PDA

View Full Version : Een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken


Gun
21 juni 2009, 19:46
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 * 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!

circe
21 juni 2009, 19:58
Ben geen autostraderijder dus ik kan je niet helpen.

Hoe zit dat met het blokrijden * 80km per uur? dat was een paar decennia geleden toch dé oplossing om van de kust naar huis te geraken ... al rijdend?

Steve_M
21 juni 2009, 20:39
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 * 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!

Ik ben het voor een deel met je eens, maar betwijfel of dit een oplossing is voor de files tijdens de spits. In Nederland, waar chauffeurs volgens jou veel gedisciplineerder rijden, staan er nl. dagelijks enorme files op de snelwegen.

Ik neem regelmatig tijdens de spits de E19 van Antwerpen naar Brussel en dan is er van rijden eigenlijk niet veel sprake, ook zonder ongevallen. Terugrijden doe ik lang na de spits om lange files te vermijden. Ik vrees dat de files tijdens de spits vooral te maken hebben met een ondercapaciteit van de snelwegen (of een overaanbod aan auto's, het is maar hoe je het wil bekijken). De pijnpunten die je aanhaalt storen mij vreselijk en ze zorgen ook voor incidenten (die dan weer leiden tot files), maar ik denk niet dat ze de hoofdoorzaak zijn van de spitsproblemen.

Dronkoers
22 juni 2009, 00:34
Ben geen autostraderijder dus ik kan je niet helpen.

Hoe zit dat met het blokrijden * 80km per uur? dat was een paar decennia geleden toch dé oplossing om van de kust naar huis te geraken ... al rijdend?

Blokrijden tegen 160 is ook een oplossing...

Dronkoers
22 juni 2009, 00:39
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 * 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!

Buiten de mislichten (begijp me niet verkeerd, ik zet die ook enkel op als de zichtbaarheid echt klein is) ben ik akkoord, maar dit is in praktijk niet te verwezelijken: er zijn altijd mensen die een gat zien in een spatie van 2 meter

brother paul
22 juni 2009, 06:45
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 * 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!

Volgens mij kun je beter eens tonen aan de achterligger dat je op de remmen gaat, dan gewoon continu op de motor te remmen en de achterligger volledig in het ongewisse te laten; Dus uw rijstijl is even erg als zonder richtingsaanwijzers rijden.

Die 100m is lul, als je met 0meter treintje zou rijden zou je gewoon per lopende meter het meest voertuigen zien voorbijrijden. Dus er is geen oplossing in het verkeer afstand te laten houden.

Er zit wel een oplossing in de opritten te sluiten bvb. met verkeerslichten doseren en een ritsindicatie te geven als je de oprit-lichten op groen zet.

En een witte streep zoals in frankrijk ter hoogte van de op/afritten moet ook helpen. Zodat de twee linke stroken ongehinderd kunnen rijden.

En vrachtwagens uit het piekverkeerhouden moet ook helpen, dus een piekuur autostradebelasting

brother paul
22 juni 2009, 06:46
Blokrijden tegen 160 is ook een oplossing...

Dat moet de capaciteit zeker verdubbelen.

nihao
22 juni 2009, 06:48
Allemaal onzin. Files zijn er omdat er teveel gebruikers zijn voor de beschikbare wegcapaciteit. (Als je een duidelijk beeld wilt van wat er in feite gebeurt : giet veel water snel in een trechter. Je zal zien dat op een bepaald ogenblik dat water in die trechter volkomen stil komt te staan...)
Je kan dat natuurlijk zo goed mogelijk gaan organiseren (toeritdosering, blokrijden, ...) maar dat blijft 'kurieren am Symptom'.

brother paul
22 juni 2009, 06:56
Allemaal onzin. Files zijn er omdat er teveel gebruikers zijn voor de beschikbare wegcapaciteit. (Als je een duidelijk beeld wilt van wat er in feite gebeurt : giet veel water snel in een trechter. Je zal zien dat op een bepaald ogenblik dat water in die trechter volkomen stil komt te staan...)
Je kan dat natuurlijk zo goed mogelijk gaan organiseren (toeritdosering, blokrijden, ...) maar dat blijft 'kurieren am Symptom'.

Voila, de overheid heeft gewoon niet geinvesteerd in autostrades, ons geld is gespendeerd aan de sociale economie.

