PDA

View Full Version : Oeigoerse leidster Rebiya Kadeer


porpo
11 juli 2009, 15:37
http://img249.imageshack.us/img249/6964/1926211134.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rebiya_Kadeer


http://img38.imageshack.us/img38/8073/q1076411677427105.jpg
Het separatisme van de onderdrukten in China (09/07/09)
...
De .. met Tibet is treffend. China noemt het begrijpelijke verzet gewoon terrorisme en separatisme. Net zoals de dalai lama in Tibet wordt de Oeigoerse leidster Rebiya Kadeer gedemoniseerd. In 1999 werd ze aangehouden na een ontmoeting met een Amerikaanse delegatie en wegens 'verraad van staatsgeheimen' tot acht jaar gevangenis veroordeeld. Onder internationale druk kwam ze in 2005 vervroegd vrij. Ze week uit naar de Verenigde Staten, waar haar man al eerder als vluchteling was aangekomen. Het Oeigoers verzet wordt vreselijk onderdrukt. China doet net als Iran en schrijft alle problemen toe aan ‘buitenlandse inmenging’. Ook het blokkeren van mobiel telefoonverkeer en het internet behoort tot de gebruikelijke .. (bron (http://www.n-va.be/programma/nieuws/column_detail.asp?ID=426))

porpo
11 juli 2009, 15:53
Ik steun de onafhankelijkheid niet, wel een sociaal-culturele onafhankelijkheid, of misschien van China een fiderale staat te maken. Ik ben in ieder geval tegen het separatisme, en dat moeten alle gezonden moslims en bewoners van de derde wereld willen, want een sterke China zorgt voor het politieke evenwicht in de wereld. Deze evenwichtheid is nodig als een weerstand tegen hooghartige rechtse en reactionaire tirannie.

forzaflandria
11 juli 2009, 16:31
Een sterk China zorgt alleen voor hulp aan reactionaire regimes zoals Birma, Zimbabwe, Soedan, Noord Korea.

Xinjiang? Verregaande autonomie in een eventueel democratisch federaal China, maar ik zie het niet onmiddellijk gebeuren. Wel eens goed dat een beweging in een moslimland geleid wordt door een vrouw, ongesluierd dan nog.

Heel-Nederlander
12 juli 2009, 11:07
Hoogstens een federaal China. Tibet en Xinjiang zijn nog altijd straatarme gebieden. Onafhankelijkheid zou ons twee nieuwe derdewereld-landen opleveren, en ook nog eens zware etnische problemen: de Han maken in beidde gebieden al bijna de helft van de bevolking uit. Nog even en de autonomie kan de facto worden ingetrokken omdat de Tibetanen en Oeigoeren een minderheid in eigen land worden (vóór 2015).

Lof der Zotheid
12 juli 2009, 12:40
Elke illegale poging tot illegaal separatisme keihard de kop indrukken, hetgeen China ook treffend doet.

Sjaax
12 juli 2009, 22:42
De Chinese machthebbers in Peking steunen Han-Chinezen om naar Xinjiang te verhuizen. Dat betekent dat de Oeigoeren een minderheid worden in een gebied dat traditioneel door hen werd bewoond. Dat vinden de Oeigoeren natuurlijk niet aangenaam. Het zou nog niet zo erg zijn wanneer iedereen gelijke rechten had. Maar China is geen democratie. In een dictatuur viert nepotisme hoogtij. De regionale Chinese machthebbers bevoordelen de Han-Chinezen boven de oorspronkelijke Oeigoeren. Dat geeft een explosieve sfeer en een separatistische strijd.

Jaani_Dushman
12 juli 2009, 22:49
Vlaanderen, Oost-Turkestan, Tibet, één strijd! :twisted:

Sjaax
13 juli 2009, 05:51
Vlaanderen, Oost-Turkestan, Tibet, één strijd! :twisted:Vlaanderen, Oost-Turkestan en Tibet zijn natuurlijk alle even democratisch. :-)

Antoon
13 juli 2009, 15:12
Tibet, en nu weer de Oeigoeren, zijn voorbodes van wat door een aantal analysten reeds lang vrezen, namelijk een ontbinding van China, zoals dat destijds gebeurde met de Sovjetunie.

