PDA

View Full Version : Bestelwagens veroorzaken ongevallen


De schoofzak
1 juli 2009, 06:42
Ja, lees eerst het artikel maar hé:
link: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=L52C61AK&subsection=3

Ik denk dan: ja welke bestelwagens?

Als je dan weet dat vooral in de bouw, mensen vervoerd worden naar veraf gelegen werven, zonder dat hun uren tellen ... dan moet je niet verwonderd zijn dat ze zo snel mogelijk willen rijden, en roekeloos worden.

Een normaal mens begint te werken op het gewone adres van de fabriek, kantoor enz. (okee, daar zijn wel uitzonderingen op ... bla bla ...)
maar niet in de bouw. Daar betaalt men slechts een klein bedragje per kilometer.

Dus nemen de werkgevers in de bouw maar werken aan op grote afstanden; het kost hen toch geen sent; de arbeiders in de file mogen daar zo lang staan als ze willen, een kilometer is een kilometer.

Oplossing is simpel: een wijziging in de arbeidswetgeving.

En voor de rest: kontrole van de stoute overtreders.

Iedereen kloten door iedereen op kosten te jagen door iedere bestelwagen verplicht uit te rusten met een begrenzer is weer zo'n tiepische gemakkelijkheidsoplossing.

nihao
1 juli 2009, 07:12
...is voor, maar dan alleen in een Europese context...
Dej*-lu !

brother paul
1 juli 2009, 07:33
Ja, lees eerst het artikel maar hé:
link: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=L52C61AK&subsection=3

Ik denk dan: ja welke bestelwagens?

Als je dan weet dat vooral in de bouw, mensen vervoerd worden naar veraf gelegen werven, zonder dat hun uren tellen ... dan moet je niet verwonderd zijn dat ze zo snel mogelijk willen rijden, en roekeloos worden.

Een normaal mens begint te werken op het gewone adres van de fabriek, kantoor enz. (okee, daar zijn wel uitzonderingen op ... bla bla ...)
maar niet in de bouw. Daar betaalt men slechts een klein bedragje per kilometer.

Dus nemen de werkgevers in de bouw maar werken aan op grote afstanden; het kost hen toch geen sent; de arbeiders in de file mogen daar zo lang staan als ze willen, een kilometer is een kilometer.

Oplossing is simpel: een wijziging in de arbeidswetgeving.

En voor de rest: kontrole van de stoute overtreders.

Iedereen kloten door iedereen op kosten te jagen door iedere bestelwagen verplicht uit te rusten met een begrenzer is weer zo'n tiepische gemakkelijkheidsoplossing.


en die snelheidsbegrenzer ?

Micele
1 juli 2009, 09:03
Yup, ´t is weer max-snelheid-begrenzing... het IQ van 30 haalt weer de bovenhand. :roll:

Aan meer afstand houden naargelang rijgewicht (= langere remweg), en aan een meer anticiperende rijstijl kan het niet liggen...

En dat er in de statistieken echt rekening gehouden wordt in de wonderbaarlijke vermering van die bestelwagentjes lees ik ook nergens...

Uit universitair onderzoek blijkt dat er in België abnormaal veel ongevallen met bestelwagens gebeuren. 'Tussen 1991 en 2007 is het aantal verkeersongevallen met een kwart gedaald. Het aantal ongevallen met bestelwagens steeg met 21 procent', zegt Johan De Mol, die zijn onderzoek in het vakblad Verkeersspecialist publiceert. Op autosnelwegen gebeurden er in 2007 bijna dubbel zoveel ongevallen met bestelwagens als in 1991, terwijl er maar een kwart meer ongevallen gebeuren op de autosnelweg.

Het aantal dodelijke ongevallen daalde bij bestelwagens vier keer trager dan bij de rest van het verkeer. De Mol pleit voor een snelheidsbegrenzer. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) is vóór, maar alleen in een Europese context. (kba)

Even wat cijfers raadplegen:
http://statbel.fgov.be/figures/d37_nl.asp#1bis
spijtig dat ik de cijfers van 1991 niet heb maar wel andere... men kan zich een gemiddelde uitdenken:
bvb tussen 1996 en 2007 steeg:
- het aantal "Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens" met ca. 55 %...
- het aantal " Personenwagens met ca. 16%...
bvb tussen 1987 en 2007 steeg:
- het aantal "Vrachtwagens, bestelwagens, terreinwagens en tankwagens" met ca. 120 %...
- het aantal "Personenwagens" met ca. 45 %...

Tja... :? vooraleer we dat "universitair onderzoek" niet kunnen inzien staan we nergens.

circe
1 juli 2009, 09:14
Mensen die uren in de file staan om gewoon van en naar hun vast kantoor of fabrieksadres te geraken, worden daarvoor ook niet betaald.

maddox
1 juli 2009, 09:22
Grappig. toen ik de baan opging, was het simpel. Vanaf het moment mijn expertise gevraagd werd, werd ik betaald. 100 km, 500 km, maakte niet uit, ik moest, in het ergste geval, aantonen waar ik de tijd/kilometers had vertoefd.
Tuurlijk kreeg mijn werkgever een veelvoud van mijn uurloon ervoor in de plaats.

