PDA

View Full Version : Hereniging der Nederlanden

Metternich
26 april 2009, 22:31
Hoe staat u tegenover de hereniging met Nederland? Of dit nu Vlaanderen + Nederland is of België + Nederland, doet er even niet toe. Bent u ervoor te vinden om terug naar de staatsgrenzen te gaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

Steenbok66
27 april 2009, 08:18
Hoe staat u tegenover de hereniging met Nederland? Of dit nu Vlaanderen + Nederland is of België + Nederland, doet er even niet toe. Bent u ervoor te vinden om terug naar de staatsgrenzen te gaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

neen, helemaal niet...
er is dezer dagen een reeks artikels verschenen in HBvL waarin de situatie van die periode beschreven werd...
toen was er al niet het minste heil te verwachten van een gezamenlijk Nederland-België...
nu zeker ook niet...
want die van over de Moerdijk moeten ons niet en ze bewezen de laatste jaren vaak dat zij niets met ons wilden... kijk maar naar de Schelde materies, de Ijzeren Rijn, de spoorweg Hasselt-Maastricht, etc... etc..
een samenvloeien enkel op basis van een bijna 100 % gelijklopende taal is geen cement voor een smanvoeging op staatkundig gebied...
de ementalieit van de NL'ers en de VL'en is te verschillend...
en je mag er zeker van zijn dat een uitbuiting door NL nog honderdmaal erger zou zijn dan de vermeende uitbuiting door de Franstaligen, voor zover die er echt zou zijn... want dat is helemaal nog niet bewezen... alle cijfers ten spijt...

dus neen aan Nederland...

PS: het enige wat op beperkte mate mogelijk is, is een samenwerking tussen Oost- en West-Limburg, Noord- en Zuid-Brabant, Zeeuws- en Oost- en West Vlaanderen...
en dan nog niet algemeen, maar enkel in materies die die sub regio's elk apart aanbelangen...

Fieseler
28 april 2009, 07:43
[QUOTE=Steenbok66;4076364] de vermeende uitbuiting door de Franstaligen, voor zover die er echt zou zijn... want dat is helemaal nog niet bewezen... alle cijfers ten spijt...

:rofl:

Nederland dat vermeend een buurland is van België...wat helemaal nog niet is bewezen...alle landkaarten ten spijt...

:drinking:

Metternich
29 april 2009, 22:09
Even naar boven brengen.

Metternich
1 mei 2009, 19:45
En het antwoord is?

LiberaalNL
1 mei 2009, 19:55
Ik ben ook zeer benieuwd naar uw antwoord, zeker omdat ongeveer een jaar geleden uw voorzitter verklaard heeft dat het VB nog steeds 'voorstander van een federatie der Nederlanden' is.

Metternich
1 mei 2009, 23:38
En we gaan nog eens een poging wagen;

stab
2 mei 2009, 07:53
Vanuit het programma :
Samenwerking met Nederland. De samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland is een voorwaarde om de toekomst van de Nederlandse taal en cultuur in de EU te vrijwaren. Samenwerking is ook strategisch belangrijk om onze invloed in Europa en de wereld te vergroten.
Mocht best wat uitgesprokener zijn, ook al moet men rekening houden met Vlaamse gevoeligheden tav Nederland(ers).

slegie
2 mei 2009, 08:31

het verenigd koninkrijk der nederlanden bestaat al lang niet meer en ik zie ook geen reden om dit terug in het leven te roepen. het is niet omdat we eenzelfde taal spreken dat daarom onze cultuur en gedachtengang nog goed overeen komen en ik heb echt geen zin om de ene ambetante buur(wallonië) in de ruilen voor ene andere (Nederland)

Waarom zou vlaanderen niet op zijn eentje verder kunnen?

Metternich
2 mei 2009, 12:21
Waarom zou vlaanderen niet op zijn eentje verder kunnen?Dat is een andere discussie. Ik wil gewoon het antwoord van An Michiels weten.

