PDA

View Full Version : Firestone de eerste gedwongen forummer (-ster) van de week


Pagina's : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21 22 23 24 25 26 27

lombas
23 november 2011, 12:48
zwansdegij na ?
was dat gemeend ?? 8O ... :-o ! jij bent schaam ! ;-)


mijnen buurman vraagt mij al een paar jaar af en toe eens of ik ni bij jullie wil komen werken (hij moet één van jullie baasjes zijn daar, vermoed ik ;-) tis dien adhd'r :p ) ... kga daar op den duur echt nog over moeten beginne nadenken !

Ik ben schaam omdat ik niets achtergrond daarin heb en zonder bijscholing of zo gevraagd wordt iets te doen?

En welke adhd'er?

PB?

;-)

Firestone
23 november 2011, 12:49
hier van tzelfde ...

gevolg : iedereen komt bij elk excell akkefietje af, en bibi zit op den duur iedereen z'n rapportering voor te kauwen (zeker op t jaareind en bij begin nieuw jaar)(er zijn er bij die er blijkbaar niet opkomen om een leeg exemplaar bij te houden ... )

dilemma : eigenlijk is dat mijn job niet / eigenlijk ben ik anderen hun ronduit tekortkomingen aan t camoufleren ...

is dat uiteindelijk goed voor die personen, voor de firma, voor mij ? ... uiteindelijk niet, voor niemand ...Idem hier, op dat camoufleren na.

en subiet komt iemand dat weer vragen, en dan zegt bibi, 'allez kom laat es zien, k zal dat vanavond wel fixen' :sDat doe ik niet.

ne langen uitleg om maar te zeggen : ik hoop dat gij er wel voor gewaardeerd wordt ;-)Toch wel, daarover mag ik niet klagen.

Anna List
23 november 2011, 12:54
Ik ben schaam omdat ik niets achtergrond daarin heb en zonder bijscholing of zo gevraagd wordt iets te doen?

En welke adhd'er?

PB?

;-)

;-)

http://office.microsoft.com/nl-be/training/CR006183114.aspx

http://office.microsoft.com/nl-be/training/CR006183114.aspx

hebde gij meer ir adhd'rs daar ?

Anna List
23 november 2011, 12:59
Idem hier, op dat camoufleren na.

Dat doe ik niet.

Toch wel, daarover mag ik niet klagen.

als ge uw collega's problemen oplost, is dat toch altijd camoufleren ... niet ?

mss moet k echt wel es ne cursus assertivitiet volgen ... :?

Dronkoers
23 november 2011, 13:09
Of lombas het meende of niet was me niet duidelijk.
Maar ik krijg hier effectief geregeld dit soort vraagstukken voorgeschoteld.

O, een excel-experte :-D

Kent gij dan de forume voor...

Effe denken hoe ik dit moet uitleggen ;-)
Ik zal zo beginnen:
Ik heb hier een excelbestandje die mijn jaarplanning bijhoudt, dit wil zeggen: iets dat nachturen, overuren, zaterdagpremie, zondagpremie, verlof, enzovoorts bijhoudt.

Mijn probleem is nu, ik zou graag een formule vinden die als ik bijvoorbeeld een nachtshift doe op een zaterdag, en 2 overuren neem, ik dus +8 heb bij "nachturen", +4 bij zondag, -2 bij overuren en +2 bij zaterdaguren. Dit allemaal door 1 "N" te zetten op die bewuste zaterdag (of "N-2" voor de overuren) ;-) Er moet ook de mogelijkheid zijn die me halve verlofdagen kan aftrekken, of halve kredietdagen (desnoods op te lossen door "Nv" of "Nk"). Als ik geen overuren neem, zou die zondagpremie op "+6" moeten komen ipv "+4" natuurlijk :-)
Let wel: als ik een late of een vroege doe ("L" of "V" -indien v voor vroege staat en niet voor verlof-) ligt het anders met de nachturen en zaterdag en zondaguren (+2, indien geen overuren genomen einde dienst -bij late- of begin dienst -vroege-) :-P

Kunt ge er nog aan uit? :-)

Anna List
23 november 2011, 13:10
O, een excel-experte :-D

Kent gij dan de forume voor...

Effe denken hoe ik dit moet uitleggen ;-)
Ik zal zo beginnen:
Ik heb hier een excelbestandje die mijn jaarplanning bijhoudt, dit wil zeggen: iets dat nachturen, overuren, zaterdagpremie, zondagpremie, verlof, enzovoorts bijhoudt.

Mijn probleem is nu, ik zou graag een formule vinden die als ik bijvoorbeeld een nachtshift doe op een zaterdag, en 2 overuren neem, ik dus +8 heb bij "nachturen", +4 bij zondag, -2 bij overuren en +2 bij zaterdaguren. Dit allemaal door 1 "N" te zetten op die bewuste zaterdag (of "N-2" voor de overuren) ;-) Er moet ook de mogelijkheid zijn die me halve verlofdagen kan aftrekken, of halve kredietdagen (desnoods op te lossen door "Nv" of "Nk"). Als ik geen overuren neem, zou die zondagpremie op "+6" moeten komen ipv "+4" natuurlijk :-)

Kunt ge er nog aan uit? :-)

lol, k zal u ineens in mijne mailinglist zetten ! :lol:

lombas
23 november 2011, 13:11
;-)

http://office.microsoft.com/nl-be/training/CR006183114.aspx

http://office.microsoft.com/nl-be/training/CR006183114.aspx

hebde gij meer ir adhd'rs daar ?

Ah 't is een ir? Dan is 't niet die van mij.

;-)

Dronkoers
23 november 2011, 13:13
lol, k zal u ineens in mijne mailinglist zetten ! :lol:

:-D

Dronkoers
23 november 2011, 13:17
Trouwens, als het te makkelijk is, wil ik het ook nog over verplaatsingen, ziektdagen (werkongeval of niet, ook nog een onderscheid :-P) en maaltijdcheques enzo hebben ;-)

Anna List
23 november 2011, 13:18
:-D

nu ben ik wel benieuwd hoe Vuursteentje dat doet,

want ik hou het bij

-berekenen van een dagprestatie afhankelijk van ingebrachte inputtijden
-en een vaste formule voor weekdagen/zaterdagen/zondagen

al zou ik ook wel een voorwaardelijke formule kunnen bedenken wsl ... maar daar zie ik de winst niet echt in ...
alhoewel, als ik dat combineer met voorwaardelijke opmaak mss wel ... al ... nee, ik denk niet dat ik mijn weektotalen(en opmaak!) automatisch correct krijg dan ...

Anna List
23 november 2011, 13:19
zeg dronkie, k ben wel ni aan t werk nu hé ! :twisted:


en overuren inbrengen wanneer ik aan t werk denk op ne vrije dag, doe ik nog net niet ;-)

Dronkoers
23 november 2011, 13:21
zeg dronkie, k ben wel ni aan t werk nu hé ! :twisted:


en overuren inbrengen wanneer ik aan t werk denk op ne vrije dag, doe ik nog net niet ;-)

Ik doe dat ook buiten mijn uren ze ;-) Maar daar kon ik toch effe nie meer aan uit... 'k ben dan trouwens nog mijn premie-uren vergeten :-P

Anna List
23 november 2011, 13:21
Trouwens, als het te makkelijk is, wil ik het ook nog over verplaatsingen, ziektdagen (werkongeval of niet, ook nog een onderscheid :-P) en maaltijdcheques enzo hebben ;-)

da's allemaal gedekt jong 8-)

checklist en sommetjes en totalen afhankelijk vd verschillende categorieën

Dronkoers
23 november 2011, 13:22
-
en overuren inbrengen wanneer ik aan t werk denk op ne vrije dag, doe ik nog net niet ;-)

gij nu weer :-P

Anna List
23 november 2011, 13:22
Ah 't is een ir? Dan is 't niet die van mij.

;-)

dat dacht ik al ... ge zou m herkend hebben met alleen de omschrijving adhd ook :-o

Dronkoers
23 november 2011, 13:24
da's allemaal gedekt jong 8-)

checklist en sommetjes en totalen afhankelijk vd verschillende categorieën

Ik kom al aan formules zoals: =COUNTIF(D3;"N")*6+COUNTIF(K3;"N")*6+COUNTIF(R3;"N")*6+COUNTIF(Y3;"N")*6+COUNTIF(Z3;"N")*2+COUNTIF(Z3;"L")*8+COUNTIF(Z3;"V")*8+COUNTIF(AF3;"N")*6+COUNTIF(AG3;"N")*2+COUNTIF(AG3;"L")*8+COUNTIF(AG3;"V")*8+COUNTIF(C4;"N")*2+COUNTIF(C4;"L")*8+COUNTIF(C4;"D")*8+COUNTIF(E4;"N")*2+COUNTIF(E4;"L")*8+COUNTIF(E4;"D")*8+COUNTIF(L4;"N")*2+COUNTIF(L4;"L")*8+COUNTIF(L4;"D")*8+COUNTIF(S4;"N")*2+COUNTIF(S4;"L")*8+COUNTIF(S4;"D")*8+SUM(D4;Z4;Y4;AG4)-COUNTIF(D4;"kd")*2-COUNTIF(D4;"vv")*2-COUNTIF(D4;"zz")*2-COUNTIF(Y4;"kd")*2-COUNTIF(Y4;"vv")*2-COUNTIF(Y4;"zz")*2-COUNTIF(Z4;"kd")*6-COUNTIF(Z4;"vv")*6-COUNTIF(Z4;"zz")*6-COUNTIF(AG4;"kd")*8-COUNTIF(AG4;"vv")*8-COUNTIF(AG4;"zz")*8
...
en nog is dat niet genoeg :-P
(optelling van mijn zondaguren, voor als ge er iets of wa aan uit wilt komen ;-) )

Anna List
23 november 2011, 13:26
Ik kom al aan formules zoals: =COUNTIF(D3;"N")*6+COUNTIF(K3;"N")*6+COUNTIF(R3;"N")*6+COUNTIF(Y3;"N")*6+COUNTIF(Z3;"N")*2+COUNTIF(Z3;"L")*8+COUNTIF(Z3;"V")*8+COUNTIF(AF3;"N")*6+COUNTIF(AG3;"N")*2+COUNTIF(AG3;"L")*8+COUNTIF(AG3;"V")*8+COUNTIF(C4;"N")*2+COUNTIF(C4;"L")*8+COUNTIF(C4;"D")*8+COUNTIF(E4;"N")*2+COUNTIF(E4;"L")*8+COUNTIF(E4;"D")*8+COUNTIF(L4;"N")*2+COUNTIF(L4;"L")*8+COUNTIF(L4;"D")*8+COUNTIF(S4;"N")*2+COUNTIF(S4;"L")*8+COUNTIF(S4;"D")*8+SUM(D4;Z4;Y4;AG4)-COUNTIF(D4;"kd")*2-COUNTIF(D4;"vv")*2-COUNTIF(D4;"zz")*2-COUNTIF(Y4;"kd")*2-COUNTIF(Y4;"vv")*2-COUNTIF(Y4;"zz")*2-COUNTIF(Z4;"kd")*6-COUNTIF(Z4;"vv")*6-COUNTIF(Z4;"zz")*6-COUNTIF(AG4;"kd")*8-COUNTIF(AG4;"vv")*8-COUNTIF(AG4;"zz")*8
...
en nog is dat niet genoeg :-P
(optelling van mijn zondaguren, voor als ge er iets of wa aan uit wilt komen ;-) )

gij zijt ni slecht bezig :-)

Dronkoers
23 november 2011, 13:28
gij zijt ni slecht bezig :-)

Jawel, want er is geen rekening gehouden met overuren, halve verlofdagen, halve kredietdagen en halve ziektedagen ;-) + onderscheid nemen wanneer ge die halve dagen neemt eh: een halve dag met de nacht op een zaterdag kan ofwel +4 zondaguren zijn (verlof/2 begin dienst) of +2 zaterdag en +2 zondag (v/2 einde dienst) ;-)

Anna List
23 november 2011, 13:29
Ah 't is een ir? Dan is 't niet die van mij.

;-)

ps ik hoop dat ge eens naar die links daarboven hebt gekeken ook :-P

Anna List
23 november 2011, 13:30
Jawel, want er is geen rekening gehouden met overuren, halve verlofdagen, halve kredietdagen en halve ziektedagen ;-)

heb je geen kolommeke waar ge de mensen al die mogelijke keuzes laat aanklikken ?

Dronkoers
23 november 2011, 13:32
heb je geen kolommeke waar ge de mensen al die mogelijke keuzes laat aanklikken ?

De mensen? Da's wel voor mijn eigen eh :-D Beschouw het als controlemiddel ;-)

Anna List
23 november 2011, 13:37
...
EDIT: bij nader inzien is het correcte antwoord op dit ogenblik neen, neen

...

ben je nu al aan iets aangeraakt ?

of moet ik iets brengen ? ;-)

Anna List
23 november 2011, 13:38
De mensen? Da's wel voor mijn eigen eh :-D Beschouw het als controlemiddel ;-)

gij hebt bij u op de job ni zo ne zot die dat wel doet als ge t m vraagt of wat ? :?


ik doe die voor heel t bedrijf :-o


edit : welk bedrijf doet dat nu niet voor iedereen ??

Dronkoers
23 november 2011, 13:48
gij hebt bij u op de job ni zo ne zot die dat wel doet als ge t m vraagt of wat ? :?


ik doe die voor heel t bedrijf :-o


edit : welk bedrijf doet dat nu niet voor iedereen ??

Tuurlijk, onze chefs doen dat voor ons, maar ik wil een controlemiddel om te zien of ze zich zo niet "mistelt" hebben, in mijn nadeel dan wel te verstaan ;-)

Anna List
23 november 2011, 13:50
Tuurlijk, onze chefs doen dat voor ons, maar ik wil een controlemiddel om te zien of ze zich zo niet "mistelt" hebben, in mijn nadeel dan wel te verstaan ;-)

zie je dat dan niet meteen bij t invullen ?

als ik me hier en daar van formule vergis, komt het er altijd meteen uit hoor!

Dronkoers
23 november 2011, 13:51
zie je dat dan niet meteen bij t invullen ?

als ik me hier en daar van formule vergis, komt het er altijd meteen uit hoor!

Chefs= dagshiften maandag tot vrijdag.
Wij: fullcontinue shift ;-)
We zien ze dus niet elke dag ;-)
Plus, ze zijn al zo modern dat ze alles nog opschrijven op papier, en uitrekenen uit het hoofd :-P

Anna List
23 november 2011, 13:53
Chefs= dagshiften maandag tot vrijdag.
Wij: fullcontinue shift ;-)
We zien ze dus niet elke dag ;-)
Plus, ze zijn al zo modern dat ze alles nog opschrijven op papier, en uitrekenen uit het hoofd :-P

wat een soep!
da's idd een garantie op gezever en problemen zo ...

Dronkoers
23 november 2011, 13:56
wat een soep!
da's idd een garantie op gezever en problemen zo ...

Waarom denkt ge dat ik een controlemiddel wil? :-D
Ge moet dan nog eens denken: als we bijvoorbeeld 2 overuren hebben gevraagd, maar wegens dringende omstandigheden hebben we die niet kunnen opnemen... staat er dan nog altijd "-2" of nie? ;-) (vooral in weekends en 's nachts, als we de patrons niet zien ;-))

Firestone
23 november 2011, 14:14
als ge uw collega's problemen oplost, is dat toch altijd camoufleren ... niet ?

mss moet k echt wel es ne cursus assertivitiet volgen ... :?Iedereen hier weet wie die problemen oplost, hoor.

Firestone
23 november 2011, 14:15
O, een excel-experte :-D

Kent gij dan de forume voor...

Effe denken hoe ik dit moet uitleggen ;-)
Ik zal zo beginnen:
Ik heb hier een excelbestandje die mijn jaarplanning bijhoudt, dit wil zeggen: iets dat nachturen, overuren, zaterdagpremie, zondagpremie, verlof, enzovoorts bijhoudt.

Mijn probleem is nu, ik zou graag een formule vinden die als ik bijvoorbeeld een nachtshift doe op een zaterdag, en 2 overuren neem, ik dus +8 heb bij "nachturen", +4 bij zondag, -2 bij overuren en +2 bij zaterdaguren. Dit allemaal door 1 "N" te zetten op die bewuste zaterdag (of "N-2" voor de overuren) ;-) Er moet ook de mogelijkheid zijn die me halve verlofdagen kan aftrekken, of halve kredietdagen (desnoods op te lossen door "Nv" of "Nk"). Als ik geen overuren neem, zou die zondagpremie op "+6" moeten komen ipv "+4" natuurlijk :-)
Let wel: als ik een late of een vroege doe ("L" of "V" -indien v voor vroege staat en niet voor verlof-) ligt het anders met de nachturen en zaterdag en zondaguren (+2, indien geen overuren genomen einde dienst -bij late- of begin dienst -vroege-) :-P

Kunt ge er nog aan uit? :-)Neen.

Maar ik denk dat ik zo'n probleem met behulp van VBA zou oplossen, en niet louter met formules.

Firestone
23 november 2011, 14:16
ben je nu al aan iets aangeraakt ? Ja.

of moet ik iets brengen ? ;-)Neen. :lol:

lombas
23 november 2011, 15:18
dat dacht ik al ... ge zou m herkend hebben met alleen de omschrijving adhd ook :-o

Enig idee hoeveel chefs-ir hier rondlopen?

En ik werk op een AD, niet in een DIR...

;-)

ps ik hoop dat ge eens naar die links daarboven hebt gekeken ook :-P

Wat denkt ge dat ik aan het doen ben momenteel?

8-)

Anna List
23 november 2011, 15:51
Iedereen hier weet wie die problemen oplost, hoor.

bij mij is het bijna t zelfde ... iedereen weet dat ik hun probleem oplos

Dronkoers
23 november 2011, 16:43
Neen.

Maar ik denk dat ik zo'n probleem met behulp van VBA zou oplossen, en niet louter met formules.

