PDA

View Full Version : Een ode aan Terence McKenna


420yeahbaby
2 mei 2009, 03:39
http://www.erowid.org/culture/characters/mckenna_terence/images/mckenna_terence1_med.jpg

Een man/meester/leraar die zeker niet vergeten mag worden in de psychedelic wereld. Een man met wie je jezelf zo verbonden voelt als hij aan het spreken gaat. Iemand die the bigger picture doorheeft en gericht het bewustzijn uit van het "algemene" (relatief bekeken) pscyedelisch wereldje.

Face it, ik vind een pscyhonaut een beter mens dan iemand die drinkt.
In feite zijn we allemaal gelijk, maar ik vind dat een psychonaut qua keuze van "potion" beter af is dan de keuzes die we anders in het dagdagelijks leven ervaren.

Een psychonaut die verbonden is met het universum en zijn bewustzijn hiervan inziet, en niet verlegen is om dat te verbreden, dat is in mijn ogen iemand dat "het licht" heeft gezien.
En Mckenna stond nog verder, veel verder. Een man met groot respect voor het leven en de medemens. Een man die de potentie van ons allemaal in dit groot avontuur van het leven inzag. Een man die daar een grote bijdrage aan leverde en de bewustgerichte mensen een kleine duw in de rug gaf.

The mind is the perceptor
Terence Mckenna

Een man die niet vergeten mag worden

THE MIND IS THE PERCEPTOR!

MaGNiFiCaT
2 mei 2009, 10:51
Is hij dood ofzo?

420yeahbaby
2 mei 2009, 15:21
Al lang :)

Flanelcondoom
3 mei 2009, 01:23
Jammer dat zulke figuren worden vergeten.

Bende pseudotolerante, bekrompen rijhuisjeskleinburgers.

420yeahbaby
3 mei 2009, 01:29
And yet, you don't believe the 2012 phenomona
Te psuedo zeker? :p

Wist ge dat zijn novelty theory met timewave zero ook op 21/12/2012 uitkomt?
En dat Terence pas veel later te weten is gekomen dat de Maya kalender ook eindigt op 21/12/2012?

Flanelcondoom
3 mei 2009, 01:32
And yet, you don't believe the 2012 phenomona
Te psuedo zeker? :p

Wist ge dat zijn novelty theory met timewave zero ook op 21/12/2012 uitkomt?
En dat Terence pas veel later te weten is gekomen dat de Maya kalender ook eindigt op 21/12/2012?

Ieder mens heeft recht op zijn eigen gekte.

//Dali.

420yeahbaby
3 mei 2009, 01:34
Nuja, toch een beetje teveel van het goede toeval denk ik dan zo.

Anyhow, die man mag van mijn parten gerust meegeplakt worden in religieuze boeken.

Knipp
3 mei 2009, 09:41
Verzamelde vlinders. Zoals Nabokov. Bizar.

Man is volkomen nieuw voor mij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Terence_McKenna

Met plezier gelezen.

Post er nog maar van dat type.

Jazeker
3 mei 2009, 12:07
Net wat we nodig hadden. Een hippie op drugs die een hoop ijle zaken declameert en er even tussen gooit dat het misschien leuk zou zijn als de mens eens wat liever voor zijn medemens zou zijn zonder aan het kruis te worden genageld. Wow... what's new?

Flanelcondoom
3 mei 2009, 12:09
Net wat we nodig hadden. Een hippie op drugs die een hoop ijle zaken declameert en er even tussen gooit dat het misschien leuk zou zijn als de mens eens wat liever voor zijn medemens zou zijn zonder aan het kruis te worden genageld. Wow... what's new?

Ah, ik zat al te wachten op de burgerij.

Knipp
3 mei 2009, 12:23
Net wat we nodig hadden. Een hippie op drugs die een hoop ijle zaken declameert en er even tussen gooit dat het misschien leuk zou zijn als de mens eens wat liever voor zijn medemens zou zijn zonder aan het kruis te worden genageld. Wow... what's new?

