PDA

View Full Version : Apart rijvak voor 2-wielers


studentje
3 augustus 2009, 11:22
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

lantjes
3 augustus 2009, 11:30
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...

Micele
3 augustus 2009, 11:44
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...Dat vindt ik een veel beter idee, maar is non - topic ;-).

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?
Ik denk niet dat het voor brommers ? (of *fietsers wie A zegt moet B zeggen/denken) loont om meestal bepaalde omwegen te maken zodat ze met max 45 kmh (klasse B) nog tijdwinst kunnen boeken op een bepaalde strook langs de snelweg, in tegenstelling tot sneller verkeer.

* op de E314-Maasmechelen over de brug naar Nederland ligt trouwens parallel een fietspad langs beide richtingen langs de snelweg; dit volledig beveiligd (hoge vangrails enz..)

filosoof
3 augustus 2009, 11:49
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.

Gun
3 augustus 2009, 12:03
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?Nieuwe rijstroken betekent ook nieuwe witte lijnen op het wegdek, een gevaar in geval van nat wegdek voor de tweewielers ...

Kay_
3 augustus 2009, 12:11
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...



Goed idee, nu rijden er een hoop veel te hard tussen 2 rijvakken in. Levensgevaarlijk.
Om nog maar te zwijgen van degene die je nog inhalen tussen 2 rijstroken als je tegen +130 een vrachtwagen inhaalt.

Micele
3 augustus 2009, 12:12
Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.
Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?
Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?

Heb je al aan de op- en afritten gedacht ? Het doorgaand verkeer heeft altijd voorrang ... ga je "brommers" op hun rijspoor voorrang geven aan camions of auto´s die daar op- en afrijden, wetende dat de rechter dodehoek vanuit de camions het grootst is ? 8O

backfire
3 augustus 2009, 12:28
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.

lantjes
3 augustus 2009, 12:44
En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.

Het ging hier over motoren op autosnelwegen, daar mag je met uw bromfietsje per definitie niet op en "zwakke weggebruiker" is bijgevolg niet van toepassing.

Laat de motoren bij file op de pechstrook, dan rijden ze niet tussen stapvoets rijdende van rijstrook veranderende of stilstaande auto's en vrachtwagens. @Micele :
Waar een op- en afrit op de snelweg komt zet je voor de motoren een omgekeerde driehoek zodat ze wagens die van of op de snelweg willen, voorrang moeten verlenen. Het laat hen echter nog toe om een heel stuk veiliger toch nog aan een matige snelheid verder te raken.

Gezond verstand en wat boerenlogica zijn soms ver te zoeken.....

lantjes
3 augustus 2009, 12:48
Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.

'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

backfire
3 augustus 2009, 12:50
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

Yep, wij zijn dan spijtig genoeg de minderheid...

Henri1
3 augustus 2009, 13:19
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Brommers mogen niet op een autosnelweg.

studentje
3 augustus 2009, 14:42
[QUOTE=Micele;4259240]Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.

Kay_
3 augustus 2009, 15:30
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.:|

backfire
3 augustus 2009, 15:32
[QUOTE=Micele;4259240]Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.

tuttut, nikske mierenneukers, een brommer is de informele benoeming van een bromfiets en niet van een moto(rfiets).

backfire
3 augustus 2009, 15:34
Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.:|

't valt wel mee, zo'n moto (als je ermee kunt rijden) stopt sneller en is wendbaarder dan je denkt, maar ik vraag me soms ook af waar de grens ligt bij sommige van die kerels die met meer dan 100 km/u door een file slalommen...

studentje
3 augustus 2009, 15:41
Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.

On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).

backfire
3 augustus 2009, 15:43
Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.

Bij harde (zij-)wind is het inderdaad oppassen, zeker bij plotse windstoten. Misschien daarom dat we dan trager gaan rijden, uit veiligheid.

On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.

studentje
3 augustus 2009, 15:57
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.

