PDA

View Full Version : Tolerantie bij ritsen


studentje
23 juli 2009, 10:01
Dames en heren, het mag eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden dat ritsen enkel werkt als iedereen het juist doet :

Onderstaand is fout

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg

Onderstaand is ook fout want hier wordt er ruimte verspilt!

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_wegruimteverspillen.jpg

Onderstaand is de enige juiste manier!

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_juist.jpg

Het zou fantastisch zijn mocht elke automobilist, egoïst of niet, dit eens en voor altijd leren. Het is misschien zelfs een goed idee om er examenvragen tijdens het theoretisch examen van te maken. En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.

Mochten ook de buitenlanders dit eens kunnen leren want die bakken er ook niets van, dan zou het fileprobleem weer een klein beetje beter worden.

Voor een duidelijke beschrijving : http://www.wegcode.be (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106).

Micele
23 juli 2009, 10:32
Het zou fantastisch zijn mocht elke automobilist, egoïst of niet, dit eens en voor altijd leren. Het is misschien zelfs een goed idee om er examenvragen tijdens het theoretisch examen van te maken. En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.
Dat wordt idd hoog tijd, alhoewel de controle op vele verkeersovertredingen laks is, zou ik het toch opnemen in het verkeersreglement; een controle is eigenlijk redelijk simpel het verkeer is op die versmallingen langzaam en redelijk overzichtelijk, men kan er de ergste afblokkers uitpikken en hun de les eens lezen + een boete.

Vb Duitsland waar de politie het na tientallen jaren "hoffelijkheidsgedoe" beu waren dat de beterwetermeerderheid zich niet liet beleren, ze hebben het uiteindelijk de 1 feb 2001 in het D-verkeersreglement gegoten; toch raar dat na enkele maanden aanpassing enkel met verwittigingen en iets later dan ook met stevige boetes - ik herinner me toen nog tot 100 DM in het begin - het toch wel ging.

Mochten ook de buitenlanders dit eens kunnen leren want die bakken er ook niets van, dan zou het fileprobleem weer een klein beetje beter worden.
In D en Oostenrijk staat het alleszins in het verkeersreglement, die zullen het zeker geweten hebben. Andere landen weet ik niet zonder op te zoeken.
http://de.wikipedia.org/wiki/Rei%C3%9Fverschlussverfahren

http://www.senate.be/www/?MIval=/publications/viewPubDoc&TID=50359856&LANG=nl

In de praktijk blijkt dit echter niet zo eenvoudig te zijn. Vooral op plaatsen waar geen oranje (F79) of blauwe (F97) aanwijzingsborden die een rijstrookvermindering aankondigen kunnen worden geplaatst, treden vaak problemen op, met irritatie en soms zelfs verkeersagressie tot gevolg. Een typisch voorbeeld vinden we op locaties waar twee straten of wegen samenkomen en herleid worden tot één nieuwe wegstrook.

De bestuurders van de wagens die van rechts komen, beroepen zich op hun voorrang en laten de wagens van links niet invoegen. Dit geeft aanleiding tot files, frustraties en gevaarlijk rijgedrag.

In België is ritsen niet specifiek opgenomen in het verkeersreglement, en dient het dus te gebeuren volgens de andere verkeersregels van de verkeerswet. Die verkeersregels staan helaas niet steeds garant voor een vlotte doorstroming. De praktijk leert dat een beroep doen op de spontane hoffelijkheid van de autobestuurders op bepaalde plaatsen getuigt van naïviteit.

In Be blijft het een gesukkel, met langere files en agressie tot gevolg.
Het buitenland toont al jaren aan dat het daar wel veel beter gaat door een reglementering, die het ritsen prioritair maakt aan de voorrang-van-rechts-regel tijdens de ritsfaze. De rechters hebben dan tenminste een wet.
Nu is bij een eventueel misverstand (zelfs verzekeringsbedrog) steeds de van linkskomende ritser de pineut. :x

maddox
23 juli 2009, 10:40
Nochthans niet moeilijk om te regelen hier in Belgistan.

Een "ritscamera" op samenkomende rijbanen waar zelden of nooit problemen zijn.

Bobke
23 juli 2009, 11:18
Dames en heren, het mag eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden dat ritsen enkel werkt als iedereen het juist doet :
Het zou fantastisch zijn mocht elke automobilist, egoïst of niet, dit eens en voor altijd leren. Het is misschien zelfs een goed idee om er examenvragen tijdens het theoretisch examen van te maken. En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.

En wat is juist ?
Als iemand wat te vroeg invoegt er nog snel een spurtje uitpersen om een paar plaatsen te winnen ?
En is het echt nodig het ritsen twee km vooraf aan te geven ?
Ritsen is nog iets anders dan in een file doorslalommen.
Dat wekt inderdaad de frustratie op van degenen die netjes aanschuiven.

backfire
23 juli 2009, 11:19
x

²

Cfr ook Nederland, waar het ritsen goed is ingeburgerd.

Bobke
23 juli 2009, 11:22
Dat wordt idd hoog tijd, alhoewel de controle op vele verkeersovertredingen laks is, zou ik het toch opnemen in het verkeersreglement; een controle is eigenlijk redelijk simpel het verkeer is op die versmallingen langzaam en redelijk overzichtelijk, men kan er de ergste afblokkers uitpikken en hun de les eens lezen + een boete.

Wat noemt u een afblokker ?

Bobke
23 juli 2009, 11:26
²

Cfr ook Nederland, waar het ritsen goed is ingeburgerd.
Hier is ook al verbetering merkbaar.
Meer aandacht aan besteden in de media kan helpen.

Micele
23 juli 2009, 11:45
Wat noemt u een afblokker ?
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg
ongeveer de rode auto als hij daar blijft staan om het achterliggend verkeer af te blokken op het linkervak; nl het verkeer dat reglementair tot op de hoogte (ca. vanaf 50 m) van de versmalling wil rijden om daar reglementair te ritsen.

Maar ook iemand die op de hoogte vd versmalling op het rechtervak met onvoldoende tussenafstand aanschuift ( dm per dm ) om maar niemand te moeten tussenlaten.

Ritsen werkt zoals een ritssluiting ;-)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Zipper_animated.gif Mooi hé.

brother paul
23 juli 2009, 13:05
Nochthans niet moeilijk om te regelen hier in Belgistan.

Een "ritscamera" op samenkomende rijbanen waar zelden of nooit problemen zijn.

maakt eerst een keer een auto-rits optie, zoals een auto-parkeer
het best vanal een paar functies in één keer

- botsing verwittigen: zorgt dat je dus niet botst
- bumperkleef functie: zorgt dat je veilig kunt treintje rijden.
- auto- ritsen functie: zorgt dat auto's vanzelf kunnen ritsen
- auto- parkeer functie: zorgt dat auto vanzelf vlot parkeert
- eco - launch control: zorgt dat je zo zuinig mogelijk accelereert
- eco -routing : kiest de zuinigste route
- eco - drive: zorgt dat je de meest ecologische snelheid kiest in functie van 'omgevingsfactoren'

dejohan
23 juli 2009, 13:55
Wat ik niet snap is waarom iedereen tot het einde van de "invoegstrook" moet rijden om daar pas te ritsen. Probleem is dat je daar doorgaans moet remmen voordat je kan invoegen, zodat de rij waarin je ritst ook moet remmen om u er door te laten.
Als je pakt 40 meter voor het einde geleidelijk aan invoegt, dan kan je zorgen dat je dezelfde snelheid hebt als de rij naast jou, zodat er ingevoegd kan worden zonder snelheid te minderen. Een beetje zoals je een autosnelweg oprijdt dus.

studentje
23 juli 2009, 14:09
Wat ik niet snap is waarom iedereen tot het einde van de "invoegstrook" moet rijden om daar pas te ritsen. Probleem is dat je daar doorgaans moet remmen voordat je kan invoegen, zodat de rij waarin je ritst ook moet remmen om u er door te laten.
Als je pakt 40 meter voor het einde geleidelijk aan invoegt, dan kan je zorgen dat je dezelfde snelheid hebt als de rij naast jou, zodat er ingevoegd kan worden zonder snelheid te minderen. Een beetje zoals je een autosnelweg oprijdt dus.

Hierdoor maak je geen optimaal gebruik van de beschikbare ruimte en dat is toch logisch, ni?!

Micele
23 juli 2009, 14:48
Wat ik niet snap is waarom iedereen tot het einde van de "invoegstrook" moet rijden om daar pas te ritsen. Probleem is dat je daar doorgaans moet remmen voordat je kan invoegen, zodat de rij waarin je ritst ook moet remmen om u er door te laten.
Als je pakt 40 meter voor het einde geleidelijk aan invoegt, dan kan je zorgen dat je dezelfde snelheid hebt als de rij naast jou, zodat er ingevoegd kan worden zonder snelheid te minderen. Een beetje zoals je een autosnelweg oprijdt dus.
Ge moet niet noodzakelijk remmen, ge moogt U ook laten uitbollen, en als er 20-30 meter eerder al invoegruimte vrijkomt omdat de rechterrijstrook nog redelijk vlot rijdt kan je daar ook ritsen hoor, op die meters zal het ook niet meer aankomen; alles hangt vd snelheden af van beide "rijdende files", belangrijk is dat beide files ongeveer even snel rijden en in mekaars gelaten tussenruimtes invoegen.

