PDA

View Full Version : Kirchensteuer ?


brother paul
4 mei 2009, 07:59
Citaat:
De vrijheid van vereniging en van godsdienst staat niet ter discussie. Maar
de strikte scheiding tussen kerk en staat is een belangrijke verworvenheid
van de democratie, die gebaseerd is op de neutrale lekenstaat. Daarom is
het dragen van een hoofddoek in openbare diensten verboden. De overheid is
onpartijdig en haar medewerkers moeten dat eerbiedigen bij de uitoefening
van hun taak.
De Belgische overheid erkent ook een aantal erediensten of overtuigingen.
Verder moet de overheid niet gaan. De fi scus kan eventueel, zoals de Duitse
overheid een ‘kerkbelasting’ of ‘Kirchensteuer’ innen en doorstorten naar de
instelling van de gekozen overtuiging. Dan betaalt elke belastingplichtige
voor zijn eigen God.

Dit is een extract uit het programma van LDD? wat denken jullie daarvan ?
is het nodig dat wij bijvoorbeeld godsdienst nog blijven ondersteunen.

In tijden van crisis zou het idee om kerk, cultuur, sport begroting te saneren wel moeten kunnen ? En diezelfde begroting investeren in energieprojecten moet een duidelijke meerwaarde brenge in onze maatschappij ?

Als uw weet dat kerksubsidies indirect moslimfundamentalisme in Belgie financiert. Vind u ook dat wij eens 5 minuten politieke moed moeten hebben, en alle subsidies voor alle kerken op 0euro moeten zetten... Zodat het kaf van het koren kan gescheiden worden ?

Kristof Bossuyt
4 mei 2009, 11:34
De mosterd hebben ze volgens mij bij ons gehaald, het zou me niet verbazen als dit letterlijk uit onze verkiezingsprogramma's van nu en vroeger afkomstig is. Wat betreft het hoofddoekenverbod, is in ons programma de nuance gemaakt dat de lokale besturen hier autonoom over kunnen beslissen. ik ben persoonlijk voorstander van kirchensteuerprincipe, echter één onderscheid dat ik wens te maken. De financiering van de Katholieke Kerk is het gevolg van een Keizerlijk Decreet uit de tijd van Napoleon, die de Kerk onteigende, maar als tegenprestatie wel ging instaan voor ondermeer de bezoldiging van de bedienaars. Gaan we dan alles teruggeven? Alsook subsidiëring zou ook enige medezeggenschap en controle met zich moeten meebrengen

brother paul
4 mei 2009, 12:23
Kristof,

je gaat toch geen erfenis van 200 jaar terug oprakelen om dan geen beslissing te nemen in de toekomst ?

Knipp
6 mei 2009, 21:12
De vld die de engagementen van Napoleon naleeft ?? :D

Wel, wel.
De wereld zit toch echt raar in elkaar.