View Full Version : Stoomauto's
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:06
Ik vroeg mij af hoe milieuvriendelijk een stoomauto zou zijn tegenover een verbrandingsmotorauto.
Bovenbuur
14 mei 2009, 21:11
Ik vroeg mij af hoe milieuvriendelijk een stoomauto zou zijn tegenover een verbrandingsmotorauto.
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.
P.S. Zitten wij hier alleen ofzo? Waarom kom ik de hele tijd jouw typsels tegen?;-)
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:12
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.
Waarom lastiger? Je hebt gewoon een stoomreservoir met constante stoomdruk, en dan wordt stoom losgelaten naarmate men de gaspedaal bedient.
Voltian
14 mei 2009, 21:16
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.
P.S. Zitten wij hier alleen ofzo? Waarom kom ik de hele tijd jouw typsels tegen?;-)
ja denk ik ook; qua thermodynamica is dat niet zo simpel. Ik heb wel al opgevangen dat er tegenwoordig ook kleine stoomturbines zijn; best knap!
Bovenbuur
14 mei 2009, 21:18
Waarom lastiger? Je hebt gewoon een stoomreservoir met constante stoomdruk, en dan wordt stoom losgelaten naarmate men de gaspedaal bedient.
Omdat de stoomdruk opgebouwd moet worden, en als die klep vol open staat moet je reservoir harder bijgevuld worden dan wanneer hij voor het stoplicht dichtstaat. De mate waarin stoom opgewekt wordt is niet zo gek snel te veranderen toch? Harder stoken levert niet meteen veel meer stoomdruk op.
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:26
Omdat de stoomdruk opgebouwd moet worden, en als die klep vol open staat moet je reservoir harder bijgevuld worden dan wanneer hij voor het stoplicht dichtstaat. De mate waarin stoom opgewekt wordt is niet zo gek snel te veranderen toch? Harder stoken levert niet meteen veel meer stoomdruk op.
Tweedelig reservoir, eentje met onbepaalde zeer grote druk, en andere met constante druk?
Technisch dik klote me dunkt.
En bovenbuur heeft gelijk. Een stoomturbine moet je rustig behandelen, traag de rpm opvoeren, zorgen dat hij niet te snel gaat....
Voor er direct een auto mee aan te drijven, das geen doen. Als je een electromotor er tussen steekt ben je echt een zwaar ding aant maken ;) Wat natuurlijk niet echt boeit in een sub of tanker...maar in een auto wel.
Kwa flexibiliteit is er nog niks op de markt dat echt een verbrandingsmotor kan overtreffen.
Bovenbuur
14 mei 2009, 21:48
Tweedelig reservoir, eentje met onbepaalde zeer grote druk, en andere met constante druk?
Maar dan heb je dus een enorm zwaar vat nodig waar veel energie uit verdampt terwijl je maar een heel beperkt vermogen kan leveren. Dat klinkt niet erg efficient...
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:48
Technisch dik klote me dunkt.
En bovenbuur heeft gelijk. Een stoomturbine moet je rustig behandelen, traag de rpm opvoeren, zorgen dat hij niet te snel gaat....
Voor er direct een auto mee aan te drijven, das geen doen. Als je een electromotor er tussen steekt ben je echt een zwaar ding aant maken ;) Wat natuurlijk niet echt boeit in een sub of tanker...maar in een auto wel.
Kwa flexibiliteit is er nog niks op de markt dat echt een verbrandingsmotor kan overtreffen.
Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:48
Maar dan heb je dus een enorm zwaar vat nodig waar veel energie uit verdampt terwijl je maar een heel beperkt vermogen kan leveren. Dat klinkt niet erg efficient...
Vat is niet noodzakelijk, onwenselijk zelfs. Slang is veel beter.
Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?
Ja ?
Succesvolle stoomautos....ergens zo begin deze eeuw zeker ?
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:56
Wiki zegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_car#Modern_steam_cars
Bovenbuur
14 mei 2009, 21:57
Vat is niet noodzakelijk, onwenselijk zelfs. Slang is veel beter.