Shadowke
2 mei 2009, 12:40
het verenigd koninkrijk der nederlanden bestaat al lang niet meer en ik zie ook geen reden om dit terug in het leven te roepen. het is niet omdat we eenzelfde taal spreken dat daarom onze cultuur en gedachtengang nog goed overeen komen en ik heb echt geen zin om de ene ambetante buur(wallonië) in de ruilen voor ene andere (Nederland)

Waarom zou vlaanderen niet op zijn eentje verder kunnen?

ga jij alle ambassades en zo betalen van de Vlaamse staat?
van mij mag je het hoor.

nog liever een hereniging met Nederland: dan vallen al die kosten weg aangezien de Nederlanders al ambassades, eigen leger, ... hebben.

Metternich
2 mei 2009, 19:23
Mevrouw Michiels, wat met de Nederlanden?

Shadowke
2 mei 2009, 19:42
ik denk dat ze geen zin heeft om hierop te antwoorden.

LiberaalNL
2 mei 2009, 19:43
ik denk dat ze geen zin heeft om hierop te antwoorden.
Jij had toch jouw voorstel naar politieke partijen in Vlaanderen Nederland gestuurd en van het VB een positieve reactie gekregen?

Shadowke
2 mei 2009, 19:56
Jij had toch jouw voorstel naar politieke partijen in Vlaanderen Nederland gestuurd en van het VB een positieve reactie gekregen?

het was (nog) niet aan de orde volgens het VB.

maar als ze in de vlaamse regering zitten en de onafhankelijkheid van Vlaanderen hebben uitgeroepen, stuur ik het nog is door!

Spinoza
2 mei 2009, 19:59
want die van over de Moerdijk moeten ons niet en ze bewezen de laatste jaren vaak dat zij niets met ons wilden...

Goh, en ik maar denken dat het de Vlamingen zijn die ons niet moeten. Althans, die indruk krijg je als je ziet met hoeveel haat er soms over die Olllanders wordt gesproken. Hier in Nederland - ook boven de Moerdijk - hoor je maar zelden iets slechts over de Vlamingen.

Shadowke
2 mei 2009, 20:04
Goh, en ik maar denken dat het de Vlamingen zijn die ons niet moeten. Althans, die indruk krijg je als je ziet met hoeveel haat er soms over die Olllanders wordt gesproken. Hier in Nederland - ook boven de Moerdijk - hoor je maar zelden iets slechts over de Vlamingen.

als ik de Nederlandse regering een tip mag geven: steek zelf de hand uit naar Vlaanderen om een confederatie te vormen na het uiteenvallen van België.

Spinoza
2 mei 2009, 20:12
als ik de Nederlandse regering een tip mag geven: steek zelf de hand uit naar Vlaanderen om een confederatie te vormen na het uiteenvallen van België.

Wat mij betreft heeft die gore hollanderhaat van veel Vlamingen elke toenadering onmogelijk gemaakt. Die negatieve houding die ik vaak heb ervaren zal ik niet snel vergeven of vergeten. Maar gelukkig voor de grootnederlanders ben ik maar een uitzondering. De gemiddelde Nederlander weet niet veel van de Vlamingen en hebben warme gevoelens voor Vlaanderen.

LiberaalNL
2 mei 2009, 20:23
het was (nog) niet aan de orde volgens het VB.

maar als ze in de vlaamse regering zitten en de onafhankelijkheid van Vlaanderen hebben uitgeroepen, stuur ik het nog is door!
Hopelijk over ruim een maand;-).

Shadowke
2 mei 2009, 20:25
Wat mij betreft heeft die gore hollanderhaat van veel Vlamingen elke toenadering onmogelijk gemaakt. Die negatieve houding die ik vaak heb ervaren zal ik niet snel vergeven of vergeten. Maar gelukkig voor de grootnederlanders ben ik maar een uitzondering. De gemiddelde Nederlander weet niet veel van de Vlamingen en hebben warme gevoelens voor Vlaanderen.

in een confederatie kunnen ze de anti-nederlandergevoel aan de kant schuiven.
dan zal dat wel snel verdwijnen.