Ke Nan
13 juli 2009, 18:41
Tibet, en nu weer de Oeigoeren, zijn voorbodes van wat door een aantal analysten reeds lang vrezen, namelijk een ontbinding van China, zoals dat destijds gebeurde met de Sovjetunie.

Mooi, Turkije verwelkomt zijn volksgenoten in de vrije democratische wereld.

kelt
13 juli 2009, 20:56
Tibet, en nu weer de Oeigoeren, zijn voorbodes van wat door een aantal analysten reeds lang vrezen, namelijk een ontbinding van China, zoals dat destijds gebeurde met de Sovjetunie.

:roll:

China kan (en ZAL) desnoods in ieder "lastig" gebied meer soldaten inzetten dan er jonge,strijdbare, mannelijke inwoners zijn.....Een luxe die Rusland zich niet kon veroorloven....

Oeigoeren hebben enkele dagen geleden,op weinig subtiele wijze ,een "Han-jacht" ingezet met over de honderd dode "Han-Chinezen" tot gevolg....
We kunnen er van overtuigd zijn dat op het moment dat dit geschreven wordt de Chinese veiligheidsdiensten,mogelijk op subtielere,slinksere wijze,op "oejgoerenjacht" zijn.In een land met een traditie van executies vrijwel direct na het vonnis in de rechtbank,en met executiebussen, belooft dit weinig goeds.... :|

liberalist_NL
13 juli 2009, 21:01
Zit de wereld wel te wachten op nóg een Islamitische staat?

liberalist_NL
13 juli 2009, 21:03
Ik steun de onafhankelijkheid niet, wel een sociaal-culturele onafhankelijkheid, of misschien van China een fiderale staat te maken. Ik ben in ieder geval tegen het separatisme, en dat moeten alle gezonden moslims en bewoners van de derde wereld willen, want een sterke China zorgt voor het politieke evenwicht in de wereld. Deze evenwichtheid is nodig als een weerstand tegen hooghartige rechtse en reactionaire tirannie.

De Oeigoeren wonen al in een autonome regio.

Turkse Nederlander
13 juli 2009, 22:43
Zit de wereld wel te wachten op nóg een Islamitische staat?
Alle Turkse staten in de wereld zijn seculiere staten. Ik verwacht dat Oost-Turkestan ook seculier wordt. In alle Turkse ex-Sovjet staten speelt religie een kleine rol.

Turkse Nederlander
13 juli 2009, 22:44
Hoogstens een federaal China. Tibet en Xinjiang zijn nog altijd straatarme gebieden. Onafhankelijkheid zou ons twee nieuwe derdewereld-landen opleveren, en ook nog eens zware etnische problemen: de Han maken in beidde gebieden al bijna de helft van de bevolking uit. Nog even en de autonomie kan de facto worden ingetrokken omdat de Tibetanen en Oeigoeren een minderheid in eigen land worden (vóór 2015).
Oost-Turkestan heeft grote olie, gas en uranium voorraden. Het land zal niet lang 3e wereldland zijn.

Antoon
14 juli 2009, 14:14
:roll:

China kan (en ZAL) desnoods in ieder "lastig" gebied meer soldaten inzetten dan er jonge,strijdbare, mannelijke inwoners zijn.....Een luxe die Rusland zich niet kon veroorloven....

Oeigoeren hebben enkele dagen geleden,op weinig subtiele wijze ,een "Han-jacht" ingezet met over de honderd dode "Han-Chinezen" tot gevolg....
We kunnen er van overtuigd zijn dat op het moment dat dit geschreven wordt de Chinese veiligheidsdiensten,mogelijk op subtielere,slinksere wijze,op "oejgoerenjacht" zijn.In een land met een traditie van executies vrijwel direct na het vonnis in de rechtbank,en met executiebussen, belooft dit weinig goeds.... :|

Dat China zich niet zal laten doen staat buiten kijf. Met vele doden tot gevolg, in alle gebieden die er ook maar aan denken. Zo heeft de geschiedenis van de laatste 100 jaar getoond.

