PDA

View Full Version : Veiligheidsprocedures en incompetente NMBS-leiding


renaat6
19 juni 2009, 12:18
Er was een tijd dat het fluitsignaal van de treinbegeleider, voor de treinbestuurder het sein was dat hij veilig kon vertrekken. Meer dan vijftig jaar geleden zag men in, dat zodoende ook anderen een trein konden laten vertrekken, en vulde men het gekende fluitsignaal aan met een elektrisch lichtsein, gegeven door de treinbegeleider via een eenvoudig sleutelsysteem. Blijkt nu dat de daarvoor benodigde 'sleutel' gewoon een plat metalen staafje is en het draaislot met gelijk welk ander stukje metaal of harde plastiek kan bediend worden.



Dat het tot vorige week geduurd heeft dat een onverlaat dit eens in de praktijk probeerde, is verwonderlijk. Dat men in deze elektronica-eeuw zich nog steeds bedient van een aftands negentiende-eeuws veiligheidsysteem, voor een toch wel gevaarlijke treinvertrekprocedure, stemt tot nadenken. Maar dat men meer dan een maand de tijd meent nodig te hebben om te onderzoeken hoe men die vertrekprocedure veiliger kan maken, is gewoonweg belachelijk.



De mogelijkheden om gecodeerde en dus beveiligde signalen van de ene persoon (treinbegeleider) naar de andere (treinbestuurder) te sturen, zijn al langer dan vandaag in alle vormen en middelen voor handen, en in een mum van tijd overal toepasbaar. Eén enkele vergadering met specialisten en verantwoordelijken ter zake, kan daarover een beslissing nemen. Dat men desondanks kiest voor een langdurig onderzoek- en evaluatieprocedure, om dan de resultaten ervan aan één of andere commissie voor te leggen, geeft aan dat zelfs een autonoom overheidsbedrijf incompetent bestuurd kan worden.

De lonen van de NMBS-CEO's zijn dus wel degelijk véél te hoog...

nihao
20 juni 2009, 10:16
Verbijsterend, jawel.

kelt
21 juni 2009, 13:42
Zoals de NMBS over haar eigen signaal- en datanet beschikt,zo zou de NMBS haar eigen "gsm-achtig" net (nee BESLIST NIET compatibel met de commerciele gsm-netten ! ) kunnen opstellen... :roll:

Ik vond het ook heel straf met dat sleuteltje...We zijn al lang in een tijd gekomen dat jonge mannetjes geen onderscheid meer maken tussen "het mijn en het dijn",en dus moet openbaar toegankelijke infrastruktuur daarmee rekening houden.

nihao
22 juni 2009, 06:59
Kelt, op de meest belangrijke lijnen heeft het Belgische net al zijn GSM-R-net.
Behalve op de allerbelangrijkste, lijn 50, omdat belgische rechters blijkbaar het verschil tussen algemeen en persoonlijk belang niet schijnen te begrijpen. (Zie recent persbericht over de plaatsing van de mast aan het station van Drongen.)

brother paul
22 juni 2009, 07:06
Renaat

je hebt gelijk, maar anderzijds probeer het maar eens te veranderen.
De wereld verandert traag...

Waarom bestaat er iets zoals procedures, dat is de som van alle 'ongelukken' die vertaald zit in procedures. En probeer dan maar eens die procedures te veranderen of iets erdoor te krijgen om procedures te vereenvoudigen. Het is een 'oneindig' proces.

Sommige dingen die ik 15jaar geleden gestart heb, zijn nu nog maar toegepast... Sommige dingen gaan oneindig traag.

Feitelijk wat jij daar bewijst is dat gebrek aan 'concurrentie' ervoor zorgt dat de NMBS als een 'logge overgeregelmenteerde organisatie' blijft verder modderen... efficient als 'bedrijf die haar diensten als een monopolist kan optimaliseren ' maar 'inefficient omdat creativiteit om sneller - goedkoper (met minder personeel) - flexibeler te rijden' allemaal in de kiem gesmoord worden.

Zwitser
22 juni 2009, 10:36
Er was een tijd dat het fluitsignaal van de treinbegeleider, voor de treinbestuurder het sein was dat hij veilig kon vertrekken.

Het fluitsignaal van de treinbegeleider is er nooit voor de treinbestuurder geweest. Die kan dat niet eens horen.

Vroeger communiceerden bestuurder en conducteur gewoon visueel. In sommige landen is dat nog steeds zo, en zie je ook nu nog de machiniste zijn kop naar buiten steken voor het vertrek, en de conducteur steekt dan iets omhoog dat aangeeft dat hij kan vertrekken.

Natuurlijk is je kop naar buiten moeten steken bij elk vertrek niet zo practisch, en je moet dan ook nodige knoppen en hendels van de stuurtafel bij elk venster dupliceren, zodat de machinist kan aanzetten terwijl hij uit het venster hangt.

Sommige spoorwegmaatschappijen hebben daar een heel erg eenvoudige oplossing voor bedacht: Spiegels.

Gewoon op de locomotief en de treinstellen achteruitkijkspiegels monteren, zodat de machinist de conducteur kan zien, en deze laatste gewoon een sein kan geven. Werkt perfect. Dan heb je die systemen met sleutels ed. niet nodig.

Verder kan je de deursluiting ook gewoon automatiseren. Dan heb je zelfs geen conducteur meer nodig. In Zwitserland en sommige delen van Nederland en Duitsland rijden stoptreinen al jaren gewoon zonder conducteur.

brother paul
22 juni 2009, 13:35
Het fluitsignaal van de treinbegeleider is er nooit voor de treinbestuurder geweest. Die kan dat niet eens horen.

Vroeger communiceerden bestuurder en conducteur gewoon visueel. In sommige landen is dat nog steeds zo, en zie je ook nu nog de machiniste zijn kop naar buiten steken voor het vertrek, en de conducteur steekt dan iets omhoog dat aangeeft dat hij kan vertrekken.

Natuurlijk is je kop naar buiten moeten steken bij elk vertrek niet zo practisch, en je moet dan ook nodige knoppen en hendels van de stuurtafel bij elk venster dupliceren, zodat de machinist kan aanzetten terwijl hij uit het venster hangt.

Sommige spoorwegmaatschappijen hebben daar een heel erg eenvoudige oplossing voor bedacht: Spiegels.

Gewoon op de locomotief en de treinstellen achteruitkijkspiegels monteren, zodat de machinist de conducteur kan zien, en deze laatste gewoon een sein kan geven. Werkt perfect. Dan heb je die systemen met sleutels ed. niet nodig.

Verder kan je de deursluiting ook gewoon automatiseren. Dan heb je zelfs geen conducteur meer nodig. In Zwitserland en sommige delen van Nederland en Duitsland rijden stoptreinen al jaren gewoon zonder conducteur.


e NMBS heeft zoiets als het leger, het probeert zo een beetje met een military standard te werken, en dat is wat je ziet bij het implementeren van nieuwe systemen willen ze zeker zijn, en dan kost dat zodanig veel gekibbel intern dat hun energie daaraan vergaat.

Laatst bestelden ze iets bij mij, en kwamen ze intern uit op een taalprobleem, de verpakking is eentalig nederlands ? Alsof het niet zou werken in het frans maar enfin...