PDA

View Full Version : Referenda


Denker
3 mei 2009, 23:28
Het was ooit een verkiezingsbelofte dat het volk mocht spreken. Ben heel benieuwd hoeveel waarde de Open VLD nog hecht aan referenda, in welke vorm dan ook. Het wordt in elk geval stilgezwegen. Kan je even toelichten?

Je hoeft niet enkel het standpunt van je partij te geven. Je mag ook je eigen mening onderscheiden van het algemene standpunt.

brother paul
4 mei 2009, 09:31
Die belofte is gerealiseerd, maar de drempel is nogal hoog.

Ik denk dat in een volgende stap, op ELKE STEMBRIEF ook 10tal REFERENDUMVRAGEN in een Annex staan... zou volgens mij de meest logische evolutie zijn naar een op regelmatige basis bevragen van het publiek om POLITIEKE KNOPEN door te hakken...

Kristof Bossuyt
4 mei 2009, 11:25
Persoonlijk ben ik maar een koele minnaar van referenda, zeker van bindende.
Ik vind de vraagstelling te determinerend voor het antwoord. Alsook zijn teveel zaken te complex om gewoon in een ja-neen antwoord te vatten. Alsook de opkomst is hierbij van cruciaal belang. Echter ik vind wel dat men is kan onderzoeken om bepaalde referenda te koppelen aan verkiezingen. Is ook financieel meer te verantwoorden. Alsook meer mensen kunnen er dan hun mening over uitspreken, om te vermijden dat men enkel een beleid voert voor de roependen. Men kan dan ook de partijen duidelijker kleur laten bekennen, alsook wordt het duidelijk gescheiden van de eigenlijke verkiezingen. Het systeel van evenredige, getrapte vertegenwoordiging is een goed systeem, maar ik ga niet ontkennen, dat het misschien wel teveel naar particratie geƫvolueerd is. Wat ik goed vind aan het amerikaans systeem is bvb het bijhouden van het stemgedrag van elke vertegenwoordiger des volks, waarbij deze geresponsabiliseerd worden. Men kan ze er dan ook gemakkelijker op aanspreken.