onwetende arbeiders die de containers openen en voor de consumenten die deze producten uiteindelijk kopen kunnen ze gezondheidsschade teweegbrengen.

Behalve nu en dan eens iets terugroepen uit de handel, zoals bv kinderkledij en matrassen, blijft de overheid inert.

Het wordt nog schrijnender wanneer je beseft dat men in China en andere industrielanden in ontwikkeling ook heel veel nepgoederen produceert, waaronder nepvoeding en zelfs nagemaakte medicijnen.

Onze overheid doet voorlopig alsof de neus bloedt en claimt dat dit hier onmogelijk binnen kan komen. Sommige havenarbeiders weten wel beter.

Wat kan de overheid en de consument doen tegen deze praktijken?

Pieke
7 april 2009, 23:06
begin maar eens met het benoemen van die "toxische stoffen"

Infowarrior
7 april 2009, 23:33
begin maar eens met het benoemen van die "toxische stoffen"

Gelooft u bovenstaande post niet misschien? Schandalig waarmee die Chinezen allemaal wegkomen!

Denk maar aan het geval met die melkproducten, waar honderden baby's en peuters aan gestorven of permanent gehandicapt zijn.

Eigenlijk zou Europa voor onbepaalde tijd een ban moeten zetten op producten uit China en omstreken!

Pieke
8 april 2009, 08:21
het ging over producten die gebruikt worden om de containers te vrijwaren. Bewaar-, preserveer- en steriliseermiddelen dus. Waarvan geclaimd wordt dat ze acuut toxisch zijn (zonder bron). En dan wil ik eerst weten welke producten dat zijn.

Dat er problemen zijn met Chinese producten weet ik (lood in kinderspeelgoed bvb). Dat er eigenlijk streng gecontroleerd dient te worden zou evident moeten zijn. Maar dat moet van de overheid uitkomen, en is die per definitie niet verdacht?

Soit, en dan spreek ik nog niet over weekmakers, suikervervangers, nepmedicijnen etc etc etc

Scherven A. Mok
8 april 2009, 12:42
Ik heb vroeger in een meubelbedrijf gewerkt en de containers met rotan uit China moesten inderdaad een bepaalde tijd blijven openstaan wegens de vochtwerende stoffen die erin gespoten waren geweest. Af en toe hadden we geen tijd om te wachten en dan losten we die zo, soms kreeg je jeuk, soms ademhalingsproblemen. Neen, gezond was dat niet. Kan voor een deel wel psychologisch geweest zijn vermits we wisten dat we er nog niet in mochten. Maar de ademhalingsproblemen waren dat niet.

Politikainspe
8 april 2009, 21:16
het ging over producten die gebruikt worden om de containers te vrijwaren. Bewaar-, preserveer- en steriliseermiddelen dus. Waarvan geclaimd wordt dat ze acuut toxisch zijn (zonder bron). En dan wil ik eerst weten welke producten dat zijn.

Dat producten die niet toegelaten zijn binnen de EU hier op deze manier wel kunnen binnenraken, is al frappant.
Bron: http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=11436&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=dbfb0c7515
Er zijn er legio andere.


Dat er problemen zijn met Chinese producten weet ik (lood in kinderspeelgoed bvb). Dat er eigenlijk streng gecontroleerd dient te worden zou evident moeten zijn. Maar dat moet van de overheid uitkomen, en is die per definitie niet verdacht?

Was het maar zo simpel.
Politici zijn ook maar mensen en beïnvloedbaar door hun vrienden, of op financieel vlak. Er zijn genoeg bedrijven voor wie strengere regels in China een nachtmerrie zijn.


Soit, en dan spreek ik nog niet over weekmakers, suikervervangers, nepmedicijnen etc etc etc

Cijfers over de impact (aantal doden?) van nepmedicatie zouden gepast zijn, of schokkend eerder waarschijnlijk. :(
Ik vraag me af in welke mate dit al een probleem is binnen de EU, en binnen België (egoïstisch als mensen zijn...).

araneus
9 april 2009, 10:42
Gelooft u bovenstaande post niet misschien? Schandalig waarmee die Chinezen allemaal wegkomen!