Een lange dunne slang heeft minder volume (wat je nodig hebt voor het afdempende vermogen wat je net voorstelde) gecombineerd met meer oppervlak (energieverlies, gewicht van de constructie). Dat lijkt me juist onwenselijk.
Svennies
14 mei 2009, 21:57
Er zijn nochtans veel succesvolle stoomauto's geweest, hoor. Hadden ze allemaal die problemen?
Hier een linkje naar de allereerste,max speed 3.6 km en radius van 15 minuten..
Dus alle 900 meter stoppen om bij te vullen....
http://www.dirtydogsdesign.nl/Luca/auto/oude.html
Flanelcondoom
14 mei 2009, 21:58
Die van Cugnot?
Bovenbuur
14 mei 2009, 22:00
Wiki zegt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_car#Modern_steam_cars
Mwah, nou, dan moet je het maar proberen hè. Feit blijft dat het vreemd is dat bijvoorbeeld elektrische auto's wel ergens lijken te komen en stoomauto's niet. Er zullen dan toch wel nadelen aan zitten. Een stoommachine lijkt me wel geschikt als allesbrander, denk aan bijvoorbeeld een scheepsmotor die op (bio)afval loopt. Dan hoef je daar niet eerst olie van te maken. Goed, je brandstof weegt meer, maar je verliest geen energie bij het omvormen tot een anderszins bruikbare vorm.
Mwah, nou, dan moet je het maar proberen hè. Feit blijft dat het vreemd is dat bijvoorbeeld elektrische auto's wel ergens lijken te komen en stoomauto's niet. Er zullen dan toch wel nadelen aan zitten. Een stoommachine lijkt me wel geschikt als allesbrander, denk aan bijvoorbeeld een scheepsmotor die op (bio)afval loopt. Dan hoef je daar niet eerst olie van te maken. Goed, je brandstof weegt meer, maar je verliest geen energie bij het omvormen tot een anderszins bruikbare vorm.
Ik vermoed dat het probleem zit in het krijgen van een praktisch bruikbare auto met een stoommotor ;)
Svennies
14 mei 2009, 22:06
Ik vermoed dat het probleem zit in het krijgen van een praktisch bruikbare auto met een stoommotor ;)
Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Plus, zulke procedés zijn nogal slijtgevoelig voor de installatie zélf,of zullen we ineens er een waterbehandelingcentrale op monteren...
Dat gaat vast een grote auto worden men weinig plaats binnenin...
Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Plus, zulke procedés zijn nogal slijtgevoelig voor de installatie zélf,of zullen we ineens er een waterbehandelingcentrale op monteren...
Dat gaat vast een grote auto worden men weinig plaats binnenin...
Ik las net in die link van Flanel dat ze keramische lagers en dergelijke gebruiken (juist voor slijtvastheid).
Dat is een erg dure wagen ;)
Svennies
14 mei 2009, 22:15
Ik las net in die link van Flanel dat ze keramische lagers en dergelijke gebruiken (juist voor slijtvastheid).
Dat is een erg dure wagen ;)
Inderdaad, en zuurstof in water plus de nodige mineraaltjes laten hun schade ook na in de drukketel zelf ...
Sta je daar met je dure keramische lagers en een lekke ketel of opengescheurde leiding...
Of gaan ze ineens alles keramisch maken,onbetaalbaar dan...;-)
En blijft dan nog altijd het feit,met welke brandstof wordt het water verhit....
Terug naar die goeie oude tijd waarin optrekken gelijk stond aan een gigantische rookpluim......
Goed voor het millieu dus...8O
Vermoeing zal wel het probleem zijn denk ik ja ;)
En corrosie. En prijs ;)
Bovenbuur
14 mei 2009, 22:18
Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Plus, zulke procedés zijn nogal slijtgevoelig voor de installatie zélf,of zullen we ineens er een waterbehandelingcentrale op monteren...
Dat gaat vast een grote auto worden men weinig plaats binnenin...
Nou ja, zoals flanel al zei hoeft de installatie helemaal niet groot te zijn. Zolang je:
1) een hoge druk in je installatie hebt.
2) voldoende controle over die druk hebt, je moet snel extra kunnen verwarmen of het verwarmen juist totaal stoppen.
