PDA

View Full Version : Genoeg is genoeg !!!


Henri1
25 juni 2009, 23:40
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Txiki
25 juni 2009, 23:45
Daar spreken ze toch al jaren over? Alé nu...

Pieter B
25 juni 2009, 23:46
Volgens mij is het wel de bedoeling om de andere verkeersbelasting, autotaks (ik heb geen auto dus ik weet ni zo goe wa voor belastingen ze zoal heffen voor het bezit van een auto) af te schaffen.

vlijmscherp
26 juni 2009, 08:30
je haat tov Nederland begint groteske vormen aan te nemen, Henri1

Henri1
26 juni 2009, 08:50
je haat tov Nederland begint groteske vormen aan te nemen, Henri1

Waar staat hier een verwijzing naar Nederland ?

Omar Torrijos
26 juni 2009, 09:11
België heeft z'n eigenste nutcase (type Karst T) nodig die eens op een killing frenzie gaat onder dat politiek gespuis... Maar eigenlijk geef ik er geen fuck meer om wat er met dit land gebeurt. Wie bij de hond slaapt, krijgt z'n vlooien...

winnezele
26 juni 2009, 09:18
Meer details over die kilometrvergoeding?

Sidharta
26 juni 2009, 10:17
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Niet betalen voor het bezit van de wagen maar voor het gebruik, is toch een goed uitgangspunt:roll:

monza
26 juni 2009, 10:53
Niet betalen voor het bezit van de wagen maar voor het gebruik, is toch een goed uitgangspunt:roll:

Daar heeft u natuurlijk gelijk in, maar wie gelooft dat men de andere heffingen zal afschaffen gaat een koude douche krijgen.
Ze gaan niet de zaken afschaffen alvorens zeker te zijn om nog meer geld te krijgen, Nederland zie ik niet zo snel hun zware heffing op de aanschaf van een wagen zomaar op te geven.

lantjes
26 juni 2009, 10:57
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Komaan Henri, we betalen wel voor een Nationale, Vlaamse, Waalse, Brusselse, Europese en niet te vergeten Duitse "regering" en dat allemaal voor 10 milj. mensjes....de grote van een serieuze stad in het buitenland. 't Geld moet van ergens komen hé. :roll:

Henri1
26 juni 2009, 12:42
Niet betalen voor het bezit van de wagen maar voor het gebruik, is toch een goed uitgangspunt:roll:

Op zich wel, alleen komt deze er gewoon bovenop.

Ondertussen verplaatsen de eminenties zich verder per dikke BMW of Mercedes en chauffeur naar hun werk.

Wie betaalt hun Km-vergoeding ?

<!-- / message -->
26 juni 2009, 12:54
Kilometervergoeding .............????????????????????

Waar gaat het hier weer over ?

Een belasting op de kilometervergoeding ?

Over het aanpakken van de bijtelling fraude in Nederland ?

Over het uitstellen van de kilometerheffing in zowel Nederland als België ?

Voltian
26 juni 2009, 12:56
ik denk dat het gaat over kilometerheffing ipv kilometervergoeding (ik ben vóór trouwens)

<!-- / message -->
26 juni 2009, 12:59
Voor zover ik weet is kilometerheffing uitgesteld tot 2011 ?

En nee, ik ben tegen. Tenzij de c02 taksen vervallen. En de kilometerheffing c02 afhankelijk wordt.

lantjes
26 juni 2009, 13:11
Op zich wel, alleen komt deze er gewoon bovenop.

Ondertussen verplaatsen de eminenties zich verder per dikke BMW of Mercedes en chauffeur naar hun werk.

Wie betaalt hun Km-vergoeding ?

Dat is eveneens niet ver te zoeken, wij hé..... via onkostennota's bv....

Voltian
26 juni 2009, 13:15
Voor zover ik weet is kilometerheffing uitgesteld tot 2011 ?

