PDA

View Full Version : milieu/mobiliteit


born2bewild
15 april 2009, 23:07
moet de overheid niet stoppen met het woon/werkverkeer fiscaal aantrekkelijk te maken?


mensen die dicht bij huis werk zoeken of dicht bij werk verhuizen subsidieren diegenen die de infrastructuur opeisen.
onrechtsttreeks en rechtstreeks, door de infrastructuur te betalen en door de fiscale stimulus.



De 'groene' taksen vliegen ons om de oren....ter ontmoediging van vanalles en nog wat.

Woon-werkverkeer is fiscaal superinteressant ...om de files te stimuleren?

Wat baten ministers van verkeer die bevallen van regels en probeerseltjes als evidenties met voeten worden getreden.

multa
15 april 2009, 23:53
Om nog te zwijgen van alle andere infrastructuurwerken (gas, riolering, elektriciteit, etc) naar villawijken in landelijke gemeenten die de stadsbewoner (die over het algemeen een pak armer is) mag subsidiëren.

brother paul
16 april 2009, 07:00
In Belgie rijdt 30% van de wagens met een lease.... aangezien een lease voor een particulier niet interessant is, is het nogal wiedes dat dus 30% van de mobiliteit gebeurt door bedrijfswagens.

Een bedrijfswagen is nota bene, de beste defiscalisatie van uw inkomen die je kunt bedenken; uw bruto loon wordt hier voor een keer netto in iets uitbetaale excl BTW

want stel u voor: als je 100.000euro bruto verdient, betaal je 10.000 SZ werknemer + 25.000SZ werkgever + 25.000 belasting. Of hou je 40.000euro over, om een auto te kopen met 21% BTW, diesel met 21% BTW, of kun je een auto kopen van 25.000euro excl btw voor 30.000 euro, en heb je een budget van 8000euro voor rijtaksen en diesel excl btw om rond te tuffen

Je ziet van hier, als je een leasingske van 700euro ALLin krijgt van uw baas, heb je dus diezelfde wagen.... voor een voordeeltje in natura. Zeg maar in 5 jaar heb je ook die 40.000 euro betaalt als baas, maar zonder Sociale lasten en belastingen, dus uw loon is werkelijk de helft goedkoper uitbetaald.

Daarmee pleit ik niet voor het stoppen met afschrijven van de auto, maar gezien 30% al zijn auto begint af te schrijven, kan men misschien toch beter eens redeneren over een flat tax zonder afschrijving van leasewagen... Die dus netto op hetzelfde zou neerkomen

John Crombez
16 april 2009, 13:49
Ik ben er voor om woon - werk verkeer met openbaar vervoer te stimuleren, en ik weet dat het heikel is, maar ik heb een probleem met de "gedwongen" verloning via bedrijfswagens. Niet dat de verloning er niet mag zijn, maar we hebben al een concentratie in brussel, en dan zijn er heel wat die s morgens naar de parking van het bedrijf rijden, en er s avonds weer af, om mee in de file te gaan staan. Dus ik denk maw dat we nog progressiemarge hebben om de files korter te maken. Goed wetende dat je dan ook meer openbaar vervoer nodig hebt, bvb in de rand van bxl waar veel bedrijven niet goed bereikbaar zijn.
J

vlijmscherp
16 april 2009, 13:58
meer thuiswerken promoten zou een deeloplossing kunnen zijn natuurlijk.

John Crombez
16 april 2009, 14:01
dat is zo , vlijmscherp, het wordt ook meer en meer gedaan. Bij de laatste spoorbetoging is gebleken dat het lukt. Plus het is ook één van de oplossingen die de combinatie werk - gezin beter maken. Maar goed weten dat voor een aantal jobs dat gewoon onmogelijk is.
J

born2bewild
16 april 2009, 21:42
Ik ben er voor om woon - werk verkeer met openbaar vervoer te stimuleren,
J

ik zie niet in waarom eender welk verkeer moet gestimuleerd worden. Laat gewoon voor elke rit de echte prijs betaald worden (de markt) en de echte slimmeriken zullen dicht bij het werk gaan wonen ipv gratis met de bus te rijden op kosten van de maatschappij. Ik dacht dat wat extra mobiliteit geen kwaad zou kunnen .Het is niet voor niets dat de economie in de VS veel dynamischer was en is dan de Europese.
Het is niet door het volume te vergroten dat het infarct zal opgelost worden.