Maar er is nog een reden waarom ge het redelijk kort voor de versmalling moet doen, een eventuele kettingreactie van uw achterliggers die denken dat ge direct voor de versmalling invoegt, en daarom ook al te vroeg gaan invoegen, de daaropvolgende nog meer enz... want de achterliggenden hebben minder goed zicht op de versmalling, en denken dat je direct voor de versmalling invoegt.http://www.fahrtipps.de/frage/reissverschlussverfahren.php
Es empfiehlt sich bei zähfließendem Verkehr auf der Autobahn, frühestens 50 Meter vor dem Hindernis mit dem Fahrspurwechsel zu beginnen. Das macht auch deshalb Sinn, weil die nachfolgenden Fahrer das Hindernis dann bereits erkennen können und nicht »auf Verdacht« die Spur wechseln, nur weil der Vordermann dies tut.vertaalde aanbeveling bij het ritsen:
het is aanbevolen bij "langzaamvloeiend" verkeer op de snelweg, ten vroegste 50 m voor de hindernis (=> versmalling) met de rijstrookwissel te beginnen. Dat is daarom ook zinvol, omdat de navolgende bestuurders de hindernis dan ook al kunnen herkennen en niet op verdacht (of gok) het rijspoor wisselen, alleen maar omdat de voorligger dit doet.


Maar als het echt bijna stilstaande files zijn die beetje bij beetje opschuiven aan de versmalling dan kan je best ongeveer pas aan de versmalling invoegen nadat je je pinker opgezet hebt en je de ritsruimte gekregen hebt... ;-)

Ik weet wat je bedoelt met invoegen-snelweg:
hoe hoger de snelheid bij het ritsen hoe groter de afstand voor de versmalling moet zijn voor geritst moet worden, dat is logisch want de veiligheidsafstanden gaan rechtevenredig omhoog met de snelheid; denk maar eens aan Autobahnen die van 3 rijstroken naar 2 gaan waar ook bij 150 kmh in feite geritst wordt, maar dan met aangepaste ruime veiligheidsafstanden natuurlijk; daar ritsen natuurlijk meerdere voertuigen gelijktijdig over honderden meters.

Bobke
23 juli 2009, 16:28
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg
ongeveer de rode auto als hij daar blijft staan om het achterliggend verkeer af te blokken op het linkervak; nl het verkeer dat reglementair tot op de hoogte (ca. vanaf 50 m) van de versmalling wil rijden om daar reglementair te ritsen.

Maar ook iemand die op de hoogte vd versmalling op het rechtervak met onvoldoende tussenafstand aanschuift ( dm per dm ) om maar niemand te moeten tussenlaten.

Ritsen werkt zoals een ritssluiting ;-)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Zipper_animated.gif Mooi hé.
Ik noem dat een hoffelijke bestuurder die zijn beurt afwacht en niet voorsteekt.

Bobke
23 juli 2009, 16:31
[url]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/Zipper_animated.gif Mooi hé.
Prachtig, alleen zijn de schakels op het rechtervak meestel niet gelijk aan het linker.
Daar rijden meestal de vrachtwagens.

Bobke
23 juli 2009, 16:37
Wat ik niet snap is waarom iedereen tot het einde van de "invoegstrook" moet rijden om daar pas te ritsen. Probleem is dat je daar doorgaans moet remmen voordat je kan invoegen, zodat de rij waarin je ritst ook moet remmen om u er door te laten.
Als je pakt 40 meter voor het einde geleidelijk aan invoegt, dan kan je zorgen dat je dezelfde snelheid hebt als de rij naast jou, zodat er ingevoegd kan worden zonder snelheid te minderen. Een beetje zoals je een autosnelweg oprijdt dus.
Volgens mij speelt het in dat geval geen rol, wel bij stilstaande fase..

Micele
23 juli 2009, 16:40
Ik noem dat een hoffelijke bestuurder die zijn beurt afwacht en niet voorsteekt.
Ik noem dat iemand die het ritsen totaal niet begrepen heeft en de file verlengd want bij zijn te vroeg maneuver houdt hij het verkeer op dat reglementair* wil ritsen.
* in ´t buitenland toch

* de Duitsers hebben natuurlijk ca. 50 jaar meer ervaring met verkeersdeskundigheid ;-)

klik:
http://www.polizei.niedersachsen.de/leer/ver/faedel.gif

http://www.polizei.niedersachsen.de/leer/ver/faedel.htm
Also, wenn es eng wird
bis zur Verengung vorfahren
und
jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchgehenden Fahrstreifen fahrenden Fahrzeug einordnen (Reisverschlussverfahren)

Diese Vorschrift ist zwingend einzuhalten bei

- Fahrbahnverengungen,
- endenden Fahrstreifen,
- Behinderung durch parkende Fahrzeuge,
- Behinderung durch liegengebliebene Fahrzeuge

Bobke
23 juli 2009, 16:50
Ik noem dat iemand die het ritsen niet begrepen heeft en de file verlengd want bij zijn te vroeg maneuver houdt hij het verkeer op.
De blokker voegt juist nog niet in dacht ik.
Het is zijn voorligger die de fout maakt.
En de file wordt inderdaad verlengd maar het debiet blijft gelijk.

Henri1
23 juli 2009, 17:06
Dames en heren, het mag eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden dat ritsen enkel werkt als iedereen het juist doet :

Onderstaand is fout

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg

Onderstaand is ook fout want hier wordt er ruimte verspilt!

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_wegruimteverspillen.jpg

Onderstaand is de enige juiste manier!

http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_juist.jpg

Het zou fantastisch zijn mocht elke automobilist, egoïst of niet, dit eens en voor altijd leren. Het is misschien zelfs een goed idee om er examenvragen tijdens het theoretisch examen van te maken. En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.

Mochten ook de buitenlanders dit eens kunnen leren want die bakken er ook niets van, dan zou het fileprobleem weer een klein beetje beter worden.

Voor een duidelijke beschrijving : http://www.wegcode.be (http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106).

De nieuwe Flor Konings ? ;-)

Micele
23 juli 2009, 17:24
De blokker voegt juist nog niet in dacht ik.
Het is zijn voorligger die de fout maakt.
En de file wordt inderdaad verlengd maar het debiet blijft gelijk.
? http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg
Ik heb het over de rode auto die ca 100 m te vroeg invoegt, gij niet ?

Ge begrijpt toch waarom die ene auto rood ingekleurd is ?

btw wat is voorsteken (andere post) ? Ge bedoelt de linkerrijstrook benutten waarvoor hij dient ?

Waarom wil die rode = foutieve auto zich daar al tussenwringen, voor die bestuurders daar is dat verrassend... de linkerstrook moet men verder benutten hoor tot aan de versmalling, daar pas is het -nog uit hoffelijkheid- verplicht door de bestuurders rechterkant aldaar de ritser die zich door pinker aan / snelheid aanpassen /eventueel teken doen / ertussen te laten, dus ze weten het daar wel.

En over debiet van de weg die versmald wordt gaat het hier niet, als de file langer wordt kan het kruispunten en voorsorteerstroken verder achteraan net blokkeren, toch fijn als het debiet voor de voertuigen die daar naar andere wegen willen oversteken of afdraaien niet gestoord wordt, neen ?

Raven
23 juli 2009, 17:25
Ik rits altijd... maar laat nooit ritsen.

En ik voel mij daar nog goed bij ook :twisted::twisted:

Micele
23 juli 2009, 17:33
Ik rits altijd... maar laat nooit ritsen.

En ik voel mij daar nog goed bij ook :twisted::twisted:
En zo zijn er veel, hoognodig het ritsen te reglementeren en die kerels een dikke boete te geven... :lol:

Micele
23 juli 2009, 18:20
Interessante link uit D wat de bestuurders aldaar over het ritsen denken; een bevraging van 1400 bestuurders uit 2003, 2 jaar na de invoering van de ritswet:
(korte vertaling) [cynische opmerking]
http://www.dvr.de/site.aspx?url=html/betriebe_bg/kampagnen/jugendaktion744_40.htm
Wenn der Reißverschluss klemmt(Wanneer het ritsen hapert)