Sure; vergeleken met jouw geestverruimende bijdrages hier is zo'n hippie wel heel erg saai.

Knipp
3 mei 2009, 12:24
Ah, ik zat al te wachten op de burgerij.

Jup.
Vroeg of laat tonen ze in volle glorie het centrum van hun wezen : de opgehaalde neus.

420yeahbaby
3 mei 2009, 12:24
Nou Nou Jazeker,

Die man heeft wel degelijk een massa ontwaakt hoor.
You are the center of the universe
Het universum draait ook rond jou, letterlijk!

Die man mag niet zomaar afgeschreven worden als hippie ofzo. Hij heeft hoge studies afgemaakt, boeken uitgeschreven, verdiept in de hogere staat van het bewustzijn....
Ik vind dat Terence zeker niet vergeten mag worden, echt wel niet!

THE MIND IS THE PERCEPTOR!

Jazeker
3 mei 2009, 12:28
Hoef ik geestverruimend te zijn dan? Ik dacht niet dat mijn moeder dat ooit als mijn opdracht in het leven heeft genoemd. Ik jaag gewoonweg achter mijn eigen staat van geluk en ik heb daarbij geen high persoon nodig die wat ijle woorden neerschrijft. Jullie mogen dat nodig hebben, maar ik niet. En als ik denk drugs nodig te hebben om gelukkig te zijn zal ik dat ook wel doen hoor. Maar iemand aanbidden omdat ie experimenteert met vele drugs... tjah... zielig, niet?

Het zinnetje in vet gaat niet goed samen met je "burgerij" oordeel zou ik zo zeggen, Flanelleke?

420yeahbaby
3 mei 2009, 12:33
Hoef ik geestverruimend te zijn dan?

Het enige dat jij "hoeft" is je goed voelen in je vel.
%JE hoeft niets, maar je mag alles.

Ik dacht niet dat mijn moeder dat ooit als mijn opdracht in het leven heeft genoemd. Ik jaag gewoonweg achter mijn eigen staat van geluk en ik heb daarbij geen high persoon nodig die wat ijle woorden neerschrijft.

Mijn mening omtrent psychedelics is klaar en duidelijk, het is geen roesmiddel. Het is een hogere staat van bewustzijn. Wat je niet weet, kan je niet uitspreken.

Jullie mogen dat nodig hebben, maar ik niet. En als ik denk drugs nodig te hebben om gelukkig te zijn zal ik dat ook wel doen hoor. Maar iemand aanbidden omdat ie experimenteert met vele drugs... tjah... zielig, niet?

Niemand heeft dat nodig... Maar het is leuk eens het leven vanuit een ander (breder) perspectief te bekijken. Het is niet zijn drugs, ik zeg het hier al klaar en duidelijk: Die man heeft mensen ontwaakt, in de zin van een hoger bewustzijn. Je moet denken dat mensen in zijn tijd nog beetje vol taboe zaten en angst uit religie. Heeft niets met drugs alleen te maken.
Maar hij heeft het ook nooit onder stoelen of banken geschoven dat psychedelics bijdroegen in zijn leven.
AGain, wat je niet gedaan hebt, kan je geen mening over vellen. En ik heb het dan niet over LSD.
Het is niet de drugs die hij gedaan heeft waarvoor we hem bewonderen, het zijn de werken die hij achtergelaten heeft. De Novelty theorie. Ook heeft hij duidelijke richtlijnen gesteld in het gebruik van DMT e.d. Voor jouw drugs, voor een ander een ritueel. Een bijdrage in de ervaring van het leven.

Jazeker
3 mei 2009, 12:33
Nou Nou Jazeker,

Die man heeft wel degelijk een massa ontwaakt hoor.
You are the center of the universe
Het universum draait ook rond jou, letterlijk!