Denk maar aan het geval met die melkproducten, waar honderden baby's en peuters aan gestorven of permanent gehandicapt zijn.

Eigenlijk zou Europa voor onbepaalde tijd een ban moeten zetten op producten uit China en omstreken!

Honderden baby's gestorven of gehandicapt ? Misschien kan je hier even een bron vermelden.

Elk land krijgt regelmatig wel eens een voedingsschandaal, hier in België hebben we daar trouwens al ervaring mee.

Het is een feit dat China heftig heeft gereageerd en de verantwoordelijken heeft opgespoord en gestraft ! Ik was tijdens het uitbreken van dit schandaal in China en heb het dus mooi kunnen volgen (ook via de Chinese media, ik spreek en lees Chinees).

roodhaar
9 april 2009, 10:59
het ging over producten die gebruikt worden om de containers te vrijwaren. Bewaar-, preserveer- en steriliseermiddelen dus. Waarvan geclaimd wordt dat ze acuut toxisch zijn (zonder bron). En dan wil ik eerst weten welke producten dat zijn.


fosfine, chloorpikrine en methylbromide oa...

onlangs nog een incident mee gebeurd in een container. NIET in de pers verschenen.

Rudy
9 april 2009, 12:17
Voor de onwetende arbeiders die de containers openen en voor de consumenten die deze producten uiteindelijk kopen kunnen ze gezondheidsschade teweegbrengen.

Producten die schadelijk zijn voor de consument worden niet verkocht, en worden uit de handel genomen.

Als arbeiders schade ondervinden tijdens het lossen van de containers is dit in de eerste plaats een probleem van het bedrijf.

roodhaar
9 april 2009, 13:09
Producten die schadelijk zijn voor de consument worden niet verkocht, en worden uit de handel genomen..

meestal is men er tijdig bij. maar er zijn genoeg uitzonderingen.
Vooral met namaak (speelgoed/textiel dat niet van echt te onderscheiden is maar bij er op sabbelen door peuters toxische stoffen vrijgeeft.


Als arbeiders schade ondervinden tijdens het lossen van de containers is dit in de eerste plaats een probleem van het bedrijf

containers worden behandeld met allerhande bestrijdingsmiddelen(zeker als ze uit warme & vochtige gebieden komen.) dat gebeurt niet altijd volgens de regels waardoor de container+inhoud zelf toxisch kan worden. niet alleen voor diegenen die hem ontlaadden, maar ook voor diegenen die de goederen uiteindelijk behandelen.

Johan Bollen
10 april 2009, 05:02
Gaat het hier over protectionisme of over gezondheidszorg? En hoe zit het met de export van giftig afval vanuit Europa naar 'arme' landen, was een vraag die bij me opkwam...moest het over ethiek gaan.

Jantje
10 april 2009, 06:11
In onze havens komen momenteel containers binnen die vol zitten met toxische stoffen. Ik heb het daarbij niet over de dagelijkse toxines die we al binnen krijgen via onze voeding en die op termijn schade aanrichten, maar over zwaar-toxische stoffen die zelfs tot acute problemen kunnen leiden.
Deze stoffen worden in containers gedaan om de spullen te vrijwaren van schimmels, motten en ander ongedierte. Voor de onwetende arbeiders die de containers openen en voor de consumenten die deze producten uiteindelijk kopen kunnen ze gezondheidsschade teweegbrengen.

Behalve nu en dan eens iets terugroepen uit de handel, zoals bv kinderkledij en matrassen, blijft de overheid inert.

Het wordt nog schrijnender wanneer je beseft dat men in China en andere industrielanden in ontwikkeling ook heel veel nepgoederen produceert, waaronder nepvoeding en zelfs nagemaakte medicijnen.

Onze overheid doet voorlopig alsof de neus bloedt en claimt dat dit hier onmogelijk binnen kan komen. Sommige havenarbeiders weten wel beter.

Wat kan de overheid en de consument doen tegen deze praktijken?

Containers moeten behandeld worden tegen ongedierte, of ze mogen zelfs het land niet in. Dat zijn Europese en Amerikaanse wetten.