Fast jeder, der mit dem Auto unterwegs ist, kennt diese Situation: Zwei Fahrstreifen in einer Richtung, auf denen der Verkehr flott vorwärts kommt, und dann ein Stau, weil einer der Fahrstreifen endet oder durch einen Unfall blockiert ist. Dann ist „Einfädeln nach dem Reißverschlussprinzip“ angesagt.
Aber damit haben die deutschen Autofahrer so ihre Probleme. Das geht aus einer bundesweiten Umfrage aus dem Jahr 2003 bei 1.400 Kraftfahrern hervor.(geen vertaling vereist... toch post wat inkorten ;-))Fast zwei Drittel (63,7%) der Befragten haben nämlich Angst, nicht „hereingelassen“ zu werden, wenn sie bei einer Fahrbahnverengung auf ihrer Spur bis ganz nach vorn fahren, um dann auf die andere Spur zu wechseln.(Bijna 2/3 (63,7%) der gevraagden hadden namelijk angst er niet tussen gelaten te worden als ze tot helemaal vooraan rijden...)
[Tja, Angsthasen zijn er overal]Diese Sorge kommt nicht von ungefähr: Denn nahezu jeder dritte Autofahrer findet es unfair und ärgert sich, wenn er vor einer Fahrbahnverengung überholt wird und den vermeintlichen Drängler dann auch noch reinlassen soll.(Deze zorg komt niet van ongeveer: want bijna 1 op 3 autorijders vindt het onfair en ergert zich, wanneer hij nog voor de versmalling ingehaald wordt en de vermeende aandringer dan ook nog moet voorbijlaten ...)
[Ocharme toch.... Tja, ikke ikke laat niemand voorbij ikke eerst zijn, als ikke aanschuif in rechterfile moeten alle anderen achter mij aanschuiven, ikke dus mijn snelheid/traagheid opleggen aan alle anderen...; ken ik genoeg van taffelaars die plots gevaarlijk versnellen terwijl ze gewoon maar ingehaald worden]Doch genau so sieht es die Straßenverkehrsordnung vor (StVO § 7, Abs. 4). Trotzdem finden es 30,4 Prozent der Befragten besser, wenn man bei Ankündigung einer Verengung den Fahrstreifen schon frühzeitig wechseln würde.(Maar juist zo ziet het verkeersreglement het voor (StVO § 7, Abs. 4). Desondanks vinden het 30,4 % van de bevraagden beter, wanneer men bij aankondiging van een versmalling van rijstroken al voortijdig wisselen kan)
[Goed voor diegenen die dan het verkeersreglement kennen en opvolgen want die zijn dan eerder thuis :lol:
Hopelijk zijn die 30,4 % daarniet jaloers op, ze willen hetzelf toch zo ?]Frauen vertreten diese Meinung mit 38,4 Prozent sogar wesentlich häufiger als Männer (27,1%).(Vrouwen zijn eerder deze mening met 38,4 % tegenover mannen 27,1 %)
[mannen zijn meestal ook iets gehaaster en verprullen hun tijd ook niet zo, denk maar aan klederen kopen... ;-)]Nach Ansicht von 61,0 Prozent aller Befragten ist es in Deutschland außerdem schwierig, sich mit anderen Autofahrern über das Einordnen zu verständigen.(61% alle gevraagden vonden het in Duitsland ook nog eens moeilijk, met andere autorijders te communiceren over het (gepast) invoegen.)
[Een reden te meer het wettelijk gemaakt te hebben, zelfde regels voor alle autorijders, nietwaar ?]Dennoch halten 95,6 Prozent der Autofahrer das Einfädeln nach dem Reißverschluss- Prinzip für sinnvoll – auch, wenn´s gelegentlich mal hakt (Dekra-Studie 2003).(En toch houden 95,6 % van de autorijders het invoegen naar het ritsprincipe voor zinvol , ook wanneer het bij gelegenheid soms hapert (Dekra-Studie 2003))

[Tja, waarop wachten de Belgen dan nog op... 6 jaar later ? ]:-P

Oostenrijk heeft de D-ritswet op 1.7.2005 gewoon overgenomen, we hebben toch ook een Duitse Gemeenschap ?
http://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/Bundesnormen/NOR40065094/NOR40065094.html

Bobke
23 juli 2009, 20:46
? http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg
Ik heb het over de rode auto die ca 100 m te vroeg invoegt, gij niet ?

Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.

Bobke
23 juli 2009, 20:58
btw wat is voorsteken (andere post) ? Ge bedoelt de linkerrijstrook benutten waarvoor hij dient ?

Is in een file doorslalommen ook de rijstroken gebruiken waarvoor ze dienen ?
Het antwoord op uw vraag stond trouwens ook in een vorige post.
Nog snel een sprintje trekken als de voorligger ingevoegd is om toch nog enkele wagens voor te zijn
En dan verschieten dat de auto die daar al een uur staat aan te schuiven hem niet laat invoegen..

Bobke
23 juli 2009, 21:01
En zo zijn er veel, hoognodig het ritsen te reglementeren en die kerels een dikke boete te geven... :lol:
Laten we dan eens beginnen met voorstellen te doen hoe.

Micele
23 juli 2009, 21:03
Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.
Hoe komt ge nu plots daarbij 8O

En waarom hebt ge over die zwarte auto achter die rode die afblokt omdat hij daar niet mag invoegen ? Die zwarte auto erachter kan toch niet verder ?

En in uw vorige post had ge het over zijn voorligger 8O :
De blokker voegt juist nog niet in dacht ik.
Het is zijn voorligger die de fout maakt.
En de file wordt inderdaad verlengd maar het debiet blijft gelijk.

Ik kan echt niet meer volgen, wat gij van een simpel figuurtje maakt.

Men wil gewoon aantonen dat de rode auto daar een fout maakt door daar al in te voegen en niet kort voor de versmalling; daarbij blokt hij ook het achteropkomend verkeer af, in de figuur weergegeven door een zwarte auto achter de rode.
De auto´s linkervak vooraan doen het op de goede manier.

Bekijk het nog eens opnieuw, het verschil tussen figuurtje 1 en 3 is toch wel duidelijk :?:
1.Onderstaand is fout
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_verkeerd.jpg

2. Onderstaand is ook fout want hier wordt er ruimte verspilt!
http://www.wegcode.be/images/ritsen/...verspillen.jpg

3. Onderstaand is de enige juiste manier!
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_juist.jpg

Voor een duidelijke beschrijving : http://www.wegcode.be.

Bobke
23 juli 2009, 21:09
[Ocharme toch.... Tja, ikke ikke laat niemand voorbij ikke eerst zijn, als ikke aanschuif in rechterfile moeten alle anderen achter mij aanschuiven,
Vraagt ge u niet af wie die ikke eerst is?

Dat zijn wellicht dezelfde kerels die een benzinestation/parking opschieten om een paar auto’s voorbij te rijden.

Micele
23 juli 2009, 21:11
Vraagt ge u niet af wie die ikke eerst is?

Dat zijn wellicht dezelfde kerels die een benzinestation/parking opschieten om een paar auto’s voorbij te rijden.
Dat hoeft ge mij niet te vertellen. ;-)

En , figuurtjes 1 en 3 nog eens vergeleken ?

Ik zal figuur 1 nog eens uitvergroten en ik citeer de uitleg van wegcode.be bij die figuur:

Maak dus vooral optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Ga je te vroeg naar rechts dan ontstaat er links een opening waarlangs andere weggebruikers je zullen voorbijsteken, en in essentie hebben zij zelfs gelijk want zij maken gebruik van de beschikbare ruimte, en passen het ritsprincipe dus juist toe. Ritsen doe je dus aan de wegversmalling, zeker niet aan de staart van de file. Laat geen rijstrook waar je op mag rijden leeg liggen. Te vroeg invoegen zoals hieronder is asociaal want het vertraagt het achteropkomend verkeer op de rechterrijstrook.

De meest gemaakte fout:

figuur 1 uitvergroot:
http://www.wegcode.be/images/ritsen/ritsen_tevroeg.jpg?0.27144713245074326

X (rode auto) gaat te vroeg naar rechts, wellicht niet slecht bedoeld, maar hierdoor houdt hij A en A's achterliggers op. Gebeurt vaak uit vrees dat niemand hem er zal tussenlaten verderop.
B(zwarte auto volgend op de rode) zal, als hij correct willen ritsen, noodgedwongen X moeten inhalen of voorbijrijden zodra hij dat veilig kan, maar zal bij sommige chauffeurs rechts enige irritatie opwekken. B valt nochtans niets te verwijten. Geen enkele regel uit de Wegcode verbiedt hem om verder te rijden en de lege ruimte voor hem op te vullen.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=106

Bobke
23 juli 2009, 21:21
Men wil gewoon aantonen dat de rode auto daar een fout maakt door daar al in te voegen en niet kort voor de versmalling; daarbij blokt hij ook het achteropkomend verkeer af, in de figuur weergegeven door een zwarte auto achter de rode.
:
Precies.
Niemand zegt dat hij daar stilstaat en iets of iemand afblokt.
Zoals ge in dezelfde post kunt lezen denk ik dat de meesten invoegen net omdat er een ruimte vrijkomt om in te voegen.
Zoals ge het nu stelt geef ik u natuurlijk gelijk.
Ik dacht meer aan het afblokken zoals wel meer door vrachtwagens gedaan wordt.

Bobke
23 juli 2009, 21:32
B(zwarte auto volgend op de rode) zal, als hij correct willen ritsen, noodgedwongen X moeten inhalen of voorbijrijden zodra hij dat veilig kan, maar zal bij sommige chauffeurs rechts enige irritatie opwekken. Dat hoeft de zwarte auto niet, hij kan ook naast zijn buur blijven rijden en ten gepaste tijde invoegen.