Gun
22 juni 2009, 22:35
Ik ben het voor een deel met je eens, maar betwijfel of dit een oplossing is voor de files tijdens de spits. In Nederland, waar chauffeurs volgens jou veel gedisciplineerder rijden, staan er nl. dagelijks enorme files op de snelwegen.Een beetje irrelevante opmerking, er zijn ook veel meer auto's ...

Ik neem regelmatig tijdens de spits de E19 van Antwerpen naar Brussel en dan is er van rijden eigenlijk niet veel sprake, ook zonder ongevallen. Terugrijden doe ik lang na de spits om lange files te vermijden. Ik vrees dat de files tijdens de spits vooral te maken hebben met een ondercapaciteit van de snelwegen (of een overaanbod aan auto's, het is maar hoe je het wil bekijken). De pijnpunten die je aanhaalt storen mij vreselijk en ze zorgen ook voor incidenten (die dan weer leiden tot files), maar ik denk niet dat ze de hoofdoorzaak zijn van de spitsproblemen.
Waar ligt volgens jou de oorzaak van een accordeon-file?

Gun
22 juni 2009, 22:39
Volgens mij kun je beter eens tonen aan de achterligger dat je op de remmen gaat, dan gewoon continu op de motor te remmen en de achterligger volledig in het ongewisse te laten; Dus uw rijstijl is even erg als zonder richtingsaanwijzers rijden.U bent duidelijk een veelrijder:roll:

Die 100m is lul, als je met 0meter treintje zou rijden zou je gewoon per lopende meter het meest voertuigen zien voorbijrijden. Dus er is geen oplossing in het verkeer afstand te laten houden.Had ik het al niet gezegd, een expert terzake?
Afstand houden verkort de file in plaast van ze te verlengen, zowat elke (ELKE) verkeerdeskundige is het daar over eens.

Er zit wel een oplossing in de opritten te sluiten bvb. met verkeerslichten doseren en een ritsindicatie te geven als je de oprit-lichten op groen zet.En accordeonnekes kweken?

En een witte streep zoals in frankrijk ter hoogte van de op/afritten moet ook helpen. Zodat de twee linke stroken ongehinderd kunnen rijden.Vind ik persoonlijk niet efficiënt en wordt in een land als België amper gerespecteerd

En vrachtwagens uit het piekverkeerhouden moet ook helpen, dus een piekuur autostradebelastingEn de economie een beetje lam leggen?

Svennies
23 juni 2009, 00:08
Volgens mij kun je beter eens tonen aan de achterligger dat je op de remmen gaat, dan gewoon continu op de motor te remmen en de achterligger volledig in het ongewisse te laten; Dus uw rijstijl is even erg als zonder richtingsaanwijzers rijden.

Straffe bewering mijn beste, als ik op de autostrade rijdt tegen 120 staat mijn versnellingspook is zesde en dan is het afremeffect van de motor minimaal, nét zoals dit in alle auto's in hun hoogste versnelling minimaal is....

Dus mag ik aannemen dat U het type bent die regelmatig op zijn rem duwt,ook al is het niet écht nodig...
Dat is wat mij betreft een even erge rijstijl dan wat U Gun verwijt....

Die 100m is lul, als je met 0meter treintje zou rijden zou je gewoon per lopende meter het meest voertuigen zien voorbijrijden. Dus er is geen oplossing in het verkeer afstand te laten houden.


Nee meneer, die honderd meter is wél degelijk aanraadbaar aangezien je maar enkel je gas even moet lossen en de wagens dichter op elkaar gaan rijden zonder écht te remmen...
Dit krimpt het harmonica-effect voor een deel in aangezien het véél langer duurt in de rij wagens achter U alvorens er effectief moet geremd worden met groot snelheidsverlies gevolgd door het onvermijdelijke harmonica -effect...


Er zit wel een oplossing in de opritten te sluiten bvb. met verkeerslichten doseren en een ritsindicatie te geven als je de oprit-lichten op groen zet.


Het zijn niet zozeer de opritten die dat harmonica-effect veroorzaken...
Het zijn meer de afritten die daar voor zorgen aangezien een deel van de automobilisten zolang mogelijk op het links en middelste baanvak blijven rijden om toch nog maar enkele extra auto's te kunnen passeren én die zich in de laatste honderden meters tussen twee rijvakken door moeten wringen om de afrit te kunnen halen...

