PDA

View Full Version : De esoterische draad


Flanelcondoom
9 juni 2009, 00:22
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.

When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four

Sus Iratus
9 juni 2009, 00:54
Nu we het toch over Edward Alexander hebben: ik heb wel wat door en over hem geschreven gelezen, en kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij gewoon lak had aan de conventies van het victoriaanse Engeland en verder gewoon een genotszoeker was, zoals eigenlijk zovelen. Enige verschil is dat hij het openlijk deed in een tijd dat zulks niet maatschappelijk aanvaard was. Niks mis mee verder, maar al dat mystieke gedoe eromheen met Theosofische Genootschappen, Hermetic Order of the Golden Dawn, zijn experimenten op Boleskine etc etc leek mij meer voor de show dan iets anders. Neemt niet weg dat hij een bovengemiddeld concentratievermogen had -hij kon immers geblinddoekt 4 simultaanpartijen schaken- en mensen die zich goed kunnen concentreren, zijn doorgaans ook goed in meditatie, yoga en aanverwante zaken. En tijdens zo'n diepe concentratie/meditatie zullen de meesten die dat gedaan hebben wel eens een soort van aha-moment gekend hebben, waarin men een vluchtig ogenblik een soort van dieper inzicht in een bepaalde zaak of zaken meent te kunnen waarnemen. Probleem is echter om dat vluchtige ogenblik van inzicht vast te houden. Is dat wat Crowley (en u wellicht ook) bedoelde met zijn magick?

Flanelcondoom
9 juni 2009, 01:23
Nu we het toch over Edward Alexander hebben: ik heb wel wat door en over hem geschreven gelezen, en kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij gewoon lak had aan de conventies van het victoriaanse Engeland en verder gewoon een genotszoeker was, zoals eigenlijk zovelen. Enige verschil is dat hij het openlijk deed in een tijd dat zulks niet maatschappelijk aanvaard was. Niks mis mee verder, maar al dat mystieke gedoe eromheen met Theosofische Genootschappen, Hermetic Order of the Golden Dawn, zijn experimenten op Boleskine etc etc leek mij meer voor de show dan iets anders. Neemt niet weg dat hij een bovengemiddeld concentratievermogen had -hij kon immers geblinddoekt 4 simultaanpartijen schaken- en mensen die zich goed kunnen concentreren, zijn doorgaans ook goed in meditatie, yoga en aanverwante zaken. En tijdens zo'n diepe concentratie/meditatie zullen de meesten die dat gedaan hebben wel eens een soort van aha-moment gekend hebben, waarin men een vluchtig ogenblik een soort van dieper inzicht in een bepaalde zaak of zaken meent te kunnen waarnemen. Probleem is echter om dat vluchtige ogenblik van inzicht vast te houden. Is dat wat Crowley (en u wellicht ook) bedoelde met zijn magick?

Dat vluchtig ogenblik van inzicht dient men inderdaad lang genoeg vast te houden. Dat is het begin. Wat erna komt, hebben velen geprobeerd om te beschrijven en telkens zijn ze mislukt.

Laten we het erbij houden dat alle godsdiensten ontstaan zijn rond mensen die lang genoeg zichzelf hebben gefocust op dat inzichtspuntje.

Flanelcondoom
9 juni 2009, 01:24
Over Alexanders gesproken, iemand ervaring met dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_technique ?

Flanelcondoom
9 juni 2009, 01:25
En dan nog de vraag van de week: is er zoiets mogelijk als een esoterisch Marxisme?

elftor
10 juni 2009, 13:34
mhm esoterisch marxisme ben ik nog niet tegengekomen, mss wel mogelijk mits persoonlijke transormatie van de marxistische leer denk ik

esoterisch anarchisme bestaan dan weer wel, check Hakim Bey eens http://en.wikipedia.org/wiki/Hakim_Bey

redwasp
19 juni 2009, 04:25
vrede,

ali shariati was een shi'a mosim uit perzië (nu iran) was een belangrijke linkse denker. hij combineerde de symboliek van de marteldood van husayn ibn ali (moge god tevreden zijn met hem) de kleinzoon van de profeet mohammed (vrede zij met hem) bij karbala, een centrale gebeurtenis in de ontwikkeling van de shi'a, met elementen uit het soefisme (hoewel hij zich openlijk tegen het soefisme afzette) en ente dit op een heel marxistische wereldvisie (hoewel hij zich openlijk tegen het marxisme afzette).

in zijn boek over de hadj (http://persia1.files.wordpress.com/2009/03/hajj-dr-ali-shariati.pdf) beschrijft hij deze pelgrimstocht op een manier die aards en sociaal geëngaeerd is, maar tegelijk ook esoterisch en vol symbolen uit het soefisme.

zijn oproep "iedere dag is moeharam, iedere plaats is karbala" motiveerde duizenden iraanse studenten en werkers om tegen de sjah in opstand te komen. had hij iets langer geleefd, dan had hij waarschijnlijk de revolutie van 1978-79 kunnen leiden, zodat de macht niet in handen van de conservatieve ayatollah khomeini zou gekomen zijn.

misschien is dat een leuke meneer om je zoektocht naar esoterisch marxisme mee te beginnen.

vrede,

redwasp

Uh-Huh
19 juni 2009, 12:15
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)

Ars_Nova
19 juni 2009, 12:28
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)

Hahaaaaa heerlijk :D

From_Vlaanderen
19 juni 2009, 14:11
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)

Dat is de Engelse versie van de priester en het drijfzand. IK hoor het liever in mijn moedertaal:lol:.

Jazeker
19 juni 2009, 14:13
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)

:-D

Duupje
19 juni 2009, 20:26
Blavatsky :cheer:

Diego Raga
19 juni 2009, 20:40
Say no more: http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/geheimeleer/ ;-)

Erwinvds
19 juni 2009, 22:09
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.


When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four

Vertel mij eens flanel.
Hoe zou jij eer definiëren?
De reden dat ik dit vraag is dat dit een niet onbelangrijke rol speelt in mijn levensbeschouwing.

Terug, pruis blijf hier buiten.

Flanelcondoom
19 juni 2009, 23:19
mhm esoterisch marxisme ben ik nog niet tegengekomen, mss wel mogelijk mits persoonlijke transormatie van de marxistische leer denk ik

esoterisch anarchisme bestaan dan weer wel, check Hakim Bey eens http://en.wikipedia.org/wiki/Hakim_Bey

Hakim Bey is zeer boeiend. Kende die man al, maar had er niet heel veel van gelezen. Ze noemen hem ook wel the Pedobear of the occulture.

Flanelcondoom
19 juni 2009, 23:19
Vertel mij eens flanel.
Hoe zou jij eer definiëren?
De reden dat ik dit vraag is dat dit een niet onbelangrijke rol speelt in mijn levensbeschouwing.

Terug, pruis blijf hier buiten.

Ik vrees dat ik nog niet bevoegd ben om eer te definieren, mijn beste.

Flanelcondoom
19 juni 2009, 23:22
vrede,

ali shariati was een shi'a mosim uit perzië (nu iran) was een belangrijke linkse denker. hij combineerde de symboliek van de marteldood van husayn ibn ali (moge god tevreden zijn met hem) de kleinzoon van de profeet mohammed (vrede zij met hem) bij karbala, een centrale gebeurtenis in de ontwikkeling van de shi'a, met elementen uit het soefisme (hoewel hij zich openlijk tegen het soefisme afzette) en ente dit op een heel marxistische wereldvisie (hoewel hij zich openlijk tegen het marxisme afzette).

in zijn boek over de hadj (http://persia1.files.wordpress.com/2009/03/hajj-dr-ali-shariati.pdf) beschrijft hij deze pelgrimstocht op een manier die aards en sociaal geëngaeerd is, maar tegelijk ook esoterisch en vol symbolen uit het soefisme.

zijn oproep "iedere dag is moeharam, iedere plaats is karbala" motiveerde duizenden iraanse studenten en werkers om tegen de sjah in opstand te komen. had hij iets langer geleefd, dan had hij waarschijnlijk de revolutie van 1978-79 kunnen leiden, zodat de macht niet in handen van de conservatieve ayatollah khomeini zou gekomen zijn.

misschien is dat een leuke meneer om je zoektocht naar esoterisch marxisme mee te beginnen.

vrede,

redwasp

Waarvoor dank.

Zeer interessant. Zal ik na mijn laatste examen zeker meer over opzoeken.

Overigens, jij als moslim kent ongetwijfeld wat over het Sufisme. Die stroming, die volgens bepaalde denkers ouder is dan de Islam, heeft het een en het ander voortgebracht, onder andere de hier reeds aangehaalde esoterische anarchist Hakim Bey.
Doch ben ik maar oppervlakkig vertrouwd met het Sufisme. Weet jij wat interessante zaken die ik erover zou kunnen lezen?

