PDA

View Full Version : Langsnuiten


Vlaamse Patriot
14 mei 2009, 06:53
Freddy Van Gaever (VB) pleit voor het gebruik van langsnuiten (een type van Amerikaanse trucks) omdat deze veiliger zouden zijn voor bestuurders. Ik ben er niet zo'n voorstander van, omdat ik denk dat ze misschien wel veiliger zijn voor bestuurder, maar niet noodzakelijk voor de andere weggebruikers. Wat vinden jullie?

Dronkoers
14 mei 2009, 09:18
Freddy Van Gaever (VB) pleit voor het gebruik van langsnuiten (een type van Amerikaanse trucks) omdat deze veiliger zouden zijn voor bestuurders. Ik ben er niet zo'n voorstander van, omdat ik denk dat ze misschien wel veiliger zijn voor bestuurder, maar niet noodzakelijk voor de andere weggebruikers. Wat vinden jullie?

Een camion zal nooit de goede vriend zijn van de zwakke weggebruiker, eender welke snuit ze hebben, dus kan je evengoed de bestuurder wat meer in veiligheid brengen (tegen pilaren knallen ed), ook hij/zij is een mens die zijn/haar werk maar gaat doen.

manta
14 mei 2009, 09:42
Freddy Van Gaever (VB) pleit voor het gebruik van langsnuiten (een type van Amerikaanse trucks) omdat deze veiliger zouden zijn voor bestuurders. Ik ben er niet zo'n voorstander van, omdat ik denk dat ze misschien wel veiliger zijn voor bestuurder, maar niet noodzakelijk voor de andere weggebruikers. Wat vinden jullie?

Ik heb één keer een Volvo met een snuitje gehad en mss ligt het aan mij maar het is vreselijk onhandig .
Qua wegligging zijn die wel beter , maar het zicht en de maneuvres zijn totaal anders en lastiger. Het is IMO nog lastiger om zwakke weggebruikers te zien doordat er een extra deel niet zichtbaar is .
Een goede wagen om op de autostrade te rijden , maar in het gewone verkeer zijn ze lastig .

De veiligheid van zo'n wagen komt ook enkel bij kop-staartbotsingen waarbij de motor tussen het punt van impact en de chauffeur zit . Een collega van me is op z'n zij gegaan met een snuit en heeft absoluut geen voordeel gehad van de plaatsing van de motor (behalve dat hij voor het ongeval meer ruimte had in z'n cabine:-D). Met een gewone vrachtwagen zitten de benen van de chauffeur vlak bij de voorkant , nog geen halve meter van de grille af , daar zit waarschijnlijk het gevaar in , er is totaal geen bescherming .

liberalist_NL
14 mei 2009, 23:56
Freddy Van Gaever (VB) pleit voor het gebruik van langsnuiten (een type van Amerikaanse trucks) omdat deze veiliger zouden zijn voor bestuurders. Ik ben er niet zo'n voorstander van, omdat ik denk dat ze misschien wel veiliger zijn voor bestuurder, maar niet noodzakelijk voor de andere weggebruikers. Wat vinden jullie?

Wat een idioot. Die dingen zijn een nachtmerrie voor voetgangers.

kelt
15 mei 2009, 18:51
Zolang er mensen zijn die daar voor betalen (zoals klanten van het Amerikaanse merk Peterbilt) verkopen die dingen...

Ambiorix
16 mei 2009, 12:22
Allé, verwondert het mij nu dat dit soort zever uit die hoek komt:roll:

Zwitser
25 mei 2009, 11:42
Freddy Van Gaever (VB) pleit voor het gebruik van langsnuiten (een type van Amerikaanse trucks) omdat deze veiliger zouden zijn voor bestuurders. Ik ben er niet zo'n voorstander van, omdat ik denk dat ze misschien wel veiliger zijn voor bestuurder, maar niet noodzakelijk voor de andere weggebruikers. Wat vinden jullie?

Dat Amerikaanse trucks nogal van de Europese verschillen heeft een hoop redenen. En om die reden kan je niet zomaar gewoon VS trucks hier gaan inzetten. Europese "langsnuiten" zijn ook anders dan Amerkaanse.

manta
25 mei 2009, 12:29
Dat Amerikaanse trucks nogal van de Europese verschillen heeft een hoop redenen. En om die reden kan je niet zomaar gewoon VS trucks hier gaan inzetten. Europese "langsnuiten" zijn ook anders dan Amerkaanse.

Ja en neen ... Wat is het verschil tussen de Europese versie van de Volvo met snuit en de Amerikaanse ???
(Behalve de ongelooflijke cabine ...)

Veel van de verschillen tussen beide kamionnekes komen trouwens door de wetgevingen op lengte en zo ...
In Frankrijk is er een transporteur die het grootste deel van z'n wagenpark heeft uitgerust met Amerikaanse vrachtwagens (wel zonder snuit) , enkel en alleen omdat die makkelijk 10.000.000 km bollen terwijl men voor Europese vrachtwagens slechts op 1.000.000 km rekent ... Nadeel voor hem is dat ze enkel 20- of 30 voet containers kunnen meenemen door die wetgeving op de lengte...:-(

Zwitser
26 mei 2009, 06:31
Ja en neen ... Wat is het verschil tussen de Europese versie van de Volvo met snuit en de Amerikaanse ???
(Behalve de ongelooflijke cabine ...)

Ik weet niet of Volvo nog langsnuiten voor de Europese markt bouwt (vindt ik alleszins niet op hun website), wel weet ik dat sommige Amerikaanse langsnuiten in hun europese versie een korter wielbasis hebben. Dit wegens de draaicirkel.


Veel van de verschillen tussen beide kamionnekes komen trouwens door de wetgevingen op lengte en zo ...

Inderdaad. In de VS is de bepalende factor de "bridge formula (http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Bridge_Gross_Weight_Formula)", die bepaalt how zwaar een vrachtwagen van een bepaalde lengte maximaal mag zijn om over de interstates te rijden. Binnen deze norm is het voordelig om een lange wielbasis te hebben. Een VS truck mag maximaal 80000 pond wegen (36000 kg) en dat is minder dan in Europa. Een truck van dit gewicht moet echter wegens de bridge formula minimaal 19 m lang zijn, en dat is langer dan een vrachtwagen in Europa mag zijn op dit moment (max 16,5 meter voor een oplegger - trekker combinatie). In Europa mogen vrachtwagens wel zwaarder zijn dan in de VS, en is de toegelaten maximale aslast ook hoger.