PDA

View Full Version : De STROOK VAN DARWIN


eno2
6 juli 2009, 09:48
Het ideen overviel mij door waarneming, op vele plaatsen, van gemengd verkeer zonder speciale demarcatie voor fietsers of voetgangers.

Waarom niet overal een speciale strook inrichten, de STROOK VAN DARWIN, waarin alle weggebrukers zonder onderscheid in DARWINIAANSE competitie kunnen gaan volgens het principe van de survival of de fittest?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand...

Johan217
6 juli 2009, 10:06
Doet me een beetje denken aan het plan van Groen indertijd om op bepaalde plaatsen geen fietspaden aan te leggen, zodat fietsers als "natuurlijke verkeersvertrager" zouden kunnen fungeren... :)

Wimpeus
6 juli 2009, 11:19
Doet me een beetje denken aan het plan van Groen indertijd om op bepaalde plaatsen geen fietspaden aan te leggen, zodat fietsers als "natuurlijke verkeersvertrager" zouden kunnen fungeren... :)

Nog een cumul voor Mieke Vogels?

dejohan
6 juli 2009, 11:44
Het ideen overviel mij door waarneming, op vele plaatsen, van gemengd verkeer zonder speciale demarcatie voor fietsers of voetgangers.

Waarom niet overal een speciale strook inrichten, de STROOK VAN DARWIN, waarin alle weggebrukers zonder onderscheid in DARWINIAANSE competitie kunnen gaan volgens het principe van de survival of de fittest?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand...

En gij wil ook zoveel mogelijk vrouwen bezwangeren en mannelijke concurrenten verjagen door op hun bakkes te kloppen?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand.

Zwitser
6 juli 2009, 15:33
Het ideen overviel mij door waarneming, op vele plaatsen, van gemengd verkeer zonder speciale demarcatie voor fietsers of voetgangers.

Waarom niet overal een speciale strook inrichten, de STROOK VAN DARWIN, waarin alle weggebrukers zonder onderscheid in DARWINIAANSE competitie kunnen gaan volgens het principe van de survival of de fittest?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand...

Het is ook veiliger. Het weghalen van markeringen, verkeersborden en verkeerslichten verplicht alle verkeersdeelnemers om met elkaar rekening te houden. Automobilisten kunnen niet meer doen alsof er geen fietsers zijn, en omgekeerd.

brother paul
6 juli 2009, 15:46
En gij wil ook zoveel mogelijk vrouwen bezwangeren en mannelijke concurrenten verjagen door op hun bakkes te kloppen?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand.

spermacompetitie op de snelweg dus ?

Scarabaeida
6 juli 2009, 16:21
http://www.youtube.com/watch?v=WOU563OvpUY

Een virtueel fietspad is misschien een idee voor de mensen met zotte ideeën hier. ;)

Fallen Angel
6 juli 2009, 16:24
Het ideen overviel mij door waarneming, op vele plaatsen, van gemengd verkeer zonder speciale demarcatie voor fietsers of voetgangers.

Waarom niet overal een speciale strook inrichten, de STROOK VAN DARWIN, waarin alle weggebrukers zonder onderscheid in DARWINIAANSE competitie kunnen gaan volgens het principe van de survival of de fittest?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand...

Tijd voor een Red Queen race dus.

Waar had ik die T-72 nu weer geparkeerd.:-P

Bovenbuur
6 juli 2009, 16:25
Ik wil niet ironisch doen, maar ik denk niet dat dit idee goed genoeg is om te overeven.

heir4c
6 juli 2009, 18:00
Zo iets bestaat al, in woonwijken bijvoorbeeld. De volledige straat is op hetzelfde niveau. Dus geen voetpad, apart fietspad en zelfs geen parkeerplaatsenmarkering. En dat schijnt dus goed te werken.

eno2
7 juli 2009, 10:10
En gij wil ook zoveel mogelijk vrouwen bezwangeren en mannelijke concurrenten verjagen door op hun bakkes te kloppen?

Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand.

Helaas ben ik gedegenereerd in dat specifiek opzicht.
Misschien ook doordat hier geen grotten zijn?

eno2
7 juli 2009, 10:12
Zo iets bestaat al, in woonwijken bijvoorbeeld. De volledige straat is op hetzelfde niveau. Dus geen voetpad, apart fietspad en zelfs geen parkeerplaatsenmarkering. En dat schijnt dus goed te werken.
Ik weet het. Ik ben daar al twee keer onder een fiets gelopen, op de Darwinstrook in De Haan.

In Wenduine lopen de mensen ook gewoon midden op de straat, niet alleen omdat het nu vakantie is, maar omdat het hele jaar door de vakantiestemming overheerst.

Heel Wenduine is een Darwinstrook.

Men zou dat kunnen veralgemenen.

Waarom zou het verkeer overal in ons verkeerszachtaardige landje niet in vakantiestemming mogen verkeren?

heir4c
7 juli 2009, 14:16
Ik weet het. Ik ben daar al twee keer onder een fiets gelopen,
:-D

Men zou dat kunnen veralgemenen.
Waarom zou het verkeer overal in ons verkeerszachtaardige landje niet in vakantiestemming mogen verkeren?

Zou men kunnen en mag ook maar financieel is dat niet haalbaar. Stap voor stap gaat natuurlijk wel en hier en daar wat plaatselijke ingrepen. Al zijn het maar een paar boompjes of een bloembak, dan fleurt het grijze al wat op.

Komt er gewoon op neer dat men dan aangeeft: Let op de ander, u bent niet alleen.
Eigenlijk een zin die voor heel het leven telt, voor alle omstandigheden.