Nestor Burma
19 juni 2009, 23:24
270 bis - Non nobis Domine (http://www.youtube.com/watch?v=05qHbGDQq1U)


Engelse vertaling:

Jacques de Molay burns on the island of the Jews
And burn his companions
Forever close to him

On the throne of Mammon are the tiara and the crown
the Saints Knights burn on the braziers

Because the only cross that we accept to bring
It is this ours sword fixed of on the altar
Jacques de molay now as yesterday
your saints Knights don't tremble on the braziers

And after so many years the history and always equal
Their voices sing cradled by the mistral
And I scan the horizon every day to see
To swell theirs mantles with their black insignias

Non nobis, non nobis domine
Non nobis, sed nomine tua gloriam

groene flamingant
19 juni 2009, 23:40
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.
Wanneer je zegt 'wij spreken allemaal over het zelfde' dan kan ik daar wel ergens mee akkoord gaan. Alle godsdiensten, maar ook de New Agers en andere spirituelen, de theosofen,... hebben het over één God of over personen met bovennatuurlijke ('Goddelijke') gaven, over een leven en op één of andere manier ook een leven na de dood, geloven in het bestaan van de ziel, enzovoort. De manier waarop het uitgelegd wordt is verschillend maar de basis van het verhaal komt in de grond op hetzelfde neer.

Nestor Burma
19 juni 2009, 23:52
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plotinus

Flanelcondoom
20 juni 2009, 00:05
http://nl.wikipedia.org/wiki/Plotinus

De reden voor mijn ontzag voor het Christendom is het feit dat ze de gnostici de kop in hebben gedrukt.

Ok, christelijke mystiek gaat diep, maar 't is niet dezelfde shizzle.

Nestor Burma
20 juni 2009, 01:32
De reden voor mijn ontzag voor het Christendom is het feit dat ze de gnostici de kop in hebben gedrukt.

Ok, christelijke mystiek gaat diep, maar 't is niet dezelfde shizzle.
Ik dacht dat je juist VOOR de gnostici was.

Raf
20 juni 2009, 07:51
Veel te weinig sexy kontjes in deze draad...

http://4.bp.blogspot.com/_KJ-ozqy1P8k/SjohbIKHRfI/AAAAAAAARWQ/BR_xsd_DeTs/s400/assorted3.jpg

Flanelcondoom
20 juni 2009, 12:28
Ik dacht dat je juist VOOR de gnostici was.

Hmm.

Blijkbaar was ik gisteren dronken en kon ik mij niet goed uitdrukken.

Waar ik op doelde waren de Albigenzische kruistochten enzo. Er is toen heel veel waardevolle informatie uitgeroeid.

Flanelcondoom
20 juni 2009, 13:26
Hmm.

Blijkbaar was ik gisteren dronken en kon ik mij niet goed uitdrukken.

Waar ik op doelde waren de Albigenzische kruistochten enzo. Er is toen heel veel waardevolle informatie uitgeroeid.

Caedite eos. Novit enim Dominus qui sunt eius.

Nestor Burma
20 juni 2009, 13:34
Veel te weinig sexy kontjes in deze draad...

Konthoofd!

Nestor Burma
20 juni 2009, 14:59
"De betekenis, het belang en de waarde van het leven worden bepaald door het mysterie erachter, door een oneindigheid die niet gerationaliseerd kan worden, maar die alleen kan worden uitgedrukt in mythen en symbolen".

Nicolas Berdyaeff

Raf
20 juni 2009, 18:47
"De betekenis, het belang en de waarde van het leven worden bepaald door het mysterie erachter, door een oneindigheid die niet gerationaliseerd kan worden, maar die alleen kan worden uitgedrukt in mythen en symbolen".

Nicolas Berdyaeff

Deze is ook een Nicolas, als ik me niet vergis... In ieder geval: zijn filosofie valt veel meer toe te juichen dat de verbale masturbatie van de zelfverklaarde filosofen die aan deze draad deelnemen. ;-)

http://4.bp.blogspot.com/_KJ-ozqy1P8k/Sjohhe2G67I/AAAAAAAARWo/Eiklio4FjE8/s400/assorted6.jpg

Raf
20 juni 2009, 19:19
Hier is nog een uitgesproken esoterisch exemplaar.

http://2.bp.blogspot.com/_KJ-ozqy1P8k/SjeGPiI6MEI/AAAAAAAARUo/_qiYthZlNug/s400/swimsuit2.jpg

Nestor Burma
20 juni 2009, 19:19
Raf:

http://www.mindreadersdictionary.com/blog/wp-content/articleimages/butthead.jpg

redwasp
22 juni 2009, 14:36
vrede,

Overigens, jij als moslim kent ongetwijfeld wat over het Sufisme. Die stroming, die volgens bepaalde denkers ouder is dan de Islam, heeft het een en het ander voortgebracht, onder andere de hier reeds aangehaalde esoterische anarchist Hakim Bey.

vooral westerse denkers komen af met het verhaal dat tasawuf ouder zou zijn dan de islam. op die manier kunnen ze zich vrijblijvend van bepaalde elementen van de sufi bedienen, zonder er de islam als religie bij te moeten nemen. volgens mij is het net iets complexer. net als iedere mystieke stroming heeft het sufisme veel overgenomen van de mystici die hen vooraf gingen. het sufisme is dus niet alleen uit de islam ontstaan. het is wel de typisch islamitische traditie binnen de mystiek. sufi-meesters lezen de heilige qur'an, bidden vijf keer per dag, geven zakaat... ze halen hun metaforen en verhalen uit de traditie van de profeet mohammed (vrede zij met hem) en van zijn gezellen (moge god tevreden zijn met hen allen). het sufisme is niet ouder dan de islam, maar vanuit de islam als startpositie, sluit het aan bij de mystieke stroming die even oud is als de mensheid.