(uurloon €15, vraagprijs €150)
Ik kan wel het verschil begrijpen. Een betonmenger of een nucleair/petrochemic technicus...

Nu nog steeds ben ik aan't overwegen freelance te gaan.

Micele
1 juli 2009, 09:49
Vervolg toename lichte bestelwagens = xx % ?

Doordenker:
logisch dat die enorm toenemen... time is ook money... en aangezien de > 3,5 t ook begrensd zijn op 90 kmh naast de + 7,5 t die dat al lang waren... gaat men meer en meer... nipt onder de 3,5 t...

Eens verder googlen in Be:
Hier worden we al veel wijzer (zeer uitgebreid artikel, ik citeer een deel):
http://www.knack.be/nieuws/belgie/-bestelwagens-zijn-gevaar-voor-de-verkeersveiligheid-/site72-section24-article35679.html

... 'Het totale aantal letselongevallen (ongevallen met gewonden) op onze autosnelwegen steeg tussen 1991 en 2007 met 26 procent, terwijl het aantal letselongevallen met een bestelwagen in die periode met meer dan 83 procent toenam', schrijven de onderzoekers van het IDM.

'Het aantal lichte vrachtwagens is in tien jaar tijd, tussen 1997 en 2007, met meer dan 60 procent toegenomen', melden de onderzoekers ook. Is de gestegen ongevallenbetrokkenheid van bestelwagens dan niet gewoon daaraan toe te schrijven?

Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) vormt dat maar een deel van de verklaring. 'Het aantal ongevallen met bestelwagens stijgt, maar het aantal bestelwagens stijgt nog veel sneller, dat klopt. Maar anderzijds nemen bestelwagenbestuurders ook meer risico's.'...
Tja, dan moet men die cowboys aanpakken, en alweer niet veralgemenend "te straffen" zoals altijd in dit landje....

Eens rap googlen naar Noorderbuur Nederland die zijn meestal veel slimmer...:
(en hebben ook betere statistieken)
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/verkeer-vervoer/publicaties/artikelen/archief/2001/2001-0843-wm.htm

Webmagazine, maandag 1 oktober 2001 10:00

Aantal bestelwagens fors toegenomen

De afgelopen vijf jaar is het aantal bestelwagens met 44 procent toegenomen tot ruim 750 duizend stuks. Met name het aantal kleinere bestelwagens is explosief gegroeid.

Veel kleine bestelwagens

In vijf jaar tijd steeg het aantal bestelwagens met een laadvermogen tussen de zeshonderd en achthonderd kilo met 150 procent. Voor bestelwagens met laadvermogens tussen de achthonderd en duizend kilo was dat 75 procent. Deze categorieën tezamen vormen bijna de helft van alle bestelwagens. In 1986 had nog veertig procent van alle bestelwagens een laadvermogen van onder de zeshonderd kilo. Dit percentage is inmiddels gezakt naar 25 procent.... (+ grafisch)
Op slechts 5 jaar 1997-2001... hoe het verder stijgt tot 2007 kan men zich indenken...

Nog een interessante link speciaal om die bestelwagens:

http://users.telenet.be/philipdepaepe/site/specials/automobielbeheersing.htm

De afgelopen zes jaar is het aantal bestelwagens op onze wegen met zomaar eventjes 70% toegenomen. In het laatste decennium zijn de lichte bedrijfsvoertuigen ook een stuk krachtiger en veiliger geworden, maar niettemin is het aantal ongevallen met doden en gekwetsten waarbij deze voertuigen betrokken waren drastisch toegenomen. Uit statistieken van 1996 tot 2001 blijkt dat het aantal ongevallen met gewonden waarbij bestelwagens betrokken waren met bijna 22% gestegen is. Nog een andere verontrustende tendens: meer dan de helft van de chauffeurs van bestelwagens vertikt het om de veiligheidsgordel aan te doen. Dat de chauffeurs van bestelwagens daarentegen wel het gaspedaal weten staan zullen we in de praktijk allemaal wel eens ervaren hebben. Of hebt u op de autosnelweg nog nooit een bestelwagen aan hoge snelheid in uw achteruitkijkspiegel zien opdoemen?....Cursus automobielbeheersing 31 oktober 2004
http://users.telenet.be/philipdepaepe/site/specials/specials_index.htm
Deze link is van 31 okt 2004, ik denk dat die 70% toename de 6 jaren van 1998 t/m 2003 betreft of 1997-2002 doet er eigenlijk niet toe.

Micele
1 juli 2009, 10:23
En voor dat ik het vergeet... in een ....land zoals Be is het ook normaal dat een "aftandse auto met sleurhut " - maar wel < 3,5 T - even snel mag als een "sportwagen" op de snelweg... (in D = 80 offic.)

De veel veilige krachtige auto´s die meestal een betere caravan slepen mogen hier maar 90 kmh omdat het > 3,5 t is... (in D = 100 -> sticker)

:Angry2: