PDA

View Full Version : Nederland werkt tot 67 en Belg tot 50: wat een oplossing voor de crisis


brother paul
9 mei 2009, 08:10
We hebben hier al zalig gedebatteerd over de pensioenleeftijd
http://forum.politics.be/showthread.php?t=120837


http://www.standaard.be/Artikel/Deta...&word=pensioen

http://www.tijd.be/nieuws/economie-f...162051-600.art


Citaat:

Citaat:

Citaat:
In ons land zal niet aan de wettelijke pensioenleeftijd geraakt worden. Dat zegt minister van Pensioenen Marie Arena (PS) in een mededeling. Volgens Arena is het veel belangrijker om eerst de activiteitsgraad van 55-plussers op te trekken.

Hebben jullie enige simulatie gemaakt om uit te rekenen hoe we alles zullen kunnen blijven financieren ?

AEvanLoon
11 mei 2009, 15:56
De titel van deze topic is wel zeer misleidend.

In Nederland wordt de pensioenleeftijd misschien opgetrokken tot 67 jaar. Mogelijk vinden de sociale partners in Nederland tijdig de juiste alternatieven om dat vooruitzicht - zeer nefast in tijden van hoge werkloosheid onder de jongeren - te counteren. Dan kan de pensioenleeftijd ook daar op 65 jaar blijven. Zoals in België.

De formules om vroeger met werken te stoppen, om allerlei sociaal verantwoorde redenen, zijn aanzienlijk verstrengd in België (Generatiepact van 2005), waardoor men vanaf 2010 nog 37 voltijdse arbeidsjaren zal moeten gepresteerd hebben als men nog op 58 op brugpensioen wil gaan (nu geldt nog de voorwaarde van 35 arbeidsjaren, terwijl dat voor het Generatiepact amper 25 jaar bedroeg).

Maar wat weinigen weten is dat iemand die in België op brugpensioen gaat pas op 65 jaar een pensioenuitkering kan beginnen trekken (anderen kunnen dat al op 60 jaar, zei het met financieel verlies) en tot die leeftijd mee bijdraagt - via zijn RSZ-bijdragen - aan de financiering van de pensioenen.

Dat Nederland een beetje verder gegaan is dan België met het afschaffen van vervroegde 'uittreding' (maar daar zitten wel tienduizenden 50-plussers in een dure regeling van ziekte-uitkering) heeft te maken met het feit dat de Nederlandse vakbonden nog minder dan in België weerwerk hebben kunnen geven tegen de druk van werkgevers en liberalen.

duveltje382
11 mei 2009, 16:24
Sorry ik ben 51 jaar en moet nog altijd hard werken als belg,zelfs verplicht werken met de RVA als hakbijl achter mijn nek ........

Gelieve eens niet te liegen hier AUB

Andro
11 mei 2009, 16:35
Sorry ik ben 51 jaar en moet nog altijd hard werken als belg,zelfs verplicht werken met de RVA als hakbijl achter mijn nek ........

Gelieve eens niet te liegen hier AUB

Rust roest.

AEvanLoon
11 mei 2009, 20:39
Rust roest.


Ik wil wel eens zien of u dit soort grapjes nog maakt als u pakweg 55 bent en 30 jaar lang in een stresserende job bent opgejaagd.

Voor mijn part mogen mensen die dat echt willen - die dus een baan hebben vol arbeidsvreugde en andere positieve kanten - tot hun 75 jaar blijven werken, als anderen ook het recht zouden hebben om uit de mallemolen van de arbeidsmarkt te stappen als ze bijvoorbeeld op hun 55ste gewaar worden dat ze zijn opgebruikt, leeggebrand, platgewalst.

Niet iedereen heeft het geluk van zijn hobby zijn beroep te kunnen maken.

Andro
11 mei 2009, 20:53
Ik wil wel eens zien of u dit soort grapjes nog maakt als u pakweg 55 bent en 30 jaar lang in een stresserende job bent opgejaagd.

Als ik 55 ben, dan heb ik reeds 42 jaar gewerkt. ;-)

Voor mijn part mogen mensen die dat echt willen - die dus een baan hebben vol arbeidsvreugde en andere positieve kanten - tot hun 75 jaar blijven werken, als anderen ook het recht zouden hebben om uit de mallemolen van de arbeidsmarkt te stappen als ze bijvoorbeeld op hun 55ste gewaar worden dat ze zijn opgebruikt, leeggebrand, platgewalst.

