PDA

View Full Version : Fietspaden in België


Hawkeye
17 juli 2009, 14:07
Vlaanderen heeft een wielertraditie. De ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en tal van andere klassiekers maken Vlaanderen een grote speler in de wielerwereld.

Als je als normale mens wil gaan fietsen dan moet je vaak zeer pijnlijk vaststellen dat de fietspaden helemaal niet goed liggen. Vaak is er zelfs geen fietspad voorzien waar er toch een hoort te liggen voor de veiligheid.

Er wordt altijd geklaagd over de opwarming van de aarde door onze politici, maar ervoor zorgen dat de Belg naar zijn werk kan met de fiets, dat is te veel gevraagd.
Waarom doen de politici hier niets aan?

barfo
17 juli 2009, 14:22
omdat de fietslobby niet genoeg geld onder tafel kan duwen en ze ook geen belastingen genoeg kunnen recuperen van al dat gratis rondrijden

Micele
17 juli 2009, 15:43
Vlaanderen heeft een wielertraditie. De ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en tal van andere klassiekers maken Vlaanderen een grote speler in de wielerwereld.

Als je als normale mens wil gaan fietsen dan moet je vaak zeer pijnlijk vaststellen dat de fietspaden helemaal niet goed liggen. Vaak is er zelfs geen fietspad voorzien waar er toch een hoort te liggen voor de veiligheid.

Er wordt altijd geklaagd over de opwarming van de aarde door onze politici, maar ervoor zorgen dat de Belg naar zijn werk kan met de fiets, dat is te veel gevraagd.
Waarom doen de politici hier niets aan?
Hoe komt ge daarbij ? Hebt ge daar een referte van ? Waar woon je eigenlijk ?
Je hebt toch al van de fietsnetwerken gehoord in Be ?
Enkel in Vlaanderen zijn er al 13, een vb:
http://www.fietsroute.org/Fietsroutes_Limburg_Knooppunten.htm?Fietsnetwerk.h tm&midframe
1. Fietsparadijs Limburg :

In Limburg is negen jaar geleden het unieke knooppuntensysteem uitgevonden dat nu in alle omliggende regio's en ver daarbuiten wordt gekopieerd. Het fietsroutenetwerk van Fietsparadijs Limburg bestaat nu uit meer dan 1.800 km fietsroutes, die via knooppunten (kruispunten van fietspaden) met elkaar verbonden zijn. De knooppunten zijn genummerd en worden duidelijk zichtbaar aangegeven op blauwe rechthoekige borden. De borden staan op ooghoogte en bewegwijzeren de fietsroutes in twee richtingen. Op deze manier fietst u via een eenvoudig systeem van knooppunt naar knooppunt en stippelt u zelf uw route-op-maat uit.
...]

Betreft kms nieuwe en heraangelegde fietspaden in Vlaanderen:
http://wegen.vlaanderen.be/wegen/patrimonium/fietspaden.php
846 km op 5 jaar (1999-2003), de laatste vier jaren in stijgende lijn.

Ik heb alleszins de indruk dat in Vlaanderen de laatste 5 jaar er minder kms-wegen bijkomen als kms-fietspaden+fietsnetwerken.
http://statbel.fgov.be/figures/d133_nl.asp#1

Jedd
17 juli 2009, 18:28
de fietsknooppunten volgen wel iet de kortste weg.

voor woon-werk verkeer hang je nog steeds vast aan de gore steenwegen

Micele
17 juli 2009, 20:31
de fietsknooppunten volgen wel iet de kortste weg.

voor woon-werk verkeer hang je nog steeds vast aan de gore steenwegen
Oh, waar ik woon niet zo, dat valt nog mee, ik ken zelfs fietsroutes die korter zijn als langs de fietspaden die aan de hoofdwegen liggen.
En die fietsroutes zijn daarenboven veiliger bij druk verkeer.

Wat me dikwijls opvalt is als hier het weer wat tegenvalt ziet je op de mooiste fietspaden en fietsroutes bijna geen kat.