Micele
23 juli 2009, 21:32
Precies.
Niemand zegt dat hij daar stilstaat en iets of iemand afblokt.
De figuur zegt dat zelf niet, maar in de uitleg bij de figuur staat het wel dat rode X, auto´s A-A hindert.

Eigenlijk zeg ik het, ik heb je gewoon een vb uit de praktijk gegeven hoe ik dat dikwijls meegemaakt hebt ( ik rij auto sinds 1971... )

Ik zeg dus dat dit wel kan gebeuren op de manier gelijk de rode auto daar staat, want dat gebeurt zeker als de auto´s in het rechtervak daar geen plaats laten, waarom zouden die daar plaats maken als hun eigen (rechter)file daar niet opschuift ?

Zoals ge in dezelfde post kunt lezen denk ik dat de meesten invoegen net omdat er een ruimte vrijkomt om in te voegen.
Dat mag iedereen uit vrije wil als hij pinkt, ruimte krijgt, niemand hindert of iemand zijn voorrang neemt.

Ik dacht meer aan het afblokken zoals wel meer door vrachtwagens gedaan wordt.

Had ik nochtans bedoelt met mijn antwoord, ik had 2 mogelijke afblokkers gegeven, op de linker en rechterstrook.
http://forum.politics.be/showpost.php?p=4243418&postcount=8

dejohan
23 juli 2009, 21:39
Vooral bij slaapzakken ben ik weinig tolerant voor ritsen.

Micele
23 juli 2009, 21:41
Dat hoeft de zwarte auto niet, hij kan ook naast zijn buur blijven rijden en ten gepaste tijde invoegen.
Ge begrijpt het nog altijd niet dat hij daardoor de file onnodig langer maakt, en zijn achterliggers hindert.

Stel voor iedereen gaat willekeurig invoegen daar waar hij goesting heeft, we hebben het nu enkel over 2 rijstroken, wat bij 3 of 4 rijstroken waar alles naar een rijstrook moet... we gaan nog wat meemaken... 8O

Ene op 1000 m vd versmalling, ene wil op 750 m , ene op 400 ene op 200 m... :lol:

Ene wil van rijstrook 4 naar 1 ene van 3 naar 1 ene van 2 naar 1... en allemaal op verschillende te verre afstanden van de versmalling...

Andro
23 juli 2009, 21:43
Het is mij opgevallen dat sommige chauffeurs beter zijn in knopen dan ritsen...

Micele
23 juli 2009, 21:44
Het is mij opgevallen dat sommige chauffeurs beter zijn in knopen dan ritsen...
De nagel op de kop :-)

Bobke
23 juli 2009, 21:51
Had ik nochtans bedoelt met mijn antwoord, ik had 2 mogelijke afblokkers gegeven, op de linker en rechterstrook.
http://forum.politics.be/showpost.php?p=4243418&postcount=8
Denk ik niet.
Daar had u het over niet laten ritsen.
En nu wacht ik op voorstellen om er iets aan te doen.
Ik schreef al in mijn eerste post:
-Geen twee km vooraf aangeven dat men naar rechts moet.
-Meer aandacht aan besteden in de media kan helpen.
Ik merk al veel verbetering sinds de juiste manier op tv uiteengezet werd.
-Een volle lijn tot de plaats waar moet geritst worden ?

Bobke
23 juli 2009, 21:57
Stel voor iedereen gaat willekeurig invoegen daar waar hij goesting heeft, we hebben het nu enkel over 2 rijstroken, wat bij 3 of 4 rijstroken waar alles naar een rijstrook moet... we gaan nog wat meemaken... 8O

Ja leg het ons eens uit hoe ge dat gaat regelen op 50 m voor de versmalling.

Micele
23 juli 2009, 22:00
Ik ben nu toch bezig ;-)

Nog een officieel (D) verwittigingsbord dat het duidelijk maakt zelfs bij 3 rijstroken te ritsen naar één strook en dit pas na 400 meter, en niet vroeger!:
sorry 2 stroken maar dan moet ik er nog een bord aanplakken. :lol:

Klik:
http://www.verkehrswacht-paderborn.de/grafiken/reiss.gif
Klik: aan de rechterkant van bovenstaand bord tegenplakken.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/eb/Hinweiszeichen_23c.svg/180px-Hinweiszeichen_23c.svg.png

dat verkeersbord hoeft toch geen nadere uitleg, toch als men een rij-bewijs heeft ;-).

http://www.verkehrswacht-paderborn.de/infos/stvo.html
Erst an der Verengung Spur wechseln

Wird die Spur zu früh gewechselt, bleibt nutzbarer Verkehrsraum brach liegen. Die Reform stellt klar, dass erst am Ende der Spur der Fahrstreifen gewechselt werden soll. Durch diese klare sprachliche Regelung sollen Missverständnisse und Aggressionen abgebaut, der Verkehrsfluss erhöht und das Unfallrisiko verringert werden.

Eerst aan de versmalling spoor wisselen

Wordt het spoor te vroeg gewisseld, blijft nutbare verkeersruimte braak liggen.
De wetsverandering stelt duidelijk, dat eerst aan het einde van het spoor van rijstrook gewisseld wordt
(*waar de eigen rijstrook stopt/wegvalt).

Door deze duidelijke taal (uitspraak) zullen misverstanden en aggressiviteiten afgebouwd, de verkeersvlotheid verhoogd en het ongevalrisico verminderd worden.

* dat kan de 4e strook zijn dan ga je naar de 3e, dan naar de 2e, dan naar de 1e, en zijt maar 100% zeker als het van 4 rijstroken naar 1 gaat bij iets of wat druk verkeer dan gaat dat hoogstens stapvoets of praktisch uit stilstand dus binnen de 50 m is dat dan mogelijk.

Maar zoals ik al eerder schreef men moet het op een veilige afstand doen naargelang snelheden vh rijstrookverkeer, ik denk niet dat men aan 200 kmh (Autobahn) als men al van ver de wegversmalling-hindernis ziet men op 50 m pas naar rechts invoegt. 8O

Maar van veiligheidsafstanden naargelang snelheid begrijpen "modale Belgen" ook maar weinig als ik eens op Be-snelwegen rij... :-(

hopelijk is dit goed nederlands ;-)

Indien niet, de Nederlanders (120 kmh-snelweg) leggen het ook mooi uit in Wiki (met tekeninkjes):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ritsen

Micele
23 juli 2009, 23:10
Laten we dan eens beginnen met voorstellen te doen hoe.
Voorgesteld heb ik het in feite al, als ge mijn posts gelezen hebt.
Gewoon de Duitse tekst vertalen en in het Belgisch verkeersreglement inpassen, maar dan moet men nog andere artikels licht corrigeren (voorrang o.a.); maar omdat het verkeersreglement toch ondertussen een lappendeken is, zal dat bij de grote Reform of juridische schoonmaak zijn (link onderaan)

Het kan ook zijn dat de NVA dat nog wat gaat bijsturen:
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/schv/2005-2006/VAN_BREMPT/201/vrg.201.doc

VLAAMS PARLEMENT
₪ SCHRIFTELIJKE VRAGEN


KATHLEEN VAN BREMPT
VLAAMS MINISTER VAN MOBILITEIT, SOCIALE ECONOMIE EN GELIJKE KANSEN


Vraag nr. 201
van 13 september 2006
van JAN PEUMANS


Verkeersreglement - Ritsen

Geregeld komt het “ritsen” in het verkeer in de actualiteit. Onder “ritsen” of het “ritssluitingsprincipe” verstaat men het beurtelings invoegen van voertuigen bij wegversmallingen of invoegstroken. Ritsen is belangrijk, omdat correct ritsen de verkeersdoorstroming en de aanwezigheid en lengte van files positief kan beïnvloeden.

Ritsen is echter niet altijd evident. De persoon die invoegt, voert immers een manoevre uit en heeft geen voorrang, waardoor mensen vaak liever te vroeg dan te laat invoegen, hetgeen bijdraagt tot file-vorming. Idealiter gebeurt invoegen echter op het einde en aan de eigenlijke wegversmalling. Hier blijkt bij velen dus een probleem te bestaan van “niet kennen” (gebrek aan kennis). Vaak leidt correct invoeggedrag bovendien tot onveiligheid maar ook tot ergernis en zelfs verkeersagressie bij mensen die in wezen te vroeg invoegen en zich onterecht gepasseerd voelen. Hier blijkt een probleem van “niet willen” (hoffelijkheid om mensen te laten invoegen). In Nederland erkent het Ministerie van Verkeer (duidelijkheid over) ritsen als een manier om agressie in het verkeer te voorkomen.

Correct ritsen leidt dus tot kortere files, meer voorspelbaarheid en veiligheid, en minder ergernis en agressie.

In het verleden heeft de Vlaamse Regering dan ook herhaaldelijk campagne gevoerd om het ritsen te bevorderen, via opvallende borden (2000) en affichecampagnes (2002). Beide campagnes gebeurden onder de voogdij van toenmalig minister Steve Stevaert. Het project met de “rits-verkeersborden” van 2000 werd geëvalueerd aan de hand van video-analyses van het verkeersgedrag en de verkeersstromen (vraag om uitleg nr. 378 van de heer Frans De Cock tot minister Steve Stevaert, over het proefproject met “rits-verkeersborden”, commissievergadering C135 – OPE17 (1999-2000)). In Nederland lopen momenteel campagnes om de spelregels van ritsen duidelijk te maken.

