PDA

View Full Version : Touring beveelt fietshelmen aan

nihao
12 juni 2009, 14:29
Maar ik niet.

Engels onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat auto's gemiddeld 10 cm minder afstand houden ten opzichte van fietsers die een helm op hebben.

En als je dan weet dat Vlaamse automobilisten sowieso al te weinig afstand houden...

kelt
12 juni 2009, 15:20
Ik ontzeg Touring het recht zich zelfs maar te bemoeien met fietsers en voetgangers.... :evil:

stropke
12 juni 2009, 18:32
Maar ik niet.

Engels onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat auto's gemiddeld 10 cm minder afstand houden ten opzichte van fietsers die een helm op hebben.

En als je dan weet dat Vlaamse automobilisten sowieso al te weinig afstand houden...

Aja, want die denken tuurlijk: die heeft nen helm dus als daar tegen rij zalt nie zo erg zijn.
Maar een helm is ook goed bij vallen zonder dat er een ottoke u omver rijdt of nie??:roll:

nihao
12 juni 2009, 19:15
Als er geen auto bij betrokken is val je niet op je hoofd...

Maar er bestaat wel een 'talisman' tegen dat soort ongevallen : een stalen beugelslot met een veiligheidsfactor van minstens 14, en dat stevig in je linkerhand houden. Ook handig om je fiets in je bezit te houden...

Zwitser
13 juni 2009, 11:43
Als er geen auto bij betrokken is val je niet op je hoofd...

Het zijn juis bij valpartijen waar geen auto bij betrokken is dat je het meest risiko op hoofdletsel loopt.

Maar er bestaat wel een 'talisman' tegen dat soort ongevallen : een stalen beugelslot met een veiligheidsfactor van minstens 14, en dat stevig in je linkerhand houden. Ook handig om je fiets in je bezit te houden...

Gewoon voldoende afstand van de rand van de weg houden, zodat auto's verplicht zijn ja als een volwaardig voertuig te behandelen.

F.Lurk
13 juni 2009, 11:50
Commercie!!! Touring krijgt nen pree van de fabrikanten van helmpjes...........

De verkeerswetgeving laat flink wat ruimte om geld uit de mensen hun zakken te jagen.

Ik ga iets in deze aard kiezen, retro-stijl:
http://www.axishistory.com/fileadmin/user_upload/h/helmet-de-bay-spiked-felt2.jpg

Vorenus
13 juni 2009, 12:05
Ik vind het een goed voorstel. Veiligheid moet niet alleen komen van gemotoriseerde voertuigen.

praha
14 juni 2009, 02:22
Ik vind het een goed voorstel. Veiligheid moet niet alleen komen van gemotoriseerde voertuigen.
Maar enkel als aanbeveling dan voor de eigen veiligheid .... het is echt niet te vergelijken met bv autogordel

Ars_Nova
14 juni 2009, 11:48
Commercie!!! Touring krijgt nen pree van de fabrikanten van helmpjes...........

De verkeerswetgeving laat flink wat ruimte om geld uit de mensen hun zakken te jagen.

Ik ga iets in deze aard kiezen, retro-stijl:
http://www.axishistory.com/fileadmin/user_upload/h/helmet-de-bay-spiked-felt2.jpg

Nice, I like it!!

Vorenus
14 juni 2009, 12:03
Maar enkel als aanbeveling dan voor de eigen veiligheid .... het is echt niet te vergelijken met bv autogordel

Juist hetzelfde als een autogordel.

kelt
14 juni 2009, 14:21
Touring-leden moeten een helm dragen op de fiets,en een vlaggetje op een stokje achteraan op de bagagedrager ! :twisted:

dergelijk gel*l over die fietshelm kan enkel maar komen van mensen die niet dagelijks hun fiets gebruiken om te gaan werken..,en daardoor denken dat de grote boze openbare weg een jungle is...Of mensen die in het weekend,in belachelijke kledij gestoken en met helm op,tegen onbetamelijke snelheden,fietssport be-oefenen )

Ze weigeren te beseffen dat een fietser die naar zijn werk fietst al een set regenkledij(vest+waterdichte broek) en een tas met thermos en boterhammetjes mee heeft (in het beste geval in de fietstassen achteraan).verder ook een stevige ketting om het vervoermiddel echt vast te zetten.En nu zouden we ook nog eens ergens een helm mogen wegstoppen tenzij we die blijven dragen op het werk .

on voor stelbaar.... en dat voor een verwaarloosbaar percentage verkeerslachtoffer-fietsers in deze risicoschuwe maatschappij... :roll:

een fiets is voor mij een NUTS-voorwerp,geen mode-ding,moei U niet! :evil:

Zwitser
15 juni 2009, 10:59
En nu zouden we ook nog eens ergens een helm mogen wegstoppen tenzij we die blijven dragen op het werk .