Situatie lost men natuurlijk niet alleen op met wetten en (materiële) ingrepen. Het denken en het gedrag van mensen doet ook al veel.

eno2
8 juli 2009, 09:30
De vermoedelijke toekomstige overwinnaar op de strook van Darwin is ongetwijfeld de megatruck, die aan het topje van de evolutieve ontwikkeling staat.

Helaas zijn er een grote hoeveelheid wandelende en fietsende mieren die zich tegen de nieuwe dinosauriërs (op wielen) verzetten...

http://www.nomegatrucks.eu

eno2
8 juli 2009, 09:32
Ik wil niet ironisch doen, maar ik denk niet dat dit idee goed genoeg is om te overeven.
Om het even.

Ik kan het spuien niet laten.

Scherven A. Mok
9 juli 2009, 07:06
Doet me een beetje denken aan het plan van Groen indertijd om op bepaalde plaatsen geen fietspaden aan te leggen, zodat fietsers als "natuurlijke verkeersvertrager" zouden kunnen fungeren... :)
Dat is in vele gemeenten en steden ten uitvoer gebracht hoor. Ben zo ooit eens door een politieagent van een fietspad gejaagd omdat het een fietspad af was. Hop de straat op het verkeer remmen :)

Edina
9 juli 2009, 11:02
De vermoedelijke toekomstige overwinnaar op de strook van Darwin is ongetwijfeld de megatruck, die aan het topje van de evolutieve ontwikkeling staat.

Ik betwijfel ten sterkste of de megatruck de meest aangepaste (fittest) is voor die Darwiniaanse strook ;-)

nihao
9 juli 2009, 12:48
Het idee is verre van nieuw, er is een nederlandse verkeerskundige (zijn naam ontsnapt me nu even) die daar groot voorstander van is. Het werkt perfect ... met een snelheidsbeperking tot 20 km/u.

Renesse
9 juli 2009, 12:57
Ik zie een tweevaksbaan in het midden van de autosnelweg (een voor de ene richting en de andere voor de andere) die zwaar bepanserd is maar waar geen limieten zijn best wel zitten. Dan kunnen de bumperklevende, egotrippende testosteronbommen met geleasde zwarte BMW's X5 rustig hun "vrijheden" beleven tegen 250 per uur en voor mijn part rustig verongelukken wanneer ze een iets minder van anti-hersencellen voorziene BMW-rijder die "slechts" 230 rijdt oversteken en er uit de andere richting een Porsche komt aangevlamt.

eno2
10 juli 2009, 09:40
Ik betwijfel ten sterkste of de megatruck de meest aangepaste (fittest) is voor die Darwiniaanse strook ;-)

Wie dan wél?

De Theocodont?

brother paul
10 juli 2009, 11:18
Ik zie een tweevaksbaan in het midden van de autosnelweg (een voor de ene richting en de andere voor de andere) die zwaar bepanserd is maar waar geen limieten zijn best wel zitten. Dan kunnen de bumperklevende, egotrippende testosteronbommen met geleasde zwarte BMW's X5 rustig hun "vrijheden" beleven tegen 250 per uur en voor mijn part rustig verongelukken wanneer ze een iets minder van anti-hersencellen voorziene BMW-rijder die "slechts" 230 rijdt oversteken en er uit de andere richting een Porsche komt aangevlamt.

en waar plaats je de X6, want mijn vrouw en ik beginnen zo een beetje te dromen daarvan ?

Renesse
10 juli 2009, 12:47
en waar plaats je de X6, want mijn vrouw en ik beginnen zo een beetje te dromen daarvan ?

Is hij zwart, geleasd en zit je vol testosteron? Dan mag je ook het middenvak op.

dejohan
10 juli 2009, 18:11
en waar plaats je de X6, want mijn vrouw en ik beginnen zo een beetje te dromen daarvan ?

Waar hij thuishoort: in't museum.

eno2
13 juli 2009, 09:23
Hilde Crevits, onze nieuwe mobiliteits-ministra, heeft al verklaard dat privé- en openbaar verkeer geen antagonisten zijn, en dus gezellig dooreen mogen bewegen.

Daarmee stimuleert ze sterk de Darwininiaanse strook.

Hetzij uit naïviteit. Hetzij uit beroepsblindheid. Of de twee.

Bij mij is het natuurlijk puur vanuit het cynisme van de misantroop.

eno2
13 juli 2009, 09:25
Wie dan wél?

De Theocodont?

De thecodont - met mijn paleontologische excuses.

brother paul
13 juli 2009, 10:04
Is hij zwart, geleasd en zit je vol testosteron? Dan mag je ook het middenvak op.

jamaar mijn vrouw wil een witte ? ik zou hem gewoon zelf betalen, en ik rij met automatiek lekker rustig met afstandsradar ?

brother paul
13 juli 2009, 10:10
Waar hij thuishoort: in't museum.

johanneke toch, zo'n machientje zet je toch niet in een museum.

Ik ga u dat eens uitleggen er is GEEN VERBAND tussen de grootte van de wagen en zijn ecologische impact: een X6 is ecologischer dan een smart, en geloof mij nu of niet maar dat is zo. Het gaat dus ook over EMISSIES andere dan CO2. Het is maar de Hummer als stijlicoon bij uitstek die je moeiteloos bij de SUV's kunt klasseren. Maar je zou versteld staan natuurlijk als je dan ook de Rexton die nog geen 30K kost daar feitelijk naast mag zetteN.

ECOLOGIE gaat niet noodzakelijk over WELKE AUTO, maar WAT DOE JE ER MEE. ALs je met uw Dacia 100.000km/jaar begint te tuffen, versus de X6rijder die 10.000km per jaar rondtuft, heeft die X6 wonderbaarlijk zeker 10keer minder ecofoot dan die Dacia. En naar emissie toe zal het zeker 20keer milieuvriendelijker zijn.

Laten we zeggen mooie technieken kosten geld. En feitelijk kan een cleane wagen van 10K zelfs onmogelijk milieuvriendelijk gemaakt worden.

Dus de aversie van de sociale jaloezie politiek versus alles die meer dan 50K kost is feitelijk ecologische zever. Jullie aversie is zodanig onberedeneerd dat het zelfs electoraal tegen jullie kop keert.

Voila johanneke, doe een beetje meer research.

dejohan
13 juli 2009, 12:24
johanneke toch, zo'n machientje zet je toch niet in een museum.

Ik ga u dat eens uitleggen er is GEEN VERBAND tussen de grootte van de wagen en zijn ecologische impact: een X6 is ecologischer dan een smart, en geloof mij nu of niet maar dat is zo. Het gaat dus ook over EMISSIES andere dan CO2. Het is maar de Hummer als stijlicoon bij uitstek die je moeiteloos bij de SUV's kunt klasseren. Maar je zou versteld staan natuurlijk als je dan ook de Rexton die nog geen 30K kost daar feitelijk naast mag zetteN.

ECOLOGIE gaat niet noodzakelijk over WELKE AUTO, maar WAT DOE JE ER MEE. ALs je met uw Dacia 100.000km/jaar begint te tuffen, versus de X6rijder die 10.000km per jaar rondtuft, heeft die X6 wonderbaarlijk zeker 10keer minder ecofoot dan die Dacia. En naar emissie toe zal het zeker 20keer milieuvriendelijker zijn.

Laten we zeggen mooie technieken kosten geld. En feitelijk kan een cleane wagen van 10K zelfs onmogelijk milieuvriendelijk gemaakt worden.

Dus de aversie van de sociale jaloezie politiek versus alles die meer dan 50K kost is feitelijk ecologische zever. Jullie aversie is zodanig onberedeneerd dat het zelfs electoraal tegen jullie kop keert.

Voila johanneke, doe een beetje meer research.

Mocht je wat minder pendant zijn, polleke, dan zou ik misschien overwegen om te reageren.

Micele
13 juli 2009, 15:04
johanneke toch, zo'n machientje zet je toch niet in een museum.

Ik ga u dat eens uitleggen er is GEEN VERBAND tussen de grootte van de wagen en zijn ecologische impact: een X6 is ecologischer ..... ]

Paar vraagjes en suggesties, Paul

Welke neem je, roet-diesel of benzine, de M-versie, of mss benzine-Hybride ?
Koop je hem nieuw of occasie?

Bestel je een euro 5-norm of laat je U vangen ;-) met een (oude) euro 4-norm-motor ?
> vergeet niet dat de Euro 5-norm pas verplicht is bij nieuwe wagens vanaf 1 sep 2009.

Heb nog wat gegoogled:
- een BMW X6 weegt minstens 2145 kg leeggewicht, tja verbruik weet je natuurlijk...
- heeft een zeer matige CW-waarde (~ 0,34) x extra grote doorsnede:
geeft een eerder slecht aerodynamische totaalwaarde zou ik zeggen.
Op snel gereden Autobahn gaat het verbruik navenant sterk omhoog, weet je ook Paul.
- naja, voor zo´n prijsje kijk je niet op 50 € meer of minder voor een volle tank, weet je ook.

Persoonlijk voorspel ik toch een * abnormaal hoog waardeverlies na x-jaren wegens zijn totaalconcept, of ge moet veel geluk hebben na x-jaren nog een liefhebber te vinden. (*vergeleken met de 5-limousine bvb)
Ref: mobile.de (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&editSearch=&scopeId=C&lang=de&export=NO_EXPORT&sortOption.sortOrder=ASCENDING&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=60&maxPrice=&minFirstRegistrationDate=&maxMileage=&fuel=&ambitCountry=&zipcode=) nog nieuw vind je zelfs onder de 48.000 €... of 19% korting....
BMW X6 xDrive30d 19% Nachlass dt. Fzg
Geländewagen/Pickup
86825 Bad Wörishofen
Weiß , 173 kW (235 PS), Automatik
Klimaautomatik, Allradantrieb, Leichtmetallfelgen
Kraftstoffverbr. (komb./innerorts/außerorts):
8,0/10,0/7,0 l/100km*, CO2-Emissionen komb. 217 g/km
Fahrzeug parken 0 km 47.889 EUR* Zelfs ne witte én automatiek Paul, de vrouw zal blij zijn ;-)
jamaar mijn vrouw wil een witte ? ik zou hem gewoon zelf betalen, en ik rij met automatiek lekker rustig met afstandsradar ?

(als BMW-ervaren: mijn 6de BMW-benzine weegt 1250 kg leeg en is nu 20 jaar..., (gemiddeld verbruik ca. 9,5 l, én toch milieuvriendelijkste milieuplakette ;-))

In USA is de X6 eerder een kleine SU(A)V daar heb je gelijk Paul, maar in Europa niet...

brother paul
13 juli 2009, 17:20
Mocht je wat minder pendant zijn, polleke, dan zou ik misschien overwegen om te reageren.

trek het u niet aan johan, ik wou maar eens gewichtig doen, maar mijn punt blijft toch staan vind ik nu nog micele eens bekijken, misschien lig ik binnen 5 minuten knockout

Renesse
13 juli 2009, 22:56
jamaar mijn vrouw wil een witte ? ik zou hem gewoon zelf betalen, en ik rij met automatiek lekker rustig met afstandsradar ?