En het bereiken van die twee punten zouden weleens enorme energievreters kunnen zijn, en de motor zou voor een kleine installatie best wel eens flink zwaar kunnen zijn. En dat terwijl bijvoorbeeldeen elektrische installatie juist heel snel van 0 naar vol vermogen schakelt en ook flink veel energie door kleine kabeltjes kan laten lopen. Ik sta daarom nog niet direct te springen om een stoommotor in mijn auto. Ik heb wel eens vreemdere dingen gehoord, zoals een computer waarvan de logische cirquits op waterdruk werken, maar het blijft toch een beetje te steampunk voor mij.
Svennies
14 mei 2009, 22:58
Vermoeing zal wel het probleem zijn denk ik ja ;)
En corrosie. En prijs ;)
Hehe,ja,en snelheidscontroles zullen sowieso tot het verleden behoren,dat is alvast het goede punt,telkens men iet of wat snelheid bereikt heeft moeten men stoppen om bij te vullen...8O
De vraag is,met welk soort water gaan we die drukketels bevoorraden aangezien drinkbaar water al een probleem dreigt te worden op mondiaal niveau...
En zeewater zal wel erg nefast blijken te zijn voor zulke istallaties...
En vooral hoe duur wordt een liter water dan ....8O
Svennies
14 mei 2009, 22:59
Nou ja, zoals flanel al zei hoeft de installatie helemaal niet groot te zijn. Zolang je:
1) een hoge druk in je installatie hebt.
2) voldoende controle over die druk hebt, je moet snel extra kunnen verwarmen of het verwarmen juist totaal stoppen.
En het bereiken van die twee punten zouden weleens enorme energievreters kunnen zijn, en de motor zou voor een kleine installatie best wel eens flink zwaar kunnen zijn. En dat terwijl bijvoorbeeldeen elektrische installatie juist heel snel van 0 naar vol vermogen schakelt en ook flink veel energie door kleine kabeltjes kan laten lopen. Ik sta daarom nog niet direct te springen om een stoommotor in mijn auto. Ik heb wel eens vreemdere dingen gehoord, zoals een computer waarvan de logische cirquits op waterdruk werken, maar het blijft toch een beetje te steampunk voor mij.
Tja, mijn vraag blijft hoedanook,met wat gaan we dat water verhitten mijn beste aangezien we altijd hiervoor een energiebron nodig hebben...;-)
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:01
Bijvullen? Toch niet?
Bovenbuur
14 mei 2009, 23:03
Tja, mijn vraag blijft hoedanook,met wat gaan we dat water verhitten mijn beste aangezien we altijd hiervoor een energiebron nodig hebben...;-)
Natuurlijk, wie heeft er dan beweert dat dat niet nodig is? Wel zou je kunnen bedenken dat een relatief constant brandend vuur efficienter brand dan een serie explosies. Ook zou een stoommachine misschien wel op een bredere range brandstoffen kunnen werken. En een zonnecollector is eigenlijk ook een stoommachine.
Bovenbuur
14 mei 2009, 23:06
Hehe,ja,en snelheidscontroles zullen sowieso tot het verleden behoren,dat is alvast het goede punt,telkens men iet of wat snelheid bereikt heeft moeten men stoppen om bij te vullen...8O
De vraag is,met welk soort water gaan we die drukketels bevoorraden aangezien drinkbaar water al een probleem dreigt te worden op mondiaal niveau...
En zeewater zal wel erg nefast blijken te zijn voor zulke istallaties...
En vooral hoe duur wordt een liter water dan ....8O
Het water bevindt zich in een gesloten systeem, alleen als er iets lekt moet je bijvullen. Stel dat een beetje BMW 100 liter in zijn systeem zou hebben (ik hoef je niet te vertellen dat je dan al een enorme installatie in je handen hebt), dan is dat toch geen probleem? Stel de levensduur van een auto op een jaar op tien met een keer tussendoor een lek waardoor de installatie leegloopt en je verbruikt 20 liter per jaar, minder dan een halve liter per week. Je was doen kost heel wat meer.