Keskeseksa? :-(

Firestone
23 november 2011, 16:50
bij mij is het bijna t zelfde ... iedereen weet dat ik hun probleem oplos:lol:

Firestone
23 november 2011, 16:51
Keskeseksa? :-(Een soort programmeertaal die je oa in Excel kunt gebruiken.
Visual Basic for Applications (VBA (http://nl.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_for_Applications)) is een programmeertaal die bestemd is om applicatieprogramma's te automatiseren of uit te breiden. Voornamelijk bekend uit de Microsoft Office serie, zoals Word, Excel en Access, maar ook gebruikt in applicaties van derden, zoals AutoCAD. De syntaxis van VBA is ontleend aan Visual Basic. Hieraan zijn een aantal opdrachten voor communicatie met de moederapplicatie toegevoegd.

Met behulp van VBA is het mogelijk toepassingen te automatiseren en de functionaliteit van de applicatie kan daardoor enigszins worden uitgebreid. VBA wordt dan gebruikt als een macrotaal voor die applicatie, waarin extra functies voor die applicatie kunnen worden geprogrammeerd. De basisfunctionaliteit van het applicatieprogramma kan in een VBA programma worden aangeroepen. Een programmeur zou hiermee bijvoorbeeld een compleet systeem voor een ledenadministratie kunnen maken op basis van het bestandsbeheerprogramma Access, in combinatie met specifieke zelf-geprogrammeerde functies in VBA.

VBA vervangt macrotalen, zoals WordBasic, dat in de oudere versies van Microsoft Word werd gebruikt. VBA is evenals Visual Basic een quasi objectgeoriënteerde programmeertaal. Met VBA kan men echter geen onafhankelijk programma schrijven, zoals met Visual Basic; bij VBA heeft men steeds de moederapplicatie nodig.

Het sterke punt van VBA is de eenvoudige integratie met het OLE-automation model, hierdoor is het mogelijk op eenvoudige wijze meerdere applicaties aan elkaar te knopen. Hieruit worden vaak taken die normaal handmatig uitgevoerd worden, bijvoorbeeld zoals het opzoeken en overtypen van adressen, op een eenvoudige manier geautomatiseerd. Het zwakke punt van VBA is het gebrek aan kracht in de taal, en de vaak zeer gebrekkige set "objecten" die applicaties en VBA zelf aanleveren. Dit is echter enorm afhankelijk van de applicatie waarin VBA draait: zo biedt VBA in Excel & Access veel meer mogelijkheden om in interactie te treden met de geopende spreadsheet of database dan pakweg VBA in Powerpoint.

Knipp
23 november 2011, 19:48
Trouwens, als het te makkelijk is, wil ik het ook nog over verplaatsingen, ziektdagen (werkongeval of niet, ook nog een onderscheid :-P) en maaltijdcheques enzo hebben ;-)

Vergeet Excel vriend.

Databankje maken, plus n paar slimme queries schrijven en waar nodig wat triggers, ge moet uw vrienden hier beter kiezen eh, met die Excelexperts gaat ge ni ver komen in 't echte leven.

Firestone
23 november 2011, 20:58
Vergeet Excel vriend.

Databankje maken, plus n paar slimme queries schrijven en waar nodig wat triggers, ge moet uw vrienden hier beter kiezen eh, met die Excelexperts gaat ge ni ver komen in 't echte leven.Je kan natuurlijk ook met een kanon op muggen schieten.

Voor zijn probleem lijkt Excel me een aangepaste tool.

Maar ja, hij kan ook bijvoorbeeld MySQL installeren, php leren, een Apache server installeren (LAMP of WAMP dus), en aan de slag gaan.
Of Visual Studio Express installeren, daar zit een versie van SLQ-Server bij, en dan in VB of C# een programmatje schrijven.

Meer dan genoeg opties, lijkt me.

(Ik stem toch maar op Excel. ;))

Knipp
24 november 2011, 06:43
Is 300 euro per dag de korrekte dagprijs voor een ICT freelancer tegenwoordig ?
( ga nog es m'n nek uitsteken denk ik )

Knipp
24 november 2011, 06:45
Meer dan genoeg opties, lijkt me.


Niet 100% zeker, maar 't zou zelfs kunnen da'k Dronkie's problemen gewoon in m'n hoofd kan uitrekenen ;-)

Firestone
24 november 2011, 08:18
Is 300 euro per dag de korrekte dagprijs voor een ICT freelancer tegenwoordig ?
( ga nog es m'n nek uitsteken denk ik )Lijkt me aan de lage kant.
(Ervan uitgaande dat het bruto is, en niet in het zwart.)

Knipp
24 november 2011, 13:47
Lijkt me aan de lage kant.
(Ervan uitgaande dat het bruto is, en niet in het zwart.)

Okee. Dan zal ik me niet schuldig voelen als ik elke dag een uurtje in Anna's Topless kom ontstressen op kosten van m'n klant. ( ALS het zou doorgaan, many question marks )

Firestone
24 november 2011, 14:45
Okee. Dan zal ik me niet schuldig voelen als ik elke dag een uurtje in Anna's Topless kom ontstressen op kosten van m'n klant. ( ALS het zou doorgaan, many question marks )Doe het dan rond halfdrie:
:cheer: happy hour !* :cheer:



*twee tieten ipv één.Twee vliegen in één klap!

Anna List
24 november 2011, 14:47
Doe het dan rond halfdrie:
Twee vliegen in één klap!

hey !

kom jij dikwijls stiekem in de bar ?

geen zin om eens te flashen ? :-P

en als t bevalt ... ik heb nog vacatures daar ;-)

Firestone
24 november 2011, 14:48
hey !

kom jij dikwijls stiekem in de bar ? Iemand moet dat toch in het oog houden.

geen zin om eens te flashen ? :-P

en als t bevalt ... ik heb nog vacatures daar ;-)Zal eens zien of ik iemand ken die interesse heeft.

Knipp
24 november 2011, 14:56
geen zin om eens te flashen ? :-P



Betaalt dat meer dan 300 euro per dag ? :|

Firestone
24 november 2011, 15:02
Betaalt dat meer dan 300 euro per dag ? :|Ben ook benieuwd naar het antwoord op deze vraag.

Anna List
24 november 2011, 15:04
Iemand moet dat toch in het oog houden.

Zal eens zien of ik iemand ken die interesse heeft.

awel, ik heb 100% vertrouwen in jouw oordeel, als gij een kandidate hebt, is ze aangenomen :-)

Anna List
24 november 2011, 15:04
Betaalt dat meer dan 300 euro per dag ? :|

sorry, sjoeke, niks persoonlijks, maar ge hebt de looks ni mee :?

maar soit, ik kan altijd nog iemand achter den toog gebruiken! :-)

vlijmscherp
25 november 2011, 15:29
wat was jouw eerste bericht hier ooit?

en hoe zoek je dat?

Firestone
26 november 2011, 10:13
wat was jouw eerste bericht hier ooit?
Deze oefening (http://forum.politics.be/showpost.php?p=859824&postcount=15) voor de negationisten van toen.

Het dateert uit de tijd dat de beesten nog spraken en dat ik zo jong en naïef was dat ik dacht dat het zinvol was te discussiëren met racisten, antisemieten, negationisten, believers in pseudowetenschappen, believers in pseudogeschiedenis e tutti quanti.

Er is op dit forum niks verandert blijkbaar. Nog altijd staan hier meer dan genoeg racistische, antisemitische, negationistische posts, al zou dat volgens het forumreglement niet mogen.

En dan verbazen sommigen zich erover dat dit forum al lang niet als een ernstig politiek discussieforum wordt ervaren.
Het is een uitlaatklep voor haatzaaiers en halvegaren geworden (in alle denkbare geuren en kleuren).

So be it.

en hoe zoek je dat?Zo heb ik het gedaan.
In "Directe links" "Discussies met abonnement" gekozen, en dan naar de laatste pagina gaan:

83715

Als je je abonnementen niet opkuist zou normalerwijze de eerste thread waarin je postte daar ergens aan het einde moeten zitten.
Tenzij het toevallig een thread was die al lang meegaat, zoals de Forumquiz of Dlemlddoptvi. Oavgdezbnadtb.

Knipp
26 november 2011, 18:33
Het is een uitlaatklep voor haatzaaiers en halvegaren geworden


Protest !

Het is niet netjes om halvegaren in dezelfde adem te noemen als haatzaaiers.

En da's toch prima dat dit forum kan dienen als 'cognitieve therapie' voor een aantal halvegaren ?

Pølle
26 november 2011, 19:00
Wat zijn jouw gedachten bij het akkoord? Welke elementen spreken je aan, welke juist niet, wat moest diepgaander of verregaander uitgevoerd worden? En welke elementen mis je in het akkoord?

Firestone
26 november 2011, 19:56
Protest !

Het is niet netjes om halvegaren in dezelfde adem te noemen als haatzaaiers.:-)

De term halvegaren dekt vele ladingen.
Uiteraard bedoelde ik halvegaren type Pindar en dgl, en niet mensen met soms iets te creatieve ideeën (je ne vise évidemment personne :mrgreen:).

En da's toch prima dat dit forum kan dienen als 'cognitieve therapie' voor een aantal halvegaren ?Ik vind het bovendien prima dat dit forum een uitlaatklep biedt voor haatzaaiers.
Beter dat ze hier haatzaaien dan daden plegen in de echte wereld.
Het forumreglement zou dan echter aangepast moeten worden, want nu is het vrij hypocriet.

Firestone
26 november 2011, 20:08
Wat zijn jouw gedachten bij het akkoord? Welke elementen spreken je aan, welke juist niet, wat moest diepgaander of verregaander uitgevoerd worden? En welke elementen mis je in het akkoord?Moeilijk te zeggen zonder de details te kennen, natuurlijk.

Positief is alvast dat men eindelijk wat maatregelen treft ivm de pensioenen. 20 jaar te laat, maar goed.
Positief is ook dat er niet teveel belastingen bijkomen, daar België nu al één van de hoogste belastingsgraden van de wereld kent.

Wat volgens mij diepgaander of verregaander had moeten zijn zit niet in het akkoord van vandaag, maar in het vorige, het Vlinderakkoord.
Met de aanpassing van de financieringswet kan ik wel leven, maar de overgangsperiode (2*10 jaar) is véééééééééééééééééééééél te lang.

Wat ik negatief vind zijn bv:
- bevestiging van de kernuitstap;
- twijfelachtige bedragen, genre zoveel honderden miljoenen uit "bestrijding van fraude", de heffing op Electrabel (zullen ze die echt betalen?);
- brugpensioen wordt onvoldoende afgebouwd.

Wat ik mis is een grondige vereenvoudiging van de fiscaliteit.

Nu, ik hoop dat een nieuwe regering eindelijk aan de slag kan, en dat de akkoorden ook effectief gestemd en uitgevoerd worden.

Ik geloof overigens dat we in de komende jaren toch nog meer structurele maatregelen zullen moeten nemen.

Anna List
28 november 2011, 13:14
Moeilijk te zeggen zonder de details te kennen, natuurlijk.

Positief is alvast dat men eindelijk wat maatregelen treft ivm de pensioenen. 20 jaar te laat, maar goed.
Positief is ook dat er niet teveel belastingen bijkomen, daar België nu al één van de hoogste belastingsgraden van de wereld kent.

Wat volgens mij diepgaander of verregaander had moeten zijn zit niet in het akkoord van vandaag, maar in het vorige, het Vlinderakkoord.
Met de aanpassing van de financieringswet kan ik wel leven, maar de overgangsperiode (2*10 jaar) is véééééééééééééééééééééél te lang.

Wat ik negatief vind zijn bv:
- bevestiging van de kernuitstap;
- twijfelachtige bedragen, genre zoveel honderden miljoenen uit "bestrijding van fraude", de heffing op Electrabel (zullen ze die echt betalen?);
- brugpensioen wordt onvoldoende afgebouwd.

Wat ik mis is een grondige vereenvoudiging van de fiscaliteit.

Nu, ik hoop dat een nieuwe regering eindelijk aan de slag kan, en dat de akkoorden ook effectief gestemd en uitgevoerd worden.

Ik geloof overigens dat we in de komende jaren toch nog meer structurele maatregelen zullen moeten nemen.


wil dat zeggen dat jij deze wijzigingen als structurele maatregel definieert ? of was je een tikkeltje slordig in je omschrijving en lees ik te letterlijk ?

Anna List
28 november 2011, 13:17
wat vind je van t zonnetje buiten vanmiddag ? heeft zonlicht/het weer een stevige impact op je gevoelsleven ?

heb je een mooi uitzicht op kantoor ?

en vind je dat belangrijk ?

Firestone
28 november 2011, 14:29
wil dat zeggen dat jij deze wijzigingen als structurele maatregel definieert ? of was je een tikkeltje slordig in je omschrijving en lees ik te letterlijk ?Is de fles halfvol of halfleeg?

In de voorstellen zie ik wel degelijk structurele maatregelen.
Zijn ze m.i. voldoende? Neen.
Had men niet beter nu (of beter nog een jaar geleden) kordatere hervormingen moeten beginnen doorvoeren? Ja.
Had men niet 20 jaar geleden de wiskunde van de vergrijzing moeten verwerken in het tewerkstellingsbeleid, pensioenenbeleid, ...? Ja.

Maar ik ben dat alles of niets denken van sommigen eerlijk gezegd een beetje beu.
Ze beginnen nu een aantal taboes voorzichtig te doorbreken, en beginnen aan structurele maatregelen.
Imho zal vlug blijken dat, willen we in de Europese subtop blijven (bij de top zitten we voorlopig niet meer bij), we meer en krachtigere maatregelen zullen moeten treffen.
Ik denk dat dat ook zal gebeuren, willens nillens.

Op de website van De Tijd vond ik dit lijstje van S&P over België:

83737

Aan die rode minnetjes zal de regering (eenderwelke regering, ook eentje met N-VA, zelfs een regering van een hypothetisch onafhankelijk Vlaanderen) moeten werken.

Firestone
28 november 2011, 14:31
wat vind je van t zonnetje buiten vanmiddag ? Prachtig.
heeft zonlicht/het weer een stevige impact op je gevoelsleven ?Toch wel.
heb je een mooi uitzicht op kantoor ?Neen.
en vind je dat belangrijk ?Ja, maar niet in de mate dat ik daarvoor een andere job zou zoeken.

Anna List
28 november 2011, 14:37
Prachtig.
Toch wel.
Neen.
Ja, maar niet in de mate dat ik daarvoor een andere job zou zoeken.

is een ander kantoor een streefdoel ?

en op welke termijn ?

kaart je het ook aan in je functioneringsgesprek ? :-o

Anna List
28 november 2011, 14:40
Is de fles halfvol of halfleeg?

In de voorstellen zie ik wel degelijk structurele maatregelen.
Zijn ze m.i. voldoende? Neen.
Had men niet beter nu (of beter nog een jaar geleden) kordatere hervormingen moeten beginnen doorvoeren? Ja.
Had men niet 20 jaar geleden de wiskunde van de vergrijzing moeten verwerken in het tewerkstellingsbeleid, pensioenenbeleid, ...? Ja.

Maar ik ben dat alles of niets denken van sommigen eerlijk gezegd een beetje beu.
Ze beginnen nu een aantal taboes voorzichtig te doorbreken, en beginnen aan structurele maatregelen.
Imho zal vlug blijken dat, willen we in de Europese subtop blijven (bij de top zitten we voorlopig niet meer bij), we meer en krachtigere maatregelen zullen moeten treffen.
Ik denk dat dat ook zal gebeuren, willens nillens.

Op de website van De Tijd vond ik dit lijstje van S&P over België:

83737

Aan die rode minnetjes zal de regering (eenderwelke regering, ook eentje met N-VA, zelfs een regering van een hypothetisch onafhankelijk Vlaanderen) moeten werken.

ik bedoelde het woord structureel ... bij mij moet dat toch willen zeggen dat er een blijvend effect en een voldoende ommeslag is ... ik zie vooral veel kleine maatregelen, niet echt grote structurele lijnen :(
en als ik de maatregelen echt op financiele bedragen vgl ... :-P zitten de grootste financiele effecten in het jaar 2014 ... deels verkiezingsjaar, deels het probleem van de volgende regering ... eigenlijk is dat nog amper grappig ... soit, daar gaan we hier niet over zagen ;-)

wat zat er tssn de bokes vanmiddag ?
en vooral, ben je die toch in t zonneke gaan opeten ergens ? :-)

roger verhiest
28 november 2011, 14:51
Is de fles halfvol of halfleeg?

In de voorstellen zie ik wel degelijk structurele maatregelen.
Zijn ze m.i. voldoende? Neen.
Had men niet beter nu (of beter nog een jaar geleden) kordatere hervormingen moeten beginnen doorvoeren? Ja.
Had men niet 20 jaar geleden de wiskunde van de vergrijzing moeten verwerken in het tewerkstellingsbeleid, pensioenenbeleid, ...? Ja.

Maar ik ben dat alles of niets denken van sommigen eerlijk gezegd een beetje beu.
Ze beginnen nu een aantal taboes voorzichtig te doorbreken, en beginnen aan structurele maatregelen.
Imho zal vlug blijken dat, willen we in de Europese subtop blijven (bij de top zitten we voorlopig niet meer bij), we meer en krachtigere maatregelen zullen moeten treffen.
Ik denk dat dat ook zal gebeuren, willens nillens.

Op de website van De Tijd vond ik dit lijstje van S&P over België:

83737

Aan die rode minnetjes zal de regering (eenderwelke regering, ook eentje met N-VA, zelfs een regering van een hypothetisch onafhankelijk Vlaanderen) moeten werken.

vind je het niet eigenaardig dat de ratingkantoren die ons dus de vorige keer
door hun halstarrige gunstige quoteringen van financiële instellingen een grote crisis induwden nog altijd de hemel in geprezen worden terwijl ze eigenlijk de beleggersfilosofie gewoon op zijn kop zetten ? Bovendien snijden hun analyses geen hout en veranderen ce hun criteria �* la tête du client.

tegelijk zijn aandelen en obligatiekoersen computergestuurd : ook in het verleden gaf dit totaal onbegrijpelijke resultaten, met grote (negatieve) gevolgen.