Me dunkt toch dat de laatste 5 jaren men de fietser niet verwaarloosd heeft, hier fiets-praktijkvoorbeelden met grote foto´s:
http://www.mobielvlaanderen.be/vademecums/fiets-praktijkvoorbeelden.pdf

De Vlaamse Regering heeft het belang van een fietsvriendelijk beleid duidelijk in het Vlaams regeerakkoord verankerd door het inschrijven van het STOP-principe (eerst Stappers, dan Trappers, dan Openbaar en tot slot Privé-vervoer). Dit principe is ook voor mij als minister een belangrijk uitgangspunt.
Om deze doelstelling te realiseren is meer, veiligere en betere fi etsinfrastructuur noodzakelijk. Naast de inspanningen van de lokale besturen wordt er door het Vlaams Gewest jaarlijks minimum 30 miljoen euro bestemd voor de aanleg van nieuwe of verbeterde fietspaden langs gewestwegen via het mobiliteitsconvenant. Dit is goed voor ongeveer 60 kilometer fietspaden per jaar.
Bovendien is er ook het investeringsprogramma van het Agentschap Infrastructuur voor investeringen in een verbeterde fietsinfrastructuur. Bij de herinrichting van gevaarlijke punten, bij het aanleggen van doortochten, bij het ontwerpen van kruispunten, bij het uitvoeren van structureel onderhoud zal ik blijvend de nodige aandacht besteden aan de veiligheid en de kwaliteit van de fietsvoorzieningen in onze investeringsprojecten. Deze inspanning komt overeen met een geschat budget van ongeveer 20 miljoen euro per jaar.
Daarnaast stelt het Vlaams Gewest jaarlijks 10 miljoen euro beschikbaar voor het fietsfonds, een fonds waar ook de provincie voor eenzelfde bedrag aan participeert.
Ten slotte wordt jaarlijks 3,5 miljoen euro extra geïnvesteerd in het onderhoud van vrijliggende fietspaden langs gewestwegen.

kelt
18 juli 2009, 15:58
Er is een lange weg te gaan,inderdaad,massieve investeringen aan fietspaden zijn er gebeurd op RECREATIEVE routes.

Werknemer kelt,die meestal met de fiets naar zijn werk rijdt ondertussen (13 km) probeert op menige plaats gewoon in leven te blijven....(zo blijf je fit en sta je mentaal scherp) :roll:

De fietsvergoeding echter maakt al wat goed !

skaldis
18 juli 2009, 16:59
We moeten af van het fietspadenbeleid en naar een fietsbanenbeleid. Constant op en af de trottoir, aan bijna alle lichten twee keer moeten wachten, ... indien fietsers deftige banen krijgen kan je in en rond de steden vlugger met de fiets zijn dan met de auto en zelfs op het platteland mits ze aanpassingen doen aan de fietsen. Of laat de fietsers op de baan en de auto op het pad. :twisted:

Micele
18 juli 2009, 17:09
We moeten af van het fietspadenbeleid en naar een fietsbanenbeleid. Constant op en af de trottoir, aan bijna alle lichten twee keer moeten wachten, ... indien fietsers deftige banen krijgen kan je in en rond de steden vlugger met de fiets zijn dan met de auto en zelfs op het platteland mits ze aanpassingen doen aan de fietsen. :twisted:
Natuurlijk niet als men de auto´s hetzelfde "autobanenbeleid" geeft, want dan rijden de auto´s veel vlotter als nu;
Men chicaneert namelijk de autobestuurder evenzo als de fietser onder de drogreden "veiligheid".

Maar het kan nog erger voor de fietser hoor in Nederland leggen ze drempels op fietspaden, omdat de brommers te snel rijden... :?
http://www.agenda.nl/amsterdam/stad/de_vraag_van%E2%80%A6_pieter_van_der_laan/artikelen/9373
http://utrecht.fietsersbond.nl/afdeling/houten/documenten/2004/punaises-op-de-korrel.html

Bobke
18 juli 2009, 17:16
Vlaanderen heeft een wielertraditie. De ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en tal van andere klassiekers maken Vlaanderen een grote speler in de wielerwereld.