Svennies
14 mei 2009, 23:08
Natuurlijk, wie heeft er dan beweert dat dat niet nodig is? Wel zou je kunnen bedenken dat een relatief constant brandend vuur efficienter brand dan een serie explosies. Ook zou een stoommachine misschien wel op een bredere range brandstoffen kunnen werken. En een zonnecollector is eigenlijk ook een stoommachine.
Een zonnecollector heeft niet veel nut op zwaar bewolkte regenachtige dagen.
Of tijdens mistige periodes, en wat s'nachts mijn beste, trappers installeren om thuis te geraken...
En je moet eerst iets bijhebben om vuur te kunnen maken,anders géén stoom...;-)
En brandstoffen hebben de neiging iets te doen wat hun woord hélemaal zegt,die zorgen dus voor een bepaalde uitstoot...
Svennies
14 mei 2009, 23:11
Het water bevindt zich in een gesloten systeem, alleen als er iets lekt moet je bijvullen. Stel dat een beetje BMW 100 liter in zijn systeem zou hebben (ik hoef je niet te vertellen dat je dan al een enorme installatie in je handen hebt), dan is dat toch geen probleem? Stel de levensduur van een auto op een jaar op tien met een keer tussendoor een lek waardoor de installatie leegloopt en je verbruikt 20 liter per jaar, minder dan een halve liter per week. Je was doen kost heel wat meer.
Het centrale verwarmingsprincipe,maar dan een beetje heter....
Inderdaad,maar je blijft altijd met het probleem van het verwarmen van het water zélf zitten...
lol ik wil de radiator van zo een ding wel eens zien als ge met een gesloten systeem werkt....
Daar gaat uw efficientievoordeel: verhoogde luchtweerstand
Bovenbuur
14 mei 2009, 23:16
lol ik wil de radiator van zo een ding wel eens zien als ge met een gesloten systeem werkt....
Daar gaat uw efficientievoordeel: verhoogde luchtweerstand
Hoe zou jij een stoommachine dan inrichten, jij zou de stoom vrij naar buiten laten spuiten?
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:20
lol ik wil de radiator van zo een ding wel eens zien als ge met een gesloten systeem werkt....
Daar gaat uw efficientievoordeel: verhoogde luchtweerstand
Is het dan zo moeilijk om stoom te recycleren?
Svennies
14 mei 2009, 23:22
Hoe zou jij een stoommachine dan inrichten, jij zou de stoom vrij naar buiten laten spuiten?
Je zal er toch een veiligheidsventiel op moeten monteren voor het geval dat je druk gaat schommelen....
tchoo tchoo train trucking down the track....8-)
Dat gaat in elk geval een imposant karretje worden, een hummer gaat daar niets tegen zijn....
Beetje hoog ,een beetje breed, en vooral keizwaar8-)
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:24
http://farm1.static.flickr.com/162/411521772_ee408fbedf_m.jpg
Zoiets, dus?
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:25
http://www.wired.com/cars/energy/multimedia/2007/08/gallery_green_cars?slide=2&slideView=2
Svennies
14 mei 2009, 23:25
Is het dan zo moeilijk om stoom te recycleren?
Simpel is het in géén geval,je hebt altijd verlies als het water in stoom veranderd,bijvullen moet dus gebeuren...
Tenzij je de temperatuur onder kookpunt houdt,maar dan spreken we niet meer over een stoomwagen,maar over een warmwaterwagen die niet vooruit geraakt wegens té weinig energie...
Svennies
14 mei 2009, 23:26
http://farm1.static.flickr.com/162/411521772_ee408fbedf_m.jpg
Zoiets, dus?
Ieteke groter ....;-)
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:27
Ieteke groter ....;-)
Dat is een stoomauto uit '77.
Svennies
14 mei 2009, 23:32
lol ik wil de radiator van zo een ding wel eens zien als ge met een gesloten systeem werkt....
En ik hetgeen er gaat overschieten van die onverlaat die het aandurft om nét voor zo'n auto zonder kijken de weg over te steken...8O;-)
Svennies
14 mei 2009, 23:34
Dat is een stoomauto uit '77.
Wat is zijn actieradius, en vooral welke energiebron wordt er gebruikt om de installatie op werkingstemperatuur te houden...
