PDA

View Full Version : Ik wens u verstandige verkiezingen toe.


Hallebarde
6 juni 2009, 17:13
Morgen mag (moet !) u voor de zoveelste keer gaan stemmen. Voor uw vertegenwoordigers in het Europees Parlement, en voor uw vertegenwoordigers in de regionale, zeg maar in uw geval Vlaamse of Brusselse parlementen.

Voor wat de Europese verkiezingen betreft is er op dit forum niet zo veel animo, merk ik. Nu ja, ik verwacht daar ook niet veel spectaculaire veranderingen, eerlijk gezegd. Eén en ander is nochtans niet zonder belang. Het te lijf gaan van de economische crisis zal ook ingrijpende Europese beslissingen en maatregelen vergen, dus de aard ervan kan wel een verschil maken naargelang daar een linkse of eerder conservatieve meerderheid de lakens uitdeelt.
Maar goed, daar zit u niet zo mee, lijkt mij. Een heel klein beetje begrijpelijk : het aantal Belgische vertegenwoordigers in het Europees Parlement is te klein om doorslaggevend te kunnen zijn, dus laat de grotere landen maar de lijnen uitzetten, inderdaad.

Met de regionale verkiezingen bent u duidelijk meer bezig. Sommigen verwachten zeer aanzienlijke zetelverschuivingen, anderen denken eerder aan (of hopen zelfs op) meer van hetzelfde.

Mogelijke zetelverschuivingen nog even terzijde, wat mag u in elk geval verwachten na de verkiezingen ?

Weinig goed nieuws, vrees ik.

De financiële en economische crisis grijpt nog steeds wild om zich heen. Veel grote en kleinere bedrijven draaien op halve kracht of minder ; dat is natuurlijk geen jaren vol te houden. Verwacht u aan een nog sterkere stijging van het aantal faillissementen, aan bedrijfssluitingen, aan herstructureringen, aan delocaliseringen. Verwacht u derhalve aan een sterk toenemende werkloosheidsgraad.

Minder betalende actieven staat gelijk aan meer uitgaven voor de staat. Verwacht u aan een dramatisch begrotingstekort, en vooral, verwacht u aan een reeks nieuwe fiscale lasten van allerlei aard.

Verwacht u, gezien het waarschijnlijk resultaat van de regionale verkiezingen in Brussel en Wallonië, aan hetzij een nog lammere federale regering, hetzij aan grote ruzie binnen die regering met minstens een flinke herschikking tot gevolg. Daarbij zullen aan Franstalige kant eisen gesteld worden ; verwacht u dus aan een nog grotere greep van de Franstaligen op de federale regering, en een zo mogelijk nog groter laisser aller vanwege de Vlaamse coalitiepartijen, de enen (CD&V) bij volkomen gebrek aan sterke figuren, de anderen (OpenVLD) wegens ’t is allemaal OK zolang we maar mogen meedoen.

Ik geef de federale regering in die omstandigheden nog maximaal een jaar. Het zou ook veel minder kunnen zijn, als de CD&V er na de regionale verkiezingen op vertrouwt dat ze ongeveer even sterk kan blijven bij vervroegde federale verkiezingen. Dan zou, met het oog op het bijzonder weinig lof dat er nog te halen valt, wel eens de keuze kunnen gemaakt worden om het huidig federaal onding te laten vallen, en met een nieuwe lei te herbeginnen. Kortom, verwacht u over afzienbare tijd aan nieuwe federale verkiezingen, met een heel wat vlottere regeringsvorming dan vorige keer maar met evenzeer heel wat toegevingen aan de Franstaligen en een grote portie “typisch Belgische oplossingen” als lijmmiddel.

Aan u allen om uw verstand te gebruiken en te stemmen, nu en binnenkort, voor degenen die dat volgens u allemaal in goede banen kunnen leiden.

Maar u kunt er, uit schrik voor verandering, evenzeer voor kiezen om te stemmen voor degenen die u van alles beloven en maar die al vele keren overduidelijk bewezen hebben dat ze hun beloftes niet (kunnen) houden.