Doch ben ik maar oppervlakkig vertrouwd met het Sufisme. Weet jij wat interessante zaken die ik erover zou kunnen lezen?

het beste boek is de heilige qur'an. probeer het boek, desnoods woord per woord, in de originele versie te lezen en de betekenis ervan te doorgronden. misschien helpt het om op het net op zoek te gaan naar tafsir door een soefi-geleerde. dan kun je de diepere symbolische en spirituele betekenis van iedere passage beter proeven.

de poëzie van rumi (moge god tevreden zijn met hem) is op zich ook een heel mooie en begrijpbare inleiding tot de mystiek van de sufi's. hij schrijft in zijn 'masnavi' liefdespoëzie voor zijn minnaar, de schepper van al wat bestaat. hier (http://www.dar-al-masnavi.org/masnavi.html) kun je een engelse vertaling van zijn masnavi vinden.

een echte grondige uitleg van de weg van de sufi vind je, als god het wil, in de 'ihya ulum id deen' van imam ghazali (moge god tevreden zijn met hem). dit boek werd door éditions iqra in een samengevatte (bewerkt door ibn qudama al maqdisi) versie uitgegeven. op het net staan er trouwens redlijk veel teksten van imam al ghazali, misschien dat je daar maar eens een paar boeken moet opzoeken.

zelf heb ik indertijd heel veel geleerd van het schitterende (en vrij korte) boekje over sabr (geduld, volharding) en shoekr (dankbaarheid) van imam ibn al qayyim. [url=http://www.islamproducten.nl/geduld-en-dankbaarheid.html]hier[/ulr] vind je het boekje online, maar je kunt het in ieder islamitisch boekenwinkeltje in het nederlands taalgebied kopen.

hopelijk ben je zo een klein beetje verder geholpen in je zoektocht. ik wil er alleen nog even op wijzen dat HET sufisme niet bestaat. er bestaan heel veel verschillende stromingen binnen het sufisme, alleen door jezelf onder te dompelen in het denken en voelen van de diverse sufi's kun je er, als god het wil, stilaan een beetje zicht op krijgen.

vrede,

redwasp

redwasp
22 juni 2009, 14:39
vrede,

Ok, christelijke mystiek gaat diep, maar 't is niet dezelfde shizzle.

heb je ooit een paar jaar in een klooster gewoond? welk pad binnen de christelijke mystiek heb je gevolgd? wat weet je precies over de vershillende christelijke mystagogen? heb je de mystiek binnen het christendom echt eerlijk onderzocht en doorgrond voor je bovenstaande uitspraak deed, of is het gewoon een mening die gebaseerd is op een 'ik heb zo iets van' gevoel?

vrede,

redwasp

Nestor Burma
22 juni 2009, 14:45
http://en.wikipedia.org/wiki/Seraphim_Rose

Flanelcondoom
22 juni 2009, 18:10
vrede,



heb je ooit een paar jaar in een klooster gewoond? welk pad binnen de christelijke mystiek heb je gevolgd? wat weet je precies over de vershillende christelijke mystagogen? heb je de mystiek binnen het christendom echt eerlijk onderzocht en doorgrond voor je bovenstaande uitspraak deed, of is het gewoon een mening die gebaseerd is op een 'ik heb zo iets van' gevoel?

vrede,

redwasp

Het enige klooster waarin ik zou willen wonen is de abdij van Thelema.

Flanelcondoom
22 juni 2009, 18:11
vrede,



vooral westerse denkers komen af met het verhaal dat tasawuf ouder zou zijn dan de islam. op die manier kunnen ze zich vrijblijvend van bepaalde elementen van de sufi bedienen, zonder er de islam als religie bij te moeten nemen. volgens mij is het net iets complexer. net als iedere mystieke stroming heeft het sufisme veel overgenomen van de mystici die hen vooraf gingen. het sufisme is dus niet alleen uit de islam ontstaan. het is wel de typisch islamitische traditie binnen de mystiek. sufi-meesters lezen de heilige qur'an, bidden vijf keer per dag, geven zakaat... ze halen hun metaforen en verhalen uit de traditie van de profeet mohammed (vrede zij met hem) en van zijn gezellen (moge god tevreden zijn met hen allen). het sufisme is niet ouder dan de islam, maar vanuit de islam als startpositie, sluit het aan bij de mystieke stroming die even oud is als de mensheid.



