PDA

View Full Version : President in hongerstaking


Johan Bollen
10 april 2009, 17:21
Lijkt me interessant om deze eigenaardige actie door een president niet ongemerkt op dit forum voorbij te laten gaan. Ik vroeg me af waar het eerder is voorgekomen dat een president in honderstaking ging. Dit is wat er gebeurd is in Bolivië waar Morales vanaf donderdag zich in hongerstaking verklaarde. Hierin wordt hij gevolgd door groepen van arbeiders, boeren en indianen.

De inzet. Een van de gevolgen van de nieuwe grondwet in Bolivië die door meer dan 60 % van de bevolking per referendum werd goedgekeurd, na eerder door een twee derde meerderheid te zijn goedgekeurd door een grondwetgevende vergadering, was de beslissing om een nieuwe kieswet op te stellen binnen de 6o dagen na de goedkeuring van de grondwet. Die nieuwe kieswet zou moeten garanderen dat de indianengroepen hun vertegenwoordigers mogen kiezen en dat de Bolivianen die in het buitenland wonen ook mogen gaan stemmen (wat nu eigenaardig genoeg niet het geval is). Het parlement waar de oppositie de meerderheid heeft probeert deze wet tegen te houden, want verondersteld wordt dat indianen en Bolivianen in het buitenland vooral voor Morales zullen stemmen.

bij de aankondiging van de hongerstaking sprak Morales over de 'nalatigheid van een groep neoliberale parlementairen' waardoor de wet niet goedgekeurd geraakt, terwijl dat eigenlijk per referendum reeds beslist was.

Tussen haakjes mag Morales wel eens op dieet vind ik.

Johan Bollen
11 april 2009, 16:05
Ondertussen in de VN...een mededeling

"De president van de algemene vergadering van de Verenigde Naties is solidair met en steunt de President van Bolivië, Evo Morales, die een hongerstaking begonnen is totdat het congres van zijn land een wet goedkeurt die meer representativiteit geeft aan de meest benadeelde sectoren van zijn land" getekend Miguel D´Escoto Brockmann

longhorn
11 april 2009, 16:33
Het is zijn goed recht om uit protest in hongerstaking te gaan maar het parlement heeft eveneens het recht om een wetsvoorstel niet goed te keuren ondanks een meerderheid van de bevolking voorstander is. Gezien die parlementariers, veronderstel ik, democratisch verkozen zijn, zullen zij bij de komende kiezingen de rekening gepresenteerd zien. Verder bestaat er in Bolivie toch ook een scheiding tussen de wetgevende en de uitvoerende macht hoop ik?

liberalist_NL
11 april 2009, 16:55
Het lijkt me echt geinig als hij doodgaat.

Heftruck
11 april 2009, 23:59
Ah, die Evo Morales die ook de plaatselijke economie naar de knoppen aan 't doen is.

Pelgrim
12 april 2009, 09:37
Grappig hoe jullie er allerlei dingen bij sleuren om de discriminatie die daar bestaat te negeren en goedpraten.

liberalist_NL
12 april 2009, 15:28
Grappig hoe jullie er allerlei dingen bij sleuren om de discriminatie die daar bestaat te negeren en goedpraten.

Die Morales is een klein kind. Beetje in hongerstaking gaan als hij zijn zinnetje niet krijgt.

Pelgrim
12 april 2009, 15:30
draai maar even rond de pot heen ja.

Dajjal
12 april 2009, 16:08
Mag hij dan ook geen Duveltje meer drinken ?

From_Vlaanderen
12 april 2009, 18:09
Mag hij dan ook geen Duveltje meer drinken ?

Dat staat er niet bij.

Pelgrim
12 april 2009, 23:37
het is een hongerstaking, geen dorststaking :)

Heftruck
12 april 2009, 23:44
Grappig hoe jullie er allerlei dingen bij sleuren om de discriminatie die daar bestaat te negeren en goedpraten.

Boh neen. Ik merk gewoon maar iets op eh. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat in hongerstaking gaan omdat ge u zin niet krijgt door veel mensen gerespecteerd wordt.

lollysticky
14 april 2009, 02:50
een regeringsleider die in hongerstaking gaat omdat hij zijn goesting nie krijgt :')
enfin... ge moet er maar opkomen he...

is het niet de taak van de regeringsLEIDER om via politieke kanalen het land in goede banen te leiden volgens de regels van de democratie. Hij heeft nog geen macht genoeg zeker :/ Welk zichzelf respecterend parlement gaat nu voor zoiets zwichten?

Jozef Ostyn
14 april 2009, 07:49
Aan parlementaire democratie hebben populistische demagogen als Morales natuurlijk lak.

liberalist_NL
14 april 2009, 08:47
het is een hongerstaking, geen dorststaking :)

Misschien neemt hij het wel letterlijk en ''staakt hij honger te hebben'', m.a.w. begint zichzelf vol te proppen.

Johan Bollen
14 april 2009, 13:33
Na vier dagen is de honderstaking van Morales afgelopen. Er is een compromis uit de bus gekomen tussen parlementsleden van de regering en de oppositie. De originele tekst is op 23 punten gewijzigd. De indianengroepen krijgen minder zetels toegewezen dan oorspronkelijk beloofd. 9 ipv 14, maar dat is meer dan de oppositie wou (3). De 300000 Bolivianen in het buitenland mogen nu wel deelnemen aan de verkiezingen zoals het MAS (regeringspartij) wou, en er komt een nieuw 'biometrisch' systeem om de stemgerechtigden vast te stellen. Dit laatste was een eis van de oppositie en heeft een kostenplaatje van 35 miljoen dollar. De regering was niet tegen deze eis. Het was het verkiezingshof die het onmogelijk achte aan deze eis te voldoen vóór de volgende verkiezingen. De verkiezingen zijn nu uitgesteld tot april 2010, maar de voorzitter van het verkiezingshof wordt niet vervangen zoals de oppositie eiste (gesproken over 'scheiding der machten').

