PDA

View Full Version : Automobielindustrie


Alamoet
22 april 2009, 22:27
Een vaak gehoorde mening is dat de automobielindustrie in België op sterven na dood is. Heeft volgens u deze industrietak nog een toekomst in ons land of moet er werk gemaakt worden van een alternatief tewerkstellingsbeleid?

Wat vindt u trouwens van de tegenstelling tussen tewerkstelling enerzijds en mens en leefmilieu anderzijds, zoals in het geval van de automobiel-, chemie- en wapenindustrie?

Peter Mertens
24 april 2009, 13:40
Een vaak gehoorde mening is dat de automobielindustrie in België op sterven na dood is. Heeft volgens u deze industrietak nog een toekomst in ons land of moet er werk gemaakt worden van een alternatief tewerkstellingsbeleid?

Wat vindt u trouwens van de tegenstelling tussen tewerkstelling enerzijds en mens en leefmilieu anderzijds, zoals in het geval van de automobiel-, chemie- en wapenindustrie?

Vroeger werkten er 12.000 werknemers bij Opel in Antwerpen. Jaren na elkaar hebben arbeiders en bedienden van GM Antwerpen zich uitgesloofd voor de rendabiliteit van hun bedrijf. In ruil voor werkzekerheid hebben ze de 10-urendag en het zaterdagwerk aanvaard. In naam van de competitiviteit leverden zij in op loon en eindejaarspremies. Toch daalde de tewerkstelling in Antwerpen van 12.000 naar 2.700 vandaag. En zijn ook die bedreigd, ondanks alle gedane inleveringen...

De automobielindustrie in België stelt meer dan 10.000 mensen rechtstreeks
te werk. Indirect betekent dat een tewerkstelling van meer dan 50.000
gezinnen. Laten we de knop omdraaien. Want zeg nu zelf, wat is het meest radicaal? Tienduizenden mensen de straat opsturen met sluitingen of de politieke moed vinden om over heel andere pistes te druven nadenken.

Zoals het overbrengen van de Europese automobielindustrie in publieke handen. Dan wordt het mogelijk de automobielindustrie de 21e eeuw binnen te loodsen. De tijd van de olie- en geldverslindende verbrandingsmotoren is voorbij. Slecht voor het milieu en slecht voor onze portemonnee. Aandeelhouders en beursspeculanten liggen daar niet wakker van, maar een overheidsbedrijf kan die koe wel bij de horens pakken. Met investeringen in moderne wagens en openbaar vervoer, met energiezuinige en hybride motoren, met alternatieve brandstoffen.

Op die manier kan de noodzakelijke reconversie gepaard gaan met een
maximale behoud van de tewerkstelling. Een tewerkstelling die
geleidelijk volledig kan omgebouwd worden in functie van het openbaar
vervoer.

Wat betreft de algemene tegenstelling tussen de tewerkstelling enerzijds
en mens en milieu anderzijds gelden volgens mij dezelfde uitgangspunten. Ik ben voor een reconversie naar milieuvriendelijkere producties met behoud van de maximale tewerkstelling.
Tot slot ook nog dit. Bij de kinderopvang, in de zorgsector, in het onderwijs zijn er nog steeds duizenden handen te kort. Er moeten ook duizenden nieuwe volwaardige banen gecreëerd worden door de overheid zelf.

brother paul
24 april 2009, 16:14
In principe is het bedrijf tekoop voor 1 euro... Waarom koopt de vakbond het niet ?