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:40
Ik vind niks op internet, noch over de Pelland noch over de Saab.
Flanelcondoom
14 mei 2009, 23:42
http://www.steamautomobile.com/northea/dieter.html
http://www.saabhistory.com/2008/04/04/the-nine-cylinder-saab-steam-engine/
Paar artikels.
Bovenbuur
15 mei 2009, 06:41
Je zal er toch een veiligheidsventiel op moeten monteren voor het geval dat je druk gaat schommelen....
tchoo tchoo train trucking down the track....8-)
Dat gaat in elk geval een imposant karretje worden, een hummer gaat daar niets tegen zijn....
Beetje hoog ,een beetje breed, en vooral keizwaar8-)
Ja oké, bij nader inzien was het een beetje een domme opmerking, maar isdaar niks op te verzinnen?
En, bovendien, zou het niet te doen zijn om gewoon een kleine stoommachine te bouwen, misschien is daar de temperatur nog wel beter van te regelen ook. De belangrijkste vraag is waarschijnlijk of een kleinere stoommotor nog voldoende kracht zou leveren...
Bovenbuur
15 mei 2009, 06:44
Wat is zijn actieradius, en vooral welke energiebron wordt er gebruikt om de installatie op werkingstemperatuur te houden...
De cabine is nogal klein, dus ik vrees dat de rest van de auto vol zit met motor. Maar toch, best mooi karretje...
Is het maken van stoom dan milieuvriendelijker dan gewoon op benzine of diesel te rijden ?
Ga je die stoom met steenkool maken ?
In dat geval ben je niet goed bezig.
brother paul
20 mei 2009, 17:21
Maak het nu echt eens niet moeilijk; het verste dat een stoomcyclus geraakt qua rendement vind je terug in kerncentrales bvb dat is rond de 33%
En ten tweede , moet je gewoon de cyclus van Carnot googlene, op wikipedia en kijken en kijken naar het theoretisch thermodynamisch rendement die een Carnot cyclus kan halen hangt gewoon af van het VERSCHIL in temperatuur.
Dus concreet: een motor ontploft aan 1000° en zakt dan naar 300°, wel dat is 700° verschil, hoe heter de vlam, hoe hoger het rendement/ Vandaar de TDI's turbo's,directe injecties etc.
Wat wel ontwikkeld is door BMW en blijkt goed te werken, is een TWEEDE thermodynamische cyclus turbosteamer genaamd, die dus met de STOOM van de KOELVLOEISTOF van 300° nog eens een pistonneke extra aandrijft en zorgt dat de motor bvb nog 20% van de 'wasteheat' recupereert. Zeg maar voor 100pk bereik je dan met 1 liter minder verbruik mits dat uw motor warm is
Er zijn wel redelijke stoomturbines voor bijvoorbeeld schepen tegenwoordig, en nucleaire subs zijn eigenlijk ook gewoon stoommachines, maar ik denk dat het lastiger wordt als een motor minder constant gebruikt wordt, zoals bij een optrekkende, schakelende of remmende auto.
P.S. Zitten wij hier alleen ofzo? Waarom kom ik de hele tijd jouw typsels tegen?;-)
Een stoomauto is vooralsnog zeer onpraktisch. Hoe kunnen we die stoom opwekken zonder de balast van fossiele brandstof? Enige suggestie?
Flanelcondoom
20 mei 2009, 18:03
Een stoomauto is vooralsnog zeer onpraktisch. Hoe kunnen we die stoom opwekken zonder de balast van fossiele brandstof? Enige suggestie?
Rottende biomassa?
Maak het nu echt eens niet moeilijk; het verste dat een stoomcyclus geraakt qua rendement vind je terug in kerncentrales bvb dat is rond de 33%
En ten tweede , moet je gewoon de cyclus van Carnot googlene, op wikipedia en kijken en kijken naar het theoretisch thermodynamisch rendement die een Carnot cyclus kan halen hangt gewoon af van het VERSCHIL in temperatuur.
Dus concreet: een motor ontploft aan 1000° en zakt dan naar 300°, wel dat is 700° verschil, hoe heter de vlam, hoe hoger het rendement/ Vandaar de TDI's turbo's,directe injecties etc.