& toch hebben "de markten" altijd gelijk !

Vooral de "angelsaksische paradox" zit me dwars : zowel de USA als het VK
zetten naar beroemd zairees voorbeeld de gelddrukpersen gewoon aan om hun belabberde staatschuldsituatie te bemeesteren. als je weet dat de USA momenteel dank zij de "Bush jr. oorlogen", de belastingsreducties voor de superwealhty, de stijgende defenciebudgetten een staatschuld heeft die per capita die van België benadert...begrijp je de "logica" van de ratingbureaus niet meer.

Voor diegenen die geen begrip hebben van de "staatschuld" : momenteel zou
iedere belg 10% van zijn jaarinkomen moeten betalen gedurende 10 jaar
om die schuld weg te werken, ttz. bovendien moet het "begrotingstekort"
dan ook nog 0 % bedragen. Als je netjes de tabelletjes van de staatschuld in andere eU en Eurozonelanden bekijkt, zie je dat alle "grote" economieën in de EU/eurozone min of meer hetzelfde probleem hebben.

Raar maar waar : landen met een lage schuld zijn dikwijls ex- volksrepublieken of ex Joegoslavië (misschien was het communistisch systeem nog niet zo slecht: men leefde er niet "boven zijn stand")

Net zomin als de occupiers heb ik een "oplossing" : maar als alle media zowat plotsklaps hetzelfde liedje beginnen te zingen, komt de vraag naar
de waarheid spontaan bij me op : journalisten hebben precies graag dat ze hun feiten niet moeten kontrolleren als ze gewoon hetzelfde schrijven wat iedereen schrijft.

Firestone
28 november 2011, 14:54
is een ander kantoor een streefdoel ?Neen, kwa licht en plaatsing is mijn kantoor binnen het bedrijf zowat het beste, mijn streefdoel terzake is in dit geval mijn plekje te mogen behouden.

en op welke termijn ?

kaart je het ook aan in je functioneringsgesprek ? :-oNA dus.

Firestone
28 november 2011, 14:57
ik bedoelde het woord structureel ... bij mij moet dat toch willen zeggen dat er een blijvend effect en een voldoende ommeslag is ... ik zie vooral veel kleine maatregelen, niet echt grote structurele lijnen :(
en als ik de maatregelen echt op financiele bedragen vgl ... :-P zitten de grootste financiele effecten in het jaar 2014 ... deels verkiezingsjaar, deels het probleem van de volgende regering ... eigenlijk is dat nog amper grappig ... soit, daar gaan we hier niet over zagen ;-) Daar ben ik het mee eens, het is niet grappig, en ik denk dat ze 2014 niet halen zonder verdere maatregelen.
Of ze dan voor jou voldoende structureel zullen zijn, dat weet ik natuurlijk niet.

wat zat er tssn de bokes vanmiddag ?Belegen kaas.
en vooral, ben je die toch in t zonneke gaan opeten ergens ? :-)Neen, uit solidariteit met mijn geachte collega's ben ik binnen blijven eten.

Firestone
28 november 2011, 15:07
vind je het niet eigenaardig dat de ratingkantoren die ons dus de vorige keer
door hun halstarrige gunstige quoteringen van financiële instellingen een grote crisis induwden nog altijd de hemel in geprezen worden terwijl ze eigenlijk de beleggersfilosofie gewoon op zijn kop zetten ? Bovendien snijden hun analyses geen hout en veranderen ce hun criteria �* la tête du client.

tegelijk zijn aandelen en obligatiekoersen computergestuurd : ook in het verleden gaf dit totaal onbegrijpelijke resultaten, met grote (negatieve) gevolgen.

& toch hebben "de markten" altijd gelijk !

Vooral de "angelsaksische paradox" zit me dwars : zowel de USA als het VK
zetten naar beroemd zairees voorbeeld de gelddrukpersen gewoon aan om hun belabberde staatschuldsituatie te bemeesteren. als je weet dat de USA momenteel dank zij de "Bush jr. oorlogen", de belastingsreducties voor de superwealhty, de stijgende defenciebudgetten een staatschuld heeft die per capita die van België benadert...begrijp je de "logica" van de ratingbureaus niet meer.

Voor diegenen die geen begrip hebben van de "staatschuld" : momenteel zou
iedere belg 10% van zijn jaarinkomen moeten betalen gedurende 10 jaar
om die schuld weg te werken, ttz. bovendien moet het "begrotingstekort"
dan ook nog 0 % bedragen. Als je netjes de tabelletjes van de staatschuld in andere eU en Eurozonelanden bekijkt, zie je dat alle "grote" economieën in de EU/eurozone min of meer hetzelfde probleem hebben.

Raar maar waar : landen met een lage schuld zijn dikwijls ex- volksrepublieken of ex Joegoslavië (misschien was het communistisch systeem nog niet zo slecht: men leefde er niet "boven zijn stand")

Net zomin als de occupiers heb ik een "oplossing" : maar als alle media zowat plotsklaps hetzelfde liedje beginnen te zingen, komt de vraag naar
de waarheid spontaan bij me op : journalisten hebben precies graag dat ze hun feiten niet moeten kontrolleren als ze gewoon hetzelfde schrijven wat iedereen schrijft.Voor alle duidelijkheid, dat ik die lijst van S&P postte was uit handigheid.

Ik deel deels je mening over de ratingagentschappen.

Maar de ratingagentschappen zijn een symptoom.

De Belgische schuld is reëel. Als we niet de speelbal willen blijven van de boze markten, dan is de enige weg die schuld verlagen.
Ze kunnen enkel met ons spelen omdat we zwak staan.

We kunnen door de Euro niet doen zoals in het verleden, de BEF devalueren, en zo de problemen oplossen door collectief te verarmen. Dat is wat volgens jou de VS en het VK nu doen.

Op langer termijn lijken structurele maatregelen beter om een duurzame economie uit te bouwen. En dat is volgens mij de enige manier om ook ons sociaal model (degelijke gezondheidszorg, steun aan werklozen, relatief goedkoop onderwijs, etc) in stand te houden.

Firestone
28 november 2011, 15:20
ik bedoelde het woord structureel ... bij mij moet dat toch willen zeggen dat er een blijvend effect en een voldoende ommeslag is ... ik zie vooral veel kleine maatregelen, niet echt grote structurele lijnen :(
en als ik de maatregelen echt op financiele bedragen vgl ... :-P zitten de grootste financiele effecten in het jaar 2014 ... deels verkiezingsjaar, deels het probleem van de volgende regering ... eigenlijk is dat nog amper grappig ... soit, daar gaan we hier niet over zagen ;-) Om hier even op terug te komen.

Ik kan me vinden in dit opiniestuk (http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Verdedigbaar.9131883-620.art?ckc=1) uit De Tijd, toch geen fanblad van Di Rupo:

Verdedigbaar

Het is moeilijk om enthousiast te zijn over het begrotingsakkoord dat formateur Elio Di Rupo sloot, maar het afschieten is een stap te ver. Dit akkoord verdient het om gesteund te worden, zeker in de huidige omstandigheden.
...
Het is ook om andere redenen moeilijk om dolenthousiast te zijn over dit begrotingsakkoord. Iedereen zal dit voelen. Bedrijven zullen meer belastingen betalen, werknemers zullen langer moeten werken, ambtenaren zullen naar meer efficiëntie moeten zoeken, gezinnen zullen meer betalen voor dienstencheques en bedrijfswagens, wie zonder job zit zal onder grotere financiële druk staan om nieuw werk te vinden, en als Electrabel zijn hogere nucleaire rente doorrekent dreigen haar talrijke klanten meer te betalen voor energie. Het wordt geen wandeling in het park, die regering-Di Rupo.

En toch is het begrotingsakkoord dat dit weekend werd afgesloten verdedigbaar. Geen akkoord was na de ratingverlaging van vrijdagavond een absolute ramp geweest. En de voorstellen die Elio Di Rupo de voorbije weken probeerde te forceren, waren eveneens veel slechter dan wat dit zaterdag uit de bus kwam. Dat leren ook de meeste reacties die gisteren binnenstroomden.
...
De scherpe kantjes zijn er af gevijld, het is moeilijk om er vanuit het eigen gelijk enthousiast over te zijn, maar het is een stap vooruit voor een moeilijk land in moeilijke omstandigheden.
...
Alleen al daarom is België met dit akkoord nog niet uit de financiële gevarenzone. En bovendien: al deze moeilijk bevochten akkoorden over de staatshervorming, BHV en nu de begroting moeten in die moeilijke omstandigheden nog worden uitgevoerd.

Daarom ook die meer dan terechte slotboodschap in de speech van Di Rupo: dat iedereen de handen uit de mouwen zal moeten steken om ons land uit de crisis te helpen. Er is nog immens veel te doen en het werk is verre van af. Maar eindelijk beginnen we er aan.

lombas
28 november 2011, 15:31
Is de fles halfvol of halfleeg?


Hangt dat er niet van af of je ze aan het vullen bent of leegdrinken?

;-)

Firestone
28 november 2011, 18:27
Hangt dat er niet van af of je ze aan het vullen bent of leegdrinken?

;-):-)

Wel, ja, laat ons hopen dat ze doorhebben dat ze uit een lege fles niet kunnen blijven drinken.

Pølle
28 november 2011, 22:42
Om hier even op terug te komen.

Ik kan me vinden in dit opiniestuk (http://www.tijd.be/opinie/commentaar/Verdedigbaar.9131883-620.art?ckc=1) uit De Tijd, toch geen fanblad van Di Rupo:

Een beetje gelijkaardig aan dit opiniestuk uit Knack: http://www.knack.be/opinie/columns/johan-van-overtveldt/di-rupo-i-vier-zware-tekortkomingen/opinie-4000010825719.htm. Al ligt de nadruk toch danig anders.

Pølle
28 november 2011, 22:50
Moeilijk te zeggen zonder de details te kennen, natuurlijk.

Positief is alvast dat men eindelijk wat maatregelen treft ivm de pensioenen. 20 jaar te laat, maar goed.
Positief is ook dat er niet teveel belastingen bijkomen, daar België nu al één van de hoogste belastingsgraden van de wereld kent.

Wat volgens mij diepgaander of verregaander had moeten zijn zit niet in het akkoord van vandaag, maar in het vorige, het Vlinderakkoord.
Met de aanpassing van de financieringswet kan ik wel leven, maar de overgangsperiode (2*10 jaar) is véééééééééééééééééééééél te lang.

Wat ik negatief vind zijn bv:
- bevestiging van de kernuitstap;
- twijfelachtige bedragen, genre zoveel honderden miljoenen uit "bestrijding van fraude", de heffing op Electrabel (zullen ze die echt betalen?);
- brugpensioen wordt onvoldoende afgebouwd.

Wat ik mis is een grondige vereenvoudiging van de fiscaliteit.

Nu, ik hoop dat een nieuwe regering eindelijk aan de slag kan, en dat de akkoorden ook effectief gestemd en uitgevoerd worden.

Ik geloof overigens dat we in de komende jaren toch nog meer structurele maatregelen zullen moeten nemen.

Ik ga goeddeels met jou akkoord. Wat ik daarbij als een van de belangrijkste punten nog mis is een lastenverlaging op arbeid. Als ik me niet vergis was er geen enkele partij die daar niét voor was voor de verkiezingen; vandaag hoor je er niks meer van.

Daarenboven leek de huidige situatie een ideale gelegenheid om duidelijke beleidskeuzes te maken over wat een overheid nu eigenlijk hoort te doen, en welke bezigheden misschien wel gewoon vrij nutteloos zijn. Ook daar vind je niks van terug: het heet gewoon dat er bespaard zal worden in de ambtenarij, en het lijkt er dus op dat alle bezigheden - nuttig of niet - in verhouding evenveel middelen minder toegekend worden. Dat is gewoon ronduit dom. Dat er nu bespaard moet worden hoeft overigens niet te betekenen dat we niet tegelijkertijd kunnen investeren.

Soit. Sorry dat ik je thread 'bevuil' met mijn frustratie. ;)

Pølle
28 november 2011, 22:53
Hoe lang zal deze regering het uithouden, denk je? Zal het akkoord uitgevoerd (kunnen) worden? Waarom wel/niet?


Naar aanleiding van:

Tot zaterdagmorgen waren werkgroepen duchtig in de weer om de laatste naden van het akkoord waterdicht te krijgen. Want dit pakket van begrotingsmaatregelen en de communautaire akkoorden – waarbij voor sommigen akkoorden artikel 195 van de Grondwet tijdelijk buiten werking moet worden gesteld – wordt een helse opdracht. Omdat dit broze akkoord eigenlijk geen doorgedreven parlementaire controle verdraagt.

Bij de Brusselse PS wordt daarom openlijk gezegd dat deze regering hooguit drie, vier maanden op de sporen kan blijven.
Uit: http://www.knack.be/opinie/columns/rik-van-cauwelaert/elio-di-rupo-en-de-regering-van-de-lege-portemonnees/opinie-4000010365874.htm

Anna List
29 november 2011, 14:46
Hangt dat er niet van af of je ze aan het vullen bent of leegdrinken?

;-)

:-)

Wel, ja, laat ons hopen dat ze doorhebben dat ze uit een lege fles niet kunnen blijven drinken.

het hangt er in dit geval vooral vanaf hoeveel sap er nog uit de citroen kan geknepen worden.

maar zuur wordt het.

Firestone
30 november 2011, 11:23
Ik ga goeddeels met jou akkoord. Wat ik daarbij als een van de belangrijkste punten nog mis is een lastenverlaging op arbeid. Als ik me niet vergis was er geen enkele partij die daar niét voor was voor de verkiezingen; vandaag hoor je er niks meer van. Akkoord.
Lastenverlaging op arbeid moet dan wel gecompenseerd worden door echte besparingen of andere belastingen.
Uit wat nu bekend is worden een aantal fiscale aftrekken afgeschaft.
Daar ben ik het op zich helemaal mee eens, maar het verhoogt alweer de fiscale druk (al zal Di Rupo dit wellicht als besparingen voorstellen).
De schuchtere structurele maatregelen van Di Rupo I zullen misschien op langer termijn een lastenverlaging op arbeid mogelijk maken.

Daarenboven leek de huidige situatie een ideale gelegenheid om duidelijke beleidskeuzes te maken over wat een overheid nu eigenlijk hoort te doen, en welke bezigheden misschien wel gewoon vrij nutteloos zijn. Ook daar vind je niks van terug: het heet gewoon dat er bespaard zal worden in de ambtenarij, en het lijkt er dus op dat alle bezigheden - nuttig of niet - in verhouding evenveel middelen minder toegekend worden. Dat is gewoon ronduit dom. Dat er nu bespaard moet worden hoeft overigens niet te betekenen dat we niet tegelijkertijd kunnen investeren.En ook hiermee akkoord.
Een lineaire besparing op overheidsuitgaven lijkt me waanzin.
Na 500 dagen onderhandelingen had men inderdaad kunnen hopen op meer visie in de akkoorden, helaas zit die er niet in.

Soit. Sorry dat ik je thread 'bevuil' met mijn frustratie. ;-)Velen zullen deze frustratie wel delen, denk ik. Maar "iets" is beter dan "niets".
Dat men voor het eerst de oerconservatieve PS een aantal maatregelen ivm pensioenen, werkloosheid, migratie ed heeft doen aanvaarden zie ik als een eerste stap in de (mi) goeie richting.
De internationale context zal de regering vlug dwingen de structurele maatregelen te verdiepen.
Natuurlijk ware een Big Bang aan hervormingen beter geweest, maar zo werkt politiek blijkbaar niet (niet enkel in België trouwens).

lombas
30 november 2011, 11:26
Vind je het niet jammer dat in de draad rond jouw FvdW-schap vaak ernstiger en op hoger niveau gedebateerd/gerepliceerd wordt dan elders op dit forum (in draden die zich er beter toe lenen)?

Is er volgens jou daarin een verslechtering zichtbaar? Of is dat "nostalgische klap"?

Anna List
30 november 2011, 11:30
Vind je het niet jammer dat in de draad rond jouw FvdW-schap vaak ernstiger en op hoger niveau gedebateerd/gerepliceerd wordt dan elders op dit forum (in draden die zich er beter toe lenen)?

Is er volgens jou daarin een verslechtering zichtbaar? Of is dat "nostalgische klap"?

http://forum.politics.be/showpost.php?p=5832352&postcount=4572

zou je denken ? ;-)

Firestone
30 november 2011, 11:32
Hoe lang zal deze regering het uithouden, denk je? Zal het akkoord uitgevoerd (kunnen) worden? Waarom wel/niet?


Naar aanleiding van:


Uit: http://www.knack.be/opinie/columns/rik-van-cauwelaert/elio-di-rupo-en-de-regering-van-de-lege-portemonnees/opinie-4000010365874.htmZowat al mijn voorspellingen over de politieke toestand in België sinds 2007 bleken verkeerd.
Dat komt omdat ik er steeds van uitging dat de dames en heren politici intelligente en rationele mensen zijn, in staat hun eigen belang en de krachtsverhoudingen correct in te schatten, in staat zijn de gevolgen van hun acties (of inacties) enigszins correct te voorspellen.
Quod non, als we onze politieke avonturen sinds de verkiezingen van 2007 overlopen.

En toch, ik denk dat ze het akkoord zullen uitvoeren, omdat het het minimum is dat Europa verwacht, en omdat ze verkiezingen zo lang mogelijk zullen willen uitstellen.

Mocht echter bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2012 blijken dat de N-VA veel minder scoort dan verwacht, dan verandert dit verhaal, en zou de regering inderdaad bij het eerste ernstige conflict kunnen vallen.

lombas
30 november 2011, 11:32
http://forum.politics.be/showpost.php?p=5832352&postcount=4572

zou je denken ? ;-)

Ik ga jouw geval negeren...

;-)

Anna List
30 november 2011, 11:34
Ik ga jouw geval negeren...