Shadowke
2 mei 2009, 20:25
Hopelijk over ruim een maand;-).

ik hoop het ook.

Hollander
2 mei 2009, 22:56
spannend.

Unie der Provinciën
2 mei 2009, 23:48
Wat zijn jullie toch optimistisch :) Bedenk wel dat je het minderwaardigheidsgevoel van een grote groep Vlamingen enerzijds en het meerderwaardigheidsgevoel van een andere groep Vlamingen anderzijds, vermengd met een grote portie xenophobie niet zomaar weg te cijferen is. Nog steeds zijn veel voordelen voor niemand duidelijk. Maar ook eventuele problemen of nadelen mogen niet zomaar onderschat worden.

Scarabaeida
2 mei 2009, 23:56

Als Hollanderhaat zich voordeed in mijn ervaring, was het vaak vanuit radicale onwetenheid. Hier in Vlaanderen slaagt men er zelfs in om Noord-Brabants dialect Hollands te noemen...
Onwetenheid is de bron van de meeste 'Hollander'haat, en een Vlaming die zich pro-Nederland opstelt deelt soms wel eens in de klappen. Mensen nemen wel eens aan dat ik Nederlandse ouders heb als ze mijn mening hoorden. Ik ben nochtans tot op mijn overgrootouders af Vlaams (eigenlijk Brabants, maar wie weet dat nu tegenwoordig?).

Toevallig, erg toevallig trouwens, zijn het ook voor�*l de dorpen die aan deze indoctrinatie blijven toegeven. Diezelfde mensen komen evenmin overeen met de Walen noch met de Brusselaren. Met wie zijn ze wel bevriend? Deze isolationistische houding kan je met geduld wel afslijten.
De mens is nog altijd wel onderdanig aan propaganda.

Eigenlijk zouden meer Vlamingen luider moeten laten blijken dat ze voor Nederland zijn en niet voor enkel Vlaanderen. We moeten ook durven die Vlaams-isolationisten aan te vallen. Zij zijn niet onze bondgenoot enkel omdat ze Vlaamsgezind zijn.
Ik geloof trouwens dat zij de minderheid zijn in de Vlaamse beweging. Het is erg jammer dat men geen electoraal gewin wil opofferen door luidop de Nederlandse droom te uiten. Het is jammer dat niemand de ballen heeft dit nu al te zeggen.

Probeer hun ongelijk te bewijzen door het morele hogegrond te nemen door kalm te blijven, is mijn advies alvast. Wees geduldig en leg hen uit dat hun vooroordelen niet kloppen. Uiteindelijk zullen zo'n mensen ooit de wijsheid krijgen in te zien dat zij erg onredelijk en paranoïde bezig zijn. Je moet eerst het ijs breken vooraleer je assertief kunt worden met zo'n mensen IMO.
Sommige Vlamingen hebben de irreële schrik Hollander te worden (alleszins snel te verhollandsen) en anderen denken dat het Nederland enkel om geld te doen is. Het is ook de taak voor idealistische Vlamingen om natuurlijk mee te helpen de oude kunstmatige haat te verwijderen.

De jonge generatie leert traagjes.

Trouwens: tot ik 14 was had ik ook deze marginale Hollanderhaat. Het wordt hier echt in kinderen gepompt, en het ligt volgens mij aan het Belgisch onderwijs van weleer die de staat en ook de Belgische Revolutie glorificeerde.
Zelf merk ik ook dat vaak oudere mensen zich identificeren met de revolutionaire 'Belgen'. Ik heb ook een schoolboek van het secundair onderwijs uit 1945 van mijn grootvader en de Belg van toen werd ook inderdaad ook als een held geportretteerd zonder in te gaan op de elitaire anti-Vlaamse samenleving van toen.

Bedenk wel dat je het minderwaardigheidsgevoel van een grote groep Vlamingen

Let wel dat jezelf ergeren en teleurgesteld zijn in vele van je volksgenoten niet altijd gelijk moet staan aan een minderwaardigheidscomplex. Ik ben ALTIJD een Vlaming, ook onder Nederlanders.