Dan zit je niet vol testosteron en moet je niet per se de middenstrook op.

brother paul
14 juli 2009, 00:20
alle micele
ik geef toe ik kan hem ecologisch moeilijk verdedigen, maar ik ben wel zeker dat hij ecologischer is dan een renault espace.

Renault
Renault Espace 2.0 dCi FAP Privilège
5 - Mittelklasse
Nein Euro4 III Diesel 110 1995 8,03 35 18 53



Renault
Renault Grand Espace 3.0 dCi Initiale Automatik
5 - Mittelklasse
Nein Euro3 III Diesel 130 2958 9,32 22 5 27


BMW
BMW X5 3.0d Automatic (DPF)
6 - Obere Mittelklasse
Nein Euro4 III Diesel 173 2993 8,77 35 23 58



BMW
BMW X5 4.4i Automatic
6 - Obere Mittelklasse
Nein Euro3 Otto 235 4398 12,86 47 4 51



BMW
BMW X6 xDrive35d Sport-Automatic (DPF)
6 - Obere Mittelklasse
Ja Euro4 III Diesel 210 2993 8,72 34 23 57

Micele
14 juli 2009, 15:13
alle micele
ik geef toe ik kan hem ecologisch moeilijk verdedigen, maar ik ben wel zeker dat hij ecologischer is dan een renault espace.
Sorry, Paul slecht vergelijk... een Espace heeft meer als 4 zitplaatsen neem ik aan, en als hij er maar vier gebruikt zal zijn koffer wel ca. 70-100% groter zijn.

Of heeft een X6 meer als 4 plaatsen ? Ik denk het niet (soort sportzetels)

Daarbij is een Espace ook een stuk hoger en ruimer (ik schat 15-20 cm hoger), breder weet ik niet juist.

btw, je cijfers behoeven wat uitleg ik weet niet voor wat juist die getalletjes allemaal staan.

Je moet ook gelijke euronormen vergelijken ofwel allemaal Euro 4 of binnenkort Euro 5 (ook de nieuwe Espace V ? euro 5 komt vóór 1 sept)

De Espace IV euro 4, 3.0 dCi heeft trouwens 133 kW ;-)
http://de.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace
6 Zylinder
3.0 dCi 133 kW/181 PS

http://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_Espace
Espace IV (JK)
De vierde generatie, die in 2003 geïntroduceerd werd, was de eerste Espace die volledig door Renault werd ontworpen en geproduceerd. Het was ook de eerste keer dat de Espace een volledig stalen carrosserie kreeg en werd niet meer door Matra, maar door Renault gebouwd in Sandouville. Het nieuwe model stond in lijn met Renault's recente designstijl die vooral door de Vel Satis en de Avantime uitgedragen wordt.

In 2002 had Renault zich tot doel gesteld tegen 2009 450.000 Espace IV's te verkopen, of zo'n 20% van het Europese monovolume-marktsegment. Die doelstelling suggereert dat de vijfde generatie van de Espace rond 2009 te verwachten is. In 2006 kreeg de Espace een kleine facelift, waarbij diverse kwaliteitsproblemen werden opgelost.[4]
Sinds wanneer zijn de motoren voor de X6 op de markt ?

roger verhiest
14 juli 2009, 15:21
Deze draad doet me denken aan een reportage die ik ooit zag over een klein stadje/dorp ergens in NL. Men had daar alle verkeersborden en lichten weggenomen, met als gevolg dat het verkeer er weliswaar trager, maar vooral ongevalvrij verliep.

De deskundigen geraakten er blijkbaar niet over uitgepraat. Inmiddels heb ik niets meer van dit initiatief gehoord : zou het dan toch mislukt zijn ?

brother paul
14 juli 2009, 16:04
Sorry, Paul slecht vergelijk... een Espace heeft meer als 4 zitplaatsen neem ik aan, en als hij er maar vier gebruikt zal zijn koffer wel ca. 70-100% groter zijn.

Of heeft een X6 meer als 4 plaatsen ? Ik denk het niet (soort sportzetels)

Daarbij is een Espace ook een stuk hoger en ruimer (ik schat 15-20 cm hoger), breder weet ik niet juist.

btw, je cijfers behoeven wat uitleg ik weet niet voor wat juist die getalletjes allemaal staan.

Je moet ook gelijke euronormen vergelijken ofwel allemaal Euro 4 of binnenkort Euro 5 (ook de nieuwe Espace V ? euro 5 komt vóór 1 sept)

De Espace IV euro 4, 3.0 dCi heeft trouwens 133 kW ;-)



Sinds wanneer zijn de motoren voor de X6 op de markt ?

Kijk miceleke, mijn nonkel had een gezin met 3 kinderen en tufte gans zijn leven met een kleine coupé rond. Dan ging hij in pensioen en begon hij met een volumewagen te rijden ???

Zie ik ben nu net het omgekeerde, zolang de kids aan mijn been hangen (en toegegeven vanaf 15j beginnen ze al deftig te wegen) heb je een grotere wagen nodig. Maar eenmaal dat de twee grootste uitgevlogen zijn, heb je met zo'n X6 genoeg hoor ?

Je moet een beetje kopen wat je nodig hebt..