THE MIND IS THE PERCEPTOR!

Waar slaat dit allemaal op?

Ik ben helemaal niet het centrum van het universum. Het universum is gigantisch en die hele kleine planeet in een heel klein zonnestelsel in een heel kleine melkweg in een stelsel van melkwegen waarvan we de grenzen nog niet kennen, wel daar ben ik een onherkenbaar stipje op.

En dat universum zal eens rond mij gaan draaien. Yeah right baby. Morgen loop ik onder een bus en gaat het universum dan rond iemand anders gaan draaien?

420yeahbaby
3 mei 2009, 12:35
Waar slaat dit allemaal op?

Ik ben helemaal niet het centrum van het universum. Het universum is gigantisch en die hele kleine planeet in een heel klein zonnestelsel in een heel kleine melkweg in een stelsel van melkwegen waarvan we de grenzen nog niet kennen, wel daar ben ik een onherkenbaar stipje op.

En dat universum zal eens rond mij gaan draaien. Yeah right baby. Morgen loop ik onder een bus en gaat het universum dan rond iemand anders gaan draaien?

LOL
Is er zonder waarnemer een universum?
Neem het verhaal even voor handen van de boom die valt in het bos.
Het universum ligt in u, jij ligt niet in het universum.
Duidelijk dat jij het vanuit één perspectief bekijkt, geen probleem hoor.

Maar oordeel toch zo niet op mensen, laat iedereen lekker vrij joh.

Flanelcondoom
3 mei 2009, 12:38
Het zinnetje in vet gaat niet goed samen met je "burgerij" oordeel zou ik zo zeggen, Flanelleke?

Godverdomme ja.

U bent de Megatherion zelf gereincarneerd.

Knipp
3 mei 2009, 12:38
Maar iemand aanbidden omdat ie experimenteert met vele drugs... tjah... zielig, niet?


Dat jij geen drugs nodig hebt om te hallucineren is nu wel duidelijk :)

Waar haal jij dat ?

Aanbidden ?? omwille van experimenten met drugs ?

Jazeker
3 mei 2009, 12:40
Godverdomme ja.

U bent de Megatherion zelf gereincarneerd.

Moet ik dat dan zijn?

Jazeker
3 mei 2009, 12:41
Dat jij geen drugs nodig hebt om te hallucineren is nu wel duidelijk :)

Waar haal je dat?

420yeahbaby
3 mei 2009, 12:45
Aub mensen, dit is een ode aan een man die baanbrekende werken verzet heeft.
So what, hij was een psychonaut. Kan dat niet in harmonie met zijn werken gaan? Hoeft men daarvoor iemand af te schrijven?

Laat ons het gezellig houden, dit was zeker niet de bedoeling er over in discussie te gaan.

Jazeker
3 mei 2009, 12:45
Ik zal maar gewoon zwijgen.

420yeahbaby
3 mei 2009, 12:48
Van mij mag je hoor... niet van dat... maar uw mening is gedrukt in één perspectief. Jouw perspectief, en op wat rust het? :)
Als je zou kunnen aantonen waarom die man opzij geschoven moet worden, mij goed. Maar doe dat vanuit een zuiver perspectief, geen vooroordeel.

Knipp
3 mei 2009, 13:16
Laat ons het gezellig houden,

Met een stukje taart erbij ?

Allez vooruit. Knipp fluit scherp z'n honden en kruipt zelf terug in z'n hok : de forumquiz.

Jazeker
3 mei 2009, 13:20
Met een stukje taart erbij ?

Allez vooruit. Knipp fluit scherp z'n honden en kruipt zelf terug in z'n hok : de forumquiz.

Hey ja... taart! njam.... ;-)

Knipp
3 mei 2009, 13:26
Hey ja... taart! njam.... ;-)

Maar niks aan m'n honden geven eh !

Jazeker
3 mei 2009, 13:29
Maar niks aan m'n honden geven eh !