Verkeersveiligheid is echter nog steeds een federale bevoegdheid. In 2000 pleitten toenmalig Vlaams minister Steve Stevaert en toenmalig federaal minister Johan Vande Lanotte voor de regionalisering van het verkeersreglement. Vlaanderen is immers dichter bevolkt en staat een doortastender verkeers-veiligheidsbeleid voor. Een van de argumenten voor deze regionalisering van minister Stevaert was dat “we op die manier maatregelen, zoals het ritsen van de verkeersstromen, (…) versneld kunnen doorvoeren” (vraag om uitleg nr. 472 (1999-2000) van de heer Carl Decaluwe tot minister Steve Ste-vaert, over de idee van de regionalisering van het verkeersreglement, commissievergadering C148 – OPE119 (1999-2000)).

Het is echter niet duidelijk of deze regionalisering soelaas zou brengen. In dit debat wordt er immers vaak op gewezen dat verplicht ritsen sowieso niet of nauwelijks wettelijk verankerd kan worden, om-dat er geen wettelijke basis is voor het afstaan van het voorrangsrecht van de rechtdoor rijdende per-soon naar de invoegende persoon. Dit blijkt ook uit het antwoord van minister Steve Stevaert op actue-le vraag nr. 64 van de heer Carl Decaluwe tot minister Steve Stevaert, over ritsen in het verkeer (ple-naire vergadering nr. 20 (2002-2003)).

In Duitsland is ritsen echter wel wettelijk verplicht. Daar maakt het deel uit van het verkeersreglement, meer bepaald in artikel 4 van paragraaf 7:

§7 Benutzung von Fahrstreifen durch Kraftfahrzeuge
(art. 4) Ist auf Strassen mit mehreren Fahrstreifen für eine Richtung das durchgehende Befahren eines Fahrstreifens nicht möglich oder endet ein Fahrstreifen, so ist den am Weiterfahren gehinderten Fahr-zeugen der Übergang auf den benachbarten Fahrstreifen in der Weise zu ermöglichen, dass sich diese Fahrzeuge unmittelbar vor Beginn der Verengung jeweils im Wechsel nach einem auf dem durchge-henden Fahrstreifen fahrenden fahrzeug einordnen können (Reissverschlussverfahren). (Strassenver-kehrs-Ordnung, http://bundesrecht.juris.de/stvo/index.html)

1. Wat zijn de resultaten van de campagnes van enkele jaren geleden?

Zijn er andere onderzoeken uitgevoerd in Vlaanderen over de voordelen van ritsen in termen van vlotte verkeersstromen en verkeersveiligheid?

2. Worden nieuwe campagnes gepland om het ritsen te bevorderen en om de “spelregels” van ritsen duidelijk te maken?

3. Heeft de minister weet van buitenlandse voorbeelden waar ritsen wel deel uitmaakt van het ver-keersreglement, naast het Duitse verkeersreglement?

4. Heeft de minister een wettelijke verankering van het ritsen reeds aangekaart bij haar federale col-lega minister Landuyt?

Zo ja, wat was het resultaat?

Zo neen, overweegt de minister dit alsnog te doen (gelet op het belang dat in het Vlaamse mobili-teitsbeleid hieraan werd gehecht)?

En ze weten het :-D
Toch straf dat het in Duitsland én Oostenrijk (antwoord op doc-vraag .3 :-)) wel wettelijk gaat, maar hier krijgen ze weer niets geregeld.... :-(

Dat van die lappendekenwegcode staat hier:
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=151
07 juni 2006
Verkeersvereenvoudiging

Persbericht van de Ministerraad

Nu er logica zit in het boetesysteem wil minister van Mobiliteit Renaat Landuyt de logica ook doortrekken op het terrein. De veelheid aan verkeersborden zijn voor veel automobilisten, voetgangers of fietsers vaak ronduit verwarrend en maken er de weg niet veiliger op. Terwijl dit toch niet de bedoeling kan zijn.

Een werkgroep samengesteld uit specialisten van de federale politie, de lokale politie, het parket, politierechters, advocaten, het Belgian Road Research Center, de FOD Mobiliteit en Vervoer en het BIVV formuleerde voorstellen om de verkeersreglementering en de verkeerssignalisatie te vereenvoudigen.

1. Juridische schoonmaak wegcode

De oorspronkelijke tekst van de wegcode dateert van 1975 en werd sindsdien voor 75 % gewijzigd. Telkens werden artikels, alinea's en zinsneden ingevoegd, aangepast of geschrapt.
De reglementering is een lappendeken geworden van allerhande bepalingen en kruisverwijzingen wat de leesbaarheid niet ten goede komt, met tal van interpretatieproblemen tot gevolg.

De ministerraad besliste daarom om de wegcode volledig door te lichten en te vereenvoudigen. Want een duidelijke wetgeving maakt borden vaak overbodig.

Zo zal de indeling van de wegcode thematisch worden herschikt, de artikelen per weggebruiker gegroepeerd, vliegen verouderde artikelen en bepalingen zonder juridische draagwijdte eruit, wordt er werk gemaakt van de leesbaarheid, zullen definities beter op elkaar worden afgestemd en wordt de code aangepast aan de huidige verkeersrealiteit.
Applaus, applaus ! luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn ...

Bobke
23 juli 2009, 23:37
Voorgesteld heb ik het in feite al, als ge mijn posts gelezen hebt.
Gewoon de Duitse tekst vertalen en in het Belgisch verkeersreglement inpassen, maar dan moet men nog andere artikels licht corrigeren (voorrang o.a.); maar omdat het verkeersreglement toch ondertussen een lappendeken is, zal dat bij de grote Reform of juridische schoonmaak zijn (link onderaan)

Samen met de nodige campagnes moet het lukken.
Maar we hadden het eigenlijk over de huidige situatie in België.
Deze is na enkele campagnes al veel verbeterd.
Als ik terugdenk aan de km lange files op één rijvak waarbij een vrachtwagen voor afblokker speelde op het linker vak.
De praktijk is wat ingewikkelder dan uw tekeningen.

Micele
24 juli 2009, 00:49
De praktijk is wat ingewikkelder dan uw tekeningen.Het zijn mijn tekeningen niet, staat dat ergens ? Ze zijn toch allemaal geciteerd, Bob.

Natuurlijk is het in de praktijk moeilijker als in de theorie (wat niet?), want in de praktijk moet men altijd rekening houden met onhoffelijkheid, onwetendheid, soms misverstanden, ook mindere rijvaardigheid op het moment dat het erop aan komt te (willen en laten) ritsen.

Als ik terugdenk aan de km lange files op één rijvak waarbij een vrachtwagen voor afblokker speelde op het linker vak.
Idd, er is verbetering...

Hou er wel rekening mee dat ge de laatste tijd (*sinds 1 jan 2008 algemeen inhaalverbod > 3,5 T art 17.2. 7°) maar weinig vrachtwagens op het linkervak gaat vinden, als er iemand blokkeert zal het zoals vroeger meestal een auto zijn.

TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 17: Inhaalverbod

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton.
F107 F109
Toch raar dat ze zo een rare maatregel die in geen enkel ander EU land bestaat (ritsen wel in 2) wel in het verkeersreglement doorgeduwd hebben, ge ziet waar een wil is is een weg, alhoewel men ze wslk weer gaat afschaffen... this must be Be.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/algemeen-inhaalverbod-voor-trucks-afgeschaft.aspx
16/02 Het algemeen inhaalverbod voor trucks wordt afgeschaft. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil zo snel mogelijk de wet aanpassen.

Het verbod om in te halen op snel- en gewestwegen met twee keer twee rijstroken ging pas op 1 januari 2008 in en geldt voor alle vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Tenzij anders aangegeven. “Een typisch Belgische regel”, luidt het bij de federatie voor transporteurs Febetra.

brother paul
24 juli 2009, 06:11
Vooral bij slaapzakken ben ik weinig tolerant voor ritsen.

ook last van borsthaar johan ? anders scheren is de mode

Blue Sky
24 juli 2009, 09:18
Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.

Nu, als er één ding goed is om verkeersagressie in zijn ergste vorm uit te lokken, is het wel het weigeren om te ritsen. Vandaar ook de noodzaak om dit wettelijk te regelen en vooral ook effectief te controleren en de hardnekkige weigeraars zwaar te beboeten. Ik dacht daarbij meteen ook aan het voorstel van maddoc, een eenvoudige ritscamera waarbij men de overtreders gemakkelijk kan opsporen en beboeten indien nodig.

Iemand met een beetje maturiteit zal deze repressieve aanpak niet nodig hebben, maar net zoals met alle andere zaken in België, is geld de enige manier om het gedrag van de modale Belg te veranderen. Men moet de mensen sensibiliseren en informeren omtrent risten in de eerste plaats, maar vooral repressief optreden en beboeten zal de enige manier blijken om het ritsgedrag van de Belg aan te passen.

