PDA

View Full Version : Brussel : PS-CDH-ECOLO ook aan de macht


Wozniacki
16 juni 2009, 00:10
ondanks het MR en Open VLD de grootse coalitie vormen in Brussel en n°1 zijn vliegen in de oppositie.

We nemen den zelfde voor meer onbekwaam politiek.

Het PS gesjoemel, niet te doen !

http://www.rtbf.be/info/index.php?q=elections/ecolo-a-choisi-le-ps-pour-diriger-bruxelles-et-la-wallonie-117408

Als het moet, een moderator of admin kan deze topic mengen met de andere dat ik geopen had.

Geert C
16 juni 2009, 00:13
Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor de Vlaamse coalitiegesprekken in Brussel. :?

schaker
16 juni 2009, 00:31
Benieuwd of dit gevolgen gaat hebben voor de Vlaamse coalitiegesprekken in Brussel. :?
Dit betekend dat men aan vlaamse kant het beste een overeenkomstige regering met CD&V, Groen en SP.a vormt: dit zou de gemeenschapsbesprekingen over een staatshervorming vergemakkelijken. Deze coalitie heeft echter geen meerderheid aan vlaamse kant.

Geert C
16 juni 2009, 00:37
Dit betekend dat men aan vlaamse kant het beste een overeenkomstige regering met CD&V, Groen en SP.a vormt: dit zou de gemeenschapsbesprekingen over een staatshervorming vergemakkelijken. Deze coalitie heeft echter geen meerderheid aan vlaamse kant.
In Vlaanderen als geheel heeft een olijfboomcoalitie geen meerderheid, maar in Brussel wel: SP.A, CD&V en Groen! hebben samen 9 van de 17 Nederlandstalige zetels in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. Dat is geen ruime meerderheid, maar de coalitie die nu op tafel ligt, de fameuze Jamaica-coalitie, heeft ook maar 9 van de 17 zetels. Het kan dus perfect. :-)

Allez, daar had ik het toch over: de regeringsvorming bij de Vlaamse Brusselaars. Het kan zijn dat dat niet helemaal duidelijk was. :oops:

Nr.10
16 juni 2009, 00:38
De plaat is afgezaagd.

Jaani_Dushman
16 juni 2009, 00:43
In Vlaanderen als geheel heeft een olijfboomcoalitie geen meerderheid, maar in Brussel wel: SP.A, CD&V en Groen! hebben samen 9 van de 17 Nederlandstalige zetels in het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. Dat is geen ruime meerderheid, maar de coalitie die nu op tafel ligt, de fameuze Jamaica-coalitie, heeft ook maar 9 van de 17 zetels. Het kan dus perfect. :-)

Allez, daar had ik het toch over: de regeringsvorming bij de Vlaamse Brusselaars. Het kan zijn dat dat niet helemaal duidelijk was. :oops:Blijkbaar botst het op persoonlijk vlak net iets teveel tussen Pascal Smet en de rest in de VGC.

Vlaanderen Boven
16 juni 2009, 01:07
Er �*s toch al lang een coalitie in Brussel langs Vlaamse kant? CD&V-VLD-Groen!? Daar was een tijdje geleden veel rond te doen omdat Pascal Smet/de SP.a uitgesloten werden. Of zie ik dat nu verkeerd?

Scherven A. Mok
16 juni 2009, 05:21
Er �*s toch al lang een coalitie in Brussel langs Vlaamse kant? CD&V-VLD-Groen!? Daar was een tijdje geleden veel rond te doen omdat Pascal Smet/de SP.a uitgesloten werden. Of zie ik dat nu verkeerd?

voorakkoord, nog geen regeringsakkoord

Sidharta
16 juni 2009, 06:42
Dit betekend dat men aan vlaamse kant het beste een overeenkomstige regering met CD&V, Groen en SP.a vormt: dit zou de gemeenschapsbesprekingen over een staatshervorming vergemakkelijken. Deze coalitie heeft echter geen meerderheid aan vlaamse kant.

Dat wordt dus , CD&V- NV-A en SP-A.

forzaflandria
17 juni 2009, 03:50
Aub, geen Vlaamse regering vormen als imitatie van de Walen en Brusselaars. Hebben we zo weinig zelfrespect dat we het voorbeeld van Wallonie moeten volgen?

Een regering met groen en SP.A gaat in tegen alles wat Vlaamse kiezers voor stemmen.

lollysticky
17 juni 2009, 11:39
Aub, geen Vlaamse regering vormen als imitatie van de Walen en Brusselaars. Hebben we zo weinig zelfrespect dat we het voorbeeld van Wallonie moeten volgen?