;-)

hoe zou dat toch komen dat dit in meer en meer draden gebeurt ? ;-)

niet in het minst wanneer ik eens iets serieus schrijf, echt. dat laatste is opmerkelijk eigenlijk.

lombas
30 november 2011, 11:35
hoe zou dat toch komen dat dit in meer en meer draden gebeurt ? ;-)

niet in het minst wanneer ik eens iets serieus schrijf, echt. dat laatste is opmerkelijk eigenlijk.

De ontblote vrouwelijke delen kunnen er toe bijdragen?

Ik lees het nochtans hoor! ;-)

Maar ik heb ook wat dat gevoel. Dat er om ernstige berichten of degene die langer zijn dan twee volzinnen om wordt gelezen.

Firestone
30 november 2011, 11:57
het hangt er in dit geval vooral vanaf hoeveel sap er nog uit de citroen kan geknepen worden.

maar zuur wordt het.Ik wilde hierop een diepzinnige en ellenlange reactie op geven, maar uit de discussie hierboven is gebleken dat dat niet hoeft! :mrgreen:

Anna List
30 november 2011, 11:59
Ik wilde hierop een diepzinnige en ellenlange reactie op geven, maar uit de discussie hierboven is gebleken dat dat niet hoeft! :mrgreen:

nee idd, doe maar mee met de rest !

negeer mij maar als ik iets serieus schrijf ! :p


;-)


heb je bokes bij vandaag ? of werk je maar een halve op woensdag ?

Firestone
30 november 2011, 12:01
Vind je het niet jammer dat in de draad rond jouw FvdW-schap vaak ernstiger en op hoger niveau gedebateerd/gerepliceerd wordt dan elders op dit forum (in draden die zich er beter toe lenen)?

Is er volgens jou daarin een verslechtering zichtbaar? Of is dat "nostalgische klap"?Mijn gevoel is ook dat er een verslechtering zichtbaar is op dit forum.
Hoe men zoiets objectief zou kunnen meten is me echter niet duidelijk.

Ik heb alvast de indruk dat ik vroeger hier meer posts las waar ik iets interessants uit leerde, nu is dat een zeldzaamheid.

Firestone
30 november 2011, 12:04
hoe zou dat toch komen dat dit in meer en meer draden gebeurt ? ;-)

niet in het minst wanneer ik eens iets serieus schrijf, echt. dat laatste is opmerkelijk eigenlijk.
De ontblote vrouwelijke delen kunnen er toe bijdragen?

Ik lees het nochtans hoor! ;-)

Maar ik heb ook wat dat gevoel. Dat er om ernstige berichten of degene die langer zijn dan twee volzinnen om wordt gelezen.Dat is ook zo.
Het moet polemisch zijn, anders reageert bijna niemand.

Firestone
30 november 2011, 12:05
nee idd, doe maar mee met de rest !

negeer mij maar als ik iets serieus schrijf ! :p


;-)


heb je bokes bij vandaag ? of werk je maar een halve op woensdag ?Ja, neen.

lombas
30 november 2011, 12:17
Oei, tweemaal "om" gebruikt in mijn opmerking. Ik draag weerom bij tot de verlaging van het niveau.

:-(

lombas
30 november 2011, 12:19
Mijn gevoel is ook dat er een verslechtering zichtbaar is op dit forum.
Hoe men zoiets objectief zou kunnen meten is me echter niet duidelijk.

Ik heb alvast de indruk dat ik vroeger hier meer posts las waar ik iets interessants uit leerde, nu is dat een zeldzaamheid.

OK, oef, ik ben niet alleen.

Maar een meer interessante vraag: heb je het gevoel dat dit ook komt omdat bepaalde forummers meer die stijl zijn gaan overnemen (uit noodzaak) of gewoonweg niet meer reageren als resultaat (jijzelf incluis?)?

Firestone
30 november 2011, 12:31
OK, oef, ik ben niet alleen.

Maar een meer interessante vraag: heb je het gevoel dat dit ook komt omdat bepaalde forummers meer die stijl zijn gaan overnemen (uit noodzaak) of gewoonweg niet meer reageren als resultaat (jijzelf incluis?)?Ik denk dat beide spelen.
Bij een aantal forumleden heb ik in de loop der jaren een (soms extreme) radicalisering vastgesteld. Met als resultaat dat daar waar ze vroeger leesbare posts pleegden, ze nu voornamelijk provoceren en/of onzin verkopen.

En anderen, mezelf inderdaad incluis, werden het een beetje beu.

Om een recent voorbeeld te geven: wanneer ik deze thread (http://forum.politics.be/showthread.php?t=161541) lees, kriebelt het om te reageren.
Maar wat kan ik vertellen wat al niet 1000 keer verteld werd, en dat anderen niet zullen posten?

Of de hatelijke posts van Nr.10 over Joden, vroeger zou ik daar wellicht op hebben gereageerd, nu vind ik dat volstrekt nutteloos.

lombas
30 november 2011, 12:33
Ik denk dat beide spelen.
Bij een aantal forumleden heb ik in de loop der jaren een (soms extreme) radicalisering vastgesteld. Met als resultaat dat daar waar ze vroeger leesbare posts pleegden, ze nu voornamelijk provoceren en/of onzin verkopen.
En anderen, mezelf inderdaad incluis, werden het een beetje beu.

Voorbeelden?

;-)

Firestone
30 november 2011, 12:37
Voorbeelden?

;-)Je wil me mijn eerste banpunten aansmeren! ;-)

Anna List
30 november 2011, 12:39
OK, oef, ik ben niet alleen.

Maar een meer interessante vraag: heb je het gevoel dat dit ook komt omdat bepaalde forummers meer die stijl zijn gaan overnemen (uit noodzaak) of gewoonweg niet meer reageren als resultaat (jijzelf incluis?)?

omdat een groot deel van ons hier intussen 'meubilair' zijn geworden ?

mss betert het als iedereen na een jaar of drie permanent geblockt wordt.

Firestone
30 november 2011, 12:43
omdat een groot deel van ons hier intussen 'meubilair' zijn geworden ?Ook dat natuurlijk.

mss betert het als iedereen na een jaar of drie permanent geblockt wordt.Yep, want dubbelnicks komen hier niet binnen!

vlijmscherp
30 november 2011, 15:42
sinds 25 november 15u23 heb je niets meer gepost in de forumquiz-draad. Hoe komt dit?

Knipp
30 november 2011, 17:55
Ze kunnen enkel met ons spelen omdat we zwak staan.


Met tweehonderd miljard op spaarboekjes kun je toch niet zeggen dat we echt zwak staan ?

Die staatsbons zijn de oplossing.
Hoe groot zou 't sukses niet zijn van die staatsbons mét een ernstige regering er achter ipv geen, en mét oprechte communicatie met de burger ipv tutterfrutpap ?

Firestone
1 december 2011, 08:21
sinds 25 november 15u23 heb je niets meer gepost in de forumquiz-draad. Hoe komt dit?Enkele van mijn dubbelnicks spelen even in mijn plaats.

Firestone
1 december 2011, 08:37
Met tweehonderd miljard op spaarboekjes kun je toch niet zeggen dat we echt zwak staan ?

Die staatsbons zijn de oplossing.
Hoe groot zou 't sukses niet zijn van die staatsbons mét een ernstige regering er achter ipv geen, en mét oprechte communicatie met de burger ipv tutterfrutpap ?De hoop op een ernstige regering mét oprechte communicatie met de burger kan ik uiteraard enkel onderschrijven.

Die tweehonderd miljard op spaarboekjes slapen echter niet in de kluizen van de banken. Ze worden door de banken gebruikt voor leningen aan bedrijven en particulieren (en voor de aankoop van Grieks staatspapier en derivaten op derivaten op derivaten :( :evil:).
Als de staat een te grote hap van dat spaargeld voor zijn eigen financiering opneemt, dan zal er minder beschikbaar zijn voor de bedrijven en de particulieren, niet meteen een recept voor economische groei.

Over de huidige staatsbon werd nogal denigrerend gedaan, omdat het rendement te laag zou zijn. Dit was echter enkel zo omdat net toen de verkoop van de staatsbon startte de rente pijlsnel piekte. Inmiddels zit de OLO 5 jaar weer op 4.17 %, wat rekening houdend met de RV, minder dan de staatsbon op vijf jaar opbrengt. Als we de evolutie van de OLO 5 jaar over het laatste jaar beschouwen (http://www.bloomberg.com/quote/GBGB5YR:IND), blijkt ook dat 4% een eerlijk bruto rendement was (voor de rentepiek van vorige week dus).

Als we iets uit de crisis hebben geleerd is het wel dat alles heel snel kan gaan. Die OLO 5 jaar kan vanavond evengoed op 3.5% of op 5% staan, wie zal het zeggen.
Maar mocht hij in de komende maanden weer terugvallen naar gemiddeld 3.5%, dan zullen wellicht dezelfden die nu denigrerend deden over de "dief" Leterme, hem verwijten dat hij aan te dure intresten geleend heeft.

Wat ik bedoel is dat er geen mirakeloplossingen bestaan. Voor een deel op de binnenlandse markt lenen is prima, zo vloeien de intresten tenminste terug naar de Belgische belegger. Maar die zal enkel toehappen als de rente vergelijkbaar is met marktprijs.

Anna List
1 december 2011, 09:02
De hoop op een ernstige regering mét oprechte communicatie met de burger kan ik uiteraard enkel onderschrijven.

Die tweehonderd miljard op spaarboekjes slapen echter niet in de kluizen van de banken. Ze worden door de banken gebruikt voor leningen aan bedrijven en particulieren (en voor de aankoop van Grieks staatspapier en derivaten op derivaten op derivaten :( :evil:).
Als de staat een te grote hap van dat spaargeld voor zijn eigen financiering opneemt, dan zal er minder beschikbaar zijn voor de bedrijven en de particulieren, niet meteen een recept voor economische groei.

Over de huidige staatsbon werd nogal denigrerend gedaan, omdat het rendement te laag zou zijn. Dit was echter enkel zo omdat net toen de verkoop van de staatsbon startte de rente pijlsnel piekte. Inmiddels zit de OLO 5 jaar weer op 4.17 %, wat rekening houdend met de RV, minder dan de staatsbon op vijf jaar opbrengt. Als we de evolutie van de OLO 5 jaar over het laatste jaar beschouwen (http://www.bloomberg.com/quote/GBGB5YR:IND), blijkt ook dat 4% een eerlijk bruto rendement was (voor de rentepiek van vorige week dus).

Als we iets uit de crisis hebben geleerd is het wel dat alles heel snel kan gaan. Die OLO 5 jaar kan vanavond evengoed op 3.5% of op 5% staan, wie zal het zeggen.
Maar mocht hij in de komende maanden weer terugvallen naar gemiddeld 3.5%, dan zullen wellicht dezelfden die nu denigrerend deden over de "dief" Leterme, hem verwijten dat hij aan te dure intresten geleend heeft.

Wat ik bedoel is dat er geen mirakeloplossingen bestaan. Voor een deel op de binnenlandse markt lenen is prima, zo vloeien de intresten tenminste terug naar de Belgische belegger. Maar die zal enkel toehappen als de rente vergelijkbaar is met marktprijs.

of als de regering die bons onderhavig maakt aan een nieuwe wet Cooreman-Declerck ?

maw belastingaftrek, een haalbaar alternatief, immers de kost ervan wordt gecompenseerd door lagere te betalen rente. dat zou een win/win kunnen zijn tussen spaarder en staat ...

Knipp
1 december 2011, 09:04
Ze worden door de banken gebruikt

Haal ze maar weg bij de banken en laat het maar aan de burger om ze rechtstreeks te 'gebruiken', of voor staatsbons, of om te investeren in bedrijven, of om friends & family te helpen bij aankoop v vastgoed.

De staatsschuld is toch wat ze is ? ik denk niet dat n flow spaargeld > staatsbons de markten echt zou verstoren, het bedrag dat moet worden ontleend is identiek in beide scenario's.

Interessante vraag : hoeveel miljard moet jaarlijks worden geherfinancieerd ?
Tel daarbij dan het 'toegestane tekort'. Ik vermoed dat het totaal best meevalt, en mits n beetje 'propaganda', helemaal in de vorm v staatsbons kan worden opgehaald. Wat de speculanten toch wel een neus van jewelste zou zetten.

Of het voor andere landen even haalbaar is ? is ook n interessante vraag.

Maar die zal enkel toehappen als de rente vergelijkbaar is met marktprijs

de rente zal in elk geval beter zijn dan wat ie nu op n spaarboekje krijgt, plus elke burger met verantwoordelijkheidszin zal niet alleen nr de rente kijken, maar ook nr de politieke dimensie van z'n keuze

Firestone
1 december 2011, 10:17
of als de regering die bons onderhavig maakt aan een nieuwe wet Cooreman-Declerck ?

maw belastingaftrek, een haalbaar alternatief, immers de kost ervan wordt gecompenseerd door lagere te betalen rente. dat zou een win/win kunnen zijn tussen spaarder en staat ...Mja, keep on dreaming. :-(

In de oorspronkelijke formateursnota van Di Rupo stond over het pensioensparen (de opvolger van de wet Cooreman-Declerck) het volgende:

Bovendien zullen de belastingsverminderingen op de 2de en de 3de pijler, die momenteel berekend worden op basis van een bijzondere gemiddelde aanslagvoet, voortaan op basis van een percentage van 30% voor alle belastingplichtigen berekend worden, wat hun inkomen ook mag bedragen.
Ah ja, want het zijn natuurlijk de "rijken" die iets hebben aan een investering van 880 euro per jaar, en een maximum aftrek van 352 euro (of *2 voor een gezin).

Of deze maatregel de onderhandelingen heeft overleefd is me niet duidelijk, ik heb er in elk geval niks over gehoord.

Maar ik ben akkoord, een fiscaal gunstig regime voor staatsbons is een win-win, en kan ook nuttig zijn mits men nijd uit de fiscaliteit haalt (de belastingen moeten progressief zijn, maar dan bleiten omdat een aftrek de "rijken" meer opbrengt :roll:).

Firestone
1 december 2011, 10:33
Haal ze maar weg bij de banken en laat het maar aan de burger om ze rechtstreeks te 'gebruiken', of voor staatsbons, of om te investeren in bedrijven, of om friends & family te helpen bij aankoop v vastgoed.

De staatsschuld is toch wat ze is ? ik denk niet dat n flow spaargeld > staatsbons de markten echt zou verstoren, het bedrag dat moet worden ontleend is identiek in beide scenario's.

Interessante vraag : hoeveel miljard moet jaarlijks worden geherfinancieerd ?
Tel daarbij dan het 'toegestane tekort'. Ik vermoed dat het totaal best meevalt, en mits n beetje 'propaganda', helemaal in de vorm v staatsbons kan worden opgehaald. Wat de speculanten toch wel een neus van jewelste zou zetten.De Algemene vervaldagenkalender (http://debtagency.be/nl_data_maturity_schedule.htm) van de schuld op lange termijn (in miljarden EUR) van de Federale overheid zag er op 31/10/11 zo uit:

83776

Zo'n 30 miljard per jaar dus de komenden jaren. Mits een gunstig fiscaal regime (zie hierboven) kan daar inderdaad een beduidend deel van op de binnenlandse markt gevonden worden

Of het voor andere landen even haalbaar is ? is ook n interessante vraag.Dat zal van de spaarquote afhangen, België scoort wat dat betreft vrij goed (bron (http://www.oecd-ilibrary.org/economics/household-saving-rates-forecasts_2074384x-table7)).

de rente zal in elk geval beter zijn dan wat ie nu op n spaarboekje krijgt, plus elke burger met verantwoordelijkheidszin zal niet alleen nr de rente kijken, maar ook nr de politieke dimensie van z'n keuzeDat kan enkel als de staat zich ook correct tegenover deze burger gedraagt, en (bijvoorbeeld) enige consistentie en zekerheid in de fiscaliteit waarborgt.
En dan nog betwijfel ik dat je voor aanzienlijke bedragen op de verantwoordelijkheidszin als burger zult kunnen rekenen.

lombas
1 december 2011, 10:40
Waarom ben je de forumvraag met UEBERduidelijke tips niet aan het oplossen?

:evil:

Firestone
1 december 2011, 10:43
Waarom ben je de forumvraag met UEBERduidelijke tips niet aan het oplossen?

:evil:sinds 25 november 15u23 heb je niets meer gepost in de forumquiz-draad. Hoe komt dit?Enkele van mijn dubbelnicks spelen even in mijn plaats.Mijn dubbelnicks genieten een vergevorderde autonomie.

Knipp
1 december 2011, 15:35
.
En dan nog betwijfel ik dat je voor aanzienlijke bedragen op de verantwoordelijkheidszin als burger zult kunnen rekenen.

Nu ik terug wakker ben, zie ik een ander probleem.
Banken kunnen "fractioneel" werken, burgers niet.

Dus om het systeem te doen werken en de burger gelijke mogelijkheden te geven als banken, zou men ook de burger moeten toelaten meer geld in omloop te brengen dan wat hij werkelijk bezit.

Lijkt me n best wel revolutionaire approach. Benieuwd wat Van Rossem er van zou denken...

Firestone
1 december 2011, 15:55
Nu ik terug wakker ben, zie ik een ander probleem.
Banken kunnen "fractioneel" werken, burgers niet.

Dus om het systeem te doen werken en de burger gelijke mogelijkheden te geven als banken, zou men ook de burger moeten toelaten meer geld in omloop te brengen dan wat hij werkelijk bezit.Dat punt begrijp ik niet. Een bank kan niet meer uitlenen dan ze heeft opgehaald.

Lijkt me n best wel revolutionaire approach. Benieuwd wat Van Rossem er van zou denken...Die heeft dat allemaal al voorspeld met Moneytron.

Knipp
1 december 2011, 16:06
Dat punt begrijp ik niet. Een bank kan niet meer uitlenen dan ze heeft opgehaald.



Okee, ik moet me in wakkerderwakkerstmodus zien te krijgen.