De spa zit natuurlijk aan de knoppen van de openbaar vervoer lobby.
(NMBS, LIJN)

brother paul
17 april 2009, 08:15
Ik ben er voor om woon - werk verkeer met openbaar vervoer te stimuleren, en ik weet dat het heikel is, maar ik heb een probleem met de "gedwongen" verloning via bedrijfswagens. Niet dat de verloning er niet mag zijn, maar we hebben al een concentratie in brussel, en dan zijn er heel wat die s morgens naar de parking van het bedrijf rijden, en er s avonds weer af, om mee in de file te gaan staan. Dus ik denk maw dat we nog progressiemarge hebben om de files korter te maken. Goed wetende dat je dan ook meer openbaar vervoer nodig hebt, bvb in de rand van bxl waar veel bedrijven niet goed bereikbaar zijn.
J

Ja
1° John, als je een probleem hebt met een gedwongen verloning in bedrijfswagens, kun je misschien beter eens redeneren over een flattere taxschaal zonder afschrijven van auto's

2° Mobilitieit John is ook HOE GA ik van PUNT A naar PUNT B
de trein rijdt van gent naar brussel, maar niet iedereen woont in een toren van 1km hoog in Gent centrum, maar we hebben zo het platte model gevolgd... Dus iedereen moet naar het station en een verbinding zoeken en daar in brussel een verbinding zoeken naar zijn werknemer Dus john van A naar B in het dubbele van de tijd is eisen van de mensen dat ze eventjes zo 300uur per jaar minder tijd hebben om te leven bvb maar enfin je zou het kunnen oplossen hoor..

bvd die segway-gm of PUMA een geshared PUMA'tje van thuis naar het station. Je parkeert hem daar in de PUMA parking. Je stapt af in brussel, en pikt daar een andere PUMA op. Nu sowieso zullen er in brussel altijd puma's tekort zijn, of je zult er altijd twee moeten kopen...


3° Er is ook nog een prachtige oplossing te bedenken door de steden op zijn Londons met een city taks te trakteren... Dus je rijdt electrisch of hybrid only mode door stad... Dat wil zeggen, dat je ofwel elke dag die 10euro extra begint te betalen om in brussel rond te rijden... en voor 3000euro niet aftrekbare city taks ga je op den duur plat op de buik onder de lat door, of moet uw ego nogal goed in uw weg staan.

4° En inderdaad, die dada van alleen maar openbaar vervoer die moet gestimuleerd worden ?

Heb jij wel echt ooit eens de ENERGIE KOSTPRIJS PER PERSOON PER KILOMETER gezien van trein - bus - auto ??? Je moet het eens opzoeken... Als je vanuit ecohoek redeneert ga je ook dit invalspunt bekijken. Niet hoe je uw sociale incestfamilie zit te bevoordelen, maar hoe je de maatschappij echt efficienter kunt maken
1° SNELLER
2° GOEDKOPER
3° ENERGIE ARMER

dat zijn de krijtlijnen, niet een pak dogma's waar je dan mee omgaat als een hersenloos wezentje die het partijprogramma parafrazeert, je bent toch slimmer dan dat zeker ???

cdekeule
17 april 2009, 11:04
Ik ben er voor om woon - werk verkeer met openbaar vervoer te stimuleren, en ik weet dat het heikel is, maar ik heb een probleem met de "gedwongen" verloning via bedrijfswagens. Niet dat de verloning er niet mag zijn, maar we hebben al een concentratie in brussel, en dan zijn er heel wat die s morgens naar de parking van het bedrijf rijden, en er s avonds weer af, om mee in de file te gaan staan. Dus ik denk maw dat we nog progressiemarge hebben om de files korter te maken. Goed wetende dat je dan ook meer openbaar vervoer nodig hebt, bvb in de rand van bxl waar veel bedrijven niet goed bereikbaar zijn.
J