Wat wel ontwikkeld is door BMW en blijkt goed te werken, is een TWEEDE thermodynamische cyclus turbosteamer genaamd, die dus met de STOOM van de KOELVLOEISTOF van 300° nog eens een pistonneke extra aandrijft en zorgt dat de motor bvb nog 20% van de 'wasteheat' recupereert. Zeg maar voor 100pk bereik je dan met 1 liter minder verbruik mits dat uw motor warm is
Een moderne benzinemotor heeft een rendement van 30%
Een moderne TDI diesel heeft een rendement van 40 %
Vergelijken met kerncentrales heeft geen zin, of gaan we allemaal een reactor in de koffer monteren ?
Rottende biomassa?
Daar gaan we weer....
Ik zal maar niet vragen welke de Belgische rottende biomassa vertegenwoordigt ?
Blijft nog altijd het feit,wat ga je gebruiken als brandstof om dat water tot stoom te verhitten...
Gas.
brother paul
20 mei 2009, 23:16
Een moderne benzinemotor heeft een rendement van 30%
Een moderne TDI diesel heeft een rendement van 40 %
Vergelijken met kerncentrales heeft geen zin, of gaan we allemaal een reactor in de koffer monteren ?
Het ging over de mogelijkheid om een stoomturbine te gebruiken als motor ?
De TDI heeft 40>% bij zijn optimaal toerental, hij haalt bij het optrekken bvb maar20%
Vorenus
20 mei 2009, 23:37
Stoomauto's hebben nooit succes gekend.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/JohnFowlerTractionEngine.JPG/800px-JohnFowlerTractionEngine.JPG
Stoomtractors als deze hebben nooit als volwaardige tractor gediend, men gebruikte dergelijke voertuigen eerder als plaatselijke aandrijving op het veld voor hun machines.
Als iedereen op stoom gaat rijden zal de luchtvochtigheid nogal stijgen ... NOG meer regen dus ...:-(
Mss best al een nieuwe paraplu gaan kopen ... ;-)
Svennies
21 mei 2009, 00:35
Daar gaan we weer....
Ik zal maar niet vragen welke de Belgische rottende biomassa vertegenwoordigt ?
Hehehe.....
Géén nood mijn beste, daar waar U op zinsspeeld,daar denken wij nog geeneens aan omdat wij al op voorhand weten dat het niet "werkt"...;-)
Vorenus
21 mei 2009, 00:36
Men kan beter auto's maken die rijden op tweederangspolitici. Daar heeft men in België geen tekort van.
Svennies
21 mei 2009, 00:39
Men kan beter auto's maken die rijden op tweederangspolitici. Daar heeft men in België geen tekort van.
Dat "werkt" ook niet ,en val je van de ene inmobiliteit in de andere...
Het enige voordeel is dat het fileprobleem nagenoeg opgelost geraakt aangezien dan vrijwel iederéén in panne staat....;-)
Svennies
21 mei 2009, 01:17
Gas.
Tja, dan kan je nét zo goed een benzinemotor op LPG gas nemen ,véél meer rendement op een gebruiksvriendelijkere basis....
Derk de Tweede
21 mei 2009, 09:39
Ih heb diverse keren op stoomlocs gestaan en weet redelijk wat af van de stoomproductie van een oververhitte stoomketel.
In het gunstige geval is het rendement 5%, dus 95% gaat verloren in warmte.
Een moderne stoomturbine heeft een rendement van 15-20%, ongeveer als een goede dieselmotor.
Philips had ooit de hete-licht motor ontwikkeld met een rendement van 80-90 %, maar dat ding is in de praktijk onbruikbaar.
Zelfs de modernste atoomcentrales werken met stoomturbines. Ik zie voorlopig niet dat de mens een motor kan ontwikkelen die niet afhankelijk is van drukverlies van een gas om warmte-energie om te zetten naar mechanische energie (daar reken ik dus ook stoomdruk onder).