En nee, ik ben tegen. Tenzij de c02 taksen vervallen. En de kilometerheffing c02 afhankelijk wordt.

en als een kilometerheffing nu alle bestaande taksen vervangt behalve een brandstoftaks die de CO2-kost dekt?, is toch prima?

netslet
26 juni 2009, 13:23
Voor zover ik weet is kilometerheffing uitgesteld tot 2011 ?

En nee, ik ben tegen. Tenzij de c02 taksen vervallen. En de kilometerheffing c02 afhankelijk wordt.

Die uitstelling is waarschijnlijk uitgesteld tot 2011 omdat dan EG-richtlijn 2004/52/EG (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/oj/2004/l_200/l_20020040607nl00500057.pdf) van kracht gaat.

Alle personenwagen's worden hiermee verplicht om over een toestel te beschikken dat de positie-gegevens van het voertuig berekend door de straling van het satelietsysteem (GNSS) en doorstuurt naar een centraal punt middels GSM/GPRS-technologie. Dat betekent dus dat de overheid praktisch real time de locatie van de voertuigen van haar burgers kan bepalen.

Via wat berekeningen kan de burger dus zo met ongeveer maximale efficiëntie beboet worden voor elke snelheidsovertreding die ie maakt, alsook voor andere verkeersovertredingen zoals spookrijden of foutief parkeren. Ook laat dit de overheid toe een tol te heffen naar gelang het exact gebruik van de openbare weg.

Een kilometerheffing zal volgens mij trouwens zowieso veel sterker correleren met de co2-uitstaat dan de huidige autotaks.

netslet
26 juni 2009, 13:25
Op zich wel, alleen komt deze er gewoon bovenop.

Ondertussen verplaatsen de eminenties zich verder per dikke BMW of Mercedes en chauffeur naar hun werk.

Wie betaalt hun Km-vergoeding ?

De belastingbetaler, tiens. Maar als hun geld niet naar de kilometertaks ging dan ging het naar iets anders waar wij evengoed voor opdraaien.

Ik zie het specifieke probleem dus niet.

Henri1
26 juni 2009, 13:27
en als een kilometerheffing nu alle bestaande taksen vervangt behalve een brandstoftaks die de CO2-kost dekt?, is toch prima?

Waar staat dat ?

En wat met kilometers in het buitenland ?

Voltian
26 juni 2009, 13:27
Een kilometerheffing zal volgens mij trouwens zowieso veel sterker correleren met de co2-uitstaat dan de huidige autotaks.

Via brandstoftaks nog beter (enkel voor CO2 dan); brandstofverbruik & CO2-uitstoot zijn evenredig.

Ik wist nog niet van die richtlijn; ga ik eens lezen

Voltian
26 juni 2009, 13:29
Waar staat dat ?

En wat met kilometers in het buitenland ?

wel ja, dat was toch het idee van de kilometerheffing voor vrachtwagens (vervanging van bestaande taksen dus).

ivm buitenlandse kilometers; geen idee eigenlijk, maar is toch niet zo erg? De heffing is alleen van toepassing op wegen binnen het grondgebied van in dit geval Vlaanderen en/of Nederland?...

Henri1
26 juni 2009, 13:35
wel ja, dat was toch het idee van de kilometerheffing voor vrachtwagens (vervanging van bestaande taksen dus).

ivm buitenlandse kilometers; geen idee eigenlijk, maar is toch niet zo erg? De heffing is alleen van toepassing op wegen binnen het grondgebied van in dit geval Vlaanderen en/of Nederland?...

Ik vind belasting op brandstoffen eigenlijk beter, op voorwaarde dat de andere taksen afgeschaft worden, zo betaal je alleen wat je echt vervuilt.

Maar sommigen kunnen wel in het buitenland gaan tanken......

I amsterdam
26 juni 2009, 15:09
Daar heeft u natuurlijk gelijk in, maar wie gelooft dat men de andere heffingen zal afschaffen gaat een koude douche krijgen.
Ze gaan niet de zaken afschaffen alvorens zeker te zijn om nog meer geld te krijgen, Nederland zie ik niet zo snel hun zware heffing op de aanschaf van een wagen zomaar op te geven.

