PDA

View Full Version : Ontslag van Anciaux: de reacties vanuit de politieke wereld


Kwarteltje
2 juli 2002, 20:04
Ik gids U even, met een kritische kijk, door de reacties die ik in mijn mailbox kon terugvinden.

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN
MINISTER PATRICK DEWAEL
MINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING
DINSDAG 2 JULI 2002

Dewael betreurt ontslag Anciaux

Vlaams minister-president Patrick Dewael betreurt dat Bert Anciaux ontslag heeft genomen als Vlaams minister. Dewael heeft grote waardering voor het werk dat Anciaux als minister heeft gepresteerd, in het bijzonder in het kader van zijn bevoegdheid voor Cultuur. Dewael was het voor het overgrote deel roerend eens met het vernieuwende cultuurbeleid dat Anciaux op de sporen heeft gezet.

De minister-president beklemtoont dat zijn samenwerking met Bert Anciaux steeds voortreffelijk is geweest. Hij is ervan overtuigd dat Bert ondanks zijn ontslag blijft geloven in het paarsgroene project van de Vlaamse regering en dat ook hij wenst dat het verder wordt uitgevoerd.


Meer informatie: Bart Tommelein, woordvoerder minister-president Patrick Dewael, Martelaarsplein 19, 1000 Brussel, 02/553.29.11.

Haal de titel en de voetnoot weg en je beseft plots dat je hier het kortste persbericht ziet dat ooit werd rondgestuurd.

Vlaams Blok noemde het ontslag alvast "geen verlies voor Brusselse Vlamingen en Vlamingen uit de Rand"

Volgens CD&V: "DE VLAAMSE REGERING IS NIET BEZIG MET DE ZORGEN EN NODEN VAN MENSEN". Eerlijk gezegd vind ik dat een titel die weeral niks te zeggen heeft ... Is compleet naast de kwestie en toch is het een reactie op het ontslag van Anciaux. Daar kan men zich blijkbaar niet houden aan de essentie van de zaak.

Van Nelly Maes horen we dat ze "blijft geloven in een progressief verhaal"

En jawel, Vlaams Blok moest zo nodig een tweede bericht schrijven as reactie ... "Emo-show Anciaux maakt geen indruk: Calimero-strategie ontmaskerd!". Hebben ze daar niks anders te doen dan persberichten maken? Wordt tijd dat die eens in de regering komen en bewijzen wat ze kunnen.

Prego, de jongeren-afdeling van Spirit: "PREGO OPGETOGEN MET KARTEL SPIRIT-SP.a". "... Want er is in Vlaanderen nood aan een bundeling van de progressieve krachten...". Prego Animo, uw rangen worden sterker.
"Prego is er dan ook klaar voor om, schouder-aan-schouder met het kartel Spirit-SP.a de verkiezingsstrijd aan te gaan, waarbij we zullen trachten nieuwe, en vooral jonge mensen te overtuigen van de nood aan een positief progressief project. Een project dat voorbij gaat aan hokjesdenken. Een project voor de 21e eeuw.". Het doet ons even vergeten dat er in dit persbericht met geen woord wordt gerept over het ontslag van Anciaux ... jammer, want daar was ik naar op zoek.

Bart Staes verklaarde meteen: "Voor mij is het SPIRIT-verhaal dan ook ten einde." en stapte over naar AGALEV. He, van Agalev had ik nog geen reactie.

Ah, toch. "Agalev wil snelle oplossing voor impasse met respect ovor
politieke evenwichten"

Agalev betreurt de situatie waarin de regering door het onverwachte
ontslag van Bert Anciaux terecht is gekomen. Agalev dringt aan op een
snelle oplossing om de continuïteit van het beleid niet te laten
ondersneeuwen door het politieke gehakketak.

Agalev vertrouwt erop dat Patrick Dewael met respect voor de politieke
evenwichten zo vlug mogelijk een oplossing voorlegt aan het Vlaamse
parlement.

Misschien is het toch nog korter dan het persbericht van onze minister-president.

En dan last, but not least: Vivant. Zij zijn de enigen die niet meedoen aan de "rage" waarin al de rest "innige deelneming" zegt, in onvervalste begrafenisstijl.

Vivant heeft weer het beste (en meest originele) voorstel ivm met het ontslag van Anciaux.

Er is al lang een frustratie bij kunstenaars dat “experts” bepalen wie een degelijke kunstenaar is (en dus subsidies krijgt) en wie een prutser is. Die experts, commissies en het gelobby daarover kosten bovendien aardig wat geld. Dit kan in sommige gevallen zelfs tot corruptie leiden.