Als je als normale mens wil gaan fietsen dan moet je vaak zeer pijnlijk vaststellen dat de fietspaden helemaal niet goed liggen. Vaak is er zelfs geen fietspad voorzien waar er toch een hoort te liggen voor de veiligheid.

Er wordt altijd geklaagd over de opwarming van de aarde door onze politici, maar ervoor zorgen dat de Belg naar zijn werk kan met de fiets, dat is te veel gevraagd.
Waarom doen de politici hier niets aan?
Dat klopt.
Maar wat ik ook vaststel is dat veel fietsers niet van de fietspaden gebruik maken.

evilbu
18 juli 2009, 17:25
Ik denk dat het in Vlaanderen nog niet zo slecht is. Zijn er in Wallonië bijvoorbeeld ook veel fietspaden?..Maar daar wordt dan ook minder gefietst. (begrijpelijk met die hoogteverschillen..)
Ik denk dat ook er wel redelijk wat voorzieningen zijn, maar nog altijd niet genoeg.

Ik heb soms de indruk dat ze niet willen de fietser motiveren, maar eerder de automobilist demotiveren....
Als je fiets gestolen wordt, dan word je in elk geval niet erg serieus genomen...

Blue Sky
19 juli 2009, 10:56
De kwaliteit van de fietspaden speelt bij mij niet zozeer een rol - het hoeft niet biljart vlak te zijn -, wel de veiligheid. Aparte fietspaden, los van de rijbaan hebben dan ook mijn voorkeur. Het komt er dus op aan het verzadigde autoverkeer en vrachtverkeer te scheiden van het fietsverkeer.
Je kan je immers als fietser perfect aan de regels houden en toch worden doorgereden door een automobilist. Net om die reden moet men de verkeerstromen zoveel mogelijk trachten te scheiden. Een andere reden daarvoor is natuurlijk ook omdat er veel onervaren verkeersdeelnemers (kinderen vb ) onder de fietsers zijn die zichzelf vaak onbewust in gevaar brengen.

Als men dit kan realiseren, is men al een heel eind. Rest er nog een bijkomend en vooral groeiend probleem dat Micele reeds aanhaalde. Het probleem van de brommers; vaak jonge, onervaren bestuurders die de fietspaden als racebaan gebruiken met alle gevolgen van dien. Op de weg noemen de autobestuurders ze kamikaze's, maar het verschil is dat zij op de fietspaden wel de sterke partij zijn. In Nederland zijn ze de brommers meer en meer naar het verhuizen naar de rijbaan omwille van het grote aantal ongevallen tussen fietsers en brommers... en dat blijkt in de praktijk veiliger voor beide partijen te zijn.
Het is totaal overantwoord dat er thans brommers zijn die als kanonskogels over de fietspaden racen.

http://www.youtube.com/watch?v=6NdoFkzcOBg

http://www.youtube.com/watch?v=MWY0B3reqm0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lEOcxk7W5PQ

In België heeft men de opdeling klasse A enerzijds en B anderzijds. Die laatste worden verplicht een nummerplaat te hebben anaf 2010. Deze geniale ingeving komt overigens niet van onze pientere Belgische politici, maar het is een Europese verplichting. Onbegrijpelijk laat overigens, want nu kan een brommer kan er nu nog steeds anoniem vandoor gaan nadat hij vb een ongeval veroorzaakt heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=lcY4Uer3pzM&feature=PlayList&p=65FFA645A4C7D459&index=0&playnext=1

We leven echter in België en België zou België niet zijn zonder een echte Belgische wetgeving. Dus ... u raadt het al ... er zit een addertje onder het gras. De klasse A brommers ontsnappen aan deze regeling. Het merendeel van deze klasse A brommers is opgevoerd en wat men dus in feite aanmoedigt door deze wetgeving is dat de crapullekes de overstap van een klasse B naar een klasse A maken en deze laatste gewoon opvoeren. Op die manier kunnen ze niet geflitst worden en kunnen ze er nog steeds lekker anoniem vandoor gaan na een ongeval - net zoals dat voorheen het geval was. Op en top België dus.