Sfax
24 juli 2009, 09:35
Ik noem dat een hoffelijke bestuurder die zijn beurt afwacht en niet voorsteekt.

Typevoorbeeld van een egoistische redenering.

dejohan
24 juli 2009, 09:59
ook last van borsthaar johan ? anders scheren is de mode

Voor mij geen kale borstkas of kletsballen ze maat.

Bobke
24 juli 2009, 11:20
Het zijn mijn tekeningen niet, staat dat ergens ? Ze zijn toch allemaal geciteerd, Bob..
Juist maar u gebruikt ze wel om uw gelijk te halen en te suggereren dat ik er niets van snap.
Nergens betwist ik dat het niet de ideale manier is.
Mijn reactie slaat op uw post waarin ge de afblokkers wilt beboeten.
Vandaar mijn vraag wat bedoelt ge met een afblokker.
Voor mij is dat dus iemand die belet dat ge file voorbijrijdt.
Voor u dus blijkbaar iemand die te vroeg invoegt.
Geloof mij, die wekt minder wrevel op dan zijn achterliggers die er nog snel een spurtje uitpersen om een paar plaatsen te winnen.
Ook vraag ik mij af op welke grond ge hem gaat beboeten.
Hoe weet ge dat hij niet voorsorteert om de volgende afslag te nemen?
.
Natuurlijk is het in de praktijk moeilijker als in de theorie (wat niet?), want in de praktijk moet men altijd rekening houden met onhoffelijkheid, onwetendheid, soms misverstanden, ook mindere rijvaardigheid op het moment dat het erop aan komt te (willen en laten) ritsen.
.
Dat “willen” kunnen we wel vergeten.
Durven lijkt mij een beter woord want zoals ge reeds schreef, de invoeger is de pineut bij een aanrijding.
.

Idd, er is verbetering...

Hou er wel rekening mee dat ge de laatste tijd (*sinds 1 jan 2008 algemeen inhaalverbod > 3,5 T art 17.2. 7°) maar weinig vrachtwagens op het linkervak gaat vinden, als er iemand blokkeert zal het zoals vroeger meestal een auto zijn.

Een reden temeer waarom vrachtwagens proberen af te blokken of hoffelijke bestuurders hun taak overnemen.
Ik neem aan dat ge kunt begrijpen hoe frustrerend het voor die mannen moet zijn om urenlang is de file te staan terwijl alle personenwagens voor hen gaan invoegen.
Vandaar mijn voorstel om de volle lijn te gebruiken om wisselen van rijvak in de file te voorkomen.
Een volle lijn overschrijden is immers wel strafbaar.

Bobke
24 juli 2009, 11:23
Typevoorbeeld van een egoistische redenering.

Typevoorbeeld van een non-argument.
Volg eens de discussie en kom dan eens terug.

Bobke
24 juli 2009, 11:29
Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.

Waar het in de praktijk ook dikwijls op neerkomt.
Als ik op de juiste manier rits valt dat heus wel mee.
Voor iemand die probeert voor te steken veel minder.
Hoe is het bij u gesteld ?

backfire
24 juli 2009, 11:36
Ik heb het over de zwarte auto er juist achter.
De rode auto blijft daar meestal niet staan maar voegt juist in omdat er een opening valt op het rechter vak.

dat (rode auto) is in een minder drukke verkeerssituatie een overtreding.
Soit, als je ziet hoe het in Nederland gaat, is elke discussie om het tegen te spreken in feite overbodig.

Blue Sky
24 juli 2009, 11:48
Waar het in de praktijk ook dikwijls op neerkomt.
Als ik op de juiste manier rits valt dat heus wel mee.
Voor iemand die probeert voor te steken veel minder.
Hoe is het bij u gesteld ?

Ik trek me daar weinig of niets van aan. Wat maakt het mij uit of ik een paar autolengte's naar achter sta ... ik laat dus ook ritsen en heb er hoegenaamd geen probleem mee. Waar de mensen zich tegenwoordig druk over maken ...
Als iedereen gewoon ritst IS er geen probleem.

studentje
24 juli 2009, 12:34
De nieuwe Flor Konings ? ;-)

Er is volgens mij gewoon te weinig aandacht aan besteed om het aan elke chauffeur uit te leggen hoe je optimaal ritst. Het onjuist ritsen zorgt altijd tot ergernis en frustratien, en volgens mij ligt dat vaak aan onwetenheid. Dit is slechts een poging om enkele chauffeurs wat wijzer te maken.

Als door deze post 1 chauffeur zegt..."Ah zo moet je ritsen, dat zal ik in het vervolg ook doen.", dan ben ik al blij. Het getuigd hierbij van degelijk zelfrespect om toe te geven dat die chauffeur het steeds fout had en het nu juist zal doen (hopelijk) en zal onthouden.

Sfax
24 juli 2009, 12:45
Typevoorbeeld van een non-argument.
Volg eens de discussie en kom dan eens terug.

Het concept ritsen reduceren tot een platitude over voorsteken, is gewoon een typische ilustratie van hoe de gemiddelde automobilist daarover denkt in zijn eigen egoïstische kleine wereldje. Meer valt daar niet over te zeggen.
Moet je misschien eens over nadenken ipv te verwijzen naar een discussie die er niet eens een is...

studentje
24 juli 2009, 13:56
Het concept ritsen reduceren tot een platitude over voorsteken, is gewoon een typische ilustratie van hoe de gemiddelde automobilist daarover denkt in zijn eigen egoïstische kleine wereldje. Meer valt daar niet over te zeggen.
Moet je misschien eens over nadenken ipv te verwijzen naar een discussie die er niet eens een is...

Dat is het net! Het is niet voorsteken maar optimaal de beschikbare ruimte benutten en dat moeten de gefrustreerde bestuurders nu maar eens beginnen te begrijpen maar ja...

Nu hiermee zal het fileprobleem niet worden opgelost maar misschien zullen de chauffeurs hierdoor minder gefrustreerd thuiskomen omdat ze zich niet meer 'gepasseerd' voelen maar eerder met een gevoel van 'goed geritst vandaag'. Ach, als deze frustratie wegvalt zal er wel een nieuwe ontstaan zeker...:|

Bobke
24 juli 2009, 14:02
dat (rode auto) is in een minder drukke verkeerssituatie een overtreding.
Soit, als je ziet hoe het in Nederland gaat, is elke discussie om het tegen te spreken in feite overbodig.
Leg eens uit.

Bobke
24 juli 2009, 14:08
Ik trek me daar weinig of niets van aan. Wat maakt het mij uit of ik een paar autolengte's naar achter sta ... ik laat dus ook ritsen en heb er hoegenaamd geen probleem mee. Waar de mensen zich tegenwoordig druk over maken ...
Als iedereen gewoon ritst IS er geen probleem.
Dat is juist.
Als iedereen ritste zoals het hoorde zaten we hier iet te discuteren.
Maar de vraag was of men u meestal laat ritsen.

Bobke
24 juli 2009, 14:10
Er is volgens mij gewoon te weinig aandacht aan besteed om het aan elke chauffeur uit te leggen hoe je optimaal ritst. Het onjuist ritsen zorgt altijd tot ergernis en frustratien, en volgens mij ligt dat vaak aan onwetenheid. Dit is slechts een poging om enkele chauffeurs wat wijzer te maken.

Als door deze post 1 chauffeur zegt..."Ah zo moet je ritsen, dat zal ik in het vervolg ook doen.", dan ben ik al blij. Het getuigd hierbij van degelijk zelfrespect om toe te geven dat die chauffeur het steeds fout had en het nu juist zal doen (hopelijk) en zal onthouden.
Inderdaad.

brother paul
24 juli 2009, 14:19
wat doen jullie met de rits-anomalie

hoe sneller je rijdt hoe groter de afstand dieje moet laten
stel we volgen de optimale ritssnelheid van 70km/u , en ritsen daar lustig in
wat is de afstand die je moet laten bvb 20m
elke auto die tussenrits verplicht de chauffeur van weer meer afstand te nemen... of veroorzaakt een file

dus sowieso is en blijft er een limiet aan dat ritsen.
je moet dus pumberkleven in de trechter, en dan snelheid verhogen na de trechter naar 90km/iu

Bobke
24 juli 2009, 14:23
Dat is het net! Het is niet voorsteken maar optimaal de beschikbare ruimte benutten en dat moeten de gefrustreerde bestuurders nu maar eens beginnen te begrijpen maar ja...

Nu hiermee zal het fileprobleem niet worden opgelost maar misschien zullen de chauffeurs hierdoor minder gefrustreerd thuiskomen omdat ze zich niet meer 'gepasseerd' voelen maar eerder met een gevoel van 'goed geritst vandaag'. Ach, als deze frustratie wegvalt zal er wel een nieuwe ontstaan zeker...:|
Niet juist.
Dat moeten de chauffeurs leren begrijpen die te vlug gaan invoegen en daardoor ruimte laten om voor te steken.
Ge zult maar uren in de file staan terwijl men steeds opnieuw voor u gaat invoegen.
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.
Meer voorlichting of nog beter maatregels om te zorgen dat er goed moet geritst worden.