En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

Nynorsk
3 augustus 2009, 16:02
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

ja, daar gaan geen dooien bij vallen hoor :roll:

Dronkoers
3 augustus 2009, 16:14
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

Waarom enkel moto's? Ik heb ook last van trage linksrijders ze :-P

Jazeker
3 augustus 2009, 17:21
En de eenwielers worden weer over het hoofd gezien :evil:

Micele
3 augustus 2009, 19:01
Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak? Wat doe je met de moto´s die geen 120-130 kmh willen rijden, of niet kunnen ? Vele motards (de easys) rijden zuinige 95-110 kmh...

Ga je die uiterst link laten rijden ? Hoe kunnen snellere motards die inhalen ? Rechts ? 8O

En dat meestal voor een half jaar... en/of bij goed weer.

Micele
3 augustus 2009, 22:27
Waarom enkel moto's? Ik heb ook last van trage linksrijders ze :-P
Goed idee, een linkervak (genaamd autosnelweg) enkel voor de snellere bestuurders; nadert er toch nog een snellere wagen/moto op de autosnelweg eventjes naar rechts op de auto-max120-weg... :-)

Een apart linkerrijvak voor het snellere verkeer dus. ;-)

backfire
4 augustus 2009, 08:52
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

VOor mij hoeft het niet. Nogmaals, de snelweg is voor de motorrijder niet de gevaarlijkste plek, wel de secundaire wegen

Micele
4 augustus 2009, 11:23
VOor mij hoeft het niet. Nogmaals, de snelweg is voor de motorrijder niet de gevaarlijkste plek, wel de secundaire wegen
En dat bewijzen de cijfers ook, quasi in elk *"modern" land* van de wereld.(*ook OESO-30 landen onderaan)
cijfers van 2005:
http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahn#Verkehrssicherheit
Nachfolgende Tabelle zeigt die Todesfälle pro Mrd. Fahrzeugkilometer1 im internationalen Vergleich für das Jahr 2005

laatste cijfers van 28 landen*:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf
zie paarse kolommen

Bron: http://internationaltransportforum.org/statistics/statistics.html
___ ___ ___

Autosnelwegen zijn doorgaans 3-4 maal veiliger als andere wegen, dat Be-snelwegen maar ca. 2 maal veiliger zijn... tja... wacht dat kan men ook hier aflezen:
http://statlinks.oecdcode.org/302009011P1G160.XLS
Road fatalities 2007 or latest available year
Per million vehicles
Iceland 60
Switzerland 74
Norway 77
Japan 80
Sweden 89
Germany 89
Netherlands 89
United Kingdom 89
Australia 109
Luxembourg 111
France 122
Finland 123
Austria 126
Italy 127
New Zealand 132
Spain 134
Canada 138
Denmark 147
Ireland 147
OECD total 151
Portugal 160
United States 163
Belgium 168
Greece 226
Mexico 233
Czech Republic 235
Poland 310
Korea 317
Hungary 347
Slovak Republic 426
Turkey 594

Opmerking:
Russian Federation: 939 : niet bij OECD (niet berekend in gemiddelde OECD total)
De OESO bestaat uit deze 30 landen, dat Be als "moderne" West-EU land, duidelijk onder het OECD gemiddelde ligt.... :x
http://nl.wikipedia.org/wiki/Organisatie_voor_Economische_Samenwerking_en_Ontwi kkeling
is een samenwerkingsverband van 30 landen om sociaal en economisch beleid te bespreken, bestuderen en coördineren. De aangesloten landen proberen gezamenlijke problemen op te lossen en trachten internationaal beleid af te stemmen.

studentje
4 augustus 2009, 12:36
En dat bewijzen de cijfers ook, quasi in elk *"modern" land* van de wereld.(*ook OESO-30 landen onderaan)
cijfers van 2005:


laatste cijfers van 28 landen*:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/risk.pdf
zie paarse kolommen


En hoeveel % daarvan zijn motards? Dat vind ik niet meteen terug in uw grafiek. Volgens wat ik vermoed is een ongeval waarbij een motard betrokken is, toch vaker met een dodelijke afloop (zeker op een autostrade maar vermoedelijk ook op secundaire wegen). En als ik soms onverantwoorde motards zie rondsnorren in hun short en t-shirt, dan sta ik daar ook niet stom van.

the_dude
4 augustus 2009, 13:17
dat inhalen is nergens voor nodig. Je maakt baanvakken waar een vooropgestelde snelheid gereden moet worden en dat wordt dan ook gereden.
1 aan 90 , 1 aan 110 en 1 aan 130. wie of wat op die baanvakken rijd speelt geen rol, zolang de snelheid gerespecteerd. Geen maneuvers = veel minder gevaar.