Maar vroeg of laat valt China uiteen, er zijn teveel verschillende bevolkingsgroepen in dat uitgestrekt land.

Antoon
14 juli 2009, 14:14
Zit de wereld wel te wachten op nóg een Islamitische staat?

Niet echt, neen.

porpo
14 juli 2009, 14:44
Opstand?

Rebiya Kadeer, ’Brein achter de opstand’
Volgens Peking is Rebiya Kadeer (62) ’het brein achter de rellen’ in Xinjiang. Zelf noemt ze zich ’dochter van het Oeigoerse volk’.

Kadeer werd geboren in een gezin van welgestelde boeren, die er ook een badhuis, een kapperszaak en een restaurant op nahielden. Dat maakte de familie in de ogen van Mao’s communisten tot ’bourgeois’, klassevijanden. In de jaren ’50 verloren de Kadeers hun bezittingen, en werden ze verbannen van de stad Altay in het noorden naar .. (bron (http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2810624.ece/Rebiya_Kadeer___rsquo_Brein_achter_de_opstand_rsqu o__.html))

kelt
14 juli 2009, 16:54
Maar vroeg of laat valt China uiteen, er zijn teveel verschillende bevolkingsgroepen in dat uitgestrekt land.

Zelfs gecombineerd zijn al die "verschillende (ik bedoel dan "niet-Chinese" bevolkingsgroepen) nog niet eens een middelgrote Chinese stad ,in aantallen gezien.....De dominantie van de "han" moet vrijwel absoluut zijn.Niet te verwarren met de lappendeken van bijvoorbeeld India...

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 19:23
Oost-Turkestan heeft grote olie, gas en uranium voorraden. Het land zal niet lang 3e wereldland zijn.Veelal is de aanwezigheid van grondstoffen geen garantie op rust, vrede en welvaart (denk bijvoorbeeld aan Nigeria).

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 19:26
Zit de wereld wel te wachten op nóg een Islamitische staat?Dat is aan de Oeigoeren, en alleen aan de Oeigoeren, om daarover te beslissen.

SDX
14 juli 2009, 20:01
Ik denk dat China zelf daar ook nog wat over te zeggen zal hebben.:-P

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 20:05
Ik denk dat China zelf daar ook nog wat over te zeggen zal hebben.:-PEn vind jij dat zij dat recht hebben?

Lof der Zotheid
14 juli 2009, 20:05
Dat is aan de Oeigoeren, en alleen aan de Oeigoeren, om daarover te beslissen.

Toch eerder aan China.

SDX
14 juli 2009, 20:53
En vind jij dat zij dat recht hebben?

Zeker weten - met harde hand die opstand neerslaan - en dat gebeurt ook! :-P

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 20:59
Zeker weten - met harde hand die opstand neerslaan - en dat gebeurt ook! :-PHad u ook een verzoek over het aantal dode Oeigoeren? Bent u tevreden met een 600-tal? Of had u liever wat meer gewenst?

liberalist_NL
14 juli 2009, 21:01
Dat is aan de Oeigoeren, en alleen aan de Oeigoeren, om daarover te beslissen.

Kennelijk waardeert niet iedereen zo erg de internationalistische gedachte van het communisme. :-)

Sjaax
14 juli 2009, 21:04
Dat is aan de Oeigoeren, en alleen aan de Oeigoeren, om daarover te beslissen.Er is een klein probleempje. Er wonen nogal veel Chinezen in China. Mogen ze in hun eigen land verhuizen? :?

liberalist_NL
14 juli 2009, 21:05
Er is een klein probleempje. Er wonen nogal veel Chinezen in China. Mogen ze in hun eigen land verhuizen? :?