Bobke
24 juli 2009, 14:30
wat doen jullie met de rits-anomalie

hoe sneller je rijdt hoe groter de afstand dieje moet laten
stel we volgen de optimale ritssnelheid van 70km/u , en ritsen daar lustig in
wat is de afstand die je moet laten bvb 20m
elke auto die tussenrits verplicht de chauffeur van weer meer afstand te nemen... of veroorzaakt een file

dus sowieso is en blijft er een limiet aan dat ritsen.
je moet dus pumberkleven in de trechter, en dan snelheid verhogen na de trechter naar 90km/iu
Dat is een goede vraag.
Volgens mij is die situatie amper denkbaar en leid tot stilstand of accordeonfiles.
Of het is minder druk en dan kunnen we amper van ritsen spreken.

Bobke
24 juli 2009, 14:35
Het concept ritsen reduceren tot een platitude over voorsteken, is gewoon een typische ilustratie van hoe de gemiddelde automobilist daarover denkt in zijn eigen egoïstische kleine wereldje. Meer valt daar niet over te zeggen.
Moet je misschien eens over nadenken ipv te verwijzen naar een discussie die er niet eens een is...

Had ik niet gezegd terugkomen als ge argumenten hebt en weet waar het over gaat ?

Micele
24 juli 2009, 14:45
Mijn reactie slaat op uw post waarin ge de afblokkers wilt beboeten.
Gaat natuurlijk enkel als het in het Be-verkeersreglement opgenomen wordt, zoals in het buitenland D en A, anders noppes.

Onhoffelijk-niet-ritsen enkel daar, vooraan aan de versmalling, wat die hele tam-tam-campagnes járenlang aanbevelen, kan men niet beboeten.

Dat mag men nog tienduizenden aanwijzingsborden zetten, veel is tevergeefs en eigenlijk ook geldverspilling.

Ritsen = vlot en hoffelijk (http://tbn1.google.com/images?q=tbn:fMU5d96MRxvdJM:http://wegen.vlaanderen.be/verkeer/beheer/beelden/ritsen.gif) wat baten kaars en bril wanneer de uil niet zien wil waar men hoffelijk ritst...
Ik citeer uit de Vlaamse Parlementaire vraag:
Correct ritsen leidt dus tot kortere files, meer voorspelbaarheid en veiligheid, en minder ergernis en agressie.


Vandaar mijn vraag wat bedoelt ge met een afblokker.
Voor mij is dat dus iemand die belet dat ge file voorbijrijdt.
Voor mij ook.
Voor u dus blijkbaar iemand die te vroeg invoegt.
correctie: voor mij is dat iemand die te vroeg wil invoegen, maar niet kan omdat er -tijdelijk- geen plaats is, en dan maar de linkerstrook blokkeert. Dus het komt op hetzelfde neer als hierboven.
Dus hoe langer die iemand niet volledig ingevoegd op de plaats waar het niet aanbevolen is, zolang hindert hij het verkeer.

Ik gaf figuur 1 als bewijs waar de rode auto belet dat de andere linkervakrijders kunnen aansluiten met de ritsers vooraan, want hoe verklaart ge anders het groot gat tot vooraan ? Als gij die figuur anders interpreteert is dat uw probleem, de rode auto is niet ingevoegd, dat is wat ik zie.
En de uitleg in wegcode.be bevestigt dat nog eens duidelijk

Geloof mij, die wekt minder wrevel op dan zijn achterliggers die er nog snel een spurtje uitpersen om een paar plaatsen te winnen.
Daar ben je er weer mee...
Kijk Bob, als iedereen aan de versmalling invoegt gebeurt dat dus niet, of is onmogelijk; nog een reden te meer helemaal vooraan in te voegen.

Akkoord Bob ?

Ook vraag ik mij af op welke grond ge hem gaat beboeten.

In D en A zal hij beboet worden als de politie het gezien heeft, geloof me vrij.
In Be natuurlijk niet zie bovenaan.

Nog even herinneren aan de starttopic @ Studentje:
En eventueel moet het maar opgenomen worden in het verkeersregelement.
Daar wou ik het dus ook over hebben, zoals ge al (hopelijk) voldoende hebt kunnen lezen.

Vandaar mijn voorstel om de volle lijn te gebruiken om wisselen van rijvak in de file te voorkomen.
Een volle lijn overschrijden is immers wel strafbaar.
Goed idee, die volle lijn heb ik in Duitsland al dikwijls gezien aan langdurige of permanente wegversmallingen, de volle lijn gaat weer in stippelijn ca. 50-150 m voor de versmalling naargelang geldende snelheid.

Dat bedoelde je toch ?

Zodat alle die langzaam rijdend fileverkeer niet vooraan ritsen een driedubbele boete kunnen krijgen volgens het Duitse StvO.
Want op niet wettelijk ritsen kan men voorlopig nog maar voor 40 € beboet worden.

Micele
24 juli 2009, 15:26
Vervolg:
(langdurige) wegversmalling met doorlopende lijn tot vooraan, die de bestuurders verplichten vooraan te ritsen (uit D) (daarom ook de extra pijlen)

goed zichtbaar hier, de gele doorlopende lijn vervangt de witte lijnen.
http://www.strassen.nrw.de/_down/pi-070322-03.jpg

Hier kan een doorlopende lijn echter nooit toegepast worden:

http://www.verkehrssicherheit.nrw.de/bilder/004_Reissverschluss_kl.jpg

Zo rits men op een vlotte manier... in het buitenland...

ook gezien @ Studentje ;-)

Micele
24 juli 2009, 15:27
²

Nynorsk
24 juli 2009, 15:33
ik heb laatst ook compleet fout geritst omdat m'n auto in de file stilaan aan het oververhitten was en ik rechts wou rijden omdat ik de pechstrook vlak naast me wou hebben voor het geval dat.
ik schaam me diep.

Nynorsk
24 juli 2009, 15:33
²

uzelf aan 't kwadrateren?

Micele
24 juli 2009, 15:36
Leuk onderwerp. België is inderdaad een ramp om te ritsen. Velen zijn de kleuterklas blijkbaar nog niet ver ontgroeid, want als een stel kleine kinderen weigeren ze hardnekkig te ritsen. Zij bezien dit namelijk nog als “voorsteken”, u hebt het zich vast en zeker wel eens meegemaakt in de kleuterklas.

Nu, als er één ding goed is om verkeersagressie in zijn ergste vorm uit te lokken, is het wel het weigeren om te ritsen. Vandaar ook de noodzaak om dit wettelijk te regelen en vooral ook effectief te controleren en de hardnekkige weigeraars zwaar te beboeten. Ik dacht daarbij meteen ook aan het voorstel van maddoc, een eenvoudige ritscamera waarbij men de overtreders gemakkelijk kan opsporen en beboeten indien nodig.

Iemand met een beetje maturiteit zal deze repressieve aanpak niet nodig hebben, maar net zoals met alle andere zaken in België, is geld de enige manier om het gedrag van de modale Belg te veranderen. Men moet de mensen sensibiliseren en informeren omtrent risten in de eerste plaats, maar vooral repressief optreden en beboeten zal de enige manier blijken om het ritsgedrag van de Belg aan te passen.

Volledig akkoord, de Duitsers (2001) en de Oostenrijkers (2005) hebben na tientallen jaren ook ingezien dat een wettelijke regeling het enige middel is, het ritsen tot een alledaags maneuver te maken, eens de meerderheid juist ritst en de kleuterminderheid dubbel op zijn dond€r krijgt, gaat het enorm snel vooruit.

Ondertussen is het bijna een alledaags maneuver in D geworden, en ik kan het weten. ;-)

Bobke
24 juli 2009, 15:40
Gaat enkel als het in het Be-verkeersreglement opgenomen wordt, zoals in het buitenland D en A, anders noppes.

Onhoffelijk-niet-ritsen enkel daar, vooraan aan de versmalling, wat die hele tam-tam-campagnes járenlang aanbevelen, kan men niet beboeten.

Dat mag men nog tienduizenden aanwijzingsborden zetten, veel is tevergeefs en eigenlijk ook geldverspilling.

Ritsen = vlot en hoffelijk (http://tbn1.google.com/images?q=tbn:fMU5d96MRxvdJM:http://wegen.vlaanderen.be/verkeer/beheer/beelden/ritsen.gif) wat baten kaars en bril wanneer de uil niet zien wil waar men hoffelijk ritst...
Ik citeer uit de Vlaamse Parlementaire vraag:

Waar die borden staan is het kwaad al geschied.
We moeten ervoor zorgen dat men op twee rijvakken blijft rijden en niet al op een kilometer voor de versmalling naar rechts gaat.

Voor mij ook.

Ik bedoel ophouden op honderden meters voor de versmalling.

correctie: voor mij is dat iemand die te vroeg wil invoegen, maar niet kan omdat er -tijdelijk- geen plaats is, en dan maar de linkerstrook blokkeert. Dus het komt op hetzelfde neer als hierboven.