Er is wel degelijk n multiplier effect - hoewel dat idd niks met "fractioneel" te maken heeft, maar eerder met aantal "rotaties" en "ontspanning" door centrale banken. ( plus 'dexia'systemen, uitlenen op 30 jaar terwijl je zelf maar financiering hebt 5 jaar ver )

Als alle burgers de banken zouden omzeilen, zou de geldmarkt enorm krimpen.
( gesteld dat burgers geen deposito's mogen aanvaarden en enkel met door zichzelf vergaarde middelen mogen werken )

Om dat (ongewenst) effect teniet te doen, moet je burger'bankiers' op 1 of andere manier van een zelfde multiplier voorzien.

Ipv te goochelen met intresten, zou de centrale bank dan kunnen 'rekken en krimpen' door die multiplier te bepalen.

Knipp
1 december 2011, 16:13
Bah, ik ga economie studeren op m'n ouwe dag. Binnen een jaar of zes heb ik sowieso de ideale leeftijd om minister te worden :lol: :lol:

Net op tijd om Reynders af te lossen :-D

Firestone
1 december 2011, 16:16
Okee, ik moet me in wakkerderwakkerstmodus zien te krijgen.

Werk aan de winkel (http://forum.politics.be/showpost.php?p=5836557&postcount=26)! :mrgreen:

Er is wel degelijk n multiplier effect - hoewel dat idd niks met "fractioneel" te maken heeft, maar eerder met aantal "rotaties" en "ontspanning" door centrale banken.

Als alle burgers de banken zouden omzeilen, zou de geldmarkt enorm krimpen.
( gesteld dat burgers geen deposito's mogen aanvaarden en enkel met door zichzelf vergaarde middelen mogen werken )

Om dat (ongewenst) effect teniet te doen, moet je burger'bankiers' op 1 of andere manier van een zelfde multiplier voorzien.Ik ben de draad kwijt, vrees ik. Het multiplier effect ontstaat doordat de lener van het geld dat geld opnieuw gedeeltelijk kan uitlenen (met een bank ertussenin in de praktijk, maar in theorie heb je de bank hiervoor niet nodig, dacht ik).

Firestone
1 december 2011, 16:17
Bah, ik ga economie studeren op m'n ouwe dag. Binnen een jaar of zes heb ik sowieso de ideale leeftijd om minister te worden :lol: :lol:

Net op tijd om Reynders af te lossen :-DGoed idee.

En kom het me dan uitleggen, want ik weet het ook niet precies. ;-)

Voltian
1 december 2011, 16:45
Okee, ik moet me in wakkerderwakkerstmodus zien te krijgen.

Er is wel degelijk n multiplier effect - hoewel dat idd niks met "fractioneel" te maken heeft, maar eerder met aantal "rotaties" en "ontspanning" door centrale banken. ( plus 'dexia'systemen, uitlenen op 30 jaar terwijl je zelf maar financiering hebt 5 jaar ver )

Als alle burgers de banken zouden omzeilen, zou de geldmarkt enorm krimpen.
( gesteld dat burgers geen deposito's mogen aanvaarden en enkel met door zichzelf vergaarde middelen mogen werken )

Om dat (ongewenst) effect teniet te doen, moet je burger'bankiers' op 1 of andere manier van een zelfde multiplier voorzien.

Ipv te goochelen met intresten, zou de centrale bank dan kunnen 'rekken en krimpen' door die multiplier te bepalen.

(ik snap het niet, burgers lenen toch ook geld? (niet per se uitsluitend van banken), burgers gaan gewoon via de bank om dat die, doordat vele burgers dat doen, "in principe" het risico kunnen spreiden en daarom aan betere voorwaarden kunnen uitlenen dan als de burger het zelf zou doen. Lijkt me net de toegevoegde waarde van een bank...
de banken-/schuldencrisis is gewoon een expressie van een schuldencrisis van miljoenen mensen samen; jammer genoeg niet de schuld van de mensen maar van een inschattingsfout van de banken)

soit...

Knipp
1 december 2011, 17:02
, "in principe" het risico kunnen spreiden ...

Nou, het eerste risico dat ik voor ogen krijg bij het woord bank, is toch van een totaal andere orde.

Namelijk : het risico op een bank run :?

Dat risico lijkt me toch wel n zware prijs voor het door jou aangehaalde spreiden v risico's.

Overigens, volgens mij kan de burger beter de mogelijke risico's inschatten dan een doorsnee bank, en ik spreek hier uit ervaring, ik heb al meer dan eens geld losgeweekt v e bank op basis v gebakken lucht ( en nadat iedereen die m'n situatie enigszins kende njet had gezegd :mrgreen: )

Plus, ik denk dat de overhead kosten in banken gigantisch zijn, te beginnen bij n legertje informatici die al die cijfers moeten beheren. :-P
Een burger voert de boekhouding van z'n half dozijn leningen wel in z'n koffiepauze , in freeware als excel ? :lol:

Voltian
1 december 2011, 17:17
Nou, het eerste risico dat ik voor ogen krijg bij het woord bank, is toch van een totaal andere orde.

Namelijk : het risico op een bank run :?

Dat risico lijkt me toch wel n zware prijs voor het door jou aangehaalde spreiden v risico's.



Bank is ook maar intermediair; hetzelfde probleem zou je toch hebben als alle burgers tegelijk hun portefeuille zouden liquideren (van aandelen over staatsbons tot goudvoorraden voor mijn part).


Overigens, volgens mij kan de burger beter de mogelijke risico's inschatten dan een doorsnee bank, en ik spreek hier uit ervaring, ik heb al meer dan eens geld losgeweekt v e bank op basis v gebakken lucht ( en nadat iedereen die m'n situatie enigszins kende njet had gezegd :mrgreen: )

aja?, intuitief zou ik denk dat mensen met groot kapitaal hogere rendementen halen, gewoon omdat er meer middelen ingetzet kunnen worden. Er zijn genoeg "service providors" die gewoon een percentje nemen bij het beheren van andermans kapitaal. Hoe groter het kapitaal, hoe groter het rendement. (of is dat een foute aanname?)
Een bank kan net hetzelfde doen voor de mensen met klein kapitaal. Ik zou denken dat de opportuniteitskost (in geld maar vooral tijd) om een goed rendement te kunnen bewerksteligen op zijn/haar zuurverdiend kapitaaltje hoger is dan de reële kost die een bank heeft bij het beheren ervan.

Maar goed, er zullen altijd wel sommigen zijn die het individueel beter doen dan een bank.



Plus, ik denk dat de overhead kosten in banken gigantisch zijn, te beginnen bij n legertje informatici die al die cijfers moeten beheren. :-P
Een burger voert de boekhouding van z'n half dozijn leningen wel in z'n koffiepauze , in freeware als excel ? :lol:

Maar er zit waarde in die cijfers! Echte waarde! geen schijnwaarde (hoewel dat nu misschien moeilijk te geloven is)
Als ik iedere zakenapartner die ik tot nu ben tegengekomen had kunnen overtuigen van de waarde van de data die-ie had, dan zou ik nu bedolven zijn onder de projecten...

Knipp
1 december 2011, 17:44
Maar er zit waarde in die cijfers!...

Geloof je wel hoor ( op basis van je 150+ kastelen :lol: )

Zal in weekend msschn n keer n draad openen om wat verder te brainstormen over een wereld waar de banken minder zwaar op wegen.

Firestone
2 december 2011, 08:04
(ik snap het niet, burgers lenen toch ook geld? (niet per se uitsluitend van banken), burgers gaan gewoon via de bank om dat die, doordat vele burgers dat doen, "in principe" het risico kunnen spreiden en daarom aan betere voorwaarden kunnen uitlenen dan als de burger het zelf zou doen. Lijkt me net de toegevoegde waarde van een bank...
de banken-/schuldencrisis is gewoon een expressie van een schuldencrisis van miljoenen mensen samen; jammer genoeg niet de schuld van de mensen maar van een inschattingsfout van de banken)

soit...En toch ook (voor de subprimecrisis) deugdzame maar ondoordachte "sociale" politieke bemoeienis bij de énen en hebzucht bij de anderen, en algemeen het waanidee (bij sommigen) dat staten onbeperkt schulden konden maken, en dat wie daar vragen bij had een asociale klootzak (m/v) wel moest zijn.

Firestone
2 december 2011, 08:16
Nou, het eerste risico dat ik voor ogen krijg bij het woord bank, is toch van een totaal andere orde.

Namelijk : het risico op een bank run :?

Dat risico lijkt me toch wel n zware prijs voor het door jou aangehaalde spreiden v risico's.

Overigens, volgens mij kan de burger beter de mogelijke risico's inschatten dan een doorsnee bank, en ik spreek hier uit ervaring, ik heb al meer dan eens geld losgeweekt v e bank op basis v gebakken lucht ( en nadat iedereen die m'n situatie enigszins kende njet had gezegd :mrgreen: )
Hoe moet ik aan 200000 euro geraken om een appartement te kopen?
Tientallen mensen aflopen die me kleine bedragen kunnen lenen totdat ik aan de 200000 geraak? En hoe kunnen deze tientalle uitleners hun risico inschatten? Hoe zullen ze weten dat ik bij nog andere mensen geleend heb?

Dat ook banken fouten maken, zeer zeker.

Plus, ik denk dat de overhead kosten in banken gigantisch zijn, te beginnen bij n legertje informatici die al die cijfers moeten beheren. :-PJa, aan die informatici zal het liggen. :evil:
Gelukkig dat er bij de banken geen commerciëlen zaten met waanzinnige bonussen op papieren winsten en "beleggingen" in AAA-toiletpapier. ;-)
Een burger voert de boekhouding van z'n half dozijn leningen wel in z'n koffiepauze , in freeware als excel ? :lol:Bericht doorgestuurd naar de juridische dienst van Microsoft. http://i9.tinypic.com/5yti33n.gif

Anna List
2 december 2011, 08:16
En toch ook (voor de subprimecrisis) deugdzame maar ondoordachte "sociale" politieke bemoeienis, en algemeen het waanidee (bij sommigen) dat staten onbeperkt schulden konden maken, en dat wie daar vragen bij had een asociale klootzak (m/v) wel moest zijn.

over economie gesproken ...

vind je dat richtingen als economie en pakweg geschiedenis ;-) eigenlijk terecht wetenschappen genoemd worden ?

maar dan ook weer, vind je exacte wetenschappen boeiend genoeg ? mankeren de harde exacte wetenschappen niet de flexibiliteit, spontaniteit en veranderlijkheid die nodig is om te intrigeren ?

Firestone
2 december 2011, 08:19
Zal in weekend msschn n keer n draad openen om wat verder te brainstormen over een wereld waar de banken minder zwaar op wegen.Doe dat, kan een leuke denkoefening worden.

Zolang hij niet gekaapt wordt door de starre ideologen (kapitalisme is foei, ja ja bij de commies was het beter), de monomaniaken (t'is de schuld van de joden, Di Rupo, Al Qaeda, De Wever, de smurfen ...) of de conspiracisten (commentaar overbodig :mrgreen:).
(Overlappende categorieën overigens.)

Anna List
2 december 2011, 09:09
Doe dat, kan een leuke denkoefening worden.

Zolang hij niet gekaapt wordt door de starre ideologen (kapitalisme is foei, ja ja bij de commies was het beter), de monomaniaken (t'is de schuld van de joden, Di Rupo, Al Qaeda, De Wever, de smurfen ...) of de conspiracisten (commentaar overbodig :mrgreen:).
(Overlappende categorieën overigens.)

geraak je nooit geboeid door een goede conspiracy ? gewoon door/voor het verhaal an sich ?

Anna List
2 december 2011, 09:13
Bah, ik ga economie studeren op m'n ouwe dag. Binnen een jaar of zes heb ik sowieso de ideale leeftijd om minister te worden :lol: :lol:

Net op tijd om Reynders af te lossen :-D

@Vuursteentje

als je zo de politici in B bekijkt die minister werden van pakweg de laatste 20 jaar ...

denk je dan niet dat je een bepaalde 'pathologie' moet hebben om dat te doen/daar te geraken/daar te willen geraken ?

Voltian
2 december 2011, 09:28
Geloof je wel hoor ( op basis van je 150+ kastelen :lol: )

Zal in weekend msschn n keer n draad openen om wat verder te brainstormen over een wereld waar de banken minder zwaar op wegen.

prima, maar zodra iemand Zizek begint te citeren, ben ik weg :)

Firestone
2 december 2011, 11:24
over economie gesproken ...

vind je dat richtingen als economie en pakweg geschiedenis ;-) eigenlijk terecht wetenschappen genoemd worden ? Is dat geen semantische discussie?
Je kan ze uiteraard niet vergelijken met fysica of scheikunde. Een geschiedkundige die een theorie heeft over Alexander de Grote kan moeilijk een experiment opzetten om deze theorie te testen.

Maar ze zijn in elk geval nodige en (vaak) boeiende "ietsen" waar kennis mee wordt vergaard en processen (al dan niet correct) verklaard worden.
Voor mij mag men dat gerust wetenschap noemen, al weet ik dat men over deze vraagstelling ook meerdere boeken kan volschrijven.

maar dan ook weer, vind je exacte wetenschappen boeiend genoeg ? mankeren de harde exacte wetenschappen niet de flexibiliteit, spontaniteit en veranderlijkheid die nodig is om te intrigeren ?
Ik vind dat wel boeiend en intrigerend hoor, zowel fysica als wiskunde.
De flexibiliteit en spontaniteit zit in de methodes, de bewijstechnieken, en voor de wiskunde in de definities van de objecten die je wil bestuderen.
En soms in de eenvoud die tot grote complexiteit leidt. Schoolvoorbeeld: de eenvoudige definitie van een analytische functie die tot een heel complexe (no pun intended) theorie aanleiding geeft.

Firestone
2 december 2011, 11:26
geraak je nooit geboeid door een goede conspiracy ? gewoon door/voor het verhaal an sich ?Als je de standaard samenzweringstheorieën bedoelt (de moord op JFK, de Protocollen, de maanlanding, 9/11, enz ...), neen, ze zijn niet boeiend, toch niet na onderzoek.
Enkel wanneer je je geest afsluit voor 99% van de feiten (die 99% is uiteraard een hyperbool), onlogische argumenten blijft herhalen en aan elke consistentie waarvel zegt kan je voor jezelf de schijn ophouden dat daar een boeiend verhaal in zit.

Maar dat betekent helemaal niet dat er onopgeloste zaken zijn, waar al dan niet een complot bij hoort, en die me wel interessant lijken.

Uit de losse pols:
Voynich Manuscript
Foo Fighters
Toengoeska-explosie
Verdwijning van Harold Holt
Waat is er gebeurd met de blackberry van DSK?
Bende van Nijvel
Sommige UFO-verhalen

...

Maar ik heb liever goeie fictie dan de idiote samenzweringstheorieën waar onze vriendjes hier maar mee blijven afkomen.
Daar is tenminste nog iemand creatief bezig geweest.

Anna List
2 december 2011, 11:27
hou je van compleet onvoorzienbare toevalligheden ?

Firestone
2 december 2011, 11:29
@Vuursteentje

als je zo de politici in B bekijkt die minister werden van pakweg de laatste 20 jaar ...

denk je dan niet dat je een bepaalde 'pathologie' moet hebben om dat te doen/daar te geraken/daar te willen geraken ?Ja, zeker kerels als Hugo Schiltz, André Geens, Jef Valkeniers, Johan Sauwens, Vic Anciaux, Bert Anciaux, Paul Van Grembergen, Geert Bourgeois en Philippe Muyters bijvoorbeeld. (grapje, voor alle duidelijkheid)

Of ik het pathologie mag noemen weet ik niet, maar om aan politiek te willen doen (en dan bedoel ik in het algemeen, niet specifiek in België), moet een mens wel totaal anders in elkaar zitten dan little me (politici zullen mij dan wel pathologisch vinden zeker).
Ik zou het voor geen geld van de wereld willen doen, het lijkt me een rotjob en een rotleven.

Knipp
2 december 2011, 19:40
Bericht doorgestuurd naar de juridische dienst van Microsoft. http://i9.tinypic.com/5yti33n.gif

ROFL

Plus goeie opmerkingen, uiteraard quote ik die ni ;-)

Counting on you, als ik ergens in de nabije toekomst een Leeuwen en Welpjes Draad open over Banken en heu ... allerlei papier (http://www.youtube.com/watch?v=doYLWFftJ2M)

Firestone
3 december 2011, 08:56
hou je van compleet onvoorzienbare toevalligheden ?Ja, al heb ik er nog niet echt spectaculaire meegemaakt.
Een voorbeeld was tijdens onze vakantie in 2007 toen we in New York City een winkel binnenstapten en tegen een schoolvriendin aanliepen die ik sinds het schoolverlaten niet had gezien, al wonen we beide in het Antwerpse. Dat was wel vreemd.

(In de forumquiz waren er soms ook vragen die ik door één of ander toeval kon beantwoorden.)

Firestone
3 december 2011, 09:03
ROFL

Plus goeie opmerkingen, uiteraard quote ik die ni ;-)

Counting on you, als ik ergens in de nabije toekomst een Leeuwen en Welpjes Draad open over Banken en heu ... allerlei papier (http://www.youtube.com/watch?v=doYLWFftJ2M)Ik hoop vooral op mensen die er iets van begrijpen. :-)


allerlei papier (http://www.youtube.com/watch?v=doYLWFftJ2M):cheer:

largo_w
4 december 2011, 16:46
Ben je blij met het verloop van de regeringsvorming?

Firestone
4 december 2011, 22:12
Ben je blij met het verloop van de regeringsvorming?Het verloop van de regeringsvorming en het bereikte resultaat hebben me niet echt tot vreugdedansen aangezet.

Uit luiheid zal ik de vaak pessimistische Paul De Grauwe citeren, die goed verwoordt wat ik voel:

In eerste instantie voel ik opluchting en hoop. We zaten op een bepaald moment dicht bij de afgrond.
...
Wat in het regeerakkoord staat, is trouwens allemaal een beetje schuchter. De hervormingen op het gebied van de werkloosheid en de pensioenen zijn stappen in de goede richting, maar het blijft onvoldoende. Om de groeimogelijkheden van het land te verhogen, moeten er zeer binnenkort opnieuw maatregelen komen.
...
Net zoals ik nu denk dat onze eerste minister, omdat hij uit het linkse kamp komt, gemakkelijker een rechts programma zal kunnen doorvoeren. Rechts kan er niets op tegen hebben en ook links zal het slikken.