Nu ja, die Han-Chinezen zijn import, hè? Kolonisten. Volks-nationalistisch gezien zouden die moeten opkrassen.

SDX
14 juli 2009, 21:23
Had u ook een verzoek over het aantal dode Oeigoeren? Bent u tevreden met een 600-tal? Of had u liever wat meer gewenst?

Ik had liever gewenst dat die mohammedanen zich normaal gedragen en geen opstanden uitlokken, dan zijn er geen doden! Zal ik anders een paar mooie plaatjes plaatsen over dode Chinezen, je hoeft niet eens te raden wie ze vermoord heeft!
Kijk eens hier: http://news.wenxuecity.com/messages/200907/news-gb2312-882923.html en hier: http://www.truthtube.tv/play.php?vid=2436
Mjah, typisch handwerk van de religie van de 'vrede'!

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 21:29
Kennelijk waardeert niet iedereen zo erg de internationalistische gedachte van het communisme. :-)Wie is communistisch?

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 21:30
Er is een klein probleempje. Er wonen nogal veel Chinezen in China. Mogen ze in hun eigen land verhuizen? :?Oost-Turkestan is niet "hun eigen land". Of ze naar Oost-Turkestan mogen verhuizen, is aan de Oeigoeren om daarover te beslissen.

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 21:32
Ik had liever gewenst dat die mohammedanen zich normaal gedragen en geen opstanden uitlokkenIk wil enkel verwijzen naar het citaat uit mijn onderschrift: "The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability"."

SDX
14 juli 2009, 21:37
Ik wil enkel verwijzen naar het citaat uit mijn onderschrift: "The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability"."


Ik denk dat China zich zeer weinig aantrekt van Uw onderschrift en vertrouw erop dat ze dit 'akkefietje' op haar eigen, vertrouwde manier oplost!
Hoe hard ze ook mogen brullen en hoeveel huizen, bussen, auto's ze ook in de fik steken, hoeveel mensen ze vermoorden in koelen bloede - China is NIET Europa!

Kallikles
14 juli 2009, 21:39
Ik denk dat China zich zeer weinig aantrekt van Uw onderschrift en vertrouw erop dat ze dit 'akkefietje' op haar eigen, vertrouwde manier oplost!
Hoe hard ze ook mogen brullen en hoeveel huizen, bussen, auto's ze ook in de fik steken, hoeveel mensen ze vermoorden in koelen bloede - China is NIET Europa!

En trek je dit standpunt consequent door naar Tibet?

SDX
14 juli 2009, 21:40
En trek je dit standpunt consequent door naar Tibet?

Natuurlijk, wat dacht U?

Jaani_Dushman
14 juli 2009, 21:46
Ik denk dat China zich zeer weinig aantrekt van Uw onderschrift en vertrouw erop dat ze dit 'akkefietje' op haar eigen, vertrouwde manier oplost!
Hoe hard ze ook mogen brullen en hoeveel huizen, bussen, auto's ze ook in de fik steken, hoeveel mensen ze vermoorden in koelen bloede - China is NIET Europa!Het gaat er niet over of China dat denkt. China is één van de meest bloeddorstige dictaturen ter wereld. Ik verwacht van hen ook niets anders dan de barbaarse repressie die ze nu hanteren.

Het gaat erover dat jij vindt dat zij het recht hebben om de Oeigoeren en de Tibetanen het zwijgen op te leggen met alle middelen die zij nodig achten. Mag ik aannemen dat jij de stabiliteit van eender welk regime (hoe dictatoriaal en gewelddadig zij ook moge wezen) belangrijker vindt dat het lot van haar volkeren?

Kallikles
14 juli 2009, 21:46
Natuurlijk, wat dacht U?

Ik denk dat jij eens een oorlog moet meemaken. En als je dan door een soldaat van het bezettingsleger aan de haren wordt weggesleept, zal ik je nog eens wat vragen komen stellen over de legitimiteit van repressie... 8-)

En neen, ik zal je dan niet helpen.