Die helm draag je als je op de fiets zit, en hang je bij aankomst op je werk gewoon aan de kaptstok. Wat is het probleem?

Puur logistiek is een helm geen groter probleem dan eender welk ander hoofdeksel.

Dronkoers
15 juni 2009, 11:14
Ik vind dat ge da voor uzelf moet beslissen of ge een fietsbelm wilt dragen of nie... net hetzelfde als een autogordel ;-)

Zwitser
15 juni 2009, 11:45
Ik vind dat ge da voor uzelf moet beslissen of ge een fietsbelm wilt dragen of nie... net hetzelfde als een autogordel ;-)

Ben ik met je eens. Al draag ik altijd in de auto de veiligheidsgordel, en op de fiets een fietshelm.

patrickve
15 juni 2009, 13:00
Hoewel ik het er a priori mee eens ben dat men mensen zelf moet laten beslissen over hun eigen veiligheid (als ze daarmee anderen niet speciaal in gevaar brengen) - dat elimineert namelijk in de eerste plaats domoren, en dat is dus een gunstige zaak - kan ik je wel zeggen dat hier in Frankrijk het reeds lang verplicht is om een helm te dragen als je fietst. Je kan daar een (kleine) boete voor krijgen.

Kay_
15 juni 2009, 13:39

Gaat ook veel verder als dat, hoor.
Heeft ook te maken met verzekering ed, vandaar dat je ook niet zomaar zonder helm mag rijden op je motor.

Je kan dat doen, maar als je dan een ongeval met letsel hebt moet je niet gaan klagen bij je verzekeringsmaatschappij dat je niet gedekt bent.

nihao
18 juni 2009, 14:55
Zwitser, waar haal je dat ? Ik bedoel : dat juist bij valpartijen waar geen auto bij betrokken is je wel op je hoofd terecht zou komen en anders niet? Mijn ervaring leert mij net het omgekeerde : de enige keer dat ik op mijn hoofd ben terechtgekomen was die keer dat ik 'opgeschept' werd...

F.Lurk
18 juni 2009, 17:42
Ze zouden de verplichting om een motorhelm te dragen, de autogordel te dragen, snelheidsbeperkingen buiten bebouwde kom,..... beter afschaffen.

netslet
18 juni 2009, 17:45
Ai, en net nu ik besloten heb dat mijn volgende fiets hoogstwaarschijnlijk nog niet eens remmen zal hebben. :D

manta
18 juni 2009, 17:54
Zouden voetgangers ook geen baat hebben bij een helmpje ???
Voetgangers die een ongeval meemaken hebben ook vaak een hoofdwonde ... :-(

Johan Bollen
18 juni 2009, 19:16
Touring-leden moeten een helm dragen op de fiets,en een vlaggetje op een stokje achteraan op de bagagedrager ! :twisted:

dergelijk gel*l over die fietshelm kan enkel maar komen van mensen die niet dagelijks hun fiets gebruiken om te gaan werken..,en daardoor denken dat de grote boze openbare weg een jungle is...Of mensen die in het weekend,in belachelijke kledij gestoken en met helm op,tegen onbetamelijke snelheden,fietssport be-oefenen )

Ze weigeren te beseffen dat een fietser die naar zijn werk fietst al een set regenkledij(vest+waterdichte broek) en een tas met thermos en boterhammetjes mee heeft (in het beste geval in de fietstassen achteraan).verder ook een stevige ketting om het vervoermiddel echt vast te zetten.En nu zouden we ook nog eens ergens een helm mogen wegstoppen tenzij we die blijven dragen op het werk .

on voor stelbaar.... en dat voor een verwaarloosbaar percentage verkeerslachtoffer-fietsers in deze risicoschuwe maatschappij... :roll:

Veiligheid is een 'glijmiddel' om mensen te verplichten te consumeren. Nu wordt het aanbevolen, binnen afzienbare tijd verplicht. Het houdt niet op, zelfs niet als een fiets en fietser er uit zullen zien als een karnavalsatractie (die door het extra gewicht van allerlei verplichte mee te dragen voorwerpen dan ook nog eens onveiliger wordt). Ondertussen hebben er weer een paar iets verdient met hulp van de overheid op kosten van de burger.