Micele
14 juli 2009, 16:28
Zie ik ben nu net het omgekeerde, zolang de kids aan mijn been hangen (en toegegeven vanaf 15j beginnen ze al deftig te wegen) heb je een grotere wagen nodig. Maar eenmaal dat de twee grootste uitgevlogen zijn, heb je met zo'n X6 genoeg hoor ?

Je moet een beetje kopen wat je nodig hebt..
Natuurlijk Paul, maar eigenlijk geef je nu toe dat men "ecologisch" een X6 zeker niet met een Espace kan vergelijken.:-)

Paul, ik rijdt overigens al 20 jaar met een roadster : 2 plaatsen maar en maar 1250 kg leeggewicht, een X6 weegt bijna een ton meer, en als het moet haal ik dezelfde prestaties met 170 pk/1250 kg = 7,35 kg/pk (soepele zescilinder in lijn) als jouw euhm... uitgerekend.. heb je dus een X6 met 300 pk nodig voor je die 2200 kg tot dezelfde prestaties "sleurt"... (2200/300 = 7,33 kg/pk)
Tiens, de 3.0d (235 pk) en 3.5d (286 pk) vallen eigenlijk net iets te licht uit... :|

Of ga je de X6 ook een beetje als "terreinwagen" benutten ? daar kan ik idd niet meer volgen.

brother paul
14 juli 2009, 16:32
Natuurlijk Paul, maar eigenlijk geef je nu toe dat men een X6 zeker niet met een Espace kan vergelijken.:-)

Paul, ik rijdt overigens al 20 jaar met een roadster : 2 plaatsen maar en maar 1250 kg leeggewicht, een X6 weegt bijna een ton meer, en als het moet haal ik dezelfde prestaties met 170 pk/1250 kg = 7,35 kg/pk (soepele zescilinder in lijn) als jouw euhm... uitgerekend.. heb je dus een X6 met 300 pk nodig voor je die 2200 kg tot dezelfde prestaties "sleurt"... (2200/300 = 7,33 kg/pk)
Tiens, de 3.0d (235 pk) en 3.5d (286 pk) vallen eigenlijk net iets te licht uit... :|

Of ga de X6 ook een beetje als "terreinwagen" benutten ? dan kan ik idd niet meer volgen.

bane, gewoon achter boterkoekjes sjiezen, de zondag eens naar de kust cruisen, dan eens gaan eten in het restaurant ? je gebruikt die auto voor te gaan wandelen ?

Micele
14 juli 2009, 16:39
bane, gewoon achter boterkoekjes sjiezen, de zondag eens naar de kust cruisen, dan eens gaan eten in het restaurant ? je gebruikt die auto voor te gaan wandelen ?

Dan moet je die X6 zeker kopen Paul, je kunt hem trouwens nieuw bestellen in D (kleur kiezen en alle opties die je wil) voor 19% onder de nieuwprijs (ref mobile.de)

In D hebben ze blijkbaar al "schrik" dat ze hem binnenkort niet meer kwijtgeraken... een Ladenhüter zeggen ze in ´t D ;-)

maf
17 juli 2009, 10:21
Het ideen overviel mij door waarneming, op vele plaatsen, van gemengd verkeer zonder speciale demarcatie voor fietsers of voetgangers.

Waarom niet overal een speciale strook inrichten, de STROOK VAN DARWIN, waarin alle weggebrukers zonder onderscheid in DARWINIAANSE competitie kunnen gaan volgens het principe van de survival of de fittest?Tenslotte is dat onze normale evolutieve toestand...


Dat is een uitdrukking gecoind door Herbert Spencer, en diet door Darwin.

Micele
17 juli 2009, 10:48
Idd, en nog wat info:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest

Survival of the fittest

Survival of the fittest is een term die oorspronkelijk is bedacht door Herbert Spencer in zijn boek Social Statics uit 1851. Spencer stelde dat als de overheid niet zou ingrijpen de bekwaamste (rijkste) mensen uiteindelijk zouden overblijven en er een superbeschaving zou ontstaan waaruit de zwakkere groepen geëlimineerd zouden zijn.

De term werd korte tijd later door Charles Darwin gebruikt in zijn boek The Origin of Species uit 1859, waarin hij zijn ideeën over de evolutietheorie uiteenzette.

De term survival of the fittest wordt tegenwoordig gebruikt voor vrijwel iedere situatie waarin enige analogie is met evolutie en natuurlijke selectie. Veel biologen gebruiken daarom deze term niet meer en spreken enkel van natuurlijke selectie.

'Survival of the fittest' wordt vaak verward met 'het recht van de sterkste'. Een organisme hoeft echter niet de 'sterkste' te zijn om betere overlevingskansen te hebben dan anderen. Een betere camouflage of beter vluchtgedrag kunnen overlevingskansen vergroten en er voor zorgen dat een organisme 'the fittest' is. Het dier dat het best is aangepast aan diens omgeving en daardoor de beste overlevingskansen heeft, is de 'fittest'.

...]

eno2
18 juli 2009, 13:51
Dat is een uitdrukking gecoind door Herbert Spencer, en diet door Darwin.


En dan?

maf
20 juli 2009, 10:21
En dan?


Dan is het de Spenceriaanse strook en niet de Darwiniaanse strook.

eno2
23 juli 2009, 10:08
Dan is het de Spenceriaanse strook en niet de Darwiniaanse strook.
Spencer was helemaal verkeerd en is terecht door de geschiedenis vergeten.
Waarom hem terug oprakelen?

eno2
24 juli 2009, 10:19
Bozoboko schrijft in een andere draad:

Sukkeltjes van 80 jaar en meer, die zich niet meer uit de voeten kunnen maken als ze op het tramspoor struikelen op een oversteek, worden op de manier van de tram tenminste nog succesvol uitgedund.

Zou dat meetellen voor de strook van Darwin?

dejohan
24 juli 2009, 10:26
Een lichtjes getrimde vrouwelijke venusheuvel, dat is de échte strook van Darwin.

eno2
27 juli 2009, 09:34
Een lichtjes getrimde vrouwelijke venusheuvel, dat is de échte strook van Darwin.

Laten we dan in elke straat een Een lichtjes getrimde vrouwelijke venusheuvel leggen.

giserke
27 juli 2009, 10:31
Ok zal al beginnen met messen op mijn zjanten te lassen. Gelijk bij de romeinen.
De fietsers zullen lachen. :lol: 8-)

giserke
27 juli 2009, 10:34
http://chriscurtis.typepad.com/photos/uncategorized/2008/08/26/deathrace.jpg

eno2
3 augustus 2009, 08:44
Op de radio een voorstander van de STOP-beweging gehoord.

Die willen inderdaad alles en iedereen op dezelfde strook, maar hij wil Darwin deftig omzeilen door iedereen voor iedereen te laten stoppen.

eno2
10 september 2009, 09:28
Wat er gister weer allemaal niet op de strook van Darwin lag...

eno2
29 oktober 2009, 11:46
Op de fietsstrook van Darwin overwint alleen de beste prostaat

eno2
7 juni 2011, 18:49
Ok zal al beginnen met messen op mijn zjanten te lassen. Gelijk bij de romeinen.
De fietsers zullen lachen. :lol: 8-)
O, maar zodra ik me tevoet op de Darwiniaanse strook begeef met mijn zes meter lange Macedonische Falanx-lans, zullen die sikkelwagenmenners wel lachen:-D

Alboreto
9 juni 2011, 21:38
Antwoorden op een post van 27 Juli 2009?
Really?

fox
10 juni 2011, 11:43
Antwoorden op een post van 27 Juli 2009?
Really?

Er heeft er weer eentje aandacht nodig.

eno2
10 juni 2011, 20:35
Antwoorden op een post van 27 Juli 2009?
Really?
Ik ga je over twee jaar antwoorden, bij leven en welzijn op de Darwinstrook

eno2
10 juni 2011, 20:35
Er heeft er weer eentje aandacht nodig.

Bedankt voor de aandacht

AsGardSGO
12 juni 2011, 04:44
Die strook van Darwin die bestaat toch al me beste eno2... ik zie meer mensen die zich van verkeersveiligheid geen moer aantrekken dan die dat wel doen elk dag.
Van kinderen los in de auto tegen 150kmph tussen druk verkeer vliegend, vaak niet handsfree bellend (en zeggen dat veel nieuwe wagens GPS/bluetooth ingebouwd hebben of elke basis GPS dit heeft tegenwoordig), hun gazet lezende achter het stuur, zonder pinker van rijstrook veranderen, anderen daarbij zelfs verdringen om toch maar hun plaats op te eisen,...

Nee van mijn part niet streng genoeg zijn; harder dan 130kmph en ongeval op autostrade; dan maar alles zelf betalen en geen verzekering die tussenkomt!
in bebouwde kom of gewestwegen harder dan 40, 60, 80 of 100kmph (30 tot 90kmph zones) idem. En verder ook streng op andere gevaarlijk rijgedrag bestraffen en het zal snel gedaald zijn.

Maar nee de overheid is te laks; de autoindustrie wil verkopen, de ziekenhuizen verdienen, en de mens wil zijn verantwoordelijk niet nemen op de baan dus gaan we nog lang blijven zagen en klagen over onzinnige zaken en alles als betutteling ervaren.
En vooral hopen dat ons kinderen veilig thuis raken en later zelfde gedrag als wij nu op de baan aannemen...

Micele
14 juni 2011, 23:35
[ ...] Nee van mijn part niet streng genoeg zijn; harder dan 130kmph en ongeval op autostrade; dan maar alles zelf betalen en geen verzekering die tussenkomt!
:lol:

Vandaag terug uit Duitsland gekomen... op de A40 (E34) een tiental km na Duisburg haalde me een rijschoolleerling in aan ca. + 160 kmh (Fahrschule-bord op autodak). Het was een meisje en de rijschoolleraar was duidelijk te herkennen, men zag het ook aan haar overdreven lang pinkersgedrag (links en ook rechts na het inhalen terug naar rechts), toen ze nadien wat langzamer reed (150 kmh) haalde ik ze weer in, en kort nadien moest ik van het gas en even licht remmen naar 120 kmh voor een plotse trage inhaler, toen kwam ze redelijk goed anticiperend korterbij tot 30 m en liet ze zich onmiddellijk terug uitzakken, en nadat de linkerstrook weer vrij was, bleef ze op ca 80 meter hangen zoals het boekje voorschrijft bij 160 kmh. (Veiligheidsafstand 80 m = halve 160 (k)m/h)

Zo leert men in Duitsland rijden als men met het wat snellere linkervakverkeer een tijdje wil meezwemmen, zo´n ~ 160 kmh kruissnelheden; daarbij het tragere rechtsverkeer (120-130kmh) vlot inhalend. Nadert er een nog sneller voertuig dan maakt men even plaats door uit te voegen.