En aangezien het verkeer kort op elkaar rijdt moeten diegene die ze alzo van links naar rechts kruisen onvermijdelijk in de remmen ,en hoe verder achter hun hoe harder er dient geremd te worden...

Met grotere tussenafstanden hoeven diegenen op het midden en rechterbaanvak niet meer in de remmen te gaan om de snijders die dan plaats genoeg hebben te laten passeren....

De E19 richting brussel met de afritten rumst en mechelen noord geven een dagelijks weerkerend beeld van dat harmonica-effect.........

brother paul
23 juni 2009, 08:47
U bent duidelijk een veelrijder:roll:

Had ik het al niet gezegd, een expert terzake?
Afstand houden verkort de file in plaast van ze te verlengen, zowat elke (ELKE) verkeerdeskundige is het daar over eens.

En accordeonnekes kweken?

Vind ik persoonlijk niet efficiënt en wordt in een land als België amper gerespecteerd

En de economie een beetje lam leggen?

Wat verkeersdeskundigen zeggen is dat file's ontstaan door onzekerheid. Je weet gewoon niet wat die andere voor u kan doen. Dus naarmate de snelheid hoger wordt, neemt de remafstand kwadratisch toe en de onzekerheid dus ook. Dus aan 120km/u hou je bvb best 20-50m afstand, aan 80km/u lukt het met 5m afstand te rijden. Dus wat zegt dat over de capacititeit ? Dat er een soort optimum bestaat.. Dat zal bvb rond de 90km/u liggen.

Je ziet toch van hier als je alles aan elkaar ritst aan 120km/u met 0meter afstand dat je gewoon de autostrade capacititeit vertienvoudigd.
Hoe je een en ander technisch realiseert zonder builen en knotsen is natuurlijk een andere vraag, maar het is zeker een feit door auto's te laten treinen en auto's sneller te doen rijden op die manier de capaciteit omhoog gaat.

Voor zover ik de transport ken, maar meestal mijden de vrachtwagens de piekuren omiwille van het fileprobleem. Dus chauffeurs vertrekken voor de piek, en zijn al bezig met uitleveren tijdens de piek. Men rijdt meer en meer snachts op die manier, maar in elk geval het transport past zich wel aan, want wie in de file zit brengt niets op

Steve_M
23 juni 2009, 10:08
Een beetje irrelevante opmerking, er zijn ook veel meer auto's ...

Dat was eigenlijk mijn punt: het grootste deel van het fileleed wordt veroorzaakt door de ondercapaciteit van de snelwegen. Ik ken trouwens de verhouding van het aantal auto's (eigenlijk gereden kilometers) en de lengte van het wegennet in Nederland en in België niet.

Bovendien is de door jou aangereikte oplossing minstens even irrelevant: gaten van 100 meter laten tussen 2 auto's vermindert de capaciteit van het wegennet en het is quasi onmogelijk te controleren. De politie kondigt al jaren aan dat ze iets gaan doen aan de linksrijders (je kent ze wel: die vervelende types met schrik voor vrachtwagens die tegen 110 op het linkse vak blijven hangen), maar ze hebben er eenvoudigweg de middelen niet voor en het is moeilijker vast te stellen dan bijv. snelheidsovertredingen. Wettelijk gezien moet je nu ook al "voldoende afstand" houden van je voorligger. Bestaat die 100 meter-regel eigenlijk ergens anders?

Waar ligt volgens jou de oorzaak van een accordeon-file?

Ik had toch gezegd dat ik het voor een deel met je eens was. De accordeonfiles ontstaan inderdaad rond de opritten van autosnelwegen. Maar de ochtendspits is geen zaak van accordeonfiles alleen: jij als veelrijder zou moeten weten dat tijdens de spits het verkeer rond de steden nauwelijks beweegt.

Dronkoers
23 juni 2009, 10:19
Trouwens, ik heb mijn persoonlijke oplossingen al:

Shiftwerk en trein ;-)

brother paul
23 juni 2009, 12:45
Straffe bewering mijn beste, als ik op de autostrade rijdt tegen 120 staat mijn versnellingspook is zesde en dan is het afremeffect van de motor minimaal, nét zoals dit in alle auto's in hun hoogste versnelling minimaal is....

Dus mag ik aannemen dat U het type bent die regelmatig op zijn rem duwt,ook al is het niet écht nodig...
Dat is wat mij betreft een even erge rijstijl dan wat U Gun verwijt....