Ik gaf figuur 1 als bewijs waar de rode auto belet dat de andere linkervakrijders kunnen aansluiten met de ritsers vooraan, want hoe verklaart ge anders het groot gat tot vooraan ? Als gij die figuur anders interpreteert is dat uw probleem, de rode auto is niet ingevoegd, dat is wat ik zie.
En de uitleg in wegcode.be bevestigt dat nog eens duidelijk
Als ik die tekening letterlijk moet zien dan is er niet echt een probleem.
U sprak over invoegen de laatste 50 meter, in dat geval voegt de man amper te vroeg in.
Mij stoort het in elk geval niet dat ik drie autos achter het ritspunt moet wachten.


Daar ben je er weer mee...
Kijk Bob, als iedereen aan de versmalling invoegt gebeurt dat dus niet, of is onmogelijk; nog een reden te meer helemaal vooraan in te voegen.

Akkoord Bob ?
Natuurlijk.
Als iedereen het juist doet dan zaten we hier niet over zitten discuteren.


In D en A zal hij beboet worden als de politie het gezien heeft, geloof me vrij.
In B natuurlijk niet zie bovenaan.

Nog even herinneren aan de starttopic @ Studentje:

Daar wou ik het dus ook over hebben, zoals ge al (hopelijk) voldoende hebt kunnen lezen.
Dan zijn we het eens.
In afwachting kan men er misschien de automobilist nog wat verder op wijzen.
“Kijk uit” lijkt mij daar heel geschikt voor.

Bobke
24 juli 2009, 15:46
Goed idee, die volle lijn heb ik in Duitsland al dikwijls gezien aan langdurige of permanente wegversmallingen, de volle lijn gaat weer in stippelijn ca. 50-150 m voor de versmalling naargelang geldende snelheid.

Dat bedoelde je toch ?

Zodat alle die langzaam rijdend fileverkeer niet vooraan ritsen een driedubbele boete kunnen krijgen volgens het Duitse StvO.
Want op niet wettelijk ritsen kan men voorlopig nog maar voor 40 € beboet worden.
Dat bedoelde ik inderdaad.

Micele
24 juli 2009, 15:59
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.

en:
We moeten ervoor zorgen dat men op twee rijvakken blijft rijden en niet al op een kilometer voor de versmalling naar rechts gaat.

Begrijp ik niet, spreekt ge hier uzelf niet tegen ?

Men steekt een file niet voorbij als er een rijstrook vrij is, men benut de linkerrijstrook waarvoor hij dient.

Diegenen die achteraan in de rechterfile aanschuiven en de linkerstrook onbenut laten zijn zelf in fout, blijkbaar wordt het de "voorbijrijders" gegund sneller thuis te zijn.

(behalve bepaalde camions dan, alhoewel "voorbijrijden" daar eigenlijk wel mag; maar vele truckers kennen die artikel(s) niet *, of ze wagen het niet...)

*http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art16
Artikel 16: Inhalen

16.2. Wanneer de bestuurders de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 opvolgen of wanneer het verkeer geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4 of 9.5 wordt het sneller rijden van de voertuigen in een rijstrook of een file ten opzichte van de voertuigen in een andere rijstrook of file niet als inhalen beschouwd behalve voor de toepassing van artikel 17.2.5°.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9#9.4
9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :
1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :
1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

Micele
24 juli 2009, 16:02
In afwachting kan men er misschien de automobilist nog wat verder op wijzen.
“Kijk uit” lijkt mij daar heel geschikt voor.
:lol::lol: Toch als ze geen onzin willen verkopen.

Bobke
24 juli 2009, 16:16
Begrijp ik niet, spreekt ge hier uzelf niet tegen ?

Men steekt een file niet voorbij als er een rijstrook vrij is, men benut de linkerrijstrook waarvoor hij dient.

Diegenen die achteraan in de rechterfile aanschuiven en de linkerstrook onbenut laten zijn zelf in fout, blijkbaar wordt het de voorbijrijders gegund sneller thuis te zijn.

(behalve bepaalde camions dan, alhoewel voorbijrijden daar eigenlijk wel mag; maar vele truckers kennen die artikel(s) niet *)

*
Ik zie niet in waarom ze fout zijn, in België moet men rechts rijden.
Maar ik denk inderdaad aan de vrachtwagens.
Waarom ze niet links rijden weet ik niet maar zij zijn inderdaad de grootste slachtoffers.
Wellicht kunnen ze, wegens hun lengte, moeilijker invoegen op het einde.
Dat zijn ook de afblokkers die ik bedoelde.

Bobke
24 juli 2009, 16:18
:lol::lol: Toch als ze geen onzin willen verkopen.
Denkt ge ook aan de snelheid in Nederland bij de dubbele lijn ? :lol:

Micele
24 juli 2009, 17:12
Ik zie niet in waarom ze fout zijn, in België moet men rechts rijden.
Maar ik denk inderdaad aan de vrachtwagens.
Waarom ze niet links rijden weet ik niet maar zij zijn inderdaad de grootste slachtoffers.
Wellicht kunnen ze, wegens hun lengte, moeilijker invoegen op het einde.
Dat zijn ook de afblokkers die ik bedoelde.
Als aan de Art 9.4 of Art 9.5 voldaan wordt moet men niet rechts rijden maar mag men evengoed links rijden.

Niet de invoegende camions zijn in fout, maar diegene die de ruimte moet laten, een invoegende auto met aanhanger kan ook de lengte van een camion hebben.

Denkt ge ook aan de snelheid in Nederland bij de dubbele lijn ?
Neen, die ken ik niet, vertel :-)

Bobke
24 juli 2009, 18:06
Neen, die ken ik niet, vertel :-)
Het ging over een programma voor toeristen en de verkeersreglementen in het buitenland.
Op wegen gescheiden door een dubbele witte lijn zou de maximum snelheid volgens hen 80 zijn.

Micele
24 juli 2009, 21:09
Het ging over een programma voor toeristen en de verkeersreglementen in het buitenland.
Op wegen gescheiden door een dubbele witte lijn zou de maximum snelheid volgens hen 80 zijn.
Dat is een goeie, het zijn nog altijd de borden die bepalen hoe snel men mag.
Op de 1+1-autowegen in NL mag men trouwens algemeen 100, ook als dubbele witte lijnen de rijstroken scheiden.
Link voor "kijk uit":
http://www.smallingerland.nl/Docs/Internet/Economie%20en%20verkeer/folder%20prov%20fryslan%20over%20markering.pdf

Bobke
24 juli 2009, 21:24
Dat is een goeie, het zijn nog altijd de borden die bepalen hoe snel men mag.
Op de 1+1-autowegen in NL mag men trouwens algemeen 100, ook als dubbele witte lijnen de rijstroken scheiden.
Link voor "kijk uit":
http://www.smallingerland.nl/Docs/Internet/Economie%20en%20verkeer/folder%20prov%20fryslan%20over%20markering.pdf

Inderdaad, het bord aan de grens was trouwens zichtbaar op de achtergrond.
120 voor autosnelwegen.
100 op autowegen.
80 op wegen buiten de bebouwde kom.
50 in de bebouwde kom.

backfire
27 juli 2009, 11:02
Leg eens uit.

euh, 1ste of 2de zin?
Ik gok op de 2de, dus:

Elke discussie hier over de onzin van het wettelijk regelen van ritsen (en vooral de argumenten contra) zijn overbodig als je ziet dat het in Nederland perfect werkt. 't is geen hypothetische discussie, de feiten zijn er.

studentje
27 juli 2009, 11:44
Niet juist.
Dat moeten de chauffeurs leren begrijpen die te vlug gaan invoegen en daardoor ruimte laten om voor te steken.
Ge zult maar uren in de file staan terwijl men steeds opnieuw voor u gaat invoegen.
Ik voel er mij in elk geval niet goed bij als ik nog maar eens een file voorbij steek om vooraan te gaan invoegen.
Meer voorlichting of nog beter maatregels om te zorgen dat er goed moet geritst worden.

Dat ook maar in feite zou je je niet ongemakkelijk mogen voelen omdat de chauffeur voor jou te vroeg ritst waardoor jij een file voorbij steekt om vooraan in te voegen. Want het is door dat 'niet goed voelen' dat vele chauffeurs te vroeg invoegen; ze hebben schrik voor de intollerante chauffeurs die de personen die de file voorbij rijden kwaad bekijken.

Bobke
27 juli 2009, 17:30
Dat ook maar in feite zou je je niet ongemakkelijk mogen voelen omdat de chauffeur voor jou te vroeg ritst waardoor jij een file voorbij steekt om vooraan in te voegen. Want het is door dat 'niet goed voelen' dat vele chauffeurs te vroeg invoegen; ze hebben schrik voor de intollerante chauffeurs die de personen die de file voorbij rijden kwaad bekijken.
Ik noem dat geen intolerante chauffeurs zoals u wel al begrepen hebt.
Vandaar dat ik reeds van mijn eerste post probeer duidelijk te maken dat we eerst moeten zorgen dat iedereen beide rijvakken gebruikt tot op het einde.
Alleen op die manier is de frustratie in de rechter file weg te nemen en zal het ritsen vlot gaan.
En nogmaals, er al veel verbetering merkbaar de laatste jaren.