Ja, dit al tijdens de rijles, en zonder (Duits) rijbewijs op zak. ;-)

AsGardSGO
17 juni 2011, 04:00
:lol:

Vandaag terug uit Duitsland gekomen... op de A40 (E34) een tiental km na Duisburg haalde me een rijschoolleerling in aan ca. + 160 kmh (Fahrschule-bord op autodak). Het was een meisje en de rijschoolleraar was duidelijk te herkennen, men zag het ook aan haar overdreven lang pinkersgedrag (links en ook rechts na het inhalen terug naar rechts), toen ze nadien wat langzamer reed (150 kmh) haalde ik ze weer in, en kort nadien moest ik van het gas en even licht remmen naar 120 kmh voor een plotse trage inhaler, toen kwam ze redelijk goed anticiperend korterbij tot 30 m en liet ze zich onmiddellijk terug uitzakken, en nadat de linkerstrook weer vrij was, bleef ze op ca 80 meter hangen zoals het boekje voorschrijft bij 160 kmh. (Veiligheidsafstand 80 m = halve 160 (k)m/h)

Zo leert men in Duitsland rijden als men met het wat snellere linkervakverkeer een tijdje wil meezwemmen, zo´n ~ 160 kmh kruissnelheden; daarbij het tragere rechtsverkeer (120-130kmh) vlot inhalend. Nadert er een nog sneller voertuig dan maakt men even plaats door uit te voegen.

Ja, dit al tijdens de rijles, en zonder (Duits) rijbewijs op zak. ;-)

Ga u de voordeel van de twijfel geven; ik vind het een straf verhaal maar geloof het niet echt. Ga dat zo snel mogelijk zelf eens bij enkel Duitse rijscholen verifiëren.

Micele
17 juni 2011, 17:20
Ga u de voordeel van de twijfel geven; ik vind het een straf verhaal maar geloof het niet echt. Ga dat zo snel mogelijk zelf eens bij enkel Duitse rijscholen verifiëren.

Doe maar, ik heb het zelf meegemaakt, kan natuurlijk ook een uitzondering zijn.

Maar aangezien op de Autobahn aanbevolen 130 kmh is, en men auto´s aanbeveelt om met minstens 20 kmh verschil in te halen (ook uitspraken rechtbank) vind ik die 150 - 160 kmh logisch, waar zouden ze het anders leren vlot mee te zwemmen met het "snellere" (links)verkeer op de autobahn ?

´Vlot rijden´ op de D-snelweg maakt deel uit van hun rijopleiding, ook ´s nachts trouwens.
En ik weet het heel goed. ;-)

Micele
17 juni 2011, 19:03
vervolg, even gegoogled op Sonderfahrten Autobahn:

Wel passende rijschoolnaam en ook logo : ;-)
http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html

http://www.fahrschule-schnell.de/mediac/400_0/media/110e458f58086a8ffff81e8ac144225.JPG

Sonderfahrten

Nachdem das Fahrzeug sicher in schwierigeren Situationen geführt werden kann, müssen die Sonderfahrten (Autobahn-, Überland-, und Nachtfahrten) absolviert werden. Für die Führerscheinklassen L und M sind keine Sonderfahrten vorgeschrieben.

Jeder Fahrschüler muss die Mindestanzahl der Sonderfahrten absolvieren, unabhängig von seinem Können. Die Sonderfahrten sind in Überland-, Autobahn- und Nachtfahrten eingeteilt.

Die Anzahl der Sonderfahrten ist auch davon abhängig, ob schon eine Fahrerlaubnis vorhanden ist.

Was ist bei den Sonderfahrten anders als in den normalen Fahrstunden?

Bei den Sonderfahrten soll das Fahren in besonderen Situationen und unter schwierigen Bedingungen geübt werden. Schwerpunkte der Autobahnfahrten

-Fahren mit hoher Geschwindigkeit

-Einschätzen des Abstandes bei hoher Geschwindigkeit -Verkehrsbeobachtung, vorausschauendes Fahren,

-Einfahren und Ausfahren, auch auf Parkplätze und Raststätten,

-Überholen, Befahren eines Autobahnkreuzes, Gefahren bei hoher Fahrgeschwindigkeit Schwerpunkte der Überlandfahrten:

-Fahren mit höherer Geschwindigkeit

-Abbiegen von Schnellstraßen in Seitenstraßen oder Nebenstraßen

-Fahren in Kurven mit höherer Geschwindigkeit

Überholen

-Vorausschauendes Fahren / Gefahren erkennen

-Überholvorgänge übenSchwerpunkte der Nachtfahrten:

-Bedienung, Anwendung und Kontrolle der Beleuchtungseinrichtungen

-Verhalten bei Blendung durch Gegenverkehr

-Benutzung des Fernlichts

-Anpassen der Geschwindigkeit

-Erkennen von Gefahren

-Besonderheiten des Fahrens bei Dunkelheit

-Fahren außerorts und auf Autobahnen Fahren unter sich verändernden Lichtverhältnissen.

Anzahl Sonderfahrten

Klasse .......Überlandfahrten ........ Autobahnfahrten ........ Dunkelfahrten

A, A1, B........................5........................ 4.............................3

B auf BE........................3....................... .1.............................1

B auf C..........................5...................... ..2.............................3

A1 auf A........................3........................ 2.............................1

Sonderfahrten: ook in bijzondere situaties en moeilijke omstandigheden.

Waar jij aan twijfelde:
Voornaamste (zwaarte)punten op de autobahn
- Hohe Geschwindigkeit = Hoge snelheid (autobahn : aanbevolen 130 kmh)
- mit höherer Geschwindigkeit = met hogere snelheid (meer als hoog)
- in Kurven mit höherer Geschwindigkeit = in bochten met hogere snelheid

Rijbewijs B = auto : daar zijn dus 5, 4 en 3(´s nachts) speciale ritten specifiek normaal voorzien, verplicht.
De specifieke Sonderfahrten (Autobahn-, Überland-, und Nachtfahrten) zijn dus anders als normale rij-uren.