Aan u de keuze, jongens en meisjes. Ik wens u een verlichte geest toe. En veel moed achteraf.

FDM
6 juni 2009, 17:19
ik ga eens afrekenen met Somers ( olympische spelen beloven gvd) , met de geldverbrander , bleiter geldstrooier A ,

FDM
6 juni 2009, 17:19
in het stemhokje

FDM
6 juni 2009, 17:20
en vooral met een MP waar tot op heden niet 1 mens heeft op gestemd

Vlaanderen Boven
6 juni 2009, 17:33
in het stemhokje

Goed dat je dat er nog even bij vermeldt, ik was al de politie aan het bellen. ;-)

Even off-topic: ben je een rasechte Franse of heb je op de een of andere manier iets te maken met Vlaanderen, Hallebarde? Je Nederlands is heel goed, en je taalgebruik (inclusief spreekwoorden) doet vermoeden dat je heel vertrouwd met onze taal bent.

Txiki
6 juni 2009, 17:36
Het wordt moeilijk "verstandig" te kiezen. Geen enkele partij komt in aanmerking daarvoor.

Felix (be)
6 juni 2009, 17:44
...
Ik geef de federale regering in die omstandigheden nog maximaal een jaar. Het zou ook veel minder kunnen zijn, als de CD&V er na de regionale verkiezingen op vertrouwt dat ze ongeveer even sterk kan blijven bij vervroegde federale verkiezingen.
...
Vooraanstaande Vlaamse politici (weet niet meer wie, maar het waren boegbeelden van "de grote drie":?:) verwachten in DS en DM van vandaag dat er dit najaar Federale verkiezingen komen als Ecolo de score van de peilingen haalt.

Is allemaal koffiedik kijken natuurlijk, maar een grote winst van Ecolo ten koste van de PS zal in Wallonië tot een andere coalitie leiden (waarschijnlijk MR-Ecolo - dat scenario heb ik naar ik meen ook in Le Soir gelezen), wat naar het schijnt tot een onwerkbare situatie in de Federale regering oplevert (moet toch genuanceerd worden, want veel werk wordt daar momenteel niet verricht dacht ik :mrgreen:).

Ik bedoel maar: de lont zou wel eens in het zuiden des lands aan het kruitvat gestoken kunnen worden, of misschien zoekt men gewoon een goed excuus om "zonder gezichtsverlies" :rofl:naar de kiezer te kunnen stappen (and nobody seems to care about BHV anymore :roll:).

Zwartengeel
6 juni 2009, 17:46
(and nobody seems to care about BHV anymore :roll:).

Uiteraard niet. Indien de federale regering valt, vervalt tegelijkertijd immers de gestemde splitsing en moet het hele circus van voor af aan herbeginnen.

Andro
6 juni 2009, 17:48
Het wordt een stralende witte zondag morgen.

Txiki
6 juni 2009, 17:50
Het wordt een stralende witte zondag morgen.

Gaat het sneeuwen?? 8O

alberto
6 juni 2009, 17:50
Het wordt een stralende witte zondag morgen.
Volgens de weerberichten gaat er morgen veel regen vallen.

Andro
6 juni 2009, 17:51
Gaat het sneeuwen?? 8O

Voor sommigen wel ja.:lol:

Parallelle Amplitude
6 juni 2009, 18:22
Voor sommigen wel ja.:lol:

Voor de homo's, mokro's en foute bobo's? Zwarte sneeuw zul je bedoelen?

http://media.onsugar.com/files/upl1/1/15300/44_2008/af871b11a7547a76_payback_time_final.larger.gif

Praetorian
6 juni 2009, 18:24
Voor de homo's, mokro's en foute bobo's? Zwarte sneeuw zul je bedoelen?

http://media.onsugar.com/files/upl1/1/15300/44_2008/af871b11a7547a76_payback_time_final.larger.gif
Blijf van het spul af.