Niet iedereen heeft het geluk van zijn hobby zijn beroep te kunnen maken.
Daar heb ik wel begrip voor.

hurricane
11 mei 2009, 21:01
We hebben hier al zalig gedebatteerd over de pensioenleeftijd
http://forum.politics.be/showthread.php?t=120837


http://www.standaard.be/Artikel/Deta...&word=pensioen

http://www.tijd.be/nieuws/economie-f...162051-600.art


Citaat:

Citaat:

Citaat:
In ons land zal niet aan de wettelijke pensioenleeftijd geraakt worden. Dat zegt minister van Pensioenen Marie Arena (PS) in een mededeling. Volgens Arena is het veel belangrijker om eerst de activiteitsgraad van 55-plussers op te trekken.

Hebben jullie enige simulatie gemaakt om uit te rekenen hoe we alles zullen kunnen blijven financieren ?

Bedoeld u dan 'werken' aan een comfortabel burootje of werken in de bouw,met een versleten rug, om maar iets te noemen ?

AEvanLoon
11 mei 2009, 21:25
Als ik 55 ben, dan heb ik reeds 42 jaar gewerkt. ;-)


Ik ben het met u eens dat de stress - vaak negatieve stress - van bepaalde studies ook niet te onderschatten is ;)

AEvanLoon
11 mei 2009, 21:36
Bedoeld u dan 'werken' aan een comfortabel burootje of werken in de bouw,met een versleten rug, om maar iets te noemen ?
Ook aan ogenschijnlijk comfortabele burootjes kan arbeidsdruk, bijvoorbeeld bij 'multitasking work', soms bijzonder slopend zijn. Mischien niet zozeer fysiek (al ken ik persoonlijk verschillende bureaumensen met fysieke klachten als gevolg van een gebrek aan rust) maar psychische overlast is ook niet al te lang vol te houden. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen gemakkelijke kantoorbaantjes zijn, zoals er ook gemakkelijke jobs zijn in de bouw, aan de transportband, in groendiensten of zelfs in havenkranen.

En uiteraard zijn versleten ruggen, zowel in de bouw als aan winkelkassa's of bij verpleegkundigen, ook valabele redenen om te pleiten voor een recht op vevroegd uittreden voor hen wiens werk te veel of te zwaar geworden is.

Sfax
12 mei 2009, 11:19
Ik wil wel eens zien of u dit soort grapjes nog maakt als u pakweg 55 bent en 30 jaar lang in een stresserende job bent opgejaagd.

Voor mijn part mogen mensen die dat echt willen - die dus een baan hebben vol arbeidsvreugde en andere positieve kanten - tot hun 75 jaar blijven werken, als anderen ook het recht zouden hebben om uit de mallemolen van de arbeidsmarkt te stappen als ze bijvoorbeeld op hun 55ste gewaar worden dat ze zijn opgebruikt, leeggebrand, platgewalst.

Niet iedereen heeft het geluk van zijn hobby zijn beroep te kunnen maken.

Zolang ze beiden voor hun eigen pensioen zorgen en diegene die er op 55 uitstapt niet verwacht evenveel te krijgen als diegene die er op 75 uitstapt, valt daar niets op tegen te hebben. Het zou uiteraard wraakroepend zijn dat hij die tot 75 doorgaat uiteindelijk en even lamentabel pensioen overhoudt, omdat alles wegbelast wordt terwille van zij die er op 55 uit willen.

brother paul
12 mei 2009, 11:38
Als ik 55 ben, dan heb ik reeds 42 jaar gewerkt. ;-)

Daar heb ik wel begrip voor.

als je het zo wilt is studeren dan ook een vorm van arbeid hoor, om u voor te bereiden om dat hoger intellectueel niveau moet je toch veel ontspanning laten staan. Uw makkers zitten ondertussen te wippel als konijnen, bouwen ondertussen al een huis, kunnen ondertussen al dik geld verdienen, en wij kunnen dat niet.
Zo weer een camilero story.

AEvanLoon
13 mei 2009, 13:36
Zolang ze beiden voor hun eigen pensioen zorgen en diegene die er op 55 uitstapt niet verwacht evenveel te krijgen als diegene die er op 75 uitstapt, valt daar niets op tegen te hebben. Het zou uiteraard wraakroepend zijn dat hij die tot 75 doorgaat uiteindelijk en even lamentabel pensioen overhoudt, omdat alles wegbelast wordt terwille van zij die er op 55 uit willen.

100 % met u eens