het beste boek is de heilige qur'an. probeer het boek, desnoods woord per woord, in de originele versie te lezen en de betekenis ervan te doorgronden. misschien helpt het om op het net op zoek te gaan naar tafsir door een soefi-geleerde. dan kun je de diepere symbolische en spirituele betekenis van iedere passage beter proeven.

de poëzie van rumi (moge god tevreden zijn met hem) is op zich ook een heel mooie en begrijpbare inleiding tot de mystiek van de sufi's. hij schrijft in zijn 'masnavi' liefdespoëzie voor zijn minnaar, de schepper van al wat bestaat. hier (http://www.dar-al-masnavi.org/masnavi.html) kun je een engelse vertaling van zijn masnavi vinden.

een echte grondige uitleg van de weg van de sufi vind je, als god het wil, in de 'ihya ulum id deen' van imam ghazali (moge god tevreden zijn met hem). dit boek werd door éditions iqra in een samengevatte (bewerkt door ibn qudama al maqdisi) versie uitgegeven. op het net staan er trouwens redlijk veel teksten van imam al ghazali, misschien dat je daar maar eens een paar boeken moet opzoeken.

zelf heb ik indertijd heel veel geleerd van het schitterende (en vrij korte) boekje over sabr (geduld, volharding) en shoekr (dankbaarheid) van imam ibn al qayyim. [url=http://www.islamproducten.nl/geduld-en-dankbaarheid.html]hier[/ulr] vind je het boekje online, maar je kunt het in ieder islamitisch boekenwinkeltje in het nederlands taalgebied kopen.

hopelijk ben je zo een klein beetje verder geholpen in je zoektocht. ik wil er alleen nog even op wijzen dat HET sufisme niet bestaat. er bestaan heel veel verschillende stromingen binnen het sufisme, alleen door jezelf onder te dompelen in het denken en voelen van de diverse sufi's kun je er, als god het wil, stilaan een beetje zicht op krijgen.

vrede,

redwasp

Waarvoor dank.


Overigens, ligt het aan mij, of heb je een afkeer voor Chaos Magick (wat een term, ik zeg er liever poststructurele magie tegen)? Je spreekt met een lichte afkeer tegen de mensen die elementen van de Islam willen gebruiken zonder Islam als godsdienst aan te nemen.

Duupje
22 juni 2009, 18:39
Say no more: http://www.theosofie.net/onlineliteratuur/geheimeleer/ ;-)

Ze staan al eeuwen in mijn oeroude heksenkast. ;-)

Diego Raga
22 juni 2009, 20:41
Ze staan al eeuwen in mijn oeroude heksenkast. ;-)Blessed Be. ;-)

Diego Raga
22 juni 2009, 20:44
Voor wie eens een duik wil nemen in de esoterische traditie: http://theosofie.net/onlineliteratuur/et/index.html

parcifal
22 juni 2009, 20:56
Als men goed kijkt, herkent men op het forum hier en daar mensen die op een bepaalde manier verlicht zijn. Diegenen die wordt afgeschrikt door de draadtitel is daar alvast niet eentje van.

Daarom voelde ik de behoefte om een draad op te starten als een overkoepelend middel voor al deze onderwerpen, of men ze nu vanuit een psychenautische, Christelijke, Islamitische, traditionalistische, Boeddhistische, Hermetische of zelfs een zelfbedachte hoek benadert. Bij voorkeur geen ruzie over terminologie, geen semantische discussies en geen verwijten in deze draad. Wij spreken allemaal over hetzelfde, als zijn het andere namen die we ervoor gebruiken.

Eerst even een inleidend citaatje, een van mijn favoriete, zijnde een illustratie van mijn onderschrift.

When the unsuspecting pupil first approaches his holy but wily Guru, and demands magical powers, that Wise One replies that he will confer them, points out with much caution and secrecy some particular spot on the pupil's body which has never previously attracted his attention, and says: "In order to obtain this magical power which you seek, all that is necessary is to wash seven times in the Ganges during seven days, being particularly careful to avoid thinking of that one spot." Of course the unhappy youth spends a disgusted week in thinking of little else.

//Aleister Crowley: Magick, Book Four

Je bent vanzelfsprekend aan het dollen.
Als je reacties van de rationalisten zou verwachten heb je ze hier :
"Geniet van de speeltijd zolang je kan"

redwasp
23 juni 2009, 11:00
vrede,

Overigens, ligt het aan mij, of heb je een afkeer voor Chaos Magick (wat een term, ik zeg er liever poststructurele magie tegen)? Je spreekt met een lichte afkeer tegen de mensen die elementen van de Islam willen gebruiken zonder Islam als godsdienst aan te nemen.

ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp

IronChef
23 juni 2009, 11:03
vrede,



ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp

Hear, hear!

Weg met de bergkristalhippies!

Flanelcondoom
23 juni 2009, 11:35
vrede,



ik heb een jaar of vijftien geleden eens een paar teksten van crowley bekeken, meer weet ik niet over dat wat jij 'chaos magick' noemt. op basis van zo weinig kennis, vorm ik mezelf geen mening. er zijn al veel te veel ongefundeerde meningen op het wereldwijde web.

ik heb vooral een afkeer van de hele new-age commercie. duizenden oprecht zoekende mensen worden in die hyper-consumentistische supermarkt van pseudo-spiritualiteit tot kopen aangezet. in die pseudo-traditie worden verschillende elementen uit verschillende religies vrijblijvend bij mekaar geklutst en gepresenteerd als een twaalfstappenplan voor instant-verlichting. new-age belooft snel resultaat voor de ongeduldige mens, echte religieuze en spirituele tradities stellen de gelovige voor om zich te trainen in geduld, want het resultaat van spirituele inspanningen komt nooit meteen.

ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan. new-age is het antwoord van de vrije markt op de spirituele leegte die in het westen ontstond met de ontkerkelijking. zoals ieder antwoord van de vrije markt, draait new age dan ook vooral om marktprincipes, voornamelijk rond winst.

vrede,

redwasp

http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_magick

Postmoderne magie, om het zo te zeggen.

Daar geinstutionaliseerde magie gebruik maakt van absolute waarheden en vaste rituelen, achten de chaotici dit niet noodzakelijk.

Een aantal dingen ervan zijn reeds te vinden bij Crowley, bijvoorbeeld de notie dat het irrelevant is of een godheid bestaat, maar dat bepaalde daden tot bepaalde resultaten zullen leiden ongeacht de "empirische" waarheidswaarde.
Doch was Crowley nog steeds een structuralist.

Ikzelf ben meer geneigd naar die kanten, dit om enkele redenen. Ten eerste: de rituelen bij de structurele tradities zijn nodige noch voldoende voorwaarden. Ten tweede: veel aspecten ervan komen niet aan bod door het beperkend karakter, en zoals Crowley het uitdrukte, de "crabbed ethics". Er kan pakweg in de Christelijke mystiek geen sprake zijn van een volwaardige erotiek.


Wat je commentaar betreffend mijn afwijzen van Christelijke mystiek betreft: ik moet ten eerste bitter weinig hebben van mystici die andere mystici tot de laatste man uitroeien omwille van interpretaties, en ten tweede hou ik niet van overdreven veel regels. Wat Crowley en Rabelais deden met fay ce que vouldras , doen ze met een hele vrachtwagenlading aan morele regeltjes die meer kwaad doen dan goed.

Flanelcondoom
23 juni 2009, 11:38
Hear, hear!

Weg met de bergkristalhippies!

Daarnet nog twee horen praten in de broodjeszaak in't centrum van Gent. Ze hadden het over een cursus waarbij men je innerlijk totemdier, ofzoiets, kon ontdekken. Ik moest mij inhouden om een potje tonijnsla van achter de toog te pakken en in hun gezicht uitsmeren.

Dronkoers
23 juni 2009, 11:39
Daarnet nog twee horen praten in de broodjeszaak in't centrum van Gent. Ze hadden het over een cursus waarbij men je innerlijk totemdier, ofzoiets, kon ontdekken. Ik moest mij inhouden om een potje tonijnsla van achter de toog te pakken en in hun gezicht uitsmeren.

Waarom heb je u ingehouden? :-D

Flanelcondoom
23 juni 2009, 11:41
Waarom heb je u ingehouden? :-D

Omdat ik nog van die tonijnsla een broodje wou.

Dronkoers
23 juni 2009, 11:41
Omdat ik nog van die tonijnsla een broodje wou.

Bestel dan toch een dubbele portie? ;-)

Flanelcondoom
23 juni 2009, 11:42
Bestel dan toch een dubbele portie? ;-)

Ik wou dat potje uitsmeren, niet dat broodje. Een broodje is niet genoeg voor hun dreadlocksmoelen.

Dronkoers
23 juni 2009, 11:47
Ik wou dat potje uitsmeren, niet dat broodje. Een broodje is niet genoeg voor hun dreadlocksmoelen.