Beloofd is beloofd.

speurneus
26 juni 2009, 15:11
Niet betalen voor het bezit van de wagen maar voor het gebruik, is toch een goed uitgangspunt:roll:
Uiteraard, de belasting op het bezit wordt betaald via de BTW op de aankoop. Het gebruik wordt belast op de brondstoftaksen en waarom niet een km heffing. Die is allesinds eerlijker dan de jaarlijkse taks die we nu betalen.

brother paul
26 juni 2009, 15:57
als je nu een autostrade hebt die elke dag dichtslibt, en je heft daar nu eventjes doodleuk 10euro om in de file te gaan staan elke dag, dan ben je toch zeker dat via die tax, elke gepensioneerde die daar in de file gaat gaan staan tijdens de piek beslist om eventjes te wachten. De trimmard kan kiezen tussen treinpendelen of autopendelen en ziet zijn balans 2000euro in het voordeel van de trein balanceren.

Dus ja ik vind het een goed systeem op die manier. Iedereen wint erbij, het milieu, de staat etc

Je zou wel verwachten dat de opbrengsten rechstreeks dienen om infrastructuurwerken te financieren.. In zover onze obese overheid dit zal doen is natuurlijk wel een dik raadsel

Voltian
26 juni 2009, 16:04
als je nu een autostrade hebt die elke dag dichtslibt, en je heft daar nu eventjes doodleuk 10euro om in de file te gaan staan elke dag, dan ben je toch zeker dat via die tax, elke gepensioneerde die daar in de file gaat gaan staan tijdens de piek beslist om eventjes te wachten. De trimmard kan kiezen tussen treinpendelen of autopendelen en ziet zijn balans 2000euro in het voordeel van de trein balanceren.

Dus ja ik vind het een goed systeem op die manier. Iedereen wint erbij, het milieu, de staat etc

Je zou wel verwachten dat de opbrengsten rechstreeks dienen om infrastructuurwerken te financieren.. In zover onze obese overheid dit zal doen is natuurlijk wel een dik raadsel

Waarom moet de opbrengst naar infrastructuur, dat is toch niet per se nodig?

<!-- / message -->
26 juni 2009, 18:00
Meer kilometerheffing als je in de file staat ? Het gaat over het aantal kilometers dat je auto aflegt ? Als je de tijd dat je erover doet mee in rekening neemt, dan is het evident dat iedereen sneller gaat rijden ?

omaplop
27 juni 2009, 16:47
En voil�*, ook de Vlaamse regering is niet schuldenvrij, maar paste een trucje toe om de schulden elders te plaatsen!!!!

Van Mechelen, dus ook een echte VLD'er die de mensen zonder blikken en blozen leugens wijsmaakt!!!

Nr.10
28 juni 2009, 01:45
Die uitstelling is waarschijnlijk uitgesteld tot 2011 omdat dan EG-richtlijn 2004/52/EG (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/oj/2004/l_200/l_20020040607nl00500057.pdf) van kracht gaat.

Alle personenwagen's worden hiermee verplicht om over een toestel te beschikken dat de positie-gegevens van het voertuig berekend door de straling van het satelietsysteem (GNSS) en doorstuurt naar een centraal punt middels GSM/GPRS-technologie. Dat betekent dus dat de overheid praktisch real time de locatie van de voertuigen van haar burgers kan bepalen.

Via wat berekeningen kan de burger dus zo met ongeveer maximale efficiëntie beboet worden voor elke snelheidsovertreding die ie maakt, alsook voor andere verkeersovertredingen zoals spookrijden of foutief parkeren. Ook laat dit de overheid toe een tol te heffen naar gelang het exact gebruik van de openbare weg.

Een kilometerheffing zal volgens mij trouwens zowieso veel sterker correleren met de co2-uitstaat dan de huidige autotaks.