Daarom stelt Vivant voor om het gehele ministerie van cultuur af te schaffen (de minister hoeft men dus al niet meer af te schaffen) en aan alle kunstenaars, beeldende zowel als podiumkunstenaars, een basisinkomen van 500 Euro te geven. Dat zou zeer veel leed verhelpen bij kunstenaars die het nu niet steeds gemakkelijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Het huidige budget voor cultuur komt immers precies overeen met het bedrag dat nodig is om aan alle kunstenaars een basisinkomen te geven!

Een basisinkomen voor kunstenaars is een gelijke en dus rechtvaardige subsidie aan alle kunstenaars.
Dus kunst wordt dan aan de basis gesubsidieerd in de plaats van elitaire of willekeurige initiatieven te subsidiëren. Bovendien gaat dan het gehele budget van cultuur naar de kunstenaars, daar waar dat nu minder dan de helft is.

Rolan Duchâtelet

Dat noem ik inderdaad een origineel voorstel. Maar het lost wel niets op aan de gronwettelijke noodzaak van een brusselse vertegenwoordiging in de Vlaamse ministerraad ... Maar het debat daarover lijkt me wel iets te worden.

Ach nog wat eerder was er nog een bericht van het Vlaams Blok (het stopt echt niet): "Vlaams Blok wil spoeddebat n.a.v. ontslag Bert Anciaux ... STOELENDANS IN VLAAMSE REGERING : POLITIEKE OPLICHTERIJ EN SJARLATANISME ... ONTSLAG ANCIAUX : PATHETISCHE POGING OM EIGEN VEL TE REDDEN". pfff, hadden we dat al niet gehoord? Volgens mij hadden ze inderdaad niet veel om handen

Tot hier mijn samenvatting van en bedenkingen bij heel de hetze rond den Bert.

Kwarteltje

Kwarteltje
3 juli 2002, 16:43
ik weet het ... is een lang bericht. Is er eigenlijk iemand die de moeite neemt om het te lezen? Ik heb er eens zo veel moeite in gestoken om het te schrijven ... :cry:

Kwarteltje

Supe®Staaf
3 juli 2002, 16:50
ik weet het ... is een lang bericht. Is er eigenlijk iemand die de moeite neemt om het te lezen? Ik heb er eens zo veel moeite in gestoken om het te schrijven ... :cry:

Kwarteltje

Jawel hoor! Niet ongerust worden! ik lees alles, maar reageer niet steeds omstandig ;)

Het is dan ook een posting met meningen van de andere partijen. Wat kunnen we daar zelf nog aan toevoegen? Ik hoor liever de niet officiële meningen van bv de forumgangers alhier.......................... :!:

Het vivant voorstel lijkt me logisch: geen betuttelaars betalen, maar de kunstenaars zelf. Maar over dit voorstel is reeds een thread waarop ik reageerde :)
http://www.politics.be/phpBB/viewtopic.php?t=132&highlight=vivant

Knuppel
6 juli 2002, 00:37
...en Bertje denkt ondertussen: het geeft niet hoe ik in het nieuws kom ALS ik er maar in kom want binnenkort zijn het grooooooote, federale verkiezingen (dus véééééél belangrijker dan voor de Vlaamse regering waar ik nu nog inzit) en intussen ben ik wel eventjes minister af maar word ik toch lekker doorbetaald. Intussen niet vergeten op tijd en stond het "zwakke" geslacht met een traantje te blijven vertederen maar ook dat is voor onze ruim veertigjarige chirojongen nog altijd geen groot probleem. Of zouden mijn brave sexegenoten dat kneepje toch eindelijk doorkrijgen zoals ikzelf het (veel te laat) doorkreeg en dan nog maar omdat ik er met mijn onschuldige neus bovenop zat? Ik kijk er meer en meer naar uit! Naar de resultaten van de volgende verkiezingen hé!

Supe®Staaf
6 juli 2002, 02:42
Knuppel,
suggereer jij dan, dat ze Bertansjo iets zouden in het vooruitzicht gesteld hebben voor de volgende kiezingen?
Zou die zijn integriteit echt verkopen voor een bord linzensoep?
Zou die zich echt laten verleiden door de lokroep van de macht en het geld?
Zou hij ook de vlaamsche zaak ontrouw zijn, en ze verraden terwille van zijn geldzak?
Is hij dan ondanks zijn zilte tranen even krapuleus als elke ander gehaaide politieker?
Hij is toch voorgoed verbrand, en ongeloofwaardig?
Hij kan toch zo fijn met de billen bloot?