Dan ken ik hun totemdier al:

http://img.metro.co.uk/i/pix/2008/04/HairyDogREUTERS_450x450.jpg

;-)

redwasp
23 juni 2009, 12:34
vrede,

volgens mij zijn het de theologen die mekaar de kop inslaan. voor zover ik zelf iets van de mystieke traditie binnen het christendom snap, ben ik dat soort geweld daar nog nooit tegengekomen. meister eckhardt, thomas a kempis, theresia van avilla, jan van ruusbroeck... hebben voor zover ik weet nooit iemand de kop in geslagen. de 'wolk van niet weten' is een christelijke mystieke tekst die zelfs in de zen-traditie niet zou misstaan.

misschien moet je je toch eens iets beter informeren over de mystici en de spirituelen onder onze christelijke zusters en broeders.

vrede,

redwasp

netslet
23 juni 2009, 14:03
vrede,

volgens mij zijn het de theologen die mekaar de kop inslaan. voor zover ik zelf iets van de mystieke traditie binnen het christendom snap, ben ik dat soort geweld daar nog nooit tegengekomen. meister eckhardt, thomas a kempis, theresia van avilla, jan van ruusbroeck... hebben voor zover ik weet nooit iemand de kop in geslagen. de 'wolk van niet weten' is een christelijke mystieke tekst die zelfs in de zen-traditie niet zou misstaan.

misschien moet je je toch eens iets beter informeren over de mystici en de spirituelen onder onze christelijke zusters en broeders.

vrede,

redwasp

Toch is er evengoed ook een hele school van christelijke mystici geweest die vonden dat alles toegestaan was, inclusief moord, wanneer men het opperste niveau bereikte en geen onderscheid meer maakte tussen God en het zelf en zich niets aantrekt, noch van de gevolgen van z'n daden, noch van wat er voor kwam.

Zie bijvoorbeeld Suso, een leerling van Eckhardt.

redwasp
23 juni 2009, 14:25
vrede,

Toch is er evengoed ook een hele school van christelijke mystici geweest die vonden dat alles toegestaan was, inclusief moord, wanneer men het opperste niveau bereikte en geen onderscheid meer maakte tussen God en het zelf en zich niets aantrekt, noch van de gevolgen van z'n daden, noch van wat er voor kwam.

Zie bijvoorbeeld Suso, een leerling van Eckhardt.

suso was volgens mij een extremist die niet snapte dat het pad van meister eckhardt (dat een radikaal pad is), net als ieder mystiek pad 'de weg van het midden is'. maar wie ben ik eigenlijk om suso commentaar te geven? arrogant manneke dat ik ben

vrede,

redwasp

netslet
23 juni 2009, 14:53
vrede,

suso was volgens mij een extremist die niet snapte dat het pad van meister eckhardt (dat een radikaal pad is), net als ieder mystiek pad 'de weg van het midden is'. maar wie ben ik eigenlijk om suso commentaar te geven? arrogant manneke dat ik ben

vrede,

redwasp

Suso was natuurlijk geen alleenstaand geval. Er is een hele traditie van denken in die richting geweest. Voor meer informatie zie bijvoorbeeld The Pursuit of the Millennium: Revolutionary Millenarians and Mystical Anarchists of the Middle Ages, een boek van Norman Cohn. (volledige versie hier (http://books.google.be/books?id=tDVaYvh4qj0C&dq=Revolutionary+Millenarians+and+Mystical+Anarchi sts+of+the+Middle+Ages&printsec=frontcover&source=bl&ots=GTiookFLic&sig=CxhH6pvZsCBYO_GqQPoGFi57owo&hl=nl&ei=vtxAStuqGs-TjAeB_sGXCQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4) op google books te vinden). Vooral het stuk The doctrine of mystical anarchism uit hoofdstuk 9 (An Elite of Amoral Supermen (ii) ) is in dat licht interessant.

Ik heb ook een beetje moeite om de uitspraak 'elk mystiek pad is een weg van het midden' te plaatsen omdat naar ik dacht veel religieuze en mystieke stromingen net wel het verschil maken tussen een linker-hand-pad en een rechter-hand-pad.

Diego Raga
23 juni 2009, 18:27
Ik heb ook een beetje moeite om de uitspraak 'elk mystiek pad is een weg van het midden' te plaatsen omdat naar ik dacht veel religieuze en mystieke stromingen net wel het verschil maken tussen een linker-hand-pad en een rechter-hand-pad.
De wijze waarop een occultist zijn hogere gaven gebruikt (in de yogaleer noemen ze dat siddhis), dwz op een positieve of negatieve wijze tov zijn omgeving, bepalen zijn positie binnen de hele groep van occultisten, magiers, rischi's ed.

De linkaards bevinden zich dus op het linkerpad, de goedmenenden op het rechter.

Zeno!
23 juni 2009, 19:43
Verdorie. Ik las 'erotische' draad :|

redwasp
24 juni 2009, 23:52
vrede,

ge zy ne westvloaming of ge zyd et nie. van guido gezelle:

ALS DE ZIELE LUISTERT

Als de ziele luistert
spreekt het al een taal dat leeft,
't lijzigste gefluister
ook een taal en teken heeft:
blaren van de bomen
kouten met malkaar gezwind,
baren in de stromen
klappen luide en welgezind,
wind en wee en wolken,
wegelen van Gods heiligen voet,
talen en vertolken
't diep gedoken Woord zo zoet...
als de ziele luistert!