Namaak word niet enkel in China gemaakt, maar ook in Europa, daar is niets fout aan. Wie namaak koopt weet dat en weet ook dat de kwaliteit minder kan zijn.

Namaak medicatiekomt niet alleen uit China, maar word overal ter wereld gemaakt en verko cht. Men probeerd dit wereldwijd te bestrijden, maar het is een zeer moeilijke strijd, omdat men de niet werkende en gevaarlijke medicatie er uit moet halen en de werkende moet doorlaten.

Voedselproblemen zijn er overal, laatst moesten de winkel nog alle producten van een Europees bedrijf uit de rekken halen, wegens een toxische stof in het product.

Het hangt er enkel vanaf hoe de media op het probleem spring

Pieke
10 april 2009, 08:23
fosfine, chloorpikrine en methylbromide oa...

onlangs nog een incident mee gebeurd in een container. NIET in de pers verschenen.

daar bestaan toch voorschriften voor die arbeiders dienen te volgen? Voor fosfine bvb is een mondmasker verplicht dacht ik...

Jantje
10 april 2009, 14:48
daar bestaan toch voorschriften voor die arbeiders dienen te volgen? Voor fosfine bvb is een mondmasker verplicht dacht ik...

Er bestaat zelf een wet, dat containers eerst moeten getest worden op hun veilige toegankelijkheid. Containers zonder voorzorgen betreden is dus niet de schuld van de laders, maar van de lossers.
Het is de Chinezen hun schuld niet dat Europa hen verplicht om containers te behandelen tegen ongedierte. Iedereen die met containers werkt, is volgens de wet verplicht te weten dat deze behandeld zijn en moet dus de nodige voorzorgen nemen.
Eén van deze voorzorgsmaatregelen, is dat er steeds eerst met getest worden en twee dat men NOOIT zonder toezicht een container mag betreden.
De fout ligt dus niet bij de Chinezen, want ook containers uit Europese landen die naar Europese landen gaan, moeten behandeld worden.

Politikainspe
11 april 2009, 11:38
Producten die schadelijk zijn voor de consument worden niet verkocht, en worden uit de handel genomen.

Als arbeiders schade ondervinden tijdens het lossen van de containers is dit in de eerste plaats een probleem van het bedrijf.

Dat is de theorie.
Het kan al eens gebeuren dat het FAVV pas een bericht aankondigt op het moment dat u dat ene snoepje al lang hebt binnengespeeld.
Het kan ook zijn dat men gewoon helemaal niets afkondigt. Ik herinner me nog steeds dat men het ooit had over de kubieke meters vervuild drinkwater in China, terwijl iemand van onze watermaatschappij in alle ernst kwam verkondigen dat dit hier ook wel eens voorviel, zonder dat er een haan naar kraaide.
Er is een controlesysteem, maar het is niet waterdicht.

Politikainspe
11 april 2009, 11:43
Gaat het hier over protectionisme of over gezondheidszorg?


Vraag je dat aan mij?
Gezondheidszorg.

En hoe zit het met de export van giftig afval vanuit Europa naar 'arme' landen, was een vraag die bij me opkwam...moest het over ethiek gaan.

Daar kan ook een boompje over opgezet worden. Misschien in een andere thread openen?

Politikainspe
11 april 2009, 12:03
Containers moeten behandeld worden tegen ongedierte, of ze mogen zelfs het land niet in. Dat zijn Europese en Amerikaanse wetten.

Namaak word niet enkel in China gemaakt, maar ook in Europa, daar is niets fout aan. Wie namaak koopt weet dat en weet ook dat de kwaliteit minder kan zijn.

Door Chinezen.

kelt
11 april 2009, 13:37
Die "Chinese" goederen komen niet "per abuis" in onze winkelrekken terecht.Ze zijn besteld.
Ganse winkelketens (ik hoef U hier de namen niet op te geven) bestaan enkel en alleen maar omdat ze "goedkoop" zijn en hun gamma vooral uit prullaria bestaan.Wat denken we dan dat er gebeurd als die winkelketens aan importfirma's hun zoekopdrachten geven?