In plaats van een kilomerterheffing, een carbonheffing.
Daarvoor volstaat het om iedereen van een tankkaart te voorzien die in een unieke relatie gekoppeld is aan de wagen.

system
28 juni 2009, 09:04
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Kilometerheffing naar rato van het aantal gereden aantal kilometers vind ik anders nog niet zo slecht. Misschien gaat men dan eindelijk op zijn fiets een brief naar de post doen. Of te voet.

Henri1
29 juni 2009, 12:24
Kilometerheffing naar rato van het aantal gereden aantal kilometers vind ik anders nog niet zo slecht. Misschien gaat men dan eindelijk op zijn fiets een brief naar de post doen. Of te voet.

Ja, ben ik niet tegen, maar worden dan alle andere taksen op autorijden eerst afgeschaft ?

Mahalingam
29 juni 2009, 13:04
Kilometerheffing naar rato van het aantal gereden aantal kilometers vind ik anders nog niet zo slecht. Misschien gaat men dan eindelijk op zijn fiets een brief naar de post doen. Of te voet.
Ja maar fietsen/lopen verbruikt ook energie. En wel uit heel dure bronnen.
Ik vraag me af of het ecologsich gezien, vanwege de milieubelasting die voedselkweek/transport/verwerking benodigd, niet beter is om met benzine een afstand te overbruggen.

Er is een grote correlatie tussen hoeveelheid verbruikte brandstof met gewicht van auto en afstand. Dus eigenlijk doe je al aan kilometerheffing, alleen die heffing zit als belasting in de benzineprijs.

FDM
29 juni 2009, 13:07
kilometerheffing is moeilijk vast te stellen , makkelijkst met een teller op je kilometerteller ( waar dan nog meer zal mee gefoefeld worden)

autotaks was altijd vrij simpel voor de staat maar oneerlijk voor zij die zeer weinig rijden

studentje
29 juni 2009, 13:17
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Natuurlijk gaan we dat slikken! We slikken al zoveel! We zijn allemaal makke schaapjes geworden die gewoon wat harder gaan trappelen als het water ze aan de lippen staat. Waar zijn die vakbonden met piketten en acties, waar is de gewone man die zoals tijdens zoveel revoluties vanalles kon afdwingen door protest en oproer...*zucht*

HAMC
29 juni 2009, 14:28
Natuurlijk gaan we dat slikken! We slikken al zoveel! We zijn allemaal makke schaapjes geworden die gewoon wat harder gaan trappelen als het water ze aan de lippen staat. Waar zijn die vakbonden met piketten en acties, waar is de gewone man die zoals tijdens zoveel revoluties vanalles kon afdwingen door protest en oproer...*zucht*

De vakbonden? Die hebben al werk genoeg met Vlaanderen onder de Belgisch knoet te houden.

En de Vlaming? De Vlaming is een onnozelaar die niets beter verdient.

nihao
29 juni 2009, 14:47
Volgens mij heeft die invoeringsdatum alles te maken met het feit dat het dan technisch mogelijk wordt om de in Europa gereden kilometers perfect te monitoren : GALILEO !

De schoofzak
29 juni 2009, 15:01
Waarom moet de opbrengst naar infrastructuur, dat is toch niet per se nodig?

Dat maakt het sp. sp. psichologisch meer verteerbaar om te betalen.

Overzicht van nuttige auto-belastingen:
- de vervuiler betaalt: een heffing op brandstof, liefst op europees nivo, zelfs te betalen op wat in je tank zit als je vanuit een niet-EU-land binnenkomt.
- een file-taks: wie op bepaalde tijdstippen over bepaalde trajekten rijdt, betaalt. Doel: wie er niet absoluut moet zijn, wat later of wat vroeger doen rijden
- een lukse-taks: voor erg mooie dure wagens