Klasse A gaat in theorie 25 km/h en dan kan je eigelijk beter de fiets nemen. Enkel voor bejaarden en zieken kan het misschien nuttig zijn.

Als het aan mij lag verlaagde ik de snelheid van klasse A brommers van 25 km/h naar 20 km/h. Op die manier wordt het tevens aantrekkelijker voor bereider van zo'n klasse A brommer om de fiets te nemen. Ik zou er ook voor zorgen dat deze brommers enkel elektrisch zouden worden aangedreven ( thans tweetakt ). Ze zouden dan overal op de fietspaden mogen rijden zoals dat nu reeds het geval is.

Voor de klasse B brommer zou ik de snelheid optrekken tot 50 km/h en ik zou ze op de openbare we laten rijden, waar ze zich kunnen gedragen als volwaardige voertuigen.

roger verhiest
19 juli 2009, 11:02
Alles kan beter :

de mogelijkheden om met je fiets van het openbaar vervoer gebruik te maken zou best eens wat uitgebreid worden.

Blue Sky
19 juli 2009, 11:25
Alles kan beter :

de mogelijkheden om met je fiets van het openbaar vervoer gebruik te maken zou best eens wat uitgebreid worden.

http://www.youtube.com/watch?v=sX7CC1iJAik

chan
19 juli 2009, 17:04
Als het aan mij lag verlaagde ik de snelheid van klasse A brommers van 25 km/h naar 20 km/h. Op die manier wordt het tevens aantrekkelijker voor bereider van zo'n klasse A brommer om de fiets te nemen. Ik zou er ook voor zorgen dat deze brommers enkel elektrisch zouden worden aangedreven ( thans tweetakt ). Ze zouden dan overal op de fietspaden mogen rijden zoals dat nu reeds het geval is.

Voor de klasse B brommer zou ik de snelheid optrekken tot 50 km/h en ik zou ze op de openbare we laten rijden, waar ze zich kunnen gedragen als volwaardige voertuigen.

Er zijn nu elektrische fietsen. Die mogen max 24km/h
Ik zie geen noodzaak meer in een klasse A. Volledig weg ermee.

wouterv
19 juli 2009, 18:03
Dat klopt.
Maar wat ik ook vaststel is dat veel fietsers niet van de fietspaden gebruik maken.

Inderdaad,

vooral wielerterroristen (meestal gepensioneerde & werkloze; want wie anders heeft de tijd om op een doordeweekse dag met de fiets rondjes te rijden) die het vertikken om het fietspad te gebruiken.
In grote groep veroveren ze de volledige rijbaan en lappen elke verkeersregel aan hun laars.

Probeer daar maar eens met je wagen voorbij te geraken :?

Sport & ontspanning is goed en moet kunnen, maar er zijn toch wel anderen manieren.

Bobke
19 juli 2009, 18:17
Inderdaad,

vooral wielerterroristen (meestal gepensioneerde & werkloze; want wie anders heeft de tijd om op een doordeweekse dag met de fiets rondjes te rijden) die het vertikken om het fietspad te gebruiken.
In grote groep veroveren ze de volledige rijbaan en lappen elke verkeersregel aan hun laars.

Probeer daar maar eens met je wagen voorbij te geraken :?

Sport & ontspanning is goed en moet kunnen, maar er zijn toch wel anderen manieren.

Die bedoelde ik inderdaad maar niet de grote groepen, immers .
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art43bis

Blue Sky
19 juli 2009, 20:12
Inderdaad,

vooral wielerterroristen (meestal gepensioneerde & werkloze; want wie anders heeft de tijd om op een doordeweekse dag met de fiets rondjes te rijden) die het vertikken om het fietspad te gebruiken.
In grote groep veroveren ze de volledige rijbaan en lappen elke verkeersregel aan hun laars.

Probeer daar maar eens met je wagen voorbij te geraken :?

Sport & ontspanning is goed en moet kunnen, maar er zijn toch wel anderen manieren.

De fietspaden gebruiken als individuele fietser is in je eien belang, het zou dom zijn dat niet te doen.