DS (http://standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111202_164&word=de+grauwe)
Of de dames en heren politici uit het peperdure blamage van de laatste jaren echt iets geleerd hebben zal de toekomst uitwijzen. Ik gun hen voorlopig het voordeel van de twijfel, en schat dan ook de kansen op 50/50.

largo_w
4 december 2011, 22:21
Het verloop van de regeringsvorming en het bereikte resultaat hebben me niet echt tot vreugdedansen aangezet.

Uit luiheid zal ik de vaak pessimistische Paul De Grauwe citeren, die goed verwoordt wat ik voel:


Of de dames en heren politici uit het peperdure blamage van de laatste jaren echt iets geleerd hebben zal de toekomst uitwijzen. Ik gun hen voorlopig het voordeel van de twijfel, en schat dan ook de kansen op 50/50.

Hoe leg jij de politieke situatie in Belgie uit aan buitenlanders? Is het enigsinds mogelijk?

Knipp
4 december 2011, 22:28
Moet ik tevreden zijn met 75 cl zwaar bier als prijs voor tweede op 20 eindigen in een real live kwis ? :cry:

Firestone
4 december 2011, 22:32
Hoe leg jij de politieke situatie in Belgie uit aan buitenlanders? Is het enigsinds mogelijk?Dat lukt, al hangt het een beetje af uit welk land die buitenlanders komen.
Fransen bijvoorbeeld hebben het moeilijk, omdat ze vooral in termen van de centrale staat denken.
Zwitsers of Amerikanen hebben uiteraard geen probleem met een federale constructie, en begrijpen goed conflicten over bevoegdheden en transferts.

Allen krijgen ze het moeilijk wanneer ik aan het verschil tussen gewesten en gemeenschappen begin.
Dan wordt hun blik wat troebel.
Wanneer ik mijn betoog triomfantelijk afsluit met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, lees ik in hun ogen de pragende vraag: "Is die nu met mijn voeten aan spelen?"

Firestone
4 december 2011, 22:32
Moet ik tevreden zijn met 75 cl zwaar bier als prijs voor tweede op 20 eindigen in een real live kwis ? :cry:Neen.
(wel proficiat voor de prestatie)

koe de poing
4 december 2011, 23:06
Neen.
(wel proficiat voor de prestatie)

welk hemdsversiering verkies je ?
Een vlinderdasje, een volwaardige plastron, of toch liever een hemd met de bovenste knoopjes open, zodat je een goed zicht op een ferme bos borsthaar ?

Firestone
5 december 2011, 08:21
welk hemdsversiering verkies je ?
Een vlinderdasje, een volwaardige plastron, of toch liever een hemd met de bovenste knoopjes open, zodat je een goed zicht op een ferme bos borsthaar ?Met afstand een hemd met de bovenste knop open.
Het borsthaar hoeft niet al te ferm zijn.

Anna List
5 december 2011, 09:42
appeltje, Firestone ?

Firestone
5 december 2011, 14:24
appeltje, Firestone ?Zo'n aanbod heeft in een ver verleden voor nogal wat problemen gezorgd. :-)

Anna List
5 december 2011, 14:27
Zo'n aanbod heeft in een ver verleden voor nogal wat problemen gezorgd. :-)

tiens, ik dacht eerder leven en spanning gebracht in een ondraaglijk saaie omgeving ... ;-)

besides, ik ben geëmancipeert hé, ik pluk mijn appeltje zelf :-P

Firestone
5 december 2011, 14:40
tiens, ik dacht eerder leven en spanning gebracht in een ondraaglijk saaie omgeving ... ;-)

besides, ik ben geëmancipeert hé, ik pluk mijn appeltje zelf :-PBah, zo saai en ondraaglijk vind ik het niet.

Of bedoelde je specifiek dit forum?

Anna List
5 december 2011, 14:50
Bah, zo saai en ondraaglijk vind ik het niet.

Of bedoelde je specifiek dit forum?

ik had het over de toestand in dat ver verleden, voor de beet ;-)

Firestone
5 december 2011, 14:53
ik had het over de toestand in dat ver verleden, voor de beet ;-)Ah ja, inderdaad.

Mooi voorbeeld van naast elkaar praten op een forum. :-)

Anna List
5 december 2011, 14:59
Ah ja, inderdaad.

Mooi voorbeeld van naast elkaar praten op een forum. :-)

idd

wat is jouw aanvoelen daarover ? was het beter of slechter voor het appeltje geplukt werd ?

maw wat is te verkiezen ?

enigszins saai, compleet voorspelbaar maar compleet zorgeloos

of spannend, boeiend, maar met de nodige golfslag op zee bij wijlen :-P

Firestone
5 december 2011, 15:04
idd

wat is jouw aanvoelen daarover ? was het beter of slechter voor het appeltje geplukt werd ?

maw wat is te verkiezen ?

enigszins saai, compleet voorspelbaar maar compleet zorgeloos

of spannend, boeiend, maar met de nodige golfslag op zee bij wijlen :-PMakkie, zelfs voor mij: spannend, boeiend, maar met de nodige golfslag op zee bij wijlen.

Anna List
5 december 2011, 15:05
Makkie, zelfs voor mij: spannend, boeiend, maar met de nodige golfslag op zee bij wijlen.

amazing

quite shocking, actually

Firestone
5 december 2011, 15:06
amazing

quite shocking, actually:?

"compleet voorspelbaar" is toch niet leefbaar?

Anna List
5 december 2011, 15:22
:?

"compleet voorspelbaar" is toch niet leefbaar?

het zal m wsl in de definities en interpretaties zitten ;-)

Knipp
5 december 2011, 15:26
Makkie, zelfs voor mij: spannend, boeiend, maar met de nodige golfslag op zee bij wijlen.

Wat is je meest memorabele zeereis ?

( ff checken of je wel weet wat golfslag op zee is ;-) )

Firestone
5 december 2011, 15:35
Wat is je meest memorabele zeereis ?

( ff checken of je wel weet wat golfslag op zee is ;-) )
Gene vette, hoor.

We moesten naar Groot-Brittannië en hadden de Hovercraft geboekt. Helaas was het storm op de Noordzee, en moesten we de ferry nemen.
Flinke tiener Firestone was één van de weinigen aan boord die niet moest overgeven! :cheer:
Vond het toch beangstigend, en was blij dat bij de terugkeer de zee rustig was en we de Hovercraft konden nemen.


Of je hiermee kan checken of ik wel weet wat golfslag op zee is, dat weet ik niet.

Knipp
5 december 2011, 15:50
We moesten naar Groot-Brittannië en hadden de Hovercraft geboekt. Helaas was het storm op de Noordzee, en moesten we de ferry nemen.


Hovercraft in volle Noordzeestorm, da's idd de max, been there, done that :-o

Knipp
5 december 2011, 15:55
Of je hiermee kan checken of ik wel weet wat golfslag op zee is, dat weet ik niet.

Plots klinkt het weer figuurlijk :-D

Go on, go on.

Firestone
5 december 2011, 16:05
Plots klinkt het weer figuurlijk :-D

Go on, go on.Figuurlijk weet ik het zeker niet.

Pølle
5 december 2011, 22:44
Ik denk het wel.
Architectuur, geschiedenis, en wellicht biologie zouden misschien ook in aanmerking komen. Maar ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze toen.

Vreemd toch. Waarom niet meer wiskunde georiënteerde richtingen zoals pakweg fysica, of zelfs informatica?


Ken je de wiskundemeisjes? Wat vind je ervan?

Pølle
5 december 2011, 22:52
Hoe vaak kijk je naar tv-series? Welke zijn jouw favorieten, naast The Big Bang Theory? Kijk je ze op tv, op digitale tv, via dvd of gedownload?

lombas
5 december 2011, 22:53
Wat is je werkelijke gedachte bij Maggie De Block?

En misschien meer pertinent:

Wat denk je van een geneeskundige voorzitster van de commissie infrastructuur als heiland voor het migratie- en asielbeleid?

lombas
5 december 2011, 22:54
Hoe vaak kijk je naar tv-series? Welke zijn jouw favorieten, naast The Big Bang Theory? Kijk je ze op tv, op digitale tv, via dvd of gedownload?

Nee tante, nee...

8O

Anna List
5 december 2011, 22:57
tchity tchiti bang bang ?

Pølle
5 december 2011, 23:02
Nee tante, nee...

8O


Oh jawel:

Ik ben een grote fan van deze serie. Mij lijkt het dat je redelijk wat fysica moet kennen om het echt leuk te vinden. Het verbaast me dan ook dat de serie zo'n succes heeft.

Anna List
6 december 2011, 09:29
goeimorgen Firestone,

en? ... was je dit jaar braaf genoeg geweest?

Firestone
6 december 2011, 09:29
Ik denk het wel.
Architectuur, geschiedenis, en wellicht biologie zouden misschien ook in aanmerking komen. Maar ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze toen.Vreemd toch. Waarom niet meer wiskunde georiënteerde richtingen zoals pakweg fysica, of zelfs informatica?Mja, fysica had eventueel gekund. Informatica trok me als studierichting niet aan, en ook nu zou ik dat niet echt overwegen.
Het ging me echter vooral over hoe ik met de jaren veranderd ben. Architectuur bijvoorbeeld kwam op mijn achtiende helemaal niet ter sprake, nu zou ik dat toch ten minste in overweging nemen.
Ken je de wiskundemeisjes?Ja (http://forum.politics.be/showpost.php?p=3152628&postcount=97400). Wat vind je ervan?Ik lees dat sporadisch, soms interessant, soms wat minder.

Firestone
6 december 2011, 10:05
Hoe vaak kijk je naar tv-series? Welke zijn jouw favorieten, naast The Big Bang Theory? Kijk je ze op tv, op digitale tv, via dvd of gedownload?Hoe vaak kan ik niet meteen zeggen, toch meerdere keren per week, maar toch minder dan vroeger.

In de loop der jaren zijn natuurlijk veel series gepasseerd die ik leuk vond, Coupling, Alias, Friends, Sex and the City, Seinfeld, Fawlty Towers, NCIS, en wellicht veel meer.

Nu kijk ik bijvoorbeeld naar Romanzo Criminale, The Tudors, Dr House, The Big Bang Theory, sommige detective series die Canvas uitzendt (Gently vond ik bijvoorbeeld leuk).
Ik wacht totdat één van de zenders Rome weer uitzendt, want de eerste reeks heb ik gemist.

Meestal kijken we naar opgenomen programma's. Vroeger was dat op de HD/DVD recorder. Sinds zo'n half jaar hebben we digitale tv, en nemen we de series op de HD-decoder op.

Anna List
6 december 2011, 10:07
Hoe vaak kan ik niet meteen zeggen, toch meerdere keren per week, maar toch minder dan vroeger.

In de loop der jaren zijn natuurlijk veel series gepasseerd die ik leuk vond, Coupling, Alias, Friends, Sex and the City, Seinfeld, Fawlty Towers, NCIS, en wellicht veel meer.

Nu kijk ik bijvoorbeeld naar Romanzo Criminale, The Tudors, Dr House, The Big Bang Theory, sommige detective series die Canvas uitzendt (Gently vond ik bijvoorbeeld leuk).
Ik wacht totdat één van de zenders Rome weer uitzendt, want de eerste reeks heb ik gemist.

Meestal kijken we naar opgenomen programma's. Vroeger was dat op de HD/DVD recorder. Sinds zo'n half jaar hebben we digitale tv, en nemen we de series op de HD-decoder op.

ben je Macgyver helemaal vergeten dan ? :-(

Firestone
6 december 2011, 10:11
Wat is je werkelijke gedachte bij Maggie De Block?Ik ken haar niet, dus heb daar geen gedachte bij.

En misschien meer pertinent:

Wat denk je van een geneeskundige voorzitster van de commissie infrastructuur als heiland voor het migratie- en asielbeleid?Tja, dat hoort bij een regeringsvorming, dat mensen soms terechtkomen op departementen waar ze �* priori weinig van afweten.

Men kan daar kwade bedoelingen achter zoeken (als je niet wil dat een ministerie goed functioneert, zet dan een onbekwame aan de top), maar het kan evengoed het resultaat zijn van het moeilijk puzzelwerk bij de samenstelling van een regering.

Firestone
6 december 2011, 10:13
Nee tante, nee...

8OJa lombas, ja ...
En ik ga me daar niet voor schamen of verontschuldigen. ;-)

Firestone
6 december 2011, 10:18
tchity tchiti bang bang ?Euh ... ja.
Of toch neen?

Geen idee eigenlijk.

Firestone
6 december 2011, 10:21
goeimorgen Firestone,Goeie morgen

en? ... was je dit jaar braaf genoeg geweest?Uiteraard. Ik ben elk jaar braaf, en elk jaar nog braver dan het jaar ervoor.

En wat brengt dat op? Niks!
Ofwel bestaat die "Sint" van jullie niet echt, ofwel is het een vieze racist. :evil:

Firestone
6 december 2011, 10:22
ben je Macgyver helemaal vergeten dan ? :-(Ja, die was ook leuk.
Er zullen er nog vele zijn waar ik nu niet aan denk.

vlijmscherp
6 december 2011, 10:22
Goeie morgen

Uiteraard. Ik ben elk jaar braaf, en elk jaar nog braver dan het jaar ervoor.

En wat brengt dat op? Niks!
Ofwel bestaat die "Sint" van jullie niet echt, ofwel is het een vieze racist. :evil:

Tuurlijk is Sint-Niklaas niet de echte, dat is Sint-Maarten :roll:

Liederik
6 december 2011, 10:24
Voel je je soms een alwetend orakel door deze draad?

Als je in een griekse godheid veranderd werd, wie zou het zijn?

Zou je het dan plezierig vinden om beroepshalve vanop een berg met bliksems te gooien naar onwaardigen die zich aan hubris bezondigen?

vlijmscherp
6 december 2011, 10:27
Ik ken haar niet, dus heb daar geen gedachte bij.

Tja, dat hoort bij een regeringsvorming, dat mensen soms terechtkomen op departementen waar ze �* priori weinig van afweten.

Men kan daar kwade bedoelingen achter zoeken (als je niet wil dat een ministerie goed functioneert, zet dan een onbekwame aan de top), maar het kan evengoed het resultaat zijn van het moeilijk puzzelwerk bij de samenstelling van een regering.

soms kan het natuurlijk ook geen kwaad om iemand met een frisse kijk ergens op te zetten.

Firestone
6 december 2011, 10:39
Voel je je soms een alwetend orakel door deze draad? Hoezo door deze draad? 8O

Als je in een griekse godheid veranderd werd, wie zou het zijn?Athena misschien?
(OK, in die zaak met Paris heeft ze wat overgereageerd.)

Zou je het dan plezierig vinden om beroepshalve vanop een berg met bliksems te gooien naar onwaardigen die zich aan hubris bezondigen?Ja, dat lijkt me wel een leuke bezigheid, voor een tijdje toch.

Firestone
6 december 2011, 10:42
soms kan het natuurlijk ook geen kwaad om iemand met een frisse kijk ergens op te zetten.Inderdaad, dat is ook een mogelijkheid.
Zo'n frisse kijk kan natuurlijk wel voor conflicten met de administratie zorgen.

Firestone
6 december 2011, 10:43
Tuurlijk is Sint-Niklaas niet de echte, dat is Sint-Maarten :roll:Ik zal die kerel volgend jaar dan eens op de proef stellen.

vlijmscherp
6 december 2011, 10:52
Ik zal die kerel volgend jaar dan eens op de proef stellen.

dat is ne gulle man hoor, hij geeft elk jaar iedereen een dag verlof ;-)

Liederik
6 december 2011, 11:09
Kan je dit rangschikken naar preferentie om er een (riant) buitenverblijf te hebben: Rome, Parijs, London, Moskou, Wenen, Auckland, New York, Istanbul, [1 stad naar keuze].

1. Rome (natuurlijk)
2.

Anna List
6 december 2011, 11:13
Goeie morgen

Uiteraard. Ik ben elk jaar braaf, en elk jaar nog braver dan het jaar ervoor.

En wat brengt dat op? Niks!
Ofwel bestaat die "Sint" van jullie niet echt, ofwel is het een vieze racist. :evil:

is die man zelfs niet langsgeweest bij uw onschuldige bloeikes van kinderen ?!? :-o

Firestone
6 december 2011, 11:19
dat is ne gulle man hoor, hij geeft elk jaar iedereen een dag verlof ;-)Een heilige naar mijn hart!

Firestone
6 december 2011, 11:20
Kan je dit rangschikken naar preferentie om er een (riant) buitenverblijf te hebben: Rome, Parijs, London, Moskou, Wenen, Auckland, New York, Istanbul, [1 stad naar keuze].

1. Rome (natuurlijk)
2.

1 New York
2 Rome
3 Tel Aviv
4 Parijs
5 London
6 Auckland
7 Wenen
8 Istanbul
9 Moskou

2 tot 5 vond ik moeilijk, morgen beantwoord ik dat misschien anders.

Firestone
6 december 2011, 11:23
is die man zelfs niet langsgeweest bij uw onschuldige bloeikes van kinderen ?!? :-oNeen.

Mijn onschuldige bloeikes van kinderen zullen (op pedagogisch verantwoorde wijze ;)) verwend worden op 21/12. Maar we moeten dat zelf bekostigen (allez, de grootouders zullen ook wel (nog meer pedagogisch verantwoord) hun bijdrage leveren).

Anna List
6 december 2011, 11:24
Neen.

Mijn onschuldige bloeikes van kinderen zullen (op pedagogisch verantwoorde wijze ;)) verwend worden op 21/12. Maar we moeten dat zelf bekostigen (allez, de grootouders zullen ook wel (nog meer pedagogisch verantwoord) hun bijdrage leveren).

in dat geval is de Sint waarlijk een groot racist ... :-o ;-) grapje hoor!

Anna List
6 december 2011, 11:40
wat is je lievelingsparfum (voor vrouwen en voor mannen) ?

edit : maak daar voor allebei een top 3 van ?