(1859)


vrede en od ulder an 't ges,

redwasp (rôo wespe)

Dronkoers
24 juni 2009, 23:54
Was da ver u tolke

Duupje
25 juni 2009, 10:05
Voor wie eens een duik wil nemen in de esoterische traditie: http://theosofie.net/onlineliteratuur/et/index.html

Daar heb'k al uuuuuuuuren liggen lezen.
En vooral aankopen. :-D

Flanelcondoom
25 juni 2009, 18:31
vrede,

volgens mij zijn het de theologen die mekaar de kop inslaan. voor zover ik zelf iets van de mystieke traditie binnen het christendom snap, ben ik dat soort geweld daar nog nooit tegengekomen. meister eckhardt, thomas a kempis, theresia van avilla, jan van ruusbroeck... hebben voor zover ik weet nooit iemand de kop in geslagen. de 'wolk van niet weten' is een christelijke mystieke tekst die zelfs in de zen-traditie niet zou misstaan.

misschien moet je je toch eens iets beter informeren over de mystici en de spirituelen onder onze christelijke zusters en broeders.

vrede,

redwasp

Frankly, het kan mij geen zak schelen. Er is genoeg boeiends te vinden in stromingen die niet dwepen met regelboeken die dikker zijn dan de essentie zelf.

Het enige wat mij interesseert in het Christendom, de Islam en dergelijke religies is de techniek. De rigide canon en de regelgeving is enkel contraproductief.

Diego Raga
28 juni 2009, 22:56
Het enige wat mij interesseert.....is de techniek.
Boeddhisten proberen het wel eens zo:http://wapedia.mobi/nl/Samadhi_(boeddhisme)#1

...en yogi's op deze wijze:
Met een elektroencephalogram wordt tijdens deze ervaring een geheel eigen patroon van hersengolven geregistreerd. Dergelijk onderzoek is voornamelijk gebeurd bij Boeddhistische monniken met jarenlange praktijk en bij mensen die transcendente meditatie toepassen. Het blijkt ook dat de coherentie van de hersengolven hoger wordt, naarmate iemand meer ervaring met deze toestand heeft, en dat deze coherentie ook buiten de meditatieperioden dan steeds langer bij blijft. In meditatiekringen noemt men Samadhi ook wel de vierde bewustzijnstoestand (naast waken, dromen, slapen).


1. Dhârâna is het fixeren van het bewustzijn (chitta) op één punt of voorwerp.
2. Dhyâna is de ononderbroken stroom van de aandacht daarop.
3. Samâdhi treedt op wanneer het object van dhyâna er het subject van wordt, waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en men opgaat in het voorwerp van meditatie.
4. Deze drie tezamen vormen samyama, het vermogen om in één vloeiende beweging van de geest van dhârâna over te gaan in dhyâna en samâdhi.
5. Door de verovering van samyama wordt men verlicht met wijsheid.
6. Samyama kan op verschillende onderwerpen worden gericht.
7. Dit zijn de drie geestelijke of innerlijke onderdelen (antaranga’s) van het achtvoudige pad.

Patañjali, Yoga Sûtra, III.1-7

Samadhi betekent de totale absorptie van het individuele bewustzijn in het Kosmisch Bewustzijn (savikalpa samadhi) dan wel in de Atman (nirvikalpa samadhi). De beschouwer, het beschouwen en het geziene (de mediterende en zijn object van meditatie) worden één.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Samadhi_(yoga)

zondebok
28 juni 2009, 23:03
Mogen we hier ook gewoon inspirerende quotes of citaten posten?

Hey dad, you wanna hear something funny? There was a man who was drowning, and a boat came, and the man on the boat said "Do you need help?" and the man said "God will save me". Then another boat came and he tried to help him, but he said "God will save me", then he drowned and went to Heaven. Then the man told God, "God, why didn't you save me?" and God said "I sent you two boats, you dummy!"

(Uit: The Pursuit of Happyness... ja ja, in afwachting van onze uitslag proberen we ook de achterstand in films op aan het halen)
Leuk.8-)

Knipp
22 april 2014, 11:40
ik geloof dat, indien de profeet jezus (vrede zij met hem) vandaag terug op de aarde zou komen, hij niet het tempelplein in jeruzalem zou bevrijden van de geld-aanbidders, maar dat hij alle new-age winkels kort en klein zou slaan.

Leuk.

Redwasp ( de van vrede overstroomde ) die z'n latent verlangen om kort en klein te slaan aan Jezus delegeert