U moet het echter eens van de andere kant bekijken, want nu bekijkt u het enkel vanuit het standpunt als autobestuurder. Voor een groep racers is het namelijk vaak veiliger om de rijbaan te gebruiken i.p.v. een fietspad vol hindernissen als bochten en andere fietsers. Dat spreekt eigelijk voor zich.

wouterv
19 juli 2009, 20:51
De fietspaden gebruiken als individuele fietser is in je eien belang, het zou dom zijn dat niet te doen.

U moet het echter eens van de andere kant bekijken, want nu bekijkt u het enkel vanuit het standpunt als autobestuurder. Voor een groep racers is het namelijk vaak veiliger om de rijbaan te gebruiken i.p.v. een fietspad vol hindernissen als bochten en andere fietsers. Dat spreekt eigelijk voor zich.

Het fietspad is er voor de veiligheid van de fietser, dus ik zou denken dat het voor elke fietser veiliger is op het fietspad dan op de rijbaan. De rijbaan bevat namelijk meer ‘hindernissen’: evenveel bochten, meer verkeer (dat een hogere snelheid heeft), verkeersdrempels, versmallingen, …

Is het echt nodig om in zo’n grote groep de baan op te gaan?
Een hele groep wielerterroristen die denken dat ‘voorrang’ een begrip is dat je enkel moet nemen en niet geven, elke andere verkeersregel aan hun laars lappen, nog nooit een fietsbel van dichtbij gezien hebben en bovendien denken dat ze Boonen, Evans of Contador zijn en zich in de Tour wanen; dergelijk wangedrag kan toch niet veilig zijn?

Ik weet het; ik mag uiteraard niet veralgemenen en er zullen wel heel wat gedisciplineerde renners in Vlaanderen rond rijden, maar toch heb ik al heel wat slechte ervaringen met dit ‘fenomeen’ gehad.
Is het niet veel eenvoudig om dat hele peloton in groepjes van 5-10 man te verdelen en elk groepje een andere route laten nemen? Zo’n groepje kan perfect op het fietspad. Na afloop spreek je terug samen af in het café om gezellig een pint te drinken :-D
Niemand die dan nog ergens last van heeft.

wouterv
19 juli 2009, 20:55
Die bedoelde ik inderdaad maar niet de grote groepen, immers .
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art43bis

Ik was niet op de hoogte dat dit wangedrag ook nog een wettelijk was. Dat verbaasd mij.
Nuja, ik ben wel vaker verbaasd door wetten en regels in dit apenland ;-)

Bobke
19 juli 2009, 21:22
Ik was niet op de hoogte dat dit wangedrag ook nog een wettelijk was. Dat verbaasd mij.
Nuja, ik ben wel vaker verbaasd door wetten en regels in dit apenland ;-)Hun wangedrag is natuurlijk niet wettig. ;-)

stropke
20 juli 2009, 07:57
Oh, waar ik woon niet zo, dat valt nog mee, ik ken zelfs fietsroutes die korter zijn als langs de fietspaden die aan de hoofdwegen liggen.
En die fietsroutes zijn daarenboven veiliger bij druk verkeer.

Wat me dikwijls opvalt is als hier het weer wat tegenvalt ziet je op de mooiste fietspaden en fietsroutes bijna geen kat.

Me dunkt toch dat de laatste 5 jaren men de fietser niet verwaarloosd heeft, hier fiets-praktijkvoorbeelden met grote foto´s:

Ja maar nog nie overal hé. Welke kant van Limburg woont gij?
Waar ik zit moogt ge content zijn daze uw achterwiel der nie afrije.
Ooit eens van Kinrooi naar Maaseik (Meziek) gefietst? Daar rije ze de vouw uit uw broek en met beetje snelheid van die camions zijt ge uw klak (pet) ook kwijt.

Micele
20 juli 2009, 09:23
Ja maar nog nie overal hé.
Bestaat er iets dat overal is ?

Welke kant van Limburg woont gij?Tussen Peer en Bocholt. ;-)

studentje
22 juli 2009, 13:46
Dat klopt.
Maar wat ik ook vaststel is dat veel fietsers niet van de fietspaden gebruik maken.