Firestone
6 december 2011, 11:49
wat is je lievelingsparfum (voor vrouwen en voor mannen) ?

edit : maak daar voor allebei een top 3 van ?Daar gaat mijn kortstondige reputatie als alwetend orakel! :-(

Voor vrouwen:
Promesse van Cacharel
L'Orchid Blanc
DKNY Be Delicious

Voor mannen:
??? (de mijne gebruikt geen parfum)

vlijmscherp
6 december 2011, 11:50
hoe komt het dat ze jou vergeten zijn bij de verdeling van de ministerportefeuilles?

welk ministerschap zie je wel zitten?

Zou je op een kabinet willen werken? zo ja, het welke?

Anna List
6 december 2011, 11:52
Daar gaat mijn kortstondige reputatie als alwetend orakel! :-(

Voor vrouwen:
Promesse van Cacharel
L'Orchid Blanc
DKNY Be Delicious

Voor mannen:
??? (de mijne gebruikt geen parfum)

8O

deo ? anything ?

staat het op je to do lijst om daar verandering in te brengen ?

Firestone
6 december 2011, 12:13
hoe komt het dat ze jou vergeten zijn bij de verdeling van de ministerportefeuilles?Eigen schuld dikke bult, vrees ik.

Ik had maar niet moeten schrijven:

ben jij tevreden met voorzitter Alexandre Decroo ?Neen. :(

Ik heb het maar van ver gevolgd, maar Alexander De Croo was de kandidaat die me het minst lag.
Ik had gehoopt dat het "donkerblauw gelul" met Jean-Marie Dedecker de partij had verlaten. Niet dus.
Ook als persoon zegt hij me weinig (en neen, het gaat me niet om het "zoon van" aspect).

Nu goed, na een te verwachten slechte score in 2011 zal er wel een betere voorzitter (moeten) komen.

De meeste reacties hier (http://forum.politics.be/showthread.php?t=132544) doen me overigens vooral lachen (en niet omdat ze bewust grappig zijn).
De wijze waarop hij de regering deed vallen heb ik bovendien een politieke blunder van formaat genoemd.

Een voorzitter vergeet zoiets niet.
En zo is Maggie in de regering geraakt. :-(

welk ministerschap zie je wel zitten?Even er abstractie van makend dat ik politiek helemaal niet zie zitten, misschien wel Financiën.

Zou je op een kabinet willen werken? zo ja, het welke?Ook dat zou ik niet willen. Als het moet, ééntje waar er gewerkt wordt rond infrastructuur, maar dat is misschien niet meer op federaal niveau te vinden.

Firestone
6 december 2011, 12:14
8O

deo ? anything ?Deo wel, een Nivea for men spray.

staat het op je to do lijst om daar verandering in te brengen ?Neen.

Pølle
6 december 2011, 21:19
Ook dat zou ik niet willen.

Waarom niet?

Firestone
6 december 2011, 23:34
Waarom niet?Onregelmatige werkuren, niet zelden druk door allerlei vriendelijke en minder vriendelijke belanghebbenden, de noodzaak de realiteit naar de wensen van je politieke meester om te buigen.

Het lijkt me al bij al geen aangename job.

vlijmscherp
8 december 2011, 09:30
aandachtzoekster of gewoon zielig ding?

en ps: ik heb het niet over jou hé ;-)

Firestone
8 december 2011, 10:41
aandachtzoekster of gewoon zielig ding?Dan schrijf ik een traktaat van zeven pagina's waarin ik onweerlegbaar aantoon dat dit een vals dilemma is, waarna ik lees:

en ps: ik heb het niet over jou hé ;-)Ah bon, het gaat dus over die andere. ;)

Eerlijk, ik weet het niet. Er zijn aanwijzingen dat het verhaal (in grote lijnen althans) waar is, anderzijds is de soapgehalte zo groot dat ik soms twijfel. Als het allemaal een spelletje is, dan toch door meerdere forumleden samen.

In de veronderstelling dat het wel een waar verhaal is, dan is ze geen zielig ding, maar een heel kwetsbare jonge vrouw.
Een relatie die fout loopt is op zich al niet gemakkelijk te verwerken. Hier komt dan bij dat ze medische problemen heeft, geen werk, geen familie waarop ze kan terugvallen (dat meen ik toch ergens te hebben gelezen, excuses als dat niet klopt), studies die fout zijn gelopen.
Een cocktail aan problemen die je je ergste vijand niet toewenst.

Maar goed, in de costa del sol thread hebben anderen al geschreven wat ze best zou moeten doen, en blijkbaar hebben op Facebook rl-vrienden concrete hulp aangeboden.

Ik vind die wraakgevoelens nu haar grootste probleem. Ze zijn best te begrijpen, maar ze leiden nergens toe, toch niet naar iets positiefs voor haar eigen toekomst.

Dit ...
Begrijp aub dat ik hem ergens wel graag zou willen raken waar het kan. Ik heb niks meer te verliezen. Hij heeft me alles afgepakt. :? :cry:...
vind ik schrijnend. Zolang ze dat gelooft kan ze natuurlijk niks herstellen, niks opbouwen.

vlijmscherp
8 december 2011, 10:45
Dan schrijf ik een traktaat van zeven pagina's waarin ik onweerlegbaar aantoon dat dit een vals dilemma is

ok, dat traktaat mag je ook nog schrijven hoor ;-)

maar voor de rest heb ik meer de neiging dat er wsl wel een kern van waarheid zal inzitten, maar dat het enorm opgeklopt is door een emotioneel zwak iemand.

en zulke mensen moeten mss beter beschermd worden in onze maatschappij.

Anna List
8 december 2011, 14:51
zou eens goe van grond gaan haar ni helpen realiseren dat ze iets onnozels nogal overrated had?

Firestone
8 december 2011, 15:08
ok, dat traktaat mag je ook nog schrijven hoor ;-)Helaas vergeten te saven. :-(

maar voor de rest heb ik meer de neiging dat er wsl wel een kern van waarheid zal inzitten, maar dat het enorm opgeklopt is door een emotioneel zwak iemand. Een heel aannemelijke hypothese.

en zulke mensen moeten mss beter beschermd worden in onze maatschappij.Ik zie niet goed hoe de maatschappij in haar geval had kunnen helpen.
Op de "diefstal" van wat ondergoed en zeep (of zoiets) na heeft die smeerlap voor zover ik weet niks onwettigs gedaan.
Ze is volwassen, niet ontoerekeningsvatbaar (of wat de juiste term ook is), ze is zelf verantwoordelijk voor wat ze onderneemt en wat haar overkomt.

Natuurlijk kunnen familie, vrienden, collega's (op het werk of op de school) helpen, maar verder kan de maatschappij weinig doen.
Behalve natuurlijk de kinderen wat beter voorbereiden op de Grote Wereld vol Stoute Mensen. Maar ook dat was in eerste instantie de verantwoordelijkheid van haar ouders.

Firestone
8 december 2011, 15:13
zou eens goe van grond gaan haar ni helpen realiseren dat ze iets onnozels nogal overrated had?Dat zou je denken, maar dat is heel persoonlijk.

Ik kan me heel gedeeltelijk terugvinden in haar verhaal, het iets te geromantizeerd beeld over de "eerste", en dan blijkt die "eerste" niet bepaald de ware te zijn.

Toen dacht ik een beetje in de zin van wat je voorstelt, maar dat lukte me gewoon niet. Je bent wie je bent, bepaalde zaken kan je veranderen, andere niet.

vlijmscherp
8 december 2011, 15:19
vandaag is het de dag van het thuiswerken. Werk jij vandaag thuis?

Firestone
8 december 2011, 15:20
vandaag is het de dag van het thuiswerken. Werk jij vandaag thuis?Vanmorgen en vanavond wel! :mrgreen:

vlijmscherp
8 december 2011, 15:21
Vanmorgen en vanavond wel! :mrgreen:

merk ik daar een sneer naar je teergeliefde dat hij te weinig in het huishouden zou doen???

Firestone
8 december 2011, 15:24
merk ik daar een sneer naar je teergeliefde dat hij te weinig in het huishouden zou doen???Natuurlijk niet.

(:> naar teergeliefde)

Liederik
8 december 2011, 15:42
Als je spaghetti maakt, welk van de volgende dingen gaat erin; en welk niet?

wortelen
varkensgehakt
rundsgehakt
kippenlever
spek
paprika rood / groen
selder
tomatenpuree
verse tomaten
champignons
bouillonblokjes
laurierblaadje
olijfolie
boter
chili
look
ajuin
muskaatnoot
thijm
oregano
potje met piet huizentruyt zijn kop erop

Firestone
8 december 2011, 15:47
Als je spaghetti maakt, doe je daar dan van die vreselijke ondingen van champignons bij? (kwestie van geen tendentieuze vragen te stellen) 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Huize Firestone zijn champignons heilig!
Dus ja, ze komen soms terecht in pasta (mjam, mjam, mjam).

EDIT: vraag werd inmiddels aangepast. :-)

Firestone
8 december 2011, 15:55
Als je spaghetti maakt, welk van de volgende dingen gaat erin; en welk niet?

wortelen
varkensgehakt
rundsgehakt
kippenlever
spek
paprika rood / groen
selder
tomatenpuree
verse tomaten
champignons
bouillonblokjes
laurierblaadje
olijfolie
boter
chili
look
ajuin
muskaatnoot
thijm
oregano
potje met piet huizentruyt zijn kop erop
Uiteraard niet allemaal tegelijk. :-)

Anna List
8 december 2011, 15:56
Natuurlijk niet.

(:> naar teergeliefde)

hoeveel teergeliefdes heb je ?

Firestone
8 december 2011, 15:58
hoeveel teergeliefdes heb je ?6

1 van categorie GM
2 van categorie O
1 van categorie M
2 van categorie K

De :> was voor die van categorie M.

Liederik
8 december 2011, 16:00
Ja, ik dacht dat een inzage in alle geprefereerde spaghetti ingrediënten schokkende inzichten kan verschaffen.

Terecht merk ik.


Champignons.


In spaghetti.


:cry:

Anna List
8 december 2011, 16:01
6

1 van categorie GM
2 van categorie O
1 van categorie M
2 van categorie K

De :> was voor die van categorie M.


geen enkele van categorieën V,C of zelfs F ?


straf ... ;-)

Firestone
8 december 2011, 16:02
Ja, ik dacht dat een inzage in alle geprefereerde spaghetti ingrediënten schokkende inzichten kan verschaffen.

Terecht merk ik.


Champignons.


In spaghetti.


:cry:Het leven kan inderdaad hard zijn.

Firestone
8 december 2011, 16:05
geen enkele van categorieën V,C of zelfs F ?


straf ... ;-)Daar lijkt me de term "teergeliefde" niet zo gepast.

Overigens, stel dat ik toch zou schrijven:
3 van categorie V
4 van categorie C
17 van categorie F,

dan krijg ik miserie met de V's, C's, en F'en die willen weten of ze erbij horen, en zo neen, waarom niet, en waarom den die wel, etc ... ;-)

Anna List
8 december 2011, 16:15
hoe zou jij reageren op een onverwachte jobaanbieding uit een andere sector ?

Firestone
8 december 2011, 16:29
hoe zou jij reageren op een onverwachte jobaanbieding uit een andere sector ?In theorie door daar grondig over na te denken, allerlei mensen raadplegen, vergelijkende studies maken, enz ...

De realiteit bleek anders.
Op een donderdag eind 2005 kreeg ik een telefoontje van een bedrijf of ik interesse had ...
Afspraak werd genomen voor de zondag, en de donderdag daarop ben ik daar beginnen werken (eerst deeltijds, want ik moest nog een aantal maanden zaken afwerken op mijn vorig werk).

vlijmscherp
8 december 2011, 23:15
Gaat morgen de oplossing gevonden worden en gaat de euro gered zijn?

Vrees je dat de euro verdwijnt?

Firestone
9 december 2011, 07:47
Gaat morgen de oplossing gevonden worden en gaat de euro gered zijn?Ik hoop het ...
"Gered" is misschien veel gezegd, het gaat hier om crisisbeheer.

Vrees je dat de euro verdwijnt?Dat zou een ramp van ongekende omvang kunnen worden.

Economen van ING stellen:
Als de eurozone uiteenvalt, krimpt de Belgische economie prompt met meer dan 8 procent. Een jaar later is dat opgelopen tot ruim 10 procent. Onze nieuwe munt devalueert 15 procent tegenover de Duitse.

DS (http://standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111208_147)
:|

vlijmscherp
9 december 2011, 16:20
Ik hoop het ...
"Gered" is misschien veel gezegd, het gaat hier om crisisbeheer.

Dat zou een ramp van ongekende omvang kunnen worden.

Economen van ING stellen:

:|

en alweer een oplossing die er geen is.

volgens mij is het grootste probleem dat iedereen wel de voordelen van de EU en/of de Euro wilt hebben, maar niet de nadelen.

Knipp
9 december 2011, 16:48
Als de eurozone uiteenvalt, krimpt de Belgische economie prompt met meer dan 8 procent

M a w de Belgische economie is de facto met 8% gekrompen, maar door monetair gemanipuleer belazeren we de rest van de wereld.
Zoals de amerikanen met hun $ al sinds jaar en dag doen.

?

Firestone
10 december 2011, 10:43
en alweer een oplossing die er geen is.Het is een deel van de oplossing.
Budgetaire discipline, daar ben ik zeker voorstander van.
Wat ontbreekt is dat men de ECB maar niet de mogelijkheden wil bieden die de FED, de Bank of Japan, enz wel hebben.
Zo betalen de Euro-landen veel hogere intresten dan de VS, het VK, Japan, al is hun situatie niet echt slechter.

We kunnen blijven zagen over de Stoute Markten die met onze schuld spelen.
Beter is deze schuld onder controle krijgen (daartoe hebben ze nu de aanzet gegeven), en de ECB meer controle op de markten geven.
Dat zit er maar heel gedeeltelijk in, maar er komen nog "Eurotoppen van de laatste kans", en ooit krijgt de ECB meer slagkracht.
Jammer natuurlijk dat we achter de feiten blijven aanmodderen, dat kost ons (=de belastingbetalers uit de Eurozone) ondertussen miljarden aan intresten. :-(

volgens mij is het grootste probleem dat iedereen wel de voordelen van de EU en/of de Euro wilt hebben, maar niet de nadelen.Uiteraard is dat zo. En deze kortzichtigheid zitten we nu allen cash te betalen.

Firestone
10 december 2011, 10:48
M a w de Belgische economie is de facto met 8% gekrompen, maar door monetair gemanipuleer belazeren we de rest van de wereld.
Zoals de amerikanen met hun $ al sinds jaar en dag doen.

?Ik denk net (zie hierboven) dat de Eurozone te braaf is. We belazeren niemand, integendeel, we laten zowat iedereen met onze voeten spelen.

Een voordeel van de Euro is inderdaad dat een land als België dezelfde sterke munt mag gebruiken als het economisch stevigere Duitsland. Dat werkt echter enkel zolang de competitiviteit van België niet te veel afwijkt van de Duitse.

Anders krijg je Griekse toestanden, en zullen we ook hier lonen en uitkeringen moeten verlagen, of de Euro verlaten.

largo_w
10 december 2011, 12:38
Dat lukt, al hangt het een beetje af uit welk land die buitenlanders komen.
Fransen bijvoorbeeld hebben het moeilijk, omdat ze vooral in termen van de centrale staat denken.
Fransen snappen al amper dat er ook Vlamingen zijn in Belgie...
Zwitsers of Amerikanen hebben uiteraard geen probleem met een federale constructie, en begrijpen goed conflicten over bevoegdheden en transferts.
Niet mijn ervaring... Zwitsers geen idee maar Amerikanen hebben me al meermaals gezegd dat we in Belgie allemaal zot zijn. En toen was ik nog niet begonnen over bevoegdheden... Canadezen snappen het beter want daar zitten ze metgelijkaardige problemen. Voor de rest ben ik er tot nu nooit in geslaagd een volledig verhaal te doen over onze politiek. Verder dan eindigen in een fixe zelfsspot kom ik nooit ;-).
Allen krijgen ze het moeilijk wanneer ik aan het verschil tussen gewesten en gemeenschappen begin.
Zeker.
Dan wordt hun blik wat troebel.
Probeer maar eens de situatie van Brussel uit te leggen :lol:... behalve canadezen; niemand die het snapt.
Wanneer ik mijn betoog triomfantelijk afsluit met de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, lees ik in hun ogen de pragende vraag: "Is die nu met mijn voeten aan spelen?"
Ja daar ben ik dus nooit geraakt... tegenwoordig eindig je je betoog gewoon zoals de internationale onafhankelijke pers he:
They do things differently in Belgium. The country has finally chosen a prime minister after 535 days of caretaker government, smashing all previous European and world records. Elio Di Rupo, sworn in by King Albert II yesterday, is the first openly gay leader of a European Union country.

Yet more startling in Belgian terms, he is the first French speaker since 1979 to lead the country, in which 60 per cent are Dutch-speaking.

He is a left-wing prime minister in a country that votes heavily to the right.

But there is something else atypical and characteristically Belgian about the his elevation.

While Italy and Greece responded to the financial crisis by suspending democracy and appointing technocratic leaders, in Belgium the crisis has shocked back into life a federal democracy that had been in a quarrelsome coma for nearly 18 months.

A severe downgrade by the ratings agency Standard & Poor's last month finally obliged Belgium's perennially squabbling, linguistically split political classes to agree a new national government. How long that government will last is open to question.

Mr Di Rupo, 60, has already been called the weakest prime minister in Belgian history.
...
bron:the independent


Wist je dat in de US stemmen opgaan om California te splitsen... een beetje zoals in Belgie?

Firestone
10 december 2011, 19:45
...

Ja daar ben ik dus nooit geraakt... Probeer vol te houden, je weet niet wat je mist!

Wist je dat in de US stemmen opgaan om California te splitsen... een beetje zoals in Belgie?Neen, dat wist ik niet.

EDIT: nu wel (http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_and_secession_in_California#21st_century ).
Denk niet dat daar iets van zal komen.