Parallelle Amplitude
6 juni 2009, 18:27
Blijf van het spul af.

http://www.ratemyeverything.net/image/5529/0/STFU_and_GTFO.ashx

speurneus
6 juni 2009, 18:28
Uiteraard niet. Indien de federale regering valt, vervalt tegelijkertijd immers de gestemde splitsing en moet het hele circus van voor af aan herbeginnen.

Ben je daar zeker van?

Txiki
6 juni 2009, 18:28
Dit lijkt me gepaster.

Praetorian
6 juni 2009, 18:30
http://www.ratemyeverything.net/image/5529/0/STFU_and_GTFO.ashx

Bobootje. 8-)

Parallelle Amplitude
6 juni 2009, 18:33
Bobootje. 8-)

Seg diene website van de PVDA, hebt ge die gerecycleerd van Circus Grimaldi? Om over je nek van te gaan man! Peace! 8-)

Parallelle Amplitude
6 juni 2009, 18:33
Dit lijkt me gepaster.

hehehe :lol:

Praetorian
6 juni 2009, 18:38
Seg diene website van de PVDA, hebt ge die gerecycleerd van Circus Grimaldi? Om over je nek van te gaan man! Peace! 8-)We zochten nog de circusaap. Blijkbaar ben je geïnteresseerd?

Hallebarde
6 juni 2009, 18:41
Goed dat je dat er nog even bij vermeldt, ik was al de politie aan het bellen. ;-)

Even off-topic: ben je een rasechte Franse of heb je op de een of andere manier iets te maken met Vlaanderen, Hallebarde? Je Nederlands is heel goed, en je taalgebruik (inclusief spreekwoorden) doet vermoeden dat je heel vertrouwd met onze taal bent.

Long story short : mijn moeder was Vlaamse (zij het dat haar vader Frans was), en ik ben tweetalig (zeg maar drietalig, eigenlijk) opgevoed. Voor het overige ben ik zo Frans als maar zijn kan.

Dank voor de lofbetuiging inzake mijn Nederlands, maar eerlijk gezegd heb ik alsmaar meer moeite om die taal te onderhouden ; dit forum is één van de middeltjes daartoe. Mijn ganse woordenschat is inmiddels op enkele A4tjes te vatten, maar u ziet dat dit kan volstaan om wat lawaai te maken.

On topic : neen dus, ik stem uiteraard niet in België. Voor wie zou ik stemmen als dat wel het geval was ? Ik zou het begot niet weten, eerlijk gezegd.

Andro
6 juni 2009, 18:41
Ze worden hier met de minuut nijdiger.

Pietje
6 juni 2009, 18:43
Ze worden hier met de minuut nijdiger.

angstzweet, volgens mij 8-)

Txiki
6 juni 2009, 18:45
Ze worden hier met de minuut nijdiger.

Tja wat wil je met sneeuw in dit seizoen? Plotse weersveranderingen zijn niet voor iedereen goed he.

Zwartengeel
6 juni 2009, 18:47
Ben je daar zeker van?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=3882438&postcount=6

Andro
6 juni 2009, 18:58
angstzweet, volgens mij 8-)
Wacht morgen maar, dan zijn ze haast gesmolten van razernij.

stab
7 juni 2009, 11:32
Long story short : mijn moeder was Vlaamse (zij het dat haar vader Frans was), en ik ben tweetalig (zeg maar drietalig, eigenlijk) opgevoed. Voor het overige ben ik zo Frans als maar zijn kan.

Dank voor de lofbetuiging inzake mijn Nederlands, maar eerlijk gezegd heb ik alsmaar meer moeite om die taal te onderhouden ; dit forum is één van de middeltjes daartoe. Mijn ganse woordenschat is inmiddels op enkele A4tjes te vatten, maar u ziet dat dit kan volstaan om wat lawaai te maken.

On topic : neen dus, ik stem uiteraard niet in België. Voor wie zou ik stemmen als dat wel het geval was ? Ik zou het begot niet weten, eerlijk gezegd.Sta mij toe om daaraan te twijfelen.