Deze kolengestookte loc leverde dan 1625 pk aan de trekhaak, ongeveer net zoveel als een dieselloc. Een moderne e-loc haalt met gemak de 8000 pk.
http://img194.imageshack.us/img194/599/sphellenthal19745.jpg (http://img194.imageshack.us/my.php?image=sphellenthal19745.jpg)
By Derk2 (http://profile.imageshack.us/user/Derk2)
Tja, dan kan je nét zo goed een benzinemotor op LPG gas nemen ,véél meer rendement op een gebruiksvriendelijkere basis....
Natuurlijk, en de benzine motor op benzine rijdt nog beter.
Maar als er geen benzine meer is en je hebt methaan uit een varkenskwekerij, dan kan je rijden met stoom.
Alles wat je moet hebben is een biervat, een gasfles en een brander en je bent aan het rijden.
Oh, en wat koperen pijp en een piston.
Stoommachines (-treinen) waren/zijn praktisch konstant in onderhoud op momenten dat ze niet rijden.Op dit punt gelijken ze erg op paarden en andere trekdieren.
Dat is de reden dat ze geleidelijk aan vervangen zijn door diesel- en electrische locs....Blijkbaar woog het feit dat ze vervaardigd kunnen worden door iedere maatschappij met een elementaire metaalindustrie (zeg niveau 1880) niet op tegen de kosten ....
We zien hen dan ook enkel en alleen nog in gebruik om toeristische redenen en in oorden in Soedan,India...China waar men oordeelt dat "lokale servicemogelijkheden" veel zwaarder wegen dan efficiency en moderniteit...
Scheeps-stoomturbines en energie-turbines draaien KONSTANT,24/7 maanden aan een stuk,bewaakt door mensen en regelapparatuur, tot ze off-line moeten voor groot onderhoud.
Ik kan niet direkt bedenken waarom dat bij kleinere stoomaangedreven toestellen anders zou zijn :?
Svennies
24 mei 2009, 20:56
Natuurlijk, en de benzine motor op benzine rijdt nog beter.
Maar als er geen benzine meer is en je hebt methaan uit een varkenskwekerij, dan kan je rijden met stoom.
Alles wat je moet hebben is een biervat, een gasfles en een brander en je bent aan het rijden.
Oh, en wat koperen pijp en een piston.
Methaan is nu eenmaal ook een gas, dus die benzinemotor zal wel volstaan,gaan we terug moeten naar die goeie oude tijd toen zowat iedereen varkens had, destijds voor het vlees alléén,nu komt er de noemer brandstofprocuderende eenheden bij.....
Bovenbuur
26 mei 2009, 14:55
Als iedereen op stoom gaat rijden zal de luchtvochtigheid nogal stijgen ... NOG meer regen dus ...:-(
Mss best al een nieuwe paraplu gaan kopen ... ;-)
Hier zat ik ook al aan te denken inderdaad, wat voor effect zou dit hebben op het weer/klimaat? Als die stoom tot in de wolkvormende laen geraakt zou meer regen inderdaad een gevolg kunnen zijn, ook een hogere luchtvochtigheid is waarschijnlijk. En wat te denken van global warming? Wolken weerkaatsen relatief veel zonlicht terug naar boven, maar ik dacht al eens gehoord te hebben dat waterdamp ook als een broeikasgas werkt. En, als wij in drukbewoonde gebieden massaal warme stoom de lucht in gaan sturen, veranderen we dan niet de heersende lucht- en via via misschien zelfs waterstromingen? Tuurlijk, een hand vol dromende hobbyisten maakt niks uit, maar stel dat op den duur de helft van de bevolking met zo'n ding zou rijden, kan dat dan geen problemen veroorzaken?
Waterdamp is een van de ergste broeikasgassen.
Waterdamp is een van de ergste broeikasgassen.
Dus bevriezen en stockeren.
Probleem is dat je dan weer CO2 uitstoot bijkrijgt.
brother paul
29 mei 2009, 18:14
Waterdamp is een van de ergste broeikasgassen.
het is jullie blijbkaar ontgaan als er wolken in de lucht hangen, dat het gewoonlijk kouder wordt ?
Flanelcondoom
29 mei 2009, 18:19
het is jullie blijbkaar ontgaan als er wolken in de lucht hangen, dat het gewoonlijk kouder wordt ?