Pølle
10 december 2011, 20:34
Waarom moet ge nen oven voorverwarmen en moogt ge uwe pizza er niet van in den beginne inschuiven?

Firestone
10 december 2011, 23:26
Waarom moet ge nen oven voorverwarmen en moogt ge uwe pizza er niet van in den beginne inschuiven?

Wat ik van een betrouwbare (moederlijke) bron heb geleerd is dat niet alle ingrediënten bij dezelfde temperatuur beginnen te bakken.
Als je de pizza dan in een niet-voorverwarmde oven steekt, zullen bijvoorbeeld de champigons al uitgedroogd zijn eer het deeg begint te bakken.
Getest heb ik het niet (zonde voor de pizza), maar het klinkt aannemelijk.

lombas
11 december 2011, 02:28
Waarom moet ge nen oven voorverwarmen en moogt ge uwe pizza er niet van in den beginne inschuiven?

Ik schuif die er altijd meteen in.

Mijn oven tikt af op automatisch 10 minuten vanaf het aantal graden, dus als ik hem er eerder inschuif, pik ik de voorverwarmtijd mee (pizzaopwarming is meestal 12-15 minuten).

Nog nooit problemen mee gehad.

Firestone
11 december 2011, 11:38
En nu? :(

Anna List
11 december 2011, 17:00
En nu? :(

ca va?

Firestone
11 december 2011, 18:17
ca va?Tja, dat is dus wat ik nu niet weet.

Ik vrees voor existentiële problemen de volgende keer dat ik pizza bereid.

Pølle
11 december 2011, 22:12
Tja, dat is dus wat ik nu niet weet.

Ik vrees voor existentiële problemen de volgende keer dat ik pizza bereid.

Gij begrijpt mij.

Voltian
11 december 2011, 22:19
Living on the egde! Bak eens een pizza in een niet voorverwarmde oven!

Firestone
11 december 2011, 23:21
Gij begrijpt mij.Geen wonder, ik (of toch één van mijn mannelijke leden) begrijp zelfs revoleto!

...
Eerste - Dankzij een lid van Firestone

Omdat hij in plaats van mij antwoord op sommige punten en verduidelijking
...
God geleid je tot de islam
God geleid je tot lekkere pizza's.

Firestone
11 december 2011, 23:23
Living on the egde! Bak eens een pizza in een niet voorverwarmde oven!... en dat terwijl ik in teensletsen rondloop zeker? :silly:

Pølle
11 december 2011, 23:30
Gekker dan dit hoeft het niet meer te worden.

Anna List
12 december 2011, 08:36
Tja, dat is dus wat ik nu niet weet.

Ik vrees voor existentiële problemen de volgende keer dat ik pizza bereid.

ja, en t is toch belangrijk hoor

goed voorverwarmen :-P

en zeker niet de fout maken om je pizza klaar te leggen op je ovenplaat, en die er in te schuiven wanneer je oven is voorverwarmd ...

heeft jaren geduurd eer ik dat door had ...

is verschil tussn krokante en slappe bodem ...

ovenplaat moet dus ook goed mee voorverwarmd zijn :-)


ooit koop ik mij iets met een stenen plaat ... dream dream

Firestone
12 december 2011, 09:23
Gekker dan dit hoeft het niet meer te worden.

I (http://forum.politics.be/showthread.php?t=164499) beg (http://forum.politics.be/showthread.php?t=129739) to (http://forum.politics.be/showthread.php?t=97500) differ (http://forum.politics.be/showthread.php?t=163223).

(en (http://forum.politics.be/showthread.php?t=162385) vele (http://forum.politics.be/showthread.php?t=154127) vele (http://forum.politics.be/showthread.php?t=154972) anderen (http://forum.politics.be/showthread.php?t=140616) natuurlijk (http://forum.politics.be/showthread.php?t=128960) ... (http://forum.politics.be/showthread.php?t=162058) )

Firestone
12 december 2011, 09:25
ja, en t is toch belangrijk hoor

goed voorverwarmen :-P

en zeker niet de fout maken om je pizza klaar te leggen op je ovenplaat, en die er in te schuiven wanneer je oven is voorverwarmd ...

heeft jaren geduurd eer ik dat door had ...

is verschil tussn krokante en slappe bodem ...

ovenplaat moet dus ook goed mee voorverwarmd zijn :-)


ooit koop ik mij iets met een stenen plaat ... dream dreamIk heb gewoon braaf naar mama geluisterd, en had dus meteen lekkere pizza's.
Geen "Living on the egde" wat pizza's bakken betreft voor mij. ;-)

Anna List
12 december 2011, 09:39
Ik heb gewoon braaf naar mama geluisterd, en had dus meteen lekkere pizza's.
Geen "Living on the egde" wat pizza's bakken betreft voor mij. ;-)

geloof me, mijn moeder zal de keuken nooit doorhebben :-o

Knipp
12 december 2011, 16:02
Hoe ben je op het idee gekomen om revoleto te creëren ?

Firestone
12 december 2011, 16:15
geloof me, mijn moeder zal de keuken nooit doorhebben :-oDat soort probleem stelt zich bij ons niet:

83920

;-)

Firestone
12 december 2011, 16:19
Hoe ben je op het idee gekomen om revoleto te creëren ?Zeikstraal begon ik wat beu te worden (heb de Zeikstraal-licentie nu doorverkocht, en zie, mijn klant is al weer bezig), en de grappige kant van Google-translate was in de forumquiz al gebleken.

Nu nog revoleto op een bus naar de Costa del Sol krijgen ...

Knipp
12 december 2011, 16:22
Nu nog revoleto op een bus naar de Costa del Sol krijgen ...

:rofl:

Liederik
13 december 2011, 12:58
Kan je de mysterieuze verdwijningen van de bijen verklaren?

Wanneer plots alle mechanische, chemische en elektrische dingen uitvallen en de maatschappij onmiddelijk desintegreert en je aangevallen wordt door de samenzweerders die dat allemaal veroorzaakt hebben, verdedig je jezelf dan met een tweehandig zwaard, een japanse katana, een kokmes van Jeroen Meeus, een staf, een strijdvlegel, een hellebaard, een blijde, een harpoen of nog iets anders?

Je moet één zintuig afstaan, maar mag er een nieuw creëeren ter compensatie. Welke zouden het zijn?

Firestone
13 december 2011, 14:44
Kan je de mysterieuze verdwijningen van de bijen verklaren?
Niks mysterie, mijn collega's zijn gewoon goed bezig (Israeli Acute Paralysis Virus (http://en.wikipedia.org/wiki/Diseases_of_the_honey_bee#Israel_acute_paralysis_v irus_.28IAPV.29))!

Wanneer plots alle mechanische, chemische en elektrische dingen uitvallen en de maatschappij onmiddelijk desintegreert en je aangevallen wordt door de samenzweerders die dat allemaal veroorzaakt hebben, verdedig je jezelf dan met een tweehandig zwaard, een japanse katana, een kokmes van Jeroen Meeus, een staf, een strijdvlegel, een hellebaard, een blijde, een harpoen of nog iets anders?Als kind vond ik de strijdvlegel het meest beangstigende wapen ter wereld.

Dit document indachtig ...
83932
..., en de uitkomst van deze tweestrijd kennende, kies ik voor een japanse katana.

Je moet één zintuig afstaan, maar mag er een nieuw creëeren ter compensatie. Welke zouden het zijn?Doe maar de ogen.
En vervang die door een detector van elektromagnetische stralingen.

Liederik
13 december 2011, 17:03
Heb je ook een geel trainingspak?

Hoe schat je je kansen in bij een zombie-apocalyps? Heb je wel een zombie-plan?


Je krijgt één van de twee volgende huisdieren:
Wordt het de naakte molrat,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Nacktmull.jpg

of dit ding ? (ik weet niet eens wat het is)

http://www.bar10.nl/afbeeldingen/aye-aye-vingerdier.jpg


Als je de hoofdrolspeelster in een actiefilm was, op welke spectaculaire manier zou je de wereld redden?

Pølle
13 december 2011, 19:55
I (http://forum.politics.be/showthread.php?t=164499) beg (http://forum.politics.be/showthread.php?t=129739) to (http://forum.politics.be/showthread.php?t=97500) differ (http://forum.politics.be/showthread.php?t=163223).

(en (http://forum.politics.be/showthread.php?t=162385) vele (http://forum.politics.be/showthread.php?t=154127) vele (http://forum.politics.be/showthread.php?t=154972) anderen (http://forum.politics.be/showthread.php?t=140616) natuurlijk (http://forum.politics.be/showthread.php?t=128960) ... (http://forum.politics.be/showthread.php?t=162058) )

Ik zei dat het voor mij niet meer gekker hoeft. Dat soort draadjes hoeft dus voor mij niet.

Kennelijk moeten we hier wat meer vragen stellen, dan heb jij geen tijd meer om je met die, euh, "ernstige" fora bezig te houden:

Vermoedelijk een complot om mij uit de "ernstige" subfora te houden!

:twisted:

Pølle
13 december 2011, 20:00
ja, en t is toch belangrijk hoor

goed voorverwarmen :-P

en zeker niet de fout maken om je pizza klaar te leggen op je ovenplaat, en die er in te schuiven wanneer je oven is voorverwarmd ...

heeft jaren geduurd eer ik dat door had ...

is verschil tussn krokante en slappe bodem ...

ovenplaat moet dus ook goed mee voorverwarmd zijn :-)


ooit koop ik mij iets met een stenen plaat ... dream dream

Om iets krokant te bakken leg je het toch op de rooster in plaats van op de ovenplaat?

Net als ik zeg het voor mij niet meer gekker hoeft te worden kom jij uitgerekend hiérmee af!

:|

Firestone
13 december 2011, 22:19
Heb je ook een geel trainingspak?
Neen.

Hoe schat je je kansen in bij een zombie-apocalyps? Heb je wel een zombie-plan?Uit onweerlegbare wiskundige modellen (http://forum.politics.be/showthread.php?t=127443) blijkt dat enkel een vaccin een afdoend antwoord op een zombie-apocalyps biedt.
Uiteraard heb ik voor mij en mijn man online een aantal anti-zombie kits aangeschaft, maar ik verwacht er weinig van. Ook mijn katana zal wellicht weinig hulp bieden.
Ziet er niet goed uit ... :(

Je krijgt één van de twee volgende huisdieren:
Wordt het de naakte molrat,

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Nacktmull.jpg

of dit ding ? (ik weet niet eens wat het is)

http://www.bar10.nl/afbeeldingen/aye-aye-vingerdier.jpgSchattige cavia's waren uitverkocht?
Doe dan maar de tweede (Daubentonia madagascariensis).

Als je de hoofdrolspeelster in een actiefilm was, op welke spectaculaire manier zou je de wereld redden?1. Eerst alléén tegen zo'n 300 snoodaards vechten, en ze allen, op één na, uitschakelen. Daarna toch naar de kapper gaan om het een en het ander weer op zijn plaats te krijgen.

2. Die éne die kon ontsnappen achtervolgen tot aan de top van de Eiffeltoren, en hem dan gracieus naar beneden zwieren. Bij zijn val hoort een grappige oneliner, maar die bewaar ik voor de film. Nu ik toch in Parijs ben kan ik evengoed wat gaan shoppen.

3. Nu blijven nog 666 atoombommen over, verspreid over de hele wereld, allen verbonden met één ontstekingsmechanisme. Dat maak ik onschadelijk door 1 seconde voor dat het moest afgaan het Vermoeden van Collatz met een tegenvoorbeeld te ontkrachten. Dat tegenvoorbeeld is namelijk de code om het ontstekingsmechanisme te doen stoppen.

4. 3 houdt in dat de wereld gered is (:cheer:), maar ook dat ik niet als eerste het Vermoeden van Collatz heb opgelost (:(). Daarom ga ik nu op zoek naar de Grote Slechterik om voorgoed met hem of haar af te rekenen. Maar dat is voor de sequel ...

Firestone
13 december 2011, 22:22
Ik zei dat het voor mij niet meer gekker hoeft. Dat soort draadjes hoeft dus voor mij niet.

Kennelijk moeten we hier wat meer vragen stellen, dan heb jij geen tijd meer om je met die, euh, "ernstige" fora bezig te houden:
Voorwaar een nobel doel. ;-)

Firestone
13 december 2011, 22:24
Om iets krokant te bakken leg je het toch op de rooster in plaats van op de ovenplaat?

Net als ik zeg het voor mij niet meer gekker hoeft te worden kom jij uitgerekend hiérmee af!

:|En zo zitten we weer bij Voltian en zijn "Living on the egde!"

Experimenteren is de boodschap voor wie zijn mama niet zomaar wil geloven.

nubian
14 december 2011, 12:14
Bonjour Mademoiselle:-P

Als je mocht kiezen tussen moed of intelligentie. Voor welke zou je kiezen en waarom?

Knipp
14 december 2011, 12:25
en zeker niet de fout maken om je pizza klaar te leggen op je ovenplaat, en die er in te schuiven wanneer je oven is voorverwarmd ...

heeft jaren geduurd eer ik dat door had ...

en dat wil zich dan mengen in bepaalde complexe dossiers :lol:

Firestone
14 december 2011, 14:24
Bonjour Mademoiselle:-PBonjour Madame nubian

Als je mocht kiezen tussen moed of intelligentie. Voor welke zou je kiezen en waarom?Intelligentie.
In situaties waar moed nodig is kan je het gebrek ervan eventueel compenseren door slim te handelen.
Omgekeerd, je bent nergens met moed in situaties die intelligentie vereisen.

Firestone
14 december 2011, 14:25
en dat wil zich dan mengen in bepaalde complexe dossiers :lol:Tja, ik pleit al lang voor een strenge toelatingsproef voor wie op dit forum, en met name in k&k, wil posten.

Maar ze luisteren niet naar mij! :cry:

Anna List
14 december 2011, 15:47
Tja, ik pleit al lang voor een strenge toelatingsproef voor wie op dit forum, en met name in k&k, wil posten.

Maar ze luisteren niet naar mij! :cry:


welke sellectiecriteria zou je hanteren ?
zou je een vragenlijst kunnen opstellen ?
had je vanmiddag bokes bij ?
welke sporten doe je ?
dans je graag ?
drink je soms alcohol ?

Anna List
14 december 2011, 15:49
Bonjour Madame nubian

Intelligentie.
In situaties waar moed nodig is kan je het gebrek ervan eventueel compenseren door slim te handelen.
Omgekeerd, je bent nergens met moed in situaties die intelligentie vereisen.

i doubt that ...


razend interessante vraag overigens !


zou er een omgekeerde evenredigheid zijn tussen angst en intelligentie ?

(hoe slimmer, hoe banger, omdat de mogelijke gevaren beter ingeschat worden...)

roger verhiest
14 december 2011, 16:17
Living on the egde! Bak eens een pizza in een niet voorverwarmde oven!

je bedoelt zonder twijfel "edge" : rand E-o : Eĝo
er bestaat één dialectuitdrukking in het Nederlands waarin het woord egde
voorkomt nl. de hen egde eieren.. Ik vermoed toch sterk dat hier gewoon de letter "l" vergeten is.

roger verhiest
14 december 2011, 16:20
zou eens goe van grond gaan haar ni helpen realiseren dat ze iets onnozels nogal overrated had?

posting met een hoog mcp gehalte

roger verhiest
14 december 2011, 16:40
Probeer vol te houden, je weet niet wat je mist!

Neen, dat wist ik niet.

EDIT: nu wel (http://en.wikipedia.org/wiki/Partition_and_secession_in_California#21st_century ).
Denk niet dat daar iets van zal komen.

Bedankt voor deze inteeressante link : vrijwel alle US Staten hebben dus op een gegeven ogfenblik enorme zin om te "splitsen" ; een ander voorbeeld is de gemeente Deurne : vanaf ca. 1880 tot 1921 wa&s men daar absoluut voor een afsplitsing van Deurne Zuid (dat Menegem zou gaan heten) van het gebied Noordelijk van het Rivierenhof (nu Deurne Centrum en Noord).

de splitsingsdrang is dus niet alleen bij de "vlamingen" zeer groot, maar een beetje overal in de wereld denkt men beter af te zijn van die "anderen".

Hetzelfde probleem is het zogenaamde "Euro" probleem : er is nl. geen enkel probleem met de Euro, momenteel tot spijt van wie het benijdt de sterkste munt ter wereld nl. gedragen door een welvarende (per capita jaarinkomen gemiddeld 40.000,- euro) bevolking. Maar omdat er grote regionale verschillen zijn op het gebied van economische groei en staatsschuld schuift men dit gewoon op conto van de euro.

Betekent dit dat er in andere grote staten er geen "regionale economische verschillen" zijn ? Allerminst : zelfs in de sterkste europese economie Duitsland spreekt men van "neue bundersländer" alsof er daar melaatsheid uitgebroken is en incasseert men met stijgend enthoesiasme subsidies van de andere EU lidstaten (inclusief de niet-eurozone leden).

Het is toch opvallend dat alle aanvallen op de euro afkomstig zijn uit de angelsaksisiche wereld met sijn angelsaksisch gerichte "ratingagencies".

Dat onze vrienden uit het VK met afgrijzen merken dat het triumviraat Merkel-Sarkozy-Van Rompuy beslissingen uit hun hoed kunnen toveren die een grote impact hebben op het reilen en zeilen van hun eiland is duidelijk.
Maar zouden ze zelf een katholieke Groot Bruttaniër uit Noord-Ierland als eerste minister kunnen aanvaarden ? Inntussen zou Nederland best door een Fries en België door een homosexuele migrantenzoon kunnen geregeerd worden.

Het wonderlijke is wel dat men in het Verenigde Koninkrijk denkt dat de 2008 crisis geen bankencrisis was, maar dat de "city"" hen eigenlijk voor de crisis behoed heeft ; terwijl wij op het continent de centjes die bankmanagers bij wijze van bonus opstrijken willen wegreguleren, is er een groot verlangen vanwege de britse bevolking om hun soevereiniteit te tonen aan de ganse wereld door deze bonussen te bevorderen !