Te vermijden taksen: tolwegen, tolbruggen, toltunnels, autostrade péage, vignetten per land. Er moet wel afgesproken worden op Europees nivo welke de bijdrage is vanuit de andere landen, voor "doorgangs-infrastruktuur".
Voorbeeld: de brug van Millau: als je erover rijdt, spaar je zoveel brandstof uit, en hinder je de mensen beneden niet. Laat die brug afbetalen met taksen uit het overzicht hierboven, in plaats van met tolgelden.

the_dude
29 juni 2009, 15:08
de kloof tussen rijk/macht en arm/onmacht verder uitdiepen. Daar zijn ze goed in onze politiekers.

fb718882
29 juni 2009, 18:36
Kilometerheffing naar rato van het aantal gereden aantal kilometers vind ik anders nog niet zo slecht. Misschien gaat men dan eindelijk op zijn fiets een brief naar de post doen. Of te voet.

Dat is prima als men dichtbij de post , den bakker , de GB of den Aldi woont . Voor mensen die ver van alle winkels wonen wordt het al een beetje een groter probleem .

Txiki
30 juni 2009, 13:39
Wat ik minder mooi vind hieraan, is dat het blijkbaar de bedoeling is elke auto constant te volgen via de gps en toebehoren. Dat is controle van de zuiverste soort, verpakt als kilometerheffing.

FDM
3 juli 2009, 16:06
http://static3.netto.tijd.be/i/00/5e/1b.468.jpeg?ts=1243957420000

Another Jack
3 juli 2009, 18:15
Om het begrotingsgat te vullen hebben ze ergens in een Europees land weer een belasting gevonden die wij nog niet hebben.

Kilometervergoeding .............

Weer dezelfden die betalen en de grote vissen blijven eenstemeer buiten schot.....

Gaan we dat weer allemaal slikken ?

Alle doppers lachen met die onnozelaars die met de wagen gaan werken.
Alle rijke stinkerds lachen in regel met heffingen.

Dank u sp.a.

Bill Ayers
3 juli 2009, 18:24
Een kilometerheffing zal volgens mij trouwens zowieso veel sterker correleren met de co2-uitstaat dan de huidige autotaks.

Niet alleen dat, maar door het klassieke systeem van een forfaitaire heffing via de belastingen is de consumptie van een bijkomende eenheid "gratis" op de marge. De gevolgen zijn bekend: een steeds erger wordend fileprobleem, een gestadige achteruitgang van de kwaliteit van de wegen, …

AdrianHealey
3 juli 2009, 20:54
Die uitstelling is waarschijnlijk uitgesteld tot 2011 omdat dan EG-richtlijn 2004/52/EG (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/nl/oj/2004/l_200/l_20020040607nl00500057.pdf) van kracht gaat.

Alle personenwagen's worden hiermee verplicht om over een toestel te beschikken dat de positie-gegevens van het voertuig berekend door de straling van het satelietsysteem (GNSS) en doorstuurt naar een centraal punt middels GSM/GPRS-technologie. Dat betekent dus dat de overheid praktisch real time de locatie van de voertuigen van haar burgers kan bepalen.

Via wat berekeningen kan de burger dus zo met ongeveer maximale efficiëntie beboet worden voor elke snelheidsovertreding die ie maakt, alsook voor andere verkeersovertredingen zoals spookrijden of foutief parkeren. Ook laat dit de overheid toe een tol te heffen naar gelang het exact gebruik van de openbare weg.

Een kilometerheffing zal volgens mij trouwens zowieso veel sterker correleren met de co2-uitstaat dan de huidige autotaks.

Angstaanjagend.

AdrianHealey
3 juli 2009, 20:55
Niet alleen dat, maar door het klassieke systeem van een forfaitaire heffing via de belastingen is de consumptie van een bijkomende eenheid "gratis" op de marge. De gevolgen zijn bekend: een steeds erger wordend fileprobleem, een gestadige achteruitgang van de kwaliteit van de wegen, …

Maar lost nog niet het probleem op van het tijdsaspect. Om 4 uur 's middags rijden is even duur als om middernacht.