Zou hij mij in extremis dan toch teleurstellen?
:cry:

Knuppel
6 juli 2002, 08:12
Knuppel,
suggereer jij dan, dat ze Bertansjo iets zouden in het vooruitzicht gesteld hebben voor de volgende kiezingen?
Zou die zijn integriteit echt verkopen voor een bord linzensoep?
Zou die zich echt laten verleiden door de lokroep van de macht en het geld?
Zou hij ook de vlaamsche zaak ontrouw zijn, en ze verraden terwille van zijn geldzak?
Is hij dan ondanks zijn zilte tranen even krapuleus als elke ander gehaaide politieker?
Hij is toch voorgoed verbrand, en ongeloofwaardig?
Hij kan toch zo fijn met de billen bloot?

Zou hij mij in extremis dan toch teleurstellen?
:cry:

Superstaaf,
Jij weet best dat ik niets "suggereer".

"Integriteit" is een bloempje dat in de hele politieke wereld nu eenmaal weinig kans maakt.

Voor een bord linzensoep, macht en geld vallen ze stuk voor stuk.

Wie onderhandelde trouwens mee het Lambermontakkoord? Krunkel en Bertje. DAAR werd de Vlaamse zaak al verraden door die twee! Daar mag NU iets tegenover staan vanwege de medeverraders nietwaar?

Sinds wanneer garanderen zilte tranen dat een politicus NIET "krapuleus" zou zijn?

Verbrand en ongeloofwaardig is Anciaux allang maar weinigen durfden het tot nu toe zeggen. O.a. Luc vander Keelen maakte zagemeel van Anciaux de voorbije week.

Moest de partij van Stijve Stunt er heel zeker van zijn dat het vroegere "stemmenkanon" hen meer stemmen zal doen verliezen dan winnen ze zouden hem scrapuleus uit hun rangen geweerd hebben.

De kiezer heeft echter het laatste woord en als ik zie wat het mijzelf kostte om mijn eigen ogen open te krijgen dan vrees ik voor het ergste. Bertje hoopt en bid intussen...evenals zijn nieuwe "Belgicistische" partij.

Goed voor jou nietwaar Staafje? Met dergelijke volksverraders zal het Belziekske nog lang gedijen zeker?

Supe®Staaf
6 juli 2002, 11:52
De kiezer heeft echter het laatste woord en als ik zie wat het mijzelf kostte om mijn eigen ogen open te krijgen dan vrees ik voor het ergste. Bertje hoopt en bid intussen...evenals zijn nieuwe "Belgicistische" partij.

Goed voor jou nietwaar Staafje? Met dergelijke volksverraders zal het Belziekske nog lang gedijen zeker?
Ik heb er inderdaad een goed oog in. De secessisten zullen mijn geliefde land nog zo snel niet in stukken trekken. Ze trekken liever hun eigen partij(tjes) in triepkes :lol:
If you cannot beat them, join them!

Knuppel
6 juli 2002, 12:57
De kiezer heeft echter het laatste woord en als ik zie wat het mijzelf kostte om mijn eigen ogen open te krijgen dan vrees ik voor het ergste. Bertje hoopt en bid intussen...evenals zijn nieuwe "Belgicistische" partij.

Goed voor jou nietwaar Staafje? Met dergelijke volksverraders zal het Belziekske nog lang gedijen zeker?
Ik heb er inderdaad een goed oog in. De secessisten zullen mijn geliefde land nog zo snel niet in stukken trekken. Ze trekken liever hun eigen partij(tjes) in triepkes :lol:
If you cannot beat them, join them!

Toch maar even niet vergeten dat dit corrupte koninkrijkje zijn overleving uitsluitend te danken heeft aan de onderkruiperij van Vlaamse volksverraders maar dat is voor mij geen excuus om dan maar "to join" de ondergekropenen.

Supe®Staaf
8 juli 2002, 07:06
Toch maar even niet vergeten dat dit corrupte koninkrijkje zijn overleving uitsluitend te danken heeft aan de onderkruiperij van Vlaamse volksverraders maar dat is voor mij geen excuus om dan maar "to join" de ondergekropenen.

Geachte Knuppel,
geloof jij dat in een afgescheiden vlaanderen minder corruptie, machtswellust, totentrekkerij of bestuursonmacht zal voorkomen :?:

Kijk eens naar de mensen die nu op vlaams niveau de plak zwaaien, barst in een lach uit, en geniet van het fijne gevoel je naïviteit te hebben afgeworpen. :twisted:

Schaf het imbroglio van vlaamse, waalse en brusselse executieven, parlementen, ministeries, kabinetten, raden, comissies, gewestregeringen, deelregeringen, en andere overtollige en vooral 'overtallige' bestuurlijke apparaten af, en restaureer één enkele belgische regeerploeg met bekwame mensen. 't Zal minder kosten, en vooral efficiënter werken. :idea:

canis lupis
9 juli 2002, 16:16
Toch maar even niet vergeten dat dit corrupte koninkrijkje zijn overleving uitsluitend te danken heeft aan de onderkruiperij van Vlaamse volksverraders maar dat is voor mij geen excuus om dan maar "to join" de ondergekropenen.