Waarom geen openbare taxi's, vooral in de grootsteden? Je kan dan met de trein en bus langere afstanden afleggen en met de (openbare) taxi de anders moeilijk bereikbare bestemmingen toegankelijk maken. Wie wel zelf nog met de wagen in de stad wil rondrijden, betaalt een (niet al te hoge) taks, kwestie van het gebruik van de wagen te ontmoedigen. Er wordt dan een ontvanger in de wagen geplaatst waar je een heroplaadbare kaart in stekt en vanaf wanneer je bepaalde drukke plaatsen passeert, wordt er geld van de kaart afgetrokken.

John Crombez
17 april 2009, 13:23
openbare taxi's , zeker een idee het overwegen waard,


voor de rest, ik vind dat jullie een vreemd maatschappijbeeld hebben, en ik vind die mening naadloos terug bij LDD , en ik heb er een groot probleem mee. Ik heb het over het feit dat jullie er van uitgaan dat iedereen de middelen heeft om zich vrij te verplaatsen. Dat is niet zo, voor sommige mensen is het openbaar vervoer een gemak (als je het geluk hebt van een makkelijke verbinding), voor andere mensen het enige. Dat laatste niet belangrijk vinden, daar zal ik het nooit mee eens zijn.
J

just-ice
17 april 2009, 13:39
-De fiscale aftrek voor bedrijfswagens moet significant lager liggen dan bij een openbaar vervoersabonnement en kan enkel toegekend worden indien er een roetfilter aanwezig is.

Ik weet dat er in Brussel een systeem van collectieve taxi's is opgezet voor nachtbrakers die dezelfde richting uit moeten.

brother paul
17 april 2009, 16:18
openbare taxi's , zeker een idee het overwegen waard,


voor de rest, ik vind dat jullie een vreemd maatschappijbeeld hebben, en ik vind die mening naadloos terug bij LDD , en ik heb er een groot probleem mee. Ik heb het over het feit dat jullie er van uitgaan dat iedereen de middelen heeft om zich vrij te verplaatsen. Dat is niet zo, voor sommige mensen is het openbaar vervoer een gemak (als je het geluk hebt van een makkelijke verbinding), voor andere mensen het enige. Dat laatste niet belangrijk vinden, daar zal ik het nooit mee eens zijn.
J

John: vreemd wereldbeeld ??? Is Spa de norm ????

Vanwaar het axioma op zijn russisch communistisch dat mobiliteit een recht is, als dat zo zit, geef dan elke belg zijn smart.

Is het principe nu niet goed dat diegene die de middelen het meest rendabel kan aanwenden (die dus het meest verdient) een betere mobiliteit heeft omdat hij daar blijbkaar ook een rendabele toepassing voor heeft ?

Hier is bvb zo'n grafiekjes die ik bedoel, er bestaan er nog tientallen andere. Maar bvb car-poolen is CO2 armer dan treinrijden...

http://www.sightline.org/images/cs_news/CO2Transp_chart.jpg

born2bewild
17 april 2009, 21:22
openbare taxi's , zeker een idee het overwegen waard,


voor de rest, ik vind dat jullie een vreemd maatschappijbeeld hebben, en ik vind die mening naadloos terug bij LDD , en ik heb er een groot probleem mee. Ik heb het over het feit dat jullie er van uitgaan dat iedereen de middelen heeft om zich vrij te verplaatsen. Dat is niet zo, voor sommige mensen is het openbaar vervoer een gemak (als je het geluk hebt van een makkelijke verbinding), voor andere mensen het enige. Dat laatste niet belangrijk vinden, daar zal ik het nooit mee eens zijn.
J

ik heb ook een probleem met LDD; ik heb er een probleem mee dat u mij bij in het hokje van LDD zet omdat mijn ideeen u niet bevallen (voelt dat comfortabeler?)


Ik ben gewoon meer gewonnen om een probleem bij de wortel aan te pakken (te veel transport; te weinig mobiliteit qua verhuizen) ipv de symptomen te bestrijden (transport subsidieren)