IronChef
18 juni 2009, 19:25
Alleen seuten en kleine kindjes die overbezorgde moeders hebben dragen een fietshelm.

alpina
18 juni 2009, 19:36
Alleen seuten en kleine kindjes die overbezorgde moeders hebben dragen een fietshelm.Absoluut mee eens. Als ik in Leuven van die mannen van middelbare leeftijd in kostuum en met fietshelm zie rondrijden, en zo zijn er verbazingwekkend veel, vraag ik mij af of de wereld helemaal zot aan't worden is. Misschien dat die kwieten in't vervolg ook kunnen rondwandelen met zo'n helm, ge moet immers niet op ne fiets zitten om overgereden te kunnen worden en wie weet komt er plots een ananas op hun hoofd gevallen, ge kunt maar niet zeker genoeg zijn.

Dronkoers
18 juni 2009, 22:46
Gaat ook veel verder als dat, hoor.
Heeft ook te maken met verzekering ed, vandaar dat je ook niet zomaar zonder helm mag rijden op je motor.

Je kan dat doen, maar als je dan een ongeval met letsel hebt moet je niet gaan klagen bij je verzekeringsmaatschappij dat je niet gedekt bent.

De verzekering is verplicht, maar de helft van de tijd dat ik rij, ben ik ook niet gedekt hoor... ;-)

nihao
26 juni 2009, 08:04
Juist, Manta, maar je gaat nog niet ver genoeg want er zijn ook grote risico's op beenwondes en dies meer, en bovendien ademen die voetgangers al dat fijn stof in! De helm volstaat dus niet, een volledig ruimtepak is wel het absolute minimum !

Vergeten we ondertussen ook de automobilist niet, en het enorme risico op een whiplash dat hij loopt. Het is dus a b s o l u u t noodzakelijk dat er preventief een gipsharnas wordt gegoten rond de nek van bij vertrek. Misschien moeten we zelfs een beveiliging genre alcoholslot voorzien : geen harnas = geen contact.

En wellicht zijn er nog tal van ongehoorde gevaren...

Blue Sky
2 juli 2009, 20:36

Ik fiets ook dagelijks naar het werk ... met helm. Ik denk dat het vooral de mens is die vastgeroest zit in zijn normale patroon en zich moeilijk iets anders kan voorstellen. Van het dragen van een gordel in de auto maakten sommigen in het begin ook een hele heisa ... nu vindt iedereen het doornormaal. En dat patroon herhaald zich steeds met alle nieuwe dingen.

monza
3 juli 2009, 07:19
Alleen seuten en kleine kindjes die overbezorgde moeders hebben dragen een fietshelm.

Welke kleur is uw helm?

stropke
3 juli 2009, 16:21
Zouden voetgangers ook geen baat hebben bij een helmpje ???
Voetgangers die een ongeval meemaken hebben ook vaak een hoofdwonde ... :-(

Willempie zie je overal..:oops:
Zeg, ge peis toch nie da voor onozel ga rondlopen op straat? :roll:

metten
3 juli 2009, 23:52
Als binnenkort de fietsers verplicht gehelmd en geharnast het wegverkeer worden ingestuurd, is het de beurt aan de voetgangers om in michelinpakje rond te lopen om de overlevingskansen na een zware aanrijding te vergroten, en bij een lichte aanrijding de ernst van de verwondingen te beperken. :rofl: :cheer: :cheer:

nihao
9 juli 2009, 12:52
Jawel, een scaphander met ingebouwde airbags voor iedereen. Volstrekt veilige mobiliteit (ook al doordat de beweeglijkheid zo fel zal afgenomen zijn).