Een regering met groen en SP.A gaat in tegen alles wat Vlaamse kiezers voor stemmen.

ja want met de kiezer houden ze altijd veel rekening :lol:

Adam Smith
17 juni 2009, 12:36
Ten eerste komt het op een buitenstaander raar over, dat de Nederlandstalige coalitiepartners een andere kleur hebben dan de Franstalige partijen; en ten tweede is het een onzin dat de regeringscoalities in de gewesten en federaal dezelfde politieke kleuren moeten hebben, dat is in geen enkele andere federale staat zo (het kan door toeval wel voorkomen, maar de redenering dat het moet zal daar niet opkomen en is eerlijk gezegd ook niet erg democratisch). Niet dat het niet kan gebeuren dat politieke partijen je buitensluiten ondanks een overwinning, maar was de MR als grootste partij in Brussel (BHG) niet als eerste aan zet?

lollysticky
17 juni 2009, 12:39
Ten eerste komt het op een buitenstaander raar over, dat de Nederlandstalige coalitiepartners een andere kleur hebben dan de Franstalige partijen; en ten tweede is het een onzin dat de regeringscoalities in de gewesten en federaal dezelfde politieke kleuren moeten hebben, dat is in geen enkele andere federale staat zo (het kan door toeval wel voorkomen, maar de redenering dat het moet zal daar niet opkomen en is eerlijk gezegd ook niet erg democratisch). Niet dat het niet kan gebeuren dat politieke partijen je buitensluiten ondanks een overwinning, maar was de MR als grootste partij in Brussel (BHG) niet als eerste aan zet?

Ik snap niet goed waar u op doelt. Dus wij moeten ons schikken naar de franstaligen, puur omdat het symmetrisch gezien schoner zou zijn? de SP.A (verkiezingsnederlaag) + groen (verkiezingsnederlaag) + CD&V (licht gewonnen)... ?

en wat indien vlaanderen eerst een regering vormt... moet wallonië dan ook volgen?

Adam Smith
17 juni 2009, 12:59
Ik snap niet goed waar u op doelt. Dus wij moeten ons schikken naar de franstaligen, puur omdat het symmetrisch gezien schoner zou zijn? de SP.A (verkiezingsnederlaag) + groen (verkiezingsnederlaag) + CD&V (licht gewonnen)... ?

en wat indien vlaanderen eerst een regering vormt... moet wallonië dan ook volgen?

Ik beweer juist het tegenovergestelde! en ten tweede is het een onzin dat de regeringscoalities in de gewesten en federaal dezelfde politieke kleuren moeten hebben, dat is in geen enkele andere federale staat zo Tenminste de gewesten onderling, maar ook federale niveau hoeven zich niets van elkaar aan te trekken, dit gebeurt bij provincies en gemeenten ook niet. Vandaar ook mijn opmerking Niet dat het niet kan gebeuren dat politieke partijen je buitensluiten ondanks een overwinning, maar was de MR als grootste partij in Brussel (BHG) niet als eerste aan zet?; kortom in Brussel (HG) had de MR gemakkelijk in de regering gekund en in Wallonie in de oppositie omdat die gewesten los van elkaar staan. In andere federale landen met een veelpartijenstelsel, zoals Duitsland is dat namelijk ook zo.
Wat ik wel zei was dat in het geval van Brussel (HG) Ten eerste komt het op een buitenstaander raar over, dat de Nederlandstalige coalitiepartners een andere kleur hebben dan de Franstalige partijen; dus binnen hetzelfde gewest wel vreemd overkomt. Het is logischer en vermoedelijk ook makkelijker formeren met partijen van dezelfde politieke familie.

omaplop
17 juni 2009, 13:17
Is de Brusselse regering dan anders samengesteld aan Vlaamse zijde dan aan franstalige zijde??

Zitten die dan niet in dezelfde regering??


Aan Vlaamse kant hadden ze toch de sp..a in de oppositie gezet??

Het wordt zo ingewikkeld dat het ondoorzichtbaar wordt!!

Zwartengeel
17 juni 2009, 13:26
Is de Brusselse regering dan anders samengesteld aan Vlaamse zijde dan aan franstalige zijde??

Zitten die dan niet in dezelfde regering??


Aan Vlaamse kant hadden ze toch de sp..a in de oppositie gezet??

Het wordt zo ingewikkeld dat het ondoorzichtbaar wordt!!

Op federaal niveau is er toch ook een asymmetrische coalitie? Dus waarom zou dat op Brussels niveau niet kunnen?

Adam Smith
17 juni 2009, 13:36
Op federaal niveau is er toch ook een asymmetrische coalitie? Dus waarom zou dat op Brussels niveau niet kunnen?

De vraag is niet of dit moet kunnen, maar of het wenselijk is. Bovendien wordt het zo nog verwarrender; het ligt niet voor de hand en het lijkt de coalitiebesprekingen eerder te bemoeilijken. Los van het communautaire, waar de standpunten eerder gewestelijk of gemeenschappelijk zijn in plaats van politiek gekleurd (binnen deze 'Vlaamse' en 'Waalse' paraplu, valt het ongetwijfeld wel weer uiteen in politieke kleuren); lijkt het me zo dat voor de overige standpunten, die vaak weer ingegeven zijn daar een maatschappijvisie en mensbeeld, dat deze binnen de politieke families over de taalgrens heen toch weer meer overeenkomsten hebben.
Maar goed als men het wil, dan mag men het ook doen; zolang men maar geen verbanden gaat leggen met de andere gewesten en niveaus want dat zou er niet toe moeten doen.

lollysticky
17 juni 2009, 15:19
Ik beweer juist het tegenovergestelde!
ah okee... :)