Jedd
3 juli 2009, 21:17
Maar lost nog niet het probleem op van het tijdsaspect. Om 4 uur 's middags rijden is even duur als om middernacht.

in noorwegen betaal je op bepaalde delen snelweg enkel tol tijdens de spitsuren

kan hier ook makkelijk geregeld worden, gewoon wat kotjes en wat slagbomen bouwen, zo gefikst

AdrianHealey
3 juli 2009, 22:05
in noorwegen betaal je op bepaalde delen snelweg enkel tol tijdens de spitsuren

kan hier ook makkelijk geregeld worden, gewoon wat kotjes en wat slagbomen bouwen, zo gefikst

Lost natuurlijk enkel maar gedeeltelijk het probleem op.

Bill Ayers
3 juli 2009, 22:08
Maar lost nog niet het probleem op van het tijdsaspect. Om 4 uur 's middags rijden is even duur als om middernacht.

Je hebt gelijk, peak-load prijsdifferentiatie is de enige mogelijkheid om de effectief de spitsuren te vrijwaren van opstoppingen.

AdrianHealey
3 juli 2009, 22:11
Je hebt gelijk, peak-load prijsdifferentiatie is de enige mogelijkheid om de effectief de spitsuren te vrijwaren van opstoppingen.

Waarbij er natuurlijk ook een rationele (als in 'een rationele calculus) oplossing gevonden moet worden voor het probleem van belastingsontwijking, i.e. door de kleine steegjes gaan rijden en het probleem dus gewoon verschuiven.

En het mechanisme daarvoor kennen we.

Jedd
3 juli 2009, 22:20
En het mechanisme daarvoor kennen we.

ne slagboom :-D



eens dat steegje volstaat gaat iedereen wel weer terug naar de hoofdbaan


of gaan mensen verhuizen

Bill Ayers
3 juli 2009, 22:24
Lost natuurlijk enkel maar gedeeltelijk het probleem op.

Er is de mogelijkheid om marktmechanismen te imiteren, maar dat is inderdaad maar een gedeeltelijke oplossing. Wat ik mij afvraag is waarom politici in dit debat gewoon de zwarte piet niet doorschuiven en wegen privatiseren. Ik bedoel, het hele idee dat men niet langer "gratis" kan rijden is duidelijk erg onpopulair, maar stel dat nu "de privé" die beslissingen zou nemen, dan kunnen heren politici hun handen wassen in onschuld en hebben ze weer extra legitimering om te kakken op het compleet losgeslagen kapitalisme.

Flanelcondoom
3 juli 2009, 22:26
ne slagboom :-D



eens dat steegje volstaat gaat iedereen wel weer terug naar de hoofdbaan


of gaan mensen verhuizen

Slagbomen kunnen niet tegen explosieven.

Bill Ayers
3 juli 2009, 22:29
Waarbij er natuurlijk ook een rationele (als in 'een rationele calculus) oplossing gevonden moet worden voor het probleem van belastingsontwijking, i.e. door de kleine steegjes gaan rijden en het probleem dus gewoon verschuiven.

En het mechanisme daarvoor kennen we.

Tuurlijk, dat ontken ik op geen moment, maar een gefaseerd betoog is misschien makkelijker verteerbaar dan de hele brok in één hap.

AdrianHealey
3 juli 2009, 22:35
Tuurlijk, dat ontken ik op geen moment, maar een gefaseerd betoog is misschien makkelijker verteerbaar dan de hele brok in één hap.

We zijn de libertarische partij niet; die discussie hoeven we (gelukkig) niet te voeren! :p

De productiestructuur van ideëen al eens gezien? :-D

Bill Ayers
3 juli 2009, 22:37
De productiestructuur van ideëen al eens gezien? :-D

Hit me.

AdrianHealey
3 juli 2009, 22:39
Hit me.

Een daily article natuurlijk! (http://mises.org/story/3485)

Zie bijlage. ;)