Geachte Knuppel,
geloof jij dat in een afgescheiden vlaanderen minder corruptie, machtswellust, totentrekkerij of bestuursonmacht zal voorkomen :?:

Kijk eens naar de mensen die nu op vlaams niveau de plak zwaaien, barst in een lach uit, en geniet van het fijne gevoel je naïviteit te hebben afgeworpen. :twisted:

Schaf het imbroglio van vlaamse, waalse en brusselse executieven, parlementen, ministeries, kabinetten, raden, comissies, gewestregeringen, deelregeringen, en andere overtollige en vooral 'overtallige' bestuurlijke apparaten af, en restaureer één enkele belgische regeerploeg met bekwame mensen. 't Zal minder kosten, en vooral efficiënter werken. :idea:

Miskien kan den keunink deland bestuur op een vrije vaderlandslievende
recht-vaardige maniére met enkele getrouwe belgicisten zoals gij zelf
8)

Supe®Staaf
10 juli 2002, 11:40
Toch maar even niet vergeten dat dit corrupte koninkrijkje zijn overleving uitsluitend te danken heeft aan de onderkruiperij van Vlaamse volksverraders maar dat is voor mij geen excuus om dan maar "to join" de ondergekropenen.

Geachte Knuppel,
geloof jij dat in een afgescheiden vlaanderen minder corruptie, machtswellust, totentrekkerij of bestuursonmacht zal voorkomen :?:

Kijk eens naar de mensen die nu op vlaams niveau de plak zwaaien, barst in een lach uit, en geniet van het fijne gevoel je naïviteit te hebben afgeworpen. :twisted:

Schaf het imbroglio van vlaamse, waalse en brusselse executieven, parlementen, ministeries, kabinetten, raden, comissies, gewestregeringen, deelregeringen, en andere overtollige en vooral 'overtallige' bestuurlijke apparaten af, en restaureer één enkele belgische regeerploeg met bekwame mensen. 't Zal minder kosten, en vooral efficiënter werken. :idea:

Miskien kan den keunink deland bestuur op een vrije vaderlandslievende
recht-vaardige maniére met enkele getrouwe belgicisten zoals gij zelf
8)
Steeds tot 's konings dienst bereid teken ik met de meeste hoogachting:

Superstaaf®

Knuppel
13 juli 2002, 20:47
Sorry hoor Staaf maar ik vertrouw onzen Albert nog het minste van allemaal. Geen enkele Sexencoburger trouwens. Je krijgt ze allemaal gratis voor niks van mij, tot en met Matilleke toe. Goed hé?

Supe®Staaf
14 juli 2002, 09:06
Sorry hoor Staaf maar ik vertrouw onzen Albert nog het minste van allemaal. Geen enkele Sexencoburger trouwens. Je krijgt ze allemaal gratis voor niks van mij, tot en met Matilleke toe. Goed hé?Is dat waar? Kan ik ze van jou allemaal krijgen :?:
Matilleke kan mij krijgen. :oops:
Ik zie haar zitten, maar zij ziet mij niet staan. :?
Ondanks mijn omvangrijke verschijning. :cry:

Knuppel
14 juli 2002, 10:53
Sorry hoor Staaf maar ik vertrouw onzen Albert nog het minste van allemaal. Geen enkele Sexencoburger trouwens. Je krijgt ze allemaal gratis voor niks van mij, tot en met Matilleke toe. Goed hé?Is dat waar? Kan ik ze van jou allemaal krijgen :?:
Matilleke kan mij krijgen. :oops:
Ik zie haar zitten, maar zij ziet mij niet staan. :?
Ondanks mijn omvangrijke verschijning. :cry:

Volhouden Staaf en trouw je favorieten blijven dienen! Ooit lukt het misschien... :P

Supe®Staaf
14 juli 2002, 19:36
Volhouden Staaf en trouw je favorieten blijven dienen! Ooit lukt het misschien... :P
Denk je?
Dank je!
Weg met Anke!
Met Tille op de banke!

Knuppel
15 juli 2002, 23:52
Als 't maar geen stank voor dank wordt inplaats van met Tille op de bank...