President Morales is 4 dagen in hongerstaking geweest. Een unicum in de wereldgeschiedenis voor zover ik weet.

Men kan zeggen dat het niet aan een president is om in hongerstaking te gaan daar hij hiermee partij kiest voor slechts een deel van de bevolking. Nodig is echter om deze actie in een historische context te plaatsen, waarbij een kleine elite de meerderheid van de bevolking gedurende honderden jaren gediscrimineerd heeft. Slechts met de recente grondwetswijziging hebben de oorspronkelijke bewoners van dit stuk aarde gelijke rechten gekregen, in theorie althans. In de praktijk is er nog een lange weg af te leggen. De morele druk die Morales uitoefende door zijn hongerstaking vervalt in het niet bij de repressie uit het verleden. Het is een pendulum dat heel lichtjes de andere kant opwaaide na eeuwen een kleine elite bevoordeeld te hebben.

Gesproken over de scheiding der machten. Die bestaat in Bolivië op papier, maar in de praktijk is dit een probleem. Dit is vooral te merken in grote delen van het rechtsysteem, waar Morales niet aan kan raken omwille van de scheiding der machten, en wat er voor zorgt dat op dit moment velen in het rechtssysteem zelfs een hoger loon dan de president ontvangen. Het rechtssysteem is echter niet objectief. Zo wordt de rechtszaak tegen Sanchez de Lozana en enkele anderen die zich verrijkt hebben door corruptie systematisch vertraagd, hopend op verjaring. Ook de daders van de terroristische aanslagen op de industrie en de overheidsgebouwen van enkele maanden geleden, zijn bekend, maar worden niet vervolgd door het rechtssysteem. Een tijd geleden pakte de politie twee leden van de racistische groepering 'Unión Juvenil Cruzenista' op met sherpschuttersgeweren en kogels, op een plaats waar Morales even later voorbij zou komen in Santa Cruz. Na nog geen uur stonden ze weer op straat. En zo zijn er nog vele voorbeelden.

Bolivië is nog steeds een corrupt land en dat is een van de grootste obstakels voor haar ontwikkeling.

Jozef Ostyn
14 april 2009, 13:59
Gelukkig is er voorlopig nog wat tegengewicht in Bolivië en is er nog een onafhankelijke justitie. Maar in navolging van die andere anti-democraat, Hugo Chavez, zal Morales wel proberen daar verandering te brengen.

Johan Bollen
14 april 2009, 14:02
Gelukkig is er voorlopig nog wat tegengewicht in Bolivië en is er nog een onafhankelijke justitie. Maar in navolging van die andere anti-democraat, Hugo Chavez, zal Morales wel proberen daar verandering te brengen.
Onafhankelijk van Morales, maar innig verbonden met een oligarchie die allesbehalve democratisch is.

Het is ondertussen ook duidelijk dat de Moralesregering meer dan voorgaande regeringen de mensenrechten respecteert, in tegenstelling tot het niet democratische deel van de oppositie. Laat het nu juist dat deel zijn dat steun krijgt van het buitenland.

Jozef Ostyn
14 april 2009, 14:05
Onafhankelijk van Morales, maar innig verbonden met een oligarchie die allesbehalve democratisch is.

Een tegenmacht is essentieel. Veel beter dan Ein Reich, ein Volk, ein Morales.

Johan Bollen
14 april 2009, 14:10
Een tegenmacht is essentieel. Veel beter dan Ein Reich, ein Volk, ein Morales.
Daar ben ik mee akkoord. Nu is er meer evenwicht dan vóór Morales. Het is echter altijd oppassen voor antidemocratische tendenzen die zich met de tijd kunnen ontwikkelen binnen het MAS.

Aan de ander kant is het niet correct een corrupt juridisch systeem voor te stellen als een gezonde tegenmacht.

the_dude
14 april 2009, 14:13
sterke zet van die mens in de oorlog tegen de ondemocratie.
Er zouden overal zulke eerlijke mensen aan 't hoofd van landen moeten staan.

Pelgrim
14 april 2009, 15:11
wel grappig dat de tegenstanders hier steeds fulmineren in niets-zeggende vage termen, maar nooit over de feiten zelf spreken. Dat de Indianen eindelijk meer rechten krijgen is blijkbaar op zich een teken dat Morales een dictator is voor onze rechtse 'democraten'.
Hoe hypocriet kan men zijn.

Heel-Nederlander
14 april 2009, 16:03
Morales is net zon grote "populist" als Huge Chavez in Venezuela. De rode politiek van Morales vind ik niet om aan te zien - noch zijn figuur. Maar het mag gezegd worden dat hij wél respect verdient vind ik omdat hij de inheemse bevolking steunt in hun strijd om meer erkenning en autonomie.

Jozef Ostyn
14 april 2009, 16:10
wel grappig dat de tegenstanders hier steeds fulmineren in niets-zeggende vage termen, maar nooit over de feiten zelf spreken. Dat de Indianen eindelijk meer rechten krijgen is blijkbaar op zich een teken dat Morales een dictator is voor onze rechtse 'democraten'.
Hoe hypocriet kan men zijn.

Het doel heiligt de middelen?

AdrianHealey
14 april 2009, 23:58
Lijkt me een redelijk compromis.