Shadowke
3 mei 2009, 10:54
mooi gezegd scara.

spijtig maar waar.

Hollander
3 mei 2009, 14:33
mooi gezegd scara.

Heel mooi gezegd inderdaad. En daar gaat het om, dat we ons realiseren dat we onszelf kunnen en moeten blijven. Groningers zijn Groningse Nederlanders en géén Hollanders. Brabanders zijn Brabantse Nederlanders, en géén Hollanders.
Ik ben dan wél een Hollandse Nederlander (met ook voorvaderen in Brabant) maar er is een heleboel ruimte voor miljoenen Vlaamse Nederlanders.

Dat is misschien nog wel goed ook, want dan verschuift het nadrukkelijke zwaartepunt uit Holland en kunnen wij ook gewoon ons ding doen, zonder dat ons keer op keer op keer centralisme wordt verweten door de Limburgers. Dan kunnen jullie eens delen in de verwijten.

djimi
3 mei 2009, 14:36
Ik kan me niet herinneren ooit last van Hollander-haat te hebben gehad.

Misschien ben ik wel een domme Belg?

:mrgreen:

Shadowke
3 mei 2009, 15:02

lol djimi :)
een realistische Vlaming/Zuid-Nederlander is beter gezegd, zoals ik ben :)

Hollander
3 mei 2009, 15:36

Ik kan me niet herinneren Vlaanderen te hebben willen koloniseren of Belgen dom te vinden. Begrijp niet waar die angst vandaan komt. Belachelijke gedachte, vooral als je ziet hoe wij hier in Holland 'kromliggen' van de belastingen om de noordelijke provincies en Limburg economisch te ontwikkelen. Snelwegen te bouwen, spoorwegen, havens, bedrijvigheid. Net alsof wij daar iets komen halen in plaats van brengen.

Maar die aangeprate angst zal wel diep zitten.

Félicien Bwanatongo
3 mei 2009, 18:09
En het antwoord is?

:rofl:

Dat we nog lang gaan mogen wachten. Tot daar het antwoord van een VB-mandataris met Voorpost-sympathieën aan een andere Voorpost-militant. 't is al ver gekomen, dat een paria als ik van 't verderfelijke N-SA geen antwoord waardig ben van een VB-politicus tot daar aan toe, da's nog te begrijpen! Maar jij...

Donar
6 mei 2009, 15:49
heel mooi gezegd scara.

het belgisch onderwijs gaat inderdaad ver in het doen geloven van een belgisch volk, nog meer aan waalse kant blijkbaar dan aan vlaamse. Aangezien ik enkele dagen geleden een reportage zag over kinderen van immigranten die aangeleerd werden dat de belgen een volk uit de oudheid waren die ergens uit een regio van de Donau geemigreerd zijn naar het huidige belgië.

zelf werd ik wijsgemaakt in de lagerschool en de eerste twee jaren, alhoewel ik een germaanse taal spreek, we blijkbaar afstamden van de oude belgen die galliêrs waren. Nog maar te zwijgen van de hollanderhaat die gepredikt werd. Gelukkiglijk had ik een correcte leraar geschiedenis in het derde middelbaar die mijn ogen opende. later leer je dan ook nog is dat die belgische stammen er prat op gingen germaans te zijn.

Nederlanders heb ik zelf ondervonden verschillen niet zoveel van ons, alleen hebben zij reeds 500 jaar vrijheid achter hun en wij nog maar 40 jaar.

liberalist_NL
6 mei 2009, 22:14
Met een onafhankelijk Vlaanderen zal die hereniging er waarschijnlijk wel komen. De betrekking tussen de Nederlandse en Vlaamse regering zijn ontzettend goed. De betrekkingen tussen de Nederlandse en de Belgische regering zijn nog slechter dan die tussen de Franstaligen en Vlamingen. Ik heb het gevoel dat de Franstaligen voor elke bespreking hun Vlaamse collega's er netjes op wijzen dat ze kant moeten kiezen... of anders.