Dronkoers
4 augustus 2009, 13:57
dat inhalen is nergens voor nodig. Je maakt baanvakken waar een vooropgestelde snelheid gereden moet worden en dat wordt dan ook gereden.
1 aan 90 , 1 aan 110 en 1 aan 130. wie of wat op die baanvakken rijd speelt geen rol, zolang de snelheid gerespecteerd. Geen maneuvers = veel minder gevaar.

Welja, zoals de Duitsers: die 130 op een blauw bordje zo ;-)

http://blogsimages.skynet.be/images/002/684/124_62072943de7e4dd3ba1d77c2e147e894.gif

Nynorsk
4 augustus 2009, 13:58
dat inhalen is nergens voor nodig. Je maakt baanvakken waar een vooropgestelde snelheid gereden moet worden en dat wordt dan ook gereden.
1 aan 90 , 1 aan 110 en 1 aan 130. wie of wat op die baanvakken rijd speelt geen rol, zolang de snelheid gerespecteerd. Geen maneuvers = veel minder gevaar.


130? :-(

the_dude
4 augustus 2009, 13:59
130 idd; geen aanstellerij; jongetjes die een auto nodig hebben om zich te bewijzen mogen in een go-carretje tuffen om ter rapst. ;)

Dronkoers
4 augustus 2009, 14:08
130 idd; geen aanstellerij; jongetjes die een auto nodig hebben om zich te bewijzen mogen in een go-carretje tuffen om ter rapst. ;)

Ik betaal taks voor mijn aantal kw / fiscale pk, dus wil ik ze ook gebruiken ;-)

Nynorsk
4 augustus 2009, 14:13
130 idd; geen aanstellerij; jongetjes die een auto nodig hebben om zich te bewijzen mogen in een go-carretje tuffen om ter rapst. ;)


ja, dat klinkt als een perfecte beschrijving van mij, een 'jongetje dat een auto nodig heeft om zich te bewijzen' :?

Dronkoers
4 augustus 2009, 14:18
ja, dat klinkt als een perfecte beschrijving van mij, een 'jongetje dat een auto nodig heeft om zich te bewijzen' :?

Bwoh...

backfire
4 augustus 2009, 14:31
En hoeveel % daarvan zijn motards? Dat vind ik niet meteen terug in uw grafiek. Volgens wat ik vermoed is een ongeval waarbij een motard betrokken is, toch vaker met een dodelijke afloop (zeker op een autostrade maar vermoedelijk ook op secundaire wegen). En als ik soms onverantwoorde motards zie rondsnorren in hun short en t-shirt, dan sta ik daar ook niet stom van.

Ik heb een vraagje: rij je zelf (regelmatig) met de moto?
Natuurlijk is een ongeval met moto op zich vaker met dodelijke afloop, wegens de mindere bescherming etc. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn.
Maar het blijft een feit: ongevallen met moto's gebeuren minder vaak op autosnelwegen dan op secundaire wegen.
Autosnelwegen: geen dwarsstraten of parkings of kruispunten, geen tegenliggers.

Je laatste zin kan ik enkel maar beamen. Ik draag ALTIJD een motorpak. Mijn bezwete ballen in de zomer neem ik er dan maar bij.

Nynorsk
4 augustus 2009, 14:58
Bwoh...


waar zijn de vleugels naartoe?

Dronkoers
4 augustus 2009, 15:24
waar zijn de vleugels naartoe?

Teveel gewicht :-P

Micele
4 augustus 2009, 18:29
En hoeveel % daarvan zijn motards? Dat vind ik niet meteen terug in uw grafiek. Volgens wat ik vermoed is een ongeval waarbij een motard betrokken is, toch vaker met een dodelijke afloop (zeker op een autostrade maar vermoedelijk ook op secundaire wegen).
Mmmh, daarvoor zal ik eens de Deense statistiek erbij halen, de Nederlandse is wel uitgebreider maar geeft niet die keus, van de Belgische zwijgen we liever...