Nederland is toch een echt fietsland, kunnen ze daar geen voorbeeld aan nemen onze Belgische politici? Ze kijken toch al zoveel naar Nederland op vlak van wetten en voorstellen en ideeën En wie weet werpt het eens vruchten af...

Andy
22 juli 2009, 13:52
Waarom zou ik intensief fietsen als de lucht niet een klein beetje zuiverder is?

dejohan
23 juli 2009, 14:07
Ik weet niet hoe het elders is, maar in en om Antwerpen is het echt héél erg.
Fietspaden die ineens ophouden in de goot.
Voren in fietspaden waar ge zo met uw voorwiel inrijdt (singel).
Gaten in fietspaden.
Straten waar er ongeveer 15 cm is tussen het trotoir en de tramsporen (provinciestraat).
Fietspad tussen weg (70 km/u) en parkeerstrook.
Ik weet zelfs een plaats waar het groen is voor fietsers terwijl een tram die vanachter de bosjes komt en het fietspad kruist ook groen heeft. Die tram ziet u niet aankomen, en een fietser gaat er vanuit dat hij voorrang heeft want het is groen.

backfire
23 juli 2009, 14:28
Inderdaad,

vooral wielerterroristen (meestal gepensioneerde & werkloze; want wie anders heeft de tijd om op een doordeweekse dag met de fiets rondjes te rijden) die het vertikken om het fietspad te gebruiken.
In grote groep veroveren ze de volledige rijbaan en lappen elke verkeersregel aan hun laars.

Probeer daar maar eens met je wagen voorbij te geraken :?

Sport & ontspanning is goed en moet kunnen, maar er zijn toch wel anderen manieren.

Ik geef je gelijk over die grote fietsgroepen en hun weigering om van de fietspaden gebruik te maken. Ik ben zelf een wieleramateur en probeer waar het kan het fietspad te gebruik.
Je opmerking over gepensioneerden en werklozen is te belachelijk om op te reageren.

Blue Sky
24 juli 2009, 09:37
Het fietspad is er voor de veiligheid van de fietser, dus ik zou denken dat het voor elke fietser veiliger is op het fietspad dan op de rijbaan. De rijbaan bevat namelijk meer ‘hindernissen’: evenveel bochten, meer verkeer (dat een hogere snelheid heeft), verkeersdrempels, versmallingen, …

Is het echt nodig om in zo’n grote groep de baan op te gaan?
Een hele groep wielerterroristen die denken dat ‘voorrang’ een begrip is dat je enkel moet nemen en niet geven, elke andere verkeersregel aan hun laars lappen, nog nooit een fietsbel van dichtbij gezien hebben en bovendien denken dat ze Boonen, Evans of Contador zijn en zich in de Tour wanen; dergelijk wangedrag kan toch niet veilig zijn?

Ik weet het; ik mag uiteraard niet veralgemenen en er zullen wel heel wat gedisciplineerde renners in Vlaanderen rond rijden, maar toch heb ik al heel wat slechte ervaringen met dit ‘fenomeen’ gehad.
Is het niet veel eenvoudig om dat hele peloton in groepjes van 5-10 man te verdelen en elk groepje een andere route laten nemen? Zo’n groepje kan perfect op het fietspad. Na afloop spreek je terug samen af in het café om gezellig een pint te drinken :-D
Niemand die dan nog ergens last van heeft.

Mij lijkt het juist veiliger als ze op de rijbaan rijden. Als je een groep van 15 man op een smal fietspad met verkeer in twee richtingen laat rijden, waarvan de helf geen zicht heeft, dan is dat vragen om problemen. Om nog maar te zwijgen van de kinderen die ook het fietspad gebruiken.
Om te racen is groep lijkt me net om die reden de baan veel veiliger. Ze hebben een beter zicht en zijn ook beter zichtbaar. Als automobilist heb ik daar zelf geen problemen mee. Op de baan rijden er ook tractoren or brommobieltjes.

De situatie wordt natuurlijk in grote mate bepaald door het fietspad zelf. Heb je vb een lang recht fietspad met verkeer in één richting, dan kan het eerder aangewezen zijn om dat te gebruiken.