8O
In Essen-Wildert hebben jaarlijks stoomdagen plaats en daar worden dan stoomauto's getoond die werken.
Het probleem is echter dat deze nogal veel verbruiken tegenover de verbrandingsmotor.
Overschakelen op een zuinige verbrandingsmotor met biogas als energiedragers is dus veel goedkoper en rendabeler dan overschakelen op stoomauto's.
Daarnaast zijn stoomauto's niet direct milieuvriendelijk, daar zij niet 1 maar verschillende malen het milieu belasten en vervuilen.
Ook het werken met een expansievat voor het opslagen van de stoom en druk is niet direct een verstandige oplossing. Immers alle materialen hebben hun beperkingen in weerstand.
Daarnaast mag je's morgens een uurtje vroeger opstaan op je auto onder stoom te brengen, of een hele nacht stoken.
Kernenergie is uitgesloten wegens te gevaarlijk bij verkeersongelukken.
Fallen Angel
29 mei 2009, 20:31
http://en.wikipedia.org/wiki/Doble_Steam_Car
The 1924 model Doble Series E steam car could run for 1,500 miles (2,400 km) before its 24-gallon water tank needed to be refilled; even in freezing weather, it could be started from cold and move off within 30 seconds, and once fully warmed could be relied upon to reach speeds in excess of 90 miles per hour (140 km/h). In recent years Doble cars have been run at speeds approaching 120 mph (190 km/h), this without the benefits of streamlining and a lighter version of the Series E accelerated from 0 - 75 mph (121 km/h) in 10 seconds.[citation needed] Its fuel consumption, burning a variety of fuels (often kerosene), was competitive with automobiles of the day, and its ability to run in eerie silence apart from wind noise gave it a distinct edge. At 70 mph (110 km/h), there was little noticeable vibration, with the engine turning at around 900 rpm.
Redelijk imposant.
Wetende dat ge dat ding op eender wat brand kunt laten rijden.
Fallen Angel
29 mei 2009, 21:37
Even googelen leverde trouwens dit op:
http://www.cyclonepower.com/cyclone_engine_uses.html
http://www.cyclonepower.com/images/new2.jpg
Vorenus
29 mei 2009, 22:07
Ipv stoom gewoon perslucht gebruiken.
Fallen Angel
29 mei 2009, 22:26
Stoomauto's hebben nooit succes gekend.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/JohnFowlerTractionEngine.JPG/800px-JohnFowlerTractionEngine.JPG
Stoomtractors als deze hebben nooit als volwaardige tractor gediend, men gebruikte dergelijke voertuigen eerder als plaatselijke aandrijving op het veld voor hun machines.
Voor en na de eerste wereldoorlog hadden stoomauto's wel een redelijk groot succes hoor.
De benzinemotoren van toen moesten nog met de hand gestart worden waardoor er veel gebroken polsen en armen waren.
Tweede voordeel van stoomauto's toen was dat ze geen koppeling of versnellingsbak nodig hadden. De automatics avant la lettre.
Derde voordeel is de torsie. Bij stoom heb je zelfs de maximale torsie bij 0 omwentelingen van de motor (daarom heb je geen koppeling nodig) en kan je zeer snel accelereren. Bij benzinemotoren heb je torsie 0 bij 0 omwentelingen.
Bekendste zijn de Stanley stoomauto's.
Deze is een raceversie:
http://www.birthplaceofspeed2005.com/1_31MVC-917X.JPG
Andere bekende was Doble:
http://www.stanleysteamers.com/photoalbum/patpix/stan-lucas%27-doble-abner-doble%27s-personal-car..jpg
Nadelen hadden ze ook:
Het duurde een tijdje voor je kon wegrijden.
Je moest een stoomauto wekelijks onderhouden (water verversen etc).
En naar moderne normen zijn die oude stoomauto's redelijk gulzig in het brandstofgebruik.
Maar ze zijn wel veel milieuvriendelijker aangezien zij veel minder schadelijke stoffen uitstoten dan moderne ICE's omdat de verbranding veel vollediger en rustiger is.
Jay Leno is naar het schijnt met één van zijn honderd jaar oude stoomauto's door de nieuwste en strengste uitstootnormen in California geraakt.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.