Alhoewel de Deense snelweg een pak veiliger is in verhouding met de Belgische tov de respectievelijke gewone wegen, wel voor alle voertuigen...

Ge hebt gelijk als het tot een ongeval komt is de snelweg zelfs in DK al iets dodelijker voor een motorrijder als de overige wegen. In Be zal het navenant erger zijn als ik mijn ref in vorige post bekijk.
Fatalaties All roads <> Motorways
Be : gw 10,8 <> 4,2 snelweg per mrd vtgkms
DK : gw 8,2 <> 1,9 snelweg per mrd vtgkms

http://www.statbank.dk/statbank5a/SelectOut/PxSort.asp?file=20098418314757792648UHELD9&PLanguage=1&MainTable=UHELD9&MainTablePrestext=Injured and killed in road traffic accidents&potsize=182
gemiddelde 2001 - 2007:
(1) 6,9 % van de slachtoffers op de motorway waren dodelijk (6/86)
(2) 6,6 % van de slachtoffers op de 2 lanes waren dodelijk (120/1811)
means of transport casualty type of road 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Motor cycle Casualties, total Motorway 10 15 14 11 15 8 13 tot: 86
Motor cycle Killed Motorway 1 1 1 1 0 0 2 totaal: 6

Motor cycle Casualties, total 2 lanes 256 290 300 200 237 253 275 tot: 1811
Motor cycle Killed 2 lanes 8 21 20 16 13 19 23 totaal: 120

Neem ik bij de snelweg al de op-en afritten erbij, en stel daar tegenover al de overige wegen en plaatsen, dan krijg ik:
(1a) 8,1 % vd slachtoffers op de ganse motorway waren dodelijk (9/111)
(2a) 6,7 % vd slachtoffers op al de overige wegen waren dodelijk (151/2260)
We gaan er dan wel vanuit dat de motorrijder evenveel kms gaat afleggen op de snelweg tov vd andere wegen, dan hebben we pas de dodelijkheidsverhouding per afgelegde km.

Mss eens vragen aan de gemiddelde motorrijder hoe daar de verhoudingen in afgelegde kms zijn.
(kms snelweg / kms niet-snelweg)
Ik vermoed dat de niet-snelweg toch meer is, indien ja, is dus de snelweg in´t algemeen zeker dodelijker per ongevalgevolg per km voor een motorrijder.

the_dude
5 augustus 2009, 10:38
Bwoh...

zo'n go carreke dus ;)

studentje
5 augustus 2009, 11:06
Ik heb een vraagje: rij je zelf (regelmatig) met de moto?
Natuurlijk is een ongeval met moto op zich vaker met dodelijke afloop, wegens de mindere bescherming etc. Daar hoef je geen geleerde voor te zijn.
Maar het blijft een feit: ongevallen met moto's gebeuren minder vaak op autosnelwegen dan op secundaire wegen.
Autosnelwegen: geen dwarsstraten of parkings of kruispunten, geen tegenliggers.

Je laatste zin kan ik enkel maar beamen. Ik draag ALTIJD een motorpak. Mijn bezwete ballen in de zomer neem ik er dan maar bij.

Ikzelf rij niet met de moto maar vele van mijn collega's wel. Destijds heb ik wel met een camino gereden maar dat is een brommer :-). Meer en meer krijg ik respect voor de motards van vandaag (zeker als je een motorpak dragen) want voor hen zal het er ook niet makkelijker op worden.

Libro
7 augustus 2009, 13:52
Is het nu eigenlijk al toegelaten dat moto's de busstrook volgen? Een jaar of twee-drie geleden heeft een brave parlementariër daar een wetsvoorstel over ingediend maar ik vrees dat daar verder niks mee is gebeurd.

nihao
7 augustus 2009, 14:41
vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook

Kan ik als fietser die af en toe een file stilstaande auto's inhaalt beamen.
(Ik neem dan uitzonderlijk mijn talisman* in mijn rechterhand).