Dus op alle wegen wordt met (aangepaste) hogere snelheid als normaal hoog geoefend, ook het bochtenwerk , en het inhalen natuurlijk.

Indien méér specifieke vertaling uit de link, c/p-citeer en seintje.

Hier een algemene-officiele link:
http://www.fahrtipps.de/fuehrerschein/sonderfahrten.php

fb718882
18 juni 2011, 09:05
Doe maar, ik heb het zelf meegemaakt, kan natuurlijk ook een uitzondering zijn.

Maar aangezien op de Autobahn aanbevolen 130 kmh is, en men auto´s aanbeveelt om met minstens 20 kmh verschil in te halen (ook uitspraken rechtbank) vind ik die 150 - 160 kmh logisch, waar zouden ze het anders leren vlot mee te zwemmen met het "snellere" (links)verkeer op de autobahn ?

´Vlot rijden´ op de D-snelweg maakt deel uit van hun rijopleiding, ook ´s nachts trouwens.
En ik weet het heel goed. ;-)

Je hebt gelijk , Micele . Ik heb zelf ook vergelijkbare situaties zien gebeuren op de Deutsche Autobahn . De Duitse autorijscholen houden er rekening mee dat rijden over de snelwegen iets anders is dan , zoals het hier gebeurt , "rond de kerktoren draaien" . Is het niet zo dat in België de auto's van autorijscholen zelfs niet op de autostrades mogen rijden ?

Micele
18 juni 2011, 13:00
[...] zoals het hier gebeurt , "rond de kerktoren draaien". Is het niet zo dat in België de auto's van autorijscholen zelfs niet op de autostrades mogen rijden ?

Is dat nog altijd zo primitief hier ? 8O

Lijkt wel of men hier nog altijd een rijbewijs krijgt als men zijn auto maar kan parkeren...
En als ze dan gelost worden gaan ze hun blikken bakje eens de sporen geven, natuurlijk eerst als ze wat moed opgedaan hebben door "aanmoedigingen" of onder (lichte) invloed... En plots luistert die auto niet meer, ze kennen het grensbereik van hun rijvaardigheid immers niet (in moeilijke situaties en omstandigheden), en al zeker niet dat van hun auto, waar zouden ze het geleerd hebben ?

De tijden dat men zijn rijbewijs bijna gratis kreeg als men 21 jaar was (enkel theorie-examen) is toch voorbij ?

Lijkt wel nog-altijd-watjes-land-Be. Mag niets kosten, en als-men-maar-niet-te-snel-rijdt-opleiding. Bij het parkeren is dat zo. :lol:

Ik zou voorstellen het Belgisch rijbewijs of rijopleiding ongeldig te laten verklaren zolang ze niet degelijk Europees niveau haalt.

We leven/rijden in Europa en niet "rond de kerktoren".

In Duitsland wordt ook rijles gegeven op winterbanden en sneeuwlagen van 10 cm en meer hoor. In Be valt dan de rijles uit wegens omstandigheden...

http://www.dieter-busch.de/geschafft.php?page=2

http://www.busch-kroll.de/admin/getsnap.php?id=1&typ=pic&picid=416&album_id=0

Alles weiss. 08.12.2010

Da steht man auf, schaut aus dem Fenster, weiß das man Prüfung hat und stellt fest, dass es an solch einem Tag wie heute spannnend werden kann.
Das muss sich Constanze heute morgen gedacht haben, als sie aufstand und aus dem Fenster schaute. Schnee wo immer sie auch hinschaute, denn über Nacht kamen 10cm Neuschnee runter. ...]

Rutschgefahr ! 05.12.2010

Das es im Winter öfters mal weiss auf den Straßen ist, soll vorkommen. Das man an bei richtig ordentlich Schnee eine Prüfung fährt, sollte am besten nur einmal passieren. Über Nacht gab es in Braunschweig ordentlich Schneefall und so mußte Lisa auf völlig verschneiten und rutschigen Strassen heute morgen zur Prüfung antreten. ...]

Dr. Iceman 29.11.2010

Na klar, wer Axel hier auf dem Foto sieht, kann erkennen, dass er sich freut wie ein "Schneekönig". Diesen Titel hat sich Axel aber auch redlich verdient. Ihn ereilte das Schicksal, dem ersten Schnee auf der Straße zu begegnen und das genau in der Prüfung. Nun kann sich jeder vorstellen wie schwierig es ist wenn die Fahrstunden meistens auf trockener oder nasser Straße stattfinden und nun liegt auf einmal Schnee und muß sein Können auch noch unter Beweis stellen. Doch Axel, bei uns nur noch unter "Dr.Iceman"bekannt, behielt die Nerven und gewöhnte sich schnell an den neuen Straßenzustand. Aus der Theorie waren ihm noch zwei Dinge zu diesem Wetter eingefallen: Geschwindigkeit anpassen und Abstand vergrößern. Damit tat er genau das was der Prüfer bei diesen Witterungsbedingungen auch sehen wollte. Damit war das Ziel erreicht. Der Prüfer händigte nach dieser Fahrt den Führerschein an Axel aus. Wir wünschen dir weiterhin eine rutschfreie Fahrt...

Micele
18 juni 2011, 14:43
euhm, ook het praktisch rijexamen gaat door bij (10 cm) sneeuw (laatste link, 3 vbn uit D)