Nee joh... ik ga mijn eigen maaltje klaarzetten.

Ik hoop dat je honden geen Nasi Goreng lusten.

Flanelcondoom
4 mei 2009, 13:54
Verzamelde vlinders. Zoals Nabokov. Bizar.

Man is volkomen nieuw voor mij.
http://en.wikipedia.org/wiki/Terence_McKenna

Met plezier gelezen.

Post er nog maar van dat type.

Timothy Leary ken je wellicht wel.

Libro
4 mei 2009, 14:16
Die man mag niet zomaar afgeschreven worden als hippie ofzo. Hij heeft hoge studies afgemaakt, boeken uitgeschreven, verdiept in de hogere staat van het bewustzijn....
Zoals zovele hippies die daarna tot het vetbetaalde establishment gingen behoren. En neen, ik ben geen kleinburgerlijk mannetje: ik heb gewoon geen drugs nodig om mijn geest open te gooien-zo ben ik zeker dat ik spreek en niet de drugs.

Knipp
4 mei 2009, 14:36
ik heb gewoon geen drugs nodig om mijn geest open te gooien

Opengooien is niet echt het juiste woord denk ik.

Bij McKenna lijkt het ( ivm psilocybin ) meer te gaan om 'blurring of the senses', synesthesie.

The Stoned Ape theorie van McKenna is hoedanook grappig.
Si non è vero, è ben trovato.

En jouw brein, net als het mijne, draait niet zonder neurotransmitters.
Elk experiment met 'drugs' ( die uiteindelijk ook maar molecules zijn van een zekere dimensie ) heeft dus zeker ook een mogelijke wetenschappelijke waarde.

De 'filosofische' kant van McKenna ken ik alleen uit z'n bio op wikipedia. Maar ik zie geen enkele reden waarom die filosofie minder interesse zou verdienen dan pakweg die van een Sloterdijk of van een Derrida.
Louter en alleen al uit interesse voor wat er zoal aan ideeën heeft geleefd de voorbij eeuw, zou je dus McKenna
kunnen lezen ...

Knipp
4 mei 2009, 14:45
M.a.w. forumleden die hier enkel komen posten om hippies neer te sabelen, of hier komen showen hoe clean ze wel zijn, zijn in mijn ogen inderdaad nogal enggeestig en kleinburgerlijk.

Libro
4 mei 2009, 14:56
M.a.w. forumleden die hier enkel komen posten om hippies neer te sabelen, of hier komen showen hoe clean ze wel zijn, zijn in mijn ogen inderdaad nogal enggeestig en kleinburgerlijk.
Je hebt wat mij betreft gelijk met betrekking tot het neersabelen van hippies omdat ik nogal Pavloviaans reageer op hippies en druggebruik, waarvoor mijn excuses aan 420yeahbaby ('t is hier tenslotte K&K). 't Zal niet meer gebeuren :oops:. Over "enggeestigheid" en "kleinburgerlijkheid" zullen we het ten gepasten tijde wel nog eens hebben in het daartoe geëigende forum.

Knipp
4 mei 2009, 14:59
Drie paternosters lezen ! En 't is u vergeven.

Te starten op deze pagina : http://users.lycaeum.org/~sputnik/McKenna/Evolution/

Libro
5 mei 2009, 10:01
Drie paternosters lezen ! En 't is u vergeven.

Te starten op deze pagina : http://users.lycaeum.org/~sputnik/McKenna/Evolution/

Ik ben bekeerd naar atheïsme :-P;-)

Knipp
5 mei 2009, 11:41
Ik ben bekeerd naar atheïsme :-P;-)

Ben je wel zeker ?
Het klinkt alsof je nood voelt het op te biechten.

Libro
6 mei 2009, 13:52
Ben je wel zeker ?
Het klinkt alsof je nood voelt het op te biechten.

Never mind me, I'm only an attention whore.;-)