* een ABUS GRANIT POWER 58

riddervanbelgie
12 augustus 2009, 18:41
Het lijkt me wel een goed idee, maar dan kunnen ze er beter 2 of 3 rijstroken van maken, zodat motards andere motards veilig kunnen inhalen. Of nog een beter idee, laat ze ineens speciaal voor motors een weg aanleggen. Dat is nog het veiligste tegen deze automobilisten die niet uitkijken voor de tweewielers.

De wetgeving voor de brommers zou ik anders ook wel graag zien veranderen. Die 45km/u is toch ook zeer gevaarlijk. Stel je rijdt op een weg waar je 70 mag, er is veel zijwind waardoor een brommer iets meer naar het midden toe rijdt voor zijn eigen veiligheid. Je schat zijn snelheid fout in en voor je het weet zit je er achter op met je auto. Laat brommers een maximumsnelheid van 75km/u halen en zij zijn ook al 'veiliger' op de weg dan nu.

JBX
1 september 2009, 08:21
Ge kunt beter de moto's op de pechstrook laten rijden. Ze kunnen makkelijk invoegen om de hulpdiensten door te laten. Het kost ook niks. Maar dat is te makkelijk voor een apenland als België. Ze hebben hier liever dat iedereen stil staat. Dan vallen er geen gewonden of doden! Het enige dat je hier mag is belasting betalen en ja knikken.

JBX
1 september 2009, 08:24
De wetgeving voor de brommers zou ik anders ook wel graag zien veranderen. Die 45km/u is toch ook zeer gevaarlijk. Stel je rijdt op een weg waar je 70 mag, er is veel zijwind waardoor een brommer iets meer naar het midden toe rijdt voor zijn eigen veiligheid. Je schat zijn snelheid fout in en voor je het weet zit je er achter op met je auto. Laat brommers een maximumsnelheid van 75km/u halen en zij zijn ook al 'veiliger' op de weg dan nu.
Kijk dan beter uit uw doppen. Er kan ook een tractor tegen 25km/u voor u zitten, of de vuilkar. Niemand MOET 70km/u rijden.

stropke
1 september 2009, 12:08
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Ge peist toch nie dat er eentje mee den brommer over de E40 van Gent naar Brussel gaat of wel?? Allé zeg van Gent naar St Niklaas over den E19 das toch een zot idee.
Het is nie haalbaar en nie praktisch.

studentje
1 september 2009, 12:20
Ge peist toch nie dat er eentje mee den brommer over de E40 van Gent naar Brussel gaat of wel?? Allé zeg van Gent naar St Niklaas over den E19 das toch een zot idee.
Het is nie haalbaar en nie praktisch.

Euhm, kunt ge dat ook eens in begrijpbare taal verwoorden want ik begrijp niet wat je bedoelt.

Kay_
1 september 2009, 12:59
Laat ze maar over de pechstrook gaan. Als ik in de file stilsta, schuif ik ook altijd op zodat ze door kunnen.

Maar eens je versnelt en snelheid begint te maken, ga ik niet nog meer opschuiven. Deed dat vroeger wel, maar een aantal keer bijna een tak tegen mijn auto gehad.
Sindsdien is dat dus gedaan.

Ben ook onbegrip van een aantal kotsbeu. Stond eens in de rij aan de reyerstunnel richting centrum.
Daar versmalt het naar 2 rijstroken, de auto voor mij wilde rechts inschuiven, maar toen kwam de file tot stilstand.
Hij hing dus tussen twee rijstroken. Ik zat op een half meter van die voor mij en zat vrij rechts. Ik kon ook niet meer opschuiven aangezien ik dicht op die voor mij zat.
Begint die stomme motard achter mij te toeten gelijk een zot en mij voor weet ik veel wat, uit te schelden.
Pf...

studentje
1 september 2009, 15:18
Begrip is ver te zoeken. Vandaag reden aan de Tervurentunnel zeker 3 wagens over de witte lijn voor mij...ik heb het gewoon toegestaan want wat haalt het uit door de koppige, weliswaar in uw recht zijnde, uit te hangen. Daarbij kwam nog eens dat er zeker een 20-tal auto's van de pechstrook gebruik maakten om de file in te halen en dan gauw in te voegen...(allemaal Volvo's, BMW, Jaguar,...de duurdere firmawagens).

De motards zelf reden tussen de 2 files door maar tenminste niet op de pechstrook.