Nee meneer, die honderd meter is wél degelijk aanraadbaar aangezien je maar enkel je gas even moet lossen en de wagens dichter op elkaar gaan rijden zonder écht te remmen...
Dit krimpt het harmonica-effect voor een deel in aangezien het véél langer duurt in de rij wagens achter U alvorens er effectief moet geremd worden met groot snelheidsverlies gevolgd door het onvermijdelijke harmonica -effect...



Het zijn niet zozeer de opritten die dat harmonica-effect veroorzaken...
Het zijn meer de afritten die daar voor zorgen aangezien een deel van de automobilisten zolang mogelijk op het links en middelste baanvak blijven rijden om toch nog maar enkele extra auto's te kunnen passeren én die zich in de laatste honderden meters tussen twee rijvakken door moeten wringen om de afrit te kunnen halen...

En aangezien het verkeer kort op elkaar rijdt moeten diegene die ze alzo van links naar rechts kruisen onvermijdelijk in de remmen ,en hoe verder achter hun hoe harder er dient geremd te worden...

Met grotere tussenafstanden hoeven diegenen op het midden en rechterbaanvak niet meer in de remmen te gaan om de snijders die dan plaats genoeg hebben te laten passeren....

De E19 richting brussel met de afritten rumst en mechelen noord geven een dagelijks weerkerend beeld van dat harmonica-effect.........

Redeneer daar nu eens anders over

stel dat je 5meter tussenlaat tussen elk voertuig aan 120km/u, dan heb je bvb tussen mechelen en brussel een slang aan 120km/u die zich voortbeweegt. Dus elke auto neemt 5m+5m plaats = 36000 voertuigen per uur op 3 vakken

stel dat je ter hoogte van brussel moet vertragen naar 60km/u. Dan zie je als je diezelfde vloot over evenveel vakken wil laten rijden kun je twee dingen doen
1° iedereen bumper tegen bumper laten rijden, zodat afstand 0meter wordt, en je aan 60km/u met 36000 wagens kunt voorbijrijden.
2° ofwel het aantal lanen verdubbelen, zodat iedereen verder met 5 meter voor zijn neus kan rijden...

mathematisch is dat de oplossing.
Dus technisch gezien moet je alle trechters wegdoen, aangezien iedereen trager wil rijden in de bochten... EN je moet mensen op het hart drukken dat ze minimaal 100km/u rijden op de autostrade.

Je moet alle afritten zo efficient mogelijk maken, en alle opritten op de ring oneindig lang maken... (feitelijk moet de autostrade van antwerpen op een vak verderlopen op de ring van brussel)


Het gemakkelijkste zou zijn als je alle voertuigen gecoordineerd laat samenwerken om hun snelheid te optimaliseren.. En dat er een informatienetwerk ontstaat waar auto's dialogeren zodat de snelheid de optimale snelheid wordt zodat er max aantal auto's kunnen voorbijrijden in functie van de behoefte.

Gun
28 juni 2009, 14:32
Trouwens, ik heb mijn persoonlijke oplossingen al:

Shiftwerk en trein ;-)Of gewoon leren rijden ...

nihao
29 juni 2009, 14:39
Het gemakkelijkste zou zijn als je alle voertuigen gecoordineerd laat samenwerken om hun snelheid te optimaliseren.. En dat er een informatienetwerk ontstaat waar auto's dialogeren zodat de snelheid de optimale snelheid wordt zodat er max aantal auto's kunnen voorbijrijden in functie van de behoefte.

Dat is waar we onvermijdelijk naartoe gaan. Je moet er de grappige, wat zeg ik, hilarische kant van zien : al die mensen die zo gehecht zijn aan verplaatsingsautonomie' komen dan uiteindelijk in hun eigen wagonnetje terecht ! :-P

Micele
29 juni 2009, 15:23
Dat is waar we onvermijdelijk naartoe gaan. Je moet er de grappige, wat zeg ik, hilarische kant van zien : al die mensen die zo gehecht zijn aan verplaatsingsautonomie' komen dan uiteindelijk in hun eigen wagonnetje terecht ! :-P
Wat een geluk dat ikzelf mag kiezen wanneer/welke wegen en snelweg(en) te benutten. Meestal steek ik hiervoor zo snel mogelijk (na 15 km) al de grens over. (zolang ik nog niet geëmigreerd ben )

En voor thuis in de natuur rond te rijden neem ik mijn autonome fiets. ;-)